فهرست مطالب

نشریه حقوق بشر
پیاپی 6 (پاییز و زمستان 1387)

  • تاریخ انتشار: 1387/11/26
  • تعداد عناوین: 7
|
  • مصطفی السان صفحه 3
    تحلیل های گوناگونی از مفهوم شهروندی در گرایش های مختلف علوم انسانی ارائه شده است. به طور کلی، می توان شهروندی را در یک مفهوم به «حق نوین تمامی انسان ها برای زیستن و داشتن حقوق بنیادین» معنی کرد. با پذیرش این موضوع که حقوق شهروندی به همگان تعلق دارد و از این حیث نمی توان میان افراد تفاوت قائل شد؛ دو نتیجه مهم در روابط داخلی و بین المللی پدیدار می شود: نخست اینکه، شهروندی نماد هویت ملی همه اشخاصی به شمار می آید که در آن کشور ساکن هستند؛ دوم اینکه، با کمی دقت می توان دریافت که در برخورداری از حقوق بنیادین و مطالبه آن برای تمامی انسان ها در یک کشور، تفاوتی میان اتباع و دیگر افراد وجود ندارد. هر چند هر دو فرض به نوعی با چالش روبه رو هستند، در این مقاله مبانی نظری و آثار حقوقی و اجتماعی آنها بررسی خواهد شد.
    کلیدواژگان: حقوق شهروندی، نظریه های اجتماعی، حقوق بنیادین، هویت، شهروندی جهانی
  • استفان اریک برونر صفحه 21
    اکنون نیز در مورد تعیین رابطه بین عام وخاص ابهام فراوان وجود دارد. پساساختارگرایانی همچون میشل فوکو، جامعه گرایان، لیبرال ها، عمل گرایانی مانند ریچارد رورتی و جان راولز، دیدگاه های متفاوتی دارند که در متن مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند؛ اما از دیدگاه نگارنده، تمام این رویکردها بیش از حد انتزاعی هستند. رویکرد نگارنده با این فرض آغاز می شود که همسان سازی مفهوم آزادی با طبقه [اجتماعی]،جامعه یا دولت موجب تحریف آن می گردد. آزادی، تنها و منحصرا آزادی عمل فرد در جهان است. هدف این مقاله رویارویی با چیزی است که معمولا یک «تضاد کاذب» به نظر می رسد و این رویارویی از طریق برجسته سازی نقش تنوع برای جوامع دموکراتیک و روش هایی است که از طریق آنها، حکومت قانون لیبرال با ادعاهای عام خود،به عنوان پیش شرطی برای آزادی [افراد یا گروه های] خاص عمل می کند.
    کلیدواژگان: خاص گرایی، عام گرایی، اظهارات موجه، تضاد کاذب
  • باس دوخای فورتمن، محمد صالح صفحه 33
    غالبا دو پرسش اساسی درباره روایات تفسیرپذیر دینی و تفاسیر آنها مطرح است: نخست، خداوند چه تکالیفی را تعیین و چه حقوقی را اعطاء کرده است که در مورد همه انسان ها کاربرد دارند؟ و پرسش دوم اینکه آیا انسان ها صلاحیت کافی دارند که در کلام غیر واضح خدا، به خاطر منافع سیاسی، اجتماعی یا اقتصادینقص بر رحمت خداوند را ممکن بدانند؟ این مقاله با بررسی پاسخ های مطرح برای پرسش های پیش گفته به بحث پیرامون فرصت های بهره برداری نشده از تنوع باورهای انسانی و منافع بالقوه آن به منظور تضمین احترام به حقوق بشر، تقدس روح انسان و تنوع ابزارهایی می پردازد که فضای لازم را برای تصمیم گیری از منظر تفاوت انسان ها فراهم می سازند. رفت که جز تبعیض ثمری نخواهد داشت؟ در این نوشتار پاسخ به این پرسش ها و نظایر آنها در پرتو مفهوم «شهروندی جهانی» هدفی است که پی گرفته می شود.
    کلیدواژگان: دین، حقوق بشر، متون مقدس، تفسیر
  • حسین شریفی طرازکوهی صفحه 51
    پدیده پرشتاب جهانی شدن، سبب شده بسیاری از تصمیم گیری ها، واکنش ها و سنجش ها در سطح جهانی و با توجه یا دخالت عوامل فرا ملی اتخاذ شوند و نوعی جهان شهر اخلاقی مبتنی بر حقوق بشر در کانون توجه باشد. در این پارادایم نوظهور، ناگزیر بازیگرانی متفاوت از دولت ها نیز در سطح بین المللی ایفای نقش می کنند که در پی تحقق جهت گیری های جدید هستند؛ اما آیا این روند به صورت غالب در عرصه بین المللی مورد پذیرش همگانی قرار گرفته است و یا ملاحظه ای است که اگر بدان توجه شود، شایسته تلقی می گردد؟ یا موجی است تحت الشعاع قدرت که به مثابه ابزاری در اختیار قدرتمندان قرار خواهد گرفت که جز تبعیض ثمری نخواهد داشت؟
    در این نوشتار پاسخ به این پرسش ها و نظایر آنها در پرتو مفهوم «شهروندی جهانی» هدفی است که پی گرفته می شود.
    کلیدواژگان: شهروند جهانی، جهانی شدن، بین المللی شدن، جامعه پذیری هنجاری، حقوق بشر
  • الیور لیمن، مهری نیک نام صفحه 69
    موضوع ارتباط بین ادیان، غالبا مهم و مطلوب تلقی می شود. هر جامعه ای که از گروه های مذهبی مختلف تشکیل شده است، باید قواعدی برای همکاری وضع کند که مانع از تفرقه مذهبی گردد. اما در این نوع ارتباط بین ادیان، مشکلاتی نیز وجود دارد؛ اگر کسی به حقیقت یک موضع خاص ایمان داشته باشد، بررسی جدی اینکه آیا آن موضع واقعا درست است یا نه، مشکل است. با این حال ایدئولوژی لیبرالیسم مبتنی بر جریان آزاد ایده ها و آمادگی پیوسته فرد برای بررسی موضع دینی اش می باشد.
    ارتباط بین ادیانی را می توان نه به معنای چالش با عقاید دیگران، بلکه صرفا به عنوان تبادل ایده ها و نظر ها تلقی کرد. مقاله حاضر در صدد پرداختن به این مسئله نظری و ربط دادن آن به داده های عملی برگرفته از کار بنیاد ابن میمون است که در لندن جهت گسترش ارتباط بین مسلمانان و یهودیان فعالیت می کند.
    کلیدواژگان: همزیستی ادیان و اقوام، تنویح مذهبی، چالش های گفت وگوی بین الادیانی
  • محمود عبادیان صفحه 85
    یک بازنگری به جستارهای آزادی و اخلاق از عصر باستان تا دوره معاصر، تصورهای متنوعی از مفاهیم آزادی و اخلاق را آشکار می کند؛ اما کانت نظریه ایجابی (تحصلی) آزادی خود را به عنوان برترین طریقه ممکن هستی انسان مدرن در فلسفه علمی خود طرح کرده است. او ضمن تدوین مبانی مفهوم مستقل آزادی، مفاهیم مرتبط با آن یعنی خودآگاهی اخلاقی، هویت درونی و یکپارچگی را (که انسان مدرن را به مفهوم واقعی کلام «انسان» می کند) مطرح می کند. مفهوم آزادی کانت متاثر از فلسفه روسو است؛ آزادی، برترین تعین انسان است که نتیجه فعالیت خاص انسان برای توسعه استعداد فکری و روحی خود است. مفهوم اصلی اخلاق کانت، مفهوم اراده خود مختار است؛ رفتاری که از او نشئت می گیرد، تحت هدایت وظیفه ای است که دستور رفتار اخلاقی بر آن استوار است.
    این مقاله به تبیین زوایای مختلف این مفاهیم از دیدگاه کانت می پردازد و پاسخ او به این پرسش را که «چگونه انسان مدرن تربیت و پرورش می یابد؟» با خوانندگان در میان می نهد
    کلیدواژگان: کانت، آزادی، اخلاق، هویت، خودآگاهی
  • آرش محمدی باجگیران صفحه 101
    هر انسان از طریق وراثت، صفات و خصوصیات ارثی را از نسل های پیشین خود به ارث می برد.آنچه مسلم است عوامل وراثتی به طور جبری از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود. عوامل محیطی و تعلیم و تربیت هم تحت اختیار ما نیست و ما به خواست خود در شهر و کشوری خاص به دنیا نیامده یا همسایگان و مدرسه خود را انتخاب نکرده ایم، حتی اگر تصور نمائیم که در تغییر محل زندگی و یا محل کار خود اختیار داریم، اما عملا انتخاب هایی کرده ایم که ناشی از طرز تفکر از پیش شکل گرفته ما بوده است. یکی از اهداف اصلی حقوق بشر می بایست از بین بردن تفاوت های جبری میان افراد و در نتیجه رفع تبعیض، تمایز، نابرابری و بی عدالتی میان انسان ها باشد. اجرای نسل اول و دوم حقوق بشر می تواند باعث کاهش عوامل جبری محیطی گردد. اما در رابطه با بررسی و رفع نابرابری ها و بی عدالتی های وراثتی، تاکنون از سوی مجامع حقوق بشری تلاش چشمگیری صورت نپذیرفته است.
    کلیدواژگان: وراثت، محیط، تفاوت های جبری، اعلامیه جهانی ژنوم انسانی و حقوق بشر، نسل اول حقوق بشر، نسل دوم حقوق بشر
|
  • Mostafa Elsan Page 3
    There are different analyses about the concept of citizenship in different fields of humanities. Generally, citizenship can be defined as "modern right of all humans to life and having fundamental rights". By accepting the fact that citizenship rights belong to anyone and there is no discrimination from the viewpoint of these rights, we can reach two important results in internal and international law: first, citizenship is the symbol of national identity of all persons in their origin countries and second, having these rights is not restricted to the nationals of a country but belong to any person. In this paper, challenges around these two prepositions are analyzed.
    Keywords: Citizenship Rights, Social Theories, Fundamental Rights, Identity, Global Citizenship
  • Stephen Eric Bronner Page 21
    Much confusion still exists with respect to determining the relation between the particular and the universal. Poststructuralists like Michel Foucault, Communitarians, Liberals, The pragmatists like Richard Rorty, and finally, John Rawls have different views dealt with in the article. From my perspective, however, all of these approaches are too abstract. My approach begins with the assumption that it perverts freedom to identity the concept with class, community, or the state. Freedom is only and exclusively the freedom of the individual to act in the world. The aim of my paper is to confront what usually appears as a “false antinomy” by highlighting the role of diversity for democratic society and the ways in which the liberal rule of law with its universal claims serves as the precondition for the freedom of the particular.
    Keywords: Particularism, Universalism, Fals Antinomy, Warranted Assertion
  • Bas De Gaay Fortman, M.A. Mohamed Salih Page 33
    Two fundamental questions tend to dominate religious discursive narratives and their interpretations: What duties and which rights are conferred by God applicable to all humans as the creation of God and regardless of their faith? And the second question is whether humans are sufficiently qualified to put into the words of God, not baring, the possibility of faulting the mercy of God for political, social or economic gains where hermeneutics become an ideology tampered with the power of divinity. This paper discusses the untapped possibilities of the varieties of human faith and the potential gains harvest in order to ensure the respect for human rights, the sanctity of the human soul and the varieties of means that provide the necessary space for decisionmaking from a perspective of human difference.
    Keywords: Religion, Human Rights, Scriptures, Interpretation
  • Hossein Sharifi Tarazkouhi Page 51
    The accelerating phenomenon of globalization has caused many decisions, reactions and assessments to be adopted at the global level and with involvement of transnational factors and also caused a kind of ethical “nation-globe” which is created based on “human rights” notions defined by a set of common interests to be at the core of attention. In this emerging paradigm, certain actors different from governments, inevitably, play roles with various orientations at the international level. However, are these procedures and trends, mostly accepted by everybody in the international area? Or it should be considered to become worthy of being considered? Whether it is a wave affected by power in the hands of the powerful forces and that will bear no fruit except discrimination? The answers to these and some other questions will be discussed in this article in the light of “global citizenship” notion.
    Keywords: Global Citizenship, Internationalization, Normative Socialization, Human Rights
  • Oliver Leaman, Mehri Niknam Page 69
    The topic of interreligious communication is frequently defended as significant if different ethnic and religious groups are to coexist. Any society that consists of different religious groups has to establish some rules of cooperation that cuts across the religious divide. However, there are problems in such interreligious communication; if one is convinced of the truth of a particular position; it is difficult to consider seriously whether it is really true. Yet the ideology of liberalism is based on the free flow of ideas and the constant readiness of the individual to consider his religious standpoint. Interreligious communication may be seen not as challenging others’ beliefs but merely as exchanging ideas and views. The paper will deal with this theoretical issue and link it with the practical data that has arisen from the work of the Maimonides Foundation, an organization in London that works to foster communication between Muslims and Jews.
    Keywords: Coexistance of Religions, Ethinc Groups, Religious Diversity, Interreligious Dialogues Challenges
  • Mahmoud Ebadian Page 85
    A review of arguments about freedom and ethics from ancient times to contemporary era would reveal diverse conceptions of the concepts of freedom and ethics. However, Kant has forwarded his positive theory of freedom as the best possible way of modern man's being in his scientific philosophy. He has formulated the foundations of independent concept of freedom, putting forth some concepts in close connection with the concepts of self-consciousness, inner identity and integrity that make modern man a man in its real sense. Kant's concept of freedom is strongly under the influence of philosophy of Rousseau; freedom is the highest embodiment of man, which is the result of his specific activity aimed at his intellectual and spiritual development. Kant's basic concept of ethic is that of free will which is self-propelled. The action or behavior arises from one's duty which directs man to act or behave morally. The present article is an attempt to elaborate these concepts from the viewpoint of Kant and also to discuss his answer to the following question: How modern man is educated and raised?
    Keywords: Kant, Freedom, Ethics, Identity, Self, Consciousness
  • Arash Mohammadi Page 101
    Everyone inherits hereditary features and characters from his/her previous generations by heredity. Surely, hereditary factors obligatorily transfer from one generation to the other. Environmental factors and education aren’t in our control and we aren’t born willingly in a special city and country or haven’t chosen our neighbors and schools. Even if we imagine that we have options for changing the places of our lives or jobs, in practice we have chosen situations based on the attitude pre-formed in our minds. One of the main purposes of human rights should be eliminating imposed differences among people and, consequently, removing discrimination, distinction, inequality and injustice. Implementing the first and second generations of human rights may decrease the effect of environmental imposed factors. However, human rights institutions have not made adequate efforts to study and eliminate the hereditary inequalities and injustices yet.
    Keywords: Hereditary, Environmen, Imposed Differences, Universal Declaration on the Human Genome, Human Rights, First Generation of Human Rights, Second Generation of Human Rights