فهرست مطالب

پدافند غیرعامل - سال پنجم شماره 1 (پیاپی 17، بهار 1393)

فصلنامه پدافند غیرعامل
سال پنجم شماره 1 (پیاپی 17، بهار 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/03/13
  • تعداد عناوین: 7
|
  • محمد محمدی*، مجید غیور ثالث صفحه 1
    رعایت»اصل پراکندگی«، یکی از اصول پدافند غیرعامل می باشد. این اصل را می توان به خدمات فناوری اطلاعات نیز تعمیم داد. برون سپاری پایگاه داده در یک سازمان، می تواند به»اصل پراکندگی «در ذخیره سازی اطلاعات برای آن سازمان کمک کند. ارائه یک طبقه بندی مناسب از چالش های برون سپاری پایگاه داده و دسته بندی آن ها، به شناخت راهکارهای مناسب برای کاهش آسیب پذیری در برابر تهدیدات و اقدامات خصمانه دشمن کمک می کند. در این مقاله با بررسی معماری پایگاه داده برون سپاری شده، یک طبقه بندی جدید از چالش های امنیتی فراروی برون سپاری داده ها ارائه شده است که نقایص طبقه بندی های قبلی را برطرف می کند. این طبقه بندی جدید می تواند در جهت دهی دقیق تر تحقیقات آینده بسیار راهگشا باشد.
    کلیدواژگان: برون سپاری خدمات، پایگاه داده، خدمات پایگاه داده ای، طبقه بندی چالش های امنیتی
  • صفا خزایی*، مجتبی حیدری، مسعود شرفی صفحه 11
    در مناطق مرزی کشور، استفاده از سنجش از دور ماهواره ای به جای پیمایش زمینی می تواند راهکاری با مخاطرات و هزینه کمتر جهت مطالعات زمین شناسی مهندسی در مسیر تونل ها محسوب شود. زمین های اشغال شده توسط مین ها و مهمات عمل نکرده، تردد گروه های معاند و قاچاقچیان و همچنین توپوگرافی خشن منطقه و پرتگاه ها محدودیت های پیمایش میدانی در مناطق مرزی هستند که رفع آنها از دیدگاه پدافند غیرعامل مهم می باشد. در این مطالعه، مسئله برخورد با مناطق مستعد هجوم آب زیرزمینی از طریق شکستگی های باز در تونل انتقال آب نوسود واقع در منطقه مرزی شمال غرب کرمانشاه مورد بررسی قرار گرفته است. مطالعات زمین شناسی زمینی در مناطق مطالعه شده در مسیر تونل، نشان می دهد که لیتولوژی منطقه از جنس سنگ آهک و شیل است و موجب ایجاد توالی لایه های سخت و نرم در ساختگاه تونل شده است. به منظور تعمیم اطلاعات حاصل از پیمایش زمینی به کل نواحی مسیر تونل، از نقشه پوشش گیاهی حاصله از پردازش تصویر ماهواره ای استر و نیز تحلیل مدل ارتفاعی رقومی منطقه استفاده شده است. بر اساس نتایج به دست آمده و مطابق با مشاهدات زمین شناسی مهندسی، لایه های ضخیم آهکی در محدوده پرتگاه ها، چشمه های فراوان و شکستگی های باز، فاکتورهای شناسایی در شناسایی واحدهای زمین شناسی پر خطر در مسیر تونل نوسود می باشند.
    کلیدواژگان: پدافند غیرعامل، تونل، تصاویر ماهواره ای استر، زمین شناسی مهندسی، شکستگی های باز
  • مهدی وطنی، حسین خدارحمی، عبدالرضا سروقدمقدم صفحه 21
    با در نظر گرفتن تهدیدات تروریستی و خصمانه علیه کشور، بررسی عملکرد سازه ها در برابر انفجار و پدیده خرابی پیش رونده، ازاهمیت به سزایی برخوردار است. ازاین رو مقاوم سازی سازه ها در مقابل انفجار و پدیده انهدام پیش رونده از موضوعات مهم پدافند غیرعامل است.در این مقاله، رفتار سازه های فولادی با قاب خمشی معمولی(SMRF) و قاب -خمشی تقویت شده با کابل پس کشیده (PTED) در مقابل خرابی پیش رونده مورد بررسی قرار می گیرد. در این بین، روش مسیر بار جایگزین (APM) بر مبنای آئین نامه GSA و DOD مورد استفاده قرار گرفته است. مطابق این روش، قاب سازه پس از حذف یکی از ستون های طبقه اول، باید به گونه ای رفتار کند که خرابی اولیه گسترش نیابد. برای این منظور در نرم افزار SAP2000 V15 مدل سازی انجام گردید. برای آنالیز سازه ها از روش استاتیکی غیرخطی استفاده شده است. نتایج تحلیل استاتیکی غیر خطی نرم افزار درخصوص سازه سه طبقه با نتایج تجربی انجام شده محققین مقایسه شده و تطابق خوبی نشان داده است. تحلیل های انجام شده نشان می دهد که هرچند منحنی پوش عمودی قاب خمشی معمولی در مقابل انهدام پیش رونده مقاومت بیشتری دارد، ولی عملکرد قاب خمشی PTED در مقابل تغییر شکل های بزرگ ناشی از انهدام پیش رونده بهتر است. قاب خمشی PTED با کمک کابل ها و میراگرهای انرژی مانع از تغییر شکل-های پلاستیک در تیر و ستون ها و همچنین مانع از فروریزش سازه می گردد. به علاوه، انرژی در میراگرها مستهلک می-گردد و در صورت لزوم قابل تعویض می باشند.
    کلیدواژگان: خرابی پیش رونده، قاب خمشی، کابل پس کشیده، مسیر بار جایگزین، آنالیز استاتیکی غیرخطی
  • محمد معمار افتخاری*، عباس اکبرپور، سید شهاب امام زاده، پرویز مقیمی صفحه 33
    در اقدامات تروریستی که ممکن است در اماکن پرجمعیت رخ دهد، تلفات انسانی بالا بوده و یکی از مهم ترین اهداف در پدافند غیرعامل که در واقع مجموعه اقدامات قبل از بحران می باشد، کاهش خسارات و تلفات جانی است. یکی از بخش های پراهمیت در اماکن پرجمعیت، راه پله است که عدم توجه به آن، خسارات جبران ناپذیری را وارد می سازد. زیرا راه پله فضایی است که ورود و خروج از طریق آن صورت می گیرد و در زمان بحران، راهی برای فرار و امدادرسانی و خروج مصدومین و یا اسناد مهم می باشد. توجه دقیق در طراحی راه پله و بررسی سناریوهای مختلف که سبب ناکارآمد شدن این بخش از سازه می گردد باعث تسریع در امدادرسانی و کاهش آسیب می گردد. هدف از مطرح نمودن این بخش از ساختمان که کمتر به آن توجه شده و عملا رمپ و پاگرد آن برای بار جانبی طراحی نمی گردد؛ ایجاد یک فضای امن داخلی و یا به عبارتی یک پناه موقت است. در این مقاله ضمن بررسی پدیده انفجار و پارامترهای مرتبط با آن و همچنین معرفی بخش های مهم یک راه پله، با استفاده از مطالعات کتابخانه ای و همچنین مدل سازی در نرم افزار المان محدود آباکوس، جانمایی مناسب جهت قرارگیری راه پله در ساختمان به منظور کاهش خسارات وارد برآن و همچنین معیار افزایش ضخامت، مورد ارزیابی قرار گرفته که مشخص گردید با قرارگیری راه پله در مرکز ساختمان کمترین آسیب به آن وارد و همچنین افزایش منطقی ضخامت سبب کاهش انرژی و تغییرمکان در سازه می گردد. در این تحقیق فرض بر این است که انفجار از نوع خارجی بوده و همچنین راه پله به صورت مستقل از سازه در برابر بار انفجار تحلیل شده است و همین طور از اثر دیوارهای اطراف به علت مقاومت بسیار کم آن در برابر انفجار صرف نظر شده است.
    کلیدواژگان: راه پله، بتن، پدافند غیرعامل، انفجار، تلفات، فضای امن
  • سلیمان جرجم*، مهدی دهقانی صفحه 41
    امنیت نرم افزار به روش های تولید نرم افزارهای امن می پردازد. مفاهیمی که برای امنیت نرم افزار اهمیت دارد شامل مدیریت مخاطرات سامانه، زبان و بستر برنامه نویسی، ممیزی نرم افزار، طراحی برای امنیت و آزمون های امنیتی است. به بیان دیگر، رعایت تمهیدات امنیتی در فرآیند تولید نرم افزار را می توان پدافند غیرعامل در حوزه نرم افزار دانست. در اغلب موارد، اشتباهات برنامه نویسی که به سادگی قابل اجتناب هستند، منجر به بروز آسیب پذیری های قابل سوءاستفاده در نرم افزارها می شوند. بررسی ها و تحلیل های صورت گرفته که بر روی هزاران آسیب پذیری گزارش شده انجام شده است، نشان می دهد که اکثر آسیب پذیری ها از تعداد کمی خطاهای برنامه نویسی عمومی ناشی می شوند. ما می دانیم که هرچه زودتر یک آسیب پذیری کشف شود، برطرف نمودن آن آسان تر و ارزان تر می باشد. بکارگیری چرخه حیات توسعه نرم افزار امن که امنیت را در هر مرحله از توسعه برای شناسایی اولیه آسیب پذیری های بالقوه رسیدگی می نماید، در امن سازی نرم افزار اهمیت زیادی دارد. بنابراین توسعه دهندگان بایستی درک صحیحی از روش های کدنویسی امن برای کاهش خطاهای امنیتی و توسعه مناسب برنامه های کاربردی امن داشته باشند. این مقاله رهنمون هایی برای کدنویسی امن پیشنهاد می دهد.
    کلیدواژگان: کدنویسی، امنیت، زبان های برنامه نویسی، پدافند غیرعامل، سرریز بافر، آسیب پذیری
  • سید مجتبی اصل مند، مصطفی امینی مزرعه نو صفحه 51
    استفاده از سازه های خاکی مسلح، یکی از رویکردهای معمول پدافند غیر عامل برای محافظت از افراد و دارایی ها در برابر انفجار تصادفی ناشی از ذخیره سازی مهمات و یا بمب های تروریستی می باشد. دیوارهای خاکی مسلح به دلیل مشخصات ذاتی مصالح خاکی، سازه های مناسبی از لحاظ قابلیت جذب انرژی می باشند. در این مطالعه، ضمن مقایسه کلی انواع دیوارهای خاکی مسلح، به مدل سازی عددی این دیوارها در فواصل مختلف از ماده منفجره پرداخته شده است. میدان فشار ناشی از انفجار در دیوار که از تحلیل های دینامیکی غیرخطی به دست آمده با آزمایشات تجربی موجود مقایسه شده است. از نتایج اصلی این تحقیق، بررسی علت تفاوت رفتار دیوارهای خاک مسلح در انفجارهای محدوده نزدیک و انفجارهای محدوده دور می باشد. در انفجارهای محدوده نزدیک، رفتار، دیوار موضعی و در انفجارهای محدوده دور، رفتار آن کلی می باشد.
    کلیدواژگان: دیوار خاکی مسلح، بار انفجار، انفجار محدوده نزدیک، انفجار محدوده دور
  • حسن رادمرد، محمدرضا خیراندیش صفحه 61
    امروزه به جهت تهدیدات دشمن، اغلب سازه های حیاتی و مهم در زیر زمین احداث می شوند. زیرزمینی بودن و استتار و اختفای این سازه ها شرایط و محدودیت های خاصی را بر تاسیسات مکانیکی آن ها تحمیل می کند که در مورد سایر ساختمان ها این ملاحظات به هیچ عنوان مطرح نیست. طراحی مناسب تاسیسات مکانیکی سازه های زیرزمینی با رویکرد پدافند غیر عامل برای شرایط عادی و بحران، آنقدر ضروری و حساس است که در صورت طراحی نامناسب تاسیسات، نه تنها آسیب پذیری کاهش نیافته، بلکه یک سازه امن زیرزمینی می تواند تبدیل به یک گورستان جمعی زیرزمینی شود. چرا که تاسیسات این سازه ها ساده ترین راه شناسایی آنها بوده و آسیب پذیرترین و از طرفی ضروری ترین بخش یک سازه زیرزمینی است. هدف این مقاله، انتقال تجارب نگارنده در مورد ملاحظات طراحی تاسیسات تهویه و سرمایش و گرمایش سازه های زیرزمینی با رویکرد پدافند غیرعامل خصوصا اختفا و استتار می باشد. انواع روش-های متداول تهویه مطبوع و مزایا و معایب هر یک مورد بحث و بررسی قرار گرفته آنگاه با توجه به جمیع ملاحظات فنی و اقتصادی و پدافند غیر عامل، سیستم تاسیسات گرمایش و سرمایش و تهویه مناسب یک سازه زیرزمینی پیشنهاد شده است. در نهایت راهکارهای اجرائی برای جلوگیری از ورود دود و آلودگی به محل تجمع افراد و همچنین راهکارهائی برای استتار و اختفای فن ها در دهانه تونل و همچنین شفت های خروج هوای آلوده بیان شده است. راهکارهای اجرائی اشاره شده در پروژه های مختلف به کار برده شده و صحت عملکرد آنها اثبات شده است که به دلیل محرمانه بودن از ذکر جزئیات فنی آنها خودداری شده است.
    کلیدواژگان: تاسیسات مکانیکی، تهویه، سازه های زیرزمینی، پدافند غیرعامل
|
  • M.Mohammadi*, M.Ghayoori Page 1
    Observing the "principle of dispersion" is one of the principles of passive defense. This principle can also be applied to IT services. Database outsourcing in an organization can contribute to "the principle of dispersion" in data storage for that organization. Presenting a suitable classification of the challenges of outsourcing will contribute to the identification of appropriate strategies to mitigate vulnerability against hostile threats and actions. In this paper, through investigating the architecture of database outsourcing, a new category of security challenges facing data outsourcing is presented that will eliminate shortcomings of previous category. This new classification can be helpful in better directing the future research.
    Keywords: outsourcing, database, database services, security challenges taxonomy
  • M. Vatani, H. Khoda Rahmi, A. R. Sarve Ghad Moghaddam Page 21
    Considering terrorist and hostile attacks against our homeland, investigating the structure performance against explosions and the phenomenon of advancing failure is of utmost importance. Therefore; structure hardening against explosions and the phenomenon of advancing destruction is one of the important issues in passive defense. This article deals with the attitude of steel structures with ordinary bending frame (SMRF) and the reinforced bending frame with back pulled cable (PTED) against advancing failure. In this regard, the alternate load path method (APM) has been used based on the DOD and GSA Directive. According to this method, the structure frame, after the elimination of the pillars of the first floor, should behave in such a manner that the first failure does not expand. Therefore; modeling is performed in the SAP2000 V15 software. To analyze the structures, non-linear static method is employed. The non-linear static analysis results of the software regarding the three-storey structure are compared with those of the experimental results of researchers showing a good compatibility. The performed analysis indicates that although the vertical envelope curve of the ordinary bending frame has more resistance against advancing destruction, the performance of the bending frame PTED performs better against big deformities caused by advancing destruction. The bending frame PTED, with the help of cables and energy dampers, prevents plastic deformities in pillars and shores and the structure collapse, as well. Moreover, the energy in the dampers is consumed and if necessary, will be replaced.
    Keywords: Advancing Failure, Bending Frame, Back Pulled Cable, Alternate load path, Non, linear Static Analysis
  • M. M. Eftekhari*, A. Akbar Pour, S. Sh. Emam Zadeh, P. Moghimi Page 33
    One of the most important parts in densely populated places is staircases that cause irreparable damage if they are ignored. A staircase is a place for entrance and exit. In crisis time, it is a way for running and assistance. Therefore; paying careful attention to the design of staircases can reduce any possible damage. In this article, the necessities of passive in the design of staircases have been presented which is intended to take the design regulations to deal with crisis and consequently to reduce fatalities and collateral damage. This article initially introduces the load members of a concrete staircase. Then, in an explosion analysis using the ABAQUS finite element model, the layout and adequacy of bearing members has been evaluated. The assumptions in this research are made based on external type explosion and moreover, the staircase has been analyzed independent of the structure against blast load. The effects of surrounding walls of the staircase box has been neglected because of low resistance against explosion loading. The results show that the minimum damage will be obtained if the staircase is located at center of building. In addition, increasing the thickness of concrete slab in connection with zone between ramp slab and landing slab can reduce deflection of staircase.
    Keywords: Staircase, concrete, passive defense, blast, casualty, safe place
  • S. Jorjam*, M. Dehghani Page 41
    Software security is concerned with methods of producing secure software. Concepts that are important to software security contain system risks management, programming language, platform, software audits, designing security and security tests. In other words, compliance with the security provisions in the production process can be considered an issue of passive defense in the field of software. In most cases, the programming mistakes that are easily avoided, lead to exploitable vulnerabilities in software. Reviews and analyses performed on thousand reported vulnerabilities, suggest that most vulnerabilities arise from a small number of common programming errors. We know that as soon as a vulnerability is discovered, it is easier and cheaper to fix. Application of the safe software development lifecycle, which investigates the security in each step of development to identify early potential vulnerabilities in each stage of development for the early identification of potential vulnerabilities is of utmost importance in securing software.Therefore, developers should understand secure coding techniques in order to reduce security errors and appropriate development of secure applications. This article suggests guidelines for secure coding.
    Keywords: Coding, Security, programming languages, Passive defense, buffer overflow, vulnerability
  • M. A. Mazraeno, S. M. Aslmand Page 51
    Reinforced soil structures are one of the most usual means of passive defense in the protection of personnel and property from accidental explosion of stored explosives and terrorist bomb attacks. Reinforced Soil (RS) walls are good blast energy-absorbing structures due to inherent properties of the backfill soil materials. In this study, in addition to general comparison of different kinds of reinforced soil walls, numerical modelling has been done for walls with different distance from the explosion. Blast induced pressures amplitudes have been evaluated through nonlinear dynamic analysis and results have been compared with full-scale blast trials. One of the key findings of this study is investigating the reason of different response of walls in close range blasts and far field blast. Walls showed a localized failure mechanism occurred in close range blasts in contrast to general behavior in far field blasts.
    Keywords: Reinforced Soil Wall, Blast Load, Close Range Blast, Far Range Blast
  • H. Radmard, M. R. Kheir Andish Page 61
    Nowadays, due to hostile threats, most critical and important structures are built underground. Being underground and the camouflage and concealment of these structures impose certain limitations and conditions on their mechanical installations that are never considered for other buildings. The appropriate design of mechanical installations of underground structures with the passive defense approach for normal and critical conditions are so indispensable and sensitive that in case they are designed inappropriately, not only their vulnerability will not reduce but also an underground structure can be turned to a mass cemetery in this regard. Because these installations are easily detectable and vulnerable and also the most important part of an underground structure. This article intends to transfer the experience of its writer regarding design considerations of ventilation and cold and warm facilities of underground structures with the passive defense approach, particularly the camouflage and concealment issues. The ordinary methods of air conditioning and the advantages and disadvantages of each are investigated and then taking the whole technical and economical and passive defense issues into considerations, the appropriate cold and warm and ventilation system of a typical underground structure is suggested. Finally, the executive solutions to prevent the entrance of smoke and contamination to the personnel assembly area and also solutions for the camouflage and concealment of fans and also exhaust air shafts, are explained. The said executive solutions have been already employed in various projects and their performance has been approved which due to their confidentiality nature, their technical details are excluded.
    Keywords: Mechanical Installations, Ventilation, Underground Structures, Passive Defense