فهرست مطالب

دو ماهنامه میکروب شناسی پزشکی ایران
سال هشتم شماره 1 (بهار 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/03/17
  • تعداد عناوین: 8
|
  • رضا گل محمدی، رمضانعلی عطایی*، غلامحسین علیشیری، رضا میرنژاد، علی نجفی، مهدی تات، داود اسماعیلی، نعمت الله جنیدی جعفری صفحات 1-8
    زمینه و اهداف
    در سال های اخیر نقش مایکوپلاسماها به عنوان یکی از تولید کننده های سوپرآنتی ژن در ایجاد بیماری های التهابی از جمله آرتریت روماتوئید مورد توجه قرار گرفته است. لذا، هدف این مطالعه تشخیص مایکوپلاسما پنومونیه در مایع مفصل بیماران مبتلاء به آرتریت روماتوئید به روش PCR بود.
    مواد و روش کار
    در این تحقیق 131 نمونه مایع مفصل بیماران مبتلاء به آرتریت روماتوئید طی 3 سال (از 1390 تا 1392) جمع آوری گردیدند. پس از استخراج ژنوم با استفاده از پرایمرهای اختصاصی جنس و گونه مایکوپلاسما پنومونیه، PCR اجرا گردید. در نهایت محصول PCR با تعیین توالی تایید شد. نتایج به صورت توصیفی آنالیز و تحلیل گردید. از مایکوپلاسما پنومونیه سویه ATCC: 29342 به عنوان کنترل استفاده شد.
    یافته ها
    در این مطالعه با استفاده از پرایمر اختصاصی جنس 70 نمونه (4/53%) از نظر جنس مایکوپلاسما و با استفاده از پرایمر اختصاصی گونه 30 نمونه (9/22%) از نظر وجود گونه مایکوپلاسما پنومونیه مثبت گزارش گردید.
    نتیجه گیری
    نتایج این تحقیق نشان داد، مایکوپلاسما پنومونیه می تواند یکی از عوامل احتمالی ایجاد آرتریت روماتوئید باشد. همچنین روش مولکولی PCR با استفاده از پرایمرهای اختصاصی جنس و گونه قادر است مایکوپلاسما پنومونیه را در مایع مفصل شناسایی نماید. این نتایج ممکن است درمان اختصاصی بخشی از بیماران با علایم آرتریت روماتوئید را تسهیل نماید.
    کلیدواژگان: مایکوپلاسما پنومونیه، PCR، آرتریت روماتوئید و مایع مفصل
  • مریم پورسلطانی، محمد محسن زاد*ه، جمشید رزم یار، سید مصطفی پیغمبری صفحات 9-17
    زمینه و اهداف
    باکتری کلستریدیوم پرفرینجنس برمبنای تولید سموم آلفا، بتا، اپسیلون و یوتا به پنج تیپ A تا E طبقه بندی می شود. بعضی از سویه های این باکتری قادر به تولید انتروتوکسین بوده که می تواند باعث مسمومیت غذایی در انسان شود. علاوه بر این، توکسین های دیگری همچون netB و tpeL که اخیرابه عنوان عوامل حدت کلستریدیوم پرفرینجنس در بیماری های طیور مطرح شده اند، ممکن است در انسان نیز در تشدید علائم مسمومیت غذایی موثر باشند. هدف از این مطالعه تعیین پروفایل توکسینی کلستریدیوم پرفرینجنس جداشده از نمونه های قطعات بسته بندی شده مرغ گوشتی با استفاده از روش های Single و Multiplex PCR می باشد.
    مواد و روش کار
    در یک مطالعه مقطعی تعداد 180 نمونه قطعه بسته بندی شده مرغ گوشتی شامل گردن، بال و کبد (هر کدام 50 نمونه) و سنگدان (30 نمونه) به طور تصادفی جمع آوری و از بابت آلودگی به کلستریدیوم پرفرینجنس مورد ارزیابی قرار گرفت. بدین منظور نمونه ها برروی محیط های آگار حاوی 7% خون دفیبرینه گوسفند، TSN و TSC کشت گردیدند. جدایه های بدست آمده از بابت حضور ژن های مسئول تولید توکسین (آلفا، بتا، اپسیلون و یوتا) و ژن های حدت (tpeL و netB) به روش PCR تعیین تیپ گردیدند.
    یافته ها
    در این مطالعه از کل نمونه های مورد بررسی تعداد 6 جدایه به عنوان کلستریدیوم پرفرینجنس مورد تایید قرار گرفتند که درتمامی جدایه ها (100%) ژن های cpa و cpb، شناسایی گردید. با توجه به نتایج بدست آمده مشخص گردید که کلیه جدایه ها به تیپ C کلستریدیوم پرفرینجنس تعلق دارند. در5 جدایه (83.33%) ژن netB و در 3 جدایه (50%) ژن tpeL شناسایی گردید.
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان می دهد که ممکن است تیپ های توکسین زای کلستریدیوم پرفرینجنس که واجد ژن های عوامل حدت باکتری چون netB که در ایجاد انتریت نکروتیک در طیورنقش دارند از طریق مرغ و فرآورده های طیور به انسان انتقال یابند.
    کلیدواژگان: کلستریدیوم پرفرینجنس، توکسین، مرغ گوشتی، PCR
  • میترا صالحی، زینب حاتمی* صفحات 18-26
    زمینه و اهداف
    انتروکوک ها باکتری های اسیدلاکتیکی با توانایی تولید پپتیدهای ضد میکروبی (انتروسین ها) می باشند. هدف از این تحقیق، بررسی حضور و خاصیت ضدمیکروبی انتروسین A مترشحه از سویه های انتروکوکوس فاسیوم، به دلیل پتانسیل استفاده از آن ها بعنوان عوامل ضدمیکروبی جدید، پروبیوتیک در جهت کنترل و کاهش عوامل بیماریزای مسیر گوارشی انسان و دام و نیز نگهدارنده های زیستی مواد غذایی می باشد.
    مواد و روش کار
    حضور ژن ساختاری باکتریوسین کلاس II «انتروسین A» در میان سویه های انتروکوکوس فاسیوم جدا شده از محتویات مسیر گوارشی 42 نمونه حیوان مورد بررسی قرار گرفت. تعیین جنس انتروکوکوس و گونه فاسیوم و حضور ژن ساختاری انتروسین A از طریق PCR انجام گرفت. سنجش تولید و طیف ضد میکروبی انتروسین موجود در سوپرناتانت سویه های دارای ژن ent A، بر روی باکتری های شاهد گرم مثبت و منفی، با روش چاهک گذاری مورد مطالعه قرار گرفت.
    یافته ها
    8/73% از سویه های مورد بررسی حاوی ژن انتروسین A بودند که تاثیر مهار کنندگی رشد را بر سویه های بیمارستانی سودوموناس آئروژینوزا، سالمونلا انتریکا و سویه های آزمایشگاهی باسیلوس سرئوس و باسیلوس سوبتیلیس نشان دادند.
    نتیجه گیری
    انتروسین های مورد بررسی دارای طیف مهارکنندگی رشد بر روی باکتری های گرم مثبت و گرم منفی به ویژه باکتری های بیماریزای مسیر گوارشی می باشند؛ بنابراین این سویه ها پتانسیل بالایی جهت بررسی و استفاده بعنوان، ترکیبات ضد میکروبی جایگزین، نگهدارنده های زیستی در صنایع غذایی و خوراک دام و نیز به عنوان پروبیوتیک را دارند.
    کلیدواژگان: انتروکوکوس فاسیوم، PCR، باکتریوسین، انتروسین A
  • بهنام فرجامی، محمدعلی نعمت اللهی*، یزدان مرادی، غلامرضا ایراجیان، ملیکا ناظمی صفحات 27-33
    زمینه و اهداف
    خیار دریایی بواسطه داشتن ترکیبات بیولوژیک مختلف دارای خواص گوناگونی می باشد. در این پژوهش اثر ضدباکتریایی عصاره خیار دریایی گونه Holothuria leucospilota بر باکتری اشریشیا کلی مورد بررسی قرار گرفت.
    مواد و روش کار
    نمونه های خیار دریایی پس از صید، شستشو، خرد و پودر شدند. عصاره های متانولی، کلروفرمی و هگزانی از بخش های دیواره، گناد و روده این موجود تهیه گردید. اثر ضدباکتری این عصاره ها بر باکتری اشریشیاکلی در چندین غلظت مورد بررسی قرار گرفت. حداقل غلظت بازدارندگی و کشندگی عصاره ها در برابر باکتری ها نیز بررسی شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که عصاره های متانولی هیچ اثری نداشتند، عصاره های کلروفرمی در غلظت های 5 و 10 میلی گرم در میلی لیتر اثر ضدباکتری نشان داد. عصاره هگزانی استخراج شده از بخش دیواره در غلظت های 5 و 10 و عصاره هگزانی روده در غلظت های 5/2، 5 و 10 میلی گرم در میلی لیتر از رشد باکتری جلوگیری کرد. عصاره هگزانی گناد در هیچ کدام از غلظت های مورد بررسی اثر ضدباکتری نشان نداد. همه عصاره های کلروفرمی و عصاره هگزانی دیواره در غلظت 5 و عصاره هگزانی گناد در غلظت 5/2 میلی گرم در میلی لیتر کمترین غلظت بازدارندگی از رشد را داشتند. در بین عصاره ها فقط عصاره هگزانی روده در غلظت 10 میلی گرم در میلی لیتر باعث مرگ باکتری شد.
    نتیجه گیری
    با توجه به یافته های این پژوهش عصاره خیار دریایی گونه Holothuria leucospilota می تواند به عنوان منبعی که دارای ترکیباتی با ارزش با توان ضد باکتری معنی دار است در تهیه داروهای ضد میکروبی طبیعی مورد استفاده قرار گیرد.
    کلیدواژگان: عصاره خیاردریایی، فعالیت ضدباکتریایی، ترکیبات بیولوژیک، Escherichia coli
  • وحید یاورپور، مهدی ضرابی*، داود اسماعیلی، جواد محمد نژاد صفحات 34-37
    زمینه و اهداف
    مطالعات مختلفی انجام گرفته که نشان دهنده اثرات درمانی عسل بر روی بیماری های عفونی از جمله عفونت های سودوموناسی می باشد. هدف از مطالعه حاضر بررسی فعالیت ضد باکتری عسل های تک گل و چند گل حاصل از گیاهان مناطق مختلف ایران بر رشد سودوموناس آئروژینوزا و مقایسه فعالیت آن ها با عسل مصنوعی و پادزیست ها است.
    مواد و روش کار
    فعالیت ضد میکروبی عسل با روش های انتشار دیسک و رقت سازی براث در 5 غلظت مختلف مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها و بحث: بیشترین منطقه مهاری (52/1 ± 16) در روش انتشار دیسک برای عسل خرمالو ثبت شده است. در این بررسی حداقل غلظت مهاری (MIC) عسل گون گزانگبین و سایر عسل های طبیعی به ترتیب برابر 25% و %5/12 بدست آمد. در حالیکه عسل مصنوعی در غلظت 50% دارای اثر مهارکنندگی بود. این بررسی نشان داد که عسل های مورد مطالعه دارای اثر ضد باکتری قابل توجهی بر سودوموناس آئروژینوزا می باشد و ارتباط مستقیمی بین غلظت آن ها و میزان منطقه مهاری وجود دارد.
    کلیدواژگان: فعالیت ضد باکتری، عسل، سودوموناس آئروژینوزا، حداقل غلظت مهاری
  • علی احسانی، رزاق محمودی*، محمد هاشمی، مجتبی رئیسی صفحات 38-43
    زمینه و اهداف
    شناسایی فلور لاکتیکی طبیعی پنیرهای سنتی اولین گام در جهت توسعه آغازگرهایی است که در تولید پنیرهای صنعتی به کار می روند تا با استفاده از این آغازگرها ضمن حفظ منابع ژنتیکی بومی، فرآورده های صنعتی با بافت یکنواخت و دارای خصوصیات عطری و طعمی گسترده تر تولید گردد. شناسایی گونه های لاکتوباسیلوس جداسازی شده از پنیرهای سنتی استان آذربایجان غربی هدف مطالعه حاضر می باشد.
    مواد و روش کار
    تعداد 24 نمونه از هشت نوع پنیر سنتی موجود در استان آذربایجان غربی (شامل پنیرهای کوزه ارومیه، بوکان، مهاباد، سردشت و ماکو، پنیر تازه ارومیه (شال)، پنیر لیقوان و پنیر شور) تهیه شد، شناسایی و جداسازی گونه های لاکتوباسیلوس از پنیرهای مورد مطالعه متعاقب آماده سازی های لازم با استفاده از محیط کشت اختصاصی (MRS براث) صورت پذیرفت.
    یافته ها
    در پژوهش حاضر از نمونه های پنیر سنتی موجود در استان آذربایجان غربی 118 جدایه لاکتوباسیلوس شناسایی شد که لاکتوباسیلوس پلانتاروم، لاکتوباسیلوس کازئی و لاکتوباسیلوس آگیلیس از گروه لاکتوباسیلوس های هتروفرمنتاتیو اختیاری به ترتیب 28 جدایه (24%)، 24 جدایه (20%) و 21 جدایه (18%) و لاکتوباسیلوس دلبروکی، لاکتوباسیلوس هلوتیکوس و لاکتوباسیلوس سالواریوس از گروه لاکتوباسیلوس های هموفرمنتاتیو اجباری به ترتیب 25 جدایه (21%)، 16 جدایه (14%) و 4 جدایه (3%) لاکتوباسیلوس های شناسایی شده را تشکیل دادند.
    نتیجه گیری
    بر اساس یافته ها این مطالعه طی تولید صنعتی جهت دستیابی به خصوصیات منحصر به فرد پنیرهای سنتی می توان از کشت مخلوط استارتری گونه های لاکتوباسیلوس شناسایی شده فوق بهره جست.
    کلیدواژگان: پنیر های سنتی، لاکتوباسیلوس، ناجور تخمیر (هتروفرمانتاتیو)، استان اصفهان
  • فرشته موسوی، کیوان بهشتی مآل*، احمد رضا مساح صفحات 44-53
    زمینه و اهداف
    بیوسورفکتانت ها ترکیبات آمفی فیلیک، با دو بخش آب دوست و آب گریز درون مولکول هستند که اجازه کاهش کشش سطحی به آن ها را می دهد. بیوسورفکتانت ها نسبت به سورفکتانت شیمیایی دارای مزایای قابلیت تجزیه بیولوژیک، سازگاری با محیط زیست و سمیت کم هستند. یک گروه نوید بخش از بیوسورفکتانت های گلیکولیپیدی سوفورولیپید است که توسط گروهی از مخمرها تولید می گردد. بنابراین هدف این مطالعه جداسازی مخمرهایی از نان عسل است که قابلیت تولید بیوسورفکتانت داشته باشند.
    مواد و روش کار
    در این تحقیق از نان زنبور عسل اپیس ملیفرا نمونه برداری انجام گردید. مخمرها بر روی محیط YMG جداسازی گردیدند. تست همولیز و گسترش نفت جهت غربالگری جدایه های تولید کننده بیوسورفکتانت انجام شد. بیوسورفکتانت تولید شده از طریق کروماتوگرافی لایه نازک (TLC) و طیف سنجی مادون قرمز (FT-IR) شناسایی گردید.
    یافته ها
    از مجموع 35 جدایه مخمری 10 جدایه قادر به گسترش نفت بودند. جدایه ی12HG بالاترین میزان گسترش نفت را نشان داد. با استفاده از کروماتوگرافی لایه نازک (TLC) و طیف سنجی مادون قرمز (FT-IR)، بیوسورفکتانت گلیکولیپیدی خالص به عنوان سوفورولیپید شناسایی گردید.
    نتیجه گیری
    این اولین گزارش از تولید بیوسورفکتانت سوفورولیپید از مخمر در ایران است.
    کلیدواژگان: بیوسورفکتانت، سوفورولیپید، کاندیدا اپیکولا، کشش سطحی، مخمر
  • شیما شایگان نیا*، فاطمه رستمی، فرهاد صفرپور دهکردی، ابراهیم رحیمی، عماد یاحقی، ابراهیم خداوردی داریان، ماهرخ باقری مقدم صفحات 54-61
    زمینه و اهداف
    اهمیت تغذیه ای و اقتصادی شیروفراورده های آن غیر قابل انکار است. روزانه میلیون ها نفر از این محصولات در وعده های غذایی خود استفاده می کنند اما متاسفانه کیفیت بهداشتی این فراورده ها در اثر حضور پاتوژن های باکتریایی می تواند تغییر یابد.سالمونلا انتریتیدیس و سالمونلا تیفی موریوم 2 پاتوژن مهم منتقله از شیر هستند. پاتوژنیسیته آنها به وسیله چندین فاکتور حدت ایجاد می شود. این مطالعه به منظور بررسی میزان شیوع سالمونلا انتریتیدیس و سالمونلا تیفی موریوم در شیر و فراورده های لبنی و مطالعه حضور ژن های حدتشان انجام پذیرفت.
    مواد و روش کار
    360 نمونه شیر و فراورده لبنی به صورت تصادفی از استان اصفهان جمع آوری گردید و در ظروف استریل به مرکز تحقیقات میکروبیولوژی مواد غذایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد انتقال داده شد. تمام نمونه ها کشت داده شدند و پرگنه های بی رنگ با مرکز سیاه در محیط سالمونلاشیگلا آگار انتخاب گردید و تست های تکمیلی IMVIC روی آن ها انجام گرفت. سپس برای مشخص کردن دقیق گونه های سالمونلا انتریتیدیس و سالمونلا تیفی موریوم و ژن های حدتشان، از واکنش PCR استفاده گردید.
    یافته ها
    بر پایه نتایج PCR در مطالعه حاضر مجموعا 6 نمونه (66/1%) از نمونه ها از نظر سالمونلا مثبت بودند. میزان شیوع سالمونلا انتریتیدیس و سالمونلا تیفی موریوم به ترتیب 27/0% و 83/0% بود. شیر خام گوسفند بیشترین میزان شیوع گونه های سالمونلا را داشت (5/7%). تمام جدایه های سالمونلا انتریتیدیس و سالمونلا تیفی موریوم ژن های حدت اختصاصی خود را داشتند.
    نتیجه گیری
    با توجه به اطلاعات ما، مطالعه حاضر اولین بررسی میزان شیوع گونه های سالمونلا انتریتیدیس و سالمونلا تیفی موریوم در نمونه های شیر خام گوسفند و بز در ایران است. مصرف شیر و فراورده های لبنی پاستوریزه خطر ابتلا به بیماری سالمونلوزیس را کاهش می دهد.
    کلیدواژگان: سالمونلا تیفی موریوم، سالمونلا انتریتیدیس، ژن های حدت، فراورده های لبنی، اصفهان
|
  • Reza Golmohammadi, Ramezan Ali Ataee*, Gholam Hossein Alishiri, Reza Mirnejad, Ali Najafi, Mehdi Tate, Davoude Esmaieli, Nematillah Jonaidi Jafari Pages 1-8
    Background And Aim
    The role of Mycoplasma super antigens in inflammatory diseases such as rheumatoid arthritis (RA) is taken into consideration. Therefore, the aim of this study was to diagnosis of Mycoplasma pneumoniae in synovial fluid (SF) of patients with RA.
    Materials And Methods
    In this study, 131 synovial fluid samples of patients with RA were collected during 3 years (2011- 2013). Mycoplasma pneumoniae ATCC: 29342 strain was used as control. The genome of samples is extracted separately and PCR protocol by M. pneumoniae species and mycoplasma genus identifier primers was carried out. The PCR product was confirmed by sequencing.
    Results
    The results of this study showed that this molecular diagnosis method is able to detect M. pneumoniae in the synovial fluid of patients with RA. So that M. pneumoniae species was confirmed in 30 samples (22.9%) and Mycoplasma genus detected in the 70 sample (53.4%).
    Conclusions
    based on the results of this study, the PCR molecular method was able to detect of the Mycoplasma genus and also M. pneumoniae species in the synovial fluid of patients with RA. The results indicated that M. pneumoniae can be a probable cause of rheumatoid arthritis disease. This finding may help the specific treatment of RA.
    Keywords: Mycoplasma pneumoniae, PCR, Rheumatoid arthritis, Synovial fluid
  • Maryam Poursoltani, Mohammad Mohsenzadeh *, Jamshid Razmyar, Seid Mostafa Peighambari Pages 9-17
    Background And Aim
    Clostridium perfringens are classified into five toxin types A to E, on the basis of production of Alpha, Beta, Epsilon and Iota toxins. Some strains are able to produce enterotoxin, can cause food poisoning in human. The bacteria are able to produce NetB and TpeL toxins which are virulence factors in necrotic enteritis in poultry. The aim of this study was to determine the toxin profile of C. perfringens strains isolated from packed chicken portions using Single and Multiplex PCR assays.
    Materials And Methods
    In a crossectional study, 180 sample of chicken portions including wing (n=50), liver (n=50), neck (n=50) and gizzard (n=30) were collected randomly and examined for C. perfringens contamination. For this purpose all of samples were cultured on the 7% sheep defibrinated blood agar, TSN and TSC culture media. All of the isolates were investigated for the presence of alpha, beta, epsilon, iota toxin and virulence (tpeL and netB) genes.
    Results
    In the present study, 6 isolates out of 180 samples, were confirmed as C. perfringens by culture and molecular methods. All of the isolates (100%) were confirmed as cpa and cpb positive strains and belong to type C of C. perfringens. The netB gene was detected in 5 isolates (83.33%) and tpeL gene in three isolates (50%).
    Conclusions
    Our findings show the majority of C. perfringens in broilers are belong to type C which produce necrotic enteritis in poultry and may be transmitted to human through poultry products.
    Keywords: C. perfringens, Toxins, Broilers, PCR
  • Mitra Salehi, Zeinab Hatami* Pages 18-26
    Background And Aim
    Enterococci are lactic acid bacteria with ability to produce antimicrobial peptides that called enterocins. Target of present study is research on the presence and antibacterial activity of enterocin A among Enterococcus faecium for their potential as alternative antimicrobial compounds, probiotics to control and reduce the pathogenic bacteria in the gastrointestinal tract and bio-preservatives in food or feed and.
    Materials And Methods
    In this study occurrence of class II enterocin structural gene (enterocin A) in a target of 42 Enterococcus faecium strains, isolated from gastrointestinal tract of animal have been surveyed. E. faecium identification and occurrence of enterocin A gene was performed by PCR method. Cell-free neutralized supernatant of gene positive strains was used to test bacteriocin production and antimicrobial spectrum of supernatant was assayed by wall diffusion method on the gram-positive and negative indicators bacteria
    Results
    Based on our results, 73.8% of isolated strains had enterocin A gene that they inhibited growth of indicator bacteria such as clinical strain of Pseudomonas aeruginosa, Salmonella enteric PTCC1709, Listeria monocytogenes, Bacillus cereus and Bacillus subtilis.
    Conclusions
    Studied enterocins have growth inhibitory spectrum on Gram-positive and Gram-negative bacteria especially against pathogenic bacteria in the gastrointestinal tract. Therefore, these strains have the potential to explore and use as, alternative antimicrobial compound and bio-preservatives in food or feed or as probiotics.
    Keywords: Enterococcus faecium, PCR, Enterocin A, Bacteriocin
  • Behnam Farjami, Mohammad Ali Nematollahi *, Yazdan Noradi, Gholamreza Irajian, Melika Nazemi Pages 27-33
    Background And Aim
    Sea cucumber has different properties through having different biological compounds. In this study, the antibacterial activity of the extracts of the sea cucumber Holothuria leucospilota was investigated on Escherichia coli.
    Materials And Methods
    Sea cucumber fishery samples after washing were crushed and powdered. The methanol, chloroform and hexane extracts of body wall, gonads and intestine were prepared. The antibacterial effect of the extracts was studied on the Escherichia coli at several concentrations. Also minimum inhibitory concentration and minimum bactericidal concentration of the extracts were studied against bacteria.
    Results
    The results showed that methanol extracts had no effect, chloroform extracts showed antibacterial activity at concentrations of 5 and 10 mg per ml. Hexane extract of wall at concentrations of 5 and 10 and the intestine hexane extract at a concentration of 2.5, 5 and 10 mg per ml have antibacterial activity against bacteria. None of the concentrations of the gonadal hexane extract showed any antibacterial activity. Only the hexane extract of intestine killed the bacteria at a concentration of 10 mg /ml.
    Conclusions
    According to the findings of this research, extracts of sea cucumber Holothuria leucospilota can be used in preparation of natural antimicrobial drugs as a valuable source of compounds with potential of antibacterial.
    Keywords: Sea cucumber extract, antibacterial activity, biological compounds, Escherichia coli
  • Vahid Yavarpour, Mehdi Zarabi *, Davoud Esmaeili, Javad Mohamadnejad Pages 34-37
    Background And Aim
    Several studies have been done that showed honey has been therapeutic effects on infection disease like Pseudomonas infections. Our aim of this study is evaluation of the antibacterial activity of mono floral and multi floral honeys from different origin of Iran on growth of Pseudomonas aeruginosa and compare their activities with artificial honey and antibiotics.
    Materials And Methods
    Antimicrobial effect of honey was determined by disc diffusion and broth dilution method on 5 different concentration of honey.
    Results
    The highest inhibition zone (16 ± 1/52 mm) was recorded from persimmon honey in disc diffusion method. In this study، the minimum inhibitory concentration (MIC) for manna honey and other natural honeys obtained 25% and 12. 5% respectively. While P. aeruginosa was inhibited at concentration of 50% (ml/ml) of artificial honey.
    Conclusions
    This study showed that honey has a significant antibacterial effect on P. aeruginosa. There is a direct link between the concentration of honey and inhibition zone.
    Keywords: Antibacterial activity, Honey, Pseudomonas aeruginosa, Minimum Inhibitory Concentration
  • Ali Ehsani, Razzagh Mahmoudi *, Mohammad Hashemi, Mojtaba Raeisi Pages 38-43
    Background And Aim
    Identification of lactic acid bacteria of traditional cheeses is the first step of developing new starters in order to protect from national genetical resources and to product industrial cheese with desirable texture and organoleptic characteristics same as traditional cheeses.
    Materials And Methods
    After traditional cheeses collection (24 samples of 8 different traditional cheeses from West Azerbaijan), identification of Lactobacillus species was performed using a specific culture (MRS broth).
    Results
    In present study, from a total of 118 isolates of lactobacilli were determined. Lactobacillus plantarum (24%), Lactobacillus casei (20%) and Lactobacillus agillis (18%) from facultative heterofermentative Lactobacilli and Lactobacillus delbrueckii (21%), Lactobacillus helveticus (14%) and Lactobacillus salvariu s (3%) from obligative homofermentative Lactobacilli were found to be more dominant species.
    Conclusions
    So for achievement to organoleptic characteristics of traditional cheeses in industrial productions, mixed starters including dominant Lactobacillus species identified in cheeses can be employed.
    Keywords: C. perfringens, Toxins, Broilers, PCR
  • Fereshteh Mousavi, Keivan Beheshti Mall *, Ahmad Reza Massah Pages 44-53
    Background And Aim
    Biosurfactants are amphipathic molecules with both hydrophilic and hydrophobic moieties that allow them to reduce surface tension. Biosurfactants have several advantages over the chemical surfactants, such as lower toxicity, higher biodegradability and better environmental compatibility. A promising group of glycolipid biosurfactants are sophorolipids that are produced by a group of yeasts. So the aim of this study was isolation of yeasts from bee bread of honey bees.
    Materials And Methods
    The samples were prepared from bee bread of honey bee, Apis mellifera. The yeasts were isolated on YMG culture medium. Hemolysis and oil spreading techniques were performed for screening of biosurfactant-producing isolates. The extracted biosurfactants were characterized by thin layer chromatography (TLC) and infrared spectroscopy (FTIR).
    Results
    From a total of 35 isolated yeast strains, 10 isolates had positive oil spreading test. The HG12 isolate showed the highest level of oil spreading character.The TLC and FTIR examinations of the purified Glycolipid biosurfactant confirmed its structure as sophorolipid.
    Conclusions
    This is the first report of production of a sophorolipid biosurfactant from yeast in Iran.
    Keywords: Apis mellifera, Biosurfactant, Sophorolipid, Surface Tension, Yeast
  • Shima Shaigan Nia*, Fateme Rostami, Farhad Safarpour Dehkordi, Ebrahim Rahimi, Emad Yahaghi, Ebrahim Khodaverdi Darian, Mahrokh Bagheri Moghadam Pages 54-61
    Background And Aim
    Nutritional and economic importance of milk and dairy products is undeniable. In a day, Millions of people use from these products in their daily deals but unfortunately the hygienic quality of milk and dairy products can be changed due to presence of microbial pathogens. Salmonella enteritidis and Salmonella typhimurium are two important milk-borne pathogens. Their pathogenicity is occurred by several putative virulence genes. This study was carried out for investigate the prevalence of Salmonella spp., Salmonella enteritidis and Salmonella typhimurium in milk and dairy products and study the presence of their virulence factors.
    Materials And Methods
    Totally, 360 milk and dairy products were collected from Isfahan province and were immediately transferred to the Food Microbiology Research Center of Islamic Azad University of Shahrekord. All samples were cultured and their positive results were subjected to PCR method in order to determine the exact incidence rates of Salmonella spp., Salmonella enteritidis and Salmonella typhimurium and their virulence genes.
    Results
    Totally, 1.66% of samples were Salmonella positive. The incidence of Salmonella enteritidis and Salmonella typhimurium were 0.27% and 0.83%, respectively. Raw sheep milk had the highest prevalence of Salmonella spp. (7.5%). All of the Salmonella enteritidis and Salmonella typhimurium isolates harbored their certain virulence factors.
    Conclusions
    To our best knowledge the present study is the first prevalence report of Salmonella spp., Salmonella enteritidis and Salmonella typhimurium in raw sheep and goat samples in Iran. Consumption of pasteurized milk and dairy products can reduce the risk of salmonellosis.
    Keywords: Salmonella typhimuriun, Salmonella enteritidis, Virulence gene, Dairy products, Isfahan province