فهرست مطالب

چیدمان - پیاپی 5 (بهار 1393)

فصلنامه چیدمان
پیاپی 5 (بهار 1393)

  • بهای روی جلد: 100,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1393/03/25
  • تعداد عناوین: 19
|
  • چیدمان دیدگاه
  • علی اکبر شریفی مهرجردی صفحه 8
  • چیدمان فرش
  • حسام کشاورز صفحه 16
    دکتر سیروس پرهام، در جلد اول کتاب «دستبافت های عشایری و روستایی فارس» اشاره می کند که نقش «ناظم» قشقایی را در بازار فرش تهران به نام «حاج خانمی» می شناسند. نگارنده در این پژوهش سعی بر آن داشته است که به روش توصیفی-تحلیلی و با گردآوری اطلاعات به صورت میدانی این حقیقت را آشکار سازد که سهوی در این مورد روی داده است و ناظم با حاج خانمی فرق دارد. طرح حاج خانمی یک نقش لچک ترنج با شبکه های لوزی سان از گل-های چند پر است که حوالی یک سده پیش در کاشان ابداع گشته و بعد به دیگر مناطق شهری بافت رسیده است. در مقابل، ناظم طرحی یک دوم است که اغلب در میان طایفه کشکولی از ایل قشقایی بافته می شود و سنتزی است از شیوه های نقش پردازی ایلیاتی و شهری. در ناظم نیم-سرو های مشبک بر کناره ها جای گرفته اند و پرده ای پر چین و شکن طرح را بر روی زمینه ای از یک گلدان هزار گل می گشاید. نقش های ناظم و حاج خانمی هویت های مجزا دارند.
    کلیدواژگان: فرش، نقش، حاج خانمی، ناظم، سیروس پرهام
  • مهدی کشاورزافشار صفحه 26
    با نگاهی به هنر فرش معاصر ایران با قالی هایی روبرو می شویم که شکلی کاملا متفاوت از این هنر دیرپای ایران را ارائه می کنند. این قالی ها به جای نقوش انتزاعی و تجریدی گیاهی که نقوش رایج فرش ایرانی را تشکیل می دهند، از «تصویر» به عنوان طرح قالی استفاده کرده اند. این ویژگی سبب شده است که در تاریخ فرش ایران از این قالی ها با عنوان «قالیچه های تصویری» یاد شود. تصویرگرایی در قالی ایرانی به صورت یک جریان عمده از دوره قاجار آغاز شد و تا اوایل دوره پهلوی ادامه یافت. این جریان را می توان پیش درآمد جریان تابلو فرش دانست. این دوره منشا تحولات گسترده ای در جنبه های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و... در جامعه ایران بود. تحولاتی که تاثیراتی فراوان بر هنر این سرزمین گذاشت. یکی از تحولات بزرگ و تاثیرگذار این دوره شکل گیری تمایل نسبت به تصویرپردازی در هنر است. تمایلی که در هنر قالی بافی نیز راه یافت و حاصل آن پدید آمدن «قالیچه های تصویری»، یا بهتر بگوئیم قالیچه به مثابه یک تصویر، بود. مرحوم میرزا سیدعلی مدرسی متخلص به عهدی متولد 1293، یزد، از طراحان فرشی است که در این دوره تاریخی و در متن جریان تولید قالیچه های تصویری در ایران، طرح فرش هایی را خلق کرده است. در این مقاله تلاش می شود ضمن معرفی اجمالی قالیچه های تصویری، طرح های تصویری باقی مانده از این طراح یزدی مورد بررسی قرار گیرد.
    کلیدواژگان: نقوش انتزاعی، قالیچه های تصویری، میرزاسیدعلی مدرسی
  • محبوبه آذرزاده، نیلوفر صالحی ابرقویی صفحه 34
  • یوسف منصورزاده، منیره عطرگیران صفحه 44
    مقاله حاضر تحقیقی است، در زمینه بررسی و مطالعه متنوع ترین قالی های قدیمی به جا مانده در یزد، که از دوران قاجار در یزد بافته شده اند. این پژوهش با استفاده از روش تحقیق توصیفی و با استناد به منابع کتابخانه ای و با تکیه بر مصاحبه های میدانی و مشاهده قالی های باقیمانده، به بررسی و معرفی مهم ترین و پررونق ترین قالی ها با طرح های واگیره ای در این دوران، می پردازد. لذا با دسته بندی اطلاعات جمع آوری شده، به تحلیل طرح ها و ارتباط آن ها با نامشان و همچنین به مطالعه تطبیقی نقوش اصلی این قالی ها، با دیگر هنرهای موجود در یزد (به ویژه نقوش موجود در تزئینات معماری و پارچه های دستباف)، از منظر همنشینی طرح و نقش در کنار یکدیگر، پرداخته و در نهایت، به جمع بندی، مطالب تهیه شده می پردازد.
    در طول دوران های متوالی بافت قالی با طرح های متنوع در یزد رواج داشته است، نظیر طرح های لچک و ترنج، تصویری، حیوان دار، درختی، هندسی و... که در این میان از دوران قاجار، طرح هایی با نقشه واگیره ای؛ مانند «گل و ماهی(هراتی)»، «سردارجنگی»، «امیرجنگی»، «احمد محمدآبادی»، «تال و خونچه» و بعضا «شرق لندن» از رواج و محبوبیت بیشتری در بین بافندگان و خریداران یزدی (در مقایسه با طرح های غیر واگیره ای) برخوردار شدند.
    بررسی ها بر روی طرح و نقش قالی های واگیره ای مذکور نشان می دهد که ضمن تایید بومی بودن نام طرح و نوع نقوش و همنشینی آن ها، هنرمندان یزدی در ارائه طرح، نقش و رنگ قالی های دستباف خود، از همه هنرهای سنتی و بومی یزد بهره برده اند و به طورکلی ساختار هر کدام از قالی ها به گونه ای با نمادهای هنری، تاریخی، فرهنگی و اعتقادات مذهبی مردمان این خطه کویری، ارتباطی مستقیم دارد. اگرچه ممکن است ایده اصلی طرح قالی های بافته شده در این استان، از هنرمندان یزدی نباشد؛ اما انتخاب، رواج و محبوبیت یافتن آن در دوره ای خاص و از همه مهم تر، واگیره ای بودن طرح ها که شباهت آن را به نحوه بافت پارچه ها (با در نظرگرفتن این موضوع که بیشتر بافندگان قالی همان پارچه بافان دستی بودند) بیشتر می کند؛ می تواند ریشه در ضمیر و اعتقادات آن ها داشته باشد.
    کلیدواژگان: تال و خونچه، طرح های واگیره ای، شرق لندن، قالی دستباف
  • محمد مظفری زاده، یاسر باقری، کاوه نویدی نژاد صفحه 54
    برای طراحی قالی همواره روند یکسان و مشخصی معرفی شده است. بررسی و تجزیه و تحلیل طرح قالی های اساتید برجسته طراحی نشان می دهد که برای طراحی قالی روش های مختلفی می توان به دست داد. روش طراحی قالی هر هنرمند، از مراحلی که به مراحل متداول طراحی قالی با هدف مشخصی افزوده شده قابل تشخیص و میسر است. هر طراح روش منحصر به فرد خود را در طراحی دارد که نشانگر سبک آن هنرمند است. هنرمندان طراح قالی سبک اصفهان به طور عمده از قالب لچک ترنج استفاده می کنند و در ترسیم نقوش و اجزاء مستقر بر روی قوس های اسپیرال، نقوش ختایی را بر روی قوس های اسپیرال ختایی و نقوش اسلیمی را بر روی قوس های اسپیرال اسلیمی مستقر می کنند.
    جواد رستم شیرازی از طراحان معاصر مکتب اصفهان است که در طراحی فرش های لچک ترنجی دو روش متفاوت را در پیش گرفت. وی در ساماندهی طرح های لچک ترنجی که با نقوش ختایی و اسلیمی شکل می گیرند عموما از سه اسپیرال در سه سطح یا سه لایه مختلف بهره می گیرد اما در سایر آثارش نقوش و اجزاء مورد نظرش را به صورت یک لایه و در یک سطح طراحی می کند و با انباشتن این نقوش سطوحی تکه تکه می سازد که این سطوح یادآور طرح های قالی کرمان هستند.
    پژوهش حاضر که با هدف مطالعه ویژگی های عمده آثار رستم شیرازی ضمن شناسایی روش او در طراحی قالی صورت گرفته، ماحصل تجزیه و تحلیل های طرح قالی های به دست آمده از او است. تجزیه و تحلیل طرح این قالی ها به روش خطی و بدون در نظرگرفتن رنگ می باشد تا نحوه ساماندهی طرح و اجزاء آن مشخص شود. در نهایت مطالعات اسنادی پیرامون طراحی قالی در مکتب اصفهان مکمل تجزیه و تحلیل های تصویری شد تا روش کلی این پژوهش توصیفی قلمداد شود.
    کلیدواژگان: طراحی قالی، روش طراحی، مکتب اصفهان، جواد رستم شیرازی
  • فاطمه برنکی صفحه 68
    ایران از زمان های بسیار دور، مهد هنر فرش بافی بوده است و همواره بهترین فرش ها در ایران تولید می شده است. این هنر آن چنان در ایران رواج داشته که به سختی می توان شهر و یا حتی روستایی را یافت که از آن بهره ای نداشته باشد. طرح های فرش ایران بسیار متنوع است. ساده ترین این طرح ها موسوم به طرح های روستایی و عشایری است که دارای نقوش ساده، شکسته و هندسی است. این فرش ها ذهنی باف بوده و بدون استفاده از نقشه بافته می شوند. فرش های این گروه با وجود بافت درشت و نقش ساده از اصالت در طرح و نقش برخوردار هستند که موجب مقبولیت آن ها می گردد. طالقان یکی از مناطقی است که در حدود صد و پنجاه سال پیش فرش های ذهنی باف زیبا و منحصر به فردی تولید می کرد که متاسفانه ارزش آن ها در خارج از ایران بیشتر شناخته شده است. به همین مناسبت، مطالعه ای در مورد فرش این منطقه انجام شد، پس از انجام مطالعات کتابخانه ای و تحقیقات میدانی، ویژگی های فنی و ظاهری فرش طالقان شناسایی شده و نقش مایه های به کار رفته در فرش طالقان به شش گروه تقسیم بندی شد که عبارتند از: نقوش گیاهی، نقوش حیوانی، نقوش انسانی، نقوش برگرفته از طبیعت، نقوش برگرفته از اشیاء و نقوش ابتکاری. هدف از این مقاله مروری بر ویژگی های فنی و ظاهری فرش طالقان و معرفی اجمالی نقش مایه های به کار رفته در آن است.
    کلیدواژگان: فرش طالقان، ذهنی باف، نقوش هندسی، فرش روستایی
  • چیدمان گالری
  • چیدمان عکس
  • احسان حقیقی صفحه 90
    ارتقاء شیوه گفتگو در عکاسی از تصویرگری و روایت گری عکس نقاشی گونه به منزلت هنری به سبب تلاش گروهی از عکاسان هنرمند با مطرح کردن عکاسی صریح و مواجه بدون واسطه با سوژه میسر گردید. گام های موثر توسط آلفرد استیگلیتز با تاسیس گروه عکاسی جدایی طلب برداشته شده بود. این گروه با تفکر مستقل بودن رسانه عکاسی از دیگر هنرها مخصوصا نقاشی بر بیان خودکفای عکس هنری تاکید داشتند. عکاسی بنا به ذات عکاسانه اش همیشه در قید و بند واقعیت بوده است. عکاسان بزرگی چون آلفرد استیگلیتز، پل استراند، چالز شیلر، ادوارد وستون و... کوشیده اند از همین خصیصه ناب بازنمایانه، برای پرورش نگاه هنری عکاسانه و خلق تصاویر اعجاب انگیز استفاده کنند. ادوارد وستون یکی دیگر از عکاسان پیشرو آمریکا در گذار عکاسی از دوران سنت زدگی پیکتوریالیسم به دوران مدرن است. نوشتار پیش رو روند زندگی و فعالیت های ادوارد وستون را با استفاده از منابع کتابخانه ای توصیف می کند.
    کلیدواژگان: ادوارد وستون، عکاسی گیاهان، عکس نقاشی گونه
  • چیدمان گرافیک
  • ابوالفضل توکلی شاندیز صفحه 96
    تمایل به طبقه بندی و مرتب سازی چیزهایی که تنوع زیادی دارند، پدیده رایجی است تا به این ترتیب بتوان آن را درک کرد، به آنچه که در پیش رو قرار دارد سریع تر اشاره نمود و راحت تر بتوان آن را دوباره پیدا کرد. وقتی حوزه ای سر و سامان پیدا کند، دیگری لزومی ندارد دائما همه بخش های آن را زیر و رو کنیم بلکه کافی است به قسمتی که فعلا برایمان اهمیت دارد مراجعه کنیم. گروه بندی تایپ فیس ها نیز روند شناسایی آن ها را ساده تر می کند.
    هر نوع طبقه بندی سه جنبه مهم را پوشش می دهد: 1-مرتب سازی (یعنی همان کاری که هم دانشمندان و مورخان و هم تولید کنندگان تایپ فیس انجام می دهند)، 2-ارجاع (آموزش) و 3-«بیرون کشیدن» یا پیدا کردن دوباره (همان کاری که معمولا کاربران انجام می دهند). البته از نظر بسیاری از مردم جنبه پیدا کردن تایپ فیس مهم تر از طبقه بندی آن است. چرا که کافی است یک بار سی دی های خودمان را مرتب کنیم و وقتی مثلا خواستیم به یک آهنگ جاز به خصوص گوش بدهیم، به قفسه مربوطه نگاهی بیندازیم. به همین دلیل به نظر من طبقه بندی مفید(تر) طبقه بندی ای است که به کاربر در پیدا کردن و انتخاب تایپ فیس کمک می کند و بر همین اساس ساختار دهی شده باشد.
    کلیدواژگان: تایپ فیس، طبقه بندی، ایندرا کوپفراشمید
  • سمیرا صفاری صفحه 104
    «حرکت» از مهم ترین تجارب بصری انسان و یکی از عوامل اصلی آفرینش یک اثر هنری میباشد. هنرمندان با بهره گیری از این عنصر، به جذب مخاطب و ثبات اثر خود در اذهان می پردازند. پوسترهای خلاقانه میشل باتوری، یکی از طراحان گرافیک معاصر و مطرح فرانسه، سرشار از حرکت است. این تحقیق با بررسی روش های القاء حرکت در زمینه های ثابت از دیدگاه غلامحسین نامی، نیما ورامینی و جان وی. وایت در آثار باتوری، پاسخی به این پرسش است که او چگونه از این عنصر در آثار خود استفاده نموده است؛ فراوانی کاربرد روش های پیشنهادی در پوستر باتوری چه مقدار است. و نیز او چه راهکارهای دیگری را برای این امر پیشنهاد میدهد. این پژوهش با روش شناسایی و معرفی، ضمن بررسی فرمالیستی، به طبقهبندی این آثار پرداخته و از نظر سطح، توصیفی-تحلیلی میباشد. روش جمعآوری اطلاعات فیشبرداری و مشاهدهنگر بودهاست. مهم ترین روش های القاء حرکت در زمینهای ثابت در آثار باتوری تضاد در اندازه، رنگ، بافت، بازی با سایه روشن و نور، همزادپنداری، تغییر ویژگی و وزن خطوط، دستکاری مناسب در نوشتار و تلفیق عناصر است.
    کلیدواژگان: حرکت، میشل باتوری، پوستر، گرافیک
  • چیدمان شهرسازی و گرافیک شهری
  • سمیه فعال محمدعلی، بهنام جلال جعفری صفحه 114
    معماری موسیقی مجسم است، که آوای فرشتگان ملکوتی را در چشم مخاطبان متبلور می سازد. نظام هندسی مشترک هر دو هنر ناخودآگاه ما را به سوی پدیده ای همسان هدایت می کند، که به دنبال وجوه مشترکی در آن ها باشیم. این همگونی و هارمونی، حسی خوشایند در دیدگان مخاطب پدید می آورند و او را به بازنگری مجدد و تعمق در فضا وا می دارد. هدف از این پژوهش بازیابی رموز موسیقی و معماری و دریافت وجه تشابهات شان می باشد. پرسش اصلی فرا روی پژوهش حاضر این است که: «وجه تشابه معماری و موسیقی موکد بر چه المان هایی است؟»در پی پاسخ به پرسش فوق، این پژوهش مروری گذرا بر شرح عالم اصوات و جایگاه آن در هنر اسلامی دارد و بر اساس مطالعات و تحقیقات صورت گرفته، به شیوه کتابخانه ای و به روش تحلیلی، از منظر اندیشمندان و شرق شناسان معاصر نوشته شده است. نتایج پژوهش نیز نشان از آن دارد که هنرهای سمعی-بصری در اسلام به بیان صفات جمالی الهی می پردازند، که این دیدگاه در دوران معاصر موثر بر هنر غرب نیز بوده است.
    کلیدواژگان: هنرهای اسلامی، معماری، موسیقی، سکوت، فضای تهی
  • چیدمان نقد هنری
  • مجتبی دهقان بنادکی صفحه 126
  • سیده سعیده امامی نیا صفحه 128
  • سمیه فعال محمدعلی، بهنام جلال جعفری صفحه 134
    هر نقش و اثر هنری متشکل از دو بخش معنایی صورت و معنی است. دین، آیین و فرهنگ ملی معمولا در صورت و معنای آثار هنری ملتی متجلی می گردد، که ارزش ها و شاخص های تعیین کننده ای در روح آن آثار پدیدار می شود. معماری معابد و اماکن مذهبی که تجلی گاه عالم دیگرند نقطه مرکزی اتصال روح به عالم برتر خواهد شد. حال در پی آنیم که بیابیم، درآمیزی سمبل ها در گسترش معنایی فضای درونی این مکان ها چه نقشی را بازی می کنند؟ در نوشته حاضر با دریافت و شناسایی وحدت و عناصر وجودی آن در دین معاصر اسلام، به پردازش حضور آن در معبد دور-اونتاش در دنیای کهن می پردازیم. هدف این پژوهش با شناسایی عناصر متمرکز بر وحدت در این بنا، در پاسخگویی به این سوالات است که:1- «آیا مفهوم وحدت در ادیان باستانی ایلامی(در معماری نجومی چغازنبیل) نیز حضور داشته است؟»2- «آیا می توان رخداد وحدت را در این معماری، اولین رخداد وحدت در جهان واقع دانست؟»این پژوهش به وجه اشتراک فرم در معماری باستان و وحدت دینی در فضای معماری عصر حاضر با تاکید بر معماری معبد دور-اونتاش (چغازنبیل) می پردازد، که به حضور حقیقتی آنسوی واقعیت اشاره دارد. درپی پاسخگویی به این مقوله به شرح و تفسیر معنایی وحدت، نحوه حضور آن در فضا و کاربرد آن در معماری دینی پرداخته ایم.
    کلیدواژگان: اسلیمی، ایلام، چغازنبیل(دوراونتاش)، زیگورات، وحدت