فهرست مطالب

مجله علوم پزشکی رازی
سال بیست و یکم شماره 6 (پیاپی 123، شهریور 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/06/28
  • تعداد عناوین: 11
|
  • فرزانه برفه ای، محسن عباسی، رضا خدابخشی، محمودرضا گوهری صفحات 1-9
    زمینه و هدف
    آدنوکارسینوم شایع ترین نوع سرطان معده است که طول عمر افراد مبتلا به آن کوتاه تر از سایر انواع سرطان معده می باشد. در این مطالعه بقای بیماران مبتلا به سرطان معده آدنوکارسینوم مورد تحلیل قرار گرفته است.
    روش کار
    در این مطالعه، 99 بیمار مبتلا به سرطان معده آدنوکارسینوم که در سال های 85 و 86 برای درمان به بیمارستان شهید دکتر فیاض بخش مراجعه کردند مورد بررسی قرار گرفت. اثر متغیرهای جنسیت، سن، درجه تمایز سلولی تومور، محل درگیری، نوع درمان کمکی، اندازه ی تومور و شاخص توده ی بدنی مورد ارزیابی قرار گرفت. زمان بقای افراد به روش کاپلان- مایر برآورد گردید و مدل مخاطرات متناسب کاکس برای تعیین عوامل موثر بر بقا استفاده شد. تحلیل داده ها با نرم افزار R انجام شد.
    یافته ها
    69 نفر از بیماران مرد و 30 نفر زن بودند. میانگین سن بیماران مرد 61/8 (با انحراف معیار 13/22) سال و زنان 64/40 (با انحراف معیار 10/77) سال بود. میانه ی بقای بیماران 14/5 ماه برآورد گردید. بقای یک ساله، دو ساله و سه ساله برای این بیماران به ترتیب 59%، 30/8%، 17/9% به دست آمد. در مدل چند متغیره ی مخاطرات متناسب کاکس عوامل درجه تمایز سلولی تومور، دریافت رادیوتراپی، زمان شیمی درمانی و شاخص توده ی بدنی بر بقای بیماران معنی دار شدند (0/05 > p).
    نتیجه گیری
    بیمارانی که در مراحل اولیه بیماری آن ها تشخیص داده شد و از درمان های کمکی استفاده کردند، بقای بالاتری نسبت به سایر بیماران داشتند. بنابراین آموزش همگانی جهت کنترل و پیشگیریو همچنین مراجعه منظم و پیگیری درمان مناسب، بهترین راه برای رسیدن به بهبودی و بالا بردن بقای بیماران است
    کلیدواژگان: سرطان معده، مدل مخاطرات متناسب کاکس، تحلیل بقا
  • اکرم جعفری، محمدرضا مرادی صفحات 10-18
    زمینه و هدف
    کاهش تراکم استخوان معضلی است که به تدریج به بیماری پوکی استخوان تبدیل می شود. ورزش می تواند از طریق مکانیسم های متعدد مانند تغییر در برخی متغیرهای آنتروپومتری در پیشگیری از پوکی استخوان موثر واقع شود.. هدف از تحقیق حاضر بررسی مقدار تراکم استخوان و برخی متغیرهای آنتروپومتری و رابطه بین آنها در مردان 50 تا70 ساله ورزشکار و غیر ورزشکار است.
    روش کار
    30 مرد ورزشکار و 30 مرد غیر ورزشکار 50-70 ساله در تحقیق حاضر شرکت کردند. تراکم استخوان و متغیرهای آنتروپومتری آنها اندازه گیری شد. از آزمون t مستقل و ضریب همبستگی پیرسون برای ارزیابی داده ها استفاده گردید.
    یافته ها
    در گروه ورزشکار مقدار تراکم استخوان ران و کمر و نیز وزن عضله به طور معناداری بالاتر از گروه غیر ورزشکار بود (0/01 < p). بررسی رابطه بین تراکم استخوان و متغیرهای آنتروپومتری در کل آزمودنی ها نشان داد که بین تراکم استخوان با وزن (0/05 < p)، وزن عضله (0/01 < p) و قد (0/05 < p) رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. اما نتایج این بررسی در گروه های کنترل و تجربی به صورت جداگانه، نشان داد که تنها در گروه تجربی ارتباط مثبت و معناداری بین تراکم استخوان ران و وزن عضله (0/01 < p) وجود دارد.
    نتیجه گیری
    شرکت منظم در فعالیت های بدنی با شدت و مدت مناسب، می تواند از طریق افزایش مقدار عضله و تراکم استخوان بر رابطه بین تراکم استخوان و متغیرهای آنتروپومتری تاثیر گذار باشد. بنابراین در مقایسه نتایج تحقیقات باید به ورزشکار بودن یا نبودن افراد توجه شود.
    کلیدواژگان: تراکم استخوان، متغیرهای آنتروپومتری، ورزشکار
  • کبری پرون، سیما لک دیزجی، فریبرز روشنگر، مهتاب مستوفی صفحات 19-28
    زمینه و هدف
    نارسایی مزمن کلیه و همودیالیز، باعث تغییرات عمده در سبک زندگی بیماران شده که کیفیت زندگی آنها را تحت تاثیر قرار می دهد. هدف این پژوهش، بررسی کیفیت زندگی در بیماران همودیالیزی می باشد.
    روش کار
    این پژوهش توصیفی تحلیلی در بیمار ان همودیالیزی درسال 1391 انجام گرفت. تعداد 245 بیمار از 4 بیمارستان آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تبریز و مراغه بر اساس روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شد ند.کیفیت زندگی با پرسشنامه کیفیت زندگی بیماران کلیوی (KDQOL-SF) اندازه گیری شد. برای آنالیز داده ها از ضریب همبستگی پیرسون، آزمون تی مستقل و آنالیز واریانس یکطرفه استفاده شد.
    یافته ها
    میانگین نمره کل کیفیت زندگی بیماران (48.4 ± 11.9) بود. بیماران در حیطه های وضعیت شغلی، بار بیماری کلیه، کیفیت تعاملات اجتماعی مربوط به بعد بیماری کلیه و در تمام حیطه های ابعاد سلامت جسمی و روانی به جز درک سلامت عمومی نمره کیفیت زندگی پایین داشتند. بین ابعاد سلامت جسمی و روانی و بعد اختصاصی بیماری کلیه با کیفیت زندگی کلی بیماران ارتباط معنی دار و مثبت وجود داشت (p <0/01). کیفیت زندگی ضعیف با سن بالا، موقعیت شغلی نامناسب، تحصیلات و درآمد پایین ارتباط معنی دارداشت.
    نتیجه گیری
    بیماران همودیالیزی در ابعاد سلامت جسمی و روانی و اجزای بعد اختصاصی بیماری کلیه مثل موقعیت شغلی،کیفیت تعاملات اجتماعی و بار بیماری کلیه مشکلات زیادی داشتند، بنابراین مداخلات لازم باید جهت بهبود کیفیت زندگی بیماران در همه ابعاد آن بکار گرفته شود.
    کلیدواژگان: کیفیت زندگی، همودیالیز، KDQOL، SF
  • علی میرزاجانی، علیرضا جعفری صفحات 29-35
    زمینه و هدف
    هدف از انجام این پژوهش، تعیین اثر هم افزایی دوچشمی بر مولفه های موج پتانسیل برانگیخته بینایی در حوزه زمان می باشد.
    روش کار
    پتانسیل برانگیخته بینایی گذرای تک چشمی و نیز دوچشمی در 21 داوطلب 18 الی 24 سال (میانگین ± انحراف معیار، 20.7 ± 1.9) با سیستم بینایی طبیعی نسبت به تناوب تحریکات الگوهای شطرنجی با فرکانس فضایی – زمانی (2/18 سیکل بر درجه -4 هرتز) ثبت گردید. دامنه و زمان تاخیر مولفه های N75، P100 و N135 موج پتانسیل برانگیخته بینایی گذرا در حالات تک چشمی و دوچشمی اندازه گیری شد. به منظور ارزیابی تاثیر هم افزایی دوچشمی بر مولفه های موج پتانسیل برانگیخته بینایی گذرا میانگین نتایج تک چشمی چشم های راست و چپ بدست آمد و یافته های دو چشمی با میانگین یافته های تک چشمی به کمک آزمون آماری t زوج مقایسه گردید.
    یافته ها
    زمان های تاخیر مولفه های N75، P100 و N135 در حالت تحریک دوچشمی به طور قابل ملاحظه نسبت به میانگین تحریک های تک چشمی کوتاه تر بود (p<0.005). دامنه موج پتانسیل برانگیخته دو چشمی نیز در هر سه مولفه در حالت دوچشمی نسبت به میانگین تحریک های تک چشمی بیشتر بود (p<0.005).
    نتیجه گیری
    افزایش دامنه و کاهش زمان تاخیر موج پتانسیل برانگیخته بینایی دو چشمی نسبت به وضعیت تک چشمی در همه مولفه های موج پتانسیل برانگیخته بینایی-جدا از علت بوجود آورنده این نتیجه- نشان دهنده افزایش میزان فعالیت و سرعت عملکرد سیستم بینایی در حالت دو چشمی در مقایسه با حالت تک چشمی در همه بخش های کورتکس است.
    کلیدواژگان: پتانسیل برانگیخته بینایی، هم افزایی دوچشمی، دامنه، زمان تاخیر
  • مهرانگیز قربانی صفحات 36-44
    زمینه و هدف
    پیچ خوردگی های حاد کناره خارجی مچ پا، از آسیب های شایع در ورزش و فعالیت های روزمره زندگی محسوب می شود. هدف از این مطالعه بررسی پاسخ عصبی عضلانی عضلات ثبات دهنده پاسچر (Posture) به منظور فراهم کردن چشم انداز بیومکانیکی اثرات موضعی و سراسری ناپایداری حاد مچ پا بر تعادل پویا برای پزشکان، در این بیماران است.
    روش کار
    برنامه آزمایشی گاری- وزنه با شبیه سازی افتادن، با مطالعه روی شدت فعالیت الکترومیوگرافی (EMG (Electromyography چهار عضله ثبات دهنده پاسچر شامل؛ ساقی قدامی (tibialis anterior: TA)، دوقلوی میانی (medialis gastrocnemius: MG)، پهن میانی (vastus medialis: VM) و راست کننده ستون فقرات در ناحیه سوم کمری (erector spinae: L3)، هنگام بروز شتاب ناگهانی در سطح اتکاء روی دو سمت درگیر و غیر درگیر بدن به دو جهت روبه جلو و عقب انجام گرفت. مطالعه بر روی 19 مرد بزرگسال در دو گروه؛ (9 فرد مبتلا به پیچ خوردگی حاد کناره خارجی مچ پا (LAS (Lateral Ankle Sprain)؛ با میانگین سنی؛ 23/9 ± 2/03 سال و 10 فرد سالم با میانگین سنی؛ 26/4 ± 3/20 سال) انجام شد. داده های EMG به روش تحلیل واریانس چندگانه و تحلیل عاملی 4×2×2 مورد تحلیل و ارزیابی قرارگرفت.
    یافته ها
    فعالیت EMGTA راست و چپ در شتاب به جلو، به طور معنی داری در گروه LAS حاد بیش از گروه نرمال بود. فعالیت بالاتر MGR در شتاب رو به عقب، به طور معنی داری در گروه سالم بیش از گروه LAS بود. فعالیت EMG عضلات دو سمت بدن در گروه افراد بیمار متقارن است.
    نتیجه گیری
    بی ثباتی حاد مچ پا با تغییر بر دستگاه عصبی اسکلتی عضلانی، مکانیسم کنترل تعادلی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد.
    کلیدواژگان: الکترومایوگرافی سطحی(sEMG)، پاسچر، تعادل، شتاب ناگهانی در سطح اتکاء، پیچ خوردگی حاد کناره خارجی مچ پا (LAS)
  • محمد موسوی، علی جمشیدی، جان محمد رئیسی صفحات 45-53
    زمینه و هدف
    توکسوپلاسموز از جمله بیماری های مهم انگلی مشترک انسان و دام (زئونوز) محسوب می گردد که به دنبال مصرف گوشت خام یا نیم پخته و یا از طریق آلودگی با مدفوع گربه آلوده به توکسوپلاسما گوندی و همچنین به صورت مادرزادی از طریق جفت به جنین منتقل می گردد. هدف این مطالعه تعیین شیوع توکسو پلاسما در زنان باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر نیکشهر در سال 1391 بود.
    روش کار
    پژوهش حاضر یک مطالعه مقطعی – توصیفی جهت بررسی سطح آنتی بادی های ضد توکسوپلاسموز IgM و IgG بر روی 185 خانم با اولین بارداری در شهرستان نیک شهر است که به روش ELISA انجام گرفت.
    یافته ها
    در بین افراد شرکت کننده در این مطالعه 183 نفر (98/9 درصد) سابقه مصرف سبزیجات خام، 18 نفر (9/7 درصد) سابقه مصرف گوشت نیم پز، 146 نفر (78/9درصد) سابقه عدم استفاده از مواد ضد عفونی کننده در شستشوی سبزی،10 نفر (5/4 درصد) سابقه تماس با گربه و 31 نفر(16/8 درصد) سابقه مصرف آب آلوده را داشته اند. در این مطالعه از 185 مراجعه کننده، 19 نفر (10/3 درصد) از افراد IgG مثبت و 1 نفر(0/55 درصد)، IgG و IgM هر دو مثبت بودند.
    نتیجه گیری
    با توجه به پایین بودن سطح ایمنی و خطرات ناشی از آلودگی در حین بارداری و عوارض متعاقب آن، آموزش عمومی جهت پیشگیری از گسترش عفونت حائز اهمیت می باشد.
    کلیدواژگان: توکسوپلاسموز، IgM ضد توکسوپلاسما، IgG ضد توکسوپلاسما، آزمایشات دوران بارداری
  • مهدی اداوی، مسعود صالحی، مسعود رودباری، فرشته عسگری، علی رافعی صفحات 54-61
    زمینه و هدف
    دیابت و فشار خون از جمله بیماری های غیر واگیر هستند که شیوع آنها برای مسئولان بهداشتی کشور بسیار مهم می باشند. هدف این مطالعه مقایسه مدل رگرسیون لجستیک (LR) دو متغیره با شبکه های عصبی مصنوعی (Artificial Neural Networks=ANN) در پیش بینی هم زمان رخداد بیماری فشارخون ودیابت می باشد.
    روش کار
    این مطالعه تحلیلی- مقطعی در سال 1392-1391 در تهران با نمونه ای 12000 نفر از بالغین انجام شد. پرسشنامه طرح شامل گزینه هایی درباره فشار خون و دیابت و عوامل خطر این بیماری ها بود. یک مدل ANN پرسپترون با دو لایه پنهان با به کارگیری نرم افزار MATLAB بر داده ها برازش داده شد. متغیرهای مطالعه سابقه دیابت و فشار خون، جنسیت، نوع روغن مصرفی، فعالیت بدنی، سابقه فامیلی، سن، سیگار کشیدن وچاقی بودند. برای مدل سازی ابتلای توام به بیماری ها، از مدل LR توام در نرم افزار SAS استفاده شد. برای بررسی دقت پیش بینی های حاصل از مدل LR و ANN در ابتلای توام بیماری ها از سطح زیر منحنی ROC استفاده گردید.
    یافته ها
    متغیرهای جنس، نوع روغن مصرفی، فعالیت بدنی، سابقه فامیلی، سن، سیگاری غیرفعال وچاقی وارد مدل LR دو متغیره و ANN شدند. برای مدل LR نسبت بخت های متغیرهای فوق به ترتیب 1/14، 0/58، 1/8، 1/32، 0/36، 0/76 و 0/47 بدست آمد. بنابراین بخت ابتلای توام به بیماری ها در زنان (1/14)، عدم فعالیت بدنی (1/8) و دارای سابقه فامیلی (1/32) نسبت به سایر گروه ها بیشتر است. سطح زیر منحنی ROC برای مدل LR دو متغیره و ANN به ترتیب 0/78 (0/039= p) و 0/86 (0/046= p) حاصل شد.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج و مقایسه دقت پیش بینی روش های فوق، به کارگیری ANN نسبت به مدل LR دو متغیره برای تشخیص هم زمان بیماری دیابت و فشار خون دقت بالاتری دارد.
    کلیدواژگان: شبکه های عصبی مصنوعی، رگرسیون لجستیک دومتغیره، بیماری دیابت، فشارخون
  • سعیده دریازاده صفحات 62-70
    زمینه و هدف
    درمان ضد رترو ویروسی خیلی فعال (HAART) شامل مصرف سه یا بیشتر از داروهای ضد رتروویروسی است که تاثیر آن در کنترل بیماری ایدز به خوبی ثابت شده است. هدف این مطالعه بررسی پایبندی و روند درمان ضد رتروویروسی در بیماران مرکز مشاوره بیماری های رفتاری اصفهان طی ده سال (1378-88) بود.
    روش کا ر: این مطالعه به صورت مقطعی بود و روند درمانی همه بیمارانی که طی این ده سال درمان ضد رترو ویروسی دریافت کرده بودند، بررسی شد. اطلاعات بیماران وارد نرم افزار 19 SPSS شد و داده ها با روش آمار توصیفی تحلیلی تحلیل شد.
    یافته ها
    در این مطالعه 74 بیمار، درمان ضد رترو ویروسی دریافت کرده بودند. 18 بیمار (24/3%) که در مرحله ایدز بودند، فوت شدند و بیشترین میزان فوت در معتادان تزریقی (94/4%) و بیمارانی که سابقه درمان با متادون نداشتند (100%) مشاهده گردید. 63 بیمار (85/1%) به دلیل ایدز یا کاهش CD4 و 11 بیمار (14/9%) به منظور پروفیلاکسی، درمان ضد رترو ویروسی دریافت کرده اند. 8 بیمار (10/8%) نسبت به درمان ضد رترو ویروسی پایبندی نداشتند.
    نتیجه گیری
    شروع به موقع درمان ضد رترو ویروسی، پایبندی بیماران به درمان و متادون درمانی برای حذف اعتیاد تزریقی، نقش مهمی در موفقیت درمان دارد.
    کلیدواژگان: درمان ضد رترو ویروسی، پایبندی، مرکز مشاوره، ایدز، ایران
  • حمیدرضا علیزاده اطاقور، مصطفی حسینی، عدنان تیزمغز، راحله ابوالفتحی ممتاز صفحات 71-74
    زمینه و هدف
    شقاق مقعد یک پارگی خطی در نیمه تحتانی کانال آنال می باشد. پارگی در آنودرم منجر به اسپاسم اسفنگتر داخلی آنال شده که منجر به بدتر شدن زخم و ایجاد شقاق مقعد می گردد. هدف این مطالعه بررسی تاثیر داروی Colofac بر کاهش اسپاس مبود.
    روش کار
    در یک کارآزمایی بالینی (Clinical trial) طی سال 1388، 40 بیمار مراجعه کننده به درمانگاه تخصصی جراحی ابوالفضل شهر بوشهر به علت شقاق مقعد مورد بررسی قرارگرفتند. بیماران بصورت تصادفی به دو گروه 20 نفری تقسیم شدند که گروه مداخله داروی Colofac بصورت mg 135(شبی یک عدد) به مدت 2 هفته دریافت نمودند و برای گروه کنترل درمان معمول شقاق مقعد انجام شد.
    یافته ها
    از 20 بیمار دریافت کننده داروی Colofac، 17نفر (8 5 درصد) بهبودی داشتند که بهبودی پس از 2 هفته درمان در این گروه 92/ 6 برابر بیشتر از گروه دریافت کننده داروی معمول بود.
    نتیجه گیری
    با توجه به تفاوت چشمگیر پاسخ به درمان در گروه گیرنده Colofac نسبت به گروه گیرنده داروی معمول استفاده از این دارو در درمان شقاق مقعد حاد سودمند می باشد
    کلیدواژگان: کاهش اسپاسم، بهبودی محل زخم، داروی Colofac، شقاق مقعد حاد
  • علیرضا ناطقیان، صلاح الدین دلشاد، سیدجواد نصیری، پیروز فرهود، مریم جوانبخت صفحات 75-82
    زمینه و هدف
    آترزی مری از ناهنجاری های شایع مری می باشد که اشکال مختلف آن هم به دلیل عوارض تنفسی قبل و بعد از عمل جراحی و هم به دلیل همراهی با سندرم ها و ناهنجاری های متعدد دیگر اعضاء بدن بیمار را در خطر عوارض جدی کوتاه مدت و بلند مدت قرار می دهد که میزان و تنوع این عوارض در مطالعات مختلف متفاوت ذکر شده است. این مطالعه با هدف بررسی ناهنجاری های همراه و عوارض کوتاه مدت و بلند مدت بیماران مورد عمل جراحی انجام گرفت.
    روش کار
    این مطالعه بصورت گذشته نگربر روی بیماران مورد عمل جراحی قرار گرفته از سال 1374 تا 1389در بیمارستان ارجاعی حضرت علی اصغر(ع) تهران انجام شد. ابتدا پرونده کلیه بیماران مربوطه از نظر اطلاعات دموگرافیک، سوابق زایمانی و میزان و نوع عوارض مشاهده شده در طی مدت پیگیری بررسی و سپس با ویزیت مجدد بیماران یا تماس تلفنی وضعیت فعلی سلامت کودک و رشد وزنی وی تا پایان مدت پیگیری (Fallow up) مشخص گردید. یافته ها بصورت درصد فراوانی و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 16 ارائه گردید.
    یافته ها
    در طی مدت پیگیری (حداقل 2 و حداکثر 15/5 سال) 66 بیمار مورد بررسی قرار گرفت که 38 مورد (57/5%) مونث و 28 مورد (42/5%) پسر بودند. 42 مورد (64%) با وزن کم در زمان تولد و 33 مورد (50%) نارس بودند.14 نوزاد (23%) نمره آپگار کمتر از 7 در زمان تولد داشتند. نوع آترزی در 58 مورد (88%) از نوع شایع و فیستول دار بود. 28 مورد (44%) از بیماران ناهنجاری های همراه داشتند که شایع ترین آنها گوارشی (13 مورد؛ 20%) و سپس قلبی (10 مورد؛ 15%) بود. در 19 بیمار (29%) عوارض تنفسی کوتاه مدت بعد از عمل جراحی بصورت پنومونی آسپیراسیون، پنوموتوراکس، کلاپس ریه و نشت محل آناستوموز رخ داد. پس از ترخیص، عوارض طولانی مدت تنفسی و غیر تنفسی در 139 مورد رخ داد. شایع ترین آنها انوع پنومونی ها، کلاپس ریه، مشکلات دائمی مربوط به ریفلاکس معده، تنگی محل آناستوموز و ویزینگ مداوم بود. 21 مورد از بیماران (31%) فوت نموده و در پیگیری طولانی مدت سایر بیماران، رشد کودک در 62% موارد نرمال بود.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که میزان عوارض کوتاه مدت و طولانی مدت پس از عمل این بیماران با نتایج سایر مطالعات همخوانی دارد، با این وجود داشتن پروتکلی که با مشارکت متخصصین رشته های مختلف به منظور کشف هرچه سریعتر مشکلات همراه، استفاده هرچه بیشتر از روش های تشخیصی مناسب برای تعیین وضعیت آناتومیک و عملکرد ریه و اقدامات مرتبط با پیشگیری و درمان عفونتهای تنفسی و مونیتورینگ رشد آنها ممکن است کیفیت زندگی بیماران را بهبود قابل ملاحظه ای دهد.
    کلیدواژگان: آترزی مری، ایران، مشکلات تنفسی، پیامد
|
  • Farzaneh Barfei, Mohsen Abbasi, Reza Khodabakhshi, Mahmood Reza Gohari Pages 1-9
    Background
    Adenocarcinoma is the most type of gastric cancer. Survival of patients in this type is shorter than other gastric cancers. In this study survival of adenocarcinoma gastric cancer analyzed.
    Methods
    In this study, 99 Adenocarcinoma patients that referred to Fayazbakhsh hospital in 2007 and 2008 recruited. Effect of gender, age, Grade, site of tumor, type of treatment, size of tumor and BMI on survival assessed. Survival time estimated using Kaplan-Myer and effective factors with Cox’s proportional regression. Data analyzed using R software.
    Results
    Sixty nine patients were male and 30 female. Mean age of male 61.81 (sd:13.22) and female was 64.40 (sd:10.77). Median survival time estimated 14.5 month. One, Two and Three year survival were 59%, 30.8% and 17.9%, respectively. Grade, radiotherapy, chemotherapy time and BMI were prognostic factors for survival of patients in multivariable Cox’s Regression.
    Conclusion
    Patients who diagnosed in early stage of disease and receive adjuvant treatments have higher survival. General training for prevention and control, also regular visit and followup of treatment is the best way to increase survival of gastric cancer patients
    Keywords: Gastric Cancer, Cox's Proportional Hazard, Survival analysis
  • Akram Jafari, Mohammadreza Moradi Pages 10-18
    Background
    Bone mineral density reduction is a problem that can lead to osteoporosis. Physical activity can be effective on the prevention of osteoporosis by some mechanisms such as changing in anthropometrics variables. The goal of this study was to evaluate bone mass density and some of anthropometrics variables and their relationship in athletes and non-athletes men.
    Methods
    Thirty athlete and 30 non-athlete men aged 50-70 participated in this research. Their bone mass density and anthropometrics variables included weight, fat mass, muscle mass, height, BMI, waist circumference, hip circumference, and waist to hip circumference ratio were measured. We used independent t-test and Pearson correlation to analyze data.
    Results
    Significantly, in athlete group, femur and lumbar bone mass density and muscle mass were higher than non-athlete group (p>0.001). In addition, there was a significant relationship between bone mass density with weight (p>0.005), muscle mass (p>0.001) and height (p>0.005). However, the result showed that just in athlete group there was positive considerable connection between femur bone mass density and muscle mass (p>0.001).
    Conclusion
    Regular physical activity with adequate time and intensity can affect on relation between bone mineral density and anthropometric variables through increasing muscle mass and bone mineral density. Therefore while comparing the research results individuals’ athletic or non-athletic status need to be noticed.
    Keywords: Bone mass density, Anthropometric variables, Athlete
  • Kobra Parvan, Sima Lakdizaji, Fariborz Roshangar, Mahtab Mostofi Pages 19-28
    Background
    Chronic renal failure and hemodialysis cause major changes in patients’ lifestyle and affect their quality of life. The aim of this study was to evaluate quality of life in patients undergoing hemodialysis.
    Methods
    This descriptive-analytic study was performed on patients undergoing hemodialysis in 2012. As study samples, 245 patients were selected by convenience sampling method from four teaching hospitals of Maragheh and Tabriz University of Medical Sciences. Quality of life was measured by Kidney Disease Quality of life-Short Form (KDQOL-SF) questionnaire. The pearson correlation coefficient, independent t-test, and one-way analysis of variance were used for data analysis.
    Results
    The mean quality of life scores was 48.4 ± 11.9. Except for general perception, patients obtained lower quality of life scores in components of employment status, burden of kidney disease, quality of social interactions, and physical and mental health. The global quality of life of patients had positive and significant correlation (p <0/01) with dimensions of physical and mental health and specific dimension of kidney disease. Poor quality of life had significant correlation with older age, inappropriate employment status, poor education and low income.
    Conclusion
    Hemodialysis patients had a lot of problems in dimensions of physical and mental health and specific dimension of kidney disease such as employment status, quality of social interactions, and burden of kidney disease. Therefore, necessary interventions should be taken to improve the quality of life of patients in all dimensions
    Keywords: Quality of life, Hemodialysis, KDQOL, SF
  • Ali Mirzajani, Alireza Jafari Pages 29-35
    Background
    To determine the effect of binocular summation on the time domain transient VEP wave's components.
    Methods
    The monocular and binocular transient visual evoked potentials of 21 normally vision volunteers 18 to 24 years (mean ± SD, 20.7 ± 1.9) during a reversing checkerboard stimulus with spatiotemporal frequency of 2.18-4 cpd-Hz were recorded. The amplitude and latency of N75, P100 and N135 components of monocular and binocular transient visual evoked potentials were measured. To evaluate the binocular summation for binocular records in compare to monocular ones, the average of right and left eyes results obtained and binocular findings were compared with averages of monocular ones using the statistical methods of paired t-test.
    Results
    latencies of N75, P100 and N135 components during binocular stimulation records were significantly shorter compared to monocular ones (p<0.005). The amplitudes of all of three components in binocular stimulation records were higher than monocular records (p<0.05).
    Conclusion
    Regardless of its cause, the higher amplitude and lower latency during binocular stimulation compared to monocular records shows more cortical activity in a faster manner during binocular vision compared to monocular vision.
    Keywords: Visual Evoked Potential, Binocular Summation, Amplitude, Latency
  • Mehrangiz Ghorbani Pages 36-44
    Background
    Acute lateral ankle sprains are the most common injuries in sports and routine activities of life. The purpose of this study was an overview of EMG activation of postural stabilizer muscles in dynamic balance test to provide clinicians with biomechanical perspectives of the local and global effects of ankle instability.
    Methods
    The sinker– card protocol was used as a dynamic balance test with simulating fall upon 4 posture stabilizer muscles; medialis gastrocnemius (MG), tibialis anterior (TA), vastus medialis (VM) and erector spine in L3 during sudden acceleration in base of support, in two sides of the body (involved, uninvolved or left, right) in sudden acceleration in forward and backward directions. The study was conducted on 19 adult men in two groups (9 LAS subjects with the mean of age; 23/9 ± 2/03 yrs and 10 normal subjects with the mean of age; 26/4 ± 3/20 yrs). The data of EMG were assessed using one- way repeated measures 2×2×4 ANOVA and multivariate analysis of variance (p< 0.05).
    Results
    Higher TA activity in LAS group rather than normal group in forward direction was significantly illustrated. Higher MGR activity in normal group than LAS group in backward direction was significantly illustrated. The EMG activity of two sides of body in two directions were significantly symmetric in LAS group.
    Conclusion
    Acute ankle instability with alternation in neuromusculoskeletal system can affect on dynamic balance control in patient with lateral ankle sprains.
    Keywords: sEMG, Posture, Balance, Sudden acceleration in base of support, LAS
  • Mohammad Mousavi, Ali Jamshidi, Jan Mohammad Reisi Pages 45-53
    Background
    Toxoplasmosis is one of the most prevalent zoonotic diseases worldwide that occurs following consumption of raw or half-cooked or through contamination with cat feces infected with toxoplasma gondii, and also by congenital transmission through the placenta to the fetus. In pregnant women, toxoplasmosis is mostly without any symptoms and usually occurs in warm climatic conditions more than cool and mountainous climates. The serological techniques are most important methods for diagnosis.
    Methods
    This study is a descriptive cross - sectional study investigating the IgG and IgM antibody levels against toxoplasma over 185 primigravida pregnant women from Nikshahr in 2012, using ELISA method.
    Results
    About 10.3% cases were IgG positive and in 0.55% of cases IgG and IgM were both positive for toxoplasmosis. Among participants 98.9% had history of consuming raw vegetables, 9.7% consuming half-cooked meat, 78.9% used no disinfectant materials for washing vegetables, 5.4% had the history of contacting cats and 16.8% had consumed contaminated water.
    Conclusion
    Due to the low level of safety and high risks of infection during pregnancy and its complications, a general public education for preventing the spread of infection is important.
    Keywords: Toxoplasmosis, IgM anti, toxoplasma, IgG anti, toxoplasma, Pregnancy period tests
  • Mehdi Adavi, Masoud Salehi, Masoud Roudbari, Fereshteh Asgari, Ali Rafei Pages 54-61
    Background
    Diabetes and hypertension are from important non-communicable diseases in the world and their prevalence are very important for health authorities. The objective of this study was to compare the predictive precision of joint logistic regression (LR) and artificial neutral network (ANN) in concurrent diagnosis of diabetes and hypertension.
    Methods
    This cross-sectional study was performed on 12000 Iranian people in 2013. The study questionnaire included some items on hypertension and diabetes and their risk factors. A perceptron ANN with two hidden layers was applied to data. The variables in the study were diabetes, hypertension, gender, type of cooking oil, physical activity, family history, age, obesity and passive smokers. To build a joint LR model, and ANN, SAS 9.2 and Matlab software were used. The ROC curve was used to find the higher accuracy model for predicting diabetes and hypertension.
    Results
    The variables of gender, type of cooking oil, physical activity, family history, age, passive smokers and obesity entered to the LR model and ANN. The odds ratio of affliction to both diabetes and hypertension is high in females, user of solid oil, people with no physical activity, with positive family history, age of equal to or higher than 55, passive smokers and obesity. The area under ROC curve for LR model and ANN were 0.78 (p=0.039) and 0.86 (p=0.046) respectively.
    Conclusion
    The best model for concurrent affliction to hypertension and diabetes is ANN which has higher accuracy than the joint LR model.
    Keywords: Artificial neutral network, Joint logistic regression, Diabetes, Hypertension
  • Saeideh Daryazadeh Pages 62-70
    Background
    Highly active anti-retroviral therapy (HAART) includes the use of three or more anti-retroviral drugs with proven in controlling AIDS. The aim of this study was to investigate adherence and process of anti-retroviral therapy in patients refereed to Isfahan Behavioral Consultation Center from 1999 to 2009.
    Methods
    This study was a cross-sectional study and therapeutic process of all patients who received anti-retroviral therapy was evaluated during this ten years. Patients’ data were entered to SPSS v. 19 and analyzed using descriptive analytic statistical methods.
    Results
    In this study, 74 patients had received anti-retroviral therapy. Eighteen patients (24.3%) who were in AIDS phase, died and the most mortality rate was observed in injecting drug users (94.4%) and patients with no history of treatment with methadone (100%). Sixty three patients (85.1%) due to AIDS or decrease in CD4 and 11 patients (14.9%) for prophylaxis reasons received anti-retroviral therapy. Eight patients (10.8%) did not have adherence to anti-retroviral therapy.
    Conclusion
    Timely starting anti-retroviral therapy and patients’ adherence to treatment and methadone therapy to overcome intravenous drug addiction have important role in success of treatment.
    Keywords: Anti, retroviral therapy, Adherence, Consultation center, AIDS, Iran
  • Alireza Nateghian, Salahedin Delshad, Seyed Javad Nasiri, Pirooz Farhood, Maryam Javanbakht Pages 75-82
    Background
    Esophageal atresia is a common congenital malformation which it’s various forms dispose patients to short term and long term complications with different rates of frequency and types of complications.
    Methods
    The present study was designed to consider these complications as well as associated anomalies in pediatric cases who were operated since 1995 to 2009 in Aliasghar Children Hospital in Tehran. First, all cases were studied through a chart review in terms of demographic, delivery history as well as types and rates of complications. As a follow up component, growth status and present general health status were checked by a follow up visit or calling the families. Findings were presented in terms of frequency and rates using SPSS software (version 16).
    Results
    A total of 66 patients were studied during follow up period (minimum 2 and maximum 15.5 years). Thirty eight (57.5%) cases were female, 42 (64%) were born low birth weight, 33 were premature (50%), and 14 had low APGAR score at birth (23%). Atresia was common in 58 cases (88%) and 28 (44%) showed associated anomalies, most commonly GI (13 cases, 20%) and cardiac (10 cases, 15%). Some 9 cases developed short term respiratory complication postoperatively (29%) including aspiration pneumonia, pneumothorax, lung collapse and anastomosis leak. Long term complications including respiratory and non respiratory ones leading to admission were developed in 139 episodes amongst them. Various pneumonias, lung collapse, gastroesophageal reflux, esophageal stricture and persistent wheezing were more frequent. Twenty one cases passed away (31%) during follow up period, 62% of remainder showed normal growth.
    Conclusion
    In spite of similarities concerning complication rates in this study comparing other studies, it was showed that there is a need to have a shared protocol for various specialists in order to yield earlier detection of associated problems, better applications of diagnostic imaging methods for anatomical evaluation of respiratory system and pulmonary function test, and also best practice parameters for prevention and treatment of respiratory infections and growth monitoring if their quality of life is to be improved.
    Keywords: Esophageal atresia, Iran, Complications, Outcome