فهرست مطالب

نشریه تحقیقات دامپزشکی و فرآورده های بیولوژیک
سال بیست و هفتم شماره 3 (پیاپی 104، پاییز 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/06/15
  • تعداد عناوین: 12
|
  • مهدی پورمهدی بروجنی*، داریوش غریبی، سعد گورانی نژاد، سارا معماری صفحات 2-8
    متریت واگیر اسب بیماری مقاربتی و غیر سیستمیک اسب میباشد. عامل این بیماری باکتری گرم منفی، باسیل یا کوکوباسیل و غیر متحرک، تایلورلا اکوئیجنیتالیس است که منجر به ناباروری موقت و گذرا در مادیان میشود. شناسایی این باکتری بر مبنای کشت در شرایط میکروآئروفیلیک میباشد، اما ضعف این باکتری در رشد نسبت به باکتری های ثانویه و همزیست موجب شده است که امروزه از تکنیک PCR به عنوان یکی از حساس ترین و سریعترین روش در شناسایی آن استفاده گردد. در این تحقیق به منظور ردیابی تایلورلا اکوئیجنیتالیس در اسبهای عرب استان خوزستان، از ناحیه ی گودی و سینوس کلیتوریس و پیشابراهی 76 راس مادیان و پوست قضیب و یا گودی پیشابراهی 4 راس نریان نمونه برداری صورت گرفت. بررسی نمونه ها به روش کشت میکروآئروفیلیک بر روی محیط آگار شکلاتی و همچنین روش PCR با استفاده از کیت تشخیصی GENEKOM (ساخت کشور آلمان) نشان داد که مورد مثبتی از نظر تایلورلا اکوئیجنیتالیس وجود ندارد. بررسی های بیشتر روی سایر باکتری های رشد کرده منجر به شناسایی باکتری های دیگری نظیر اشریشیا کولای، گونه ای از جنس کلبسیلا، گونه ای از جنس استافیلوکوکوس و گونه ای از جنس استرپتوکوکوس گردید. نتایج این بررسی نشان داد که تایلورلا اکوئیجنیتالیس به عنوان عامل ناباروری در اسب های عرب استان خوزستان مطرح نمی باشد و به منظور جلوگیری از ورود آن بایستی مسوولین بهداشتی استان اقدامات کنترلی و تشخیصی را روی اسبهای ورودی از سایر استانهای کشور مد نظر داشته باشند.
    کلیدواژگان: تایلورلا اکوئیجنیتالیس، متریت واگیر اسب، اسب، کشت، PCR
  • سعیده فرهمند، احمدعلی محمدپور* صفحات 9-16
    در این تحقیق خصوصیات مورفولوژی و بافت شناسی غده اشکی چپ و راست ده قطعه شترمرغ بالغ مورد بررسی قرار گرفت پس از بررسی توپوگرافی غده و اندازه گیری ابعاد آن، مقاطع بافتی تهیه و با روش های متداول بافت شناسی رنگ آمیزی شدند. غده اشکی به رنگ قهوهای تیره متمایل به سیاه و بصورت مورب در سطح پشتی جانبی حدقه قرار داشت. میانگین طول این غده در سمت چپ 06/2 ± 95/15 میلیمتر و در سمت راست 25/2 ± 80/16 میلیمتر تعیین گردید. میانگین عرض این غده در سمت چپ 66/0 ± 15/6 میلیمتر و در سمت راست 58/0 ± 25/6 میلیمتر تعیین گردید. از نظر آماری اختلاف معنی دار ی در پارامترهای اندازه گیری شده در بین غدد اشکی چپ و راست وجود نداشت. ازنظر بافت شناسی شکل واحدهای ترشحی این غده در شترمرغ لوله ای آلوئلی بود و سلول های بافت پوششی غدد از نوع استوانه ای ساده بلند و نحوه ترشح آنها آپوکرین و نوع ترشحات موکوز تعیین گردید.غده اشکی شترمرغ از نظر توپوگرافی مشابه سایر پرندگان بود و سلول های واحدهای ترشحی و مجاری غده اشکی با رنگ آمیزی های اسید پریودیک شیف و آلسین بلو واکنش مثبت نشان دادند.
    کلیدواژگان: آناتومی، بافت شناسی، غده اشکی، شترمرغ
  • محمدرضا محزونیه، عارفه گلستان فر*، مهدی سلیمی، مریم جمالی ترک آباد صفحات 17-21
    بیماری زبان آبی یا بلوتانگ از جمله بیماری های عفونی است که عمدتا توسط حشرات منتقل و باعث بروز ضایعاتی در مخاط بینی، دهان و اندام های حرکتی و نیز سقط جنین در نشخوارکنندگان می شود. هدف از این مطالعه جست وجوی ژنومی–ویروس بلوتانگ در جنین های سقط شده گوسفند به عنوان عامل سقط بود. به منظور جست وجوی ژنوم ویروس بلوتانگ، از تعداد 50 بره ی سقط شده نمونه ی خون، کبد و طحال تهیه شد. به نمونه های خون EDTA اضافه شد و با استفاده از ریمازول استخراج RNA انجام پذیرفت. نمونه ها به روش RT-PCR مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج حاصل از آزمون در ژل آگاروز 5/1 درصد، الکتروفورز و با اتیدیوم بروماید رنگ آمیزی گردید و توسط اشعه ی UV قرائت شد. در هیچ یک از نمونه ها نتیجه مثبت مشاهده نشد، به جز یک مورد که برای تعیین توالی ارسال گردید ولی نتیجه تعیین توالی، ویروس بلوتانگ را تایید نکرد. بنابراین مطالعه ی حاضر میتواند گویای آن باشد که در موارد بررسی شده در مطالعه حاضر، احتمالا عفونت با ویروس بلوتانگ عامل سقط نبوده است اما ممکن است در صورت بالا بردن حجم نمونه و اجرای نمونه گیری به طور پراکنده در سرتاسر سال بتوان حتی در مناطق مورد مطالعه در طرح حاضر حضور ویروس یا ژنوم آن را نشان داد.
    کلیدواژگان: بلوتانگ، سقط، RT، PCR، بره
  • احمدعلی محمدپور* صفحات 22-27
    جهت تعیین نمودن ساختار آناتومیک و مورفولوژی استخوانچه های گوش میانی موش صحرایی از20 عدد استخوان گیجگاهی موش صحرایی بالغ استفاده شد. بعد ازبررسی آناتومیک قسمت های مختلف استخوان گیجگاهی، استخوانچه های گوش میانی خارج گردید و ابعاد و جزئیات آنها با استفاده از میکرومتر چشمی اندازه گیری شد.در انتها اطلاعات بدست آمده با استفاده از نرم افزار سیگما استات مورد آنالیز قرار گرفت. در موش صحرایی استخوان گیجگاهی مشابه سایر حیوانات از سه قسمت مسطح، صماخی و زائدهای تشکیل شده بود. حباب صماخی مخروطی شکل و قاعده آن در جهت خلفی جانبی مجاور سوراخ شنوایی گوش قرار داشت. میانگین ارتفاع حباب صماخی و طول کانال شنوایی بترتیب 8 میلیمتر و5/1 – 1 میلیمتر تعیین گردید. در موش صحرایی تعداد استخوانچه های گوش میانی سه عدد و شامل استخوانچه های چکشی، سندانی و رکابی بود. استخوان عدسی شکل به پایک بزرگ استخوان سندانی متصل بود. نتایج مورفومتری نشان داد که طول کل استخوانچه چکشی03/0± 34/3 میلیمتر بوده و دارای سر، دسته و سه زائده مشخص جانبی، قدامیو عضلانی است. طول کل استخوانچه سندانی 04/0± 18/1 میلیمتر و دارای دو زائده کوتاه و بلند بود که زائده بلند تکامل بیشتری یافته بود. طول کل استخوانچه رکابی03/0 ±79/0 میلیمتر و دارای صفحه قاعدهای و دو زائده قدامیو خلفی بود که طول زائده قدامیبلندتر از خلفی بود.
    کلیدواژگان: مورفولوژی، گوش میانی، موش صحرایی، استخوانچه های گوش
  • سعید حبیبیان دهکردی*، احمدعلی محمدپور، ساجده قلی پور، حمدالله مشتاقی بروجنی، عزیزالله فلاح صفحات 28-37
    در این بررسی اثر ضد باکتریایی عصاره الکلی مرزه بختیاری بر روی دو باکتری بیماری زای غذا زاد شامل استافیلوکوکوس اورئوس و اشریشیا کلی به دو روش کمیو کیفی مورد بررسی قرار گرفت. تعیین مقادیر MIC و MBC به عنوان روش کمیو انتشار دیسک و ایجاد چاهک به عنوان روش های کیفی استفاده شدند. نتایج حاصل از آزمایش انتشار دیسک نشان داد که عصاره مرزه بختیاری در رقتهای 2 درصد و 5 درصد هیچ اثر مهاری بر رشد باکتری ندارد. نتایج آزمایش انتشار چاهک نیز نشان داد که عصاره مرزه بختیاری تنها در غلظت 5 درصد مانع از رشد باکتری استافیلوکوکوس اورئوس میشود. در این تحقیق نشان داده شد که میزان MIC و MBC عصاره الکلی مرزه بختیاری علیه باکتری استافیلوکوکوس اورئوس به ترتیب برابر mg/ml 56/1 و mg/ml 5/12 میباشد. MIC و MBC عصاره الکلی مرزه بختیاری بر علیه باکتری اشریشیا کلی نیز به ترتیب برابر با mg/ml 125/3 و صفر بود. نتایج حاصل از ارزیابی اثر ضد باکتریایی مرزه بختیاری بر عصاره گوشت نیز آشکار کرد که در دماهای 4 و 15 درجه سانتی گراد، رشد باکتری های استافیلوکوکوس اورئوس و اشریشیا کلی در حضور مرزه بختیاری با غلظت دو و پنج درصد در مقایسه با زمان صفر با کاهش مواجه شد منتها این کاهش در مورد باکتری استافیلوکوکوس اورئوس در دمای 4 درجه چشمگیرتر بود (p<0.05). همچنین تفاوت معنی داری در تعداد میکروارگانیسم های شمارش شده در زمانهای مختلف بین گروه شاهد و گروه های آزمایشی در هر دو دما و در مورد هر دو باکتری مورد آزمایش وجود داشت(p<0.05). بر اساس نتایج بدست آمده نتیجه گیری می شود که از مرزه بختیاری میتوان به عنوان نگهدارنده علیه این باکتری ها در صنایع غذایی استفاده کرد.
    کلیدواژگان: مرزه بختیاری، استافیلوکوکوس اورئوس، اشریشیا کلی، عصاره گوشت
  • حسین پاشایی چلکاسری *، مسعود فرخ روز، عباسعلی زمینی، حبیب وهاب زاده رودسری، یاور ابراهیمیان صفحات 38-42

    ابتدا به منظور تعیین سمیت حاد حشره کش دیازینون و علفکش ماچتی، آزمایشات تعیین سمیت حاد (Lc5096h) براساس روش استاندارد (1989) O.E.C.D به صورت ساکن و به مدت 96 ساعت انجام شد و میزان سمیت حاد (Lc5096h) دیازینون و بوتاکلر بر روی بچه ماهیان 1 تا 2 گرمی سیاه کولی به ترتیب 09/0 و 61/0 میلی گرم در لیتر تعیین گردید. برای انجام مطالعات بافت شناسی حشره کش دیازینون و علف کش بوتاکلر بر روی بافت کبد و آبشش بچه ماهیان سیاه کولی ماهیان با میانگین وزن 2 گرم در معرض غلظت کمتر ازLc5096h (06/0 و 45/0 میلی گرم در لیتر به ترتیب برای تیمار دیازینون و تیمار بوتاکلر) به مدت یک هفته قرار گرفتند. نمونه برداری از بافت های کبد و آبشش تیمارهای در معرض سم و تیمار شاهد انجام گرفت. از نظر آسیب شناسی بافتی نکروز و پرخونی در بافت کبد و نکروز و هیپرپلازی در بافت آبشش تیمارهای دیازینون مشاهده شد. همچنین در تیمارهایی که در معرض سم بوتاکلر قرار گرفته بودند نیز پرخونی و آتروفی در بافت کبد و هیپرپلازی، چسبندگی و عریض شدن لاملاهای ثانویه در بافت آبشش تیمارهای بوتاکلر مشاهده گردید.

    کلیدواژگان: حشره کش، علفکش، دیازینون، بوتاکلر، بافتشناسی، سیاه کولی، Lc5096h
  • حسین طهماسبی*، حسن ممتاز، محمد رفیعی دولت آبادی، سارا براتی، سمانه مهرابیان، شرمین فرهمندی صفحات 43-46
    پرندگان زینتی از قبیل قناری به صورت بالقوه می توانند عوامل بیماری زای انسانی را در خود جای دهند و در انتقال و گسترش عوامل عفونی مقاوم به دارو به انسان نقش داشته باشند. با توجه به علاقه ی بسیاری از مردم در نگه داری از قناری و توانایی بالقوه این پرنده در انتقال اشریشیاکلی های مقاوم به دارو به انسان، مطالعه ی حاضر جهت بررسی اشرشیا کلی های مقاوم به آنتی بیوتیک های بتالاکتام در قناری های یزد صورت پذیرفت. 109 جدایه ی اشریشیاکلی از قناری های یزد از نظر مقاومت به آنتی بیوتیکهای بتالاکتام با استفاده از روش انتشار دیسک مورد ارزیابی قرار گرفتند. میزان مقاومت جدایه ها به آنتی بیوتیکهای ایمیپنم، سفوتاکسیم، سفیکسیم، سفالکسین، آموکسی سیلین، پنی سیلین جی و اگزاسیلین به ترتیب 0، 5/5، 44، 4/95، 4/95، 100 و 100 درصد بود. قناری ها در این منطقه اشریشیا کلی های مقاوم به آنتی بیوتیکهای بتالاکتام را در خود جای داده بودند و میتوانند عامل مهمی در انتقال عفونت های مقاوم به دارو از پرندگان زینتی به انسان، خصوصا کودکان تلقی شوند و خطری بالقوه برای سلامت انسان ایجاد نمایند. توصیه می شود که صاحبان پرندگان زینتی و همچنین عموم مردم را از خطرات بالقوه ی نگه داری از پرندگان زینتی آگاه ساخت.
    کلیدواژگان: اشریشیا کلی، پرنده زینتی، مقاومت آنتی بیوتیکی
  • وحید مرشدی*، پریتا کوچنین، محمود بهمنی، محمد علی یزدانی، حمیدرضا پورعلی، قاسم عشوری، مریم عضدی صفحات 47-52
    ماهیان ممکن است دوره های گرسنگی را در طبیعت (همچون مهاجرتهای فصلی و تولیدمثل) و همچنین تحت شرایط پرورشی (استرس های غیر قابل پیش بینی از جمله حمل ونقل، رقم بندی) تجربه کنند. با توجه به نقش اساسی دوره های گرسنگی بر ترکیب بیوشیمیایی بدن، مطالعه حاضر در پاییز 1388 در انستیتو تحقیقات بین المللی ماهیان خاویاری انجام پذیرفت. پس از 1 ماه سازگاری تعداد 240 قطعه ماهی با میانگین وزنی 89/0± 26/19 گرم در قالب طرح کاملا تصادفی در بین 12 تانک 500 لیتری توزیع شدند. گروه شاهد در تمام مدت آزمایش تا حد سیری تغذیه شد و سایر تیمارها به ترتیب 2، 4 و 8 روز گرسنگی را تجربه کردند. در پایان دوره های گرسنگی نمونه ها از هریک تیمارها برای اندازه گیری میزان رطوبت، خاکستر،پروتئین، چربی، فیبر، کربوهیدرات و انرژی جمع آوری شد. نتایج حاصل نشان داد که دوره های کوتاه مدت گرسنگی هیچ اثر معنی داری (0.05 < P) بر میزان رطوبت، خاکستر، فیبر و کربوهیدرات لاشه در تیمارهای مختلف نداشت. میزان پروتئین لاشه در تیمار 2 روز گرسنگی به طور معنی داری(0.05 > P) کمتر از گروه شاهد بود. میزان چربی لاشه در تیمار 2 روز گرسنگی به طور معنی داری (0.05 > P) بالاتر از تیمارهای 4 روز و 8 روز گرسنگی بود. همچنین از نظر میزان انرژی بین تیمار 8 روز گرسنگی با تیمار شاهد اختلاف معنی داری (0.05 > P)مشاهده شد. به طور کلی تحقیق حاضر نشان داد که تاس ماهی سیبری توانسته است با دوره های گرسنگی کوتاه مدت سازش پیدا کند و بدن این ماهیان از طریق روش های بیولوژیکی و فیزیولوژیکی بیشترین تلاش خود را برای خنثی کردن اثرات گرسنگی بر روی ترکیب بیوشیمیایی بدن انجام دادند.
    کلیدواژگان: گرسنگی کوتاه مدت، ترکیب لاشه، تاس ماهیان سیبری، Acipenser baeri
  • سید رضا سیدمرتضایی*، مینا آهنگرزاده، حسین هوشمند، الهام جرفی صفحات 53-59
    با ورود گونه جدید میگوی سفید غربی L. vannamei به سیستم پرورش کشور بعد از تلفات در مزارع آبادان در سال 1381 و در بوشهر در سال 1383، شناسایی احتمالی ورود آلودگی های عفونی بخصوص ویروس ها و ارتباط آن با باکتری جنس ویبریو مد نظر قرار گرفت. لذا ازاستخرهای پرورش میگو در سایت چوئبده آبادان، 240 نمونه از میگوهای پرورشی جهت ردیابی ویروس لکه سفید و 120 نمونه برای شناسایی باکتری های جنس ویبریو استفاده گردید. همچنین بافت های آبشش، هپاتوپانکراس و کوتیکول از میگوها برای ردیابی ویروس لکه سفید با روش آسیب شناسی بافتی جدا و در محلول دیویدسون تثبیت گردید. با استفاده از کیت تشخیصی IQ2000 WIT Multi Vir و روش آسیب شناسی بافتی، ویروس WSSV شناسایی گردید. در این مطالعه باکتری های جنس ویبریو در میگوهای وانامی تشخیص داده شد. همزمان با افزایش تنوع ویروس ها بخصوص WSSV تعداد ویبریوها در بافت هپاتوپانکراس بهcfu/gr 105 × 9/4 رسید. نتایج حاصل از آسیب شناسی بافتی و کیت تجاری نشان داد که 40 درصد نمونه های مورد آزمایش به ویروس لکه سفید آلوده بودند.
    کلیدواژگان: میگوی وانامی، ویروس لکه سفید، ویبریو، آسیب شناسی بافتی، آبادان
  • حسین طهماسبی*، امیر مومنی، تقی تکتاز هفشجانی، سمانه مهرابیان، حسن ممتاز صفحات 60-63
    سقط جنین میتواند به زیانهای جدی اقتصادی منجر شود. لیستریا مونوسیتوژنز و لیستریا ایوانوی میتوانند ناباروری و سقط جنین ایجاد نماید. با توجه به اهمیت آنچه ذکر گردید، مطالعه ی حاضر جهت ردیابی لیستریا مونوسیتوژنز و لیستریا ایوانوی در و سقط گاو در شهرکرد انجام شد. ترشحات واژنی 36 گاو سقط کرده جهت ردیابی لیستریا مونوسیتوژنز و لیستریا ایوانوی مورد بررسی قرار گرفتند. نمونه ها با روش مغذی دو مرحلهای با استفاده از محیط های آبگوشت مغذی لیستریا به عنوان محیط مغذی اولیه و محیط آبگوشت فریزر به عنوان محیط مغذی ثانویه مورد بررسی قرار گرفتند. سپس از دومین محیط مغذی بر روی محیط پالکام آگار کشت داده شد. کلنی های مشکوک جهت ردیابی لیستریا مونوسیتوژنز و لیستریا ایوانوی به وسیله آزمون واکنش زنجیرهای پلی مراز (PCR) مورد ارزیابی قرار گرفتند. لیستریا مونوسیتوژنز و لیستریا ایوانوی در هیچ یک از نمونه ها یافت نشدند. اگرچه راجع به آلوده نبودن نمونه های مورد بررسی به باکتری لیستریا نمیتوان به طور قطع صحبت کرد و برای اظهار نظر دقیق تر، از روش PCR به طور مستقیم بر روی بافتهای مشکوک نیز بهتر است استفاده شود اما با توجه به نتایج حاصل از این مطالعه به نظر میرسد لیستریا مونوسیتوژنز و لیستریا ایوانوی در ایجاد سقط جنین گاو در این منطقه احتمالا تاثیر چندانی ندارند و ممکن است عوامل عفونی دیگری در ابتلا به سقط گاو در این منطقه نقش اصلی را ایفا کنند که در این مطالعه مورد بررسی قرار نگرفته است. بنابراین بررسی های بیشتر خصوصا روی بافت های مشکوک در این زمینه توصیه میشود.
    کلیدواژگان: لیستریا مونوسیتوژنز، لیستریا ایوانوی، سقط، گاو، PCR
  • سعیده حیدری نژاد*، نگین سلامات، فاضل پوراحمد، احمد سواری، بیتا ارچنگی صفحات 64-69
    مطالعه هیستوپاتولوژیک پوست و روده در ماهی قزل آلای رنگین کمان پرورشی مبتلا به Lactococcus garvieae • سعیده حیدری نژادکارشناس ارشد بافت شناسی آبزیان دانشگاه علوم وفنون دریایی خرمشهر• نگین سلاماتاستادیار گروه بافت شناسی دانشگاه علوم وفنون دریایی خرمشهر• فاضل پوراحمداستادیار دانشکده پیرادامپزشکی دانشگاه ایلام• احمد سواریاستاد گروه زیست دریا دانشگاه علوم وفنون دریایی خرمشهر• بیتا ارچنگیاستادیار گروه زیست دریا دانشگاه علوم وفنون دریایی خرمشهرتاریخ دریافت: تیرماه 1392 تاریخ پذیرش: شهریور ماه 1392Email: s.heidarinejad@gmail.comچکیده قزل آلای رنگین کمان (Oncorhynchus mykiss) یکی از گونه های مهم ماهیان در صنعت آبزی پروری است و بیماری های باکتریایی یکی از عوامل کاهش تولیدات ماهی می باشد. باکتری Lactococcus garvieae یکی از مهمترین عوامل عفونی است که سبب بروز خسارات اقتصادی فراوانی در مزارع پرورشی می باشد. Streptococosis بیماریی با علائم مشابه Lactococcosis بوده که تشخیص قطعی را پیچیده می کند. در 5 سال اخیر بیماری مشکوک به Streptococosis در مزارع پرورشی قزل آلای رنگین کمان ایلام به صورت اپیدمی شایع شده است. در این تحقیق، تعداد 60 عدد ماهی قزل آلای رنگین کمان بیمار با علائم بالینی نظیر شنای نامنظم، اگزوفتالمیو... از مزارع پرورشی جمع آوری شد. جهت تشخیص عامل بیماری، نمونه هایی از طحال، کلیه و کبد ماهی جمع آوری شد. بر اساس آزمایشات بیوشیمیایی و روش Multiplex PCR با استفاده از سه مجموعه پرایمر طراحی شده 16SrRNA، 23S rRNA - 16S و (lctO) مربوط به، S. iniae، L. garvieae و S. dysgalactiae ایزوله های جداشده در این مطالعه، باندهایی به طول(bp) 1100 تولید کردند و باکتری ایجاد کننده بیماری L. garvieaeشناسایی شد. برخی از نتایج هیستوپاتولوژیک مشاهده شده عبارتند از: نکروز سلولهای اپیدرمی، زخم در پوست و خونریزی، افزایش سلولهای موکوسی و ارتشاح سلولهای التهابی در روده. نتایج مطالعه حاضر با استفاده از روش m-PCR تایید کرد که باکتریL. garvieae عامل اصلی بیماری اپیدمیک در مزارع پرورشی قزل آلای رنگین کمان ایلام میباشد.
    کلیدواژگان: قزل آلای رنگین کمان، Lactococcus garvieae، هیستوپاتولوژی، پوست، روده
  • طیبه شهمیرزادی*، جواد بشیری صفحات 70-79
    ارزیابی مجله های علمی- پژوهشی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی• طیبه شهمیرزادیعضو هیئت علمی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی- مرکز اطلاعات و مدارک علمی کشاورزی• جواد بشیریعضو هیئت علمی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی - مرکز اطلاعات و مدارک علمی کشاورزیتاریخ دریافت: تیرماه 1392 تاریخ پذیرش: اسفندماه 1392Email: shahmir81@yahoo.comچکیده هدف از انجام این پژوهش، ارزیابی مجله های علمی-پژوهشی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی از نظر رعایت معیارهای ساختاری و نگارشی و نمایه شدن در پایگاه های اطلاعاتی معتبر است. در این پژوهش با استفاده از سیاهه وارسی نقاط قوت و ضعف مجله ها مشخص شده است. این پژوهش به روش پیمایشی و از طریق مطالعه کتابخانه ای صورت گرفته است. برای انجام این پژوهش، ابتدا یک سیاهه وارسی محقق ساخته، مشتمل بر16 معیار ارزیابی و 8 معیار مربوط به چگونگی نمایه شدن مجله ها در پایگاه های اطلاعاتی معتبر داخلی و خارجی، تهیه شد. پس از آن داده های موجود در آخرین شماره مجله های علمی- پژوهشی سازمان با استفاده از سیاهه وارسی، گردآوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش حاضر، 26 عنوان مجله علمی- پژوهشی در حال انتشار سازمان و 2 عنوان مجله علمی-پژوهشی موسسه پژوهش های برنامه ریزی اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی است. بر اساس یافته های پژوهش، مجله Iranian Journal of Fisheries Science که به زبان انگلیسی منتشر می شود با کسب 58 امتیاز از مجموع 60 امتیاز معیارهای ارزیابی مجله، رتبه نخست را به خود اختصاص داده است. جایگاه دوم این رتبه بندی به مجله گیاه شناسی ایران، مجله علمی شیلات ایران، نشریه دامپزشکی (پژوهش و سازندگی) و روستا و توسعه با کسب نمره 55 تعلق دارد. در جایگاه سوم نیز مجله های تحقیقات علوم چوب و کاغذ ایران؛ اقتصاد کشاورزی و توسعه، پژوهشهای خاک، مجله به نژادی نهال و بذر و مجله به زراعی نهال و بذر با امتیاز 54 قرار دارند. با توجه به اطلاعات بدست آمده در بخش نمایه شدن مجله ها در پایگاه های معتبر داخلی و خارجی، مجله Archives of Razi Institute وIranian Journal of Fisheries Science که هر دو به زبان انگلیسی منتشر می شوند با کسب 17 امتیاز، رتبه نخست و مجله های رستنی ها و آفات و بیماری های گیاهی به ترتیب با کسب 15 و 13 امتیاز در رتبه های دوم و سوم قرار دارند. بر اساس امتیازات نهایی، مجله Iranian Journal of Fisheries Science با کسب مجموع 75 امتیاز در رتبه نخست، مجله رستنی ها و مجله Archives of Razi Institute با مجموع 67 امتیاز در رتبه دوم و مجله علمی شیلات ایران با 64 امتیاز در رتبه سوم قرار دارند.
    کلیدواژگان: ارزیابی مجله، رتبه بندی مجله، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، شاخص های ارزیابی مجله، مجله های علمی پژوهشی
|
  • Pourmahdi Borujenim.*, Gharibid., Gooraninejads., Memari, S Pages 2-8
    Contagious Equine Metritis (CEM) is a venereal transmissible and non-systemic disease of horses caused by a gram negative, bacillus or cocco-bacillus and non-motile bacterium, Taylorella equigenitalis which can lead a transient infertility in mares. Identification of this bacterium is based on microaerophilic culture, but weakness of this bacterium in growth compared with secondary and symbiotic bacteria, has caused that PCR is used as one of the most sensitive and fast technique to identification of this bacterium. In the present study, in order to detection of Taylorella equigenitalis in Arabian horses of Khuzestan province, samples were taken from the clitoral fossa and sinus of 76 mares and also urethral fossa and penile sheath of 4 stallions. The results of miroaerophilic culture on chocolate agar medium and PCR with diagnostic GENEKOM kit (made in Germany) showed that there is no positive case of Taylorella equigenitalis in the specimens. Further studies on other bacteria which were grown on media lead to identification of other bacteria like Escherichia coli, Klebsiella spp. Streptococcus spp. and staphylococcus spp. The result of this study showed that Taylorella equigenitalis is not as the cause of infertility in Arabian horses of Khouzestan province and health authorities should be considered quarantine and preventive proceedings on entering horses from other provinces and countries.
    Keywords: Taylorella equigenitalis, Contagious Equine Metritis, Horse, Culture, PCR
  • Frahmands., Mohammadpour, A.A.* Pages 9-16
    In this research، morphology and histology of the left and right lacrimal glands of ten adult ostrich were carefully studied. After the topographical study of the glands and measuring the dimension of them، tissue sections were prepared and stained by current histology. Results revealed that in ostrich، lacrimal gland was dark brown to black color and was located obliquely in dorsolateral part of orbit. The mean length of lacrimal gland was 15. 95 ± 2. 06mm and 16. 80 ± 2. 25mm in left and right side respectively. The mean width of it was 6. 15 ± 0. 66mm and 6. 25 ± 0. 58mm in left and right side respectively. There was no significant difference between length، thickness، weight and width of left and right lacrimal glands. In histological results، sceretory units of lacrimal gland were tubuloalveolar and mucous type. Epithelial cells were high simple columnar and mode of secretion was apocrine. In ostrich، topography of lacrimal gland was similar to other birds and the glandular cells were positive in periodic acid shiff and alcian blue stains.
    Keywords: Anatomy, Histology, Lacrimal gland, Ostrich
  • Mahzounieh, M.R., Golestanfar A.*, Salimim., Jamali Torkabad, M Pages 17-21
    Detection of bluetongue virus in aborted lamb fetuses in Chaharmahal va Bakhtiari and Isfahan provinces، by RT-PCR method
    Background
    Bluetongue or muzzle sore disease is an infectious disease which is mainly transmitted by insects. It can cause erosions in mouth، nasal mucosa and limbs and also abortion in ruminants. The aim of this study was genomic detection of bluetongue virus in sheep aborted fetuses as an aborting agent.
    Materials And Methods
    Samples were collected from blood، liver and spleen of 50 aborted lambs. EDTA was added to blood samples. RNA was extracted by using Rimazol. cDNA was synthesize was detected by RT-PCR. All products were separated by 1/5% agarose gel electrophoresis and stained in ethidium bromide. The results of all samples were negative، except one of them which was sent for sequencing and the result of sequencing didn''t confirm presence of this virus. This study shows that Blue tongue virus does not cause abortion in ewes in studied areas of Iran، but it is possible that by increasing the sample size and sampling during the year in these areas، the presence of virus or its genome can be detected too.
    Keywords: Bluetongue, Abortion, RT, PCR, Lamb
  • Mohammadpour, A.A.* Pages 22-27
    The aim of this study was to determine the anatomical features of the auditory ossicles in rat. Twenty temporal bones from 10 adult rats were used. The features of the ossicles were assessed with an ocular micrometer and photographed by a stereomicroscope. Finally, all data were evaluated and analysed using the Sigma Statt software. Temporal bone in rat was similar to other animals consists of three parts; squamous, tympanic and petrous. Tympanic bulla was cone shaped and its base was adjacent acoustic meatus caudolaterally. Average tympanic bulla height and length of the ear canal were 8 mm and 1 -1.5 mm respectively. The auditory ossicles were three bones: the malleus, the incus, and the stapes. The lenticular bone was a distinct bone, articulated with the tip of the long crus of incus. Morphometrical rtesults showed that the malleus was 3.34 ± 0.03mm in total length. In addition to head and handle, the malleus had three distinct processes; lateral, anterior and muscular. The incus had a total length 1.18 ± 0.04mm. It had long and short crura although the long crus developed better than short crus. The stapes had a total length 0.79 ± 0.03mm. It had a stapedial base with anterior and posterior crura. The length of anterior crus was more than posterior.
    Keywords: Morphology, Middle ear, Rat, Auditory ossicles
  • Habibian Dehkordi S.*, Gholipour S., Moshtaghi Broojeni H., Fallah A Pages 28-37
    The antibacterial effect of alcoholic extract of Satureja bactiarica were investigated quantitatively and qualitatively on two foodborne pathogenic bacteria including Staphylococcus aureus and Escherichia coli. Determination of the MIC and MBC values were used as quantitative method, and disk and well diffusion methods were applied as qualitative methods. The results of the disk diffusion test showed that extracts of Satureja bactiarica at the concentration of 2% and 5% has no inhibitory effect on bacterial growth. The results of the well diffusion test showed that extracts of Satureja bactiarica in concentrations of 5% inhibits Staphylococcus aureus growth. In this study it was shown that the MIC and MBC of the alcoholic extract of Satureja bactiarica against the Staphylococcus aureus were 1.56 mg/ml and 12.5 mg/ml, respectively. MIC and MBC of the alcoholic extract of Satureja bactiarica against the Escherichia coli were 3.125 mg/ml and zero, subsequently. The results from evaluation of the antibacterial effects of the Satureja bactiarica revealed that at 4 and 15 °C, the growth of Staphylococcus aureus and Escherichia coli in test tubes containing meat extracts has increased from the beginning to the end of the experiment. In the present of the extracts of Satureja bactiarica at the concentration of 2% and 5% in the both tested temperatures the growth of the bacteria decreased in comparison to time zero (p<0.05). Furthermore, there was a significant difference in the number of counted microorganism at various times between control and experimental groups in both tested temperatures and both examined bacteria (p<0.05). Based on the results from this study it is concluded that Satureja bactiarica can be used as preservative against these bacteria in the food industry.
    Keywords: Satureja bactiarica, Staphylococcus aureus, Escherichia coli, Meat extract
  • Pashaei Chalkasari H.*, Farrokh Rooz M., Zamini A., Vahhabzadeh H., Ebrahimian Y Pages 38-42

    At first, in order to define acute toxicity of Diazinon insecticide and Butachlor herbicide, acute toxicity tests (Lc5096h) were done, based on standard method (1989) O.E.C.D. in static way and for 96 hours. And the amount of acute toxicity (Lc5096h) of Diazinon and Butachlor in 1 to 2 gram Vimba vimba persa fry larva was determined to be 0.09 and 0.61 respectively. In order to do histology studies of Diazinon insecticide and Butachlor herbicide on the Vimba vimba persa fry larva liver tissue and gill, those fish weight less than 2 grams were exposed to density less than Lc5096h (0.06 and 0.45 mgr./l for treating Diazinon and Butachlor respectively) for one week. Samples were taken from liver tissue and gill of those treats which were exposed to toxicant and those which were testifier. According to tissue pathology, Necrosis and hyperemia in liver tissue and treat which were exposed to Butachlor toxicity, hyperemia and atrophy in liver tissue and hyperplasia, adhesion and widening of secondary lamlas in the gill tissue of Butachlor treats were seen.

    Keywords: Insecticide, Herbicide, Diazinon, Butachlor, Histopathology, Vimba vimba persa, Lc5096h
  • Tahmasbyh.*, Momtazh., Rafiee Dowlatabadim., Baratis., Mehrabiabs., Farahmandi, Sh Pages 43-46
    Cage birds like canaries can potentially harbor human pathogens and contribute to transmission and spread of drug resistant infectious agents to human. Considering many people's interests to keep canaries, present study was conducted in canaries from Yazd to investigate the beta-lactam antibiotics resistant Escherichia coli. 109 E. coli isolates from canary faeces in Yazd were evaluated to investigate the resistance to beta-lactam antibiotics by disc diffusion method. Resistance of isolates to Imipenem, Cefotaxime, Cefixime, Cefalexin, Amoxicillin, Penicillin G and Oxacillin was 0%, 5.5%, 44%, 95.4%, 95.4%, 100% and 100% respectively. Canaries harbored beta-lactam antibiotics resistant E. coli and could be an important component of drug-resistant infections transmission from cage birds to human, especially kids and can pose a potential risk to human health in the region. It is recommended to make pet birds owners and general public aware of potential dangers of cage birds keeping.
    Keywords: Escherichia coli, cage bird, antibiotic resistance
  • Morshedi V.*, Kochanianp., Bahmanim., Yazdani M.A., Porali Fashtami, H. R., Ashouri Gh., Azodi, M Pages 47-52
    Fish may experience periods of food deprivation or starvation in nature (such as seasonal migration and reproduction) and under culture conditions (unpredictable stress such as transporting and sorting). With respect to vital role of starvation periods on body composition, the current study was carried out in autumn 2010 at International Sturgeon Research Institute. After adaptation for one month to experimental conditions, 240 experimental fish, with initial body weight of 19.26±0.89 g were randomly distributed in twelve 500 L fiberglass tanks. The control group (C) was fed to apparent satiation throughout the experiment and other three groups were deprived of feed for 2 (T1), 4 (T2) and 8 (T3) days, respectively. At the end of starvation periods, Samples from each treatment for the analyses of body composition (protein, lipid, moisture, fiber, carbohydrate, energy and ash) was collected. The results indicated that different starvation periods did not affect moisture, ash, fiber and carbohydrate values between the treatments and the control group (P> 0.05). Protein value in the fish starved for 2 days was significantly lowers (P< 0.05) than the control fish. Fat value in the fish starved for 2 days was significantly higher (P< 0.05) than the fish starved for 4 and 8 days. Also, energy value varied significantly (P< 0/05) between the control and the fish starved for 8 days. It could be conclude that Siberian sturgeon could adapt to short-term starvation and fish body tried its best through physiological and biological means to buffer the effect of starvation on its body composition.
    Keywords: short, term starvation, body composition, Siberian sturgeon, Acipenser baeri
  • Mortezaei, S.R.*, Ahangarzadeh M., Houshmandh., Jorfi, E Pages 53-59
    The introduction of L. vannamei to Iran was initiated when high mortality occurred in shrimp farms of Abadan in 2002 then in Bushehr during summer of 2004.. Inspection of L. vannamei for infectious agents, specially virus and bacteria and relationship between them were the main objectives of this study. Therefore about 240 samples consisting of shrimps of L. vannamei were collected from farms in Abadan for virology studies by PCR procedure (Iq2000 diagnostic kits and WIT multi vir Iq2000). Also 120 shrimps of L.vannamei were tested for bacterial infection and for histopathology had been collected randomly and preserved in Davidsons fixation and then transferred to 75% ethyl alcohol for storage. (Hepatopancreas, gills and cuticule). Finally it has been detected vibrio sp.in various organs of L. vannamei. Histopathological studies have shown inclusion bodies of WSSV in various tissues. Also 40% shrimps with WSSV and histopathology infected. Total vibrio in hepathopancreas increase (4.9×105 cfu/gr) with intensity WSSV in tissue.
    Keywords: L. vannamei, WSSV, Vibrio, Histopathology, Choebdeh Abadan
  • Tahmasbyh.*, Taktaz Hafshejanit., Mehrabiyans., Momtaz, H Pages 60-63
    Abortion can lead to major economic losses. L. monocytogenes and L. ivanovii can cause infertility and abortion. Considering the importance of what mentioned, present study was conducted to detection of L. monocytogenes and L. ivanovii in bovine abortion from Shahrekord, Iran. Vaginal discharge from 36 aborted cows were investigated to detection of L. monocytogenes and L. ivanovii. The samples were analyzed by two-stage enrichment techniques, Listeria Enrichment Broth (LEB) as primary enrichment and Fraser Secondary Broth as secondary enrichment. Secondly enrichments were streaked on Palcam agar. Suspected colonies were evaluated for detecting L. monocytogenes and L. ivanovii by polymerase chain reaction (PCR) method. L. monocytogenes and L. ivanovii were not found in any sample. However, we cannot discuss about absence of Listeria in the samples certainly and perhaps it is more accurate that suspicious tissues would be tested by direct PCR method, according to the results of this study it is thought that L. monocytogenes and L. ivanovii may have little impact on the incidence of cattle abortion in this region and other infectious agents may play a major role in cattle abortions in this region that has not been investigated in this study. Therefore, further investigations especially in the suspected tissues are recommended.
    Keywords: Listeria monocytogenes, Listeria ivanovii, bovine, abortion, PCR
  • Shahmirzadi T.*, Bashiri J Pages 70-79
    The aim of this research is to evaluate the degree of adaptation of AREEO’s scientific journals with standards and investigating their index ability in reliable databases. Checklists are used for data gathering.Survey is used as research method. A Checklist consists of 24 criteria, 16 for evaluation and 8 for the way of indexing of journals in reliable internal and external databases, is prepared. A checklist completed for each journal. The collected data are entered into the Excel software and analyzed. 28 published scientific journals in AREEO was the research population. The research findings show that the “Iranian Journal of Fisheries Science” which is publishing in English language, reached the first rank (58 of 60 points). The second rank (55 of 60) belongs simultaneously to “Iranian Botanical journal”, “Iranian fishery scientific journal”, “Veterinary journal (Pajouhesh va Sazandegi), and “Village and development journal”. Journals of “Iran’s Wood a Paper Research”, Agricultural Economy and Development’, “Soil researches’, Seed and plant line breeding” and” Seed and plant line cultivating” gained jointly the third rank (54 of 60). Regarding the indexing of journals in national and international databases, “Archives of Razi Institute journal” and “Iranian Journal of Fisheries Science”, which both are publishing in English language, reached 17 scores and get the first rank. Vegetative Journal” and “Vegetative pests and diseases” with 15 and 13 scores, simultaneously achieved the second and third level. According to the total final score, “Iranian Journal of Fisheries Science” with the score of 75, achieved the first level and “Vegetative journal” and “Archives of Razi Institute” (both with 67 scores) achieved the second rank and “Iranian Fishery scientific Journal) (64 score) last in the third rank.
    Keywords: Journal's Evaluation, Journal's ranking, Agricultural Research, Education, Extension Organization (AREEO), Evaluation Indicators of Journal, Scientific Journals