فهرست مطالب

پژوهش های فلسفی - کلامی - سال پنجم شماره 1 (پیاپی 18، پاییز و زمستان 1382)

فصلنامه پژوهش های فلسفی - کلامی
سال پنجم شماره 1 (پیاپی 18، پاییز و زمستان 1382)

  • 184 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1382/11/15
  • تعداد عناوین: 9
|
  • سید حسین عظیمی دخت صفحه 2
    معرفتشناسی همواره یکی از شاخه های مورد بحث و بسیار با اهمیت فلسفه در قرن بیستم بوده است. نقطه عطفی که درتاریخ تفکر فلسفی، شروعش اندیشه های کانت بود، در قرن بیستم با تمرکز بر دیدگاه معرفت شناختی ای بهنام مبناگرایی سنتی و درون گرایی معرفتشناختی، حرکتی آرام به خودگرفته بود که مقاله سه صفحه ای ادموند گتیه باعنوان «آیا باورصادق موجه، علم است؟» این آرامش را به هم زد. به جرئت میتوان گفت که این مقاله، مورد نظر همه کسانی بوده است که پس از وی به معرفتشناسی پرداخته اند. وی در این مقاله، تعریف سه جزئی مورد توافق اکثر معرفت شناسان را درباب علم با ذکر مواردی چند به چالش میخواند.پس از گتیه، یکی از رسالتهای معرفتشناسی، عرضه نظریه ای است در باب شرایط علم که بتواند اعتراضات او را پاسخ گوید. یکی از این نظریات که درمیان انگیزه های طرح آن میتوان پاسخگویی به اعتراضات گتیه را مشاهده کرد، دیدگاه کارکرد صحیح در باب ضمانت یا جزء سوم علم یا معرفت است.این نظریه را فیلسوف بزرگ و پرآوازه دین در قرن بیستم، آلوین پلنتینگا مطرح کرده است. ما در این مقاله میکوشیم تقریری کوتاه از این نظریه به دست دهیم تا علاقهمندان بتوانند فهمی نیکو از ماهیت و چگونگی این نظریه داشته باشند.
    کلیدواژگان: معرفت دینی، ضمانت، نظریه کارکرد صحیح
  • جعفر شانظری صفحه 29
    از جمله قواعد فلسفی در باب علیت، قاعده معروف «الواحد» است که با اصل سنخیت علت و معلول ارتباط تنگاتنگ دارد. در منظر بسیاری از حکیمان، این قاعده بدیهی تلقی شده، در عین این که از منظر برخی با اشکالها و پرسشهای جدی در خصوص قلمرو آن روبه رو شده است، از جمله اینکه: قاعده الواحد با فاعلیت و قدرت مطلقه الهی تعارض دارد، بهگونه ای که برخی علیت الهی را از شمول قاعده خارج کرده اند. این مقاله ضمن تبیین اصل قاعده و قلمرو آن، به اشکال محدودیت قدرت الهی پرداخته و پاسخ حکیمان را در این خصوص نقد و تحلیل میکند و سرانجام به این نتیجه می رسد که نه تخصیص در قاعده عقلی «الواحد» صحیح است و نه محدودیت در قدرت مطلقه الهی رواست، بنابراین، هیچ تناقضی میان مفاد قاعده الواحد و براهین دال بر اطلاق فاعلیت الهی وجود ندارد.
    کلیدواژگان: واحد، بسیط، علیت، سنخیت، فاعل، مفیض، وجود
  • غلامحسین توکلی صفحه 45
  • حمیدرضا آیت اللهی صفحه 65
    در این مقاله، پس از ذکر ویژگی های دوران ششگانه پیش رفت علمی، بررسی های انجام شده در خصوص علل به وجود آمدن این تحولات تجزیه و تحلیل میشود. اندیشمندان، وجود بستر دینی ادیان ابراهیمی را عامل بسیار مؤثری در پیدایش این رشد علمی می دانند. این مقاله در پی بررسی نحوه و شواهد دال بر این تاثیر است.
    کلیدواژگان: پیش رفت علم، دین
  • محمدحسن زمانی صفحه 75
  • علی حسن بگی صفحه 105
    این مقاله ابتدا به بررسی تعریفهای مختلف «صحابی»، آنگاه به بحث درباره موضوعاتی مانند بسط و گسترش جغرافیایی جهان اسلام در دوره خلفا، تعریف و تمجید قرآن و پیامبر اسلام از برخی صحابه و نیز شیوع و نفوذ فرقه های کلامی خاص، مانند مرجئه، که زمینه های پیدایش نظریه عدالت صحابه اند، پرداخته است.
    در پایان، مؤلف با استناد به گفته های صحابه درباره خود یا همدیگر، به ویژه سخنان امام علی(ع) درباره برخی صحابه، به نقد نظریه عدالت صحابه میپردازد.
    کلیدواژگان: صحابی، عدالت صحابه
  • حسن مقیسه صفحه 131
    پیش نیاز هر نوع گفت و گوی ثمربخشی، به ویژه در حوزه معارف دینی، پذیرش واقعیات خارج از ذهن و تصور انسان و نیز پذیرش امکان شناسایی و شناساندن آن است که مرز عبور از سفسطه و شکاکیت مطلق شمرده میشود. این همه، جز با پذیرش بدیهیات معرفتی، یعنی اصول اثباتناپذیر یا بینیاز از اثبات، تحقق نخواهد یافت. از این جهت، پرداختن بدین اصول بر دیگر مباحث، تقدم منطقی دارد.
    وصول به چنین نتیجه ای، توجه به برخی تقسیمبندی های اولیه را در حوزه منطق و معرفتهای بشری میطلبد که عمدتآ تقسیم علم به حضوری و حصولی و نیز تقسیم حصولی به بدیهی و نظری و اثبات ضرورت وجود بدیهیات و اقسام آن است که بنیاد تمامی دانشهای بشری در تمامی شاخه های علوم به حساب می آید.
    یادآوری این امر ضروری است که ممکن است عواملی در فعال یا کم اثر و یا حتی بی اثر شدن این درک و دریافتهای اولیه، اثر گذارند، نقش دین و کتابهای آسمانی، به ویژه قرآن، تایید، تقویت و غفلت زدایی از این بدیهیات، دانسته شده و با ذکر نمونه هایی ، برای تاکید این مطلب، بحث پایان میگیرد.
    کلیدواژگان: علم حضوری، حصولی، بدیهی، نظری، فطرت، دوره تسلسل، حدس
  • سعید رحیمیان، علیرضا انوشیروانی صفحه 149
    نویسنده مقاله ضمن توضیح اهمیت فلسفه تطبیقی که در اینجا شامل بررسی تطبیقی نظامهای عرفانی نیز هست روش اساسی آن را استخراج روح کلی نظامها و چارچوبهای ساختار روش های معرفتی و مقایسه آنها با یکدیگر می داند (فرافلسفه) و برای نمونه به یکی از اساسیترین موارد، یعنی مفهوم و نظریه «وحدت وجود» و تحلیل دقیق معناشناختی آن از دیدگاه عرفان و حکمت اسلامی، همراه با مباحثی از آیین و دانتا و ذن میپردازد.
    وی ضمن توصیف وجود به عنوان محمولی استثنایی که هویت موضوع را تشکیل می دهد، برای توضیح وحدت وجود عرفانی به رابطه خود و ماهیت مطلق و مقید وحدت و کثرت و دو دیدگاه حاصل از دو مقام فنا و بقا میپردازد.
    کلیدواژگان: وحدت وجود، تکثیر، مطلق، مقید، پدیدار (ظواهر)، ماهیت، وجود، فنا، بقا، فرافلسفه
  • زهره برقعی صفحه 162
    یکی از مباحث بنیادی در فلسفه اخلاق بحث سعادت است. سعادت، غایت مطلق ومطلوب نهایی تمام فعالیتهای عقلانی و فضایل اخلاقی است. کلید سعادت، معرفت نفس است و به واسطه تاثیر و تاثر متقابل روح و بدن سعادت حقیقی انسان با تحقق تمامی کمالات روحی و جسمی حاصل میشود. سعادتمند کسی است که از قویترین لذتها، اعم از لذتهای ذاتی، عقلی، فعلی و دائمی بهره مند است. با توجه به ابعاد شناختی و اخلاقی انسان، هرگز نمیتوان بدون تحصیل علم و حکمت و تهذیب اخلاق بدین سعادت نایل شد. از آنجا که شکوفایی وبهرهگیری از عقل عملی تنها در عرصه جامعه امکانپذیر است، با انزوا و گوشه نشینی کسب سعادت محال است.
    کلیدواژگان: سعادت، حکمت، فضیلت، لذت، نظریه حد وسط
|
  • Sayyid Hussein Azimidocht Page 2
    Epistemology has, for the 20th century, been one of the controversial and important issues of philosophy. A turning point originated by Kant in the history of philosophy, went to assume a tranquil movement under such epistemological views as traditional fundamentalism and epistemological Internalism when Edmond Gettier's three page essay "Is knowledge the true justified belief?" came to stir this tranquility. It can definitely be said that this short essay was regarded by all those who came afterwards. In this essay, Gettier has challenged the epistemologist's threefold definition of knowledge through a few examples. It became one of the functions of epistemology, after Gettier, to answer his objections. From among its a few motives, it can be said that, the proper function theory on warrant (the third element of knowledge) has been proposed to respond Gettier's objections. This theory belongs to Alvin Plantinga, the great and famous philosopher of religion in 20th century. In this article, we have tried to give a short account of this theory so that those interested can have some sound understanding of it.
  • Ja¨Far Shahnazari Page 29
    From among the philosophical rules on causality bearing closely upon the resemblance principle of cause and its effect is "al-wahed" rule" (the rule that every one and the same cause may have only one and the same effect, and vice versa). This rule has been regarded as a self-evident principle by many metaphysicians, but thought of as raising serious questions particularly on its domain by others. Out of such questions is its fierce opposition to divine absolute activity and omnipotence, so that many considered divine causation as an exception to the rule. Having explained the rule and its domain, this article is going to deal with the limitation of omnipotence. it ends in the conclusion that neither exception to the rational al-wahed rule nor the limitation of omnipotence are true; there is no opposition between what is implied by this rule and the proofs of omnipotence.
  • Hussain Tawakkoli Page 45
    Explaining the short history of Humanism, the author discusses different application of the word ©humanism¨. In continue we discuss the main characters of the secular humanism in details. Scientific method, moral relativity, the evolution and religion according to secular humanism are discussed here. Then the different responses of Christianity to the secular humanism are discussed. Reviewing the totally negative response of the Traditional Christianity to humanism, we have considered the two main relatively positive responses to it in the Christianity. A-Accepting Humanistic claims, but interpreting them in coherence with the spirit of the religion. This reaction can be called Christian Humanism. B-The response of those Christians who take the religious claims as their priority and accept humanism to the extent that correspond to religion strictly. This can be called the humanism of Christians.
  • Hamid Reza ¨Ayatullahi Page 65
    Having mentioned the characteristics of the over six period developments of Science, this article goes to analyze the causes of these developments. Intellectuals have regarded the religious context of Abraham originating religions as a factor that played the most effective role in such developments. This article is about to consider the evidences of this effective role
  • Muhmmad Zamani Page 75
    This article is a critical review of the newly published Encyclopedia of Quran.The author has selected some of it's articles and discussed them in details.
  • Ali Hasan Begi Page 105
    This article is going first to offer different definitions of "Companion", and then to deal with related issues such as, the development of the geographical word of Islam duringCaliph's period, that both the holy prophet (PBUH) and Quran admired some companions, and the prevalence of some theologically special sects, such as Murjiites, which paved the way for the justice theory of companions.Having recourse to the words of companions about one another, in particular Imam Ali's on some companions, the author has finally criticized the justice theory of companions.
  • Husein Muqisa Page 131
    To embrace outer realities and the possibility of knowledge which passes through absolute skepticism are the much needed prerequisites of any effective dialogues, particularly on religious doctrines. All this would be impossible unless we embrace the self-evident principles of cognition. It thus takes logical precedence to deal with such principles over other issues.Such a conclusion requires much attention to some primary divisions made in logic and human cognition such as, those of conceptual and intuitive knowledge, divisions of conceptual knowledge into self-evident and speculative (demonstrative), the vindication of the necessity of self-evident principles and their divisions on the basis of which is established the whole human knowledge in all disciplines of science.It is to be reminded that there can be found some factors affecting the increase or decrease of those primary understandings. Religion and the reveled books particularly Quran has played a decisive role in emphasizing and strengthening those self-evident principles. The article then ends in some examples as the evidence.
  • Tr. Saeid Rahimian, Anushervani Page 149
    Having explained the importance of comparative philosophy-being here including the comparative analysis of mystical systems-, the author believes that the accurate method is to infer the general spirit of systems and epistemological frameworks and then to compare them (meta philosophy). He, as an example, deals with one of the major casesi.e. the theory of "Unity of Being" and gives his precisely semantic analysis of it according to the Islamic metaphysic and mysticism; he then proposes some related ideas of Vedanta, and Zen.Having described "Being" as the exceptional predicate which constitutes the identity of the subject, he deals with the relation between being and essence-finite and infinite- unity and plurality, and the two views of permanence and annihilation in order to explain the mystical Unity of Being.
  • Zohre Borghei Page 162
    Happiness is one of the fundamental issues of the philosophy of ethics. It is the absolute end, and the ultimate target sought for in all rational activities and ethical virtues. Self-knowledge is the true key of happiness; only through some mutual influence of the mind and body, one may obtain one's true happiness and to realize the whole dimensions of one's mentally and bodily perfection. The happy man is he who enjoys the strongest pleasures, including natural, intellectual, actual, and permanent. Due to his both ethical and cognitive dimensions, man can never achieve his happiness except through knowledge, education, wisdom, and ethical purification. Since we can only make an effective use of practical reason in society, happiness is impossible in isolation.