فهرست مطالب

مدیریت در دانشگاه اسلامی - پیاپی 6 (پاییز و زمستان 1392)

نشریه مدیریت در دانشگاه اسلامی
پیاپی 6 (پاییز و زمستان 1392)

  • 226 صفحه، بهای روی جلد: 25,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1393/05/10
  • تعداد عناوین: 10
|
  • حسن زارعی متین صفحه 186
  • غلامرضا طالقانی، کاوه فیضی، صابر علی زاده*، فرهاد شریعتی، علی غفاری صفحه 187
    هدف
    هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین ابعاد رهبری معنوی مدیران با کیفیت زندگی کاری در میان کارکنان دانشگاه پیام نور مرکز سنندج بوده است.
    روش
    با استفاده از روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی، 54 نفر از کارکنان به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از دو پرسشنامه استاندارد ابعاد رهبری معنوی مدیران بر اساس الگوی فرای و کیفیت زندگی کاری والتون استفاده شد.
    یافته ها
    فرضیه اول و سوم و چهارم با توجه به سطح معناداری کمتر از 0.05 تایید شدند. برای فرضیه دوم، عشق به نوعدوستی (67/0β=) می تواند شرایط کاری ایمن و سالم را به طور مثبت و معنادار پیش بینی کند. برای فرضیه پنجم، 46 درصد تغییرات متغیر وابسته کیفیت زندگی کاری توسط نوعدوستی تبیین می شود. 48 درصد از واریانس کیفیت زندگی کاری توسط رهبری معنوی تبیین می شود. عضویت در سازمان با 16/0β=، می تواند کیفیت زندگی کاری را به طور مثبت و معنادار پیش بینی کند.
    نتیجه گیری
    بین تمام ابعاد رهبری معنوی، به جز متغیر بازخورد عملکرد با کیفیت زندگی کاری رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. بدین ترتیب، عضویت در سازمان، معناداری، عشق به نوعدوستی و چشم انداز سازمانی رابطه ای پیش بینی کننده و معنادار با کیفیت زندگی کاری کارکنان دارند
    کلیدواژگان: رهبری معنوی، کیفیت زندگی کاری، کارکنان دانشگاه پیام نور سنندج
  • حسن زارعی متین، فاطمه طاهری*، حسن دانایی فر، حسین اخوان علوی صفحه 211
    وجود حس رضایت از زندگی(و در محیط کار؛ رضایت شغلی) و عواطف و روحیات مثبت که در مفهومی به نام بهروزی ذهنی جای می گیرند، از طریق اشاعه روحیات مثبت، تفکرات مثبت، حس خوب بودن و احساس آرامش درونی تاثیر بسزایی بر عملکرد کارکنان دارد.
    هدف
    هدف این پژوهش کاوش فرایند بهروزی ذهنی در کارکنان سازمان های دولتی استان قم بوده است.
    روش
    روش پژوهش از نوع کیفی و با استفاده از طرح نظام مند نظریه مبتنی بر داده ها بوده است. بدین منظور ضمن انجام مصاحبه باز با 26 نفر از کارکنان سازمان های دولتی استان قم، مجموعه ای از مضامین اولیه طی فرایند کدگذاری باز گردآوری شدند و از دل آنها مقوله هایی استخراج شد.
    یافته ها
    در مرحله کدگذاری محوری، پیوند میان این مقوله ها در قالب پارادایم کدگذاری تعیین شد. در ادامه و در مرحله کدگذاری انتخابی، یکایک اجزای پاردایم کدگذاری تشریح و چگونگی خلق نظریه فرایندی به عنوان یافته های پژوهش تبیین شد.
    نتیجه گیری
    نتایج پژوهش نشان می دهد دو دسته عوامل علی فردی و سازمانی در بروز احساسات مثبت و رضایت از زندگی تاثیر دارند. وجود احساسات مثبت و رضایت از زندگی منجر به بکارگیری یکسری راهبردها می گردد که شرایط مداخله گر و زمینه ای بر آن موثرند. بکارگیری این راهبردها پیامدهای مثبت فردی و سازمانی در بردارد.
    کلیدواژگان: بهروزی ذهنی، رضایت، احساسات مثبت، نظریه داده بنیاد
  • مهدی ثنایی*، سید مجتبی امامی، علی اصغر خندان صفحه 245
    هدف
    ارزیابی قوانین مصوب شورای هدایت استعدادهای درخشان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در قبال نخبگان، که در مجموع «خط مشی آموزش عالی در قبال استعدادهای درخشان» را ترسیم می کنند.
    روش
    از ترکیب سه رویکرد «موردکاوی، حقوق عمومی و دینی» در مطالعه خط مشی عمومی بهره گرفته شد. همچنین مبتنی بر رویکرد دینی، به اصولی در مباحث تعالی بخشی اسلامی اشاره و خط مشی از آن منظر، نقد و ارزیابی شده است.
    یافته ها
    از دیدگاه کلان و تربیت محور، سیاستهای آموزش عالی در قبال نخبگان از ایرادهای مهمی رنج می برد؛ برای نمونه، اغلب نتوانسته همه جانبه بودن رشد استعدادها را در وجود آدمی مد نظر قرار دهد و رویکردی تک بعدی نسبت به این افراد اتخاذ کرده است؛ یا اینکه، عدم تناسب مهمی میان سیاستهای حمایتی با سیاستهای مسئولیتی وجود دارد. این سیاستها همچنین از فقدان سیر تدریجی در اعمال ابزارها و برنامه های خود به طور جدی رنج می برد. ایراد بعدی به نگاه یکسان به همه افراد برمی گردد و اینکه نتوانسته است راهبردهای متفاوت را نسبت به افراد مختلف و متناسب با اقتضائات و تفاوتهای ایشان اعمال کند. غفلت دیگر به نادیده گرفتن سیاستهای تنبیهی در کنار سیاستهای تشویقی برمی گردد.
    نتیجه گیری
    اعمال موفق چنین سیاستی نیازمند برخورداری از سطوح چندگانه رشد (دانشگاه ها، دانشکده ها، اساتید، دانشجویان) است که در این سیاست تنها بر سطح دانشجویان تمرکز وجود دارد که آن نیز خلل جدی در تامین اهداف سیاست ایجاد خواهد کرد. در پایان هر محور، پیشنهادهایی نیز برای ارتقای خط مشی ارائه شده است.
    کلیدواژگان: خط مشی گذاری، خط مشی آموزش عالی، توسعه انسانی، استعدادهای درخشان، شورای هدایت استعدادهای درخشان، مفهوم رشد اسلامی
  • احمد عربشاهی کریزی*، محمد موسوی، امیرحسین امیرخانی، سید صمصام الدین قوامی صفحه 273
    هدف
    ارائه الگوی تعالی سازمانی متناسب با دانشگاه اسلامی بر اساس قرآن کریم و نهج البلاغه.
    روش
    نخست به مطالعه و بررسی کامل قرآن کریم و نهج البلاغه اقدام شد. در تعیین مولفه ها بیشتر مواردی مورد توجه قرار گرفت که در آیات قرآن کریم یا فرازهای مختلف خطبه ها، نامه ها و حکمتهای نهج البلاغه به صورت امر و نهی خطاب به انسان مطرح شده بود و در نهایت، الگوی تعالی سازمانی متناسب با دانشگاه اسلامی ارائه شد.
    یافته ها
    در این مقاله مولفه های مرتبط با دانشگاه اسلامی به عنوان یک سازمان متعالی از قرآن و نهج البلاغه استخراج و در قدم بعدی از نگاه قرآن کریم و نهج البلاغه به بحث و توضیح راجع به هر کدام از مولفه ها پرداخته شد. مولفه های سازمان متعالی(که در اینجا از آن به دانشگاه اسلامی تعبیر می شود) در سه دسته ارتباط با خدا، ارتباط با دیگران و ارتباط با خود، تقسیم و در قالب الگوی نهایی پژوهش ارائه شده است.
    نتیجه گیری
    می توان تاکید کرد که با نهادینه سازی و در نتیجه، عملیاتی کردن اصول و مولفه های یاد شده در ارتباط با خدا، دیگران و خود، سازمانی متعالی شکل خواهد گرفت که نتایج موثری را برای سازمان در ابعاد مختلفی چون: نتایج منابع انسانی، نتایج مشتری، نتایج جامعه و نتایج کلیدی عملکرد پدید خواهد آورد.
    کلیدواژگان: تعالی، تعالی سازمانی، سازمان متعالی، دانشگاه اسلامی، قرآن، نهج البلاغه
  • علی نجاتبخش اصفهانی* صفحه 297
    هدف
    هدف از این تحقیق، «بررسی آینده در قلمرو مدیریت و رهبری حضرت مهدی(عج)» بوده است.
    روش
    تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از منظر روش گردآوری داده ها، از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری تحقیق 100 نفر بوده که از بین آنها تعداد 30 نفر به صورت تصادفی انتخاب و با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته و توزیع در بین جامعه آماری، داده ها جمع آوری شدند. در جمع آوری مطالب، از اطلاعات و اسناد کتابخانه ای، نظر محققان و سایر منابع هم استفاده شده است. برای تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی و استنباطی بهره گرفته شده و برای بررسی سوالات پژوهش از توصیف وضعیت و برای تحلیل فرضیه ها نیز از ضریب رگرسیون استفاده شده است.
    یافته ها
    در بین کشورهای جهان اسلام، جمهوری اسلامی ایران الگوی تعاملی مطلوب برای مدیریت الهی، نبوی و اسلامی برای آینده است.
    نتیجه گیری
    مدیریت اسلامی، سایر مدیریتها را در بعضی از کشورهای سکولار تحت تاثیر قرار داده است و لذا رابطه بسیار تنگاتنگی بین شاخصهای مدیریت اسلامی با سایر مدیریت ها وجود دارد.
    کلیدواژگان: آینده پژوهی، مدیریت مهدوی، مدیریت غربی، مدیریت اسلامی، الگوی تعاملی مطلوب
  • علی پیران نژاد* صفحه 329
    در دهه اخیر، مباحث اخلاقی و اتخاذ رویکرد اخلاقی در حوزه سازمان و مدیریت بسیار رایج شده است. پیرو همین شرایط، مقوله رهبری در دانشگاه ها به عنوان یکی از سازمان های تاثیرگذار آموزشی در جوامع، تحت تاثیر این رویکرد قرار گرفته و منجر به ایجاد سبک جدیدی با عنوان «رهبری اصیل» شده است.
    هدف
    هدف این پژوهش، تشریح این مهم بوده است. بدین منظور، نخست به تشریح مفهوم اصالت که پایه و اساس رهبری اصیل را تشکیل می دهد پرداخته شد.
    روش
    با مطالعه میدانی و توزیع 320 پرسشنامه میان کارکنان دانشگاه های پیام نور استان البرز و با استفاده از روش های کمی تحقیق (آزمون مقایسه میانگینها و آزمون فریدمن) و نرم افزارهای آماری، مفهوم رهبری اصیل و ابعاد مختلف آن مورد سنجش قرار گرفت و در نهایت، به رتبه بندی این عوامل پرداخته شد.
    یافته ها
    از میان چهار بعد مرتبط با مفهوم رهبری اصیل، به ترتیب: شفافیت در روابط، رفتار اصیل، خودآگاهی و پردازش متعادل اطلاعات، از اهمیت بیشتری برخوردارند.
    نتیجه گیری
    در انتهای پژوهش، راهکارها و پیشنهادهایی برای توسعه و ترویج رهبری اصیل به عنوان سبکی ضروری در مدیریت و رهبری دانشگاه ها ارائه شده است.
    کلیدواژگان: رهبری اصیل، اصالت، دانشگاه ها، اعتماد، اخلاق
  • احمد ودادی، مرتضی امامی کوشا*، ندا کوشان صفحه 351
    هدف
    تحقیق حاضر با هدف بررسی و اولویت بندی قابلیتهای چابکی مورد نیاز در دانشگاه اسلامی صورت گرفته است.
    روش
    جامعه آماری این پژوهش، مدیران دانشگاه های تهران بودند که به روش تصادفی، حجم نمونه ای به تعداد 196 نفر انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه بوده و از آزمون دو جمله ای، تحلیل عاملی و رگرسیون تحلیل مسیر استفاده شده است.
    یافته ها
    10 قابلیت در قالب یک الگوی رگرسیون تحلیل مسیر (معادله ساختاری) به صورت مستقیم و غیر مستقیم تعاملی بر متغیر مذکور موثرند و بیشترین اثرگذاری مربوط به قابلیت (عامل) «رهبری بصیر» بوده و قابلیتهای «ارزشها و فرهنگ سازمانی قوی، شایستگی های اساسی، نوآوری، کیفیت بالا، پاسخگویی، انعطاف پذیری، سرعت، یکپارچگی و رهبری هزینه»، به ترتیب در درجات بعدی اولویت قرار دارند.
    نتیجه گیری
    اولویت بندی صورت گرفته نشان می دهد که ابعاد نرم و فرهنگی قابلیتها در مقایسه با ابعاد سخت قابلیتها، از اهمیت بیشتری در چابکی دانشگاه اسلامی برخوردارند.
    کلیدواژگان: چابکی سازمانی، دانشگاه اسلامی، رهبری بصیر، قابلیت های چابک
  • هادی سلامی*، امیر اعظمی، حمیدرضا یزدانی صفحه 377
    هدف
    در راستای توسعه پایدار به عنوان رکن اساسی تحقق اهداف هر حکومتی، نخبگان از جایگاه و اهمیت ویژه ای برخوردارند. هدف اصلی این تحقیق، بررسی چالشها و راهکارهای جذب و نگهداری نخبگان است.
    روش
    روش تحقیق مبتنی بر رویکرد ترکیبی از روش گسترش عملکرد کیفی و فرایند تحلیل سلسله مراتبی است.
    یافته ها
    یافته ها حاکی از آن است که در جذب و نگهداری نخبگان، عوامل علمی با وزن نسبی 279/0، دارای اولویت بالاتری نسبت به سایر عوامل بودند. عوامل اقتصادی و سازمانی با وزن نسبی 199/0، اهمیتی یکسان داشته و عوامل مدیریتی (166/0) و اجتماعی (157/0) در اولویتهای بعد جای گرفتند.
    نتیجه گیری
    از میان 12 راهکار مورد بررسی در این تحقیق، راهکار شایسته سالاری، مهم ترین راهکار پیشنهادی است.
    کلیدواژگان: نخبگان، مهاجرت، چالش ها، راهکارها، گسترش عملکرد کیفی، فرآیند تحلیل سلسله مراتبی
  • صفحه 400
|
  • Taleghani, Gh.R., Feyzik., Alizadehs.*, Shariatif., Ghaffari, A Page 187
    Objectives
    The objective of the present research is to analyze the relationship between the spiritual aspects of manager's leadership and employee's job satisfaction at sanandaj center of payame Noor University.
    Method
    The method of the study is descriptive –correlation and 54 employees are selected randomly (simple random sampling) and to collect data two standard questionnaires(aspects of spiritual leadership on managers based on fry model and Walton job satisfaction) were developed.
    Results
    The results show a significant level (less than 0.05) in the first, second and forth hypothesis. In the second hypothesis love and friendship indicate safe and healthy circumstances. Other variables are job satisfaction based on friendship and leadership role.
    Conclusions
    The author of the survey concludes a significant relationship between aspects of spiritual leadership and job satisfaction.
    Keywords: spiritual leadership, job satisfaction, employees of sanandaj payame noor university
  • Zareie Matin, H.Taherif. *, Danaee Farh., Akhavan Alavi, H. Page 211
    Mental wellbeing is included the sense of life satisfaction in job atmosphere (job satisfaction), inner peace and positive emotions which has a positive impact on the function of organizational staffs.
    Objectives
    The present survey aims at investigating mental wellbeing among organizational staffs.
    Method
    The method of the research is qualitative and based on systematic theory of data (grounded theory). Also open interviews with 26 persons in organizational staffs of ghom province. A collection of primarily concepts is collected through coding process.
    Results
    The relationship between concepts is coded in a paradigm form and in axial coding process. Then the details of coding paradigm are described in selective coding process.
    Conclusion
    The authors of the article conclude two individual and organizational factors as effective factors on positive feelings demonstration and life satisfaction. Positive emotions and sense of life satisfaction lead to a series of strategic solutions which are also affected by confounding terms. The mentioned strategies will conclude in individual and organizational positive consequences.
    Keywords: mental wellbeing, satisfaction, positive emotions, grounded theory
  • Sanaeim.*, Emamim., Khandan, A.A Page 245
    Objectives
    The present article aims at studying and criticizing the policies of supreme education on brilliant students, decided by brilliant student's guidance council.
    Method
    For this purpose the combinations of the following three approaches are mentioned; case analysis approach, general right approach and religious (moral) approach.
    Result
    The result of our research shows serious difficulties in supreme education policies on brilliant and talented students'. one of the problems is a single aspect approach toward the growth of talented students and suffering from a lack of an over all vision to the subject. The other problem here is a gap between supporting policies and responsibility based policies. Other problems are: a general and cliché point of view rather than a specific and comprehensive approach, ignoring punishment in policies beside encouraging approaches.
    Conclusion
    The authors of the paper conclude among the requirements of different levels of universities, faculties, professors and students; the only level which is focused on, is students.
    Keywords: policy making, supreme education policy making, human recourses development, brilliant, talented students, educating the talented students, brilliant student's guidance council, the concept of islamic development, growth, family
  • Arabshahi Karizia.*, Mosavim., Amirkhani, A.H., Ghavami, S Page 273
    Objectives
    The present article aims to introduce an Organizational transcendental model in Islamic university based on holly Quran and nahjolbalagheh.
    Method
    The method of the research is library and analytical descriptive of the holly Quran and lectures, letters and quotes in nahjolbalagheh which are delivered as promotion of good and prevention of evil.
    Results
    The authors of the article investigated the components related to Islamic university as a transcendence organization from holly Quran and nahjolbalagheh point of view. The components of transcendence organization (Islamic university) are in three divisions: connection with Allah, connection with others and connection with us as a final model of the research.
    Conclusion
    The authors of the present research conclude through foundation and putting the mentioned components into practice (connection with Allah, connection with others and connection with us), will be able to form a transcendence organization and it results in different aspects such as human resources,consumers,community and key effective results.
    Keywords: transcendental, organizational transcendental transcendence organization, islamic university, holly quran, nahjolbalagheh
  • Nejatbakhsh Esfahani, A.* Page 297
    Objectives
    The core aim of this research is to analyze Management and leadership of imam Mahdi in the Future.
    Method
    The method of the research is practical research and descriptive –correlation. Statistical community of the research included 100 persons and 30 of them are selected randomly and questionnaire is also distributed to collect data. Other items of the method used are as follow: library-deductive and descriptive method to analyze the data-situation description and regression correlation.
    Results
    The results of the survey indicate Islamic republic of Iran as a good example for Islamic management as ideal cooperation pattern among Islamic countries of the world.
    Conclusion
    The author of the survey concludes Islamic management has an effective influence on other kinds of managements and even on some secular countries.
    Keywords: future research, messianic {mahdavi} management, western management, Islamic management, ideal cooperation pattern
  • Piran Nejad, A.* Page 329
    Objectives
    The present article attempts to analyze the authentic leadership as a necessary style in universities management. To maintain the proposed goal, the concept of authenticity is analyzed as the foundation of authentic leadership.
    Method
    The statistical community of the present research included 320 persons as the staff of payame noor universities in Tehran & alborz provinces Questionnaire and lisrel & spss soft wares.
    Results
    The results of the article indicate the importance of clear relationship, authentic manner, self consciousness and balance processing of information as four important aspects related to authentic leadership.
    Conclusion
    The author of the research concludes the necessity of authentic leadership in university's management and gives some suggestions to develop authentic leadership in universities.
    Keywords: authentic leadership, authenticity, universities, confidence, morality
  • Vedadia., Emami Koosha *M., Kooshan, N. Page 351
    The university is the medium of felicity in a nation and on the contrary it also may be the center of affliction.
    Objectives
    The main theme of the article is to Recognize & prioritize the agility potentials in Islamic university.
    Method
    The method of the present article is survey method and statistical community of the study includes managers of Tehran universities and a sample of 196 persons is selected randomly. Data collection is through questionnaire and two sentences test, factor analysis and regression analysis is applied.
    Results
    The results of the survey indicate the effect of 10 potentialities in a path regression analysis model (Structural Equation).
    Conclusion
    The author of the research concludes the most influences as following factors: clear sighted leadership (as the most important factor), values and powerful organizational culture, core competency, innovation, high quality, responsibility, flexibility, speed, integration and cost leader(in order).
    Keywords: organizational agility, islamic university, clear sighted leadership, agility potentials
  • Salamih.*, Azamia., Yazdani, H.R Page 377
    Objectives
    The main theme of the article is to Analysis the challenges and the methods of attracting the brilliants (elites) Teachers in islamic-iranian Universities.
    Method
    The method used to compile the index of documents and the validity of usage is based on quality development and analytical hierarchy process (A.H.P.).
    Results
    The results of the study show the priority of scientific factors in attracting the brilliants in comparison to other factors. The economic and organizational factors have equal importance. Management and social factors are the next priorities.
    Conclusion
    The authors of the survey conclude giving importance to the brilliants and meritocracy is the best method among 12 developed methods.
    Keywords: elites, immigration, challenges, quality function development, analytical hierarchy process (A.H.P.)