فهرست مطالب

نشریه ندا
سال یازدهم شماره 2 (پاییز و زمستان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/11/17
  • تعداد عناوین: 6
|
  • مرضیه باغبان سیچانی صفحه 1
    یکی از اهداف مهم در زمینه بهینه سازی در طراحی سیستم های مهندسی، ماکزیمم ساختن قابلیت اعتماد سیستم است. از آن جا که در یک سیستم بعضی از مولفه ها برای قابلیت اعتماد سیستم بیشترین اهمیت را نسبت به مولفه های دیگر دارند، بحث اندازه های اهمیت مطرح می شود.در مرحله طراحی سیستم، از اندازه اهمیت برای تعیین ضعیف ترین نقاط در سیستم و تعیین مولفه هایی که باید قابلیت اعتمادشان بهبود یابد، استفاده می شود. اندازه اهمیت های متفاوت بر مبنای تفاسیر متفاوتی از مفهوم مهم ترین مولفه در سیستم به وجود آمده است که هدف ما در این مقاله مطالعه بعضی از پر کاربرد ترین اندازه های اهمیت مطرح شده در این زمینه است.
    کلیدواژگان: ان اااد، اازه اانی
  • محبوبه ربیعه، نصرالله ایران پناه صفحه 11
    یکی از مسائل مهم و متداول در مباحث آماری، تحلیل سری های زمانی است که در اقتصاد سنجی کاربرد دارد. در تحلیل داده های سری زمانی شناسایی و برازش مدل از گام های اساسی به شمار می رود و باید پارامترهای مدل به روشی مناسب برآورد شوند. روش گشتاورهای تعمیم یافته(GMM) به عنوان یک روش مهم برآوردیابی در اقتصاد معرفی شده است. این روش به دلیل کاربرد مستقیم و محدودیت های کم در فرآیند تولید داده ها، یک ابزارمهم در اقتصادسنجی می باشد. روش های بازنمونه گیری بوت استرپ براساس نمونه ی مشاهده شده و بدون در نظر گرفتن فرضیاتی مانند مشخص بودن توزیع باقیمانده ها عمل می کند.
    کلیدواژگان: روش گشتاورهای تعمیم یافته، بوت استرپ بلوک متحرک، بوت استرپ باقیمانده ها، شبیه سازی مونت کارلو
  • یدالله واقعی، محمدرضا میری، حکیمه ملاکی مقدم، رقیه لاری گل صفحه 18
    زمینه و هدف
    قوام و دوام هر جامعه وابسته به استحکام خانواده هاست. در عصر تکنولوژی این نهاد در معرض صدمات فراوانی قرار گرفته و آمار طلاق نشان میدهد آنطور که باید به خانواده و چگونگی تحکیم آن توجه نشده است. با توجه به اهمیت هوش هیجانی در رضایت زناشویی همسران مطالعه حاضر در خصوص تاثیر هوش هیجانی و برخی متغیرهای دموگرافی بر رضایت زناشویی در زنان شاغل شهر بیرجند انجام شد.
    مواد و روش ها
    دراین مطالعه که مقطعی (crossectional) میباشد. 107 پرستار و 248 نفر از دبیران زن شاغل دارای مدرک تحصیلی لیسانس به بالا (با استفاده از نمونه گیری خوشه ای) به تصادف انتخاب شدند. و پرسشنامه های 33 سوالی هوش هیجانی شرینگ و 49 سوالی رضایت زناشویی در اختیار آنها قرار گرفت.آزمون هوش هیجانی دارای 5 مولفه و آزمون رضایت زناشویی دارای 4 مولفه است که همه پرسشها به روش لیکرت از 1 تا 5 نمره گذاری گردیده اند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آنالیز واریانس، آنالیز کوواریانس، رگرسیون و آنالیز واریانس اندازه های تکراری با کمک نرم افزار های S-pluse و Spss انجام شد.
    یافته ها
    رابطه معناداری بین هوش هیجانی و رضایت زناشویی برقرار بود (0.45 =R). دبیران و پرستاران از نظر هوش هیجانی و رضایت زناشویی اختلاف معناداری نداشتند. وتعداد فرزندان تنها متغیر دموگرافی بود که به صورت مستقل تاثیر داشت. سرمایه گذاری کمترین مقدار همبستگی را با رضایت زناشویی داشت. بین میانگین نمره افراد در 5 مولفه هوش هیجانی و 4 مولفه رضایت زناشویی اختلاف معنادار یافت شد.
    نتیجه گیری
    با توجه به شاغل بودن زنان و تاثیر منفی این مسئله بر رضایت زناشویی و رابطه معنادار هوش هیجانی با رضایت زناشویی لازم است مسئولان فرصت مناسبی برای زوجین جوان، مخصوصا زنان شاغل برای یادگیری هوش هیجانی فراهم آورند.
    کلیدواژگان: رضایت زناشویی، هوش هیجانی، دبیران، پرستاران
  • فهیمه مسیحی بیدگلی صفحه 27
    یکی از روش های مقایسه طرح های نمونه گیری محاسبه میزان آنتروپی آنهاست. آنتروپی یک طرح نمونه گیری اندازه ای از تصادفی بودن و گستردگی طرح را نشان می دهد.محاسبه ی آنتروپی از طریق تعریف کاری بسیار وقتگیر و گاهی غیرممکن است. هدف این مقاله یافتن برآوردگرهای مناسب آنتروپی برای طرحهای نمونه گیری است.بعضی از برآوردگرها تنها برای طرحهایی که دارای تابع احتمال مشخص هستند مناسبند و بعضی از آنها را حتی در حالتی که تابع احتمال طرح نمونه گیری مشخص نباشد می توان مورد استفاده قرار داد. مقایسه این برآوردگرها با استفاده از چند مثال شبیه سازی صورت گرفته و نتایج نشان میدهد در صورت مشخص نبودن تابع احتمال استفاده از برآوردگر آنتروپی خام با تصحیح میزان اریبی مناسبتر خواهد بود.
    کلیدواژگان: آنتروپی، طرح نمونه گیری، نمونه گیری پواسون شرطی تعدیل شده، نمونه گیری پارتو
  • مهدیه میرزایی باغینی، الهه آخوند زاده کاشانی صفحه 35
    تکنیک های رگرسیونی پیچیده بسیار زیادی برای مدل سازی فرم تابعی اثریک متغیر توضیحی پیوسته روی متغیر پاسخ موجود است. شیوه های هموار سازی که هیچ فرم تابعی خاصی را برای رابطه بین متغیر های مستقل و پاسخ در نظر نمی گیرند، دامنه وسیعی از تکنیک ها را به خود اختصاص داده اند. اسپلاین ها یک خانواده محبوب از هموار سازها هستند. یکی از گیج کننده ترین جنبه های اسپلاین ها انواع بسیار زیاد آنهاست که در این مقاله پس از معرفی اسپلاین ها به معرفی انواع آنها مانند اسپلاین های رگرسیونی، اسپلاین های هموارسازی واسپلاین های جریمه شده می پردازیم.
    کلیدواژگان: توابع اسپلاین، هموارسازس، رگرسیون ناپارامتری، جریمه، پارامتر هموار سازی
  • محمد جریره، سبحان صفوی منش صفحه 47
    در این مقاله، توزیع و امید ریاضی تعداد مولفه های در یک سیستم k-uout-of-n:G بدست آورده شده است و برخی از ویژگی های امید ریاضی آن نیز بررسی شده است. هم چنین تعداد مولفه های سالم در سیستم متوالی خطی k-out-of-n بدست آمده است و در نهایت نتایج به سیستم های منسجم با هر بردار علامت دلخواه تعمیم داده شده است.
    کلیدواژگان: بردار علامت، سیستم k، out، of، n:G، سیستم متوالی خطی k، out، of، n، نرخ خطر، ترتیب تصادفی، ترتیب نرخ خطر، ترتیب نسبت درستنمایی، آماره های ترتیبی، مولفه ی تعویض پذیر