فهرست مطالب

مهندسی مدیریت - پیاپی 58 (مهر و آبان 1393)

دو ماهنامه مهندسی مدیریت
پیاپی 58 (مهر و آبان 1393)

  • 88 صفحه، بهای روی جلد: 5,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1393/06/29
  • تعداد عناوین: 24
|
  • سرمقاله
  • محمد طالقانی صفحه 4
    امروزه بانکداری اینترنتی با استفاده از تکنولوژی وب و اینترنت، مشتریان را قادر می سازد تا فعالیت های مالی خود را در یک محیط مجازی انجام دهند. تحقیقات انجام شده بر روی پذیرش بانکداری اینترنتی از سوی مشتریان، درک عقاید مشتری در مورد استفاده از بانکداری اینترنتی را ارتقا می بخشد و نشان می دهد چگونه این عقاید و طرز فکر بر رفتار مشتری در مورد استفاده از بانکداری اینترنتی تاثیر گذارند. از بین مدل های مطرح پذیرش فناوری، مدل پذیرش فناوری، تئوری عمل مستدل وتئوری رفتار برنامه ریزی شده بیشترین کاربرد را در زمینه مطالعات مربوط به پذیرش فناوری های اطلاعاتی داشته اند. تلفیق دومدل پذیرش تکنولوژی (TAM) وتئوری رفتار برنامه ریزی شده (TPB) به دنبال بررسی عوامل موثربر پذیرش بانکداری اینترنتی در میان مشتریان بانک های دولتی وخصوصی می باشد.
  • شهلا بادپای دونده صفحه 10
    در این مقاله ابتدا به شرح مباحث چرخه دانش – انواع آن و الگو های خلق دانش پرداخته و پس از تبیین مفهوم مدیریت دانش سعی گردیده ابتدا به اهمیت نهادینه شدن مدیریت دانش در سازمان های دولتی پرداخته شود و مزایای سازمان های دانش محور بیان گردد. در ادامه بطور مختصر به موانع اجرائی نظام مدیریت دانش در سازمانها اشاره شده و پیشنهاد های ی برای نهادینه کردن و استقرار موفقیت آمیز آن در سازمان ها با تاکید بر سازمان های دولتی گردیده است.
  • سحر حقیقی جدید صفحه 19
  • دکترمحمد هادی عسگری صفحه 20
    سرمایه اجتماعی مجموعه هنجارهای موجود در سیستم های اجتماعی است که موجب ارتقاء سطح همکاری اعضاء آن جامعه گردیده و موجب پایین آمدن هزینه های تبادلات و ارتباطات می گردد. این نوع سرمایه به پیوندها و ارتباطات میان اعضاء شبکه به عنوان منبع با ارزش اشاره دارد که با خلق هنجارها و اعتماد متقابل موجب تحقق اهداف اعضاء می شود.
  • اسدالله اسدی هریس صفحه 27
  • دکترسیدمهدی میر حسینی زواره صفحه 28
    مولفه اعتماد مبتنی بر دانش به یکی از متغیرهای اساسی در پیشبرد اهداف سازمان ها در رابطه با نیروی انسانی تبدیل شده و سازمان ها برای بالا بردن مزیت رقابتی خود و توسعه، سعی در بالا بردن این متغیر در عملکردهای خود دارند. اعتماد مبتنی بر دانش در بسیاری از مطالعات اجتماعی اقتصادی دارای عدم اطمینان و وابستگی نقش مهمی ایفا می کند. اعتماد عامل مهمی است که بر افزایش موفقیت تاثیر دارد. برای کاهش محدودیت ها و موانع باید یک رابطه مبتنی بر اعتماد به منظور افزایش وفاداری ایجاد شود.
  • نرگس دل افروز صفحه 34
    مدل کسب و کار چارچوبی برای خلق پول و ثروت است. این چارچوب نشان می دهد که یک بنگاه چه مجموعه فعالیت هایی را، چگونه و در چه زمانی می باید انجام دهد تا مشتریان از آنچه که از بنگاه انتظار دارند بهره مند شوند و بنگاه نیز به سود دست یابد. شیوه ای که شرکت، بنگاه یا سازمان برای تولید سود و سرپا نگه داشتن خود انتخاب می کند. مدل کسب وکار بیان می کند که چگونه سازمان برای تولید محصول یا ارائه خدمت ایجاد ارزش افزوده میکند. به بیان دیگر این مدل ها که در واقع چارچوبی برای پول سازی هستند، به سه پرسش کلیدی در مورد شرکت ها پاسخ می دهند: کدام فعالیتها، چگونه و چه وقت باید انجام شوند؟ - پاسخ صحیح به این پرسشها منجر به عملکرد مناسب شرکت ها و ارائه مزایای مطلوب به مشتریان شده و در نهایت سود را برای شرکت به ارمغان می آورد.
  • حسین پهلوانیان صفحه 41
    شروع استفاده از کلمه بهره وری در فرهنگ اقتصادی مربوط به دو قرن قبل است. در بسیاری از نقاط جهان، بویژه در کشورهای صنعتی بهره وری به عنوان یک طرز فکر و فرهنگ تلقی می شود، تفکر پیشبرد و بهبود آنچه که وجود دارد.از مفاهیم علم اقتصاد و مدیریت است که چنین تعریف می شود: «مقدار کالا و یا خدمات تولید شده در مقایسه با هر واحد از انرژی و یا کار هزینه شده بدون کاهش کیفیت یا به این شکل: اثربخشی به همراه کارایی». به دیگر سخن، بهره وری، عبارتست از، بدست آوردن حداکثر سود ممکن، با بهره گیری و استفاده بهینه از نیروی کار، توان، استعداد ومهارت نیروی انسانی، زمین، ماشین، پول، تجهیزات، زمان، مکان و...به منظور ارتقاء رفاه جامعه. بهره وری به نسبت کار انجام شده به کاری که باید انجام می شده اطلاق می شود.می توان گفت برای نخستین بار لغت «بهره وری» توسط فردی به نام «کوئیزنی» در سال 1776 (میلادی) بکار برده شد. بیش از یک قرن بعد یعنی در سال 1833 (میلادی) فردی به اسم «لیتر» بهره وری را «قدرت و توانایی تولید کردن» تعریف کرد.. بر خلاف پندار برخی افراد بهره وری فقط برای صنایع نیست بلکه بهره وری سطوح مختلفی دارد و همه افراد در همه سطوح نقش دارند یعنی اینکه افراد می توانند با تفکر، ابداعات و نوآوری های خود عملا` در چند سطح گوناگون موثر واقع گردند،سطوح مختلف بهره وری عبارت اند از:1- سطح فرد 2- سطح گروه کاری 3- سطح سازمانی 4- سطح رشته های تجاری، خدماتی، صنعتی و یا کشاورزی 5- سطح بخش های اقتصادی 6- سطح ملی و کشوری 7- سطح جهانی در سطوح فردی به دنبال تدابیری برای افزایش بهره وری فردی هستیم. و در سطح گروه نیز به دنبال افزایش بهره وری گروه کاری هستیم. بدیهی است که موضوع بهره وری بیشتر در سطوح سازمانی و رشته ها مطرح می شود و بیشترین ضوابط و شرایط مربوط به بهره وری را می توان در آنها مشاهده کرد. چه بسا برخی مشاغل و حتی برخی دستگاه ها به دلیل انجام فعالیت های موازی و تکراری بودن وظایف سازمانی در یکدیگر ادغام شده و برخی از آنها حذف شده اند. برخی مواقع ایجاب می کند که بدلیل مصالح ملی برنامه ریزان اقتصادی و سیاست گذاران مثلا` در زمان جنگ دستور دهند کارخانه های کالاهای غیرضروری و لوکس اقدام به همکاری با سایر کارخانه های تولید مواد غذائی و حتی کارخانه های ساخت جنگ افزار نمایند و تولید کالای خود را تعطیل نمایند. و یا مصالح عمومی ایجاب می کند جند خانه که در مسیر طرح یک شاهراه واقع گردیده خریداری یا معاوضه گردیده و تخریب شود.
  • فرهاد روشنفکر صفحه 44
  • شهرام گیلانی نیا صفحه 46
    بهبود عملکرد زنجیره تامین فراگردی جامع برای شرکت ها است.در این مقاله چارچوبی با استفاده از رویکردی منظم برای بهبود اجرای شاخص های عملکرد کلیدی (KPI) در زمینه یک زنجیره تامین پیشنهاد می شود.چارچوب پیشنهادی بطور کمی روابط وابسته میان یک مجموعه از شاخص های عملکرد کلیدی را تحلیل میکند. این چارچوب می تواند هزینه های اجرای قطعی شاخص های عملکرد کلیدی را تعیین نموده و استراتژی های بهبود عملکرد را برای تصمیم گیرندگان در یک زنجیره تامین پیشنهاد کند.
  • مجتبی عطایی صفحه 56
    بازاریابی یک پدیده پویا است. دلیل آن عناصر وجودی بازار می باشد که شامل مشتری، نیاز و نیازمند است که این عناصر دائما در حال تغییر و تحول اند و بازاریاب برای پیروزی باید در این اندیشه باشد که بازار یک پدیده ایستا نبوده و وی باید هر لحظه خود را با شرایط روز وفق دهد. هدف یک شرکت ایجاد و خلق مشتری است و تنها مرکز سود در هر شرکت خود مشتری می باشد» (از این کلام این نکته استخراج می شود که اساس کار بازاریابی و حساسیت بازاریابی در شرکت، خلق مشتری است چرا که مشتری به عنوان منبع در آمد، سود و تمام تحولات شرکت است. هر شرکت و کسب و کاری فقط دو وظیفه اصلی دارد. الف- بازاریابی، ب- نوآوری» تمام تلاش های شرکت ها این است که فعالیت های بازاریابی منطقی باشد و دائما در ابعاد مختلف بتواند پدیده های نوین، محصولات تازه و رفتارهای تازه را معرفی کنند. هدف بازاریابی این است که فروش را غیر ضروری بکند. یعنی بازاریابی با یافتن بازار و با تشخیص نیاز روز بازار، با این که مردم چه می خواهند کاری می کند که محصولات تهیه شده در انبار شرکت ها حبس نشود و مساله فروش ایجاد نشود. به عبارتی شرکت هایی که بازاریابی فعال داشته باشند جنسی در دستشان باقی نمی ماند و نگرانی ای در رابطه با فروش محصول باقی نمی ماند بنابراین بازاریابی تضمینی است برای فروش رفتن آنچه تولید می شود. زیرا تولیدی شروع نمی شود مگر بازاری وجود داشته باشد. در واقع همان نگرش بازاریابی که اشاره می کند نقطه آغاز بازار است، وسیله ای که به کار می بریم تحقیقات بازاریابی است و تلاشی که انجام می شود، این است که آنچه را بازار مطالبه می کند تامین شودو به دست آنها برسد،چون که این دانیی وجود دارد مشتری چه سلیقه ای دارد، چه انتظاراتی دارد؛ در نتیجه جنسی در انبار نمی ماند و فروش با مشکل مواجه نمی شود. «آینده مانند گذشته نیست» بنابراین یک نکته در بازاریابی وجود دارد و آن این است که موفقیت و نه شکست، نه رونق و نه رکود هیچ چیز در بازار ثابت نیست. بنابراین حتی اگردر گذشته با هر روشی که فعالیتی انجام می شد و موفقیتی به دست می آمد دلیلی نداردکه اکنون باز هم ادامه پیدا کندو در بازار موفق شد. پیام، پویا بودن بازاریابی است. بازاریاب همواره باید براساس واقعیت های روز بازار حرکت کند. نه تکیه کردن بر گذشته و موفقیت های قدیم. «در حالیکه بسیاری از چیزها در لابراتوارها تولید و ایجاد می شود محصولات بزرگ و مهم در واحد بازاریابی شکل می گیرد چرا که هرمحصولی از دید بازار شکل میگیرد. لابراتوار بازاریابی، بازار است. بازاریاب موفق کسی است که مثل یک مسئول آزمایشگاه که در لابراتوار فعال است بتواند دائما ارتباط خود را با بازار حفظ کند و در این آزمایشگاه بزرگ به طور مستمر ببیند چه تحولاتی صورت می گیرد و چه گام هایی را باید بردارد، بازاریابی آنقدر مهم است که نباید فقط متکی به یک واحد گردد. بازاریابی در دنیای رقابتی امروز دیگر محدود به یک واحد بازاریابی نیست. شرکتهای امروز را marketing oriented یا بازاریابی محور می نامند.
  • اکبر احمدی صفحه 62
    ظهور فناوری های جدید ارتباطی و اطلاعاتی چالش بزرگ نظام های سیای در عرصه سیاستگذاری ملی است وفاق یا اختلاف تصمیم گیران و سیاست گذاران در مورد تعریف و کارکردهای آینده و تاثیرات فناوری جدید بر ابعاد داخلی و خارجی امنیت سیاسی و فرهنگی منجر به ارایه راهبردهای متفاوت خواهند شد.اینترنت جهان دیدی خلق کرده است. خوش بینان می گویند در این جهان جدید که آن را جامعه اطلاعاتی نامیده اند آزادی های فکری، تحقیقاتی، آموزشی تفریحی و شغلی رو به رشد خواهد بود و تجارت الکترونیک، خدمات بهداشتی و پزشکی راه دور خدمات تلفن بین المللی از طریق اینترنت جای اشکال سنتی را خواهد گرفت. اما منتقدان اینترنت را بیشتر در ترکیب های اضافی و به عنوان مضاف به مناطق جغرافیایی سیاسی و اقتصادی به کار می برند. با این وصف مانند دیگر پدیده های وارداتی از جهان صنعتی می توان از اینترنت اغنیا و فقرا اینترنت آمریکایی، اروپایی و آفریقایی و در سطوح ملی مثلا اینترنت ایرانی سخن گفت. مطالعه تاثیرپذیری متقابل اینترنت و فرهنگ های مختلف را آخرین پروژه های کلان دانشگاه UOLA آمریکاست. در تحلیل مسایل مربوط به اینترنت در کشورهای در حال توسعه به رغم برخی مشابهت های ظاهری باید تفاوت های ساختاری و عمیق آنها را با کشورهای صنعتی در نظر گرفت.به طور تقریب هر سه ماه یکبار توسعه وب دو برابر می شود.اما این رشد روزافزون کاملا نابرابر توزیع شده است در حالی که آمریکا و کانادا 63% اروپا، 22/4% و استرالیا، ژاپن و نیوزیلند 6/4% از کامپیوترهای متصل به اینترنت را در اختیار دارند. بقیه کشورهای آسیایی و آفریقایی تنها 5/9% از این کامپیوترها را در خود جای داده اند. بررسی ویژگی های کاربران اینترنت نشان می دهد که تحصیلات و ثروت دو عامل مهم در میزان استفاده است. کاربران اینترنت بیشتر از طبقه متوسط بالا، جوان تحصیل کرد. مرد و شهرنشین اند. 83% کاربران اینترنت در آمریکا، 6% در اروپا، 3% در اقیانوسیه و 8% در بقیه قاره های دنیا قرار دارند. نگاهی به وضعیت و موقعیت زبان های مختلف در اینترنت میزان سلطه زبان های غربی را نشان می دهد. در میان کسانی که از اینترنت استفاده می کنند و حدود 288 میلیون نفر برآورد می شوند. 51/3% به انگلیسی سخن می گویند و عرب زبانان کمتر از 1% استفاده کنندگان را تشکیل می دهند. بیش از 80% درصد کل اطلاعاتی که در بیش از 100 میلیون رایانه سراسر ضریب نفوذ اینترنت در کشور ما 2/5 است.
  • سید یحیی سید دانش صفحه 66
    دانش(knowledge)، همواره هسته ی اصلی توسعه ی اقتصادی و پیشرفت اجتماعی بوده است.هم چنین نقش اساسی را در رشد و ایجاد ارزش(value added) افزوده در جوامع توسعه یافته دارد؛ اهمیت روزافزون نقش دانش در اقتصاد به تفکر اقتصاد دانش محور(knowledge based economy) منجر گردیده است. اقتصاد دانش محور اقتصادی است که بر اساس ایجاد، توزیع، به کارگیری و استفاده از دانش بنا گردیده باشد. در مورد اقتصاد دانش محور، تاکنون تعریف های متفاوتی ارایه گردیده است که در زیر به برخی از آن ها اشاره می شود: *سازمان اقتصادی همکاری و توسعه (1996) اقتصاد دانش محور را اقتصادی تعریف کرده است که در آن ایجاد، توزیع و استفاده از دانش محرک های اصلی رشد، ایجاد ثروت و اشتغال برای تمام صنایع به شمار می روند. * از دیدگاه دالمن و اندرسون (2000) اقتصادی است که سازمان ها و افراد را تشویق و ترغیب می کند تا دانش را به دست آورده، تولید کرده، انتشار داده و از آن استفاده کنند تا از این طریق بتوانند به اقتصادی مطلوب تر و توسعه ی اجتماعی دست یابند اقتصادی است که برای رسیدن به توسعه ی اقتصادی، دانش را تولید و منتشر می کند. در چنین اقتصادی، نوآوری و سرمایه گذاری در دانش بسیار حیاتی است زیرا این عوامل سبب رشد و بهره وری می گردند؛ به عبارت دیگر در این اقتصاد، دانش محرک اصلی موفقیت می باشد. هم چنین باعث افزایش ارزش محصولات اقتصادی از طریق افزایش در بهره وری و به کارگیری تکنولوژی ها و ایده های نوین می گردد که این امر سبب تغییرات گسترده در تمامی بخش ها و بازارها خواهد شد. درک و همکاران چهار رکن اقتصاد دانش محور را به شرح زیر برشمرده اند: الف - کارگرانی تحصیل کرده و ما هر که می توانند به طور مستمر مهارت های خود را افزایش داده و یا خود را برای ایجاد کارایی و استفاده از دانش وفق دهند؛ ب - یک سیستم نوآوری موثر؛ ج - یک شالوده ی اطلاعاتی مدرن و مطلوب که قادر به تسهیل ارتباط موثر، انتشار و پردازش اطلاعات و دانش باشد و د - جهانی سازی. در این مقاله ابتدا چهارچوب مفهومی پژوهش شامل تعریف دانش، ویژگی های دانش، ویژگی ها و فرآیندهای اقتصاد دانش محور، ارزیابی عملکرد این اقتصاد و چهارچوب پیشنهادی بانک جهانی بیان خواهد شد؛ در ادامه به بررسی نقش سرمایه ی انسانی در اقتصاد دانش محور پرداخته می شود و در خاتمه، جمع بندی و نتیجه گیری ارایه خواهد گردید.
  • اسدالله جنت بوداغی صفحه 70
    این پژوهش به منظور مقایسه بین انگیزه و خلاقیت دانش آموزان در مدارس هوشمند و عادی استان مازندران انجام گردیده است. روش پژوهش، علی - مقایسه ای بوده که جامعه آماری آن، کلیه دانش آموزان دبیرستان های پسرانه و دخترانه هوشمند وعادی استان مازندران درسال تحصیلی 92-91 13 که شامل 96000 نفرمی باشد. حجم نمونه تعداد386 نفراز 32دبیرستان در سه منطقه(شرقی – مرکزی -غربی) استان مازندران به صورت تصادفی خوشه ایانتخاب و مورد آزمون قرارگرفتند و روایی و پایایی پرسشنامه ی انگیزه ی پیشرفت(هرمنس) وپرسشنامه خلاقیت (عابدی) به دلیل استاندارد بودن آزمون و هنجاریابی آن در ای ران استناد شده است، پس از گردآوری داده ها و بررسی آنها در روش آماری توصیفی واستنباطی از آزمون t مستقل و برای معناداری تفاوت میانگین داده های به دست آمده و همچنین آزمون فرضیات پژوهش با استفاده از نرم افزار spssدر تجزیه وتحلیل داده استفاده گردیده است. یافته ها نشان داد: میان انگیزه و خلاقیت دانش آموزان و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مدارس هوشمند و عادی تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین یافته ها نشان داد که میان انگیزه دانش آموزان در مدرسه عادی وهوشمند و میان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مدرسه هوشمند و عادی تفاوت معناداری وجود دارد.
  • مهندس عادل سلیمانی صفحه 81
    65میلیون سال پیش، دایناسورها ناگهان از روی زمین محو شدند. تاکنون تصور می شد برخورد جسمی آسمانی به مکزیک عامل این انقراض بود، اما با کشف 2 گودال برخوردی بزرگ دیگر، به نظر می رسد حداقل 3 شهاب سنگ بزرگ عامل این انقراض بوده است.ابوالفضل کریمی: تحقیقات جدید نشان می دهد دایناسورها 65 میلیون سال پیش نه تنها با یک شهاب سنگ، بلکه حداقل با برخورد 3 شهاب سنگ به زمین نابود شده اند.دانشمندان پیش از این دو حفره بزرگ را که بر اثر برخورد شهاب سنگ به زمین به وجود آمده بودند، یکی در خلیج مکزیک و دیگری در اقیانوس هند شناسایی کرده بودند؛ اما اکنون سومین محل برخورد شهاب سنگ نیز در اوکراین کشف شده است.به این ترتیب احتمالاتی مطرح شده که نشان می دهد دایناسورها ممکن است با مجموعه ای از بارش های شهابی بمباران شده و نسل آن ها منقرض شده است. آخرین یافته ها در این زمینه در نشریه زمین شناسی و با تلاش های پروفسور دیوید جلی از دانشگاه آبردین به چاپ رسیده است.
  • محمدرضا جلالی صفحه 82
    فرهنگ کار براساس دیدگاه های مختلفی مورد بررسی قرار گرفته است. آنچه به فرهنگ کار مشروعیت می بخشد نظم پذیری جمعی، کار دلسوزانه و باورهای عملی به ارزش کار یدی، فکری و سازگار شدن با شرایط، قواعد و رفتارهای صنعتی و تولیدی است. هدف از این پژوهش بررسی فرهنگ کار و ارائه راهکارهایی برای ارتقای آن بوده است. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که فرهنگ کاری بالا با بهره وری و عملکرد شغلی بهتر رابطه دارد و کسانی که از فرهنگ کاری بالایی برخوردارند عملکرد شغلی آنان نیز بهتر است.
  • فرهاد نصیری فقیر سمیعی صفحه 86