فهرست مطالب

خون - سال یازدهم شماره 3 (پیاپی 45، پاییز 1393)

فصلنامه خون
سال یازدهم شماره 3 (پیاپی 45، پاییز 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/07/04
  • تعداد عناوین: 12
|
  • هایده علاءالدوله ئی، پروین سجادی، فرحناز صدیقیان* صفحات 177-179
  • عبدالحسین شکورنیا*، عبدالحسین قاسم زاده، منیژه افرا، غلامرضا ساری زاده، سارا جاویدان، علی خدادادی، مجتبی اورکی، شهره ساعتی، سیدمحمود لطیفی، مهدی پارسا نهاد صفحات 180-189
    سابقه و هدف
    بروسلوز بیماری عفونی مشترک بین انسان و دام است که در بسیاری از مناطق من جمله ایران به عنوان یک معضل بهداشتی و اقتصادی مورد توجه ویژه قرار دارد. با توجه به اندمیک بودن بیماری در کشور، این مطالعه با هدف بررسی شیوع سرمی بروسلوز در اهداکنندگان خون در استان خوزستان طراحی و اجرا شد.
    مواد و روش ها
    در یک مطالعه توصیفی- مقطعی، آنتی بادی ضد بروسلا در سرم خون 3000 اهداکننده خون مراجعه کننده به پایگاه های انتقال خون شهرهای استان خوزستان مورد بررسی قرار گرفت. ابتدا تمام نمونه های خون آزمایش کیفی رزبنگال شدند، سپس روی نمونه های مثبت رزبنگال، آزمایش رایت و 2ME انجام شد. تیتر رایت مساوی یا بیشتر از 1/80 و تیتر 2ME مساوی یا بیشتر از1/40، معیار تشخیصی جهت تشخیص سرولوژیکی بروسلوز در اهداکنندگان خون در نظر گرفته شد. یافته ها با استفاده از نرم افزار 18 SPSS و آزمون آماری کای دو تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    از 3000 اهداکننده خون 50 نفر(1/7%) آزمایش رزبنگال، 44 نفر(1/46%)رایت 80/1 و بالاتر و 17 نفر(0/56%) 2ME 40/1 و بالاتر داشتند. شیوع سرمی بروسلوز 0/56%محاسبه گردید. بین شیوع سرمی بروسلوز، جنس و سن اهداکنندگان خون رابطه معناداری مشاهده نشد. بیشترین شیوع در ایذه(1/7%) و کمترین شیوع در اهواز(0/2%) مشاهده شد. اما بین فصل و محل زندگی اهداکنندگان خون و شیوع سرمی بروسلوز رابطه آماری معنادار وجود داشت(به ترتیب 0/019= p و 0/032= p).
    نتیجه گیری
    بر اساس نتایج این مطالعه، شیوع سرمی بروسلوز در اهداکنندگان خون در خوزستان از موارد قابل انتظار بیشتر می باشد.
    کلیدواژگان: بروسلوز، شیوع سرمی، اهدا کنندگان خون
  • بهزاد پوپک*، شهرام تقدیسی، معید حیدری، پرویز فلاح، گلاره خسروی پور، شیرین بلوری، طلوع گلکار صفحات 190-196
    سابقه و هدف
    کلوپیدوگرل، یکی از رایج ترین داروهای ضد پلاکتی می باشد که در موارد متعددی از جمله جلوگیری از ایسکمی عروقی در بیماران آترواسکلروتیک، سندروم کرونری حاد و نیز پیشگیری از ترومبوز، مورد استفاده قرار می گیرد. اما کلوپیدوگرل باید توسط آنزیم CYP2C19 به متابولیت فعال خود تبدیل شود تا اثرات خود را داشته باشد که با توجه به پلی مورفیسم آن، اثرات دارو در افراد مختلف متفاوت است. لذا هدف از این مطالعه، بررسی فراوانی پلی مورفیسم های رایج ژن CYP2C19 در جمعیت ایرانی به منظور تعیین دوز داروی کلوپیدوگرل بود.
    مواد و روش ها
    مطالعه به روش مقطعی بر روی بیماران مبتلا به بیماری قلبی عروقی تحت درمان با کلوپیدوگرل در تابستان 1392 در آزمایشگاه پیوند انجام شد. پلی مورفیسم های ژن CYP2C19 به روش PCR-RFLP مورد بررسی قرار گرفتند. یافته ها توسط آزمون کای دو و 13 SPSS، تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    مطالعه روی 154 بیمار انجام شد. محدوده سنی بیماران 12/9± 59 سال بود که 55/2% آن ها مذکر بودند. 72/7% از بیماران ژنوتیپ نرمال،23/4% موتاسیون به صورت هتروزیگوت و 3/9% موتاسیون به صورت هموزیگوت آلل 2 را داشتند.
    نتیجه گیری
    نتایج تحقیق نشان می دهد که کاربرد توصیه های سازمان غذا و دارو در کشور ایران، بیش از کشورهای دیگر می تواند مفید باشد. پزشکان باید با شناسایی بیمارانی که خطر بالای پدیده های ترومبوز را با درمان داروی ضد پلاکتی پلاویکس دارند، به سمت استفاده از داروهای ضد پلاکتی دیگر و یا استفاده از دوزهای متغیر که دارای متابولیت های ضعیفی هستند، مشاوره دهند.
    کلیدواژگان: کلوپیدوگرل، ژنتیک پلی مورفیسم، CYP2C19 انسانی، بیماری ایسکمیک قلبی
  • بتول مرمضی غفله، حمده کعب عمیر، محمد علی جلالی فر *، نجم الدین ساکی، جمال ترابی زاده معتوقی، میترا نادرپور صفحات 197-206
    سابقه و هدف
    خون یک منبع ارزشمند انسانی است و باید تجویز آن بر مبنای استانداردهای جهانی باشد. در کشور ما نیز هر سه ثانیه نیاز به خون و فرآورده های آن وجود دارد. با توجه به اهمیت خون و فرآورده های آن، هدف از این مطالعه، بررسی وضعیت فعلی اتلاف خون و فرآورده های آن در شهرستان اهواز، طی نیمه اول سال 89 بود.
    مواد و روش ها
    به منظور جمع آوری اطلاعات این مطالعه توصیفی مقطعی، کلیه فرم های مربوط به بازگشت خون و فرآورده های خونی بیمارستان های شهرستان اهواز طی شش ماه اول سال 89، که به شیوه سرشماری انتخاب شده بودند، بررسی شدند و با روش آماری16 SPSS و آمارهای توصیفی شامل میانه و میانگین آنالیز شدند.
    یافته ها
    بر اساس یافته ها، میزان کلی اتلاف در این مطالعه 12% (3124 واحد خونی) بود. در بررسی فرآورده ها، بیشترین میزان اتلاف را(PC (58/1% و کمترین را(WB (0/2%)دارا بود. بیشترین درصد نسبت اتلاف به پخش در ماه های فروردین، اردیبهشت و مرداد مربوط به PLt و در ماه های تیر و خرداد مربوط به PC بود. بیشترین علت اتلاف، اتمام تاریخ مصرف(86/4%) و کمترین علت، لخته(0/1%)در کیسه بود. در بین بیمارستان ها، شفا بیشترین اتلاف(35/3%) و گلستان کمترین اتلاف(0/5) را دارا بود.
    نتیجه گیری
    اتلاف 12% در این مطالعه، لزوم ارائه آموزش های لازم در زمینه نحوه درخواست خون و حفظ زنجیره سرد حین حمل و نقل را می رساند. الگوگیری از بیمارستان های دارای میزان پایین اتلاف، وجود کمیته های بیمارستانی کارآمد و حضور متخصصان انتقال خون در بانک خون بیمارستان ها می تواند در کاهش میزان اتلاف موثر واقع گردد.
    کلیدواژگان: تزریق فرآورده های خونی، بیمارستان ها، ایران
  • علیرضا فارسی نژاد*، بهزاد سرور عظیم زاده، شیما کاظم زاده صفحات 207-213
    سابقه و هدف
    ترومبوزهای شریانی، خصوصا انفارکتوس قلبی، جزو شایع ترین علل مرگ و میر در دنیا هستند. با وجودی که شکی در ارتباط با تاثیر عوامل ژنتیکی در ایجاد ترومبوز وجود ندارد، اما اطلاعات ما در ارتباط با برخی پلی مورفیسم ها ناقص است. در این تحقیق، این سوال که آیا پلی مورفیسم T13254C ژن گلیکوپروتئین VI پلاکتی، خطر ابتلا به سکته قلبی حاد زودرس را افزایش می دهد یا خیر، تحت بررسی قرار گرفت.
    مواد و روش ها
    در یک مطالعه مورد شاهد، تعداد 100 نمونه بیمار مبتلا به سکته قلبی و 100 نمونه کنترل با استفاده از روش PCR-RFLP مورد مطالعه قرار گرفتند. برای آنالیز آماری از آزمون های کای دو و t و نرم افزار 15 SPSS و برای کنترل متغیرهای مخدوش گر از مدل رگرسیون منطقی استفاده شد.
    یافته ها
    وفور پلی مورفیسم (T13254C (TC/CC در گروه بیمار30% و در گروه کنترل 33% بود که تفاوت چندانی با یکدیگر نداشتند. بنابراین ارتباط معناداری بین این پلی مورفیسم و سکته قلبی حاد زودرس مشاهده نشد. نتایج آنالیز رگرسیون منطقی نیز این نتیجه را تایید کرد.
    نتیجه گیری
    نتایج این تحقیق عدم ارتباط پلی مورفیسم T13254C گیرنده کلاژن پلاکتی با سکته قلبی حاد زودرس را نشان داد.
    کلیدواژگان: انفارکتوس قلبی، ژنتیک پلی مورفیسم، پلاکت ها
  • لیلا کسراییان* صفحات 214-220
    سابقه و هدف
    با توجه به اهمیت آگاهی پزشکان در زمینه تصمیم گیری در تجویز خون و فرآورده های خونی و آگاهی پرستاران در زمینه چگونگی تجویز خون و فرآورده های آن، بر آن شدیم تا به بررسی میزان آگاهی و تاثیر آموزش آن ها در زمینه طب انتقال خون بپردازیم.
    مواد و روش ها
    مطالعه مداخله ای نیمه تجربی بود که در سال 1391 بر روی پزشکان و پرستاران بیمارستان های شیراز انجام شد. پرسشنامه متشکل از 24 سوال شامل خصوصیات دموگرافیک، تجربه در زمینه تجویز خون و فرآورده های خونی، اندیکاسیون های تزریق خون، پلاکت، پلاسما، نحوه تجویز و عوارض ناشی از تزریق خون بود. متوسط میزان آگاهی قبل از آموزش و پس از آموزش محاسبه شد. از آزمون های t و مجذور کا جهت آنالیز داده ها با نرم افزار آماری 18 SPSS استفاده شد.
    یافته ها
    متوسط میزان آگاهی پزشکان و پرستاران در زمینه طب انتقال خون 15.3 ± 6.9و 9.5 ± 5.2 از 24 بود و در پزشکان و پرستارانی که در دوران تحصیل آموزش در زمینه طب انتقال خون دریافت کرده بودند، بالاتر از کسانی بود که آموزش ندیده بودند(p < 0.01). متوسط میزان آگاهی پزشکان و پرستاران بعد از آموزش 20.8 ± 4.3 و 18.2 ± 3 از 24 بود که به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافت(0/05 >p).
    نتیجه گیری
    آگاهی پزشکان و پرستاران در زمینه طب انتقال خون پایین بود و آموزش می تواند به افزایش آگاهی آن ها منجر شود. به نظر می رسد نیاز به برگزاری دوره های آموزشی در زمینه طب انتقال خون برای بالا بردن آگاهی پرسنل و گنجاندن واحد طب انتقال خون در کوریکولوم آموزشی وجود دارد.
    کلیدواژگان: طب انتقال خون، آموزش پزشکی، آگاهی، فعالیت های آموزشی، ارزیابی آموزشی
  • محسن حمید پور*، علی اکبر خادم معبودی، فاطمه سیگارچیان تقی زاده، محسن جانملکی، سید بهزاد سیدعلیخانی صفحات 221-229
    سابقه و هدف
    شواهد بسیاری وجود دارند که لیپیدها به ویژه لیپوپروتئین ها با وزن مولکولی پایین و همین طور پلاکت ها نقش مهمی در پاتوژنز پلاک آترواسکلروزیس و تشکیل لخته عروقی دارند. مساله مهم این است که چگونه لیپیدها می توانند باعث القای تشکیل ترومبوز اولیه گشته و چه آزمایش هایی در تشخیص زودرس این ترومبوس ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است؟
    مواد و روش ها
    این تحقیق به روش مقطعی (cross sectional) انجام شد. 42 نفراز میان افرادی که سابقه افزایش چربی با کلسترول تام سرم بالاتر از mg/dL 200 داشتند و 14 نفر از میان افراد داوطلب سالم (کلسترول طبیعی) به عنوان شاهد سالم انتخاب شدند. پس از جمع آوری LDL سرم نمونه ها و اکسید کردن آن ها، فعالیت پلاکت ها در مجاورت این نمونه ها آزمایش شد. نتایج با استفاده از 16 SPSS و آزمون t-test تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    میزان جذب LDL اکسیده نمونه ها از 0/45 در LDL طبیعی به0/98 در فرم اکسیده تبدیل شده(p < 0.0008). برخلاف LDL طبیعی، لیپوپروتئین های اکسید شده موجب افزایش تجمع پلاکتی با اگریگومتری شدند، فعالیت پلاکت ها در مجاورت n-LDL فقط 11% بود، در صورتی که در مجاورت mg/dL 20 از OX-LDL، این فعالیت تا 45% رسید. فلوسیتومتری نشان داد که حداکثر میزان باند شدن پلاکت ها به فیبرینوژن در مجاورت 10 میکرومول ADP و mg/dL 20 لیپوپروتئین های طبیعی و اکسید شده، به ترتیب 8% و 82% بود.
    نتیجه گیری
    آزمایش ها نشان دادند که چنانچه لیپیدها در مجاورت مواد و داروهای اکسیدان قرار گیرند، اکسید شده و موجب فعالیت بیشتر پلاکت ها می گردند. بنابراین احتمال ایجاد ترومبوز وریدی و بیماری های قلبی عروقی زیاد می شود.
    کلیدواژگان: آترواسکلروزیس، ترومبوز، LDL کلسترول
  • شهربانو کیهانیان، زهرا جنت علیپور*، هدی ظهیریان مقدم، زهرا فتوکیان، ملودی عمرانی نوا، محمد منصور ساروی صفحات 230-238
    سابقه و هدف
    نوتروپنی، قویترین فاکتور مرتبط با بروز عفونت در بیماران با زمینه نقص سیستم ایمنی و دریافت کننده داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی است و تب، اصلی ترین شاخص عفونت در بیماران نوتروپنیک می باشد. از آن جا که عفونت، مهم ترین علت مرگ و میر در این بیماران به شمار می روند لذا این مطالعه با هدف تعیین علل بروز تب در بیماران نوتروپنیک انجام گردید.
    مواد و روش ها
    مطالعه انجام شده از نوع توصیفی- مقطعی بود که بر روی 63 بیمار مبتلا به تب و نوتروپنی بستری شده در بخش انکولوژی بیمارستان امام سجاد(ع) رامسر طی سال های 1385 تا 1390 انجام شد. نمونه گیری به شیوه در دسترس و جمع آوری اطلاعات با استفاده از چک لیست صورت گرفت. اطلاعات با استفاده از نرم افزار آماری 16 SPSS و آمار توصیفی(فراوانی، درصد، میانگین) و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. سطح معناداری در این مطالعه کمتر از 0/05در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    از کل بیماران، 7 /39% بیماران مرد و 60/3% زن بودند. میانگین سنی افراد مورد مطالعه 51.83 ± 17.06 سال بود. نتیجه کشت در 54% بیماران(20/64% مردان و 33/36% زنان) مثبت بود. شایع ترین کانون عفونت سیستم ادراری(14/3%) و سپس ریه(7/9%) و شایع ترین میکرو ارگانیسم ایزوله شده، اشریشیاکولی(26/5%) بود.
    نتیجه گیری
    مطابق با اکثر منابع موجود، عوامل باکتریایی گرم مثبت شایع ترین علت بروز تب در بیماران نوتروپنیک است.
    کلیدواژگان: تب، نوتروپنی، عفونت
  • شهریار عزیزی، ابوالقاسم احمدی* صفحات 239-246
    سابقه و هدف
    در فرآیند جذب افراد به اهدای داوطلبانه خون، شناسایی نگرش ها و باورهای مردم نقش محوری دارد. این تحقیق با هدف مقایسه میزان تاثیرگذاری باورهای سه گانه مدل رفتار برنامه ریزی شده و باورهای دوگانه مدل کنش معقول بر تمایل به اهدای داوطلبانه خون، در بانوان شهر تهران انجام شد.
    مواد و روش ها
    پژوهش حاضر توصیفی همبستگی بود. با روش نمونه گیری آسان طبقه ای، تعداد 425 نفر از بانوان شهر تهران انتخاب شدند. داده ها توسط پرسشنامه ای مبتنی بر نظریه کنش معقول و رفتار برنامه ریزی شده جمع آوری گردید و با استفاده از نرم افزار لیزرل، شاخص های آماری t و کای دو جهت تحلیل مسیر و برازش مدل به کار گرفته شدند.
    یافته ها
    یافته ها بیانگر آن است که توان دو الگو در پیش بینی رفتار اهدای خون بانوان یکسان است. ضریب معناداری بین نگرش رفتاری و تمایل رفتاری در الگوی کنش معقول برابر0/34(t = 5.83)و در الگوی رفتار برنامه ریزی شده برابر0/30 (t = 4.96)، ضریب معناداری بین باور هنجاری و تمایل رفتاری در کنش معقول برابر با 0/55 (t = 9.69) و در الگوی دیگر برابر 0/51(t = 8.63) به دست آمد. ضریب معناداری بین درک از کنترل رفتار و تمایل رفتاری نیز برابر با 0/14 (t = 2.42) بود. طبق نتایج، تاثیر هنجارهای ذهنی بر تمایل افراد بیشتر از نگرش به رفتار است.
    نتیجه گیری
    باور رفتاری و هنجاری بر تمایل افراد به اهدای خون تاثیر داشته و باور هنجاری از کارآیی بالاتری برخوردار است. بنابراین تقویت این باور از طریق رسانه های تبلیغاتی برای ایجاد یک ارزش اجتماعی به نام «اهدای خون»، می تواند شیوه مناسبی جهت جذب بیشتر داوطلبان باشد.
    کلیدواژگان: اهدای خون، کنش، باور هنجاری، کنترل رفتار، تمایل
  • فرحناز بداغ خان*، مانی رمزی، سعی درضا وزیریان، معصومه احمدی، مریم حاجبی رجبی، نادر کهن، فرزانه فخرایی صفحات 247-251
    سابقه و هدف
    در میان واکنش های تزریق خون و فرآورده های آن، عوارض حاد شایع ترین بوده و از علل مهم مرگ و میر در بیماران محسوب می گردد. یکی از مهم ترین اهداف مراکز انتقال خون دنیا، تلاش در کاهش عوارض حاد و ارتقای ایمنی خون و سلامت بیماران است. هدف از این تحقیق بررسی این عوارض در بیمارستان نمازی بود.
    مواد و روش ها
    مطالعه انجام شده از نوع توصیفی بود. در این بررسی 57902 بیمار بستری در بخش های مختلف بیمارستان نمازی که از سال 1390-1388 تحت تزریق خون قرار گرفته بودند، از نظر عوارض حاد تزریق مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافته ها با استفاده از آزمون آماری کای دو و نرم افزار SPSS 5 تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    از 57902 بیمار، 52 بیمار(0/08%) دچار عارضه حاد تزریق خون گردیدند. 57850 بیمار(99/92%) هیچ گونه عارضه ای نداشتند. از 52 بیمار عارضه دار، 25 نفر دچار تب، 15 نفر دچار خارش و قرمزی پوست، 15 نفر دچار راش پوست، 9 نفر دچار درد کمر، 8 نفر دچار لرز، 5 نفر دچار کاهش فشار خون، 5 نفر دچار تنگی نفس، 1 نفر دچار درد قفسه سینه، 1 نفر خون ادراری و 1 نفر دچار عرق سرد گردیدند.
    نتیجه گیری
    در این مطالعه مشخص گردید که شایع ترین عارضه حاد به دنبال تزریق خون، تب می باشد و میزان شیوع آن (04/0%) گزارش گردیده است که در مقایسه با آمارهای بین المللی از شیوع کمتری بر خوردار است. میزان بروز ناسازگاری گروه خون صفر درصد بود که نسبت به آمار های بین المللی (004/0%) درصد خوبی بود.
    کلیدواژگان: تزریق خون، شیوع، پیشگیری
  • هانیه سلیمانی، کیانوش ملک زاده*، محمد شکاری، فریده پران، مریم بزمجو، الهام نامجو، معصومه جعفری صفحات 252-256
    سابقه و هدف
    بتا تالاسمی شایع ترین اختلال تک ژنی اتوزومال مغلوب در سرتاسر جهان است. با شناخت افراد ناقل و با آزمایش های پره ناتال، می توان از تولد بیمار جدید پیشگیری نمود.
    مورد: زوج جوانی ساکن بندرعباس همراه پسرشان با آزمایش های هماتولوژی که نشانگر تالاسمی مینور بود و به هموگلوبین ناشناخته ای برای پدر اشاره داشت به آزمایشگاه ژنتیک مراجعه نمودند. بر اساس بررسی های ژنتیکی، هموگلوبین ناشناخته در اثر جهش نادر(CD56(GGC>CGC بود که منجر به تولید Hb-Hamdan می گردید.
    نتیجه گیری
    با توجه به مورد بررسی شده و نیز معدود گزارش هایی که از این هموگلوبین در سرتاسر جهان وجود دارد، به نظر نمی رسد که یک هموگلوبین پاتولوژیک باشد. این امر در تصمیم گیری درخصوص غربالگری پیش از تولد در برنامه پیشگیری از بروز موارد جدید تالاسمی حائز اهمیت است.
    کلیدواژگان: بتا تالاسمی، هموگلوبین، تشخیص قبل از تولد
  • سعید آبرون* صفحات 257-270
    سابقه و هدف
    با افزایش جمعیت، توسعه درمان و دسترسی آسان به پزشک، همگی باعث افزایش تعداد مراجعه کننده به مراکز درمانی گردیده و در این راستا با گسترش علم پزشکی و شناخت بیماری ها و راه های درمان آن ها، پیشرفت های عظیمی حاصل گشته است. بیماری هایی که در گذشته فاقد درمان بودند، هم اکنون قابل درمان هستند. یکی از درمان هایی که توانست جان بسیاری را نجات دهد پیوند مغز استخوان و به دنبال آن استفاده از خون بند ناف، به عنوان جایگزین مغز استخوان می باشد. همین امر باعث تاسیس و گسترش بانک های بند ناف در کشورهای مختلف گردیده است. در این مطالعه، روند تاسیس بانک های بند ناف از تاسیس تاکنون و ضرورت بر حضور این بانک ها مورد بررسی قرار گرفته است.
    مواد و روش ها
    مطالب این مطالعه مروری، برگرفته از مقالات، سایت های درگیر در جمع آوری، نگهداری و پیوند خون بند ناف و تجربیات نویسنده است.
    یافته ها
    گسترش بانک های خون بند ناف جهت توسعه مراکز پیوند و درمان بیماران از ضروریت های غیر قابل انکار در نظام سلامت جامعه می باشد.
    نتیجه گیری
    در جوامعی که دولت دارای توانایی تاسیس بانک عمومی خون بند ناف می باشد و حمایت از آن را بر عهده می گیرد، گسترش بانک های عمومی، بر توسعه بانک های خون بند ناف خصوصی ارجحیت دارد.
    کلیدواژگان: پیوند مغز استخوان، خون بند ناف، سلول های بنیادی
|
  • A. Shakurnia *, Dr. A. Ghasemzade, M. Afra, Dr. Gh. Sarizadeh, Dr. S. Javidan, Dr. A. Khodadadi, M. Oraki, Dr. Sh. Saati, S.M. Latifi, M. Parsa Nahad Pages 180-189
    Background And Objectives
    Brucellosis is an infectious zoonotic disease that continues to be of public health and economic concerns in many parts of the world. Since Iran is an endemic area for brucellosis, this study was conducted to look into the sero-prevalence of brucellosis in blood donors in Khuzestan province, South West of Iran.
    Materials And Methods
    In the cross-sectional study, 3000 sera were obtained from blood donors having referred to transfusion centers of Khuzestan cities in 2011. Sera were screened for serological evidence of brucellosis using the Rose Bengal Plate Test (RBST), Standard Tube Agglutination Test (STAT), and the 2-Mercapto ethanol (2ME) test. A titer of ≥ 1/80 for STAT and a titer of ≥ 1/40 for 2ME were taken as criteria of brucellosis. Data were analyzed by SPSS 18 software and Chi test.
    Results
    Seropositivity rates of brucellosis in blood donors were 1.7%, 1.46%, and 0.56% by RBPT, STAT, and 2ME, respectively. There was no statistical correlation between brucellosis and sex or age groups (p = 0.26 and p = 0.56, respectively). The highest rates of brucellosis sero-prevalence was found in Izeh (1.7%) and the lowest in Ahvaz (0.2%). The area of living and season were significantly associated with brucellosis (p = 0.032 and p = 0.019, respectively).
    Conclusions
    Based on the results, the Seroprevalence of brucellosis in blood donors at Khuzestan province is greater than expected.
    Keywords: Brucellosis, Seroprevalence, Blood Donors
  • Dr. B. Poopak *, Dr. Sh. Taghdisi, Dr. M. Heidari, P. Fallah, G. Khosravipour, Sh. Bolouri, T. Golkar Pages 190-196
    Background And Objectives
    Clopidogrel is one of the most commonly prescribed drugs to prevent ischemic events following coronary syndromes or stent placement. The objective of this study was to evaluate the prevalence of the cytochrome P450 (CYP450) 2C19 enzyme (CYP2C19) genotypes in the Iranian population.
    Materials And Methods
    CYP2C19 (*1/*2/*3) variants were analyzed using Polymerase Chain Reaction-Restriction Length Polymorphism (PCR–RFLP) assays in a representative sample of 154 Iranian patients with ischemic heart disease in Peyvand Laboratory.
    Results
    In this study, out of 154 Iranian patients the frequency rates of CYP2C19 *2 were 36 (23.4%) in heterozygous and 6 (3.9%) in homozygous forms; 112 (72.7%) patients had the normal genotype.
    Conclusions
    FDA recommendations are more useful to be practiced in our country than other countries. Physicians should identify patients and advise them to consider other antiplatelet medications or alternative dosing strategies in poor metabolizers.
  • B.L. Maramazi Ghaflez, H. Kaab Omeir, M.A. Jalali Far *, Dr. N. Saki, J. Torabizadeh Maatoghi, Dr. M. Naderpour Pages 197-206
    Background And Objectives
    Blood is a scarce and valuable human resource and must be prescribed wisely and based on international and regional standards. Considering the importance of blood and blood components, we carried on this study to evaluate the discard rate of blood components and the attributed causes in Ahvaz hospitals in 6 months of 2010; both the total and the individual hospital rates were estimated.
    Materials And Methods
    This cross-sectional study was conducted for the first time in Khuzestan province; all the blood components return forms of all hospitals in Ahvaz city during the six months were analyzed with SPSS 14 software.
    Results
    The total amount of blood waste in our study was 12% (3124/30211). The highest rate of wastage pertained to PC (58.1%) and the lowest to WB (0.2%). The main cause of discard was attributed to being close to the expiry date (86.4%) and the minor cause was the detection of clot in blood units (0.1%). The highest discard rate of blood occurred in April (23.5%) and the lowest in July (16.1%). Shafa Hospital had the highest rate of blood waste (35.3%) and Golestan the minimal loss (0.5%).
    Conclusions
    The 12% waste rate of blood and blood products in our study shows the necessity of training about blood ordering and cold chain during transportation with the participation of the hospitals with the low level of wastage, the establishment of efficient hospital committees, and counseling with professionals. Further study of blood wastage in hospitals with seemingly high discard rate of blood is recommended.
    Keywords: Blood Component Transfusion, Hospitals, Iran
  • Dr. A.R. Farsinezhad *, Dr. B. Sarvar Azimzadeh, Sh. Kazemzadeh Pages 207-213
    Background And Objectives
    Arterial thrombosis, with MI as the severe complication, represents the most frequent cause of death in the world. Although there is no doubt that genetic factors contribute significantly to the prothrombotic state, the data on polymorphisms in candidate genes are still inconclusive. We investigated if T13254C polymorphism in the platelet GPVI gene confers an increased risk of premature acute myocardial infarction (MI).
    Materials And Methods
    We conducted a case-control study of 100 young males with premature acute MI and 100 inpatient controls of the similar age, without any known heart diseases. Genotyping was done using PCR-RFLP. The significance of differences between cases and controls with respect to the variables was tested using student’s t test and Chi square. Logical regression model was used to control confounding variables.
    Results
    The allele frequencies of T13254C polymorphism did not differ between patients (30%) and controls (33%), and this polymorphism was not associated with premature acute MI (p < 0.05). Logistic regression analysis also indicated no association between these polymorphisms and premature MI.
    Conclusions
    Compatible with our study, the T13254C polymorphism of platelet collagen receptor did not play a significant role in the development of premature MI.
    Keywords: Myocardial Infarction, Genetic Polymorphisms, Platelets
  • Dr. L. Kasraian * Pages 214-220
    Background And Objectives
    The knowledge of physicians and nurses concerning blood transfusion has a significant impact on the optimal use of blood and blood products. The aim was to survey their knowledge regarding transfusion medicine and the effect of education thereof.
    Materials And Methods
    An interventional semi-experimental study was conducted on physicians and nurses who worked in Shiraz hospitals. The questionnaire included demographic characteristics, previous education records, and their experience regarding blood transfusion, transfusion indications, blood administration, and adverse reactions. The mean knowledge of the participants before and after education was calculated. T test, Pair T test, and Chi-squared test were used for data analysis with SPSS 18.
    Results
    The mean knowledge scores of physicians and nurses regarding transfusion medicine were 15.3 ± 6.9 and 9.5 ± 5.2 out of 24, respectively. The mean knowledge score of physicians and nurses who received education regarding transfusion medicine during their medical and nursing courses was more than those who did not (p < 0.01); 98.6% of physicians and 97.1% of nurses believed that their education was not adequate. The mean knowledge score after education increased significantly in physicians (20.8 ± 4.3) and nurses (18.2 ± 3) out of 24 (p < 0.001).
    Conclusions
    The knowledge of physicians and nurses regarding blood transfusion was low. The education can improve their knowledge. It seems necessary for educational courses regarding transfusion medicine to be held and for academic transfusion medicine courses to be added to medical and nursing curriculua.
    Keywords: Blood Transfusion, Knowledge, Medical Education, Educational Measurement, Educational Activities
  • Dr. M. Hamidpour *, Dr. A.A. Kadem Maboodi, F. Sigarchin Taghizadeh, M. Janmaleki, S.B. Seyed Alikhani Pages 221-229
    Background And Objectives
    There are several evidences that show lipoproteins especially Low Density Lipoprotein (LDL) and platelets play an important role in the pathogenesis of atherosclerotic plaque and thrombosis. The important issue is how lipids induce primary clot formation and detect primary thrombosis.
    Materials And Methods
    The present cross-sectional study evaluated 42 of hyper-cholesterolmias who had serum cholesterol levels above the normal range (200 mg/dL; based on the Iranian serum cholesterol reference) and 14 healthy volunteers as the normal control. The serum LDLs of the samples were isolated and oxidized; then, the function of platelet after being affected by natural LDL (N-LDL) and oxidized LDL (OX-LDL) was observed. Finally, the data were statistically analyzed using SPSS version 16 software and the student T-test.
    Results
    The serum ox-LDL was detected in 234 nm, the absorbance from 0.45 in LDL turned to 0.98 in OX-LDL, (p < 0.0008). Results in our study indicated that, in contrary to N-LDL, OX-LDL induced increased platelet aggregation in aggregometry method, respectly 11% platelet agggragation with N-LDL and 45% with OX-LDL. Flowcytometry analysis of platelet function indicated that; in the vicinity of N-LDL confirm the only 8% of platelets were binding with fibrinogen, whereas 82% of platelets binding with 20 mg/mL of OX-LDL.
    Conclusions
    The study shows that LDLs modified by serum lipooxidants and exposed to OX-LDL may induce platelet activity and aggregation followed by the increase risk of thrombosis and cardiovascular diseases.
    Keywords: Atherosclerosis, Thrombus, Low Density Lipoprotein Cholesterol
  • Dr. Sh. Keyhanian, Z. Janat Alipoor *, Dr. H. Zahirian Moghaddam, Z. Fotoukian, Dr. M. Omrani Nava, Dr. M.M. Saravi Pages 230-238
    Background And Objectives
    Neutropenia is the strongest factor associated with infection in neutropenic patients with immunodeficiency and under immunosuppressive medication with fever being the most important indicator of infection in neutropenic patients. Since infections are the commonest cause of death in these patients, this study was performed to determine the causes of fever in neutropenic patients.
    Materials And Methods
    This cross-sectional study was performed on 63 patients hospitalized with febrile neutropenia, admitted in the oncology ward of Imam Sajjad Hospital during 2006-2011. Sampling was performed by available sampling techniques and data collection was performed by checklist. The data were analyzed using statistical software SPSS 16. The significance level was considered to be less than 0.05 in this study.
    Results
    Out of the total number of patients, 39.7% were male and 60.3% female. The mean age of patients was 51.83 ± 17.06 years. Culture was positive in 54% patients (33.36% F, 20.64% M). The most common types of infection were urinary tract (14.3%) and respiratory infections (7.9%). The most common isolated microorganism was Escherichia Coli (26.5%).
    Conclusions
    The findings of most studies show that gram-positive bacteria are the most common cause of fever in neutropenic patients.
    Keywords: Fever, Neutropenia, Infection
  • Dr. Sh. Azizia., Ahmadi * Pages 239-246
    Background And Objectives
    Recognizing people's attitudes has a pivotal role in the process of their attraction to voluntary blood donation. This study compares the effectiveness of three-fold Theory of Planned Behavior and two-fold Theory of Rational Action beliefs on voluntary blood donation among Tehran women.
    Materials And Methods
    The present research was descriptive-correlative. A group of 425 Tehran women was selected by stratified sampling method. The data were collected using a questionnaire based on TRA and TPB, and t-test and Chi-square statistical indexes were applied for the analysis and model fitness using LISREL software.
    Results
    Findings expressed an equal ability in both patterns to predict blood donation behavior. The significance index was obtained to be 0.34 (t = 5.83) for TRA, and 0.30 (t = 4.96) for TPB in the relationship between behavioral attitude and intention, respectively. This index was obtained to be 0.55 (t = 9.69) for TRA and 0.51 (t = 8.63) for the other pattern in the relationship between normative beliefs and intention. It was also obtained to be 0.14 (t = 2.42) in the relationship between perceived behavioral control and intention. The impact of normative ethics was greater than the impact of people's behavioral attitudes on their intention.
    Conclusions
    Behavioral and normative ethics were effective on people intention towards blood donation, and the utility of normative beliefs is more than the other type in this respect. Thus, the reinforcement of this belief through the mass media can be an appropriate technique to create a social value called "Blood Donation".
    Keywords: Blood Donation, Action, Normative Ethics, Behavior Control, Intention
  • F. Bodaghkhan *, Dr. M. Ramzi, Dr. S.R. Vazirian, M. Ahmadi, M. Hajebi Rajabi, N. Kohan, F. Fakhraei Pages 247-251
    Background And Objectives
    The aim of this study was to evaluate the prevalence of acute blood transfusion reactions in Nemazee Hospital as one of the biggest in the south of Iran.
    Materials And Methods
    In a descriptive study during 2010-2011, a total of 57902 patients (including 33462 male and 2440 female, age range 11-86 years old) that underwent blood transfusion in Nemazee Hospital were evaluated for acute transfusion reactions.
    Results
    In total 52 (0.09%) cases of acute transfusion reactions (34 male and 18 female) were recorded including fever (25 cases), allergy (15 cases), back pain (9 cases), chills (8 cases), hypotension (5 cases), chest pain (1 case), hematuria (1 case), and cold sweat (1 case).
    Conclusions
    Although the acute reactions were not so high, it is important to educate nurses and physicians to prevent severe and life threatening reactions.
    Keywords: Blood Transfusion, Prevalence, prevention
  • H. Soleimani, Dr. K. Malekzadeh *, Dr. M. Shekari, F. Paran, M. Bazmjou, E. Namjou, M. Jafari Pages 252-256
    Background And Objectives
    β -thalassemia is the most common monogenic autosomal recessive all over the world. Therefore, identifying carriers and performing prenatal testing can prevent the birth of a new patient. Case: The young couple resident in Bandar Abbas with their son were referred to the Genetic Laboratory with hematological parameters that indicated minor thalassemia and implicated a symptom of an unknown hemoglobin in the father. Based on the genetic study, the father carried a rare mutation in CD56 (GGC > CGC) leading to Hb-Hamadan.
    Conclusions
    In this study seems that Hb-Hamdan has no pathological effect and. This point is very important particularly in prenatal diagnosis (PND).
    Keywords: beta, Thalassemia, Hemoglobin, Prenatal Diagnosis
  • Dr, S. Abroun * Pages 257-270
    Background And Objectives
    Views on population increase, more access to physician are causes to increase the referral to health care center. By progress of medical sciences, some disease is going to new treat. One of new treatment is bone marrow transplantation with three sources, Umbilical cord blood (UCB) stem cell, Bone marrow and peripheral blood stem cell. UCB is available source of haemopoietic stem cells that can be an alternative to peripheral blood or bone marrow stem cells in treatment of the malignant and non malignant children and also in adults. The number of cord blood units stored by public and private banks are large, for much possible autologus engraft. This review will concentrate on procedure of collection, clinical use, advantages, limitation and storage of umbilical cord bloods.
    Materials And Methods
    The data of this article was obtained through a literature search via Pubmed, websites and individual experiences.
    Results
    Establish of cord blood banks are necessary to support bone marrow transplantation center for improve social welfare.
    Conclusions
    In countries which governments support the cord blood bank, establish public cord blood bank have more priority than private or familial cord blood bank.
    Keywords: Bone Marrow Transplantation, Umbilical Cord Blood, Stem Cells