فهرست مطالب

فصلنامه پژوهش نامه زنان
سال پنجم شماره 1 (پیاپی 9، بهار و تابستان1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/06/24
  • تعداد عناوین: 7
|
  • فاطمه حاجیان مقدم صفحات 1-39
    خانواده، به منزله اصلی ترین نهاد اجتماعی، تامین کننده نیازهای اساسی انسان است و نقش بی بدیلی در پرورش نسل و انتقال فرهنگ و ارزش ها دارد. از جنبه تاریخی نیز خانواده گرایی در ایران یکی از شاخص های ارزش های نظام فرهنگی بوده است. تغییرات اجتناب ناپذیر دوره جدید می تواند در ساختار و کارکردهای خانواده تاثیرگذار باشد. هدف این پژوهش ترکیب و تلفیق نتایج تحقیقات انجام شده در حوزه خانواده برای شناسایی عوامل مقوم و عوامل فرساینده خانواده ایرانی است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش مطالعه اسنادی از نوع فراتحلیل است. نمونه آماری 64 اثر پژوهشی مرتبط با موضوع عوامل تاثیرگذار در نهاد خانواده است که تا رسیدن به اشباع اطلاعات گردآوری شده است. تایج پژوهش نشان داد که اغلب آثار به لحاظ برخورداری از نظریه های رایج دارای پشتوانه علمی است، اما به علت اتکا به متغیرهای خاص نوعی تقلیل گرایی در آن ها وجود دارد. تحلیل نهاد خانواده، در زیست بوم فرهنگ ایرانی اسلامی، به نظریه پردازی جامع و زمینه مندتری نیاز دارد. در این بررسی، مشخص شد که محققان 104 عامل، به تفکیک 62 عامل مقوم و 42 عامل فرساینده خانواده ایرانی، را شناسایی کرده اند که به ترتیب دارای 191 و 125 فراوانی در سه بعد فردی و خانوادگی و اجتماعی است. به این ترتیب، مجموع عوامل دارای 316 فراوانی است و محاسبه کلی نشان می دهد که رده های اول تا سوم به ترتیب اولویت به عوامل خانوادگی 55 درصد (173مورد) سپس عوامل فردی 40 درصد (137مورد) و رده آخر به عوامل اجتماعی 5 درصد (16مورد) اختصاص دارد. در تحلیل نهایی، الگویی مشخص از عوامل تاثیرگذار در نهاد خانواده، که حاصل متغیرهای مورد بررسی محققان است، در 11 محور موضوعی به دست آمد که به ترتیب اولویت بدین قرارند: عوامل فرهنگی (در این تحقیق شامل ایمان و عقاید و ارزش های اخلاقی)، تعاملات خانوادگی، سلامت جسمی و روحی، رشد فردی، شیوه اداره زندگی خانوادگی، امور اقتصادی و رفاه مادی، محیط فرهنگی اجتماعی و سیاسی جامعه، اختلاف سنی زوجین، مدت زناشویی، خدمات عمومی، حمل ونقل عمومی، و ملاحظات بهداشتی جامعه.
    کلیدواژگان: خانواده، عوامل مقوم خانواده، عوامل فرساینده خانواده
  • سیده اکرم رخشنده نیا، معصومه نعمتی قزوینی صفحات 41-58
    ادبیات از دیرباز به مثابه یکی از انواع هنری به شکل های گوناگون در زندگی بشر ایفای نقش کرده و از این حیث مانند همه فعالیت های فکری و معنوی انسان دارای هدف و منظور اجتماعی است. به همین علت است که ادبیات هر ملت، همواره به موازات تحولات جامعه، دستخوش دگرگونی گشته و به فراخور چنین رویکردی به آینه تمام نمای جامعه خویش مبدل می گردد. با مروری بر ادبیات ملل گوناگون می توان نحوه تاثیرپذیری آن از بسترهای سیاسی و اجتماعی را به خوبی مشاهده کرد. هم چنان که تحلیل و بررسی اشعار دو شاعر نوگرای عربی و پارسی، یعنی نازک الملائکه و فروغ فرخزاد موید همین دیدگاه است. نوشتار حاضر اشعار این دو شاعر را با روش توصیفی تحلیلی بررسی کرده و به این نتیجه دست یافته است که هر دو شاعر تحت تاثیر شرایط اجتماعی جامعه خویش قرار داشته و به علت شباهت در فضای اجتماعی به موضوعات مشابهی همچون فقر و تضاد طبقاتی و مسائل زنان و آرمان شهر پرداخته اند.
    کلیدواژگان: شعر معاصر عربی، شعر معاصر پارسی، نقد اجتماعی، نازک الملائکه، فروغ فرخزاد
  • سمیه عباسی، منصور موسوی صفحات 59-82
    روند مدرن سازی و ایجاد تحول بر اساس الگوهای غربی در نظام قضایی و نیز ترفیع موقعیت زنان در سطح اجتماع را می توان به منزله برجسته ترین موارد اصلاحات در دهه های اولیه حکومت پهلوی برشمرد. با وجود این، در روند این تغییرات، به دلیل بینش مردسالارانه جامعه، در زمینه اصلاحات حقوقی و سیاسی به حقوق و مسائل زنان در بعد وسیع توجهی نشد. حتی در دوره مورد بحث، به دلیل سرکوب های سیاسی و ناکامی های حقوقی، زنان نتوانستند جنبش های خودجوش و مقاومت های مدنی گسترده ای از خود نشان دهند. بنابراین بر خلاف همه تبلیغاتی که، در مورد دادن حق و حقوق به زنان و آزادی اجتماعی و سیاسی به آن ها، می شد، عملا وضعیت سنتی زنان تغییر چندانی نکرد. این نوشتار در نظر دارد با روشی توصیفی تحلیلی به بررسی جایگاه اجتماعی و حقوقی زنان بپردازد و در ادامه به بررسی عواملی بپردازد که به موجب آن، به رغم روند مدرن سازی که در حکومت پهلوی دنبال می شد، تغییر چندانی در موقعیت، جایگاه و حقوق زنان ایرانی صورت نگرفت.
    کلیدواژگان: زن، پهلوی، مدرن سازی، حقوق اجتماعی
  • اکبر علیوردی نیا، فاطمه عیسی پور، محمدرضا حسنی صفحات 83-114
    فرار از خانه از جمله رفتارهای ناسازگارانه ای است که از کودکان و نوجوانان سر می زند. بیشتر تحقیقات جامعه شناختی در این زمینه پیرامون مسائل خانوادگی بوده و از نقش دین داری و اعتقادات دینی که از اهمیت فراوانی برخوردار است، غفلت شده است. در پژوهش پیش رو، کوشش بر آن است تا با کمک اطلاعات تجربی به دست آمده از تحقیق و چهارچوب نظری مبتنی بر نظریه پیوند اجتماعی هیرشی، که دارای چهار بعد پیوستگی دینی، التزام دینی، مشارکت دینی، و باور دینی است به تبیین تاثیر دین داری در گرایش به فرار از منزل پرداخته شود. روش پژوهش پیمایشی است و اطلاعات حاصل براساس ابزار پرسش نامه خوداجرا گردآوری شده است. جمعیت تحقیق مورد مطالعه همه دانش آموزان دبیرستانی بابلسر، در سال تحصیلی 91 - 92، بوده که تعداد کل آن ها 1597 نفر است. از این تعداد، 370 نفر براساس نمونه گیری طبقه ای چندمرحله ای تصادفی متناسب مطالعه شدند و داده ها با استفاده از نرم افزار Spss و Lisrel تحلیل شد. نتایج داده ها حاکی از این است که از بین ابعاد دین داری بیشترین تاثیر متعلق در باور دینی و بعد از آن مشارکت دینی بوده است و دو بعد دیگر، یعنی پیوستگی دینی و التزام دینی، معنادار نبوده است. در کل، نتایج داده ها نشان داده است که مذهب می تواند، به منزله عامل حمایتی، تاثرپذیری جوانان را از رفتارهای انحرافی کاهش دهد
    کلیدواژگان: التزام دینی، باور دینی، پیوستگی دینی، دین داری، گرایش به فرار
  • فاطمه مدیری صفحات 115-139
    هدف این مقاله بررسی عوامل موثر در سرمایه اجتماعی ایرانیان و بیان تفاوت های جنسیتی در این حوزه است. به این منظور، طرح ملی پیمایشی با ابزار پرسش نامه اجرا شده و نتایج تحقیق نشان می دهد: 1. در میان ابعاد مختلف سرمایه اجتماعی، اعتماد بین فردی پایین تر از سایر ابعاد قرار دارد، 2. سرمایه اجتماعی ایرانیان بیشتر تحت تاثیر مجموعه ای از متغیرهای جنسیت و ساختارهای اجتماعی و ارزش های فرهنگی است و این یافته تحقیقات پاتنام و نوریس را تایید می کند، 3. اعتماد بین فردی در زنان مختصری پایین تر از مردان و هنجارهای معامله متقابل و اعتماد نهادی در ایشان بیش از مردان است. زنان در مشارکت اجتماعی بیشتر خواهان گذران اوقات خود با خانواده و اقوام هستند و مردان بودن با دوستان و همکاران یا گذران اوقات خود در انجمن ها و نهادها را بیشتر خواهان اند.
    کلیدواژگان: سرمایه اجتماعی، اعتماد بین فردی، تفاوت های جنسیتی، اعتماد نهادی، ارزش های ایرانیان
  • علی محمد نظری، علیرضا احمدیان صفحات 141-159
    یکی از روش های اثربخش کنترل اختلالات مزمن خلقی طرح واره درمانی است، ولی به نظر جفری یانگ این درمان مفاهیم پیچیده ای برای مراجعان دارد که با کاربست ابزارهای زبانی تسهیل گر، مانند تمثیل، برای تجسم مناسب تر از مفاهیم گزاره ای انتزاعی می توان این درمان را مفهوم پذیر کرد. درمان ترکیبی حاضر از الحاق این دو روش کارامد با یک دیگر برای اثربخش ترکردن دستاوردهای این اختلال مزمن اجرا شد.
    پژوهش حاضر با هدف مطالعه میزان اثربخشی طرح واره درمانی مبتنی بر تمثیل در زنان مطلقه مبتلا به اختلال افسرده خویی انجام شد. در این پژوهش از روش طرح تجربی پیش پس آزمون و پی گیری درمان استفاده شد و شش نفر از زنان مطلقه مبتلا به افسرده خویی به روش نمونه گیری هدفمند تحت درمان قرار گرفتند. نتایج نشان داد که طرح واره درمانی تمثیلی موجب کاهش معنادار علائم مزمن افسردگی و نیز طرح واره های ناسازگار اولیه در بیماران شد و همچنین این نتایج در یک نوبت پی گیری دوماهه دوام داشت. طرح واره درمانی تمثیلی در تعدیل طرح واره های ناسازگار اولیه کاهش علائم مزمن افسردگی و کنترل میزان عود در بیماران افسرده خو در طی زمان موثر بوده است
    کلیدواژگان: طرح واره درمانی، تمثیل، افسرده خویی، بیوه
  • مینا نظری، علی علی حسینی، سید جواد امام جمعه زاده، مهدیه پوررنجبر صفحات 161-185
    در این نوشتار کوشش می شود تا تاثیر جامعه پذیری بر مشارکت سیاسی زنان در سطوح بالای تصمیم گیری در ایران پس از انقلاب، با رویکردی توصیفی تحلیلی، بررسی شود. به این منظور، با بهره گیری از روش تحلیل ثانویه و با مراجعه به داده ها و آمارهای موجود در وزارت خانه ها و مجلس شورای اسلامی، در گام نخست به بررسی میزان مشارکت سیاسی زنان در ساختار قوه مقننه و مجریه و قضائیه پرداخته شده و سپس نسبت بین مشارکت سیاسی زنان و جامعه پذیری بررسی شده است. به نظر می رسد که مشارکت سیاسی زنان در ساختار قدرت در جمهوری اسلامی ایران اندک است. در پاسخ به این سوال، که چرا زنان در ساختار قدرت جمهوری اسلامی حضور اندکی دارند، نتایج پژوهش نشان می دهدکه زنان، بر اثر جامعه پذیری متفاوت و کلیشه های جنسیتی که در فرایند جامعه پذیری از طریق نهادهایی مثل خانواده، رسانه ها، مدارس، نهادهای آموزشی به آن ها القا می شود، سیاست را حیطه ای مردانه تلقی می کنند و تمایلی به مشارکت سیاسی، مخصوصا حضور در عرصه قدرت، ندارند. به این ترتیب، تمایل نداشتن زنان به حضور در عرصه قدرت، بیش از آن که ناشی از ساختار های حاکم بر جامعه باشد، نشئت گرفته از جامعه پذیری متفاوت دختران و زنان ارزیابی می شود. اما شرط اول، برای افزایش مشارکت و حضور زنان در عرصه قدرت، زدودن و جلوگیری از بازتولید کلیشه ها و هویت های جنسیتی برخاسته از فرهنگ جامعه در فرایند جامعه پذیری است.
    کلیدواژگان: مشارکت، مشارکت سیاسی، جامعه پذیری، کلیشه های جنسیتی، خانواده، رسانه های ارتباط جمعی، نهادهای آموزشی
|
  • Pages 1-39
    The Purpose of the Study: Family, as the leading social institution, fulfils the most fundamental needs of men and plays a crucial role in raising the upcoming generation and in cultural transfer. Historically, Familism was a prominent norm in the Iranian’s culture. However, the indispensable changes of the current era were influential in the family structure and its functions. The present research was aimed to review the works in Family Studies to identify strengthening and distorting factors in Iranian families.
    Methodology
    The study was designed in a meta-analytic manner. 64 relevant case studies- research projects on the subject of influential factors in families- were examined thoroughly and data was collected accordingly. Findings and
    Conclusion
    Based on the results, Most of the research projects were well equipped with theoretical frameworks. However, they could be considered as examples of reductionism because of the presence of situational variables. In conclusion, the analysis of family as a social institution requires a more comprehensive theorizing in the Islamic-Iranian culture. According to the current study, researchers have identified 104 factors, 62 strengthening and 42 distorting factors, which respectively had the frequency of 191 and 125 (316 in total) in personal, familial and social dimensions. Familial factors with 55% (173 cases), personal factors with 40% (137 cases) and social factors with 5% (16 cases) were the most influential. Based on the results, a pattern of Influential factors in families, consisted of 11 main themes, had been developed. These themes were: cultural factors (including faith, moralities and beliefs), familial interactions, physical and mental health, personal developments, family management techniques, financial matters and economic welfare, cultural social and political environments, Couples’ age difference, length of marriage, public services and public transportation and health care issues.
    Keywords: Family, Strengthening Factors, Distorting Factors
  • Pages 41-58
    Literature, as one of the various types of art, from a long time ago has played its role in different forms in human life and in this respect, like all human intellectual and spiritual activities, has a social purpose. Thus, contrary to some people’s opinion, literature is not separated from social context but it is always originated from social living and is certainly considered one of the essential factors for the development of human social life. This is why the literature of every nation always transforms parallel to society changes and according to this approach it will become a mirror reflecting everything of its own society. Certainly contemporary literature and especially Arabic and Persian present day poetry is not only associated to this approach but also the chaotic situations and different social, political and economic crises resulted from the two world wars as well as some civic problems, underlie the emergence of society’s representation in literature. Among these poets are Forough Farrokhzad and Nazik Al-Malaika. The depiction of society by picturing social problems, poverty, corruption, class conflict and the woman’s issue and her social crisis are among common characteristics of two poets’ diwans.
    Keywords: Social criticism, Society, Forough Farrokhzad, Nazik Al Malaika, Woman
  • Pages 59-82
    Modernization on the basis of western model in the judiciary and also the advancement of women’s status in the society were the most prominent successes of reform movements in the first decades of Pahlavi Regime. However, because of the male-dominated view in the society, no attention was made to women’s rights in the domain of politics and jurisdiction. Women could not even organize social movements or participate in civil resistance actions, due to political suppressions. Therefore, contrary to widespread publicity on women’s rights, no significant changes have been made to the traditional status of women. The current paper has tried to study the social and legal status of Iranian women in analytic- descriptive manner. Moreover, the research was aimed to investigate the reasons of poor status of women in the society that modernization has formerly been initiated in it.
    Keywords: Women, Pahlavi Regime, Modernization, Social rights
  • Pages 83-114
    Running away is a deviant behavior, displayed in children and adolescents. Most of the sociological researches on this subject were solely focused on family issues and failed to address the important role of religion and religious beliefs. The current study was an attempt to emphasize the impact of religion on one’s tendency to run away. The data was analyzed by means of Hirschi’s Theoretical Framework, which has four interrelated forms (religious attachment, religious commitment, religious involvement and religious belief). A survey has been carried out and the data was collected by self-assessment questionnaire. The population was all the high school students of Babol in 2011-2012 school year (1597 students in total). 370 students were selected based on stratified random sampling and data was analyzed with SPSS and Lisrel. The results showed that among four forms of Hirschi’s Framework, religious belief came in first and religious involvement came in second place. The other two forms (religious attachment and religious commitment) were insignificant. In conclusion, the study revealed that religion, as a protective factor, can decrease deviant behaviors of youngsters.
    Keywords: Religious attachment, Religious belief, Religion, Runaway tendency
  • Pages 115-139
    The purpose of the research was to analyze the effective factors of Iranians’ social capital and to identify gender differences. A survey has been carried out and based on the data, collected by the questionnaire, it became apparent that: 1. Capital, drawing from interpersonal trust, seemed to be the lowest. 2. Iranians’ social capital was mainly affected by gender variables, social constructs and cultural norms, which was compatible with Putnam and Norris findings. 3. Women’s Interpersonal trust was lower than men, yet the interactional norms and institutional trust were higher. Women tend to spend more time with their families, as men tend to interact more with friends and colleagues.
    Keywords: Social Capital, Interpersonal trust, Gender differences, Institutional trust, Iranian's norms
  • Pages 141-159
    Schema therapy is one of the most effective psychotherapy techniques to control dysthymia. Nonetheless, Jeffery Young believed that instead of propositional abstract notions, complex concepts of this therapy could be facilitated by applying symbolic language such as allegory. Aimed at more effectiveness, the current study has combined these two techniques. The purpose of the study was to investigate the effectiveness of allegorical-based schema therapy in the treatment of divorced women with dysthymia.
    Methodology
    The study employed a pretest, post-test, follow-up design and 6 divorced dysthymic women were selected by purposive sampling.
    Results
    Data analysis revealed that allegorical-based schema therapy had significantly reduced the symptoms of chronic depression and also early maladaptive schemas and it lasted two months after the treatment.
    Conclusion
    Allegorical-based schema theory has been effective in modifying early maladaptive schemas, reducing symptoms of chronic depression and controlling the risk of relapse in dysthymic patients over time.
    Keywords: Schema Therapy, Allegory, Dysthymia, Divorcee
  • Pages 161-185
    The study was aimed to analyze the effects of social acceptance on women’s political participation in high levels of decision making in post-revolution Iran, in a descriptive-analytic manner. The procedure was divided into two phases. At first, women’s political participation was analyzed in executive, legislative and judicial branches by the help of data collected from the parliament and ministries. Secondly, the relation between women’s political participation and social acceptance has been studied. It was disclosed that women’s political participation is relatively low in power structure in Iran. Upon analysis of data, it became apparent that women, because of their different conception of social acceptance and gender-based clichés, which are instilled by institutions like families, schools, educational centers and media, consider politics as men’s domain and consequently are unwilling to participate politically in the society. Therefore women’s tendency to avoid political participation is not because of Iran’s social constructs but is mainly based on women’s different conception of social acceptance. It could be concluded that the first step in women’s political participation is to stop the reproduction of gender-based clichés and identities in the process of social acceptance.
    Keywords: Participation, Political participation, Social acceptance, Gender, based clichés, Family, Collective media, Educational institutions