فهرست مطالب

راهور - پیاپی 26 (تابستان 1393)

فصلنامه راهور
پیاپی 26 (تابستان 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/05/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • علیرضا ماهپور *، بابک میربها، محمود صفارزاده صفحات 11-29

    حوادث و بلایای طبیعی و غیرطبیعی نتایج بسیار زیا نباری در زمین ه های گوناگون اقتصادی و اجتماعی در پی خواهند داشت. عملکرد زیرساخ تهای مهمی چون شبک ه های حم لونقل، انرژی)آب، برق و گاز(و ارتباطات نیز م یتواند در اثر وقوع این بحرا نها و حوادث تح تتاثیر قرار گرفته و باعث تشدید خسارات وارده شود. با وجود عدم توانایی انسان برای پی شبینی)به طور دقیق(و جلوگیری از وقوع حوادث و بلایایی مانند زلزله)حداقل در زمان حاضر(، م یتوان باا تخاذ تصمی مهای مناسب پیشا ز وقوع بحران باعث کاهش خسارات وارده شد. در همین راستا، در مطالعه پیش رو، بررسی عملکرد شبکه جاده ای با تاکید بر ظرفیت کمان ها از طریق سناریو سازی برای حالات محتمل وقوع بحران)با در نظر گرفتن بحران احتمالی وقوع زلزله(صورت می پذیرد. در این خصوص کمان های موجود در استان تهران در هر مرحله و به صورت تک تک قطع شده و ماتریس مبدا- مقصد به شبکه تخصیص داده می شود. خروجی هم فزون شبکه، که شامل وسیله- ساعت طی شده در شبکه است، ب هدست آمده و ملاک اولویت بندی قرار می گیرد. کما نهای شبکه بر پایه میزان تاثیر منفی بر وسیله- ساعت شبکه، به چهار اولویت خیلی زیاد بحرانی، خیلی بحرانی، بحرانی و متوسط بحرانی تقسیم شدند. اولویت خیلی زیاد بحرانی گروه شامل پنجاه کمانی است که بیشترین تاثیر منفی را بر وسیله- ساعت شبکه دارند و به عبارت دیگر باعث افزایش وسیله- ساعت کل شبکه م یشود. بازه تاثیرگذاری قطع شدن هر کی از این لین کها بر وسیله- ساعت شبکه از 38 / 11 درصد آغاز می شود. قسم تهایی از مسیرهای منتهی به کرج، قم، ساوه، ورامین، قدس، شهریار، فیروزکوه، لواسانات و بزرگراه امام رضا در این گروه قرار گرفت هاند.

    کلیدواژگان: بحران، وسیله- ساعت، اولویت بندی راه برون شهری، شبکه حمل و نقل، حوادث و بلایای طبیعی و غیر طبیعی، شاخص استحکام شبکه
  • محمود عامری، علیرضا کریم نیا * صفحات 31-49

    عابران پیاده با آنکه هی چگونه ارتباطی با وسایل نقلیه موتوری ندارند، اما درصد قابل توجهی از متوفیان این حوادث را تشکیل م یدهند. سهم عابران متوفی از کل کاربران راه در سا لهای 1385 تا 1389 ، به طور متوسط حدود 24 درصد گزارش شده است؛ در حال یکه رقم مذکور برای بسیاری از کشورهای توسعه یافته، نزدیک به نصف این مقدار بوده است. بر همین اساس، در تحقیق پیش رو، به بررسی خصوصیات تصادفات ترافیکی عابران پیاده، با استفاده از ابزار اپیدمیولوژیکی میزان، اقدام شد. با استفاده از این ابزار انداز هگیری، مشخص شد که میزان بروز مرگ و میر عابران پیاده در سا لهای اخیر روند کاهشی در پیش گرفته و از عدد 9 به حدود 7 نفر در هر صد هزار نفر رسیده است. علاوه بر این، در هنگام وقوع حادثه ترافیکی، عابران پیاده نسبت به سایر کاربران راه، صدمات منجر به فوت بیشتری را متحمل م یشوند. در این بین، سالمندان نسبت به سایر گرو ه های سنی در معرض خطر فوت بیشتری قرار داشته و درصد بسیاری از آنها نیز در بیمارستان فوت می شوند.

    کلیدواژگان: تصادفات ترافیکی، عابران پیاده، میزان مرگ و میر، سالمندان، اپیدمیولوژیک، گرده هارنی، کاربران راه
  • شهریار افندی زاده، شهاب حسن پور * صفحات 51-70

    بستن کمربند ایمنی یک ضرورت انکارناپذیر است، زیرا طبق آمار موجود در برخی از کشورها از 100هزار وسیله نقلیه 340 راننده یا سرنشین زندگی خود را از دست م یدهند. علت اصلی مرگ دریک سانحه رانندگی به بیرون پرت شدن راننده یاسرنشینان خودرو است که در این صورت احتمال مرگ به شدت افزایش مییابد. از این رو عدم استفاده از کمربند ایمنی به عنوان یکی از چالش های بسیار مهم در مباحث ایمن و ترافیکی مطرح است. هدف این مطالعه، بررسی عوامل موثر بر کاهش انگیزش استفاده از کمربند ایمنی در اتوبو سهای برون شهری مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است. روش مطالعه این پژوهش، مطالعه موردی از نوع توصیفی است که جامعه آماری آن را اتوبو سهای برو نشهری استا نهای مرکزی، قم و لرستان تشکیل م یدهند و 400 نفر به روش نمون هگیری تصادفی ساده انتخاب و مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته اند. ابزار مورد استفاده این مطالعه، پرس شنامه است. نتابج این مطالعه نشان م یدهد که به ترتیب صعوبت بستن کمربند ایمنی با 25 درصد در مرتبه اول، عدم جریمه شخص در طول مسیر با 23 درصد در مرتبه دوم، اطمینان از ایمنی اتوبوس با 14 درصد در مرتبه سوم، خراب بودن کمربند با 12 درصد در مرتبه چهارم، نوع کمربند با 11 درصد در مرتبه پنجم، عدم اطمینان از عملکرد صحیح با 7درصد در مرتبه ششم، اطمینان از شرکت مسافری با 6درصد در مرتبه هفتم و اطمینان از مهارت راننده با 2درصد در مرتبه آخر قرار دارد.

    کلیدواژگان: وسایل نقلیه عمومی برون شهری، اتوبوس، کمربند ایمنی، عملکرد، جریمه، خرابی، صعوبت
  • تحلیلی بر پراکنش فضایی- مکانی حوادث رانندگی درون شهری
    محمد حسین سرائی، محسن تندیسه* صفحات 71-113

    حوادث رانندگی از عوامل مهم مرگ و میر و صدمات شدید جانی و مالی بوده و پیامدهای سنگین اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی آن جوامع بشری را به شدت مورد تهدید قرار داده است. می توان گفت حوادث رانندگی دارای یک نوع الگوی فضایی است و شناخت جغرافیای آن، ما را قادر می سازد تا نوع و خاصیت مشکل را بهتر درک نموده و راه حل های مناسب را برای کاهش حوادث رانندگی شناسایی کنیم. هدف این نوشتار تحلیل و پراکنش فضایی حوادث رانندگی در شهر یزد است. روش این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی - تحلیلی و برای جمع آوری داده ها از منابع اسنادی استفاده شده که در قالب تحلیل فضایی با استفاده از سامانه اطلاعات جغرافیایی انجام شد. نتایج پژوهش نشان می دهد که بیشترین حوادث رانندگی در خیابان ها و بلوارهایی که حجم ترافیکی را از محورهای ورودی و اطراف شهر به مرکز شهر و بلعکس انتقال می دهد. همچنین میدان ها و فلکه هایی که در امتداد و یا در محل تقاطع خیابان های اصلی و سراسری شهر یزد قرار دارند، دارای بیشترین مقدار حوادث رانندگی هستند. در مقابل خیابان ها و تقاطع های کوچکتر و در محدوده مرکزی شهر از تعداد حوادث رانندگی کمتری برخوردار هستند.

    کلیدواژگان: تحلیل فضایی، حوادث رانندگی درون شهری، سامانه اطلاعات جغرافیایی، عوارض انسانی، عوامل محیطی، عامل وسیله نقلیه
  • حسین بلوچیان صفحات 115-135

    با رشد سریع اقتصاد، حمل و نقل جاده ای نقش مهمی در سامانه جامع حمل و نقل کشور به عهده گرفته است. افزایش حمل و نقل جاده ای در ایران، آسیب های ناشی از تصادفات را به طور چشم گیری افزایش داده است. بنابراین لزوم برنامه ریزی برای کاهش اثرات مخرب و سنجش اثربخشی فعالیت های انجام شده قبلی دوچندان خواهد شد. سنجش و برنامه ریزی بدون جمع آوری اطلاعات سابقه و پیش بینی وضعیت آینده مسیر نمی شود. پیچیدگی، عدم قطعیت عامل های بروز تصادفات و محدود بودن اطلاعات مستند تعداد تصادفات جاده ای با ویژگی های نظریه سیستم های خاکستری هم خوانی دارد. مدل های خاکستری به حجم محدودی داده برای تخمین رفتار سیستم های ناشناخته نیاز دارند. در این مقاله از داده های تصادفات جاده ای برون شهری سال های 85 تا 91 برای ارزیابی دقت پیش بینی مدل های (GM(1،1)،DGM(1،1)، DGM(2،1)، GM(1،1)، FGM(1،1 و ورهالست 2 استفاده می شود. داده های استفاده شده در چهار دسته تعداد تصادفات خسارتی، جرحی، فوتی و کل تصادفات طبقه بندی می شوند. معیار ارزیابی دقت مدل ها متوسط خطای کمینه است. در این روش میانگین خطای سری پیش بینی شده و سری داده اولیه محاسبه می گردد. نتایج این مطالعه نشان می دهد که برای پیش بینی تصادفات خسارتی، جرحی و فوتی به ترتیب مدل های ورهالست، مدل خاکستری گسسته و مدل خاکستری دوتایی می توان استفاده کرد. سپس با استفاده از مدل (DGM(1،1 که بیشترین دقت در پیش بینی را داشته است تعداد تصادفات سال های 92 و 93 پیش بینی خواهد شد.

    کلیدواژگان: نظریه خاکستری، مدل ورهالست، تصادفات جاده ای، تصادفات جاده ای برون شهری، مد لهای پیش بینی خاکستری
  • محمدرضا احدی *، مقصود پوریاری صفحات 137-152

    بسیاری از مدارسی که در حاشیه را ه ها قرار می گیرند، به دلیل عواملی چون مشکلات هندسی، سرعت عملکردی بالا در بافت ترافیکی منطقه، حجم بالای ترافیک، ضعف در علایم ترافیکی موجود در زمره مدارس پرخطر قرار می گیرند. در میان کشورهای در حال توسعه از جمله در ایران گرو ه های سنی 5 تا 15 سال به خصوص در بین عابران پیاده بیشترین میزان مواجهه با خطرات حوادث ترافیکی داراست. تصادفات دومین عامل آسی بها و مرگ های غیرعمدی در کودکان است که در تمامی جهان مورد بررسی است. در این تحقیق روش های که مبین تعیین مدارس خطرناک به لحاظ ایمنی ترافیکی بوده معرفی شد تا به عنوان شاخ صهای تصمیم گیری درایمن سازی فیزیکی در منطقه مدرسه مدنظر قرار گیرد. در این راستا تعداد دانش آموزان کشته به تعداد کل دانش آموزان حادثه دیده، تعداد دانش آموزان حادثه دیده به کل دانش آموزان مدرسه، تعداد تصادفات در هوای غیر آفتابی به تعداد کل تصادفات، تعداد تصادفات تصادفات دانش آموزان به 1000 تردد وسیله نقلیه و تعداد تصادفات دانش آموزان دوچرخه سوار به مجموع تعداد حوادث روی داده در سطح مدرسه را می توان نام برد.

    کلیدواژگان: مدارس حاشیه راه، دانش آموزان، ایمنی، تصادف، اقدامات ایمن سازی، عابران پیاده
|
  • A. Mahpour *, B. Mirbaha, M. Safarzadeh Pages 11-29

    Natural disasters have more considerable economic and social loss consequences. Infrastructures such as transportation network, energy (water, power and gas) and communications will be affected by these natural disasters and crisis. By human disability to control and prediction of natural disasters such as earthquake, nevertheless, we can decrease damages by appropriate decision. In this way, in the present study road networks by emphasizing on arches capacity and through possible crisis scenario was analyzed. The available arches of Tehran step by step and in the form of first to end matrices were allocated to the network. The network product which is included distanced vehicle – hours in the network was prioritized. Network arches based on the negative effect on the vehicle – hour network, have been divided into four prioritized of high, very high, medium and normal crisis. The very high crisis group includes fifty arches that have more negative effect on thenetwork. Affecting output of cutting each links on vehicle – hour network will begin from 11.38 routes of Karaj, Qom, Saveh, Varamin, Qods, Shahriar, Firuzkuh, lavasanat, Imam Reza highway are in this group

    Keywords: Crisis_Vehicle – Hour_Rural Roads Prioritizing_Transportation Network_UnNatural_Natural Disasters_Network Index
  • M. Ameri, A. R. Karimnia * Pages 31-49

    While pedestrian have no relation to motorized vehicle, but they are in more considerable fatalities. 24% of fatalities is allocated to pedestrian during 2007 to 2011 in Iran meanwhile this percent in developed countries was half. In the present study, pedestrian traffic accident features by epidemiological instrument was analyzed. By using this measuring tool, it was cleared that pedestrian death rate was decreased in recent years and from 9 individual reached to 7 per 100000. In addition, in accident occurring, pedestrian bore up more fatalities than other road users. Among them, old pedestrian had more fatalities and percentage.

    Keywords: traffic accidents, Pedestrian, Death Rate, old Pedestrian, Epidemiological, Road Users
  • Sh. Afandizadeh, Sh. Hassanpour Pages 51-70

    Fasten Seat belts is an undeniable necessity, because in some countries, according to statistics per 100000 vehicles 340 drivers or passengers lose their lives. The main cause of death in a car accident is a driver or passenger who is thrown out that in this way greatly increases the risk of death. Thus, the lack of seatbelt use as one of the most important challenges in safety and traffic issues rose. This issue in the urban public transport such as buses, is of double importance. Because in the event of an accident, there is increasing number of high occupant fatalities and casualties.Thus, in this paper, the essential factors influencing seat belt use motivation in suburban bus seatbelt use has been evaluated. The search methods include case studies and questionnaire survey on the population of about 400 people in Markazi, Lorestan and Qom, The results indicate that the safety belts with %25 is the first, the lack of a penalty with %23 in second , bus safety with 14 % in the third, destroyed seatbelts by %12 in fourth , type of belt with 11 % in fifth, uncertainty with correct performance with 7 % in the sixth , and ensure from corporate travelers with 6 % to %7 and the last is the skills of the driver with %2.

    Keywords: Rural Public Transport, Buses, Safety Belts, Action, Fines, damages, Difficulty
  • The Analysis of Urban Driving Accidents Place-Spatial Reaction
    M. H. Saraei, H. Tandise * Pages 71-113

    Driving accident is one of the important factors of fatalities. Its social, cultural and economic consequences have threatened. It can be said that driving accidents have a spatial design. By identifying its geographical situation, we can understand the effect and the kind of problems and to find appropriate solutions for decreasing driving accidents. This study has been done in Yazd. This study is analytical-descriptive and applicable. The data have been collected by using GIS. The result of the study showed that driving accidents occurred more in the streets and boulevards that have more traffic congestion. The squares and boulevards near the main road intersections of Yazd had significant driving accidents. In small streets and intersections and around the suburbs, there is a little driving accident

    Keywords: Spatial Analysis, Urban Driving Accidents, Geographical Information System
  • H. Balouchian Pages 115-135

    Through ever-increasing economic growth, road transportation has played an essential role in State Transportation Comprehensive System. By increasing road transport in Iran, fatalities have remarkably increased. Thus, the necessity of planning for reduction of destructive effects and measuring of effectiveness for the previous conducted activities will be augmented. Measurement and planning will not be realized without gathering information and data concerning to history and prediction of the future status. The complexity, uncertainty of the factors for occurrence of accidents, and limitation of documented data about quantity of road accidents correspond to the characteristics of Theory of Grey Systems. GreyModels (GMs) requires a restricted volume of data for estimation of behavior of unknown systems. In the present paper, data from city outside road accidents (2012-2006) have been utilized to evaluate the accuracy of prediction models of GM (1,1), DGM(1,1), DGM(2,1),RGM(1,1) FGM (1,1), and Verhulst Model. The used data are classified into four groups i.e. accidents with damages, injuries, fatalities, and total accidents. The average minimum error serves as evaluation criterion for accuracy of models. In this technique, the mean error of the predicted series and series of primary data are computed. Then, number of occurred accidents in year 2013 and 2014 will be predicted by means of DGM (1,1), which has had the maximum accuracy rate in this prediction

    Keywords: Theory of Grey Forecasting, Modeling, Prediction, City outside Road Accidents
  • M. R. Ahadi *, M. Pouryari Pages 137-152

    Among the developing countries, as research shows Traffic safety of children is at the desired level but in the age groups 5 to 15 years, particularly among pedestrians in traffic safety is in the highest risk. Accidents and injuries are the second leading cause of unintentional injuries and deaths of children in this age group is that the whole world is discussed in most cases the problem of students walking to school The threat to health, it is in the path of traffic. The most important factor is the safety of students, Providing afe travel routes and leading schools, creating safety paces associated with the school and schoolgrounds, physical immunization strategies. The theoretical and practical training of the students cannot pass the school yard to the physical effects of safety. Many schools along the urban have geometric problems like problems, in the context of high-speed traffic area, high volume traffic failure to inform motorists of traffic conditions and limits school district due to weak signals are available, the more dangerous it will bring attention to it

    Keywords: Roadside Schools, Road Safety, Safety Measures &Rural School