فهرست مطالب

مجله ادبیات پارسی معاصر
سال چهارم شماره 1 (بهار 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/03/27
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مریم سادات اسعدی فیروزآبادی، حکیمه جهانشاهی فر صفحات 1-18
    در این نوشتار، فرضیه قیصر امین پور درباره بازگشت شعرا به کودکی در اشعار سهراب سپهری، از شاعران بزرگ معاصر، به بوته آزمایش گذاشته می شود. امین پور در شعر و کودکی با استناد به برخی نقطه نظرهای «ژان پیاژه» ، روان شناس معروف سوئیسی، در اثبات این مطلب می کوشد که شعر نوعی بازگشت به کودکی است. او در کتابش، پس از بیان و توضیح مراحل تحول شناخت کودک از دیدگاه پیاژه و شرح ویژگی های عمده تفکر و رفتار کودک، نمونه هایی از اشعار شاعران عصر گذشته و معاصر را ذکر کرده ویژگی های تفکر کودکانه را در آن ها بازمی کاود. این نوشته پژوهشی که در آن، یافته ها به شکل توصیفی تحلیلی ارائه می شود، نشان دهنده آن است که نظریه امین پور درباره اشعار سهراب سپهری کاملا صدق می کند و جلوه های گوناگون و شاعرانه کودکی در سروده های این شاعر معاصر به وضوح مشاهده می شود.
    کلیدواژگان: قیصر امین پور، سهراب سپهری، ژان پیاژه، بازگشت به کودکی
  • نعمت الله ایران زاده، نجمه زارع بنادکوکی صفحات 19-36

    طنزهای سیاسی و اجتماعی در مطالعات تاریخ سیاسی و اجتماعی، و بررسی خردورزی و خردستیزی آبشخوری پرشور و خروش از عواطف انسان های ظریف و حساس است. این گونه ادبی ابزاری موثر برای تحول آفرینی و اصلاح کژی ها و ناراستی هاست. طنزهای اجتماعی و انتقادی را می توان در پیوند با امر عقلانیت و به نوعی جامعه پذیری و مشارکت در روند رو به رشد حرکت اجتماعی و مردم سالاری دانست. با بازشناسی طنز به منزله گونه ادبی تاثیرگذار در گفتمان انتقادی، می توان گامی به تحلیل جامعه شناسی ادبی نزدیک شد. طنزنویسان با بهره گیری از شگردهای ادبی انتقادات پوشیده خود را مطرح می کنند و در مسئولان جامعه و مردم به خصوص نخبگان تاثیر می گذارند. طنزهای سیاسی کیومرث صابری، که از 1363 در ستون «دو کلمه حرف حساب» روزنامه اطلاعات چاپ می شد، نمونه برجسته ای از این گونه طنز و از جهاتی درخور تامل است. در این مقاله، چگونگی استفاده او از کنایه در خلق تصاویر طنزآمیز نشان داده شده است. کنایه در طنزهای نخستین صابری کم تر است؛ ولی با گذشت زمان، به سبک نگارش صابری تشخص بخشید و از عناصر شکل دهنده سبک شخصی او شد.

    کلیدواژگان: دو کلمه حرف حساب، کیومرث صابری، طنز سیاسی، نثر معاصر، کنایه
  • سیداحمد پارسا، ناصر محبی صفحات 37-50
    فراداستان یکی از مولفه های داستان های پست مدرنیستی است که با ورود نویسنده به عرصه داستان می کوشد خواننده را از غیر واقعی بودن آن بیاگاهاند. بیژن نجدی (1320 - 1376) از نویسندگانی است که در داستان هایش دارای رویکردی پست مدرنیستی است و می کوشد با تمهیدات گوناگون نوشته هایش را به سوی فراداستان سوق دهد. پژوهش حاضر به بررسی این مولفه در سه مجموعه داستانی یوزپلنگانی که با من دویده اند، دوباره از همان خیابان ها، و داستان های ناتمام از این نویسنده می پردازد. روش پژوهش توصیفی تحلیلی است و داده های پژوهش با استفاده از تکنیک تحلیل محتوا به شیوه کتاب خانه ای بررسی شده است. نتیجه نشان می دهد نجدی با شگردهایی چون «آشکارکردن تمهید» ، «توصیف» ، «تعلیل های نامربوط» و «درهم آمیختن جهان واقعی و فانتاستیک» کوشیده است بر ترفندهای داستان نویسان رئالیست که سعی در باورپذیرکردن داستان ها دارند، خط بطلان بکشد و با این شگردهای نقیضه وار توانسته است غیر واقعی بودن داستان های خود را به خوانندگان خود بقبولاند و به خوبی از عهده این کار برآید.
    کلیدواژگان: بیژن نجدی، فراداستان، پست مدرنیسم، آشکار کردن تمهید، توصیفات فراداستانی
  • نجمه حسینی سروری صفحات 51-70
    برجسته سازی ویژگی و مشخصه زبان ادبی است. اثر ادبی به این وسیله از واقعیت موجود جهان واقع و نیز ساخت آشنای متن آشنایی زدایی می کند. برجسته سازی را می توان با هنجارگریزی زبانی، یعنی انحراف هدف مند، نقش مند و غایت مند از قواعد کلی زبان، یک سان شمرد. هنجارگریزی نوشتاری یکی از انواع هشت گانه هنجارگریزی است که «لیچ» از آن ها نام برده است و بسیاری از شاعران معاصر از این شیوه برای افزودن معنا یا معناهایی ثانوی بر واحد اولیه زبانی سود برده اند.
    نصرت رحمانی یکی از شاعرانی است که در اشعار خود به شکل مناسب نوشتار و پیوند آن با معنا و عاطفه شعر توجه کرده است. شکستن سطرهای شعر، تکرار واژگان و نوشتن پلکانی سطرهای شعر، استفاده از شکل تصویری اعداد، جدانویسی حروف واژه ها و استفاده از علامت نگارشی مکث (…) ، مهم ترین شیوه هایی اند که شاعر از آن ها سود برده است تا تصاویر، صداها، شکل طبیعی گفتار و کنش، وقفه ها و امتداهای زمانی، حالت تامل و تفکر و کتمان واژه، و سطر یا بندی از شعر را به خواننده نشان دهد. استفاده از این شیوه های نوشتار بر تاثیر عاطفی شعر می افزاید، خواننده را در سطح آگاهی بالاتری نسبت به شنونده قرار می دهد و او را در آفرینش شعر شریک می کند.
    کلیدواژگان: آشنازدایی، برجسته سازی، هنجارشکنی نوشتاری، نصرت رحمانی
  • قدسیه رضوانیان صفحات 71-83
    «مکالمه گرایی» بنیان نظریه نیماست که از آن به «روایت نمایشی» تعبیر می کند. اما اصطلاح مکالمه گرایی با نظریه منطق گفت وگویی میخاییل باختین مطرح می شود. او این اصطلاح را در برابر تک آوایی در ادبیات و هنر مطرح می کند؛ از نظر او شعر تک صدایی را نمایندگی می کند و نثر، به ویژه رمان، عرصه چندصدایی است. از این رو، رمان عالی ترین نوع بیان ادبی است. با بررسی نظریات نیما که اغلب در قالب نامه بیان می شود، تلاش نیما در نزدیک ساختن شعر به نثر و به ویژه داستان نیز در همین راستا ارزیابی می شود. او نیز به سان باختین، داستان را عرصه حضور صداهای گوناگون می داند، از این رو فرم شعر را به گفته خودش به مدل «وصفی و روایی» تبدیل می کند و از تحت سلطه اقتدار «من» بیرون می کشد. بدین ترتیب، تخیل مکالمه ای را در شعر عینیت می بخشد.
    این مقاله در بخش مبانی نظری، با تشریح نظریه مکالمه ای باختین به تبیین مفاهیم بنیانی نظریه او همچون مکالمه، دگرمفهومی، دیگربودگی، سخن تک آوا، و چندآوا می پردازد و سپس با انطباق نظریه نیما با او، به این نتیجه می رسد که نیما نیز هم زمان با باختین، نظریه مکالمه در شعر را مطرح می کند و مهم ترین دستاورد او در شعر، حرکت از سوی شعر ذهنی و تک صدا، به سوی شعر عینی و چندصداست.
    کلیدواژگان: شعر، روایت، نثر، نیما، باختین، مکالمه
  • مولود طلایی*، نعیمه فقیهیان، محمدرضا نصر اصفهانی صفحات 85-103
    داستان کوتاه «شرق بنفشه» به سبب داشتن برجسته سازی های زبانی، که شامل هنجار گریزی و توازن می شود، قابل تامل و بررسی است. هریک از این دو فرایند نیز دارای چند زیرشاخه است که درصد جالب توجهی از آن ها در شرق بنفشه مندنی پور به وضوح یافت می شود و همین امر گویای توانایی نویسنده در به کارگیری قابلیت های متنوع زبانی است. نویسنده از طریق زبان خاص خود به خوبی محوریت موضوعی داستان یعنی عشق زمینی آسمانی را برجسته کرده و با ایجاد هاله ای از ابهام در کلام رازوارگی آن را به تصویر کشیده است. در این مقاله کوشیده ایم ضمن نیم نگاهی به ساختار روایی و برخی عناصر ممتاز داستانی شرق بنفشه، برجسته سازی های زبانی این اثر را در چهارچوب زبان شناختی «دیوید لیچ» نشان دهیم. روش بررسی به شیوه تحلیلی است.
    کلیدواژگان: شرق بنفشه، چهارچوب زبان شناختی لیچ، برجسته سازی، هنجارگریزی، توازن
  • مهدی ممتحن * صفحات 105-120
    آثار شکل گرفته بر مبنای تعهد اجتماعی به مجموعه آثاری گفته می شود که از زشتی ها و بیدادهای ظالمان و سلطه گران در حوزه های گوناگون سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، و اجتماعی پرده برداشته و درصدد برمی آید تا این مفاهیم را با زبانی هنرمندانه به مخاطبان خود انتقال دهد. در این راستا مطالعه و بررسی جلوه های تعهد اجتماعی و اندیشه های وطنی در آثار هنرمندان متعهد، از جانب پژوهشگران ادبی و اجتماعی کاری ارزنده و جالب توجه است. نگارنده در این مجال قصد دارد تا با بررسی تعهد اجتماعی و اندیشه های وطنی در شعر شاعران متعهد قرن بیستم (اقبال لاهوری و ابوالقاسم شابی) به معرفی وجوه اشتراک و افتراق اندیشه این دو در حوزه ادب مقاومت بپردازد. در این پژوهش آرای اقبال لاهوری شاعر، ادیب، متفکر پاکستانی، و آخرین شاعر مطرح پارسی گوی شبه قاره هندوستان با اندیشه های ابوالقاسم شابی، شاعر جوان تونسی، سنجیده خواهد شد. گفتنی است که افکار ضد استعماری در اشعار سیاسی این دو شاعر جایگاهی ویژه دارد. منتها اقبال با تکیه بر فلسفه خودی سعی در بیدارساختن ملت مسلمان داشته اما شابی اساس اندیشه های انقلابی خود را در برابر قدرت های استعماری بر پایه تقویت اراده مردم جهان استوار ساخته است.
    کلیدواژگان: تعهد اجتماعی، اندیشه های وطنی، استعمار، اقبال لاهوری، ابوالقاسم شابی
  • نازیلا یخدانساز*، ناصر علیزاده خیاط صفحات 121-138
    هم زمان با پیدایش نخستین نشانه های فرمالیسم روسی در 1914 در روسیه، رویکردی نوین به سبک و ساختار شعر آغاز شد. تاکید این گروه بر جنبه های صوری شعر باعث شد تا آنان چیزی جز خود متن را به کار نگیرند، بنابراین به دنبال ابزاری برای درک زیبایی اثر هنری بودند. آنان از این ابزار با اصطلاح «هنجارگریزی» یاد می کنند. دانش واژه «هنجارگریزی» از اصطلاحات پربسامد در نظریه صورت گرایان روسی است که امروزه این کاربرد در آثار شاعران بزرگی چون احمد شاملو به وضوح دیده می شود. درخور تامل است که شاملو، متناسب با ساخت بیانی شعرش، گاهی به عمد و گاه ناخودآگاه به هنجارگریزی روی می آورد و برای به کارگیری این شیوه از همه امکانات زبانی و هنری خود استفاده می کند. در قالب این مقاله کوشیده ایم، پس از اشاره ای گذرا به اشکال و مشخصه های «هنجارگریزی»، اشعاری از «احمد شاملو» را، که بیش ترین شباهت را به این شیوه دارد، از منظر برجسته سازی با رویکرد به هنجارگریزی انتخاب و بررسی کنیم.
    کلیدواژگان: شعر معاصر، نقد ادبی، هنجارگریزی، احمد شاملو
|
  • Maryam al, Sadat As'adi Firoozabadi, Hakimeh Jahanshahifar Pages 1-18
    In this article¡ Qeisar Aminpour''s hypothesis about the return of the poets to their childhood is studied in the poems of Sohrab Sepehri¡ one of the greatest contemporary poets.
    In his book titled “poem and childhood”¡ Aminpour refers to the comments by John Piagete¡ the famous psychologist and attempts to demonstrate that poem is a kind of return to the childhood. He explains the steps of awareness in a child and then writes about the most important aspects of behavior and thought in a child. He provides some examples of old and contemporary poets and shows their childish characteristics in their poetry. In this descriptive-analytic research¡ it is shown that Aminpour''s hypothesis is completely true about Sohrab¡ and so many aspects of his childhood are visible in his poems
    Keywords: Sohrab Sepehri, childhood, John Piagete, Aminpour, poetry
  • Nematollah Iranzadeh, Najmeh Zare Bonadkooki Pages 19-36

    Political and social satires are valuable sources enriched by subtle and delicate human emotions for studying social and political history as well as wisdom and anti-wisdom trends. On the other hand¡ this literary genre can be regarded as an effective tool for a revolutionary change and modifying perversity and untruth. Social and critical satires can be considered to be associated with rationality¡ socialization and participation in growing trend of social movements and democracy. By recognizing humor as an influential genre in critical discourse¡ it is possible to step forward to sociological literary analysis. Satirists state their implicit criticisms using literary devices in their satire and affect people and authorities¡ and especially elites. Satires written by K. Saberi published in “Do Kalameh Harf-e Hesab” column since 1984¡ are a good example of this type. In this paper¡ the way of using irony in creating humoristic pictures is shown. Irony is fewer in Saberi’s initial satires¡ however¡ it increased in his later works and his style became subtler¡ and subsequently it turns to be one of his stylistic idiosyncrasies.

    Keywords: humor, political humor, irony, Kiyumars Saberi, Do Kalameh Harf, e Hesab, contemporary prose, style
  • Seyed Ahmad Parsa, Nasser Mohebbi Pages 37-50
    Metafiction is one of the components of postmodern stories that attempt to make the reader aware of the story''s unreality as the author enters the story''s space. Bijan Najdi is an author who follows a postmodernist style in his stories. Using various bases¡ he tries to direct his writings towards meta-fiction.
    The current research studies this component in three stories¡ namely¡ «Yoozpalangani ke ba man davideh-and» (the panthers who have run with me) ¡ «Dobareh az haman khiyabanha» (once again from those streets) ¡ and «Dastanha-ye natamam» (unfinished stories) by Bijan Najdi (1941–1997). In this descriptive-analytic research¡ the data are studied using the content analysis technique with a library research method.
    The result shows that Najdi was able to make his readers accept the stories'' unreality by using techniques like displaying the arrangement¡ description¡ unrelated reasoning and mixing the real and fantastic worlds. He also tried to downplay the tricks used by realist novelists who do this to make their stories believable.
    Keywords: Bijan Najdi, metafiction, postmodernism, metafiction descriptions, mixing the real, fantastic worlds, displaying the arrangement
  • Najmeh Hosseini Sarvari Pages 51-70
    Foregrounding is a feature and characteristic of literary language by which the literary work de-familiarizes the real fact of the world as well as the familiar structure of the text. Foregrounding can be considered identical to verbal deviation¡ i.e. purposeful¡ impressive and targeted deviation from the general rules of the language. Graphological deviation is one of eight deviations introduced by G. N. Leech used by many contemporary poets to enhance meaning or secondary meanings to basic unit of language.
    Nosrat Rahmani is one of the poets who have paid a great attention to appropriate writing style and its relevance to the meaning as well as the poem''s emotiveness in his poetry. Breaking the lines of the poem¡ anaphora (repetition of a word or phrase at the beginning of successive phrases (usually for emphasis))¡ stepped writing of poetry lines¡ utilizing figurative form of numbers¡ writing the letters of words separately and using suspension point or points of ellipsis (...) are all among the most important approaches from which the poet takes advantage. This way¡ drawings¡ sounds¡ normal form of speech and action¡ time intervals and extensions¡ reflection and contemplation manner and concealment of the word may represent a line or a stanza of the poem to the reader. Applying theses writing styles will add to the emotional impression of the poem; bring the reader to a higher level of understanding than the listener and involve him in composing the poetry.
    Keywords: de, familiarization, foregrounding, graphological deviation, poetry of Nosrat Rahmani
  • Ghodsieh Rezvanian Pages 71-83
    «Dialogism» is the foundation of Bakhtin''s theory¡ the theorist of human sciences in 20th century. He brings up this term against monologism in literature and art. According to him¡ poetry represents monologism¡ but prose¡ especially novel is the representative of dialogism¡ which makes it the best literary genre.
    Nima''s theories that are mostly expressed in the form of letter show his attempt to close the gap between poetry and prose¡ especially novel. Just like Bakhtin¡ he also believes fiction to be the space for different voices to be heard. Therefore¡ he changes the form of poetry to a narrative pattern and liberates poetry from the hegemony of individualism. Thus¡ he objectifies dialogic imagination in the poetry.
    As regards theoretical basics¡ this article deals with the expression of the essential contents of Bakhtin''s theory like dialogue¡ heteroglossia¡ otherness¡ monologist and polyphony. Then¡ by conducting a comparative study of Bakhtin and Nima''s theory¡ the paper concludes that the best achievement of Nima''s poetry is the movement from the subjective and monologic poetry to the objective and polyphonic one.
    Keywords: poetry, narrative, prose, Nima, Bakhtin, dialogue
  • Molood Talaei*, Naimeh Faqihian, Mohammad Reza Nasr Isfahani Pages 85-103
    The short story “Sharq-e-Banafsheh” is worth studying considering its eye-catching literary foregrounding, including parallelism and deviation. Each of the two concepts (parallelism and deviation) has several subcategories, most of which are easily found in the story. This characteristic can obviously reveal Mandanipour`s ability as a skillful writer in utilizing various literary potentials. The present article aims at answering the question, ‘What features have made “Sharq-e-Banafsheh” the most well-known work of Mandanipour?' To answer this question, the paper attempts to demonstrate different kinds of literary foregrounding used in this story based on the linguistic theory of Leech, while considering the prominent narrative elements that form the structure of the story. Actually, the writer is successful in making salient the theme of the story, which is an earthy-heavenly love. He has also pictured this love as mysterious by making his language ambiguous to some extent.
    Keywords: Sharq-e-Banafsheh, linguistic theory of Leech, foregrounding, Deviation, parallelism
  • Mehdi Momtahen* Pages 105-120
    The works completed based on social commitment refers to a set of works that reveal the ugliness and tyranny of the oppressors in different political, cultural, economic and social fields and seek to transfer these concepts with an artistic language to their audience. In line with this, study of reflections of social commitments and the thoughts related to the home country in the works by committed artists is a valuable and remarkable investigation by the researchers of literature and sociology. This paper attempts to study the social commitment and home country-related thoughts in the poetry of the committed poets in the 20th century, namely Iqbal Lahoori and Abu al-Qasim Shabbi, and to introduce the common points and different thoughts of these two in the field of literature of resistance. In this study, the opinions and thoughts of Iqbal Lahoori, the Pakistani poet and scholar who is the last well-known Persian-writing poem in India, are compared with the thoughts of Abu al-Qasim Shabbi, the young Tunisian poet. It should be mentioned that anti-colonialist thoughts have a special place in the political poems of these two poets. However, Iqbal relied on his own philosophy and tried to awaken the Muslim nation, while Shabbi founded his revolutionary thoughts against colonist powers based on strengthening the will and determination of people in the world.
    Keywords: social commitment, home country thoughts, Colonization, Iqbal Lahoori, Abu al-Qasim Shabbi (Aboul-Qacem Echebbi)
  • Nazila Yakhdansaz*, Nasser Alizadeh Khayyat Pages 121-138
    One of the most significant accomplishments in modern poetry is deviation from the standard language norms. Shamloo, one of the most prominent and intellectual contemporary poets, has used it widely as one of his tricks. Deviation is one of the most frequently-used terms in Russian formalists' theory. Yet, in some scientific contexts, terms like “defamiliarization” and "foregrounding" have also been used interchangeably. It should be however noted that although there are some common goals and similar usages, several noticeable differences exist and the differences give the deviation some unique characteristics. Normative language is a tool for communicating the message. In formalistic beliefs the level of deviation from standard language is an indicator of the literariness of the poem and gives it strength and beauty. Ahmad Shamloo has utilized the formalist teachings in his poems and has taken different forms of deviation. The present study attempts to investigate the deviation forms and categorize its symbols in the works by this great Persian literary figure.
    Keywords: modern poetry, literary criticism, Deviation, Ahmad Shamloo