فهرست مطالب

نشریه گلجام
پیاپی 22 (پاییز و زمستان 1391)

  • تاریخ انتشار: 1392/11/02
  • تعداد عناوین: 7
|
  • صفحه 5
  • نعیمه جلیلیان، سید ابوتراب احمدپناه صفحه 7
    فرش یکی از کهن ترین و با سابقه ترین هنرهای سنتی است که علاوه بر رفع نیازهای کاربردی، بازگو کننده اعتقادات، باورها، اساطیر و مفاهیمی از این دست است. این مفاهیم در بستر فرش با نقوشی رنگین و زیبا با الهامات ذهنی نمود می یابند. در این نوشتار، علاوه بر شناسایی نقوش حیوانی در هنر فرش روستایی حوزه همدان و دسته بندی آن ها به سه دسته چهارپایان، پرندگان و آبزیان، تاثیرات دینی-اسطوره ای نقوش منطقه تشریح می گردد. در بین نقوش حیوانی به دست آمده، از میان پرندگان عقاب و طاووس، در بین آبزیان ماهی، لاک پشت و خرچنگ و از گروه چهارپایان، بز جملگی حامل مفاهیم برکت و باروری هستند.
    کلیدواژگان: نقوش حیوانی، فرش روستایی همدان، اسطوره، دین، حاصل خیزی
  • راهله عرفان منش صفحه 19
    مصور سازی داستان های شاهنامه از جمله موضوعاتی است که توجه هنرمندان را در دروه های مختلف به خود جلب کرده است. از جمله این هنرمندان می توان طراحان قالی را نام برد. در دوره قاجار تصاویر شاهنامه بر روی فرش های تصویری اوج می گیرد و داستان های حماسی و نبردهای رستم از جمله داستان هایی است که بسیار مورد توجه این هنرمندان است و از میان نبردهای رستم، نبرد او با اکوان دیو توجه بیشتری به خود جلب کرده است. در فرشی که به تحلیل آن می پردازیم این نبرد در متن قالی درون قاب محرابی قرار گرفته است. سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که آیا تصویر این داستان بر روی قالی هدفی بیش از نمایش یک نبرد داشته که درون قاب محرابی قرار گرفته است و اگر پاسخ به این سوال مثبت است دلایل استناد به آن چیست؟ برای رسیدن به پاسخی مناسب بر اساس آرای یونگ تلاش بر آن داریم تا ابتدا به معرفی کهن الگوها پرداخته و سپس این کهن الگوها را از درون فرش مورد نظر بیرون آوریم. در این مقاله که به روش توصیفی- تحلیلی انجام شده است برآنیم با توجه به کهن الگوی مطرح شده در روان شناسی یونگ تحلیلی متفاوت از این فرش ارائه دهیم.
    کلیدواژگان: رستم، اکوان دیو، قالیچه های تصویری، کهن الگو، یونگ
  • ناصر شاهنوشی، محمد مظهری، حمید طاهرپور، محسن مشرف صفحه 33
    بالا بودن نرخ بیکاری باعث شکل گیری طرح هایی در سطح ملی شده که یکی از آن ها طرح تسهیلات بنگاه های زود بازده بوده است. یکی از بخش های عمده که به استفاده از تسهیلات بنگاه های زود بازده پرداخته صنعت فرش دست باف بوده است. هدف اصلی این مطالعه بررسی اثربخشی تسهیلات بنگاه های زود بازده در صنعت فرش دست باف در استان های آذربایجان شرقی، خراسان رضوی و قم است. فاکتورهای بررسی اثربخشی شامل درآمد، هزینه، سود، تولید و اشتغال در سال های 85، 86 و 89 بوده است. جهت محاسبه میزان اثربخشی تسهیلات بنگاه های زود بازده در استان های مذکور در این مطالعه از روش جور سازی استفاده شده است. بدین منظور جامعه آماری به دو گروه کنترل (افرادی که از اعتبارات استفاده نکرده اند) و تیمار (افرادی که از اعتبارات استفاده کرده اند) تقسیم شده است. نمونه گیری در این دو گروه با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انجام شده است. نتایج مطالعه نشان می دهد پرداخت اعتبارات بنگاه های زود بازده در استان های قم و خراسان رضوی بر متغیرهای درآمد، هزینه، سود، تولید و اشتغال تاثیری نداشته اما در استان آذربایجان شرقی باعث افزایش معنی دار این متغیر ها شده است.
    کلیدواژگان: ارزیابی اثر اعتبارات، تسهیلات بنگاه های زود بازده، جور سازی، الگوریتم ژنتیک
  • جواد آویشی، زهرا حسین آبادی، علیرضا طاهری صفحه 43
    سجاده یکی از دست بافته هایی است که از دیرباز تاکنون در استان سیستان و بلوچستان رایج بوده و علاوه بر زیبایی بصری، دارای معانی عمیق معنوی نیز هست و توجه پژوهشگران، به ویژه کارشناسان بومی این استان را در دو دهه اخیر به خود جلب کرده است. به منظور بررسی سجاده ها، ابتدا با اشاره به اعتقادات و باورهای اصیل مردم در نقوش شاخص به کار رفته در سجاده ها، آن ها را به گروه های اقتباسی، نیمه-اقتباسی، بومی و اصیل، جدید و ذهنی تقسیم کرده ایم. رایج ترین و زیباترین این نمونه ها طرح های بومی بوده که شامل سجاده های محرابی، قابی یا رضوان، گنبدی-گلدسته ای و قالیچه نمازی است. سوالاتی که در این پژوهش مطرح گردیده بدین قرار است: (1) ساختار کلی سجاده های قالیچه ای سیستان و بلوچستان چگونه است؟ و (2) مهمترین طرح ها و نقوش سجاده های سیستان و بلوچستان که باعث ماندگاری آن ها شده است، کدام اند؟ نقش و رنگ به کار رفته در سجاده های قالیچه ای سیستان و بلوچستان متاثر از طبیعت، خواسته های مردم و فرهنگ حاکم بر منطقه است. به طور کلی ساختار و نقوش سجاده ها در اکثر مناطق به هم نزدیک است و این دست بافته ها دارای ریشه های تصویری و مفهومی یکسان اند که بخش اعظم نقوش این سجاده ها به صورت هندسی است. ویژگی ها و مشخصه های بافت بومی و مواد اولیه رایج در استان نیز در این مقاله مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است. روش تحقیق، تحلیلی و توصیفی است و استخراج اطلاعات، علاوه بر مطالعات اسنادی که با رجوع به منابع مکتوب و غیر مکتوب صورت می پذیرد، حاصل مشاهدات، مطالعات و بررسی های میدانی[1] است. تجزیه، تحلیل و تطبیق داده ها و تصاویر، معیاری برای شناسایی سجاده ها و دست بافته های استان بوده و به احیاء و حفظ هنر بومی این منطقه کمک شایانی می نماید.
    کلیدواژگان: جانمازی، ساختار، نقش، بافت، سیستان، بلوچستان
  • سید محمد مهدی میرزا امینی، داریوش کاظم پور صفحه 61
    دوره صفویه در تاریخ قالی بافی ایران همواره به عنوان عصر طلایی این هنر شناخته شده که علاوه بر زیبایی طرح و نقش و رنگ مفاهیم ارزنده ای بر پهنای قالی آن نقش بسته است. نقش شیر یکی از آن نقوشی است که در بیشتر قالی های صفویه در حالت های مختلف نقش بسته است چنانکه در این قالی ها هم در مقام صیاد و هم در جایگاه صید به تصویر درآمده است. تکرار و تاکید بر این نقش که در فرهنگ ایرانی و اسلامی و دیدگاه عرفا همواره معانی نمادین مختلف و بعضا متضادی داشته است این پرسش را مطرح می نماید که شیر در قالی های صفویه دارای چه مفاهیمی است. از طرفی در اشعار و آرای مولانا نیز شیر مفاهیم متفاوتی دارد. در نظر مولانا شیر نماد حق تعالی و اسماء و صفات وی، نماد قضای الهی، نماد انسان های اهل فضیلت، نماد اولیاء، نماد رسول اکرم(ص) و حضرت علی(ع)، نماد عقل، نماد عشق، نماد اندیشه و حتی نماد نفس اماره است؛ اما در نظر او از شیر، مفهوم انسان و انسان کامل استنباط بیشتر می شود. در مطالعه بصری و معنایی نقش شیر در قالی های صفویه نیز ارتباط معناداری بین شیر در قالی های صفویه و نظر مولانا مشاهده می شود. نقش شیر در بیش از ده نمونه از قالی های بررسی شده در حالت های متفاوت و جایگاه های مختلف مشاهده شده که همگی موید آن است که شیر بر پهنه قالی در کشاکشی صعب و دشوار نهایتا به مرکز هستی که همان ترنج قالی باشد می رسد و در آن به درجه شیر مردی نایل می آید. این مفهوم در نظر مولانا نیز انعکاسی روشن دارد. مطالعه انجام شده به شیوه اسنادی و بررسی مشاهده موردی نمونه قالی های دوره صفویه با استفاده از روش تحلیل محتوا و تطبیق نمونه ها صورت پذیرفته است.
    کلیدواژگان: قالی ایران، فرش ایران، صفویه، عرفان، مولانا، شیر
  • ماه منیر شیرازی، مینا طلایی صفحه 73
    در اثر گسترش روابط گورکانیان هند با پادشاهان صفوی، تاثیرات مختلفی از هنر ایران در هنر هند قابل بررسی است. این تاثیرات در حوزه هنر نگارگری، فرش، معماری و هنرهای وابسته به آن ها فراوان است. بسیاری از طرح ها و نقشه ها در حوزه فرش از طریق هنر نگارگری ایران در قلمرو گورکانیان هند رواج یافت. هنرمندان نگارگر فراوانی به ویژه از زمان شاه طهماسب از دربار صفویان به هندوستان کوچیدند و آثار بسیاری برای ایشان تولید و شاگردان فراوانی تربیت نمودند. از این رو هدف این مقاله ریشه یابی و تطبیق طرح و نقشه فرش های صفوی در نگاره های گورکانیان هند است. از این رو سوال های اصلی این مقاله عبارتند از: (1) علت بازتاب نقش فرش های ایرانی در نگاره های دوره گورکانیان چیست؟؛ (2) نقوش فرش های ایرانی بازتاب یافته در نگاره های مذکور کدامند؟ روش تحقیق در این مقاله، روش توصیفی- تحلیلی و روش جمع آوری اطلاعات آن کتابخانه ای است. نتایج تحقیق نشان می دهد که علت بازتاب نقش فرش های ایرانی در نگاره های گورکانیان هند، علاقه مندی پادشاهان مغولی هند به هنر و روابط حسنه با حکومت صفوی از یک سو و مهاجرت هنرمندان ایرانی در عهد شاه طهماسب و بهره برداری از ایشان در سال های مذکور از سوی است. اگرچه نقوش فرش های بازتاب یافته در نگاره های هندی نیز تحت تاثیر هنرمندان ایرانی است که البته بومی کردن عناصر گیاهی در نقشه فرش ها از شیوه تجریدی به طبیعی، به دست هنرمندان هندی انجام پذیرفته است.
    کلیدواژگان: نگارگری، صفویان، گورکانیان، فرش، هند
|
  • Naimeh Jalilian, Seyyed Aboutorab Ahmadpanah Page 7
    Carpet is one of the oldest and most ancient traditional arts that in addition to satisfying practical needs، reflects beliefs، myths and other conceptions. These concepts are manifested in the context of rugs، with colorful and beautiful motifs informed by inspiration. In this paper، in addition to identification of animal motifs in the rural rugs of Hamadan، these motifs have been classified as quadrupeds، birds، and aquatic animals. Moreover، ritual - mythical roots of such motifs have been studied. Among animal motifs، some birds (falcon and peacock)، some aquatic animals (fish and turtle and crab) and livestock (goat)، all have the concept of blessing and fertility.
    Keywords: Animal motifs, Hamadan rural rugs, Myth, religion, Fertility
  • Raheleh Erfanmanesh Page 19
    Depicting the stories of Shahnameh is an issue that has attracted the attention of artists in different periods. Among these artists، rug designers can be named. In Qajar era، images of Shahnameh abundantly can be seen on pictorial rugs. Rostam''s battles and epic tales are the stories that are highly regarded by such artists. The battles of Rostam and his battle with the Akvan the demon have attracted much more attention. We will analyze a carpet in which the war is shown within an altar. The question that arises here is: Is the objective of the image of such tale is more than just depicting a battle، since it is located inside an altar? And if the answer is affirmative، what are the reasons? To give a suitable answer based on Jung''s ideas، first we have to try to introduce the archetype، and then derive such archetypes out of the carpet. This article is a descriptive - analytic study. We want to offer a different analysis according to the psychology of Jung''s archetype.
    Keywords: Rostam, Akvan the demon, Pictorial rugs, Archetype, Jung
  • Nasser Shahnoushi, Mohammad Mazhari, Hamid Taherpoor, Mohsen Moshref Page 33
    High unemployment rate in Iran has brought about some national projects of which one is Small and Medium Enterprises (SME) Credits. A main sector that uses SME credits is handmade carpet industry. The main purpose of this study is to investigate the effectiveness of SME credits in East Azerbaijan، Khorasan Razavi and Qom provinces of Iran. Investigating factors associated with effectiveness of SME credits were income، cost، profit، labor and production of carpet weaver households for the years 2006، 2007 and 2010. The effectiveness of SME credits was evaluated using matching estimators. To achieve the purpose، the statistical population was divided into two groups of Control (carpet weavers who do not used SME credits) and Treatment (carpet weavers who used SME credits) group. Sampling performed through simple random sampling in each group. The results show that SME Credits had no significant impact on the income، cost، profit، labor and production of carpet weaver households in Khorasan Razavi and Qom provinces; however in the East Azerbaijan the credits had significant impact on the mentioned variables.
    Keywords: Evaluation of credits impact, Small, Medium Enterprises (SME) facilities, Matching estimators, Genetic algorithm
  • Javad Avishi, Dr. Zahra Hosseinabadi, Dr. Alireza Taheri Page 43
    Prayer rug is one of hand-woven products which have been common in Sistan & Baluchestan from ancient times till now، and it has deep spiritual meanings in addition to visual beauty، which has attracted the researchers to itself، especially native experts of this province in the recent two decades. In order to study the prayer rugs، we will classify them into adoptive، half–adoptive، native and original، new and intuitive groups according to people''s authentic beliefs and significant motifs which are used in them. The most common and beautiful ones of these samples are the native designs، which include Mehrabi، frame، domical-minaret and prayer rugs. Questions which are asked in this research are as follows: How is general structure of rug prayer rugs of Sistan & Baluchestan? Which are the most important designs and motifs of Sistan & Baluchestan prayer rugs which have caused their durability? Designs and colors used in rug prayer of Sistan & Baluchestan are affected by nature، people''s wishes and regional culture. Generally، prayer rugs'' structure and motifs are closely similar in most areas of the regions and they have the some visual and meaningful roots، and the most part of these prayer rugs have geometric shapes. Features of native weaving and common raw materials of the province also have been reviewed in this study. The research methodology is analytic and descriptive، and data collection is done with referring to written and unwritten sources in addition to documented studies. Observation results are obtained from field studies and investigation and analysis of data and pictures is a criterion for identifying prayer rugs and hand-woven products of this province، and can helps for reclamation and protection of native art of this region.
    Keywords: Prayer rug, Structure, Design, Weaving, Sistan, Baluchestan
  • Seyed Mohammad Mehdi Mirza Amini, Daryoush Kazempour Page 61
    The Safavid Era is considered as the golden age of Iranian carpet history، which in addition to beauty of pattern، motif and color، has yielded worthwhile concepts on its carpets. The lion motif is one of those motifs on carpets of Safavid Era which have been depicted as both a prey and a hunter. Repetition of، and emphasis on this motif، which contains diverse concepts and senses in Iranian and Islamic cultures as well as gnostic viewpoints، raise this question that what concepts are manifested by the motif of lion. Mowlana regards the lion as the symbol of God، God''s names and traits، the symbol of fate، people of virtue and saints as well as symbol of Mohammad Prophet، Hazrat Ali، wisdom، thinking and even sensuality. However، in his view، the concept of the lion is further interpreted to be human and perfect human rather than other symbols. A meaningful relationship، in the visual and conceptual studies، can be seen among lion motif in the view of Mowlana and on Safavid carpets. In more than 10 samples of the carpets، where the lion motifs studied in different situation and diverse positions، it was observed and implied that the lion، after unwieldy and difficult struggle، reaches to the center of the universe، i. e. the medallion of the carpet، and finally attain human-like lion degree. This concept also is reflected in the ideas of Mowlana. This study has been performed using library method، as well as the case study of carpets of Safavid using content analysis method and by comparison of samples.
    Keywords: Iranian Rug, Iranian Carpet, Safavid Era, Theosophy, Mowlana, Lion motif
  • Mahmonir Shirazi, Mina Talaei Page 73
    As a result of expansion of relationships between Gurkanian (Indian Muquls) and Safavid Kings، we can see some impacts of Iran on Indian carpets، illustrations، architecture and related arts. Some of the motifs in carpets were spread to India during Gurkanian Era. This paper tries to find out the direct or indirect influences of depicted carpets’ motifs in Persian paintings on Indian arts. So the questions are: What is the reason for the representation of Persian carpets in Indian miniatures during Muqul era? What are the represented motifs from Persian carpets in Indian miniatures? The applied research method is descriptive- analytical via library data collection. The results show that، Indian kings’ interest in arts، the relationship with Safavid Kingdom، and immigrations of Iranian artists to India in Shah-Tahmasb’s Era، are the reasons for representation of Persian carpets’ motifs in Indian miniatures. The represented carpets’ motifs in Indian miniatures besides the influence Iranian artists'' exercise represent the nativity of vegetative motifs in either abstract or natural forms depicted by Indian artists.
    Keywords: Painting, Safavid, Gurkanian, Carpet, India