فهرست مطالب

مجله زیست شناسی جانوری
سال ششم شماره 2 (زمستان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/11/28
  • تعداد عناوین: 10
|
  • بهاره پاکپور، مجید نواییان، مرتضی پیری* صفحه 1
    سیستم های آدرنرژیک و کولینرژیک مغز نقش مهمی در حافظه و یادگیری دارند. مطالعات قبلی نشان می دهند که اسکوپولامین باعث تخریب حافظه اجتنابی مهاری و القاء یادگیری وابسته به وضعیت می شود. در این مطالعه اثرات آنتاگونیست گیرنده بتا-1-آدرنرژیک بر روی یادگیری وابسته به وضعیت اسکوپولامین در هیپوکامپ پشتی موش صحرایی مورد بررسی قرار می گیرد. در این مطالعه تجربی از 155 سر موش صحرایی نر استفاده شد. نمونه ها پس از بیهوشی در دستگاه استریوتاکسی قرار گرفتند و کانول گذاری دوطرفه در ناحیه CA1 هیپوکامپ پشتی انجام شد. بعد از طی دوره بهبودی هفت روزه، آزمون رفتاری با استفاده از دستگاه یادگیری احترازی غیر فعال آغاز شد. در این مطالعه اسکوپولامین به عنوان آنتاگونیست گیرنده موسکارینی و اتنولول به عنوان آنتاگونیست گیرنده بتا-1-آدرنرژیک استفاده شده است. تزریق پیش از آموزش یا قبل از آزمون اسکوپولامین (1/5 و 3 میکروگرم بر موش) به ناحیه CA1 باعث تخریب حافظه اجتنابی مهاری می شود. فراموشی القاء شده با تزریق قبل از آموزش اسکوپولامین با تزریق همان مقدار اسکوپولامین قبل از آزمون اصلاح می گردد، که به این حالت یادگیری وابسته به وضعیت گفته می شود. تزریق قبل از آزمون اتنولول (0/09 میکروگرم بر موش) نیز باعث تخریب حافظه اجتنابی مهاری می گردد. بعلاوه تزریق قبل از آزمون اتنولول (0/09 میکروگرم بر موش) دو دقیقه قبل از اسکوپولامین روز آزمون، یادگیری وابسته به وضعیت اسکوپولامین را مهار می نماید. بطور کلی می توان گفت که گیرنده های بتا-1-آدرنرژیک هیپوکامپ پشتی نقش مهمی در یادگیری وابسته به وضعیت اسکوپولامین بازی می کنند.
    کلیدواژگان: اسکوپولامین، اتنولول، هیپوکامپ پشتی، حافظه اجتنابی مهاری، یادگیری وابسته به وضعیت
  • محسن تجری*، مهلا رضیعی، سمیه افسا، عظیم عظیمی، خدیجه شامخی رنجبر، احمد حامی طبری صفحه 11
    جوامع بنتوزی نقش مهمی در زنجیره غذایی اکوسیستم تالاب ها بازی می کنند و مطالعه این جوامع معیار مناسبی برای ارزیابی وضعیت اکولوژیکی یک اکوسیستم آبی است. در این مطالعه به شناسایی، فراوانی و بیوماس بنتوزهای تالاب گمیشان در فصل پاییز 1389 (از مهرماه تا پایان آذر ماه) در سه ایستگاه بطور ماهانه پرداخته شد. نمونه برداری در هر ایستگاه (با سه تکرار)، توسط نمونه بردار Van Veen Grab انجام و نمونه ها با فرمالین با نسبت 4 درصد فیکس و به آزمایشگاه جهت انجام مراحل بعدی آزمایش منتقل گردیدند. طی این مطالعه، چهار خانواده Chironomidae، Neritidae، Planorbidae و Pyrgulidae شناسایی شدند. نتایج حاصل از بررسی فراوانی و بیوماس بنتوزها در ایستگاه های مختلف نشان داد که خانواده Pyrgulidae بیشترین فراوانی و بیوماس را نسبت به دیگر خانواده ها داشت. در ایستگاه شماره 2 در تمام ماه های نمونه برداری و در ایستگاه شماره 1 در ماه آبان، بنتوز خانواده Planorbidae مشاهده نشد. نتایج این مطالعه حاکی از آنست که حدود 55 درصد فراوانی یا غالبیت بنتوزها در تالاب گمیشان را خانواده Pyrgulidae تشکیل می دهد.
    کلیدواژگان: بنتوز، بیوماس، اکوسیستم، تالاب گمیشان
  • سحر حبیب زاده خامنه، فرخنده نعمتی*، عبدالحسین شیروی صفحه 21
    این مطالعه با هدف بررسی اثر عصاره گیاهMyrtus communis در غلظت های 10، 7/5، 5، 2/5، 1/25، 620/625، 0/312، 0/156 میلی گرم بر میلی لیتر بر روی رده سلول های سرطانی Hela وMCF7 انجام گرفت. سلول های Hela وMCF7 در محیط RPMI1640 حاوی سرم جنین گاو، پنی سیلین و استرپتومایسین در انکوباتور 37 درجه و اتمسفر حاوی 5% CO2 و 95% رطوبت در فلاسک های استریل کشت داده شدند. سپس سلول ها با رقت های مختلف عصاره گیاه M. communisبه مدت 72 ساعت تیمار شدند و سمیت سلولی عصاره با استفاده از آزمون MTT تعیین گردید. نتایج بدست آمده در این مطالعه بر روی سلول های Hela نشان می دهد که عصاره اتانولیM.communis در غلظت های 1.25 (p ≤ 0.05)، و 0.312 (p ≤ 0.02) و 0/156 میلی گرم بر میلی لیتر بعد از 72 ساعت، رشد سلول ها را بطور معنی داری نسبت به گروه کنترل کاهش داده است، بطوریکه بالاترین درصد مهار رشد در غلظت 0/625 میلی گرم بر میلی لیتر و به میزان 82/33 درصد بوده است. همچنین نتایج بدست آمده در این مطالعه بر روی سلول-هایMCF7 نشان می دهد که عصاره اتانولیcommunis M. در غلظت های 2/5، 1/25، 0/312 (p≤ 0/02) و 0.625 (p≤ 0/001) میلی گرم بر میلی لیتر بعد از 72 ساعت، رشد سلول ها را بطور معنی داری نسبت به گروه کنترل کاهش داده است، بطوری که بالاترین درصد مهار رشد در غلظت 1/25 میلی گرم بر میلی لیتر و به میزان % 70/64 بوده است. نتایج پیشنهاد می کند عصاره الکلی M. communis دارای اثر مهاری بر روی رشد سلولی هر دو رده سلولی Hela و MCF7 است.
    کلیدواژگان: سمیت سلولی، عصاره اتانولی، Myrtus communis، رده سلولی Hela، رده سلولی MCF7
  • شهرزاد خاکپور، مریم خسروی*، معصومه میرزایی، محیا نجاری صفحه 29
    استرس اکسیداتیو بصورت تغییر در تعادل پرواکسیدان و آنتی اکسیدان به سمت تشکیل پرواکسیدان تعریف می شود که در نهایت باعث بروز بیماری های مختلف و آسیب بافتی می گردد. در این مطالعه از داروی ایزونیازید بعنوان یک اکسیدان به منظور تولید رادیکال آزاد استفاده شد و اثر عصاره گیاه مریم گلی بر عناصرخونی مس، آهن، روی و منیزیم مورد بررسی قرار گرفت. در این مطالعه از 63 سر موش صحرایی نر نژاد ویستار استفاده شد. حیوانات در 9 گروه 7 تایی قرارگرفتند. گروه 1(کنترل)، گروه 2 (شاهد دریافت کننده حلال داروی ایزونیازید یا سرم فیزیولوژی)،گروه 3 (دریافت کننده داروی ایزونیازید با دوز 50 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن حیوان) و گروه های 4، 5 و 6 عصاره گیاه مریم گلی را به ترتیب با دوزهای 100،250 و400 میلی گرم برکیلوگرم وزن بدن حیوان بصورت تزریق داخل صفاقی دریافت کردند. گروه های 7، 8 و9: داروی ایزونیازید را با دوز50 میلی گرم برکیلوگرم وزن بدن حیوان به صورت خوراکی (گاواژ) و همزمان عصاره گیاه مریم گلی را به ترتیب با دوزهای 100، 250 و400 میلی گرم برکیلوگرم وزن بدن حیوانات به روش تزریق داخل صفاقی دریافت کردند. مدت تیمار حیوانات 4 هفته بود.در آخرین روز، خونگیری از قلب حیوانات انجام شد و کبد جهت برش بافتی جدا گردید و میزان عناصر مس، آهن، روی و منیزیم مورد بررسی قرار گرفت. در این بررسی عصاره گیاه مریم گلی باعث افزایش سطح سرمی عنصر روی و مس گردید و کاهش معنی داری در سطح سرمی منیزیم نسبت به عنصرهای دیگر مشاهده شد. با دریافت دارو مقدار آهن افزایش یافت و با تجویز عصاره مریم گلی سطح آهن کاهش یافت. به نظر می رسد در تحقیق حاضر عصاره هیدروالکلی گیاه مریم گلی با دوزهای 100،250 و400 میلی گرم برکیلوگرم وزن بدن اثر ترکیبات تانن و مواد تلخ گیاه را (با سمیت کم و محدود) بیشتر نشان داده است.
    کلیدواژگان: استرس اکسیداتیو، رادیکال آزاد، آنتی اکسیدان، گیاه مریم گلی، ایزونیازید
  • نرگس عسکری زیارتی*، حاجی قلی کمی، هومن شجیعی صفحه 41
    سمندر ایرانی، P. gorganensisجزو خزانه ژنتیکی منحصر به فرد و با ارزش دوزیستان بومی ایران و جنگل های استان گلستان می-باشد. این گونه در نواحی صعب العبور زیست می کند و تاکنون هیچ مطالعه ای بر روی هیچ یک از جنبه های زیستی آن در زیستگاه طبیعی صورت نگرفته است. در این پژوهش، این گونه برای اولین بار در زیستگاه های طبیعی اش شامل چشمه های ا دانه، رق چشمه و گرگلو واقع در ارتفاعات حدود 1600-1250متر جنگل های روستای زیارت در جنوب گرگان از اوایل شهریور 1388 تا اواخر شهریور 1389، در 12 مرحله بازدید، مطالعه شد. همچنین موقعیت جغرافیایی، اقلیم، وضعیت بستر زیستگاه، فون و فلور منطقه نیز بررسی شد. در هر بازدید ویژگی های لاروها مورد مطالعه قرار گرفت. نتایج مطالعات نشان می دهد لاروها در تمام طول سال حتی زمانی که زیستگاه و اطراف آن پوشیده از برف و دمای هوا C°3- بوده است فعال هستند. لاروهایی با اندازه و سن کاملا متفاوت در یک زمان دیده شدند که به نظر می رسد در سال اول دگردیسی نمی کنند. در لاروها همنوع خواری دیده می شود و تعدادی نمونه با اندام های حرکتی و دم بریده مشاهده شد. همچنین ممکن است تعدادی از آنها توسط خرچنگ ها خورده شوند. با وجود اینکه لاروها چهار انگشت در اندامهای حرکتی دارند اما لاروهای بدون انگشت، سه انگشتی و پنج انگشتی نیز مشاهده شدند. به نظر می رسد دمای هوا و آب تاثیر چندانی در رشد و تکوین لاروها ندارد. تخریب زیستگاه توسط کشاورزان و جانوران، تغییر pHو کمبود آب از عوامل بسیار مهم و تهدید کننده جمعیت این گونه با ارزش و اندمیک ایرانی است که در زیستگاه های بسیار تخصص یافته و با پراکنش بسیار محدود زندگی می کند.
    کلیدواژگان: سمندر ایرانی، Paradactylodon gorganensis، لارو، جنبه های زیستی، زیستگاه های طبیعی، گرگان
  • فاطمه رفیقدوست*، غلامحسن واعظی صفحه 49
    از زمان های قدیم از طلا به عنوان خوراکی و دارویی در درمان بسیاری از بیماری ها مانند ترس و اضطراب از طرف پزشکان قدیم تجویز شده است. هدف از این پروژه بررسی اثرتزریق نانوذرات طلا برتعداد آلوئول ها و سلول های اپیتلیال در غدد پستانی حیوان ماده پس از زایمان می باشد. در این پژوهش محل بطن روی موش های مورد بررسی مشخص شد و کانول های راهنما دقیقا در همان محل نصب گردید. نانوذرات به داخل بطن در مقادیر 1، 5 و 10 میکروگرم بر کیلوگرم تزریق شد. بررسی هیستولوژیکی آلوئول ها و سلول-های اپیتلیال موجود در غدد پستانی حیوان 24ساعت، 48 ساعت و 72 ساعت بعد از تزریق انجام شد. گروه های کنترل مربوط به هر دوره به جای نانوذرات طلا، آب مقطر دریافت کردند. در پایان موش ها پس از عمل پرفیوژن کشته شدند و مغز آنها را از جمجمه خارج گردید و برای 48ساعت در فرمالین 10% نگهداری شد. سپس از مغزهای تثبیت شده مقاطع 4 میکرون تهیه گردید و پس از طی مراحل برش گیری و تهیه لام و رنگ آمیزی لام ها توسط گراتیکول شمارش گردید. بررسی بافت غدد پستانی نشان داد تزریق نانوذرات طلا در دوزهای 1 و 5 میکروگرم بر کیلوگرم باعث افزایش تعداد سلول های اپی تلیال و آلوئول های غدد پستانی در موش صحرائی ماده نژاد ویستار می شود. اما دوز 10 میکروگرم بر کیلوگرم چنین اثراتی ندارد. نتایج نشان داد تکرار تزریق دوزهای مختلف نانو ذرات در زمان های مختلف در اثرگذاری دوزها موثر بوده است. احتمالا نانوذرات طلا به عنوان آنتاگونیست رقابتی دوپامین عمل کرده و با تاثیر بر روی رسپتورهای دوپامینی و بلوکه کردن آن ها بر میزان ترشح دوپامین اثر کرده و با مهار آن موجب افزایش ترشح پرولاکتین شده است. پرولاکتین به شیوه فید بک منفی بر هیپوتالاموس اثر کرده و ترشح خود را کاهش می دهد، که خود نوعی مهار برای برای هر دارو یا ماده شیر افزا است. احتمالا یکی از دلایلی که دوز 10 میکروگرم بر کیلوگرم نانو ذرات طلا موثر واقع نشده همین اثر فید یک منفی پرولاکتین بر محور هیپوتالاموس هیپوفیز بوده است. تعداد آلوئول ها و سلول های اپیتلیال تحت تاثیر نانوذرات طلا با دوزهای مختلف نسبت به گروه کنترل افزایش و در برخی از دوزها بی اثر بوده است.
    کلیدواژگان: نانو ذرات طلا، پرولاکتین، شیردهی، موش صحرایی
  • امید طبیعی* صفحه 61
    این تحقیق به منظور بررسی تنوع گونه ای پرندگان آبزی و کنارآبچر مهاجر زمستان گذران در پارک ملی دریایی نایبند و بر اساس یک دوره 10 ساله از سال 1380(2002) لغایت 1389 (2011) انجام شده است. در طول دوره 10 ساله مورد مطالعه، تعداد 42415 پرنده تالابی مرکب از 65 گونه، 13 تیره و 5 راسته در پارک ملی دریایی نایبند زمستان گذرانی نموده اند. در این مدت بیشترین تعداد پرنده متعلق به گونه کاکایی صورتی (Larus genei) با 16946 قطعه سرشماری شده بوده است. بر اساس نتایج این تحقیق در بین تیره-های مهاجر زمستان گذران بزرگترین و کوچکترین تیره به ترتیب متعلق به کاکاییان (Laridae) و سلیم خرچنگ خواریان (Dromadidae) با 58/823 و 0/007 درصد فراوانی به ترتیب بوده است. در دوره 10 ساله مورد مطالعه سال 1383 (2005) با تعداد 10990 قطعه پرنده بیشترین و سال 1381 (2003) با تعداد 947 قطعه پرنده کمترین تعداد پرنده سرشماری شده را به خود اختصاص داده اند. از سویی دیگر از نظر غنای گونه ای سال1380 (2002) با تعداد 38 گونه بیشترین و سال 1386 (2008) با تعداد 13 گونه کمترین غنا را شامل شده اند. نتایج نشان داد بیشترین فراوانی پرندگان زمستان گذران متعلق به تیره های کنارآبچر با 91/5 درصد فراوانی و کمترین فراوانی مربوط به تیره های آبزی با 8/5 درصد فراوانی بوده است. با توجه به مقادیر محاسبه شده شاخص های تنوع و یکنواختی گونه ای بیشترین میزان تنوع زیستی پرندگان آبزی و کنارآبچر زمستان گذران در پارک ملی دریایی نایبند مربوط به سال 1382(2004) و کمترین تنوع زیستی مربوط به سال 1383 (2005) بوده است (0/05> P).
    کلیدواژگان: تنوع گونه ای، پرندگان آبزی، پرندگان کنارآبچر، پارک ملی دریایی، نایبند
  • سیما مشایخ*، میترا حیدری نصرآبادی، ویدا حجتی، مریم تاج آبادی ابراهیمی صفحه 75
    التیام زخم عبارتست از حصول مجدد تمامیت فیزیکی ساختارهای داخلی و خارجی در برگیرنده تعامل های پیچیده بین سلول ها و فاکتورهای مختلف می باشد. کوتاه کردن زمان بهبود زخم به دلیل کم کردن احتمال عفونت و عوارض زخم و کاهش هزینه ها سال-هاست که توجه محققین را به خود جلب کرده است. روش های مختلفی جهت رسیدن به این هدف بکار گرفته شده است. لذا هدف از این مطالعه بررسی اثرات باکتری لاکتوباسیلوس کازئی (Lactobacillus casei) کشته شده توسط کلروفرم بر روی ترمیم زخم پوستی می باشد. در این تحقیق از موش سفید صحرایی رت به وزن 280-220 گرم استفاده شد، حیوانات در قفس های استاندارد و در دمان 2±22 درجه سانتی گراد نگهداری می شدند و آب و غذا بدون محدودیت در اختیارشان قرار می گرفت. سپس موش ها به گروه-های پنج تایی، تجربی، کنترل و کنترل منفی تقسیم شدند. زخمی مربع شکل به ابعاد 1/5 در 1/5 در پشت موش ها ایجاد شد. گروه های کنترل و تجربی به ترتیب تحت تیمار موضعی با اوسرین و اوسرین حاوی لاکتوباسیلوس کازئی کشته شده توسط کلروفرم قرار گرفتند، اما گروه کنترل منفی درمانی دریافت نکردند. زخم پوستی موش ها، به ترتیب پس از کشته شدن در روزهای 3 و 7 نمونه برداری و تحت مطالعات بافت شناسی و آماری قرار گرفتند. یافته های حاصل نشان داد که درصد بهبود زخم (1/3±11) و التهاب در گروه تجربی در روز هفتم نسبت به گروه های کنترل (2/7± 9/4 درصد) و کنترل منفی (2/7± 8/8 درصد) دارای اختلاف معنی داری بودند (0/001> P). تعداد نوتروفیل ها درگروه تجربی در فازهای بعدی ترمیم در مقایسه با گروه های کنترل و کنترل منفی کاهش را نشان دادند. بر طبق نتایج باکتری لاکتوباسیلوس کازئی کشته شده توسط کلروفرم توانسته به طور معنی دار موجب کاهش التهاب و تسریع در روند بهبود زخم موش ها شود.
    کلیدواژگان: زخم پوستی، ترمیم، پروبیوتیک، لاکتوباسیلوس کازئی
  • محمد ولایت زاده*، مهدی بی ریا، سعد بازیار صفحه 83
    این پژوهش به منظور تعیین میزان پروتئین، چربی، کربوهیدرات، فیبر، خاکستر و رطوبت و عناصر ضروری روی و آهن در سه گونه ماهی برزم (Barbus pectoralis)، حمری (Carasobarbus luteus) و شلج (Aspius vorax) تالاب هورالعظیم استان خوزستان انجام شد. 27 نمونه ماهی برزم، حمری و شلج از تالاب هورالعظیم تهیه شدند. تجزیه و تحلیل داده ها به کمک نرم افزار SPSS 18 و آزمون t انجام شد که وجود یا عدم وجود اختلاف معنی دار در سطح 95 درصد (P=0.05) تعیین گردید. در این تحقیق بین میزان پروتئین، خاکستر و کربوهیدرات عضله ی سه گونه ماهی برزم، حمری و شلج تالاب هورالعظیم اختلاف معنی داری نداشت (P>0.05)، اما میزان چربی و رطوبت عضله ی سه گونه ماهی مورد مطالعه اختلاف معنی داری مشاهده شد (P<0.05). بالاترین میزان پروتئین (0/62±17/5)، چربی (0/2±3/43) و کربوهیدرات (0/009±0/61) در عضله ی ماهی برزم و بالاترین میزان خاکستر (0/15±1/56) و رطوبت (0/2±80/73) در عضله ی ماهی حمری بدست آمد. پایین ترین میزان پروتئین (0/25±16/23) و چربی (0/17±1/3) در عضله ی ماهی حمری و پایین ترین میزان خاکستر (0/072±1/02) و رطوبت (0/45±77/43) در عضله ی ماهی برزم بدست آمد. میزان آهن در عضله ی ماهی برزم، حمری و شلج به ترتیب 10.96±0.25، 10.46±0.28 و 9.73±0.2 میلی گرم در کیلوگرم وزن تر بود. میزان روی در عضله ی ماهی برزم، حمری و شلج به ترتیب 11.9±0.36، 12.9±0.36 و 10.93±0.27 میلی گرم در کیلوگرم وزن تر بدست آمد.
    کلیدواژگان: ترکیبات شیمیایی، عناصر ضروری، عضله، کپور ماهیان، تالاب هورالعظیم
  • فاطمه یوسف زاده*، شعبانعلی نظامی، حسین خارا صفحه 93
    سیاه ماهی (Capoeta capoeta gracilis) از ماهیان نیمه اقتصادی حوضه آبریز جنوب دریای خزر می باشد. در تحقیق حاضر به منظور مقایسه پارامترهای سلولی و بیوشیمیایی خون سیاه ماهی در زیستگاه های مختلف، در فصل تولیدمثلی این ماهی، 100 قطعه ماهی در رودخانه های سیاهرود و تالار مورد بررسی قرار گرفت. پس از خونگیری به روش قطع ساقه دمی در ماهیان کوچکتر و پونکسیون قلب در ماهیان بزرگتر مقادیر برخی از پارامترهای خون شناسی از جمله شمارش کلی و تفریقی گلبول های سفید و شمارش گلبول های قرمز، هموگلوبین، هماتوکریت و اندیس های گلبولی (MCH، MCHC، MCV) بصورت دستی و با روش-های متداول آزمایشگاهی و آزمایشات غیرالکترولیتی سرم خون شامل گلوکز، کلسترول، تری گلیسیرید، پروتئین کل، آلبومین، گلوبولین، اوره خون، کراتینین، AST، ALT، ALP و همچنین آزمایشات الکترولیتی شامل کلسیم، سدیم و پتاسیم به روش استاندارد آزمایشگاهی انجام پذیرفت و میانگین و خطای استاندارد هر یک از پارامترهای مذکور تعیین گردید. نتایج نشان داد پارامترهای بیوشیمیایی سرم خون سیاه ماهیان در میزان کلسترول، تری گلسیسیرید، پروتئین کل، گلوبولین، آلبومین، فسفر، گلوکز، ALT، کراتینین، اوره خون، اسید اوریک، پتاسیم، سدیم و کلسترول در دو رودخانه دارای اختلاف معنی دار آماری بوده (P< 0.05) درحالیکه در فاکتورهایAST، ALP، کلسیم اختلاف معنی دار آماری مشاهده نشده است. اختلاف معنی داری در پارامترهای سلولی خون شامل تعداد گلبول های سفید و قرمز، هماتوکریت، هموگلوبین، MCH، MCV و MCHC ماهیان دو رودخانه مشاهده شد (P< 0.05) ولی در درصد لنفوسیت، ائوزینوفیل، مونوسیت و نوتروفیل اختلافی مشاهده نشد. با توجه به تفاوت های مشاهده شده احتمالا جمعیت های سیاه ماهی در زیستگاه های مختلف از یکدیگر متمایز شده و دارای پارامترهای خونی نسبتا متفاوتی می باشد که این تفاوت می تواند ناشی از شرایط محیطی متفاوت باشد.
    کلیدواژگان: سیاه ماهی، Capeta capoeta gracilis، فاکتورهای بیوشیمیایی خون، رودخانه تالار، رودخانه سیاهرود
|
  • Pakpour B., Navaeian M., Piri M.* Page 1
    Adrenergic and cholinergic systems of the brain play an important role in learning and memory. Previous studies indicate that scopolamine impair inhibitory avoidance memory and induce state-dependent learning. In the present study, the effects of β1-adrenoceptor antagonist on scopolamine state-dependent learning were examined in rat dorsal hippocampus. In this experimental study 155 adult male rats were anaesthetized and cannulae implanted bilaterally in the CA1 regions of the dorsal hippocampus using stereotaxic method. Seven days after recovery from surgery, the behavioral testing was started in inhibitory avoidance task. In this study Scopolamine as muscarininc receptor antagonist and atenolol as β1-adrenergic receptor antagonist were used. Pre-training intra-CA1 injection of scopolamine (1.5 and 3 µg/rat) impaired inhibitory avoidance memory. Amnesia produced by pre-training scopolamine was reversed by pre-test administration of the same dose of scopolamine that is due to a state-dependent effect. Pre-test intra-CA1 injection of atenolol (0.09 μg/rat) also impaired inhibitory avoidance memory. Furthermore, pre-test injection of atenolol (0.09 μg/rat) 2 min before the administration of scopolamine inhibited scopolamine state-dependent memory. It can be concluded that the β1-adrenergic receptors of dorsal hippocampus may play an important role in scopolamine state-dependent learning.
    Keywords: Scopolamine, Atenolol, Dorsal hippocampus, Inhibitory avoidance memory, State, dependent learning
  • Tajari M.*, Raziee M., Afsa S., Azimi A., Shamekhi Ranjbar Kh., Hami Tabari A Page 11
    Benthos communities play an important role in the food chain wetlands ecosystem, and the study of the communities are suitable criteria for assessing the ecological status of an aquatic ecosystem. In this study, the identification, abundance and biomass of Gomishan wetland benthos monthly was studied at three stations in autumn 2010 (from October to end of November). Sampling at each station (with triplicates) done by Van Veen Grab sampler and fixed with a ratio of 4% formalin and transported to the laboratory for later testing. During this study, four families Chironomidae, Neritidae, Planorbidae and Pyrgulidae were identified. The results of the study of the abundance and biomass of benthos at different Stations showed that Pyrgulidae family than other families had the highest abundance and biomass. Benthos of Planorbidae family was not observed At Station 2 at throughout the sampling month and station 1 at November. The results indicate that about 55% of the benthos abundance or dominance belongs to the Pyrgulidae family in Gomishan wetland.
    Keywords: Benthos, Biomass, Ecosystem, Gomishan Wetland
  • Habibzadeh Khameneh S.*, Nemati F.*, Shiravi A Page 21
    This study aimed to investigate the effects of Myrtus communis extract in 10, 7.5, 5, 2.5, 1.25, 0.625, 0.312, 0.156 mg/ml concentration on Hela and MCF7 cell lines after 72 h using the MTT assay. Hela and MCF7 cells were cultured in RPMI1640 medium containing fetal bovine serum, penicillin and streptomycin and incubated at 37 ° C atmosphere containing 5% CO2 and 95% humidity in sterile flasks. Results show that ethanolic extract of M. communis in 1.25 mg/ml (p ≤ 0.05), and 0.312, 0.156 (p ≤ 0.02) concentration, was significantly reduced Hela cell growth compared to control, after 72 h. The highest percentage of growth inhibition at 0.625 mg/ml concentration was % 82.33. For MCF7 cells, ethanolic extract of M. communis in 2.5, 1.25, 0/312 mg/ml (p≤ 0/02) and 0.625 (p≤ 0/001) concentration was significantly reduced MCF7 cell growth compared to control, after 72 h. The highest percentage of growth inhibition at 1.25 mg/ml concentration was 70.64 %. The results suggest that ethanolic extract of M. communis has inhibitory effects on cell growth both on Hela and MCF7 cell line.
    Keywords: cytotoxicity, ethanolic extract, Myrtus communis, Hela cell line, MCF7 cell line
  • Khakpour Sh., Khosravi M.*, Mirzaie M., Najari M Page 29
    The imbalance between the production of free radicals and antioxidant can be the cause of oxidative stress.Oxidative stress induces different diseases and tissue damages. Isoniazid has been used for the purpose of producing free radicals. In the present study, we investigated the effects of Salvia officinalis hydroalcoholic extract on blood elements such as Fe, Mg, Zn and Cu. In this study, 63 male rats were used and divided in 9 groups; in each group 7 rats were included. Isoniazid 50mg/kg was orally administered to rats continuously once per day for 28 days using a feeding atraumatic needle. The experimental groups received for 28 days, Salvia officinalis hydroalcoholic extract with the doses 100, 250 and 400 mg/kg intraperitoneally, and also some experimental groups were coadministered with different doses of the extract and isoniazid; the results of serum Fe, Mg, Zn and Cu were compared with the control and sham groups, as well. Also, the animal livers of all groups were separated and dissected for the histopathological studies. Zn and Cu were increased significantly in the treated-groups with Salvia officinalis, but the levels of Fe and Mg showed a significant decrease in the experimental groups treated with all the doses of Salvia officinalis hydroalcoholic extract. It seems that tannin and bitter compounds of Salvia officinalis hydroalcoholic extract are the main agents to alternate the blood element levels.
    Keywords: Oxidative stress, Free radical, Antioxidant, Salvia officinalis, isoniazid
  • Askari Ziarati N. *, Kami H.G., Shajiee H. Page 41
    Persian salamander Paradactylodon gorganensis is endemic, unique and valuable genetic pool of Iranian Amphibians that exists in forests of Golestsn province. In this research, for the investigation of biological aspects of this species, for the first time natural habitats include Odaneh, Req and Gorgloo springs have been recognized in forested area of Ziarat village in south of Gorgan in 1250-1600m elevation above the sea level. We studied these localities 12 times from August 2009 to September 2010. Also, geographical position, climate, substrate, fauna, flora were investigated. In every time characters of larvae were studied. Results, shows that larvae are active at all time of the year, even when the habitat covered with snow and air temperature is -3°C. The larvae were seen with different sizes and ages in a same time, Therefore, it seems that they don’t transform during the first year. There was cannibalism relationship in larvae. Also some of larvae may be eaten by crabs (Potamon sp). Although larvae have 4 fingers and toes in the limbs but some specimens were seen without, 3 and 5 fingers and toes. It seems that the air and water temperature do not have serious effect on growth and metamorphosis in larvae. Habitat destruction by farmers and animals, pH changes, water shortage are the most important and threating factors for population of this endemic species that live in specific habitats with limited distribution.
    Keywords: Persian Salamander, Paradactylodon gorganensis, Larva, Biological aspects, Natural habitat, Gorgan
  • Rafighdust F.*, Vaezi Gh Page 49
    Since ancient times, gold has been prescribed by old doctors as food and medicine for cure of many illnesses like fear and stress. The purpose of this research is studying of the impression of inter ventricle- brain injection gold Nano-particles on the number of lobules and alveoli and epithelial cells in breast glands at female rotes after childbirth. Control groups for each period instead of gold nano-particles, received distilled water. After surgery, the rats were killed at the end of perfusion and brain was removed from the skull and they were removed from the skull and brains were stored in 10% formalin for 48 hours. Then 4μm sections were prepared from frozen brains and the process of cutting and preparation of slides and stained slides were counted by the gratitude. In this research, the site of ventricle was indicated by using of Parkinson atlas and by stereo tax system a case study mice and guidance canals exactly installed on the same site. Nano-particle was injector to ventricle at amounts 1, 5 and 10 µg/ kg. Histological study of actual lobules and alveoli is performed at breast glands of animal 24, 48 and 72 hours after injection. Histological study of the breast glands shows that the injection of gold nano-particle at doses 1 µg/kg and 5 µg/kg increase the number of epithelial and alloys of breast glands at desert female mouse race of instar. But close 10 µg/kg isn’t such impressions. The results show that repeated doses of injected particles at various doses was effective in effect. Nano-particles of gold could act as a competitive antagonist of dopamine and dopamine receptor blocking effect on the release of dopamine effect on and inhibition of prolactin secretion is increased. PRL negative feedback on the hypothalamus of the way and reduce their secretion, which is a type of inhibition for each drug or increasing milk Probably one of the reasons that a dose of 10 micrograms per kilogram of gold nano-particles worked, so the effect of a negative feedback of prolactin on hypothalamic axis - the pituitary has been. The number of alveoli affected by the gold nano-particles with different doses compared to the control group and the dose was ineffective in some.
    Keywords: gold Nano, particles, prolactin, breast feeding, desert mouse
  • Tabiee O.* Page 61
    This paper presents data from a ten-year (2002-2011) monitoring of migratory wintering waterfowl and wader's fauna species diversity in Nayband marine national park. During a 10 periods from 2002 to 2011, a total of 42415 wetland birds composed of 65 species from13 families and 5 orders of the bird’s fauna of Iran were observed during the course of this study. The most common species counted was the Slender-billed Gull (Larus genei) with a total of 16946 individuals. The results indicated that among families of migratory wintering waterfowl and waders in Nayband marine national park the largest family was Laridae with 58.832 percent abundance and the lowest was Dromadidae with 0.007 percent. In these periods of studying, year of 2005 with 10990 individuals has the highest population numbers and year of 2003 with 947 individuals has the lowest. The highest and lowest species richness recording in years of 2002 and 2008 with 38 and 13 species respectively. The results showed that in this period wader's fauna with 91.5 percent and waterfowl fauna with 8.5 percent respectively has the highest and lowest abundances. According to the results of species diversity and evenness the year of 2004 has the highest biodiversity of migratory wintering waterfowl and wader's fauna in Nayband marine national park and year of 2005 has the lowest biodiversity (P < 0.05).
    Keywords: Species diversity, Waterfowl, Waders, marine national park, Nayband
  • Mashayekh S.*, Heydari Nasrabadi M., Hojati V., Tajabadi Ebrahimi M Page 75
    Ulcer healing means to retrieve the whole physical internal and external structures which includes the complex interactions between different cells and factors- plenty of researchers has paid so much attention to shorten the time of healing just due to cost reduction and ulcer infection. They applied different ways to gain this goal so the basic aim of this research is to investigate the effects of cultivated Lactobacillas casei by chloroform on the Cutaneous wound healing- we used 220-280 g rats- the rats were kept in 20±2Ç and food and water provided for the entirely then the rats were divided to five experimental- control and negative control groups. A quadrangle wound 1.5×1.5 was created. The control and experiment groups were treated topically oserin and the oserin contains cultivated Lactobacillus casei by chloroform but the negative control group has received no treatment rats skin ulcers in rats exposed to pathological sampling and statistical and histology surveying. Findings showed that there are significant differences between ulcer healing percentages of control and experimental groups and negative control. In next phases of healing in experimental group-comparing control and negative control group the number of notrofils reduced. According to findings Lactobacillus casei bacteria which cultivated in chloroform significantly result in decreasing inflammation and accelerating ulcer healing in rats.
    Keywords: skin ulcer, healing, probiotic, Lactobacillas casei
  • Velayatzadeh M.*, Biria M., Bazyar S Page 83
    The aim of this study was to assess protein, lipid, carbohydrate, ash, and moisture and zinc and iron in three species fish Barbus pectoralis, Carasobarbus luteus and Aspius vorax from Hor-e-lazim wetland Khoozestan Province. 27 Samples were collected of Barbus pectoralis, Carasobarbus luteus and Aspius vorax Hor-e-lazim wetland. Data were analyzed with SPSS18 software in terms of t-test which determine prese or non-presence of the significant difference in level 95 precent (P=0.05). This study between of protein, ash and carbohydrate in muscle of Barbus pectoralis, Carasobarbus luteus and Aspius vorax from Hor-e-lazim wetland dosenot show significance different (P>0.05), but lipid and moisture in three species fish significance different (P<0.05). The highest of protein (17.5±0.62), lipid (3.43±0.2) and carbohydrate (0.61±0.009) in muscle of Barbus pectoralis and the highest of ash (1.56±0.15) and moisture (80.73±0.2) in muscle of Carasobarbus luteus. The lowest of protein (16.23±0.25) and lipid (1.3±0.17) were observed in muscle of Carasobarbus luteus and the lowest ash (1.02±0.072) and moisture (77.43±0.45) were observed in muscle of Barbus pectoralis. Concentration of iron in muscle of Barbus pectoralis, Carasobarbus luteus and Aspius vorax was 10.96±0.25, 10.46±0.28 and 9.73±0.2 mg Kg-1 ww. Concentration of zinc in muscle of Barbus pectoralis, Carasobarbus luteus and Aspius vorax was 11.9±0.36, 12.9±0.36 and 10.93±0.27 mg Kg-1 ww.
    Keywords: Chemical Compositions, trace element, muscle, Cyprinidae, Hor, e, lazim Wetland