فهرست مطالب

فصلنامه روش شناسی علوم انسانی
پیاپی 77 (زمستان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/12/23
  • تعداد عناوین: 7
|
  • علی لطیفی، حمید پارسانیا، محمد داودی صفحات 7-38
    تعلیم و تربیت اسلامی به عنوان یک رشته ی علمی یا عرصه ای مطالعاتی که به بررسی مسائل تعلیم و تربیت از منظری اسلامی می پردازد، در کانون توجه اندیشمندان مسلمان در چند دهه ی اخیر بوده است. این مقاله می کوشد با تبیین دیدگاه های یکی از اندیشمندان ایرانی صاحب نظر دربارهی هویت و روش شناسی این دانش انسانی-اسلامی، به تحلیل و نقد رویکرد پیشنهادی ایشان به روش شناسی تربیت اسلامی (از هر دو زاویه ی معرفت شناختی- علم شناختی و دینی) بپردازد. نقدها عمدتا مبتنی بر تحلیل منطقی و بررسی انسجام درون ی دیدگاه های ایشان بوده و حتی الامکان از نقدهای بیرونی و مبنایی احتراز گردیده است. مقاله (پس از مقدمه) در چهار بخش کلی سامان یافته است: بخش نخست به مرور مهمترین مبانی روش شناختی این رویکرد اختصاص یافته و بخش های دوم و سوم نیز، به بررسی چیستی دانش تربیت اسلامی و روش های پژوهش در آن بر اساس این رویکرد، اختصاد دارد. در پایان نیز، برخی ملاحظات و تاملات درباره ی دیدگاه های ایشان طرح شده اند.
    کلیدواژگان: روش شناسی تربیت اسلامی، نظریه تربیتی اسلامی، پژوهش در تربیت اسلامی، علم دینی، خسرو باقری
  • مهدی همازاده ابیانه صفحات 39-64
    این مقاله در پی تبیین پارادایم حاکم بر فلسفه ذهن در دوران معاصر است. نویسنده با روش تحلیلی، پس از ذکر کلیاتی در باب نگرش پارادایمی توماس کوهن، در پی توضیح این مطلب برآمده که پاردایم حاکم بر فلسفه ذهن معاصر، شدیدا متاثر از علوم تجربی – اعم از فیزیک، روان شناسی تجربی، زیست شناسی، علوم اعصاب، علوم کامپیوتر – بوده است. حکومت پارادایم مذکور را می توان در برخی مسائل و مباحث محوری در اصل سادگی (تیغ اکام) و حذف»، «تبیین ناپذیری کیفیت های پدیداری» فلسفه ذهن معاصر، مانند و... مشاهده «اصل بستار علل فیزیکی و انکار علیت ذهن به فیزیک»، «ویژگی های ذهنی غیرفیزیکی نمود. این مقاله با پرداخت مفصل به نمونه های مذکور، نشان میدهد تعهدات پارادایمی فیلسوفان ذهن در دوران معاصر، چه تبعاتی در اولویتیابی معضل ها، نحوه پردازش مسائل، و گزینش رویکرد پاسخگویی به آنها، به دنبال داشته است.
    کلیدواژگان: فلسفه ذهن، پارادایم، فیزیکالیسم، کیفیات پدیداری، تیغ اکام، بستار فیزیکی
  • سید حمیدطالب زاده، مالک شجاعی جشوقانی صفحات 65-92
    ویلهلم دیلتای (1833 - 1911)، فیلسوف آلمانی و از بنیانگذاران فلسفه قارهای علوم انسانی در غرب، طرح دانسته است. این طرح دارای دو بخش سلبی و ایجابی «نقد عقل تاریخی»، فکری خود را به پیروی از کانت است. در بخش سلبی، دیلتای ضمن اذعان به کانتی بودن پروژه فکری خود و تصدیق تلقی کانتی از ماهیت و کارکرد فلسفه به نقادی معرفت شناسی غیرتاریخی، نظریه سوبژکتیویته و مقولات و عدم کارآمدی آن در فلسفه علوم انسانی میپردازد. بخش ایجابی اما در دو گام به طرح روانشناسی و طرح هرمنوتیک حیات تاریخی اجتماعی به عنوان بنیاد فلسفی علوم انسانی میپردازد. وی ضمن نقادی پوزیتیویسم و هیستوریسم را از هیستوریسم به عنوان «تاریخمندی» را از پوزیتیویسم و «عینیت»، (تاریخی گری) در فلسفه علوم انسانی هگل و قرار دادن آن در بستری «روح عینی» نقاط قوت این دو بر میگیرد. دیلتای با بهره گیری از ایده تاریخی تجربی فرهنگی، در کنار تبیینی که از رابطه سه گانه تجربهزیسته، عینیت یافتگی های حیات و تعابیر حیات ارائه داده، به دفاع فلسفی از عینیت علوم انسانی میپردازد.
    کلیدواژگان: دیلتای، کانت، ابژکتیویته، فلسفه علوم انسانی، روح عینی، هرمنوتیک
  • محمد تقی سبحانی، حسین سعدآبادی صفحات 93-104
    مساله «جهت داری علم» را میتوان از مهمترین مبانی معرفت شناسانه در راستای قبول و یا رد «علم دینی» مساله دانست و از همین رو موضوعی پر اهمیت به شمار میرود. در نوشتار پیش رو، مساله مذکور از نگاه سه اندیشمند معاصر؛ یعنی آیت الله جوادی آملی، دکتر سروش و حجت الاسلام و المسلمین میرباقری مورد بررسی قرار گرفته است و سعی شده تا با تکیه بر مبانی و تصریحات هر یک، نظر ایشان در مساله جهت داری تبیین شود. برخی از اندیشمندان مذکور، مبانیای دارند که در نگاه اول با موضوع جهتداری علم سازگار نیست؛ از جمله استاد جوادی آملی و دکتر سروش قائل به واقع نمایی علم هستند و فهم نسبی را رد میکنند، بر خلاف آقای میرباقری که تعریف مشهور از علم را نقد و سخن از حضور فاعلی در فرایند فهم به میان آورده اند و به نوعی قائل به نسبیت فهم هستند. در ترابط فهم و اختیار نیز استاد جوادی و دکتر سروش فهم را غیر اختیاری میدانند و در مقابل، حجت الاسلام میرباقری معتقد است فهم بدون اختیار شکل نمیگیرد. از این گذشته ظاهرا سایر مبانی این سه شخصیت، بر موضوع جهتداری علوم تجربی موجود صحه گذاشته و آن را تایید میکند. از جمله همگی قائل به تاثیر فلسفه در این علوم هستند. همچنین هر سه، فرضیه ها و نظریه ها را در علم موثر دانسته و از نقش شخصیت عالم و محیط پیرامون او در علم سخن گفته اند.
    کلیدواژگان: جوادی آملی، میر باقری، سروش، علم، علم دینی، جهتدا ری علم، علوم تجربی، امور پیشینی
|
  • Pages 7-38
    In recent decades, "Islamic Education" –as a scientific discipline or a field of study which concentrates on studying educational questions from an Islamic viewpoint– has been at the core of attention of Muslim scholars. This paper seeks to shed some light on the viewpoints of one of the Iranian Philosophers of Education about the nature and methodology of "Islamic education" and to analyze and assess them. The appraisal is based on logical analysis and concentrates on studying the internal coherence of the ideas, rather than external and foundational criticism, as much as possible. The paper includes an introduction and four parts, the first of which reviews the methodological foundations of this approach. The second and third parts discuss about the nature and research methods of Islamic education and finally, the last part presents some considerations and critiques about the aforementioned ideas.
    Keywords: Methodology of Islamic education, Islamic educational theory, Research in Islamic education, religious science, Khosrow Bagheri
  • Pages 39-64
    This paper is trying to explain The dominant paradigm of contemporary Philosophy of Mind. The author, through Analytical method, descripes the fact that dominant paradigm of contemporary Philosophy of Mind is strongly affected by empirical sciense, such as Physics, Empirical Psychology, Biology, Neurology, Computational Sciense. To the authors', we can see The dominant of Physical paradigm of contemporary Philosophy of Mind, in central issues; Topics such as "Inexplicable of phenomenal qualities", "The principle of simplicity (Occam's razor) and Removal of non-physical mental properties", "Physical clouser and Denial of mental causation in physics".
    Keywords: Philosophy of Mind, Paradigm, Physicalism, phenomenal qualities, Occam's razor, Physical clouser
  • Pages 65-92
    Wilhelm Dilthey, a German philosopher, is one of the founders of the continental philosophy of humanities. Following Kant, he regards his intellectual project as the critique of historical reason. This project expresses itself along two main axes: negative and positive. In the negative section, although Dilthey accepts that his project is Kantian and acknowledges Kant’s conception of the nature and function of philosophy, he criticized Kant’s positions on unhistorical epistemology, subjectivity and categories. For him such Kantian positions have no efficiency in the philosophy of humanities. In the positive section, Dilthey, by two steps, proposes psychology and the hermenutics of socio-historical life as the philosophical foundations of humanities. He, rejecting positivism and historism, makes use of objectivity, taken from positivism, and historicity, taken from historism, as the strong points of them. He seeks to prove the objectivity of humanities through a process of applying Hegel’s objective spirit to an empirical-historical context, and of explaining lived experience, life expressions and objectifications of life.
    Keywords: Wilhelm Dilthey, Kan, objectivity, philosophy of humanities, Hermenutics, objective spirit
  • Pages 93-104
    We can refer to the issue of “Directionalism of Science” as one of the most important epistemological fundamentals in order to accept and/or reject the issue of “Religious Science”; this is therefore considered a highly important matter. In this paper, we study the said issue from the viewpoints of 3 contemporary scientists: Ayatollah Javadi Amoli, Dr. Soroush and Hojattoleslam Valmoslemin Mirbagheri and we have tried to seek their opinions on the issue of directionalism, based on their individual principles and propositions. Some of these scientists, including Professor Javadi Amoli and Dr. Soroush, have got principles that are not compliant with the issue of directionalism. They believe in realism of science and reject the relational understanding. On the contrary, other scientists like Mr. Mirbagheri criticize the already-known definition of science and believe that an agent (doer) is present in the process of understanding; they somehow believe in relativity of understanding. As regards the relation of understanding and power, Professor Javadi and Dr. Soroush call it a non-optional understanding, while Dr. Mirbagheri has a different opinion. But many of the principles of all people who were studied in our research, acknowledge and confirm the issue of directionalism; they all believe that science is affected by philosophy. According to them, all three hypotheses and theories might influence science, and they speak about the role of personality of the scholar and his surrounding environment in the science of discourse.
    Keywords: Abdollah Javadi Amoli, Seyed Mohammad Mehdi Mirbagheri, Abdolkarim Soroush, Science, religious science, Directionalism of Science, Empirical Science, priori affairs
  • Pages 105-132
    The emergence and development of new concepts in the minds of scientists has been a major and common subject and focus point in philosophy of science, history of science, and cognitive science. Models and theories in this research area have been developed to characterize precisely the mechanisms by which novel concepts evolve in science. These models mainly have been developed by reflecting on natural sciences. In this paper, we have tried to examine one of those models to analyse an important case of conceptual development in social sciences. We have tried to provide a reconstruction of the development of national innovation system concept in Alborg University using a theory of conceptual combination. The results of our analysis indicate that conceptual combinations in natural and social sciences follow the general lines of a similar pattern. These analyses, however, show that conceptual combinations in social sciences are more complicated and do not fit into a precise algorithm.
    Keywords: Conceptual combination, historiography, cognitive science, national innovation system, Alborg circle
  • Pages 133-163
    The most important factor to the development of science education in the last several decades has resulted in the reduction complex world in any knowledge to a few simple principles. Hence, this study aims to demonstrate the concept of reductionism means the reduce complex world to the simple components, and by using this method, demonstrates how conventional economics could reduce the goal of good and welfare to achieve the pleasure means that achieving the goal of happiness or comfort, in normative aspect, and the community to individual and individual to the rational agency or instrumental rationality, in positive aspect. Studying the possibility of reductionism in Islamic economics, show that in the positive aspect, in the economic behavior we could reduce the community to individual and individual to the holder of wise (intellectual strength) or canny as conventional economics. But in the normative aspect, however Islam agree with reducing good to pleasure, but Muslim seeking inner peace and well-being of soul that these change would led to key difference between Islamic economics education and conventional economics.
    Keywords: reductionism, Islamic economics, education, philosophy of economics, happiness
  • Pages 165-193
    New sociological institutionalism regards the institutions as producing interests, identities and suitable action models being formed in larger social and cultural contexts. Emphasizing the priority of culture, This approach tries to explain how social structures, resources and meanings are created and lead to significant results. Reviewing the literature of sociological institutionalism, this article tries to discuss the concepts, theories and the viewpoint of this approach toward the organizational consistency, conformity and compliance; behavioral stability and continuity; organizational field; institutional environment; the relationship between actors (individuals and organizations) and environment and finally discusses analysis level which can have theoretical applications in political studies.What’s more, this article refers to the analytical characteristics and implications of sociological institutionalism. Moreover, this article presents a pattern for institutional change in the framework of sociological institutionalism using the concept of Eshtarus “Bricolage.
    Keywords: Institution, sociological institutionalism, organizational field, institutional environment, Bricolage, Eshtarus