فهرست مطالب

نشریه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی
سال پنجم شماره 1 (پیاپی 17، بهار 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/02/31
  • تعداد عناوین: 12
|
  • محمدرضا بهرنگی، عبدالرحیم نوه ابراهیم، رضا یوسف زاده اندواری صفحات 1-20
    این پژوهش، با هدف «بررسی رابطه ذهنیت فلسفی مدیران مدارس با روحیه دبیران در مدارس متوسطه پسرانه آمل برای پذیرش الگوی مدیریت آموزش علوم» به روش توصیفی- همبستگی در سال تحصیلی92-91 صورت گرفته است. در واقع هدف اصلی بررسی اهمیت الگوی مدیریت آموزش علوم با توجه به بعد پذیرش آن توسط دبیران و اهمیت داشتن ذهنیت فلسفی مدیران برای حمایت و ایجاد این روحیه پذیرش است. جامعه آماری پژوهش850 نفر از معلمان و 86 مدیر آموزش و پرورش شهر آمل بوده، که تعداد 270 معلم و 60 مدیر بر اساس جدول مورگان انتخاب شدند (936). ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه ذهنیت فلسفی رجایی پور و سیف هاشمی (1382) و هم چنین پرسشنامه محقق ساخته روحیه دبیران برای پذیرش الگوی مدیریت آموزش علوم می باشند که پایایی آنها از راه ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 81/. و 78/. بدست آمد. جهت تحلیل داده ها از آزمون های همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده گردید. نتایج آزمون همبستگی پیرسون حاکی از آن است که بین ذهنیت فلسفی مدیران با روحیه الگوپذیری دبیران هم چنین بین مولفه های جامعیت، تعمق و انعطاف پذیری مدیران با روحیه الگوپذیری دبیران رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. سرانجام نتایج تحلیل رگرسیون نیز حاکی از آن بود که بعد جامعیت با ضریب بتای 43/0 سهم معناداری در پیش بینی روحیه الگوپذیری دبیران دارد.
    کلیدواژگان: ذهنیت فلسفی مدیران، الگوی مدیریت آموزش، روحیه دبیران در پذیرش الگوی مدیریت آموزش
  • مرضیه حیدری، سیدعلی سیادت، رضا هویدا، آرش شاهین صفحات 21-38
    هدف از این پژوهش، بررسی رابطه ی توانمندسازهای تعالی سازمانی و قابلیت های چابکی سازمانی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی اعضای هیات علمی دانشگاه های دولتی شهر اصفهان به تعداد 1745 نفر بوده که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم جامعه آماری312 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده و ابزارهای مورد استفاده در پژوهش، پرسشنامه استاندارد EFQM(2010) با 25 پرسش و ضریب پایایی 93/0 و پرسشنامه ی محقق ساخته چابکی سازمانی بر اساس نظریه ژانگ و شریفی (2000) با 25 پرسش و ضریب پایایی92/0 بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، ضریب همبستگی چندگانه و رگرسیون گام به گام صورت گرفت. نتایج نشان داد بین توانمندسازهای تعالی سازمانی و قابلیت های چابکی سازمانی و ابعاد آن رابطه معنی دار وجود دارد و بهترین پیش بینی کننده قابلیت های چابکی سازمانی به ترتیب کارکنان، فرایندها، محصولات و خدمات، رهبری، شرکاء و منابع و استراتژی می باشد.
    کلیدواژگان: توانمندسازهای تعالی سازمانی، قابلیت های چابکی سازمانی، دانشگاه
  • سیدمسعود سیدی*، نیما شهیدی، مریم شعله صفحات 39-54
    هدف اصلی این پژوهش ارتباط فرهنگ سازمانی با خلاقیت و تغییرونوآوری در بین مدیران مدارس ابتدایی شهر شیراز بوده است. این مطالعه از نوع مطالعات همبستگی بود و جامعه آماری را مدیران مدارس ابتدایی ناحیه یک شیراز تشکیل داده است. از این تعداد 80 نفر (40 آموزشگاه دخترانه و40 آموزشگاه پسرانه) به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده است. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه بود. پرسشنامه مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسش نامه خلاقیت تورنس (1990)، پرسشنامه فرهنگ سازمانی هافستد (2001) و پرسش نامه تغییرونوآوری نامدار (1382) بود که روایی و پایایی آنها مورد تایید قرار گرفته است. نتایج پژوهش نشان داد: بین ابعاد فرهنگ سازمانی و خلاقیت رابطه معنی داری وجود دارد و از بین ابعاد فرهنگ سازمانی، ابعاد ریسک پذیری، فردگرایی و مردسالاری قدرت پیش بینی خلاقیت مدیران را دارا می باشد. بین ابعاد فرهنگ سازمانی و تغییرونوآوری رابطه معنی داری وجود دارد و از بین ابعاد فرهنگ سازمانی، ابعاد ریسک پذیری و مرد سالاری قدرت پیش بینی خلاقیت مدیران را دارا می باشد. خلاقیت مدیران زن بیش تر از مدیران مرد می باشد.
    کلیدواژگان: فرهنگ سازمانی، خلاقیت، مدیریت تغییر، مدیران ابتدایی
  • مهرداد گودرزوند چگینی، اعظم نویان اشرف*، فرداد علوی صائب صفحات 55-80
    هدف از این پژوهش، تبیین عوامل موثر بر بیگانگی از کار در بین مدرسین دانشکده و آموزشکده های فنی حرفه ای است که، به کاهش شکاف مطالعاتی ایجاد شده کمک کند. در این پژوهش نوع روش پژوهش، توصیفی- تحلیلی از نوع علی است. به دلیل فقدان یک ساختار جامع برای درک بیگانگی از کار، عوامل متعددی همچون ویژگی های ساختاری تمرکز و رسمیت، ویژگی های کاری استقلال، تنوع شغلی، جو چالش و خلاقیت، معنادار بودن کار، خود بیانگری یا اظهار وجود، کیفیت روابط کاری و درک عدالت با ابعاد رویه ای و توزیعی به عنوان عوامل تبیین کننده ی بیگانگی از کار با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری مورد پژوهش قرار گرفته اند. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه است. جامعه آماری این پژوهش، مدرسین دانشکده و آموزشکده های فنی حرفه ای استان گیلان با مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا 492 نفر است که 436 نفر با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده اند. برای جمع آوری داده ها جهت آزمون فرضیات، از پرسشنامه ای استفاده شده که توسط نیر و وهرا (2010)، برای سنجش این متغیرها تدوین شده است. برای تحلیل داده ها از مدل معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که بیگانگی از کار در بین این نمونه وجود دارد، اما میانگین میزان بیگانگی از کار، کمتر از میانگین مورد انتظار است و مهم ترین و موثرترین عوامل پیش بینی کننده ی بیگانگی از کار در این نمونه به ترتیب عدم درک معنای کار و پس از آن عدم قابلیت کار برای خود بیانگری یا اظهار وجود، مناسب نبودن جو چالش و خلاقیت در محیط کار، کیفیت پایین روابط کاری و ویژگی ساختاری تمرکز در سازمان است.
    کلیدواژگان: بیگانگی از کار، مدرسین، ساختار، استقلال شغلی، عدالت سازمانی
  • محمدرضا اردلان، زهرا سرچهانی، مجتبی سرچهانی صفحات 81-102
    هدف از این پژوهش، بررسی رابطه ی هوش معنوی با کیفیت زندگی کاری و بلوغ معلمان ابتدایی شهر شیراز بود، پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری و تحلیل داده ها، توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش عبارت از تمامی معلمان ابتدایی ناحیه 2 شهر شیراز بود که در سال تحصیلی (2013-2012) در120 دبستان این ناحیه به کار اشتغال داشتند (1288 نفر). بر اساس جدول مورگان و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای، نمونه ای با حجم 305 نفر انتخاب شد. به منظور گردآوری داده ها از پرسشنامه بلوغ کارکنان، پرسشنامه کیفیت زندگی کاری و پرسشنامه هوش معنوی استفاده شد. روایی پرسشنامه ها با استفاده از روایی محتوایی و پایایی آنها از طریق ضریب آلفای کرونباخ بررسی و مورد تایید قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون کلموگروف- اسمیرنوف، آزمون t تک نمونه ای، آزمون همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون چندگانه (به شیوه هم زمان) استفاده شد. نتایج نشان داد، میزان هوش معنوی و بلوغ معلمان ابتدایی شهر شیراز از سطح متوسط بالاتر است و کیفیت زندگی کاری آنان نیز در سطح متوسط به بالا می باشد. هم چنین یافته ها نشان داد بین هوش معنوی و مولفه های آن (زندگی معنوی با اتکا به هسته درونی و درک و ارتباط با سرچشمه هستی) با کیفیت زندگی کاری و ابعاد آن و بلوغ معلمان و ابعاد آن رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. هم چنین هوش معنوی و مولفه های آن (زندگی معنوی با اتکا به هسته درونی و درک و ارتباط با سرچشمه هستی) پیش بینی کننده ی معنادار کیفیت زندگی کاری و بلوغ معلمان می باشند.
    کلیدواژگان: هوش معنوی، کیفیت زندگی کاری، بلوغ معلمان
  • امیررضا کنجکاو منفرد*، سعید اردکانی صفحات 103-120
    در تغییرات سریع امروزی سازمان هایی موفق خواهند بود که بتوانند خود را با این تغییرات انطباق داده و از قدرت نوآوری لازم برخوردار باشند. در دانشگاه ها و نهادهای آموزش عالی نیز نوآوری و خلاقیت از اهمیت والایی برخوردار است. بنابراین، جهت تحقق این هدف، این نهادها باید در زمینه اشاعه، نشر دانش و انتقال آن به جامعه و نسل های جوان بیش از پیش تلاش و کوشش کنند. با توجه به اهمیت نوآوری در نهادهای آموزش عالی این پژوهش تلاش دارد تا اثر ابعاد مدیریت دانش را بر نوآوری مورد بررسی قرار دهد. بدین منظور، ادبیات و پیشینه پژوهش مورد بازبینی قرار گرفته و پس از مصاحبه با خبرگان، ابعاد فرایندی و زیرساختی مدیریت دانش شناسایی و ضمن ارزیابی ابعاد فوق در دانشگاه یزد اثر هر یک از آنها بر نوآوری فنی و اجرایی بررسی شد. این پژوهش، توصیفی- همبستگی و از نوع کاربردی می باشد. جامعه آماری شامل اعضای هیئت علمی دانشگاه یزد می باشند. نمونه گیری در این پژوهش با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انجام گرفته است. نتایج آزمون فرضیه های پژوهش نشان داد که بین تمامی ابعاد زیرساختی (فناوری، ساختار و فرهنگ) و فرایندی مدیریت دانش (خلق دانش، تسخیر دانش، ذخیره دانش و...) با نوآوری (فنی و اجرایی) رابطه معنی داری وجود داد. علاوه بر این نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که از بین ابعاد فوق، فرهنگ و فناوری بیش ترین تاثیر را بر توسعه نوآوری دارند. این درحالی است که وضعیت ابعاد مذکور در دانشگاه یزد نامطلوب می باشد
    کلیدواژگان: مدیریت دانش، نوآوری فنی، نوآوری اجرایی
  • نفیسه فارغ زاده، علی کاشی صفحات 121-152
    هدف از این پژوهش، بررسی روش ها و ابزارهای بکارگیری آموزش مجازی به منظور ارتقاء کیفیت آموزش از دیدگاه اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد خدابنده و ارائه زیرساخت های پیشنهادی موردنیاز، می باشد. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بوده است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی اساتید هیات علمی تمام وقت یا پاره وقت دانشگاه آزاد اسلامی واحد خدابنده شامل36 نفر می باشد. نمونه آماری اساتید به علت محدود بودن آنها برابر با جامعه آماری آنها می باشد. ابزار جمع آوری داده ها، پرسش نامه محقق ساخته بود، که پس از محاسبه روایی و پایایی، بین افراد نمونه گردید. تجزیه و تحلیل اطلاعات در دو سطح توصیفی و استنباطی صورت گرفت. نتایج نشان دادند که میان ابزارها و روش های گوناگون بکارگیری آموزش مجازی با ارتقاء کیفیت آموزش ارتباط معنی دار مثبتی وجود دارد. هم چنین یافته ها مشخص کردند که هیچ گونه رابطه معنی داری بین متغیرهای سن، جنسیت، رشته، مقطع و سابقه تدریس اساتید با نمره کلی پرسشنامه وجود ندارد. به عنوان نتیجه کلی، پیاده سازی و بکارگیری روش ها و ابزارهای آموزش مجازی درکنار فرایند تدریس می تواند به عنوان یک ابزار کار آمد، به اساتید در ارتقاء کیفیت آموزش یاری رساند.
    کلیدواژگان: آموزش مجازی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، محتوای الکترونیک، کلاس مجازی، ارزیابی مجازی
  • علی اکبر امین بیدختی*، فاطمه مالکی صفحات 153-174
    این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش تریز بر تقویت روحیه کارآفرینی کارکنان و مدیران واحدهای فناور پارک علم و فناوری و مرکز رشد دانشگاه سمنان (جامعه آماری 112 نفر) انجام شد. روش پژوهش شبه آزمایشی بوده است. در مجموع 70 نفر به صورت نمونه در دسترس، بر حسب حضور یا عدم حضور در کارگاه آموزش تریز در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. کارگاه آموزش تریز به مدت 16ساعت برای گروه آزمایش برگزار شد. اطلاعات، با استفاده از پرسشنامه استاندارد سنجش روحیه کارآفرینی (samadaghaei،2006)، جمع آوری شد. بعد از گردآوری داده ها و تجزیه و تحلیل آماری با مقایسه گروه آزمایش و کنترل مشخص شد که، آموزش تریز، بر خلاقیت، استقلال طلبی، و روحیه کارآفرینی (نمره کل) مدیران و کارکنان تاثیر دارد. هم چنین آموزش تریز بر مخاطره پذیری مدیران، و مرکز کنترل و تحمل ابهام کارکنان نیز تاثیر دارد. با توجه به نتایج پژوهش اخیر می توان دریافت که با آموزش تریز می توان روحیه کارآفرینی را در کارآفرینان تقویت کرد.
    کلیدواژگان: تریز، کارآفرینی، خلاقیت
  • فخرالسادات نصیری ولیک بنی*، مریم گیلانی، اصغر اسکندری صفحات 175-188
    هدف اصلی این پژوهش، بررسی رابطه بین رفتار مدنی– تحصیلی و هوش اجتماعی با اثربخشی آموزشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه بوعلی سینا همدان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را تمامی دانشجویان تحصیلات تکمیلی (2702) نفر تشکیل دادند که با استفاده از نمونه گیری طبقه ای تصادفی تعداد 336 نفر به عنوان نمونه آماری بر اساس فرمول کوکران انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از سه پرسشنامه: هوش اجتماعی، رفتارمدنی- تحصیلی و پرسشنامه اثربخشی آموزشی استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t برای گروه های مستقل و تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که: وضعیت هوش اجتماعی پایین تر از سطح متوسط است، اما رفتار مدنی- تحصیلی و اثربخشی آموزشی دانشجویان بالاتر از سطح متوسط می باشد. ضریب همبستگی پیرسون نشان دادکه بین هوش اجتماعی و رفتار مدنی- تحصیلی با اثربخشی آموزشی رابطه مثبت و معناداری در حد متوسط وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه بیانگر آن شد که از بین مولفه های هوش اجتماعی، مولفه های پردازش اطلاعات و آگاهی های اجتماعی در پیش بینی اثربخشی آموزشی موثر هستند. هم چنین از بین مولفه های رفتار مدنی- تحصیلی، مولفه های پایبندی به قواعد و برقراری روابط صمیمانه بیش ترین تاثیر را در پیش بینی اثربخشی آموزشی دارند.
    کلیدواژگان: هوش اجتماعی، رفتار مدنی، تحصیلی، اثربخشی آموزشی، دانشجویان تحصیلات تکمیلی
  • مرضیه رضایی کلانتری، محمد صالحی، سیده مریم طاهری صفحات 189-200
    این پژوهش به بررسی رابطه فرهنگ سازمانی با مدیریت دانش در دانشگاه آزاد اسلامی و تعیین سهم هر یک از چهار مولفه، سازگاری، مشارکت، انعطاف پذیری و رسالت سازمانی در مدیریت دانش پرداخته است. روش مورد استفاده توصیفی از نوع همبستگی است و اطلاعات مورد نیاز از طریق دو پرسشنامه فرهنگ سازمانی با اعتبار 87/0 و مدیریت دانش با اعتبار 89/0 جمع آوری شده است. جامعه آماری کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری بوده که از این تعداد 162 نفر بر اساس جدول کرجیسی و مورگان به روش تصادفی ساده انتخاب شده اند، نتایج پژوهش نشان داده است که بین دو متغیر اصلی فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش 77/0 همبستگی وجود دارد، هم چنین بین مولفه های فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش به ترتیب مشارکت سازمانی (60/0)، انعطاف پذیری سازمانی (75/0)، رسالت سازمانی (69/0) و سازگاری سازمانی (49/0) همبستگی مشاهده شد و معادله رگرسیون سهم هر یک از مولفه های فرهنگ سازمانی در مدیریت دانش را به ترتیب انعطاف پذیری سازمانی (57/0)، رسالت سازمانی (5/0)، سازگاری سازمانی (4/0) و مشارکت سازمانی (2/0) نشان داد.
    کلیدواژگان: فرهنگ سازمانی، مدیریت دانش، مشارکت سازمانی، انعطاف پذیری سازمانی، رسالت سازمانی، سازگاری سازمانی
  • طیبه حق پرست لاتی* صفحات 201-220
    از آنجا که کیفیت نظام های آموزش و پرورش هر کشور وابسته به کیفیت معلمان آن است، بنابراین ارتقای دانش، مهارت ها و نگرش های معلمان در این زمینه نقش بسیار اساسی دارد. هدف از این پژوهش، مشخص کردن تاثیر دوره آموزش پژوهش در عمل در بهبود فرآیند یاددهی- یادگیری است. نوع این پژوهش توصیفی از نوع علی- مقایسه ای است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی مدارس ابتدایی شهر تهران است که در آن معلمان پژوهنده حضور دارند. نمونه آماری گروه اول پژوهش (گروه آموزش ندیده) عبارت است از تعداد120 نفر از معلمان مقطع ابتدایی شهر تهران است که به گونه تصادفی ساده به نسبت تعداد معلمان آموزش دیده موجود در هر مدرسه ی ابتدایی شهر تهران انتخاب شدند نمونه آماری گروه دوم پژوهش (گروه معلمان آموزش دیده) شامل تعداد 120 نفر از معلمان ابتدایی شرکت کننده در دوره ی آموزش اقدام پژوهی شهر تهران در سال تحصیلی 87-86 است به عبارت دیگر نمونه آماری گروه دوم پژوهش با جامعه آماری پژوهش برابر است. به نمونه آماری گروه دوم پژوهش پرسشنامه ای شامل50 پرسش بسته و 2 پرسش باز ارائه شد. به نمونه ی آماری گروه دوم پژوهش همان پرسشنامه بدون سوالات باز ارائه شد. برای سنجش دقیق تر متغیرهای وابسته پژوهش از نمونه آماری گروه دوم پژوهش مصاحبه به عمل آورده شد و یافته های پژوهشی (اسناد و مدارک مورد توصیف قرار گرفت. در پایان عملکرد دو گروه مورد سنجش و مقایسه قرارگرفت. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش های آمار توصیفی نظیر تهیه جداول، فراوانی ها، درصد، نمودار، میانگین، انحراف معیار و آمار استنباطی نظیر آزمون t استورنت، آزمون تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون شفه صورت گرفت. عملیات پردازش توسط نرم افزار SPSS انجام شد. بعد از تجزیه و تحلیل داده های پرسشنامه، مصاحبه، اسناد و مدارک مشخص گردیده است که آموزش اقدام پژوهی در بکارگیری وسایل آموزشی در فرآیند یاددهی-یادگیری تاثیر معناداری داشته است. به عبارت دیگر با 95% اطمینان می توان گفت که آموزش اقدام پژوهی در به کارگیری وسایل آموزشی در فرایند یاددهی- یادگیری تاثیر معناداری داشته است. اما آموزش اقدام پژوهی بر متغیرهای وابسته ی دیگر پژوهش از قبیل ارتقای سطح دانش و معلومات معلمان، مشارکت معلمان، مشارکت دانش آموزان، بکارگیری روش های تدریس موثر برای حل مسایل آموزشی و تربیتی تاثیر معناداری نداشته است به عبارت دیگر دوره ی پژوهش در عمل در بهبود فرایند یاددهی یادگیری معلمان تاثیر معنادار نداشته است.
    کلیدواژگان: پژوهش در عمل، توانایی کسب دانش و مهارت معلمان، مشارکت معلمان، مشارکت دانش آموزان، روش های تدریس موثر، وسایل آموزشی
  • جلاله فخاریان، نادر شهامت*، مژگان امیریان زاده صفحات 221-234

    این پژوهش با هدف تبیین رابطه سبک مدیریت مشارکتی با تعهد سازمانی و سلامت روانی دبیران دبیرستان های شهر داراب انجام گرفته است. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری این پژوهش متشکل از تمامی دبیران مدارس متوسطه شهر داراب بود که در سال تحصیلی90-89 مشغول به کار بوده اند و تعداد آنها250 نفر که همه آنها مورد استفاده قرار گرفته اند. داده ها از طریق سه پرسشنامه مدیریت مشارکتی با پایایی 85/ 0، تعهد سازمانی با پایایی90/0 و سلامت روان با پایایی 89/0 جمع آوری شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار استنباطی و توصیفی استفاده شده است که در سطح آمار استنباطی از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شده که پس از تجزیه و تحلیل داده ها، نتایج نشان داد که بین سبک مدیریت مشارکتی با تعهد سازمانی و سلامت روان رابطه مثبت معناداری وجود دارد. از بین ابعاد سبک مدیریت مشارکتی (تصمیم گیری، ارتباطات، رهبری، ساختار و کنترل)، مولفه تصمیم گیری معنادار بوده و پیش بینی کننده تعهد سازمانی و سلامت روان می باشد.

    کلیدواژگان: سبک مدیریت مشارکتی، تعهد سازمانی، سلامت روان
|
  • M.R. B, A.R. N.E., R. Y. Pages 1-20
    This study aimed to examine the relationship between high-school principals’ Philosophic Mindedness (PM) and the teachers’ morale to accept Management Education Model (MEM) in Amoul boys’ high schools in the academic year 2012-2013. In fact، the main purpose is to find supportive evidence for the feasibility of the Management Education Model from the teachers’ view and its relation to the degree of the principals’ philosophic mindedness. The statistical population consisted of 86 principals and 850 teachers of Amoul high schools from which 270 teachers and 60 principals were selected drawing on Morgan’s Table. Research instruments were the PM questionnaire (a=0/81)، and a researcher-designed questionnaire of teachers’ morale in accepting MEM (a=0/78). In order to analyze the data، a use was made of Pearson’s correlation and Regression analysis. The correlation analyses indicated that there was a positive relationship between the principals’ PM with the teachers’ morale in accepting MEM. Further، there were positive relationships among the principals’ PM dimensions، i. e. Comprehensiveness، Flexibility، and Penetration with teachers’ morale to accept MEM. In addition، multiple regressions revealed that the Comprehensiveness (β=0/43) could statistically predict the teachers’ morale.
    Keywords: philosophic mindedness (PM), Management Education Model (MEM), teacher's morale
  • M. H., S.A. S, R. H., A. Sh Pages 21-38
    The purpose of this research was to study the relationship between organizational excellence enablers and organizational agility capabilities. The statistical population included 1745 faculty members at Universities in Isfahan. A sample of 312 participants was selected using random stratified sampling method. Two questionnaires of EFQM (2010) with 25 items and organizational agility capabilities with 25 items developed based on Zhang and Sharifi’s (2000) theory were utilized in this study. The reliability coefficients of the questionnaires were estimated to be a=0. 93 and a=0. 92 respectively. The data was analyzed using inferential statistics (correlation coefficient، multivariate stepwise regression). The results of correlational and regression analyses suggested that the best predictors of organizational agility capabilities were people، processes، products & services، leadership، partnership، resources، and strategy.
    Keywords: Organizational excellence enablers, Organizational agility capabilities, University
  • S.M. S*, N. Sh, M. Sh Pages 39-54
    This study aimed at examining the relationship among organizational culture، creativity، and change among the principals of Shiraz elementary schools. This correlational study included all principals of elementary schools in the first district of Shiraz Education Organization. A sample of 80 principals (40 from girl schools and 40 from boy schools) was randomly selected. They were administered three questionnaires of Torrance’s Creativity Questionnaire (1990)، Hafsted’s Organizational Culture Questionnaire (2001)، and Namdar’s Change and Innovation Questionnaire (2003) with approved validity and reliability. The results suggested that there was a significant relationship between the dimensions of organizational culture and creativity. Further، it was indicated that uncertainty، avoidance، individualism and masculinity could account for the principals'' creativity. Female principals also were more creative than male principals.
    Keywords: Organizational culture, creativity, Change management, Elementary schools principals
  • M. Gh.Ch, A. N.*, F. A. Pages 55-80
    The aim of the present study was to determine the factors influencing the work alienation among teachers in technical colleges and professional schools in an attempt to help to reduce the gap. The study was of structural equation type. Because of the lack of a comprehensive understanding of alienation، centralization and formalization، attributes of work autonomy، job variety، challenge and creative environment، meaningful work، self-expression، the quality of work relationships، and understanding of justice were explored as explanatory factors through structural equation modeling. The research instrument was a questionnaire. It was administered on a sample of 436 respondents randomly sampled from a population (n=492) of teachers at colleges and vocational school in Guilan province. The results revealed that there was alienation in the sample with an index smaller than the expected mean. The most important and most effective predictors of alienation، in order، were lack of understanding of work، and then inability for self-expression، unsuitability of challenging and creative atmosphere، low quality work relationships، and a focus on the structural features of the organization.
    Keywords: Alienation of labor, Teachers, Structure, Job independence, Organizational justice
  • M. A., Z. S. Pages 81-102
    The purpose of this study was to investigate the relationship of spiritual intelligence to the quality of work life and maturity of teachers of the primary schools in Shiraz. The study involved all the primary school teachers (n=1288) of the second district of Shiraz in the academic year of 2012-2013. Using stratified sampling، 305 teachers were sampled. In order to collect data، three questionnaires of the spiritual intelligence، quality of work life، and maturity of teachers were used. The content validity of questionnaires and their Cronbach''s Alpha coefficients were examined and approved. Pearson''s correlation and multiple regression were run to analyze the data. The results indicated that spiritual intelligence and maturity indexes of the teachers were above the average levels، and their quality of work life was moderate. It was also revealed that there was a significantly positive relation among there variables of interest، that is، spiritual intelligence، quality of work life، and maturity of teachers. Additionally، it was suggested that spiritual intelligence could significantly predict the variance of the teachers’ work life quality and maturity.
    Keywords: Maturity of teachers, Spiritual intelligence, Quality of work life
  • A.R. K.M.*, S. A. Pages 103-120
    In today''s rapid changes، successful organizations will be able to adapt to these changes creatively. Universities and higher education institutions are no exceptions. So، in order to achieve creativity and innovation، these institutions must try to share knowledge and transfer it to the society and the younger generations. As such، this study attempted to examine the effects of infrastructural and process dimensions of Knowledge Management on Innovation Development. Based on the literature and experts’ views the Infrastructural and Process Dimensions of Knowledge Management were identified، and their effects on technical and administrative innovations were evaluated. The population of this study comprised all faculty members of Yazd University. A sample was drawn using stratifies sampling method. Test results revealed that there were significant relationships among all dimensions of infrastructure (technology، structure، and culture)، knowledge management processes (knowledge creation، knowledge capture، storage)، and innovation (technical and administrative). Regression analysis also indicated that culture and technology had strongest effects on the development of innovation.
    Keywords: Knowledge management, Technical Innovation, Administrative Innovation
  • N. F., A. K. Pages 121-152
    The main objective of this research was to evaluate virtual education methods and tools from the point of view of faculty members of Islamic Azad University of Khodabandeh in order to improve teaching quality and to propose suitable substructures. The study sample included all faculty members (n=36) of the university. Data were collected through a researcher-made questionnaire. The data were analyzed using both descriptive and inferential statistics. The results indicated that there was a statistically positive relationship between virtual education methods and tools and teaching-learning quality. In general، it was suggested that virtual education، together with teaching process can help teachers improve teaching quality.
    Keywords: Virtual Learning, Information Technology, E, Content, Virtual class, E, evaluation
  • A. A.B.*, F. M. Pages 153-174
    The present study aimed to investigate the effect of TRIZ training on the enhancement of entrepreneurship spirit among the managers and staff (n=110) of R & D units in Science and Technology Park and Semnan University Incubator. The study involved a convenience sample of 70 managers and staff. They were assigned to control and experimental groups based on whether they attended the TRIZ workshop (16 hours). Data were collected using the entrepreneurship Questionnaire (Aghaee، 2006) before and after the workshop. A comparison of the control and experimental groups indicated that TRIZ training impacted on the creativity، independence seeking، and entrepreneurship sprit of the respondents. TRIZ training also affected the locus of control، tolerance of ambiguity، and risk taking of the staff.
    Keywords: TRIZ, Entrepreneurial spirit, creativity, Risk, taking
  • F.S. N*, M. G., A. E. Pages 175-188
    This research aimed at exploring the relationship among social intelligence، civil and educational behavior، and educational effectiveness of graduate students in Bu-Ali Sina University. The study included a total of 2702 graduate students. Using stratified sampling method 336 participants were selected. The study involved three questionnaires of social intelligence، civil and educational behavior، and educational effectiveness. The data were analyzed both descriptively and inferentially (Pearson correlation، t-test، and regression analysis). The results revealed that social intelligence was below the average level، but both civil and educational behavior، and educational effectiveness were above the average level. In addition، all variables of interest were moderately correlated. Multiple regression analysis further indicated that social awareness and information processing as two components of social intelligence could significantly predict educational effectiveness. From among the components of civil and educational behavior، observing regulations and intimate relationships could significantly account for educational effectiveness.
    Keywords: Social intelligence, civil, educational behavior, Educational effectiveness, Graduate students
  • M. R.K. , S.M. T Pages 189-200
    This study examined the relationship between organizational culture and knowledge management in Islamic Azad University and the significance of each of the four components of compatibility، participation، flexibility in knowledge management. The instruments were two questionnaires of organizational culture and knowledge management with reliability indexes of 0. 89 and 0. 87 respectively. A total of 162 respondents from among all Sari branch staff were selected randomly. The results indicated that there was a significant correlation of 0. 77 between the two main variables of organizational culture and knowledge management. In addition، there was a correlated relationship between the components of organizational culture (partnership (r=0. 60)، organizational flexibility (r=0. 75)، mission (r=0. 69)، and organizational adaptation (r=0. 49)) and knowledge management. Regression analyses also revealed the contribution of each component of the organizational culture to knowledge management (organizational flexibility (0. 57)، mission (0. 5)، organizational compatibility (0. 4)، and partnerships (0. 2)).
    Keywords: Organizational culture, Knowledge management, Sari branch
  • T. H.L.* Pages 201-220
    The aim of the present study was to determine the impact of educational action research training on the teaching-learning process. The present causal-comparative research included all the elementary schools in Tehran. More precisely this study involved a sample of 120 untrained teachers selected randomly and another sample of trained teachers who attended action research training in the school year of 2007-8. The first sample was given a fifty-item questionnaire and two open-ended questions، whereas the second sample was administered only the same questionnaires without open-ended questions. In order to capture more accurate measures of the dependent variables، the participants of the second group also participated in an interview and the relevant documents were analyzed. At the end، their performance was analyzed and juxtaposed. Data analysis using both descriptive statistics (frequency، percentage، graphs، mean، and standard deviation) and inferential statistics (t-test، ANOVA and Scheffe test) were performed. Questionnaire data analysis، interviews، and documents indicated that the action research training had a significant impact on using instructional materials in teaching-learning process. The training appeared to have had no significant effect on other dependent variables of interest including teachers’ knowledge، teacher involvement، student involvement، use of effective education methods to solve training and educational problems. In other words، it did not have any significant impact on the teachers’ teaching-learning
    Keywords: Action research, Teacher participation, Student participation, Effective teaching methods, Educational supplies
  • J. F., N. Sh, M. A. Pages 221-234

    The present study sought to explore the relationship of participatory management to organizational commitment and mental health of high school teachers in Darab city. The sample of this descriptive-correlational study included all 250 teachers in the academic year of 2010-2011. The data were collected using three questionnaires of participatory management (r=0. 85)، organizational commitment (r=0. 90) and mental health (r=0. 89). To analyze the data، descriptive and inferential (Pearson correlation، and regression analysis) statistics were utilized in this study. Data analysis revealed that there was a significantly positive relationship among all three variables. From among participatory management dimensions، decision-making could significantly predict organizational commitment and mental health.

    Keywords: Cooperative management, Organizational commitment, Mental health