فهرست مطالب

دراسات الادب المعاصر - سال پنجم شماره 1 (پیاپی 17، ربیع 2013)

فصلنامه دراسات الادب المعاصر
سال پنجم شماره 1 (پیاپی 17، ربیع 2013)

  • تاریخ انتشار: 1392/03/14
  • تعداد عناوین: 7
|
  • علی پیرانی شال، خدیجه هاشمی صفحات 9-25
    شغلت الالوان حیزا بارزا من اهتمام الادباء لإستخدامها فی النص الادبی خدمه للصور الشعریه عندهم؛ لان الالوان تعتبر من العناصر الاساسیه للصور الحسیه فی الشعر، والالوان تحدث الثراء والجاذبیه فی فضاء الصور البصریه، والشعراء المعاصرون یرسمون بالالوان صورا تجلب المتعه والجمال. وإن حضور الالوان فی اشعار نازک الملائکه کغیرها من الشعراء المعاصرین یتکون رکنا فنیا اساسیا من الارکان التعبیریه والبلاغیه، وناز الملائکه قامت بتوظیف الالوان فی اشعارها علی مستوی وسیع ومنها اللون الازرق والاصفر والابیض؛ فتربط نازک الملائکه دلاله اللون الابیض بالطهاره والنقاوه والامل کما یحمل اللون الازرق عندها معنی الهدوء، والصفاء، والصدق وترمز باللون الاصفر إلی الذبول، والفناء، وسوء الحال.
    کلیدواژگان: دلالات اللون، الازرق، الاصفر، الابیض، نازک الملائکه
  • حسین شمس آبادی، مسعود مرگان پور*، اصغر مولوی نافچی صفحات 27-43

    مدرسه الدیوان هی إحدی المدارس الادبیه التی ظهرت فی تاریخ الادب العربی الحدیث، ولها دور رئیسی فی توجیه الادب العربی نحو حرکه التجدید ومسایره التطورات الادبیه، التی شهدت العالم خلال القرن العشرین. اما هذا التجدید الذی دعت إلیه هذه المدرسه لها جذور غیر عربیه فی اکثر حالاتها، الجذور التی تتجلی فی الآداب الاجنبیه الاخری، مثل الآداب الإنجلیزیه والفرنسیه والفارسیه. فی هذه الدراسه نرید ان نسلط الضوء علی کیفیه تاثر هذه المدرسه من هذه الآداب الاجنبیه عن طریق الادب الانجلیزی.

    کلیدواژگان: مدرسه الدیوان، التاثر، الآداب الاجنبیه، الادب الإنجلیزی، الادب الفرنسی، الادب الفارسی
  • حامد صدقی، عبدالله حسینی*، انصار سلیمی نژاد صفحات 45-63

    إن دراسه المدینهکدراسه نقدیه حظیت بإهتمام کثیر منذ نهایه القرن الثامن عشر، والمدینه باعتبارها إما واقعیه وإما خیالیه؛ مثل المدینه الفاضله او ارض الاحلام تعد من اهم البنیات داخل التقنیات السردیه فی روایه القرن العشرین. اما فی الفن الروائی فلعل المدینه تعد من اهم البنیات داخل التقنیات السردیه الحدیثه، باعتبار ان وعی البطل یتشکل ویتطور داخلها متفاعلا معها ومتاثرا بها وکاشفا لها فی کثیر من الاحیان. تهدف هذه المقاله إلی تقدیم معاییر نظریه جورج ولز الإنجلیزی فی الیوتوبیا، و تطبیقها علی روایه «اصابعنا التی تحترق»، فسهیل إدریس سعی ان یخلق صوره مدینه فاضله وفق وجهه النظر الإشتراکیه، مثل المعاییر الولزیه؛ لذلک یری ان الحب، والامن، والقانون، واستخدام المال فی الطریق الصحیح، وتکریم المراه یجب ان تسود البلاد العربیه لکی تقترب من المدینه الفاضله المنشوده.

    کلیدواژگان: المدینه، اصابعنا التی تحترق، الیوتوبیا، جورج ولز
  • سید حسین سیدی، سکینه صارمی گروی * صفحات 65-84

    نزار قبانی شاعر الحب، المراه و السیاسه، ولد فی دمشق(1923-1998). ابتکر لغه خاصه تتسم بصفاته وهی لغه لیست غریبه او تم استعارتها من لغات اخری. فهی نفسها التی یعجز العدید من الشعراء عن معالجتها ویرمونها بالصعوبه وعدم الانصیاع للغه الشعر ورغم کل الدراسات النقدیه تتجه لتسمیه شاعر الحب او شاعر المراه؛ وذلک لانه کتب العدید من القصائد التی تخص المراه والحب، لکنه مع ذلک یعد واحدا من اهم الشعراء العرب الذین عبروا عن الواقع العربی السیاسی والاجتماعی. قصائده السیاسیه تعکس الجانب السیاسی ویتجلی ذلک فی المرحله، التی ثار فی ها علی الانظمه العربیه السائده من خلال شعره. فی هذا البحث نعالج جانب السیاسه والمقاومه بالصور الشعریه.

    کلیدواژگان: نزار قبانی، السیاسه، الادب العربی، المقاومه
  • علی نظری، یونس ولیئی صفحات 85-106
    تعد ظاهره الإنزیاح من الظواهر الهامه فی الدراسات الالسنیه و الاسلوبیه، التی تدرس اللغه الشعریه علی انها لغه مخالفه للکلام العادی و المالوف لان النص الادبی خاصه الشعر ینزع إلی تحقیق هویته من خلال الاختلاف عن الخطاب الشائع. و ادونیس من الشعراء الذین اقترن اسماوهم بحرکه الحداثه الشعریه العربیه، و استطاع الشاعر تبلور منهج جدید فی الشعر العربی یقوم علی توظیف اللغه علی نحو فیه قدر کبیر من الإبداع فقد اکثر من استخدام الإنزیاح فی شعره. و یحاول هذا البحث ان یعالج ظاهره الانزیاح عند ادونیس بدراسه الإنزیاحات الوارده، الاستبدالیه و الترکیبیه فی شعره. و یرصد من الإنزیاحات الاستبدالیه عند الشاعر؛ الاستعاره، و التشبیه، و المفارقه، و من الانزیاحات الترکیبیه؛ التقدیم و التاخیر، و الحذف، و الانزیاح الاسلوبی.
    کلیدواژگان: ادونیس، الإنزیاح، الإنزیاح الإستبدالی، الإنزیاح الترکیبی
  • علی ضیغمی، سیدعلی رضا تقوی صفحات 107-125
    مجموعه «صدی الحیاه» التعلیمیه هی مجموعه من الکتب لتعلیم المحادثه العربیه، تم تالیفها فی 13 مجلدا الفها عدد من المولفین الإیرانیین تحت إشراف الدکتور مسعود فکری وطبعها اول مره «معهد إیران للغات» فی طهران سنه 1385 .ش / 2006 م. حاولنا ان نعرف هذه المجموعه ونذکر بعض الملاحظات فی نقدها، بغیه الارتقاء بمستواها وازدیاد الفائده لدی الاستفاده منها حیث بدات اقسام اللغه العربیه فی الجامعات الإیرانیه والمعاهد الاهلیه والحکومیه المعنیه بتعلیم المحادثه العربیه فی إیران؛ تقبل علی هذه المجموعه فی تعلیم المحادثه العربیه للإیرانیین. وحاولنا ان نقف فی نقدنا موقفا محایدا ونذکر نقاطها الإیجابیه والسلبیه معا ونقترح کیفیه إزاله النقاط السلبیه عند ذکرها.
    کلیدواژگان: صدی الحیاه، معهد إیران للغات، تعلیم العربیه، مسعود فکری
  • زهرا مهاجر نوعی صفحات 127-140
    تاثر کثیر من الشعراء فی القرن التاسع عشر باسلوب شعراء الفتره فی الشکل والمضمون؛ من ثم ظهرت محسنات بدیعیه متکلفه وافکار تقلیدیه واغراض کلاسیکیه وامثالها فی الاشعار بطریقه شعراء الفتره. کان الساعاتی احد شعراء القرن التاسع عشر مقلدا ومجددا فی نظم الاشعار، وظهرت بوارق التجدید فی اشعاره شیئا فشیئا. فاستخدم الاغراض الکلاسیکیه بطریقه جدیده کانت متناسبه لحوائج الناس فی المجتمع؛ وفی هذا المجال نتکلم عن هذا التجدید فی اشعار الساعاتی.
    کلیدواژگان: الشعر، الاسلوب، التجدید، الساعاتی، الادب المصری
|
  • Ali Piranishaal, Khadije Hashemi Pages 9-25
    Scholars concern about colors application in poetic images, because color is considered one of the basic principles in images literary aesthetic field. In contemporary literature, poets portray beauty images by colors and indeed the presence of colors in Nazok Almalaeke poems is one of the basic rhetorical and expressive principles as other contemporary poets. In Nazok Almalaeke poems white is a symbol of purity, hope and truth, as blue is a symbol of calmness, truth and love, while yellow refers to wilt, ruin and evil.
    Keywords: color implications, blue, yellow, white, Nazok Almalaeke
  • Hussein Shamsabadi, Masoud Marganpour, Asghar Moulavi Nafchi Pages 27-43

    The Diwan School is one of the literary schools that emerged in contemporary Arabic literature and had a tremendous role in directing Arabic literature toward innovation, keeping it in touch with modern literary evolution worldwide in the twentieth century. However, the innovation that this school spread is by large of non-Arabic roots and is chiefly based on such foreign literatures as English, French and Persian. This article attempts to investigate the influence received by this school from foreign literatures, mainly through English literature.

    Keywords: Diwan School, Foreign literatures, Influence, English, French, Persian
  • Hamed Sedghi, Abdullah Husseini, Ansar Salimi Nejad Pages 45-63

    Reading of the city as a kind of end of the nineteenth century and the problem has been considered by many as the real and imaginary utopia or fictional Land of Dreams, one of the main building within the techniques of novel-writing in the twentieth century validity of river. This study is a follow up to the standards and principles of George Wells on Utopia provides theory and then analyze and critique the novel «Asabeona allati Tahtareq» (hands of the fire is) The effect of Suhayl Idris employs. This paper addresses the following issues:

    Keywords: City, Asabeona allati Tahtareq, utopia, George Wells
  • Seyyed Hosein Seyyedi, Sakine Saremi Garavi Pages 65-84

    Nizar Qabbani a poet of love، women and politics، was born in Damascus. It is more aljamahirin Arab poets in the Arab world made own language characterized by qualities and is no stranger to the language or have been borrowed from other languages. They are the same as those unable to several poets from processed and throw them difficult and not comply with the language of poetry، and in spite of all critical studies tend to label the poet of love or a poet of women and is because books many of the poems that belong to women and love to but with is is one of the most important Arab poets who crossed from the reality of the Arab political and social. Political poems reflect the political side and is reflected in the period in which the Thar Arab regimes prevailing through his hair. In this paper، we address side of politics and resistance noodles

    Keywords: Nizar Qabbani, politics, Arabic literature, resistance
  • Ali Nazari, Yunus Valiei Pages 85-106
    The linguistic is studying the language different levels، The language is main topic that the linguistic sisstu dying it. The linguistics has several branches،the Stylistics is one of its branches that survey literary works. And stylistic phenomenon is one of the important phenomen as at Linguistic Studies and it study poetic language Because it’s different from the common language. Since the literary text، specially poet، want to gain its identity from having difference in common language. Adonis is one of tehre new al poets،some critics know him one of the most controversi al Arab poets. He has create da new way in Arabic poetry by Using language in a way that include largely the invention، so he has used a lot the deviation. This article studied the semantic
    Keywords: Adonis, deviation, semantic deviation, synthetic deviation
  • Ali Zeighami, Ali Reza Taghawi Pages 107-125
    The Teaching Pack “Sadal-hayat” (echo of life) is 13 educational books written by a number of Iranian authors under the supervision of Dr. Masood Fekri and printed the first time by Iran Language Institute in Tehran in 1385. St. / 2006 as well as books، software and other supplementary files by the same institute namely: “Nadal-hayat” and “Shathal-hayat” and “Shahid wa Taallam” and “Majmoa Qesaseyah” and “Al-moghtatefat”. Then we set the Teaching Pack “Sadal-hayat” and proved that despite some shortcomings plaguing them first complete an Teaching Pack for teaching Arabic conversation to the Iranians where the communicative approach followed and enjoyed all the features of the educational group.
    Keywords: Teaching Pack, Sadal, hayat, Iran Language Institute, Teaching Arabic, Masood Fekri
  • Zahra Mohajere Noie Pages 127-140
    Many poets of the nineteen century follow poetry discipline since the nineteen centry. was after of fatrat periud. Therefore innovative offering, the traditional thoughts and poetic in tentions in poetry appeared. Saati was one of poets of the nineteen century. in verse of poetry the imitaror and innovator were. and signs of innovation gradually appeared in poems. He stereotype purposes with fresh ideas that fits to needs of his society people was applied.
    Keywords: nineteen centry, poetry, method, innovation, saati