فهرست مطالب

مجله پایش
سال سیزدهم شماره 4 (پیاپی 56، امرداد و شهریور 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/06/06
  • تعداد عناوین: 14
|
  • حمید مقدسی، رضا ربیعی*، زهرا مستانه صفحه 383

    با توجه به لزوم دسترسی به موقع به اطلاعات مورد نیاز در زمان ارائه خدمات اورژانسی، سیستم اطلاعات اورژانس پیش بیمارستانی به منظور تولید اطلاعات و پشتیبانی از خدمات اورژانسی در خارج از موسسات مراقبت بهداشتی به وجود آمد. با توجه به شباهت سیستم اطلاعات اورژانس پیش بیمارستانی اغلب کشورها به یکی از دو سیستم آمریکا و انگلستان، مطالعه حاضر با هدف تعیین ویژگی های ساختاری و عملیاتی سیستم اطلاعات اورژانس پیش بیمارستانی این دو کشور انجام گرفت. در این مطالعه مروری، 172 مقاله از پایگاه های اطلاعاتی Sciencedirect، Scirus، و Pubmed با استفاده از کلید واژه های مشخص و مرتبط استخراج گردید که پس از بررسی میزان ارتباط آنها با هدف مطالعه، 65 مقاله انتخاب شد و مورد مطالعه دقیق قرار گرفت. در نهایت، یافته ها در قالب پاسخگویی به هدف مطالعه تدوین گردید. حداقل مجموعه داده های اورژانس پیش بیمارستانی آمریکا حاوی 51 عنصر اطلاعاتی ضروری و انگلستان شامل 28 مورد بود. در آمریکا نسبت به انگلستان، گزارشات جامع تر و تحلیلی تری در زمینه های کاری اورژانس پیش بیمارستانی ارائه می گردد. همچنین، مدیریت اطلاعات و ارتباطات سیستمی با سیستم های مرتبط، بیشتر مبتنی بر سیستم های الکترونیکی بود. افراد دخیل در مدیریت اطلاعات و تجهیزات ارتباطی در هر دو سیستم مشابه است. قابلیت های سیستم اطلاعات اورژانس پیش بیمارستانی آمریکا در مقایسه با انگلستان، به دلیل توجه بیشتر به زیرساخت های فناوری های اطلاعات و ارتباطات بیشتر است که این امر یکپارچگی سیستم ها و ارائه بهتر مراقبت های اورژانسی را باعث شده است.

    کلیدواژگان: اورژانس پیش بیمارستانی، سیستم اطلاعات اورژانس پیش بیمارستانی، حداقل مجموعه داده های اورژانسی
  • سعیده موحدنیا، زینب پرتوی شایان، محمود باستانی تهران صفحه 393
    عملکرد بیمارستان در بهره گیری از منابع را می توان با شاخص های مشخصی سنجید. (Pabon Lasso) یک ارزیابی واقع بینانه از وضعیت کنونی و یک راهبرد جهت استفاده موثرتر از خدمات بهداشتی درمانی فراهم می کند. مطالعه حاضر از نوع توصیفی بوده و به صورت مقطعی و گذشته نگر به منظور ارزیابی عملکرد بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران با استفاده از الگوی پابن لاسو در 8 بیمارستان در سال 91 انجام گرفت. داده ها با استفاده از فرم فعالیت ماهانه بیمارستان و مراجعه به معاونت درمان دانشگاه جمع آوری شد و سپس با استفاده از نرم افزار آماریexcel تحلیل و در نهایت با استفاده از سه شاخص درصد اشغال تخت، میزان گردش تخت و متوسط مدت اقامت بیمار، نمودار کارایی پابن لاسو ترسیم گردید. از مجموع 8 مرکز مورد مطالعه، 4 مرکز (50 درصد) در ناحیه چهارم، 1 مرکز (12/50درصد) در ناحیه سوم، 3 مرکز (37/50) در ناحیه دوم قرار گرفتند اما در ناحیه اول هیچ بیمارستانی قرار نگرفت. پیشنهاد می شود به منظور افزایش بهره برداری از منابع بیمارستانی و جلوگیری از اتلاف منابع، شاخص های مهم عملکردی بیمارستان به طور مستمر استخراج و به منظور بهبود کارایی و عملکرد با سایر بیمارستان ها مقایسه گردد.
    کلیدواژگان: بیمارستان ها، ارزیابی عملکرد، الگوی پابن، لاسو، درصد اشغال تخت
  • بتول کریمی، فهیمه کریمی، راهب قربانی صفحه 401
    کمبود آهن، یکی از شایع ترین مشکلات تغذیه ای در میان زنان باردار است. دریافت کافی آهن برای سلامت مادر باردار و جنین او مهم بوده و بر همین اساس، استفاده از مکمل آهن توصیه می گردد. این مطالعه به بررسی وضعیت دریافت این مکمل در مادران باردار پرداخته است.
    در این مطالعه ی مقطعی که در مراکز بهداشتی - درمانی شهر سمنان در سال 1391 انجام گرفت، 400 مادر در نیمه ی دوم بارداری، به طور تصادفی انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. وضعیت دریافت مکمل آهن، شامل زمان شروع و مصرف آن است. مفهوم زمان مطلوب شروع، آغاز مصرف مکمل در ماه چهارم یا شروع هفته ی 16 بارداری بوده و میزان مطلوب مصرف، استفاده کامل مکمل، طی هفت روز گذشته قبل از پرسش گری بوده است.
    5/53 درصد از افراد شرکت کننده از نظر زمان شروع مصرف مکمل آهن وضعیت مطلوبی داشتند و 3/85 درصد از آنها تمام روز های هفته ی گذشته، مکمل آهن استفاده کرده اند. بین آگاهی استفاده از مکمل آهن و مصرف آن ارتباط معنی دار دیده شد. همچنین بین سابقه ی ابتلا به آنمی و شغل همسر با زمان شروع مکمل آهن ارتباط معنی دار دیده شد. بین مصرف مکمل آهن با سن، سطح سواد مادر، سطح سواد همسر، شغل مادر، تعداد فرزندان، ملیت و وضعیت مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی ارتباط معنی دار دیده نشد. ضمن آن که فراموشی، بیش ترین علت عدم مصرف آهن (6/45 درصد) بود.
    نتایج نشان داد درصد قابل توجهی از مادران باردار، وضعیت مطلوبی از نظر دریافت مکمل آهن و به ویژه زمان شروع به موقع آن ندارند. آموزش جهت افزایش آگاهی مبنی بر اهمیت مکمل یاری، تسهیل دسترسی به مکمل، تنظیم برنامه ی عملیاتی با مشارکت مادر و تاکید بر مصرف مکمل در هر نوبت مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی، برای تمام اقشار جامعه و به خصوص مادران با سابقه ی آنمی، حائز اهمیت است.
    کلیدواژگان: وضعیت دریافت، مکمل آهن، زنان باردار، سمنان
  • عیسی محمدی، رقیه نوری زاده، معصومه سیمبر صفحه 413
    بسیاری از زنان طی چرخه زندگی، بارداری ناخواسته را تجربه می کنند که درصد چشمگیری از آنها به سقط می انجامد. در نظر گرفتن این مهم که سقط در خلا اجتماعی رخ نمی دهد، ضرورت درک دلایل جستجوی سقط در زنان مواجهه یافته با بارداری ناخواسته را در بافت فرهنگی- اجتماعی آنها روشن می سازد. در این میان غیرشرعی و غیرقانونی بودن سقط القایی در ایران، بر ضرورت درک دلایل جستجوی سقط به رغم موانع اجتماعی آن می افزاید. مطالعه حاضر به منظور بدست آوردن اطلاعات از دلایل و نگرانی های سوق دهنده زنان آذری به سقط، جهت مداخله برای بهبود تصمیم گیری ها و کاهش سقط های القایی غیرایمن به عنوان یکی از معضلات مهم سلامت باروری کشور طراحی گردید. مطالعه از نوع کیفی با رویکرد تحلیل محتوا بود. جمع آوری داده ها از طریق 31 مصاحبه نیمه ساختار یافته و عمیق با 23 زن دارای بارداری ناخواسته جستجوگر سقط در تبریز انجام گرفت. نمونه گیری به صورت هدفمند شده آغاز و تا مرحله اشباع ادامه یافت. تحلیل داده ها همزمان با جمع آوری و با استفاده از نرم افزار MAXQDA 2007 انجام شد. تحلیل داده ها منجر به دو مضمون اصلی «درک منفی از تاثیر بر زندگی» و «تعدی از مدها و هنجارهای فرزندآوری» همراه با مضمون مرکزی تهدیدپنداری شد؛ بدین معنی که زنان به دنبال مواجهه با بارداری نابهنگام یا ناخواسته، به علت ماهیت برنامه ریزی نشده و تحت تاثیر شرایط فردی، وضعیت اقتصادی- اجتماعی و سلامت خود، طیفی از نگرانی ها و تهدیدات را تجربه می-نمایند. به رغم اینکه بارداری و فرزندآوری، ادامه نسل و حیات و بشارت تولد است، وقتی به صورت ناخواسته بروز می کند زنان آن را به-گونه مغایر و غیرقابل انتظار یعنی تهدید، درک و تجربه می کنند. این معنای درک شده منجر به افزایش سقط القایی در زنان سنین باروری می شود. یافته ها نشان داد که زنان در این مرحله نیاز به حمایت های خانوادگی و حرفه ای و درکل، حمایت های اجتماعی بیشتری دارند.
    کلیدواژگان: بارداری ناخواسته، دلایل سقط، تجارب
  • ام البنین نکویی فرد، لیلا جهانگیری صفحه 425
    سرطان پستان شایع ترین سرطان در بین زنان بوده و بالاترین میزان مرگ را در بین زنان به خود اختصاص داده است. در حال حاضر بیش از هفت میلیون نفر در جهان مبتلا به سرطان هستند و پیش بینی می شود موارد جدید تا سال 2020 میلادی به حدود 10 الی 15 میلیون نفر برسد. در ایران ابتلا به سرطان یکی از مشکلات عمده سلامتی محسوب می گردد. بر این اساس مقاله حاضر به منظور تعیین میزان رابطه زناشویی بیماران مبتلا به سرطان و بررسی اثرات این بیماری بر روی عملکرد جنسی زنان مبتلا به بیماری انجام گرفته است. پژوهش حاضر از روش پیمایشی با استفاده از پرسشنامه خود ساخته و با نمونه گیری احتمالی و حجم نمونه52 نفر بر روی زنان متاهل مبتلا به سرطان پستان انجام یافته است. برای تحلیل یافته ها از آمارهای توصیفی و آزمون آماریt مستقل و زوجی و همبستگی اسپیرمن استفاده شده است. براساس یافته های موجود حاصل ازمحاسبات آزمون آمار توصیفی این پژوهش، میانگین سن بیماران حدود 40 سال است و بیشترین فراوانی مربوط به سطح تحصیلات بیماران، کمتر از دیپلم و شغل آنان خانه دار بود. در این پژوهش با توجه به آزمون t زوجی تفاوت معنادار بین میزان رضایت از رابطه زناشویی قبل و بعداز ابتلا به سرطان پستان در این دسته از زنان دیده شد. بین سن و میزان رابطه زناشویی بعداز ابتلا به سرطان همبستگی معنادار وجود داشت. نتایج نشان داد بیماری و درمان تاثیر زیادی بر روی میل زناشویی دارد. همچنین بین نوع جراحی و رضایت زناشوئی بیماران ارتباط معنا دار و مستقیمی وجود داشت.
    کلیدواژگان: سرطان پستان، رابطه زناشویی، عملکرد جنسی، زنان
  • شهناز گلیان، ملیحه قیاسوند، ماندانا میر محمد علی، عباس مهران صفحه 433
    چاقی، مشکل مهم سلامت عمومی در سراسر جهان است. اضافه وزن در نوجوانی، اثرات زیادی بر سلامتی می گذارد. 80 درصد از نوجوانان چاق تبدیل به بالغان چاق می شوند. ارتباط بین وزن و اختلالات خلقی کمتر شناخته شده است.
    همه گیری چاقی، نیاز به تلاش های پیشگرانه و مداخله ای با هدف قرار دادن جوانان و کودکان دارای اضافه وزن دارد. در این مطالعه توصیفی مقطعی، 837 دانش آموز نوجوان دختر سنین 13 تا 18 سال، در 4 دبیرستان شهر تهران (منطقه 13) بر اساس نمونه گیری خوشه ایشرکت داشتند. ابزار گرد آوری داده ها سه پرسشنامه شامل: پرسشنامه اطلاعات فردی اجتماعی شرکت کنندگان، پرسشنامه روابط چند بعدی بدن (The Multidimensional Body-Self Relations Questionnaire-MBSRQ) و پرسشنامه استاندارد افسردگی، اضطراب و تنش (Sepression Anxiety and Stress Scale-DASS 21) بود.
    یافته های حاصل از پژوهش نشان داد بین تصویر بدنی دختران نوجوان چاق با افسردگی، اضطراب و تنش ارتباط آماری معنی دار و منفی وجود دارد؛ به عبارت دیگر با کاهش امتیاز تصویر بدنی، امتیاز افسردگی،اضطراب و تنش دانش آموزان دختر نوجوان چاق در حد معنی دار افزایش می یابد.
    چاقی علاوه بر مشکلات جسمی، مشکلات روحی را نیز به همراه دارد؛ بنابر این توجه و درمان مشکلات روحی، علاوه بر مشکلات جسمی چاقی دارای اهمیت است.
    کلیدواژگان: چاقی، تصویر بدنی، افسردگی، اضطراب، تنش
  • محمود کریمی، شمس الدین نیکنامی، علیرضا حیدرنیا، ابراهیم حاجی زاده صفحه 441
    مصرف سیگار به عنوان یک مشکل سلامت همگانی در تمام کشورها محسوب می شود و پیشگیری از مصرف آن، به عنوان یکی از اولویت های اصلی سازمان سلامت جهان مطرح است. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی تایید بسته آموزشی بر نگرش، خودکارآمدی و رفتارهای پیشگیری کننده از مصرف دخانیات در نوجوانان زرندیه در سال 1391 انجام شده است. در این مطالعه نیمه تجربی، 160 دانش آموز پسر دبیرستانی به صورت تصادفی انتخاب و به دوگروه (80 نفر در گروه مداخله و 80 نفر در گروه شاهد) تقسیم شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه ای بود که روایی و پایایی آن تایید شده بود. بر اساس نتایج به دست آمده از پیش آزمون، محتوای آموزشی، طراحی شده و طی 6 جلسه، برای گروه مداخله اجرا گردید. 6 ماه پس از مداخله، ارزشیابی ثانویه با همان پرسشنامه اولیه انجام شد و داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نگارش 18تجزیه و تحلیل شدند. میانگین (انحراف معیار) سن دانش آموزان شرکت کننده در مطالعه (1/4)16/3بود. قبل از مداخله، میزان مصرف دخانیات و میانگین نمره متغیرهای آگاهی، نگرش، خودکارآمدی و رفتارهای پیشگیری کننده در دو گروه مداخله و شاهد تفاوت معنی دار نداشتند،. اما پس از مداخله آموزشی، بین میانگین نمره تمام متغیرهای فوق و میزان مصرف دخانیات، در دو گروه تفاوت معنی دار وجود داشت (0/05>P). بر اساس یافته ها به نظر می رسد، بسته آموزشی تدوین شده در پیشگیری از مصرف دخانیات در نوجوانان بسیار سودمند و اثربخش بوده است.
    کلیدواژگان: نگرش، خودکارآمدی، دخانیات، نوجوان
  • صدیقه سادات طوافیان، تیمور آقاملایی، بابک معینی صفحه 449
    سالمندی دوره ای از زندگی است که طی آن سالمندان در معرض تهدیدات بالقوه ای نظیر ناتوانی های جسمی و ذهنی هستند و در موارد زیادی استقلال فردی آنها مورد تهدید قرار می گیرد.
    هدف این مطالعه تعیین سطح استقلال عملکردی فعالیت های جسمانی سالمندان در شهر بندرعباس بود. دراین مطالعه مقطعی تعداد 421 نفر از افراد بالای 60 سال ساکن شهر بندرعباس به صورت نمونه گیری خوشه ایاز 21 نقطه مختلف شهر انتخاب شدند. در هر خوشه با مراجعه به منازل افراد با 20 نفر سالمند واجد شرایط مصاحبه و پرسشنامه های استاندارد فعالیت های روزمره زندگی ADL) - Activities of Daily Living) و فعالیت های ابزاری روزمره زندگی (IADL- Instrumental Activities Daily Living) که نسخه فارسی آن معتبر شده است جمع آوری و از طریق برنامهSPSS17 تجزیه و تحلیل شد. در کل 421 نفر سالمند با میانگین سنی (6/9±66/7) مورد مطالعه قرار گرفتند. از میان این افراد 49/9 درصد مرد و 50/1 درصد زن و 38/2 درصد بی سواد بودند. براساس نتایج 8 نفر (1/9 درصد) سالمندان از نظر انجام فعالیت های روزمره زندگی و تعداد 92 نفر (22/1 درصد) از نظر انجام فعالیت های ابزاری زندگی کاملا وابسته بودند. سالمندان بیشترین استقلال را در غذا خوردن (99درصد) و استفاده از تلفن (91/9 درصد) و کمترین استقلال را در راه رفتن (80/5) و انجام تعمیرات جزئی منزل (36/3 درصد) داشتند. نتایج مطالعه نشان داد که انجام فعالیت ابزاری و روزمره سالمندان با متغیرهای سن، تاهل، سطح سواد و وضعیت اجتماعی اقتصادی افراد ارتباط داشت (0/05>P). براساس یافته های این پژوهش اکثریت سالمندان درانجام فعالیت های ابزاری که نیاز به توان جسمی بیشتری دارد به اطرافیان خود وابسته هستند که این وابستگی در سالمندان مجرد با سن بیشتر، تحصیلات کمتر و وضعیت اقتصادی پایین تر بیشتر است. این مطالعه توصیه می کند مطالعات تحلیلی در خصوص تایید عوامل موثر برانجام فعالیت های فیزیکی در سالمندان صورت گیرد.
    کلیدواژگان: استقلال عملکردی، سالمندان، مطالعه جمعیتی
  • سامان معروفی زاده، آرمین زارعیان، ناصح سیگاری صفحه 457
    «مقیاس تنش درک شده» (Perceived Stress Scale) یکی از ابزارهای پرکاربرد برای اندازه گیری تنش روان شناختی در وضعیت های بالینی و غیر بالینی است. پژوهش حاضر، با هدف بررسی خصوصیات روان سنجی نسخه های 14، 10 و 4 عبارتی «مقیاس تنش درک شده» در بیماران مبتلا به آسم انجام گردید.
    در این پژوهش توصیفی مقطعی، 106 بزرگسال مبتلا به آسم، مراجعه کننده به کلینیک های شهر سنندج، به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و «مقیاس تنش درک شده» و فرم 21 عبارتی «مقیاس افسردگی، اضطراب و تنش» (Depression Anxiety and Stress Scale-21 Item) را پر نمودند. برای بررسی روایی «مقیاس تنش درک شده» از روایی همگرا و تحلیل عاملی ییدی و برای بررسی پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد.
    نتایج تحلیل عاملی ییدی نشان داد که الگوی دو عاملی نسخه های 14، 10 و 4، عبارتی مقیاس (شامل عامل های مثبت و منفی) نسبت به الگوی تک عاملی آن برازش قابل قبولی با داده ها دارند (برای همه نسخه ها:GFI، CFI، NFI>0.9; RMSEA، SRMR<0.08; χ2/df<2). ضریب آلفای کرونباخ نسخه های 14، 10 و 4 عبارتی مقیاس به ترتیب 0.90، 0.90 و 0.77 بود. تمامی سه نسخه «مقیاس تنش درک شده» با فرم کوتاه «مقیاس افسردگی، اضطراب و تنش» و خرده مقیاس های آن همبستگی مثبت معنی دار داشتند، که بیانگر روایی همگرای مقیاس بود.
    زنان مبتلا به آسم در مقایسه با مردان در «مقیاس تنش درک شده» نمرات بالاتری داشتند. در مجموع، نسخه های 14، 10 و 4 عبارتی «مقیاس تنش درک شده» دارای خصوصیات روان سنجی رضایت بخش برای اندازه گیری میزان تنش در بزرگسالان مبتلا به آسم بوده و استفاده از آن در پژوهش های مرتبط با تنش پیشنهاد می گردد.
    کلیدواژگان: مقیاس تنش درک شده، آسم، تنش، خصوصیات روان سنجی
  • مرتضی منصوریان، مهناز صلحی، طاهره دهداری، محمدحسین تقدیسی، فرشته زمانی الویجه صفحه 467
    توهم یکی از اثرات مصرف ماده مخدر شیشه است، این مطالعه با هدف تبیین تجربه توهم ناشی از مصرف مواد مخدر در معتادان شهر اهواز صورت گرفت. این مقاله بخشی از یک مطالعه کیفی بود که با روش تحلیل محتوا انجام شد.
    داده ها به صورت هدفمند و با روش های مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته و مشاهده در مراکز گذری شهر اهواز جمع آوری گردید. از تمامی شرکت کنندگان، رضایت نامه آگاهانه اخذ شد. بعد از انجام اولین مصاحبه، تجزیه و تحلیل داده ها به صورت تحلیل مقایسه ای مستمر انجام و به این منظور، ابتدا متن مصاحبه چندین بار مطالعه، تحلیل و با سه روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی کدگذاری شد. بعد از ورود هر مصاحبه جدید، مراحل کدگذاری تکرار شد تا اشباع اطلاعاتی حاصل و توصیفی از تجارب معتادان به دست آمد. از مجموع 38 مصاحبه انجام شده، 35 مورد کراک و شیشه، یک نفر معتاد به کراک، شیشه و حشیش و دو نفر هم فقط به شیشه اعتیاد داشتند. تجارب شرکت کنندگان از توهم در قالب 6 دسته توهم شامل «توهم بینایی، شنیداری، اختلالات شناختی، افزایش تلقین پذیری، احساس خطر بدبینی و سوء قصد و تمرکز بر چیزی یا بر بدن خود دسته بندی» شدند.
    با توجه به اثرات مخرب مصرف شیشه بر سلامت فرد و جامعه و با توجه به این که امروزه شیشه در سطح گسترده ای تولید و به بازار عرضه می شود، به نظر می رسد ارائه آموزش های گسترده با حمایت رسانه های جمعی در مورد ماده مخدر شیشه برای تمام اقشار جامعه، مخصوصا نوجوانان و جوانان در کنترل اعتیاد به شیشه موثر باشد.
    کلیدواژگان: شیشه، توهم، مراکز گذری، تحقیق کیفی
  • مهدی میر حیدری، صدیقه سادات طوافیان، علی منتظری، حمیرا فلاحی صفحه 477
    در ایران، انتقال HIV از طریق تماس جنسی رو به افزایش است. از این رو، موثرترین روش برای پیشگیری از انتقالHIV از این راه، استفاده از کاندوم است. هدف از این مطالعه، تعیین عوامل پیشگویی کننده قصد استفاده از کاندوم در افراد دارای سابقه اعتیاد بود.
    این پژوهش، یک مطالعه توصیفی تحلیلی، در خصوص 128 مرد شرکت کننده در گروه های خودیاری استان قم در سال 1391 بود، که با روش گلوله برفی وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه ای محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن مورد بررسی قرار گرفته و مورد تایید قرار گرفت.
    نتایج آزمون رگرسیون لجستیک نشان داد که دو سازه الگوی باور سلامت، موانع و منافع درک شده قصد رفتاری را پیش بینی می کنند، به ترتیبی که با یک واحد افزایش در موانع درک شده، قصد‬ استفاده از کاندوم 919/3 برابر و با یک واحد افزایش در منافع درک شده، قصد رفتاری 582/2 برابر خواهد شد. مهم ترین مانع درک شده استفاده از کاندوم، کم شدن لذت جنسی و مهم ترین منفعت درک شده، استفاده از کاندوم برای پیشگیری از ابتلا به ایدز، عنوان شد.
    با توجه به این که وفق نتایج، منافع و موانع درک شده، از عوامل پیشگوئی کننده رفتار استفاده از کاندوم بودند؛ انجام مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی یاد شده، به ویژه با تمرکز بر این دو سازه، تاثیرات مطلوب تری را به همراه خواهد داشت.
    کلیدواژگان: الگوی باور سلامت، HIV، معتاد، رفتارهای پر خطر جنسی
  • حسین ایزدی راد، غلامرضا مسعودی *، ایرج ضاربان، مهناز شهرکی پور، دامون حق شناس صفحه 487

    بیماری فشار خون بالا یکی از علل اصلی مرگ و میر در سطح بین المللی است که سالیانه هزینه های سنگینی را بر اقتصاد بهداشت جهانی تحمیل می نماید. هدف از این مطالعه، بررسی تاثیر آموزش نظریه محور برکنترل بیماری فشار خون است.
    در یک مطالعه نیمه تجربی، تعداد 192 نفر از بیماران مبتلا به پرفشاری خون که از مراقبت های بهداشتی خانه های بهداشت شهرستان زابلی استفاده می کردند، با استفاده از روش نمونه گیری چند مرحله ای تصادفی و بر اساس سن و جنسیت در دو گروه قرار گرفتند.
    ابزار گرد آوری اطلاعات، پرسشنامه ای بود که روایی و پایایی آن تایید شده بود. ابتدا اطلاعات اولیه از گروه های مداخله و شاهد گرد آوری و سپس برنامه آموزشی برای گروه مداخله انجام و بعد از گذشت 2 ماه اطلاعات مجددا گرد آوری و با استفاده از آزمون های توصیفی و تحلیلی در نرم افزار SPSS 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    میانگین سنی گروه مداخله و شاهد به ترتیب 14.13±62.81 و 13.17±64.45 سال بود. مشاهدات نشان دادند میانگین فشار خون سیستولیک در گروه مداخه آموزشی از 9/138 به 4/125 و فشار خون دیاستولیک نیز از 85.15 به 80.57 به صورت معنی دار کاهش یافته بود (0.001>P).
    مشاهدات نشان دادند برنامه آموزشی که بر اساس سازه های الگوی آموزشی بزنف طراحی شده باشد، نسبت به آموزش های رایج، نتایج بهتری را درکنترل بیماری فشار خون، ارائه کرده و باعث ارتقای سطح سلامت بیماران می شود.

    کلیدواژگان: الگوی بزنف، آموزش، پرفشاری خون
  • معصومه حیدری، ناصر ولایی صفحه 497
    مهم ترین شاخص فعالیت پژوهشی اعضای هیئت علمی، کمیت وکیفیت مقالات چاپ شده توسط آن ها است؛ با این حال و با تمام دقتی که پژوهشگران و داوران در چاپ مقالات اعمال می کنند، باز هم با کاستی هایی در نگارش مقالات چاپ شده مواجه هستیم. با توجه به خلا اطلاعاتی در مورد کیفیت نگارش مقالات چاپ شده در دو مجله علمی پژوهشی دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران، این تحقیق با هدف تعیین میزان درستی روش شناسی نگارش مقالات چاپ شده در این دو مجله در سال 1389 انجام گرفت.
    تحقیق به روش مقطعی روی تمام مقالات اصیل دو مجله دارای رتبه علمی پژوهشی دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران انجام گرفت. تمامی مقالات از نظر اصول نگارش مقاله در قسمت های خلاصه، مقدمه، مواد و روش ها، یافته ها، بحث و منبع نویسی، در مجموع، با تعداد 52 شاخص، بررسی و در طیف سه گانه «درست»، «نسبتا درست» و «نادرست» طبقه بندی شدند. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS واستفاده ازآمار توصیفی وآزمون کای دو انجام شد.
    درستی نگارش کلی مقالات در 47 درصد از موارد درست، 50.5 درصد نسبتا درست و در 2.5 درصد نادرست بود. عدم درستی نگارش مقالات به تفکیک سر فصل های اصلی مقاله به ترتیب در نگارش خلاصه مقاله، 31.6 درصد، مقدمه، 35.5 درصد، مواد و روش ها، 44 درصد، یافته ها، 21 درصد، بحث، 68.6 درصد و منابع، 41 درصد بود. به نظر می رسد کاستی هایی در نگارش مقالات دو مجله علمی پژوهشی وجود دارد.
    توجه به روش شناسی پژوهش ها و نیز ساماندهی مناسب در پذیرش مقالات، براساس قواعد مشخص و تعریف شده امری ضروری است.
    کلیدواژگان: روش شناسی تحقیق، نگارش مقاله، مجلات علوم پزشکی، علمی، پژوهشی، شاخص های مقاله
  • سپیده امیدواری صفحه 505
    احتمال اثرگذاری پارازیت های ماهواره ای به عنوان یکی از عوامل محیطی بر سلامت، نگرانی و سوالی است که در سال های اخیر توجه بسیاری از پژوهشگران حوزه سلامت و پزشکان را به خود جلب کرده است. مقاله حاضر بر آن است به روشن کردن برخی جنبه های علمی و عملیاتی موضوع بپردازد. در این خصوص، نظر به ماهیت مسئله، منابع مربوط به چگونگی بررسی رابطه علی میان یک مواجهه و آسیب به سلامت و اصول انجام پژوهش مورد بررسی قرار گرفتند. یافته ها نشانگر اهمیت مطالب زیر بودند: لزوم ایمن بودن مواجهات، در نظر داشتن نوع مطالعات مورد نیاز برای پاسخ دهی به سوال مذکور، اصولی که می بایست در مطالعات مزبور مورد توجه قرار گیرند، دشوار بودن انجام مطالعات مزبور و مشکلات موجود جهت طراحی آنها، تعدد پیامدهای احتمالی، احتمال مورد غفلت قرار گرفتن برخی پیامدها، در نظر داشتن ضروری بودن انجام مواجهه، گستره مواجهه به لحاظ مدت، شدت و طیف وسیع سنی افراد تحت مواجهه، لزوم تبعیت از اصول اخلاق پژوهش و ارزش ها در مواجهات و مطالعات. به نظر می رسد عدم امکان اثبات «ایمن بودن» پارازیت های ارسالی، طیف وسیع نمونه های انسانی در معرض مواجهه به لحاظ سنی و ابتلا به بیماری های گوناگون، ضروری نبودن و اخلاقی نبودن انجام مواجهه مذکور از جمله مواردی هستند که باید به هنگام تصمیم گیری برای ادامه ارسال پارازیت ها مورد توجه قرار گیرند.
    کلیدواژگان: پارازیت های ماهواره ای، سلامت، رابطه علی، مواجهه، عوامل محیطی
|
  • Hamid Moghaddasi, Reza Rabiei, Zahra Mastaneh Page 383
    Methods

    A literature search was carried out using Science Direct، Scirus and PubMed database. The search strategy included keywords on EMS، Pre-hospital Emergency Services، Ambulance Services، Information System، and Information. The retrieved articles were then assessed for relevance and then were examined.

    Results

    In all 172 articles were identified. Of these 65 articles were found relevant. Minimum dataset of pre-hospital emergency information system included 51 elements in America and 28 elements in England. More comprehensive and analytical reports were being created in the America’s pre-hospital emergency care than those of in England. In addition، information management and communication systems were mainly electronic-based in America compared to England. In terms of people، software and hardware equipments involved in the management of information both systems were similar.

    Conclusion

    The effectiveness of pre-hospital emergency information system depends on the capabilities of the system، as well as its interoperability with other information systems. The pre-hospital emergency information system benefited from more capabilities in America compared to those in England، and this might be due to more robust information and communication technology infrastructures in America.

  • Saiiedeh Movahednia, Zynab Partovi Shayan, Mahmoud Bastanitehrani Page 393
    Objective
    Hospital performance in the utilization of resources can be assessed using the specified criteria. The Pabon-Lasso provides a realistic assessment of the current situation and gives a strategy for a more efficient use of health care services. The present study aimed to evaluate the performance of teaching hospitals affiliated to TUMS using the Pabon-Lasso Model.
    Methods
    This was a descriptive cross sectional and retrospective study; and eight general hospitals of TUMS were evaluated in year 2012. We used three indicators (bed occupancy rate، average length of stay، and bed turnover rate)، which are gained from statistical database of TUMS. The data were analyzed by excel software and Pabon-Lasso graph.
    Result
    There were 4 (50 percent) hospitals in quadrant 4، one (12/5 percent) hospital in quadrant 3، three (37/5 percent) hospitals in quadrant 2 and there was no any hospital in quadrant 1.
    Conclusion
    Pobon-Lasso chart help us to compare the three key indicators of hospital performance simultaneity in addition to assessment of centers performance in respect of governance.
  • Batool Karimi, Fahimeh Karimi, Raheb Ghorbani Page 401
    Objective (s): Iron deficiency is one of the most common nutritional disorders in pregnant women. Adequate iron intake during pregnancy is critical for maternal and fetal health and because of this، Iron supplementation is recommended during pregnancy. This study evaluates the intake of supplement in pregnant women in Semnan، Iran.
    Methods
    This cross-sectional study was performed in health centers of Semnan، in which 400 pregnant in the second half of their pregnancy were randomly selected and studied. The evaluation included starting time and the consumption of Iron. The favorable time for iron prescription was considered as 4th month or the beginning of 16th week of pregnancy. Besides، by appropriate intake of iron، we address taking the supplement during the week before the study commences.
    Results
    53. 5% of the participants were considered in a good condition considering the time span they started taking the iron supplement and 85. 3% of them consumed the supplement during the week before tests. There was a significant relationship between the knowledge of iron consumption and appropriate intake (P<0. 05). In addition، the time to start consuming the supplement was related to the history of anemia (P=0. 027)، as well as husband’s job (employed P=0. 043، worker P=0. 011، self-employmed P=0. 030). On the other hand، there was no significant association between taking the supplement and mothers’ age، literacy، husbands’ literacy، mothers’ job، number of children، nationality and the frequency of referring to health centers. Furthermore، the main reason of missing supplement intake was forgetfulness (45. 6%).
    Conclusion
    The findings showed that a great percent of pregnant women do not have a desirable condition in case of taking the supplement and especially the time span of beginning to intake. As a solution to this problem، we suggest educating women about the necessity of using supplements، providing an easy access to supplements، organizing practical sessions with help of mothers and reminding them to consume the supplements at each visit in health centers for mothers especially those with anemia.
  • Easa Mohammadi, Roghaiyeh Nourizadeh, Masoumeh Simbar Page 413
    Objective (s): Most women، over the life cycle، experience an unintended pregnancy. A substantial proportion of unwanted pregnancies are resolved by abortion worldwide. The issue that abortions do not occur in a social vacuum، highlight the importance of understanding the reasons why women seek abortion especially in different socio-cultural contexts. The main focus of this study was to provide a better understanding why Azeri women (in Tabriz، Iran) facing unintended pregnancy seek abortion.
    Methods
    The data were collected through 31 semi-structured in depth interviews from April to November 2012 and were analyzed using content analysis. The participants were 23 women seeking for abortion selected through purposeful sampling. All interviews were audio taped and transcribed verbatim. Data analysis was conducted using the MAXQDA 2007 software.
    Results
    Findings fell into two main themes: perception and expectation of negative impact on life and violation of childbearing norms. Perceived threat، that is women facing unintended pregnancies، was found to be the central theme and was related to their circumstances، including their individual characteristics، socioeconomic and health status experience the spectrum of concerns and threats.
    Conclusion
    Although pregnancy and childbearing mean life and regeneration but when occur untimely and unexpectedly، for most women it means threat that could result in seeking an induced abortion. Women facing unplanned pregnancy need more family and social supports.
  • Omolbanin Nekoueifard, Leila Jahangiry Page 425
    Objective (s): Breast cancer is the most prevalent cancer among women and possesses the highest rate of death among women all over the world. This study aimed to investigate on sexual functioning among breast cancer patients.
    Methods
    A random sample of breast cancer patients attending a referral center was recruited for the study. A designed questionnaire was developed to collect data on sexual functioning.
    Results
    In all 52 women suffering from breast cancer were studied. There was a meaningful difference in sexual satisfaction before and after breast cancer diagnosis. There was also a meaningful correlation between age and sexual functioning after diagnosis. Also، there was a meaningful and direct relationship between type of surgery and sexual satisfaction. The results show that disease and treatment have a considerable influence on marital relationship.
  • Shahnaz Golian, Malihe Ghiyasvand, Mandana Mirmohamad Ali, Abas Mehran Page 433
    Objective (s): Obesity is a major public health problem worldwide. This study aimed to investigate on relationship between body image and depression، anxiety and stress among obese adolescent girls in Tehran، Iran. Materials: This was a cross-sectional study of 837 teen girls aged 13 to 18 years old in Tehran، Iran. Data were collected a three part questionnaire including questions on sociodemograhic information، the Multidimensional Body-self Relations (MBSRQ)، and depression، anxiety and stress standard questionnaire (DASS-21). Pearson correlation coefficient was used for investigation of the relationship between body image and depression، anxiety and stress.
    Results
    The findings showed that there was significant negative relationship between obesity and body image in adolescent girls with depression (P=0. 001)، anxiety (P=0. 035) and stress (P<0. 001).
    Conclusion
    Obesity might have negative impact on mental health in adolescent girls.
  • Mahmood Karimy, Shamsaddin Niknami, Ali Reza Heidarnia, Ibrahim Hajizadeh Page 441
    Objective (s): The purpose of this study was to evaluate the impact of an educational package on attitude، self efficacy and tobacco use preventive behaviors of adolescents in Zarandieh، Iran.
    Methods
    This was a quasi-experimental study. A sample of high school male students was randomly divided into two groups: cases (n=80) and controls (n=80). All cases received an educational intervention in 6 sessions while the controls did not. Data were collected using a questionnaire containing items on attitude، self-efficacy and preventive behaviors at two points in time: before intervention and at 6 months follow-up.
    Results
    The mean age of respondents was 16. 3 (SD = 1. 4) years. Before the intervention، there were no significant differences between cases and controls on smoking and knowledge، attitudes، self-esteem، self-efficacy and preventive behaviors (p>0. 05). However، there were significant differences between cases and controls on all measures including tobacco use after the intervention (p<0. 05).
    Conclusions
    The designed educational package had a good impact on the prevention of smoking behavior among adolescents.
  • Sedigheh Sadat Tavafian, Teamur Aghamolaei, Babak Moeini Page 449
    Objective (s): Functional dependence in physical activities is one of the most important health problems among elderly people. This study aimed to examine functional independence level of physical activities among elderly people living in Bandar Abbas، Iran.
    Methods
    This cross-sectional study was conducted among 421 old adults aged over 60 living in Bandar Abbass، Iran. Using multi-stage sampling method، the participants were randomly selected and completed two valid questionnaires of the Activities of Daily Living (ADL) and the Instrumental Activities Daily Living (IADL). Data were analyzed using SPSS17 software.
    Results
    The mean age of participants was 66. 7 ± 6. 9) and %49. 9 was male and % 50. 1 was female. According to the results، 1. 9 % of elderly (n=8) and 22. 1% (n=92) were dependent while doing their daily and instrumental activities respectively. There were significant differences between different groups of participants in terms of doing daily activity due to their age، marital statu، education level and socio-economic factors (P<0. 05).
    Conclusion
    The results showed that majority of participants could do their daily activities without help. However، high percentage of elderly need help to do the instrumental activities.
  • Saman Maroufizadeh, Armin Zareiyan, Naseh Sigari Page 457
    Objective (s): The “Perceived Stress Scale” (PSS) is one of the most widely used instruments for measuring psychological stress in a range of clinical and nonclinical settings. The aim of the present study was to examine the psychometric properties of the all three versions of the PSS (PSS-14، PSS-10، and PSS-4) among asthmatic patients in Iran.
    Methods
    A total of 106 asthmatic patients referring to several clinics in Sanandaj were selected by convenience sampling for this study. The PSS-14 and the short-form version of the “Depression Anxiety and Stress Scale” (DASS-21) were administrated to all participants. The psychometric properties of the PSS were examined: construct validity using confirmatory factor analysis (CFA)، convergent validity by evaluating the relationship with DASS-21 and internal consistency using Cronbach’s alpha.
    Results
    The findings of CFA revealed that a two-factor model for all three versions of PSS، containing both negative and positive factors، fit the data significantly better than a one-factor model. The Cronbach’s alpha coefficients for the PSS-14، PSS-10، and PSS-4 were 0. 90، 0. 90، and 0. 77، respectively. All three versions of the PSS were significantly positively correlated with the DASS-21 and its subscales، indicating an acceptable convergent validity. Moreover، women scored higher than men on the PSS.
    Conclusion
    All three versions of the PSS demonstrated adequate psychometric properties for measuring psychological stress among asthmatic patients.
  • Morteza Mansorian, Mahnaz Solhi, Tahereh Dehdari, Mohammad Hossein Taghdisi, Fereshteh Zamani Alvicheh Page 467
    Objective (s): The effect of crystal meth abuse is hallucination. This study aimed to explore the experiences of hallucination in drug users in Ahwaz، Iran.
    Methods
    This was a qualitative investigation. The data collected by semi-structred in-depth interviews. Data collection was carried out until the data saturation Content analysis was used to explore the data..
    Results
    In all 38 drug users were interviewed.. Of these 35 participants used both crack and crystal meth، one participant was addicted to crack، crystal meth and marijuana and 2 participants were crystal meth addicted only. About 65% of drug users were single، 10% were married and the rest were separated and 85% had a prison record. Six major categories emerged from analysis including visual hallucination، audile hallucination، cognitive hallucination، increase empathy، phobic and murder guilt hallucination، and concentration on something.
    Conclusion
    Due to negative effects of hallucination on physical and mental health of participants and their family and that crystal is produced in extensive quantities by illegal labs and is introduced to the market، it seems necessary to giving widespread education especially through mass media to all social groups especially the youth and teenagers.
  • Mehdi Mirheidari, Sedigheh Sadat Tavafian, Ali Montazeri, Homeira Fallahi Page 477
    Objective (s): To determine the predictors of condom use intention among Iranian men with history of addiction.
    Methods
    This was a cross sectional study of a sample of 128 men with history of addiction attending to slef-hep groups in Qom، Iran. Data were collected through a valid structured questionnaire based on the health belief model.
    Results
    The results showed the perceived benefits and perceived barriers were the strongest predictors of condom use intention. According to the results، the most important perceived benefit of condom use was HIV prevention and for the perceived barrier it was sexual pleasure reduction.
    Conclusion
    This study indicated that perceived benefit and perceived barrier could predict intention of condom use.
    Keywords: Condom use, Predictor, Intention to sexual behavior, Addiction, Clinical trial, Iran
  • Hossein Izadirad, Gholam Reza Masoudi, Iraj Zareban, Mahnaz Shahraki Poor, Damon Haghshenas Page 487

    Objective (s): To evaluate the impact of training programs based on BASNEF model on blood pressure.

    Methods

    This was a quasi-experimental study that carried out on primary hypertension. The sampling method was multi-stage sampling. In the first stage 20 public health centers were randomly selected and randomly divided in two control and interventional groups. Then in each group based on age and sex 96 patient (n=96) were randomly selected. Data collection tool was a questionnaire. The intervention group received an educational program based on BASNEF model. Data were collected at baseline and 2 months after educational intervention.

    Results

    There was a significant difference between two groups regarding means of scores of self-care behaviors، subjective norms، and enabling factors after intervention. Also in interventional group mean score of systolic pressure was reduced from 138. 9 to 125. 4 and diastolic pressure was reduced from 85. 15 to 80. 57.

    Conclusion

    The findings showed that training based on BAZNEF model was useful in promotion of preventive behaviors and decreased systolic and diastolic pressure in hypertension.

    Keywords: BAZNEF model, Education, Hypertension
  • Maasoumeh Heidari, Naser Valaie Page 497
    Objective (s): To evaluate accuracy of writing of published papers in biomedical scientific journals in Tehran، Iran.
    Methods
    In this cross sectional study، all original articles published in two scientific journals in 2010 were evaluated. Different topics of articles، including abstract، introduction، methods and materials، results، discussion and references were assessed. Totally، 52 items were evaluated and classified as 3 categories of “correct”، “relatively correct” and “incorrect”.
    Results
    Seventy-seven original articles were evaluated in two journals. Accuracy of writing were as follows: 47% correct، 50. 5% relatively correct، and 2. 5% incorrect. Inaccuracy among incorrect writing articles were: abstract 31. 65%t، introduction 35. 5%، methods and materials 44%، results 21%، discussion 68. 6%، and references 41. 35%.
    Conclusion
    The findings suggest that there is considerable inaccuracy in published articles of scientific research journals. Implementation of measures to prevent such scientific mistakes seems necessary.
    Keywords: Article writing, Scientific Research, Tehran, Methodology, Accuracy
  • Sepideh Omidvari Page 505
    Objective (s): The potential adverse effect of satellite jamming، as an environmental factor on people’s health has been a question and a cause of concern in recent years. This article is aimed to shade light on some scientific and practical aspects of the topic.
    Methods
    In view of the nature of the question، scientific sources regarding how to investigate causal relationship between an exposure and health damage and related research principles were examined.
    Results
    The necessity for safety of the exposures، the type of studies required to answer the question، the principles that should be considered، doing scientifically accepted studies on the subject and existing problems، diversity of potential outcomes، the possibility that some outcomes being neglected، necessity of the exposure، the scope of the exposure، the duration and intensity of the exposure، the age of those who are exposed، and the need to comply with the principles of research ethics concerning exposures and related studies are discussed.
    Conclusion
    There is need to provide evidence for the «safety» of satellite jamming. Otherwise deciding to continue satellite jamming might have severe adverse effect on people’s health.
    Keywords: Satellite jamming, Health, Causal relationship, Exposure, Environmental factors