فهرست مطالب

مجله زبان و ادبیات فارسی
سال نهم شماره 3 (پاییز 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/08/16
  • تعداد عناوین: 10
|
  • محمد فاضلی صفحات 9-26
    «بلاغت» در ژرفای معنی اش هنری است که در اکثر شوون زندگی روزمره با آن سروکار داریم: ازتدبیر منزل تا قیل و قال مدرسه، از نطق و اندیشه تا به دست گرفتن تیغ و شیشه، از سکوت و نگاه تا اشک و اشاره و آه، از شنودن و دل سپردن تا گزیدن و چیدن.
    این گستردگی حضور هنری باعث می شود تا ارزش و اهمیت دانش بلاغی بیشتر مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرد، و قلم روها و ابعاد تاثیرگذاریش را بیشتر بشناسیم. مقاله ی حاضر به همین امر می پردازد و دو هدف را دنبال می-کند: یکی اهمیت «بلاغت» و دیگری «قلم روی» آن.
    هدف اول؛ روی این سه محور می چرخد:1) دانش بلاغی لایه آفرین است و تامل برانگیز.
    2) دانش بلاغی نقاب گشای عروس سخن است و جداکننده ی طلا از مس.
    3) دانش بلاغی؛ سخن را در جایگاه شایسته اش می نشاند، طاووس را به جای زاغ نگذارد و نگین سلیمان را به دیو نسپارد.
    هدف دوم؛ ارتباط دانش بلاغی با دیگرفنون و تاثیرگذاری اش را تعقیب می کند، ازجمله:1) ارتباط با مسائل فقهی؛2) ارتباط با مسائل جرم شناسی؛3) ارتباط با مسائل اسطوره شناسی؛
    کلیدواژگان: بلاغت، لایه، رمزگشایی، جرم شناسی، اسطوره شناسی
  • آمنه شه بخش صفحات 27-35
    استاد شهریار شاعر نیرومند، توانا و ممتاز در عرصه ی شعر و شاعری معاصر است که با توجه به مشخصات هنری نظم کلاسیک، علاوه بر برخی هنجارشکنی ها در سبک کلاسیک و در مقیاس وسیع استفاده از عناصر زبانه عامیانه، به عنوان آخرین بازمانده ی سبک کلاسیک بیش از هم عصرانش شعر نیمایی را شناخت و به طور جدی از نیما و سبک وی حمایت کرد.
    در این مقاله، با نگاهی کوتاه بر احوال و افکار شهریار، جایگاه رفیعش در شعر بررسی می شود و ارتباط او را با شاعران گذشته و هم عصرانش می سنجد و به جنبه های عاطفی و صمیمیت و صداقت کلام وی- در حد بضاعت مزجاه - می پردازد.
    کلیدواژگان: استاد شهریار، شعر و شاعری، عاطفه و احساس
  • علیرضا فرح بخش صفحات 55-77
    در این مقاله سعی شده است یکی از معتبرترین تعاریف ارائه شده برای قهرمانان آثار تراژیک، یعنی مفهوم «نقص تراژیک» ارسطو، که در کتاب مشهور فن شعر او ذکر شده است، در تراژدی پادشاه ادیپوس نوشته ی سوفوکل بررسی شود، و نقاط ضعف و قوت آن معرفی گردد. ارسطو «نقص تراژیک» را در پاسخ به انتقاد افلاطون از شعر و شاعری مبنی بر این که شاعران صفات و ویژگی های پست و بشری را به خدایان نسبت می دهند، مطرح نمود، تا ثابت کند که قهرمانان تراژیک نه به واسطه ی هوس رانی یا بی عدالتی خدایان، بلکه به واسطه ی خطا و نقص فردی گرفتار عقوبت می شوند. این تحقیق ضمن تاکید بر عنصر جبر در پی ر نگ تراژدی پادشاه ادیپوس و سرنوشت از پیش رقم خورده ی ادیپوس، نشان می دهد که مفهوم «نقص تراژیک» ارسطو در واقع در بافت این نمایش نامه کاربردپذیری چندانی ندارد، و دفاعیه ی ارسطو در برابر انتقاد افلاطون کارآمد و جهان شمول نیست. «نقص تراژیک» ارسطویی، که در دوره های کلاسیک و نئوکلاسیک بسیار محترم انگاشته می شد، رفته رفته با گسترش بدبینی فلسفی و اندیشه های ناتورالیستی و زیرسوال رفتن اختیار بشر، جای خود را به جبرگرایی، پوچ گرایی، و مفهوم تضاد اخلاقی هگل داد. چنان چه قهرمانی اسیر گرداب جبر اجتماعی و یا هستی شناختی باشد، متهم کردن او به نقص فردی و تراژیک چندان پذیرفتنی نخواهد بود، و دلیل اصلی مصداق نداشتن «نقص تراژیک» ارسطویی در پادشاه ادیپوس نیز همین است.
    کلیدواژگان: افلاطون، ارسطو، تراژدی، نقص تراژیک و پادشاه ادیپوس
  • مریم میلانی مقدم، مریم محمودی، حسن حسین زاده شانه چی صفحات 79-100
    اروپائیان از قرن شانزدهم میلادی با ادبیات فارسی آشنا شدند و این آشنایی در پی سفرهای تجاری و ماموریت های سیاسی و سیاحت های جهان گردانی بود که به ایران رفت وآمد می کردند و ضمن سفرهای خود نمونه هایی از ادب فارسی را برای کشور هایشان به ارمغان می بردند. برپایی کرسی های آموزش زبان فارسی در برخی دانشگاه های نامدار اروپا و فارغ التحصیل شدن شماری از دانشجویان اروپایی در رشته ی زبان و ادب فارسی و نیز تشکیل انجمن های علمی و موسسات تحقیقاتی زبان شناسی و شرق شناسی نیز به نوبه ی خود به رواج زبان فارسی در محافل علمی اروپا کمک کرد. به دنبال این امور، ترجمه ی برخی متون مشهور نظم و نثر فارسی به زبان های اروپایی بتدریج ادبیات فارسی را از محافل علمی به مجامع عمومی کشاند و موجبات آشنایی گروه های بیشتری از اروپائیان با متون فارسی را فراهم کرد. از این پس بود که متون اخلاقی، عرفانی، داستانی و حتی تاریخی ادب فارسی موردتوجه و استفاده ادیبان، شاعران، نمایش نامه نویسان و داستان سرایان اروپایی قرار گرفت و به وام گیری و اقتباس از آن ها- اصل متون یا ترجمه های آن ها- آثاری پدید آوردند. این اقتباس ها بیشتر بر متون اخلاقی و عرفانی مانند گلستان و بوستان سعدی و سپس متون تاریخی و حماسی متمرکز بود و در وهله ی اول کاربرد ابزاری در بیان نظرات سیاسی و اجتماعی داشت ولی بتدریج به دیگر آثار نیز تسری یافت و بیشتر جنبه ی ادبی و علمی به خود گرفت. در این مقاله به اختصار به چگونگی راه یابی متون ادبی فارسی به اروپا و نحوه ی تاثیرگذاری آن ها بر ادبیات اروپا در قرن های 18 تا 20 میلادی می پردازیم.
    کلیدواژگان: متون فارسی، ادبیات اروپایی، ترجمه، تصحیح، اقتباس
  • رضا اشرف زاده، معصومه کلانی صفحات 101-124
    پیشینه شناسی موضوع خانواده از ضروریات خانواده پژوهی و مسائل مربوط به خانواده است. پژوهش های تاریخی نشان می دهند که در زمان های بسیار دور خانواده ی ایرانی از دودمان های بزرگ پدرسری تشکیل یافته بود. در این خانواده سلطه ی پدری بر روی اعضای آن نامحدود بود و پدر در آن واحد هم قاضی و هم مجری آداب مذهبی به شمار می رفت. زن، اگرچه اختیاراتی نسبت به شوهر نداشت با وجود این، بانوی خانه محسوب می شد و مورد احترام اعضای خانواده بود؛ فرزندان نیز نسبت به والدین خویش فرمان بردار و مودب بودند.
    از دیدگاه آیین زرتشتی، تشکیل خانواده تکلیفی مذهبی و پیمانی لازم و واجب برای رستگاری روح بود؛ بنابراین چون فرزندان به سن رشد می رسیدند، پدران اسباب زناشویی فرزندان را براساس آداب و رسوم فراهم می ساختند.
    در خانواده ی شاهنامه، پدر نقش سالاری مهربان و دوست داشتنی به عهده دارد و فرزندان از پدر خویش با نیک نامی و محبت یاد می کنند. هم چنین مادر مقامی والا دارد و همیشه مورد احترام و مایه ی مباهات فرزندان است. فرزندان، نیکی به والدین را یک اصل اخلاقی می دانند و حقوق والدین را رعایت می نمایند. در این خانواده، فرزند داشتن مایه ی روشنی روان است و دختر و پسر هر دو عزیز و گرامی هستند و روابط فرزندان براساس احترام کوچک تر به بزرگ تر می باشد.
    در خانواده ی شاهنامه، زنان اطاعت از همسر را امری الزامی می دانند و در هر امری نظر و عقیده ی همسر خویش را خواستار شده، کسب اجازه می نمایند. آن ها نسبت به همسر، غم گسار، وفادار و مهربان هستند و علاوه بر نقش همسری و مادری، مربی و گاه قیم فرزندان خویش می باشند.
    کلیدواژگان: ایران باستان، شاهنامه، خانواده، فرهنگ ایرانی
  • شاهرخ حکمت، حامد رفعت جو، آرزو حیدری صفحات 125-140
    بروز برخی از جلوه های مکتب رمانتیسم اروپایی که پس از نفوذ به ادب ایران، با ویژگی های خاص خود رمانتیسم ایرانی نام گرفته بود، در اشعار شاعران پس از دوره مشروطه به ویژه شاعران عصر نیمایی و حتی پس از آن تا امروز، امری بدیهی و آشکار است.
    قیصر امین پور ضمن بهره گیری از برخی مولفه های مکتب رمانتیسم ایرانی نظیر «احساس گرایی»، «تخیل وسیع»، «عشق» و...، به عمده محصول این مکتب یعنی حرمان و اندوه ناشی از آن - که در مواردی به یاس فلسفی و نیهیلسیم، البته به شکل مثبت آن منجر گردیده - نزدیک شده است.
    جستار حاضر، تحلیلی است از قابلیت رمانتیک سرایی شاعر در مضمون اندوه گرایی و حیرت رمانتیک که در مواردی به موضوعات جانبی هم چون عشق، عرفان، طبیعت گرایی و... نیز پرداخته است.
    کلیدواژگان: قیصر امین پور، مجموعه های شعر، رمانتیسم ایرانی، حیرت و اندوه
  • محمد ریحانی*، غلام رضا معروف صفحات 141-174
    آغاز بیشتر کتاب ها، در نظم و نثر فارسی ساختار ویژه ای دارد و دست کم یکی از مضامین آن، تسمیه، ستایش و نیایش است که ما در این پژوهش آن را آغازیه می نامیم. آغازیه نگاری شیوه ی دیرینه ای است که ساختمان آن منطبق با ساختار سه گانه ی سوره ی حمد است. «بسمله» سوره ی حمد بر سرآغاز بسیاری از مثنوی های حماسی و غنایی، و «الحمدلله...» آن تقریبا بر یکایک آثار منثور کلاسیک اثر گذاشته و اثرگذاری نیایش پایانی این سوره را بر آغازیه های نظم می توان دید. اهل تفسیر و بلاغت تاکنون به این ساخت سه گانه توجهی نکرده اند و استفاده از اصطلاح تحمیدیه، سبب شده تا این هر سه، تحمیدیه قلمداد شود. این پژوهش برای نخستین بار آغازیه و جلوه های آن را همراه با گونه ها و نمونه ها معرفی می کند، تفاوت آن را با تحمیدیه شرح می دهد، سپس برخی از انگیزه های اصلی آغازیه نویسی را بیان می دارد و در ادامه اجزای فرعی آغازیه های را برمی شمارد. این پژوهش با تکیه بر منابع مکتوب و دلایل مشروح، فردوسی را نخستین آغازیه سرا و نظامی را نقطه ی عطف و اوج آغازیه سرایی می داند. از این رهگذر به رکود سنت ادبی آغازیه نویسی در ادب معاصر نیز پی می بریم.
    کلیدواژگان: سوره ی حمد، تسمیه، ستایش، نیایش، آغازیه، تحمیدیه، نظم و نثرفارسی
  • مجید رضایی صفحات 175-194
    سیاهه پیش روی، پژوهشی درباره ی فلسفه، ایدئولوژی و نگرش دانشمند، ریاضی دان و شاعر به نام ایران و جهان، حکیم عمر خیام نیشابوری است. در میان تفکرات خواه شایسته و خواه درخور تامل این بزرگ مرد، دو اندیشه ی تناسخی و اپیکوری از جایگاه ویژه ای برخوردار می باشد.
    ابتدا به تعریف، توضیح و پیشینه ای اجمالی از این دو نگرش می پردازیم، آنگاه جای پای این اندیشه ها را در دشت نا پیدا کران تفکر وی می جوییم. باشد تا ما نیز در حد بضاعت، خوشه چین دانش، ذوق و استعداد این دانشمند بزرگ باشیم.
    کلیدواژگان: خیام، تناسخ، اپیکور
  • فرحناز جلالی قاسم پور صفحات 195-216
    شاهنامه، کتاب شاهان است. شاهانی که در عین داشتن وظیفه ی سنگین فرما ن روایی و حکومت، هم چون پهلوانانی دلاور، در صحنه های رزم حضور دارند و پاسداری از میهن و دفاع از کشور را وظیفه ی خود می دانند. شاهانی که می آیند تا عظمت نقش و کارکرد خود را در شاهنامه به تصویر بکشند. شاهانی هم چون تهمورث دیوبند و.... در این مقاله سعی بر آن است که نقش و عملکرد شاهان پهلوان ایرانی بررسی شود تا بیان گردد که آن ها علاوه بر مقام و منزلت شاه در چه جایگاهی قرار داشته و چه نقش های دیگری را عهده دار بوده اند که توانسته اند پهلوان باشند.
    کلیدواژگان: شاهنامه، شاه، پهلوان، نقش و عمل کرد
  • مهدی ماحوزی، ماندانا علیمی صفحات 217-238
    آن چه بیش از هر چیز به مردم ارزش می بخشد و آنها را در میان سایرین سربلند و مفتخر می سازد، بدون شک آیین و آداب و رسوم یک ملت و ارج نهادن به ارزش های آن مردم است. آیین ها و آداب و رسوم، اعتقادات و باورها مجموعه تجربیات و تفکرات بشر در طی قرون و اعصار است و همین تجربه ها و آداب و سنت هاست که به جامعه شخصیت و هویت و موجودیت می بخشد. برای شناخت مردم هر قوم و قبیله ای باید آیین های آن را شناخت تا با روش و نوع زندگی و فکر و تمدن آن مردم آشنا شد.
    در این مقاله سعی شده است با نگاهی اجمالی به آیین های سور که از جمله: آیین زناشویی، لزوم ازدواج به شرط کاوین، شیربها، طالع گرفتن برای تعیین روز ازدواج، حنابندان، شکرافشانی و گواه گیری در ازدواج و. .. و یا در آیین سوگواری: وصیت هنگام مرگ، سیلی بر چهره خود زدن، رخ خراشیدن، پلاس پوشیدن و شستن میت با گلاب و کافور سخن رفته است.
    هدف از این مقاله آشنایی با آیین گذشتگان و بهره وری از فرهنگ و تمدن ایران باستان است و ارج نهادن به آداب و رسوم ازدواج و مرگ است، چه بسا که هر ملتی از تمدن و پیشینه خود سرچشمه می گیرد.
    کلیدواژگان: آیین سور، آیین سوگ، نظامی
|
  • M. Fazeli Pages 9-26
    The deep meaning of rhetorics is the art that we deal with in our everyday life: from home management to school chats, from thoughts and ideas to quarrels and threats, from silence and looks to tears and sighs, from listening and falling in love to biting and picking. The scope of this artistic presence leads to a better analysis of the importance and value of rhetorical knowledge and a better understanding of its territory and scope.The present article seeks two
    Aims
    the importance of rhetoricsand the scope of rhetorics.The first aim is based on three premises:1. Rhetorical knowledge creates layers and is thought-provoking.2. Rhetorical knowledge reveals the truth of the word.3. Rhetorical knowledge gives the word its due position.The second aim focuses on the relation of the rhetorics, and other skills, including1. Its relation to Islamic jurisprudence issues2. Its relation to criminological issues3. Its relation to mythological issues
    Keywords: rhetorics, layer, decoding, criminology, mythology
  • A.Shahbakhsh Pages 27-35
    Shahriar,a strong and capable poet in contemporary poetry and an outstanding bright figure, skillfully exploited all the artistic features of classical verse, went beyond its limited scope, breaking the ancient traditions of classical verse, and extensively benefited from the elements of colloquial language. The last survivor of the classic style, Shahriar knew Nimaee (modern) poetry more than his contemporaries and supported this new style. His support of and interest in the new style attracted the support and gratitude of new style poets.The present article endeavors to have a look at Shahriar’s ideas and to study his sublime position in poetry and his relation with his predecessors and his contemporaries. At the end, the affective and emotional aspects of his poems will also be studied.
    Keywords: Shahriar, affection, emotion
  • A. Farahbakhsh Pages 55-77
    This article tries to explore the Aristotelian concept of "tragic flaw” in Sophocles’ Oedipus Rex (430 B.C.), one of the most renowned tragedies in ancient Greece. Aristotle’s famous definition of tragic characters appears in his Poetics, in response to Plato’s allegations against poetry and his claim that poets attribute human properties to gods and hence represent them as imperfect and frivolous. Aristotle argues that a tragic hero falls not because of unjustifiable external forces, but because of his own mistakes and frailties. This paper views Oedipus tragic flaw from an Aristotelian standpoint and endeavors to observe to what extent it can be applied to Sophocles’ Oedipus Rex.
    Keywords: Aristotle, tragedy, tragic flaw, Oedipus Rex
  • M. Milanimoghaddam, M. Mahmoodi, H. Hosseinzadehshanechi Pages 79-100
    In the 16th century, Europeans became familiar with Persian literature through business trips and political missions. They took samples of Persian literature with them back to their countries. The establishment of chairs for Persian language in famous European universities helped propagate Persian language in European scientific circles. Translations of some well-known Persian works of prose and verse into European languages spread Persian language into public social circles. Afterwards, European writers, poets, and playwrights used Persian ethical, mystic, narrative, and historical texts in their works.Most extracts were taken from mystic and ethical texts like Sa’di’sGolestan and Boustan and then from historical and epic works. The present article briefly studies the way Persian literary texts were used in European literature in 18th to 20th centuries.
    Keywords: Persian texts, European literature, translation, correction, adaptation
  • R. Ashrafzadeh, M. Kalani Pages 101-124
    Studying the literature on the issue of family is necessary for any research on family issues. Historical researches show that in distant times Iranians had patriarch families. Having unlimited powers, the father was the judge and the executer of religious rituals. The wife, though with few powers, was regarded to be the lady of the family and respected by the family members. Children were obedient to their parents.According to Zoroastrianism, marriage was a religious duty and was necessary for salvation; thus, when children were mature, they were married according to rites and customs. In the Shahnameh, the father has the role of a kind, lovely, and supportive ruler, respected and admired by his children. The mother has a sublime status, always revered and praised by her children. For children, respecting parents and observing their rights are considered an ethical duty. In such a family, having children, whether boys or girls, is warmly welcome. Wives consider it compulsory to obey husbands, solicit his opinion, and request his permission in everything. They are kind, faithful, and obedient to their husbands.
    Keywords: ancient Iran, Shahnameh, family, Iranian culture
  • Sh. Hekmat, H. Rafatjoo, A. Heidari Pages 125-140
    European romanticism infiltrated Iranian literature and came to be called Iranian romanticism.The influences of European romanticism can be clearly seen in the poems of post-constitutional poets, specially the poets of the Nima era and even afterwardsup to now.Utilizing some components of Iranian romanticism such as emotions, vast imagination, and love, QeisarAminpour has approached the main product of this school, i.e. the resulting sorrow and sadness that in some cases led to philosophical hopelessness and nihilism of the positive type.The present study is an analysis of the poet’s romantic capability to compose poems on romantic bewilderment and sorrow and, in some cases, on peripheral subjects, like love, mysticism, naturalism, etc.
    Keywords: QeisarAminpour, Iranian romanticism, bewilderment, sorrow
  • M. Reihani, Gh. Maroof Pages 141-174
    The beginning of most books in Persian prose and verse has a special structure, one feature of which is tasmieh (saying the name of God) setayesh (praise), and niyayesh (worship), called aghaziyeh (preface) in this research. Writing prefaces is an ancient style whose structure is based on the tripartite structure of the Praise chapter of the Koran. Besmellah (in the name of God) has been used at the beginning of many epic and lyric mathnavis; alhamdolellah (praise be to Cod) has influenced every single prose work; and the final worship in this chapter has affected verse prefaces. This tripartite structure has not been paid enough attention to. The use of the termtahmidieh has caused the three parts to be considered one The present article, for the first time, introduces aghazieh as well as its types and examples.
    Keywords: Hamd (praise), tasmieh, praise, worship, agharieh, tahmidieh, Persian prose, verse
  • M. Rezayi Pages 175-194
    The present article is a research about the philosophy, ideology, and attitudes of Omar Khayyam, the great world-famous Iranian poet and mathematician. The ideas of reincarnation and Epicureanism are outstanding in his admirable and/or controversial thoughts and ideas.The two perspectives will first be introduced; then the traces of these ideas in Khayyam’s poems will be sought so that we can benefit from the treasures of his knowledge, talent, and genius.
    Keywords: Khayyam, reincarnation, Epicureanism
  • F. Jalalighassempour Pages 195-216
    Shahnameh is the book of kings, kings who, in addition to having the difficult responsibility of governing, are present in wars like brave heroes and defend and guard their homeland; they are kings who have come to picture the greatness of their role and function in Shahnameh, kings like Tahmouress, the demon-enslaver.The present article tries to study the roles and functions of Iranian heroic kings in order to show that they had other statuses and roles in addition to being in the position and status of a king.
    Keywords: Shahnameh, king, hero, role, function
  • M. Mahoozi, M. Alimi Pages 217-238
    What values people more than anything and what makes them proud is the customs, traditions, and rituals of a nation. Rituals, customs, traditions, beliefs and ideas constitute the collection of human thoughts and experiences through centuries. These experiences and traditions give personality and identity to the society. To know the people of each nation and tribe, we should know their rituals in order to get familiar with their life styles and civilization.This article tries to have a look at feast rituals, such as marital customs, the necessity of the dowry for marriage, cabin, the use of astrology to determine the marriage day, hanabandan, sugar-sprinkling, and marriage witnessing; and mourning rituals like the deathbed will, face-slapping, face-scraping, washing the dead body with rosewater and camphor.
    Keywords: feast ritual, mourning ritual, Nezami