فهرست مطالب

پژوهشنامه فیزیولوژی ورزشی کاربردی
پیاپی 15 (بهار و تابستان 1391)

  • تاریخ انتشار: 1393/08/21
  • تعداد عناوین: 7
|
  • ناصر بهپور*، نقی رحیمی صفحات 15-26
    سابقه و هدف

    کوفتگی عضلانی تاخیری (DOMS) یک تجربه معمول و شایع پس از انجام فعالیت های غیر معمول به خصوص تمرینات برونگراست. هدف از این تحقیق، بررسی و مقایسه تاثیر ماساژ یخ و اولتراسوند بر علائم و نشانه های DOMS می باشد.

    روش شناسی:

    30 نفر دانشجوی پسر غیر ورزشکار (سن: 2±21 سال، قد: 3± 167 سانتی متر و وزن: 16±67 کیلو گرم) که تا 6 ماه قبل سابقه کوفتگی عضلانی نداشتند، به صورت داوطلبانه در این پژوهش شرکت نمودند و سپس به صورت تصادفی به 3 گروه 10 نفره (اولتراسوند و ماساژ یخ و کنترل) تقسیم شدند. برنامه فعالیت بدنی برای ایجاد DOMS شامل 15 دقیقه تمرین پله بوده است. متغیر های اندازه گیری شده در روز مبنا (قبل از تمرین پله)، 2، 24، 48 و 72 ساعت پس از تمرین پله، عبارتند از:1 دامنه حرکتی زانو به صورت پاسیو و 2 کراتین کیناز. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون آماری one way ANOVA و آزمون تعقیبی توکی درسطح (0/05>p) استفاده شده است.

    یافته ها

    هیچ تفاوت معنی داری بین تاثیرگذاری اولتراسوند و ماساژ یخ بر نشانگر های کوفتگی عضلانی تاخیری با توجه به زمان وجود نداشته است.

    بحث و نتیجه گیری

    اولتراسوند و ماساژ یخ از لحاظ تاثیرگذاری بر نشانگر های کوفتگی عضلانی تاخیری هیچ گونه تفاوتی نداشتند و وقتی که این دو با گروه کنترل مقایسه شدند مشاهده شد که فقط باعث کاهش بیشتری در میزان کراتین کیناز نسبت به گروه کنترل شدند.

    کلیدواژگان: انقباض برونگرا، کراتین کیناز، تندرنس، کوفتگی عضلانی، استرین عضلانی
  • روح الله محمدی میرزایی*، حسن متین همایی، رضا قاسم نژاد، هادی میری صفحات 27-40
    هدف ازاین پژوهش مطالعه رابطه بین عوامل آنتروپومتریکی و فیزیولوژیکی با عملکرد 3000 متر آزاد دوندگان نخبه استقامت و نیمه استقامت بود. بدین منظور 30 نفر از دوندگان نخبه استقامت و نیمه استقامت با سن 0/63± 21/10 سال، قد 5/82 ± 177/18 سانتی متر و وزن 7/07 ±64/26 کیلوگرم، در این تحقیق شرکت کردند. ویژگی های آنتروپومتریکی (طول و محیط اندام و ترکیب بدنی) وفیزیولوژیکی (توان هوازی و بی هوازی و متغیر های قلبی، عروقی و تنفسی) و ارتباط آن ها با عملکرد دوی 3000متر آزاد دوندگان اندازه گیری شد. برای تجزیه و تحلیل یافته ها از آزمون همبستگی پیرسون با سطح معنی داری p≤0.05) (استفاده شد. از میان 41 متغیر مورد سنجش، تنها 8 مورد ارتباط معنی داری با عملکرد دوندگان داشتند. که بین توده چربی و درصد چربی با عملکرد دوی 3000متر آزاد ارتباط مثبت و معنی داری وجود داشت، بین نسبت توزیع چربی با عملکرد ارتباط منفی و معنی داری مشاهده شد. بین توان هوازی بیشینه، توان بی هوازی وحد اکثر اکسیژن مصرفی در آستانه لاکتات، با عملکرد دوی 3000 متر آزاد رابطه معنی داری مشاهده شد. هم چنین بین ضربان قلب استراحت و تعداد تنفس با عملکرد ارتباط مثبت و معنی داری وجود داشت. با توجه به نتایج حاصل از تحقیق می توان نتیجه گرفت که ویژگی های آنتروپومتریکی اثر کمتری بر عملکرد 3000 متر آزاد دوندگان نخبه استقامت و نیمه استقامت دارند با این جود ترکیب بدن (درصد چربی، توده چربی) اثر منفی بر عملکرد 3000 متر آزاد می گذارد و نسبت توزیع چربی اثرمثبت برروی عملکرد دوی 3000 متر آزاد دوندگان می گذارد؛ اما ویژگی های فیزیولوژیکی رابطه بیشتری با عمکرد دوی 3000 متر آزاد دارند.
    کلیدواژگان: آنتروپومتری، عملکرد، دونده استقامت و نیمه استقامت، ترکیب بدنی
  • اکبر اعظمیان جزی، مریم قره خانی صفحات 41-52
    مقدمه و هدف
    با توجه به رابطه ی احتمالی رزیستین با اضافه وزن و مقاومت به انسولین، هدف این پژوهش بررسی رابطه بین سطوح سرمی رزیستین با مقاومت به انسولین و نیز تاثیر تمرین ورزشی هوازی بر سطوح سرمی رزیستین و مقاومت به انسولین در زنان سالمند دارای اضافه وزن بود.
    روش شناسی: بیست نفر زن سالمند سالم دارای اضافه وزن به طور هدفمند به عنوان آزمودنی های این تحقیق انتخاب و سپس به طور تصادفی به دو گروه تجربی (10 نفر) و شاهد (10 نفر) تقسیم شدند. برنامه تمرین به مدت 8 هفته و هفته ای 3 جلسه با شدت 60 درصد ضربان قلب بیشینه اجرا شد. تفاوت های درون گروهی با استفاده از t همبسته و تفاوت های بین گروهی با t مستقل اندازه گیری شد و برای تعیین روابط بین متغیرها از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد.
    یافته ها
    سطوح رزیستین با انسولین و با مقاومت به انسولین رابطه معکوس و معنی داری داشت. انسولین، مقاومت به انسولین، شاخص توده بدنی و وزن گروه تجربی در مقایسه با گروه شاهد، پس از تمرین کاهش یافت. ولی رزیستین سرم به طور معنی داری افزایش یافت.
    نتیجه گیری
    تمرین ورزشی هوازی، با کاهش وزن و مقاومت به انسولین و افزایش سطوح سرمی رزیستین ممکن است نقش مهمی در کنترل وزن و پیش گیری از دیابت نوع 2 داشته باشد.
    کلیدواژگان
    کلیدواژگان: رزیستین، مقاومت به انسولین، تمرین هوازی، زنان سالمند، اضافه وزن
  • ایوب مهدی وند*، وحید ساری صراف، علی برزگری، حسن قدیمی ایلخانلار، بابی سان عسگری صفحات 53-66
    سابقه و هدف
    مدارک معتبری از این دیدگاه حمایت می کند که فعالیت های ورزشی شدید سبب سرکوبی سیستم ایمنی مخاطی ورزشکاران می گردد. فوتبال، یکی از رشته های ورزشی است که به دلیل بالا بودن شدت فعالیت می تواند بر پارامتر های ایمنی مخاطی تاثیر منفی داشته باشد. هدف تحقیق حاضر، تاثیر یک جلسه مسابقه فوتبال در شرایط واقعی بر پاسخ هایIgA، مقدار جریان بزاق، نسبت IgA/Pro و پروتئین تام بزاقی مردان فوتبالیست می باشد.
    روش شناسی: 22 بازیکن مرد فوتبالیست لیگ دسته سوم ایران با میانگین (سنی2±21 سال، شاخص توده بدنی2/1 ±24/6 کیلوگرم/متر مربع، حد اکثر اکسیژن مصرفی3/3±51/1 (میلی لیتر/کیلوگرم/دقیقه) در این تحقیق شرکت کردند. رژیم غذایی و فعالیت آزمودنی ها از 48 ساعت قبل تا 24 ساعت بعد از انجام مسابقه کنترل و نمونه های بزاقی تحریک نشده در 3 مرحله زمانی، قبل، بلافاصله بعد و 24 ساعت بعد از انجام مسابقه جمع آوری گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های شاپیرو ویلک، تحلیل واریانس با آزمون های مکرر، آزمون تعقیبی بونفرونی و نرم افزار SPSS16 در سطح معنی داری 05/0P< استفاده شده است.
    یافته ها
    یک جلسه مسابقه فوتبال باعث افزایش معنی دار غلظت IgA، پروتئین تام بزاقی و کاهش معنی دار نسبت IgA/Pro و مقدار جریان بزاق گردیده است. درحالی که تاثیر معنی داری بر میزان ترشح IgA نداشته است (P<0.05).
    بحث و نتیجه گیری
    با توجه به نتایج این تحقیق می توان گفت، علی رغم کاهش مقادیر جریان بزاقی، انجام یک مسابقه فوتبال رسمی به دلیل عدم کاهش معنی دار مقادیر ترشحی IgA بزاقی منجر به سرکوبی عملکرد ایمنی مخاطی نمی گردد.
    کلیدواژگان: بزاق، ایمونوگلوبولین A، پروتئین تام بزاقی، فوتبال
  • امیرحسین حقیقی*، حمیرا شجاعی، محمدرضا حامدی نیا، محمدعلی سردار صفحات 67-82
    هدف
    هدف تحقیق حاضر بررسی تاثیر حجم های مختلف تمرینات هوازی بر متغیر های آهن (فریتین، اشباع ترانسفرین، آهن سرم، ظرفیت جذب آهن) و پارامتر های خونی (هموگلوبین، هماتوکریت، MCH، MCV، MCHC) است.
    روش شناسی: 39 دانش آموز دختر 1715 ساله به صورت داوطلبانه انتخاب و در چهار گروه تقسیم شدند: گروه الف، 3 جلسه تمرین در هفته، گروه ب، 4 جلسه تمرین در هفته، گروه ج، 5 جلسه تمرین در هفته، گروه د، گروه کنترل. برنامه تمرینات هوازی به مدت 8 هفته و هر جلسه تمرین شامل دویدن مداوم با شدت 80 70%حد اکثرضربان قلب به مدت 60 45 دقیقه بود. متغیر های آهن از طریق نمونه گیری خون قبل و بعد از برنامه تمرین تحلیل شدند.
    نتایج
    نتایج نشان داد که 3، 4 و 5 جلسه تمرین هوازی، تاثیر معناداری بر، MCV (P=0.67)، (MCH (P=0.88)، MCHC (P=0.71، آهن سرم (P=0.123)، (TIBC (P=0.395 و (TS (P=0.414 ندارد. هموگلوبین و هماتوکریت در همه گروه های تمرینی افزایش یافت؛ اما این افزایش معنادار نبود. غلظت فریتین سرم در همه گروه های تمرینی کاهش یافت؛ اما این کاهش در گروه 5 جلسه تمرین در هفته معنادار بود.
    نتیجه گیری
    می توان گفت دختران جوان برای انجام این حجم از تمرین (5 جلسه در هفته)، لازم است تا از مکمل های آهن استفاده کنند.
    کلیدواژگان: حجم های مختلف، تمرین هوازی، وضعیت آهن، دختران جوان
  • محمد رحیمی *، محمدحسین علی زاده، رضا رجبی، هاشم پیری، محمد یوسفی صفحات 83-92
    هدف از این تحقیق بررسی شیوع، ناحیه بروز آسیب، زمان و منطقه بروز آسیب در مردان ورزشکار فوتسال شرکت کننده در اولین دوره مسابقات جام باشگاه های آسیا 2010 بود. اطلاعات مربوط به آسیب با استفاده از برگه ثبت آسیب و به کمک پزشک مسابقات جمع آوری شد. از آزمون خی دو برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. به طور کلی 53 آسیب در 20 مسابقه ثبت شد که برابر با میزان شیوع 397/5 آسیب در هر 1000 ساعت مسابقه یا 2/65 آسیب در هر مسابقه بود. 43/4 درصد آسیب ها در اندام تحتانی رخ داد که بیشتر آن ها در زانو (20/8 درصد) و مچ پا (20/8درصد) بود. میزان آسیب های خفیف به طور معناداری بیش از آسیب های شدید بود (x2 =31/71، P=0/001) و اختلاف معناداری در بروز آسیب بین 4 دوره 10 دقیقه ای از زمان مسابقه مشاهده نشد (p<0/05). بیشترین تعداد آسیب در 10 دقیقه پایانی بازی (30/2 درصد) اتفاق افتاد. هم چنین، بیشتر آسیب ها به طور معناداری در منطقه 2 (منطقه پنالتی) اتفاق افتاد (x2 =88/13، P=0/001). از نتایج این تحقیق می توان نتیجه گیری کرد که فوتسال ورزشی پرآسیب است که بیشتر آسیب های آن در مچ پا و زانو رخ می دهد و عواملی مانند مناطق مختلف زمین و زمان آسیب در میزان آسیب دیدگی بازیکنان موثرند. از این رو در اجرای برنامه های پیشگیری از آسیب های بازیکنان رشته فوتسال باید به این موارد توجه کافی داشت.
    کلیدواژگان: فوتسال، آسیب، جام باشگاه های آسیا
  • ابراهیم بنی طالبی*، محمد فرامرزی، سعید رستمی، رضا نوری، رعنا محمودی صفحات 93-102
    مقدمه و هدف
    یکی از عوامل حساس در رقابت های ورزشی نقش داوران است که در تصمیمات آنها، عوامل استرس زا می تواند نقش عمده ای داشته باشند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی تغییرات فیبرینوژن، شاخص های هورمونی و ایمنی در پاسخ به استرس رقابت در داوران فوتبال بود.
    روش شناسی: 14داور ملی با میانگین سنی 28.7±4.76 سال، قد 179.6±7.39 سانتی متر، وزن 75±9.94 کیلوگرم، شاخص توده بدنkg/m2) 23.17+1.92) بصورت هدفمند از میان داوران استان اصفهان انتخاب شدند؛ از آزمودنی ها در مرحله استراحت و بلافاصله پس از مسابقات فوتبال آسیا خون گیری وریدی به عمل آمد. میزان فیبرینوژن، کورتیزول، تستوسترون، لکوسیت ها، لنفوسیت ها، نوتروفیل ها و منوسیت های خون اندازه گیری شد. ازروش های آماری t-همبسته برای تحلیل داده ها استفاده شد.
    یافته ها
    یافته ها نشان داد افزایش معناداری در میزان فیبرینوژن (0/004=P)، کورتیزول (0/008=P) و لنفوسیت های (0/04=P) خون داوران پس از مسابقات حساس فوتبال نسبت به وضعیت استراحت وجود دارد؛ در حالی که تفاوت معناداری در میزان هورمون تستوسترون (0/54=P)، نسبت تسوسترون به کورتیزول (0/1=P)، لکوسیت ها (0/37=P)، نوتروفیل ها (0/17=P) و منوسیت ها (0/08=P) به دست نیامد.
    نتیجه گیری
    به طور کلی به نظر می رسد استرس رقابت تاثیر معناداری بر میزان فیبرینوژن و کورتیزول خون داوران فوتبال داشته است و آنها نیز همانند ورزشکاران و مربیان تحت تاثیر استرس ناشی از رقابت قرار می گیرند. بنابراین شناخت عوامل استرس زا و تاثیر گذار بر تغییرات فیزیولوژیکی، روحی و روانی داوران، و یافتن راهبردهای تعدیل و کنترل این تغییرات از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
    کلیدواژگان: استرس، فیبرینوژن، داوران، رقابت، ایمنی، کورتیزول، تستوسترون
|
  • Behpoor. N.*, Rahimi. N Pages 15-26

    Background & Purpose:

    DOMS is commonly experienced following novel physical exercise، especially with the eccentric exercises. The main aim of this research is Study and comparison of Ultrasound and Ice massage effect on DOMS signs.

    Methodology

    Thirty male students in Kermanshah Razi college who didn''t take physical exercise (age: 21±2، height: 167±3، weight: 67±16) and have no record about DOMS last six months، they voluntary took part in this investigation and so randomly devided into 3 groups 10 students (ultrasound، ice massage and control groups). The program of Physical activity for creating DOMS including Fifteen minutes bench step-testing. Dependent variables (knee ROM and Creatine Kinase(CK)) assessed at baseline 2، 24، 48 and 72 hours postexercise. Tukey and independent t-test (p< 0/05) used for data analysis.

    Results

    According to the time the weren''t any significant difference between effect of Ultrasound and Ice massage on DOMS signs.

    Conclusion

    According to results، ultrasound and ice massage by effecting on DOMS signs had no difference and while they compared with control groups we observed more reduction of CK to control groups.

    Keywords: Eccentric Contraction, Creatine Kinase, Tenderness, Muscle Soreness, Muscle Strain
  • Mirzaee.M.R.*, Matin Homaee.H., Ghasemnejad.R., Miri.H Pages 27-40
    The purpose of this research is to define the relationship between anthropometric and physiological variables in elite distance and middle distance runners of Iranian national athletics team for the 3000 meters performance. To do this, a sample of 30 elite runners with the mean age of 21.10±0.63 and mean height of 177.8±5.82 and mean weight of 64.26±7.07 were used. Characteristics of anthropometric and physiological and their relationship for the athletes were measured. The Pearson regression with (p≤0.05) was used for this analysis. From 41variables 8 of them had a meaningful relationship with the performance of athletes which from these body fat mass (kg) and percentage of fat (%) had a positive and meaningful relationship with the performance and a negative and meaningful relationship between distribution of fat and performance. Between vo2max (ml/min/kg), anaerobic power, vo2@LT (ml/min) and the performance there was a negative and meaningful relationship. Between rest heart rate, breath rate and the performance there was a positive and meaningful relationship.
    Keywords: anthropometric, performance, distance, middle distance runner, body composition
  • Azamian Jazi. A., Gharekhani. M Pages 41-52
    Introduction and
    Purpose
    Due to probable correlation between resistin and overweight, and insulin resistance, we first assessed the association between serum resistin levels and insulin resistance and then, investigated the effects of aerobic exercise training on serum resistin levels and insulin resistance.
    Methodology
    Twenty healthy overweight older women purposefully were selected as subjects and then, randomly divided into experimental (n= 10) and control groups (n= 10). Aerobic exercise training was performed at an intensity corresponding to 60% of their maximal heart rate for 3 d/wk for eight weeks. Within-group differences were analyzed by paired samples t-test and the between-group differences by independent samples t-test, and Pearson’s correlation coefficient analysis was used to assess the correlation between variables.
    Results
    There was a significant inverse correlation between serum resistin and insulin, and insulin resistance. Insulin, insulin resistance, BMI and weight significantly decreased, but serum resistin levels significantly increased after the exercise.
    Conclusion
    Aerobic exercise training may play an important role in weight control and the prevention of type II diabetes in healthy overweight older women by decreasing weight and insulin resistance, and increasing serum resistin levels.
    Keywords: Resistin, Insulin resistance, Aerobic exercise training, Older women, Overweight
  • Mahdivand. A.*, Sari Sarraf. V., Barzegari. A., Ghadimi. H., Babysan. A Pages 53-66
    Background and
    Purpose
    would support a view that intense physical activity to cause suppression mucosal immune system athletes. The purpose of this study was to determine effect of single bout of soccer on salivary IgA and total protein responses in male soccer players.
    Methodology
    In this investigation participants Twenty two soccer male players of league three in Iran with (age 21±2 yr,BMI 24.6± 2.1 kg/m2,VO2max 51.1 ±3.3 ml.kg-1. min) Before, immediately and 24 hours post-exercise, salivary samples were collected. Data were statistically analyzed by Shapiro wilk-test, bonfferoni test and one way ANOVA.
    Results
    The results showed that single match soccer increases salivary IgA concentration, Total protein levels and decrease s-IgA/Pro ratio and flow rate (P<0.05) significantly, but had no effect on salivary IgA secretion rate (P<0.05).
    Discussion
    Findings of this study indicate despite decrease salivary flow rate, a single soccer match caused non significantly reducing of IgA secretion rate, lead to not suppression mucosal immune performance.
    Keywords: Saliva, immunoglobulin A, total protein, soccer
  • Haghighi. A. H.*, Shojae.H., Hamedinia. Mr, Sardar.Ma Pages 67-82
    Purpose
    The aim of this study was evaluate the effect of different volumes of aerobic training on variable of iron status (ferritin, transferring saturation, serum iron, total iron binding capacity) and hematological indices (MCH, MCHC, MCV, Hb, Hc).
    Methodology
    Thirty nine girl students aged 15-17 years were selected voluntarily and participate in a aerobic training program. Subjects were divided into four groups: 1) three days per week (n=10); 2) four days per week (n=11); 3) five days per week (n=10); 4) control group (n=8). Aerobic training program included con􀀱nual running for 45-60 minutes at 70 to 80% maximal heart rate for 8 weeks. The iron status was analyzed in venous blood samples before and after training.
    Results
    At the end of experiment, different volumes of aerobic training had not significantly effect on MCV (P=0.67), MCH (P=0.88), MCHC (P=0.71), serum iron (P=0.123), TIBC (P=0.395), TS (P=0.414). Hemoglobin and Hematocrit were increased in experimental groups, although was not significant. Serum ferritin concentration was decreased in experimental groups, but it was significant only in third group.
    Conclusion
    These results indicate that young girls for this volume of aerobic training (5 sessions per week) must use from iron supplements.
    Keywords: different volumes, aerobic training, iron status, young
  • Rahimi. M.*, Alizadeh.M. H., Rajabi. R., Piry H., Yousefi.M Pages 83-92
    The aim of this study was to investigate the incidence rate, area of injury, time of onset and incidence of injury zone in the male futsalists participant in the first indoor soccer Championship Asian Cup 2010. The data was collected by the report form and the medical report by the physician of the matches. Chi-Square test was used to analyses the data. Overall 53 injuries were recorded in the 20 matches the prevalence of 397/5 injuries per 1000 match hours or 2/65 was happened in each competion. 43/4 percent of injuries occurred in the lower extremities, mostly in the knee (20/8 percent) and ankle (20/8 percent), respectively(x2 =44/47, P=0/001). Moderate injuries were significantly higher than severe injuries(x2 =31/71, P=0/001). No significant difference in injury incidence was found among four 10-minute periods of time. Most injuries occurred in the last 10-minutes of the match (30/2 percent). Also, injuries occurred in the region 2(penalty area) was significantly higher than other regions (x2 =88/13, P=0/001). According to the results futsall showed more injuries in the knee and ankle. Factors such as different regions of the playground and the time of the match can effect in injury rates of players. Therefore, for avoiding of injury in futsal attention should go toward these factors.
    Keywords: Indoor soccer, Injury, Asian clubs, Futsall palyer
  • Banitalebi. E.*, Faramarzi. M., Rostami. S., Nuri. R., Mahmodi. R Pages 93-102
    Introduction and
    Aim
    One of the critical factors involved in competitive sports is the role of referees that in their decisions stressors play major role. The purpose of this study was to investigate the changes in fibrinogen, hormonal and immune parameters of soccer referees in response to competitive stress.
    Methods
    14 national referees with a mean age 28.7±4.76 years, height 179.6±7.39 cm, weight 75±9.94 kg and BMI 23.17+1.92 (kg/m2) were chosen as subjects. Two Blood sample was taken in resting phase and immediately after a match of Iranian football league. The rate of fibrinogen, cortisol, testosterone, leukocytes, lymphocytes, neutrophils and monocytes were measured. Dependent t-test was used for analysis of data.
    Results
    Findings indicated a significant increase in fibrinogen levels (P=0.004), cortical (P=0.008) and blood lymphocytes (P=0.04) after a football match than the rest phase.
    Conclusion
    As a conclusion, competitive stress had significant effect on rate of fibrinogen and cortisol of plasma, and soccer referees as like as other athletes have been influenced by stress. Thus, it is important to know factors that are involved in physiological, emotional, and psychological changes.
    Keywords: Stress, fibrinogen, referee, competition, cortisol, testosterone