فهرست مطالب

مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان
پیاپی 90 (تابستان 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/04/22
  • تعداد عناوین: 11
|
  • میر محمد جلالی، رحمت الله بنان، مسلم واحدی پور صفحات 1-6
    مقدمه
    ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) می تواند سبب بروز علایم و بیماری هایی در حیطه گوش و گلو و بینی شود. با این وجود گزارشات اندکی در این زمینه از کشورهای در حال توسعه وجود دارد. از سویی دیگر فراوانی بیماران HIV مثبت (علامت دار یا بدون علامت) در کشور ما رو به فزونی است. آگاهی از عوارض این بیماری بر سیستم شنوایی می تواند سبب مداخله زودهنگام و بهبود کیفیت زندگی بیمار شود.
    هدف
    تعیین تظاهر گوشی و شنوایی سنجی در بیماران HIVمثبت
    مواد و روش ها
    مطالعه به صورت توصیفی- مقطعی بر 30 بیمار شناخته شدهHIV مثبت در مرکز بهداشتی- درمانی شماره 10 رشت انجام شد. این بیماران بین ماه های فروردین تا اسفند 91 برای بررسی بیشتر تظاهر بیماری در دستگاه شنوایی به بیمارستان امیر المومنین (ع) ارجاع شده بودند. از تمام بیماران شرح حال دقیق گرفته شد، سپس، دستیار تخصصی گوش، گلو، بینی و جراحی سر و گردن معاینه بالینی کامل سیستم شنوایی را انجام داد. در همه بیماران آزمون های شنوایی سنجی شامل تمپانومتری، شنوایی سنجی تن خالص، گسیل های صوتی گذرای گوش(TOAEs) و پاسخ شنوایی ساقه مغز(ABR) صورت گرفت.
    نتایج
    از 30 بیمار HIV مثبت بررسی شده 21 نفر مرد و 9 نفر زن و از این تعداد 2 نفر وارد مرحله ایدز شده بودند. میانگین سنی بیماران 71/9± 27/36 ساله (محدوده سنی 56-24سالگی) بود. 8 بیمار از علایم گوش شکایت داشتند که شامل سرگیجه (7 مورد)، وزوز گوش (4 مورد)، درد گوش و احساس پری گوش (هر کدام 3 مورد) بود. کاهش شنوایی بر اساس اودیومتری در 8 گوش از 60 گوش ثبت شده (6 بیمار) وجود داشت که 4 مورد هدایتی و 4 مورد حسی- عصبی بود. 21 نفر (70%)، TOAE غیر طبیعی داشتند. همچنین، در 9 بیمار (30%)، ABR غیر طبیعی دیده شد که شایع ترین آن افزایش بین قله ای موجI-III (14 گوش) بود.
    نتیجه گیری
    با توجه به فراوانی بالای اختلال TOAEs در این بیماران و افزایش فاصله بین قله ای امواج I-IIIدر ABRبه نظر می رسد که مکان آسیب گوش، سلول های مویی خارجی حلزون شنوایی و بخش دیستال مسیر شنوایی مرکزی باشد و انجام TOAEs نسبت به PTA آزمون حساس تری بوده و به همراه ABRبتواند در ردیابی زود هنگام کاهش شنوایی این بیماران موثر باشد.
    کلیدواژگان: اچ آی وی، ایدز، بیماری های گوش، فنون تشخیص شنوایی
  • امین سعیدی نیا، سنبل طارمیان*، فائزه کیهانیان صفحات 7-13
    مقدمه

    سل هنوز یکی از مشکلات مهم بهداشتی کشورهای در حال پیشرفت از جمله ایران و سل مقاوم به دارو در کشور ما در حال تبدیل شدن به یک معضل بهداشتی مهم است.

    هدف

    ارزیابی نتیجه درمان بیماران دچار سل در شهرستان رشت از سال 1381 تا 1389

    مواد و روش ها

    این مطالعه یک پژوهش توصیفی گذشته نگر بوده است. داده ها از طریق نرم افزار ثبت سل شامل اطلاعات دموگرافی و پرسش های مربوط به بیماری سل استخراج و پرونده ی بیمارانی که دچار عود، شکست یا مقاومت چند دارویی شده بودند وارد مطالعه شد.

    نتایج

    98 بیمار بررسی شدند که 88 نفر (8/89%) مذکر و 10نفر مونث (2/10%) بودند و میانگین سنی بیماران 67/16±99/41 سال بود. 59 بیمار (2/60%) درمان دارویی با داروهای گروه 1 و 39 بیمار (8/39%) درمان دارویی با داروهای گروه 2 دریافت کرده بودند. 86 بیمار(8/78%) دچار سل ریوی و 12 بیمار (2/12%) دچار بیماری خارج ریوی بودند. بین زندانی بودن و نتیجه درمان (01/0 P=) و هم چنین مورد بیماری (001/0P=) ارتباط معنی داری بدست آمد.

    نتیجه گیری

    ثبت کامل و درست اطلاعات و برنامه ریزی مناسب با استفاده از یافته های این مطالعه برای رفع عوامل موثر بر مقاومت دارویی می تواند در کاهش هزینه ها موثر باشد. جهت دسترسی به نتایج مناسب تر، مطالعه ای جامع در سطح استان، قبل و بعد از شروع درمان برای تشخیص مقاومت اولیه و ثانویه پیشنهاد می شود.

    کلیدواژگان: سل، مقاومت دارویی، نتایج درمان
  • حسن اشرفیان امیری، ابراهیم میکانیکی، سید داود نصرالله پور شیروانی، محمد جواد کبیر، ناهید جعفری، حسین رحیمی کلامرودی، قاسم اویس، سید مهدی صداقت صفحات 14-23
    مقدمه
    برنامه پزشک خانواده از سال 1384 در ایران اجرا شده است. اطمینان از مطلوب بودن کمیت و کیفیت خدمات ارائه شده نیازمند ارزیابی دوره ای مستمر دارد. یکی از این راه ها، سنجش رضایت گیرندگان خدمات است.
    هدف
    تعیین میزان رضایت بیماران بیمه روستایی از خدمات سطح اول و دوم نظام شبکه در استان های شمالی ایران.
    مواد و روش ها
    این مطالعه توصیفی- تحلیلی به صورت مقطعی در شش ماهه دوم سال 1391 انجام شد. 139 مرکز مجری برنامه پزشک خانواده و بیمه روستایی (25% کل) در سه استان گیلان، مازندران و گلستان به صورت تصادفی سیستماتیک به عنوان خوشه های پژوهش انتخاب شدند و در هر مرکز منتخب 6 تا 8 بیمار بیمه روستایی که با ارجاع پزشک خانواده به سطح 2 مراجعه و خدمات مورد نیاز را دریافت نموده بودند، بررسی شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته حاوی چهار بخش شامل: 1- متغیرهای فردی 2- رضایت از خانه بهداشت و بهورزان 3- رضایت از مرکز بهداشتی درمانی و پزشکان و 4- رضایت از مراکز سطح2 بود که روایی و پایایی آن تایید شد. داده ها با استفاده از SPSS18 در سطح معنی داری 05/0 P<تحلیل شد.
    نتایج
    از 955 بیمار بیمه روستایی مراجعه کننده به سطح1 و 2 که موفق به دریافت خدمات شدند، 752 نفر (7/78%) زن بودند. میانگین سن کل افراد 6/15±2/40 سالگی بود. میانگین مراجعه بیماران در 9 ماه سال 91 به خانه بهداشت 4/8±8 و مرکز بهداشتی درمانی 6/6±4/6 بار بوده است. میانگین رضایت بیماران از 5 نمره از خانه بهداشت 5/0±5/4، از مرکز بهداشتی درمانی 7/0±4 و از بیمارستان ها و متخصصان سطح2، 8/0±4 بوده است. بین رضایت کلی و میزان تحصیلات رابطه معکوس معنی دار و با سن، تعداد مراجعه به خانه بهداشت و مرکز بهداشتی درمانی رابطه مستقیم معنی دار وجود داشت (05/0P<). میانگین رضایت بیماران از بیمارستان ها و مطب های سطح2 در استان های شمالی ایران تفاوت معنی دار داشت (05/0P<) ولی میانگین رضایت بیماران از خانه بهداشت و مرکز بهداشتی درمانی در استان های شمالی ایران تفاوت معنی دار نداشت (05/0P>).
    نتیجه گیری
    رضایت بیماران بیمه روستایی بالاست. ضمن حفظ و ارتقای وضعیت موجود، پیشنهاد می شود رضایت دارندگان سایر بیمه های سلامت بررسی و مقایسه شود.
    کلیدواژگان: پزشک خانواده، پوشش بیمه، رضایت بیمار، مراکز بهداشتی
  • فرشته محمدی، سید حبیب زینی، فاطمه نجاتی فر، محمدحسن هدایتی، اصغر حاجی عباسی، ایراندخت شناور، مریم طاهرخانی صفحات 24-31
    مقدمه
    دیابت بیماری مزمنی است که با ابتلای چند ارگان و هیپرگلیسمی پایدار مشخص می شود. عوارض گوناگون حاد و مزمن بیوشیمی و آناتومی دارد. شیوع عوارض بافت همبند در بیماران دیابتی در سال های اخیر افزایش یافته و بر کیفیت زندگی بیماران اثر گذاشته است.
    هدف
    تعیین شیوع عوارض عضلانی- اسکلتی در اندام فوقانی بیماران دیابتی و بررسی ارتباط آنها با سن، جنس، طول دوره بیماری و سطحHBA1C
    مواد و روش ها
    در این مطالعه 535 بیمار دیابتی که به درمانگاه بیمارستان رازی رشت مراجعه می کردند از نظر ابتلای به LJM (Limited Joint Mobility)، SAC(Shoulder Adhesive Capsulitis)،CTS(Carpal Tunnel Syndrome)، DC(Dupuytren’s Contracture)، TF(Trigger Finger) معاینه شدند. داده های در مورد سن، جنس، طول دوره بیماری، سطح HBAIC و عوارض دیابت در فرم اطلاعات بیماران ثبت شد.
    نتایج
    124 مرد و411 زن با میانگین سنی به ترتیب 75/56 و 65/53 سالگی بودند. شیوع TF،DC،CTS،SAC،LJM در زنان به ترتیب 9/31%،3/17%،1/25%،4/4%و2/3% و در مردان 2/24%، 7/17%، 9/8%، 4/2%،6/1% بود. شیوع این عوارض در سن بالای 60 سال به ترتیب 18/42%، 63/29%،96/29%،18/5% و7/3%و در>7 HBa1c به ترتیب 1/35%، 6/18%، 9/22%، 7/3% و1/3 %و در افراد با بیماری بیشتر از 10 سال به ترتیب 46%،7/25%، 6/31%، 8/6%و6/4% بود.
    نتیجه گیری
    اختلال اسکلتی- عضلانی اندام فوقانی در بیماران دیابتی شایع است. این عوارض در افراد بالاتر از60 سال، با مدت بیماری بیش از 10 سال و افرادی که HBA1C بالاتر از7 داشتند، شیوع بیشتری داشت.
    کلیدواژگان: اختلال انگشت ماشه ای، انقباض دو پوتیرون، دیابت شیرین، سندرم تونل کارپال، ناهنجاری دست
  • مانک ییلاق بیگی، محمد علی مظاهری، حمید طاهر نشاط دوست، غلامرضا منشئی، هوشنگ طالبی صفحات 32-41
    مقدمه
    ناباروری در دنیای امروز به صورت یک نگرانی اجتماعی در آمده که پیشامدی استرس زا یا هیجان آور و ناکام کننده برای زوج هاست که با استرس های گوناگون اجتماعی،روانی، جسمی و مالی همراه می شود IVF-ICSIیکی از روش های درمان ناباروری است..
    هدف
    بررسی تغییر اضطراب زنان مراجعه کننده به درمانگاه های استان گیلان در درمان با روش IVF- ICSI
    مواد و روش ها
    روش پژوهش از نوع میدانی و مقطعی به صورت اندازه گیری مکرر انجام شد. نمونه مورد مطالعه 74 نفر بود که از فروردین تا مرداد ماه 1391 برای درمان ناباروری به روش نامبرده اقدام کرده بودند و برای شرکت در پژوهش رضایت داشتند. این افراد پرسشنامه های اطلاعات دموگرافی، مقیاس عاطفه مثبت و منفی (PANAS) و پرسشنامه اضطراب حالت اسپیل برگر را در سه مرحله (پیش از شروع درمان ناباروری، هنگام دریافت تخمک و در زمان انتقال جنین) تکمیل کردند.
    نتایج
    میانگین سنی زنان با ناباروری در این پژوهش 38/32 (08/5±) سالگی بود. مشکل ناباروری در این افراد 84/37% به زنان،22 /16% به مردان، 95/45% هم به مرد و هم به زن مربوط بود. در بررسی تفاوت عاطفه مثبت، عاطفه منفی و اضطراب حالت در زیرگروه ها، به طور معنی دار با افزایش سن عاطفه مثبت کاهش می یافت (78/2= t، 05/0> P). همچنین عاطفه مثبت در زنان با ناباروری اولیه بیش از زنان با ناباروری ثانویه بود (11/2= t، 05/0> P). در سایر متغیرها بین زیرگروه ها تفاوت معنی دار وجودنداشت. با آزمون ANOVA اندازه های مکرر متغیرهای عاطفه مثبت (14/4= F؛ 05/0> P)، عاطفه منفی (69/23= F؛ 01/0> P)، اضطراب حالت(80/3= F؛ 05/0> P)، در زنان پیش از شروع درمان به روش IVF-ICSIتفاوت معنی داری با زمان انجام درمان ناباروری داشت.
    نتیجه گیری
    با توجه به این که فرایند درمان ناباروری به روش IVF-ICSI زنان را در استرس قرار داده و در آنان زمینه اضطراب و افسردگی را فراهم می کند، مداخله در این خصوص و استفاده از مشاوره و روان درمانی پیشنهاد می شود که براساس مراحل درمان ناباروری و با توجه به تغییر در سطوح اضطراب و عاطفه تنظیم شده باشد.
    کلیدواژگان: لقاح خارج رحمیپ، اضطراب، عاطفه، ناباروری
  • هومان هاشمیان، محمد مهدی کرم بین، کبری بلوکی مقدم، مهیار میرزازاده، روجا یحیی پور ملک میان صفحات 42-49
    مقدمه
    شناسایی دقیق علل مرگ و میر کودکان و نوزادان در کشورهای در حال توسعه اهمیت ویژه ای دارد. میزان مرگ و میر کودکان، شاخصی مفید در ارزیابی کیفیت بهداشت و سلامت در جامعه است.
    هدف
    تعیین فراوانی نسبی علل مرگ و میر نوزادان و کودکان و برخی موارد موثر بر آن در مرکز آموزشی– درمانی 17 شهریور رشت در سال های 88 و 89
    مواد و روش ها
    مطالعه به صورت مقطعی- توصیفی انجام شد. همه پرونده های موارد مرگ و میر بیمارستان 17 شهریور در سال های 88 و 89 مورد بررسی قرار گرفت. تنها معیار خروج از مطالعه، نارسا بودن داده های مورد نیاز در پرونده ها بود. اطلاعات بایسته شامل سن، جنس، وزن، محل سکونت (شهری یا روستایی)، پیشینه بیماری های مزمن (قلبی، ریوی، غددی یا متابولیک و...)، زمان شروع بیماری تا بستری، تشخیص اولیه، کشت مثبت (خون، ادرار، مایع مغزی نخاعی)، علت فوت بر حسب برگه گواهی فوت، مدت بستری تا فوت، علت فوت برحسب نظریه کمیته مرگ و میر بیمارستان در پرسشنامه وارد شد. پس از جمع آوری داده ها، اطلاعات وارد نرم افزار spss نسخه ی 16 شده و برای تعیین میزان علل اصلی مرگ و میر و سنجش آنها، از آزمون کای دو استفاده شد.
    نتایج
    216 بیمار فوت شده در این مطالعه بررسی شدند. 143 نفر نوزاد و سایرین در محدوده سنی یک ماه تا 7 سالگی با میانگین سنی 3 ساله بودند. 133 نفر (6/61 %) پسر و 83 نفر (4/38 %) دختر بودند. علل اصلی مرگ و میر بیماران در این مطالعه به ترتیب شامل: پنومونی، نشانگان زجر تنفسی، سپسیس و نارسایی کبدی، بود. بر اساس نتایج این مطالعه علت فوت بیماران بر حسب گروه سنی با آنالیز آماری تفاوت معنی دار داشت (001>P). به طوری که علل اصلی مرگ و میر در گروه نوزادان به ترتیب شامل: نشانگان زجر تنفسی (1/30%)، پنومونی (3/20%)، سپسیس (14%) و نارسی (1/9%)، و علل اصلی مرگ و میر کودکان به ترتیب پنومونی (3/26%)، نارسایی کبدی (7/17%)؛ بدخیمی (5/12%) و سپسیس (8/8%) بود.
    نتیجه گیری
    شایع ترین علل فوت نوزادان و کودکان در این پژوهش؛ پنومونی، نشانگان زجر تنفسی و سپسیس بودند. توجه به این یافته ها می تواند در برنامه ریزی مناسب امور درمانی- بهداشتی بیمارستان یا شاید استان موثر باشد.
    کلیدواژگان: عوامل خطر، کودکان، مرگ و میر، علت شناسی، نوزادان
  • مظفر حسینی نژاد، بابک بخشایش اقبالی، یاسر مودبی، حمیدرضا حاتمیان صفحات 50-58
    مقدمه
    بیماری های عروقی مغز دومین علت شایع مرگ در جهان هستند. داده ها در مورد همه گیری شناسی سکته مغزی، الگو و ریسک عوامل خطر آن در ایران، مختصر و پراکنده اند. تفاوت فصلی در بروز سکته مغزی و نقش عوامل آب و هوایی در آن در مطالعات گوناگون بررسی شده است و نتایج، مطرح کننده الگوهای متفاوت در مناطق مختلف بوده است.
    هدف
    بررسی الگوی فصلی بروز سکته مغزی و ارتباط تعداد وقوع سکته مغزی در روز با متغیرهای آب وهوایی در بیماران مراجعه کننده به بیمارستان پورسینای رشت در سال 1391
    مواد و روش ها
    این مطالعه به صورت توصیفی- مقطعی در بیمارستان پورسینای شهر رشت انجام شد. تمام بیمارانی که با شروع حاد علایم عصبی در سال 1391 به این مرکز مراجعه کرده بودند پس از بررسی تصویربرداری و تایید تشخیص سکته مغزی وارد مطالعه شدند. سن، جنس، پیشینه دیابت، فشار خون بالا و تاریخ وقوع سکته برای همه بیماران و تعداد وقوع سکته، دما و رطوبت هوا در تمام روزهای سال ثبت شد. برای بررسی توزیع فراوانی سکته مغزی در فصل های سال بر حسب متغیرهای مورد بررسی از آزمون کای دو، برای مقایسه میانگین تعداد وقوع سکته در فصول مختلف از آزمون کروسکال والیس و برای بررسی ارتباط تعداد وقوع سکته در روز و متغیرهای آب وهوایی از ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شد.
    نتایج
    869 بیمار با تشخیص سکته مغزی بستری شدند. تفاوت فصلی معنی دار در میانگین تعداد وقوع سکته ایسکمی در روز(0001/0p<) و میانگین تعداد وقوع خونریزی داخل مغزی در روز(001/0p<) با میزان پیشینه در پاییز بدست آمد. در بررسی متغیرهای آب وهوایی بر اساس رگرسیون خطی چندگانه به روش step-wise، پیش بینی کننده خطی معکوس تعداد وقوع سکته مغزی به طور کلی و سکته ایسکمی در روز، دمای کمینه روز و در خونروی داخل مغزی دمای بیشینه پیش بینی کننده خطی معکوس و رطوبت بیشینه پیش بینی کننده خطی مستقیم تعداد وقوع بود.
    نتیجه گیری
    این مطالعه مطرح کننده وجود الگوی فصلی در بروز سکته و نقش عوامل آب وهوایی، در این منطقه است. توجه به این الگو می تواند در آمادگی مراکز درمانی برای ارائه خدمات بهتر به بیماران مفید باشد.
    کلیدواژگان: الگوی زمانی، سکته مغزی
  • شادمان نعمتی، میرمحمد جلالی*، احسان کاظم نژاد، فتانه بخشی، هیلا فرخ پی صفحات 59-63
    مقدمه

    یکی از شکایت های بیمارانی که جراحی الکتیو ناحیه سر و گردن می شوند، احساس نداشتن تعادل و سرگیجه است. در آموزه های بالینی دیده می شود که این شکایت در برخی جراحی ها فراوانی بیشتری دارد. یکی از آنها رینوپلاستی است که باتوجه به تمایل بالای افراد جامعه به آن، توجه به شکایت داوطلبان و پیشگیری یا درمان آن مهم است.

    هدف

    بررسی ارتباط بروز انواع سرگیجه با رینوپلاستی در بیماران مراجعه کننده به بیمارستان امیرالمومنین (ع) رشت

    مواد و روش ها

    در این مطالعه مورد- شاهدی بیماران از نظر سرگیجه در گروه مورد(رینوپلاستی63نمونه)و شاهد(اندوسکوپی سینوس50نمونه) پیش از جراحی بررسی شدند. هر دو گروه از نظر متغیرهای مداخله کننده احتمالی در بروز سرگیجه همسان شدند. بیماران1هفته، 1 و3 ماه پس از جراحی از نظر بروز سرگیجه ارزیابی شدند. همچنین، در بیمارانی که رینوپلاستی شده بودند، روش استئوتومی طرفی به عنوان عامل موثر احتمالی در نظر گرفته شد. داده ها با استفاده از t test و 2χ و نرم افزار SPSS نسخه 19 تجزیه و تحلیل و p کمتر از 05/0 معنی دار تلقی شد.

    نتایج

    از افراد بررسی شده 50 نفر در گروه مورد و 45 نفر در گروه شاهد تا 3 ماه پی گیری شدند. 80% بیماران گروه مورد و 4/44% بیماران گروه شاهد مونث بودند. فراوانی بروز سرگیجه در بیماران گروه مورد در زمان های نام برده به ترتیب 17، 3و 2 مورد بود که تنها یک مورد به علت سرگیجه وضعیتی حمله ای خوش خیم و بقیه به علت کاهش فشار خون وضعیتی بوده ست. در گروه شاهد فراوانی بروز سرگیجه به ترتیب 11،1و1 مورد و همه ناشی از کاهش فشار خون وضعیتی بود. 6/58% بیمارانی که روش استئوتومی طرفی بیرونی در آنها بکار رفته بود از سرگیجه شاکی بودند درحالی که تنها 5/11% بیمارانی که در آنها روش استئوتومی طرفی درونی بکار رفته بود از سرگیجه شکایت داشتند. این اختلاف از لحاظ آماری معنی دار بود (0001/0p<)

    نتیجه گیری

    بیشترین موارد سرگیجه در هر دو گروه، سرگیجه کاذب و ناشی از کاهش فشار خون وضعیتی بوده و به نظر نمی رسد که سرگیجه حقیقی ارتباطی با نوع جراحی های مورد بررسی (رینوپلاستی و آندوسکوپی بینی) داشته باشد. با این وجود بررسی دقیق تر و با حجم نمونه بیشتر در این مورد پیشنهاد می شود.

    کلیدواژگان: استخوان شکافی، جراحی ترمیمی بینی، سرگیجه، گیجی
  • شبنم کیا کجوری، سیما نصری*، غلامرضا امین صفحات 64-71
    مقدمه

    در سال های اخیر پژوهش بر گونه های مختلف جنس گل گندم از خانواده آفتابگردان نشان داده که عصاره یا متابولیت های ثانویه گونه های گل گندم آثار فارماکولوژی گوناگونی مانند ضدالتهاب، ضددرد و سیتوتوکسیک و... از خود نشان می دهد.

    هدف

    بررسی اثر ضددرد و ضدالتهاب فراکشن اتیل استاتی گیاه میوه دار بادآورد در موش سوری نر

    مواد و روش ها

    بخش های مختلف گیاه بادآورد از استان بوشهر جمع آوری، به روش پرکولاسیون عصاره هیدرواتانولی80% از آن تهیه و سپس عصاره هیدرواتانولی 80% فراکشنه شد. اثر ضددرد فراکشن اتیل استاتی با آزمون فرمالین و آزمون غوطه وری دم و اثر ضدالتهاب توسط آزمون گزیلن در موش کوچک نر نژاد NMRI بررسی شد. موش ها به طور تصادفی به 6 گروه 8 تایی کنترل منفی، کنترل مثبت و4 گروه تجربی (دوز های 100و 200 و400 و 800 میلی گرم بر کیلو گرم فراکشن اتیل استاتی) تقسیم شدند. کلیه مواد داخل صفاقی تزریق شدند. برای تعیین نرمال بودن داده ها از آزمون کولموگروف اسمیرنوف استفاده شد. داده های نرمال با آنالیز واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی توکی و آنالیز داده های غیر نرمال با آزمون کروسکال والیس و آزمون من ویتنی بررسی شد.

    نتایج

    در آزمون فرمالین، فراکشن اتیل استاتی در همه دوزها هم در فاز درد حاد و هم در فاز درد مزمن دارای اختلاف معنی دار(001/0P<) با گروه شاهد بود. در آزمون غوطه وری دم فراکشن اتیل استاتی در دوز 100 در زمان های t2،t1، t0 دارای اختلاف معنی دار(05/0P<)و در زمان t3 دارای اختلاف معنی دار(01/0P<)، در دوز 200 و 800 در زمان های t0 دارای اختلاف معنی دار (01/0P<) و در زمان t3وt2،t1 دارای اختلاف معنی دار (001/0P<)، در دوز 400 در زمان های t1، t0 دارای اختلاف معنی دار (05/0P<)و در زمان t3وt2 دارای اختلاف معنی دار(01/0P<) با گروه شاهد بود. درآزمون گزیلن، فراکشن اتیل استاتی در همه دوزها دارای اختلاف معنی دار (001/0P<)با گروه شاهد بود. نالوکسان باعث مهار اثر ضد دردی فراکشن اتیل استاتی در فاز درد حاد شد اما در فاز درد مزمن بی تاثیر بود.

    نتیجه گیری

    فراکشن اتیل استاتی گیاه بادآورد اثرات ضددرد بسیار موثری دارد. اثرات ضد دردی و ضد التهابی این ماده را شاید بتوان به وجود سزکویی ترپن لاکتون ها و فلاونوئیدها نسبت داد این ترکیب ها با مهار میانجی های التهاب باعث تسکین التهاب و درد می شوند.

    کلیدواژگان: التهاب، ضد درد، گل گندم
  • محمد ماذنی، شهرام هادی زاده، نوروز نجف زاده، مجتبی امانی، حسن منصوری ترشیزی صفحات 72-79
    مقدمه
    داروهای شیمی درمانی در درمان بیشتر بدخیمی ها بکار می روند، اما استفاده از داروهای شیمی درمانی آثار جانبی فراوانی به همراه دارد. بنابراین، امروزه ساخت و استفاده از داروهای جدید که نسبت به سلول های طبیعی کمتر سمی بوده و نسبت به سلول های بدخیم توان ویران کردن بالا داشته باشد دلخواه است که از آن میان می توان به داروهایی بر پایه پلاتین یا پالادیوم اشاره کرد.
    هدف
    بررسی اثر ضد سرطان کمپلکس های جدید پالادیوم بر رده سلولی سرطان معده.
    مواد و روش ها
    کمپلکس های جدید پالادیوم به نام های μ- 3،1- الکیلن بیس (دی تیوکربامات) بیس(10،1- فنانترولین پالادیوم (II)) نیترات]که الکیلن می تواند پروپیلن (کمپلکس1)، بوتیلن(کمپلکس2) و یا اکتیلن (کمپلکس3) باشد[در آزمایشگاه شیمی دانشگاه سیستان و بلوچستان ساخته شد و برای بررسی اثر سمی سلولی و ضد سرطانی آن بر رده سلول سرطانی معده(AGS) از روش های ارزیابی کلونی و بررسی مرگ سلولی(آپوپتوز و نکروز) با رنگ آمیزی آکریدین اورنج/ اتدیوم بروماید استفاده شد.
    نتایج
    کمپلکس های جدید نسبت به همدیگر تاثیر گوناگون وابسته به غلظت دارند به طوری که کمپلکس 1 در غلظت بیش از 1/0 میکروگرم در میلی لیتر، کمپلکس 2 در بیش از05/0 میکروگرم در میلی لیتر و کمپلکس3 هم در بیش از 1 میکروگرم در میلی لیتر باعث مرگ سلولی به صورت آپوپتوز و نکروز شدند و سنجش تعداد کلونی های شکل گرفته پس از تیمار با غلظت های نامبرده کمپلکس های پالادیوم، اختلاف معنی دار در مقایسه با کنترل نشان داد (001/0P<).
    نتیجه گیری
    غلظت پایین کمپلکس های پالادیوم با مشتق دی تیو کربومات می تواند باعث مرگ سلولی از نوع آپوپتوز و نکروز شده، تعداد کلونی سلولی را کاهش دهد و به عنوان داروی جایگزین در درمان سرطان معده بکار رود.
    کلیدواژگان: آپوپتوزیس، پالادیوم، سرطان معده، سلول های ساقه تومور، نکروز
  • مهدی مشکی، اسماعیل رمضانپور، یزدان سپرده صفحات 80-85
    مقدمه
    طرح خود گردانی عبارتست از طرح نظام نوین اداره امور بیمارستان ها(خودگردانی) که در قالب آن بیمارستان ملزم به اداره امور خود بر اساس درآمد های کسب شده می باشد و به بودجه عمومی دولت متکی نخواهد بود. ارزیابی دیدگاه کارکنان بیمارستان نقش مهمی در مدیریت موفق آنها دارد.
    هدف
    بررسی دیدگاه کارکنان دانشگاه درباره ارتباط طرح خودگردانی بر عملکرد بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی گیلان
    مواد و روش ها
    در این تحقیق از روش توصیفی- همبستگی استفاده شده است. قلمرو زمانی تحقیق از فروردین تا شهریور 1391 و جامعه آماری تحقیق 55 نفر از کارکنان بخش های حسابداری، مدیریت، پزشکی بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی گیلان بود که بر اساس جدول مورگان 48 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شده است. آلفای کرونباخ خود گردانی و عملکرد به ترتیب 76/0 و 75/0 بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون همبستگی اسپیرمن استفاده شد
    نتایج
    یافته ها نشان دادند که از نظر کارکنان بین طرح خودگردانی و عملکرد بیمارستان ها ارتباط وجود دارد.(001/0p=) همچنین بین ابعاد طرح خودگردانی(حق تصمیم گیری در مدیریت راهبردی، حق تصمیم گیری در مدیریت منابع انسانی، حق تصمیم گیری در مدیریت مالی، حق تصمیم گیری در مدیریت منابع فیزیکی، مواجهه با بازار فروش و خدمات) و کارکرد مالی و همچنین کارکردهای اجتماعی بیمارستان ارتباط وجود داشت (05/0. (p<
    نتیجه گیری
    از نگاه کارکنان بین طرح خودگردانی و ابعاد عملکرد بیمارستانی ارتباط وجود دارد.
    کلیدواژگان: بیمارستان ها، (خودگردانی)، عملکرد، کادر بهداشت و درمان، کارکنان اداری، کارکنان بیمارستان
|
  • Dr M. M Jalali_Dr R. Banan_Dr M. Vahedipour Pages 1-6
    Abstract
    Introduction
    Human Immunodeficiency Virus (HIV) can cause some of the symptoms and diseases in ENT field. However, there are a few reports from developing countries and there is not any report on this issue. On the other hand, the prevalence of HIV positive (symptomatic or asymptomatic) patients is increasing across the nation. Awareness of these complications of hearing system can result in early intervention and improve patient's quality of life.
    Objective
    Determining the otologic and audiologic findings in HIV positive patients
    Materials And Methods
    A descriptive, cross-sectional study was performed on the 30 HIV positive patients referred from number-10 medical-therapeutic center of Rasht to Amiralmomenin hospital from April 2011 to March 2012. The senior resident of ENT- HNS took a comprehensive medical history and performed full clinical examination in the auditory system. In all patients, audiometric tests including tympanometry, pure tone audiometry, transient otoacoustic emissions (TOAEs) and auditory brainstem response (ABR) were done.
    Results
    Of the 30 HIV -positive patients, 21 were male and 9 were female. Of these, 2 patients were in the AIDS phase. The mean age of patients was 36.27 ± 9.71 years (range 24-56), and 8 patients complained of otic symptoms: dizziness (7 cases), tinnitus (4 cases), otalgia and fullness (each 3 cases). In audiometry, we found hearing loss in 8 of 60 ears (6 patients). The conductive and sensorineural hearing losses were found in 4 and 4 ears, respectively. As revealed, 21 out of 30 patients (70%) had abnormal TOAE. Also, in 9 out of 30 patients (30%), we observed ABR abnormality, with increased interpeak of wave I-III (14 ears)being the most frequent.
    Conclusion
    Given the high prevalence of TOAEs abnormality in these patients and increased interpeak of waves I-III in ABR, it seems that the locus of ear damage is the outer hair cells of cochlea and distal part of the central auditory pathway and TOAEs is more sensitive than PTA and with ABR test it can help early detection of hearing loss in such patients.
    Keywords: Acquired Immunodeficiency, Diagnostic Techniques, Otological, Ear Diseases, HIV
  • A. Saeidinia, Dr S. Taramian, F. Keihanian Pages 7-13

    Abstract

    Introduction

    Tuberculosis is one of the most important health problems in developing countries like Iran, where Tuberculosis drug resistance is going to be a challenge.

    Objective

    We evaluated the results of TB treatment in patients with Tuberculosis, 2001-2010 in Rasht. Materials and Methodos: In this descriptive study, data including demographic information and questionnaire of tuberculosis were completed from TB software and files in patients with relapse, failure and multi-drug resistance.

    Results

    In total, 98 patients were evaluated, consisting of 88 (89.8%) male and 10 (10.2%) female. As revealed, 86 patients (78.8%) had pulmonary TB and 12 non-pulmonary TB (12.2%). There was a significant relationship between being prisoner and the result of treatment (P=0.01) and also the kind of disease (P=0.001).

    Conclusion

    Complete and accurate registration of information and suitable programming considering the results of this study can be useful in decreasing the related health costs in Rasht and reducing factors associated with drug resistance. For better results, it is recommended that a general study be held in Guilan province before and after starting treatment, in order to determine the primary and secondary resistance.

    Keywords: Drug Resistance, Treatment Outcome, Tuberculosis
  • Dr H. Ashrafian Amiri, Dr E. Mikaniki, Dr Sd Nasrollahpour Shirvani *, Dr Mj Kabir, Dr N. Jafari, Dr H. Rahimi Kolamrodi, Dr Gh Oveis, Dr Sm Sedaghat Pages 14-23
    Abstract
    Introduction
    Satisfaction has been a concept of high importance in today's health care services and is considered as one of the criteria in evaluating the quality of services. The present study has been conducted to evaluate the satisfaction level of patients with rural insurance in terms of the first and second levels of health services presentation in northern provinces of Iran.
    Materials And Methods
    This cross-sectional study was conducted in the second half of the year (2012); 139 centers (25%) implementing rural insurance and family physician program were selected through systematic random sampling as the research samples and 6 out of 8 patients with insurance, who received required services after being referred to the second level by FPs, were evaluated. Data-collecting instrument was a researcher-made questionnaire, and the validity and reliability were confirmed. Data were analyzed by SPSS17 statistical software at the significance level of p<0.05.
    Results
    From the 955 patients who received services after referral to the first and second levels, 752 patients (78.7%) were female. The mean age of patients was 40.2±15.6 years and the mean referral of patients during the 9 months of (2012) was found to be 8±8.4 to home health and 6.4±6.6 to healthcare centers. Out of the 5 scores for level of patients satisfaction, 4.5±0.5, 4±0.7 and 4±0.8 were allocated to home health, healthcare centers, and second level hospitals and specialists, respectively. There was an inverse relationship between the overall satisfaction and education level and a direct relationship between satisfaction and age, number of referral to home health and healthcare centers (P<0.05). A significant difference was observed in the mean level of patients′ satisfaction with second level hospitals and clinics in northern provinces of Iran (P<0.05). However, no significant difference was found in the patients’ satisfaction level between home health and healthcare centers (P>0.05).
    Conclusion
    The results showed a high level of satisfaction in patients with rural insurance. While maintaining and improving the existing condition, it is proposed that satisfaction levels of patients with other health insurances be compared and evaluated.
    Keywords: Health Centers, Insurance Coverage, Patients, Satisfaction, Physician, Family
  • Dr F. Mohammadi, Dr Sh Zayyeni, Dr F. Nejatifar, Dr Mh Hedayati, Dr A. Haji Abbasi, Dr I. Shenavar, Dr M. Taherkhani Pages 24-31
    Abstract
    Introduction
    Diabetes mellitus (DM) is a multisystem disease that is characterized by persistent hyperglycemia resulting in both acute and chronic biochemical and anatomical sequel. The prevalence of connective tissue disorders in the diabetic patients has increased in recent years, affecting significantly their quality of life
    Objective
    To evaluate the prevalence of musculoskeletal disorders in upper limbs of diabetic patients in Razi hospital and finding the association between the sex, gender, duration of DM, HBA1C level and vascular complication of DM
    Materials And Methods
    Totally, 535 diabetic patients referred to Razi hospital (rasht) have been examined for limited joint mobility (LJM), shoulder adhesive capsulitis (SAC), carpal tunnel syndrome (CTS), Dupuytren’s contracture (DC), and trigger finger (TF). We recorded information about age, gender, HBAIC, duration of the DM and its complications
    Result
    The samples were 124 men and 411 women with mean age 56.75 and 53/65 years, respectively. Prevalence of LJM, SAC, CTS, DC and TF in women was 31.9%, 17.3%, 25.1%, 4.4%, 3.2% and in men was 24.2%, 17.7%, 8.9%, 2.4%, 1.6%, respectively. Prevalence of these complications in patients over sixty years old was 42.18%,29.63%,29.96%,5.18%,3.7% and in Hba1c >7was 35.1,18.6%,22.9%,3.7%, and in patients with over 10 years of DM duration was 46%,25.7%,31.6%,6.8%and 4.6%, respectively.
    Conclusion
    As revealed, there was a high prevalence of musculoskeletal complications in diabetic patients, which was higher in patients over sixty years old, those with more than 10 year duration and those with HBA1C level more than seven.
    Keywords: Carpal Tunnel Syndrome, Diabete Melltus, Dupuytren\'s Contracture, Hand Deformities, Trgger Finger Disorder
  • Dr M. Yeylaghbigi, Dr Ma Mazaheri, Dr St Taher Neshatdoost, Dr Gh Manshai, Dr H. Talebi Pages 32-41
    Abstract
    Introduction
    Infertility problem has become as a major concern in the world today, and is associated with a stressful or exciting and potentially failing for the respective couples, followed by different social, psychic, physical and financial stresses
    Objective
    One of the methods of infertility treatment is IVF-ICSI and this study aims to investigate female anxiety changes under therapy who were referred to Guilan's Clinics, northern Iran.
    Materials And Methods
    This study is cross sectional and has been conducted as repeated measure. The population includes all women with infertility under treatment of IVF-ICSI in the infertility clinics of Guilan during one year. The selected sample consisted of 74 women with infertility who tried to use this method from April to August 2012 to treat infertility and were satisfied to participate in this study. They completed questionnaire of demographic, Positive and Negative Affect Scale (PANAS), Spill Burger Anxiety State Inventory information through 3 stages.
    Results
    The average age of the sample was 32.38 years (± 5.80) in this study. In reviewing the differences, the positive affect, negative affect and anxiety in the subgroup was significantly reduced through increasing positive affect age. Also, the positive affect in females with primer infertility is more than those females who had secondary infertility (P<0.05, t=2.11). In other variables, there was significance among subgroups. Using ANOVA test, we found significant differences between the positive affect (P<0.05, F=4.14), negative affect (P<0.01, F=23.69), anxiety state (P<0.05, F=3.80) in females, before treatment with IVF-ICSI and following it.
    Conclusion
    Considering the anxiety and depression associated with treatment by IVF-ICSI, it is suggested to have consulting and psychotherapy intervention based on infertility treatment and levels of anxiety and emotion in respective women.
    Keywords: Affect, Anxiety, Infertility, IVF
  • Dr H. Hashemian *, Dr Mm Karambin, Dr K. Bolokimoghadam, Dr M. Mirzazadeh, Dr R. Yahyapour Pages 42-49
    Abstract
    Introduction
    Identifying the exact causes of infant mortality in developing countries is very important. Infants’ mortality rate is a useful indicator for assessing the quality of health care in community.
    Objective
    To detect the relative frequency of neonates and children’s mortality causes in 17 Shahrivar Training Hospital of Rasht, from Jun 2009 to Sep 2010
    Materials And Methods
    This was a cross sectional – descriptive study. The only exclusion criterion of the study was incomplete required information in the records. We designed a questionnaire which consisted of questions on age, gender, weight, living place, past medical history, the time between disease and hospitalization, diagnosis, positive culture and the cause of death. Having gathered the data, we used SPSS 16 software and chi-square test to analyze and compare the major causes of mortality and morbidity in the above-mentioned hospital.
    Results
    Data on 216 died patients were enrolled in the study. Their mean age was 3 years (minimum 1 month and maximum 7 years) and 133 (61.6%) of the cases were male and 83 (38.4%) were female. The main causes of mortality in this study were: pneumonia, respiratory distress syndrome, sepsis and liver failure. The causes of death among different age groups showed a significant difference (Chi-Square test, P.value<0.01). The leading causes of death in infants were respiratory distress syndrome (30.1%), pneumonia (20.3%), sepsis (14%) and prematurity (9.1%), and in children were pneumonia (26.3%), liver failure (17.7%), malignancy (12.5%) and sepsis (8.8%).
    Conclusion
    With increase in our knowledge about prevalence and causes of death of diseases and related risk factors, we can have better planning to improve the quality of health and decrease mortality rate in our country.
    Keywords: Child, Infant, Newborn, Mortality, Etiology, Risk Factors
  • Dr M. Hosininezhad, Dr B. Bakhshayesh, Dr Y. Moaddabi, Dr Hr Hatamyan Pages 50-58
    Abstract
    Introduction
    Cerebrovascular disease is the second leading cause of death worldwide. Data on epidemiology of stroke, its pattern and risk factors, are scarce. Seasonal variation in the incidence of stroke and role of meteorological factors in its occurrence, have been investigated in several studies. These studies show that there were different patterns in stroke incidence across different areas.
    Objective
    To investigate the seasonal pattern of stroke incidence and the association between daily stroke occurrences and meteorological factors among the patients admitted to the Poursina Hospital, northern Iran, in (2012).
    Materials And Methods
    This cross sectional study was conducted in the Poursina Hospital in Rasht. All the patients with acute onset of neurological symptoms during (2012), after performing imaging studies and confirmation of the diagnosis of stroke, were enrolled. Age, sex, history of diabetes and hypertension, and date of stroke occurrence were recorded for all patients. The number of stroke episodes, temperature and humidity were recorded on all days of the year. Distribution of stroke cases among seasons according to study variables, was analyzed using chi-square test. To compare the average number of strokes per day among different seasons, kruskal-wallis test was used. The relationship between the number of strokes per day and meteorological variables was analyzed using Spearman's correlation coefficient.
    Results
    During the study period, 869 patients with diagnosis of stroke were admitted. Significant seasonal differences in the mean of ischemic stroke occurrence per day and mean of intracerebral hemorrhage occurrence per day, with peak rates in autumn, were observed. In the study of meteorological variables based on multiple linear regression with step-wise method, minimum temperature was inverse linear predictor of both overall stroke occurrence per day and ischemic stroke occurrence per day. For intracerebral hemorrhage occurrence per day, maximum temperature was inverse linear predictor and maximum humidity was direct linear predictor.
    Conclusion
    This study suggests a seasonal pattern in the incidence of stroke and a possible role of meteorological factors in the incidence of stroke in this area. Attention to this seasonal pattern can be useful for medical centers to provide better services to their patients
    Keywords: Strok, Temporal Pattern
  • Dr Sh Nemati, Dr Mm Jalali, Dr E. Kazemnejad, F. Bakhshi, Dr H. Farrokhpey Pages 59-63

    Abstract

    Introduction

    After elective surgery of head and neck region, one of the complaints of patients is unsteadiness and dizziness. This complaint was seen more in some surgeries in clinical experiences, one of which is rhinoplasty. Given the community's increasing trend to rhinoplasty, considering this complaint of patients is important for appropriate prevention or treatment

    Objective

    To evaluate dizziness occurrence in patients undergoing rhinoplasty, Amiralmomenin Hospital of Rasht

    Materials And Methods

    In this case-control study, 63 patients in case group (Rhinoplasty) and 50 patients in control group (Functional Endoscopic Sinus Surgery), were evaluated for dizziness. The two groups were matched for possible confounding factors. All the patients were evaluated for dizziness 1week, 1and 3 months after surgery. Also, in rhinoplastic patients, lateral osteotomy approach was considered as a possible factor. Using SPSS 19, data were analyzed with t and χ2 tests and P<0.05 was considered significant.

    Results

    Fifty patients of case group and 45 patients of control group were followed for 3 months. Female patients comprised 80 and 44.4% of case and control groups, respectively. The frequency of dizziness in patients of case group was 17, 3 and 2, respectively. Only one case was due to benign paroxysmal positional vertigo and others were due to orthostatic hypotension. In control group, frequency of dizziness was 11, 1 and 1, respectively. The cause of all cases was orthostatic hypotension. The rhinoplastic patients with external and internal lateral osteotomy approach complained of dizziness in 58.6 and 11.5%, respectively. This difference was significant statistically (P<0.0001).

    Conclusion

    This study showed that the most frequent cause of dizziness in both groups is pseudo vertigo and due to orthostatic hypotension. It seems that true vertigo is not associated with operation types (including rhinoplastic and nasal endoscopy). We advised more detailed investigations with larger sample size in this area.

    Keywords: Dissiness, Osteotomy, Rhinoplasty, Vertigo
  • Sh Kiakojoori, Dr S. Nasri, Dr Gh Amin Pages 64-71

    Abstract

    Introduction

    In recent years, investigations on various species of the genus Centaurea have shown that its extract or secondary metabolites has various pharmacological effects including anti-inflammatory, antinociception, Cytotoxic and etc.

    Objective

    The aim of this study was to investigate the antinociception, and anti-inflammatory effects of Ethyl acetate fraction of fruit plants Badavard (Centaurea bruguierana ssp.blangerana) on male rats.

    Materials And Methods

    Different parts of the plant Badavrd were collected from Bushehr, then, powdered and solved by ethanol and then, Ethanol extract was Fractioned. Antinociceptive effects of ethyl acetate fraction was examined by formalin test and tail immersion test and anti-inflammatory effects of xylene test in male rats of NMRI. The rats were divided into 6 groups of 8, including negative control, positive control, and 4 experimental groups. Experimental groups were injected intraperitoneally by 100, 200, 400 and 800 mg/kg of Ethyl acetate fraction. Normal data were analyzed using Anova and post hoc TUKEY test and non-normal data, were analyzed using Kolmogrov-smirnov and Mann-whitney test.

    Results

    In the formalin test, ethylacetate fraction showed a significant difference (P<.001) in the control group at all doses. The hot water tail immersion test, ethylacetate fraction at dose 100 at times t0, t1, t2 indicated significant differences (P<0.05) and at time t3 showed significant differences (P<0.01), at doses 200 and800 at time t0 significant differences (P<0.01) and s at times t1, t2, t3 significant differences (P<0.001) in the control group at all doses, at dose 400 at times t0,t1 significant differences (P<0.05) were observed and at times t3, t4 significant differences (P<0.05) in the control group. at all doses were seen Test, xylene, ethyl acetate fraction showed a significant difference (P<0.01) or the control group at all doses. Naloxone inhibited the antinociceptive effects of ethyl acetate fraction in the acute phase, but had no effect on chronic phase.

    Conclusions

    Analgesic and anti-inflammatory effects of ethyl acetate fraction can be attributed to the Sesquiterpenelacton and flavonoids. These compounds relieve nociception and inflammation by inhibition of inflammatory mediators.

    Keywords: Antipain, centaurea, Inflammation
  • Dr M. Meshki, Dr E. Ramazanpoor, Y. Sepordeh Pages 80-85
    Abstract
    Introduction
    The autonomy is a new system of hospital governance. in this system hospital administration is based on its own revenue and not to the general budget of the government.
    Objective
    Survey of Personnel's attitude about relation of autonomous and hospital performance in Guilan University of Medical Sciences.
    Materials And Methods
    In this descriptive- correlative we collected data from April till September of 2012. The study population was 48 of 55 accounting staff, managers and physicians of hospitals of Guilin University of Medical Sciences. Sample Size Determinate by Using Morgan Table. A questionnaire was used to collect data. Cronbach's alpha for autonomous and performance in the 0.76 and 0.75, respectively. To analyze the data, regression analysis tests was used.
    Results
    Results show major effects of the autonomous on performance of public hospitals. Also, the dimensions of autonomy (the right to decide on strategic management, the right to decide on managing physical resources, dealing with sale market and services) and financial performance
    Conclusion
    According to staff's attitude autonomous have impact on hospital performance.
    Keywords: Administrative Personnel, (Aotanomous), Health Personnel, Hospitals, Personnal, Hospital, Practice