فهرست مطالب

مهندسی ترافیک - پیاپی 53 (تابستان 1392)

نشریه مهندسی ترافیک
پیاپی 53 (تابستان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/05/14
  • تعداد عناوین: 10
|
  • علی منصور خاکی، امیراسماعیل فروهید*، شهرزاد خسروی صفحه 5
    این مطالعه به ارزیابی رفتار رانندگان هنگام عبور عابران از محل خط کشی شده خیابان در تقاطع، می پردازد. در این مورد زمانی که وسایل نقلیه در حال حرکت و عبور از چهارراه هستند، دو نفر نمونه گیر تعداد وسایل نقلیه و عابران در حال عبور از محل خط-کشی عابر پیاده را شمارش می کنند. با استفاده از نمونه گیری 127 عابر و 59 راننده در چهارراه، رفتار رانندگان هنگام عبور عابران در حال عبور با استفاده از پرسشنامه ای که تهیه شده، یادداشت می شود. در پرسشنامه پرسش هایی از رانندگان پرسیده می شود تا مشاهده شود چه عاملی در زمان حرکت آن ها از چهارراه و هنگامی که عابری در حال گذر از عرض خیابان خواهد بود، موثر است. در این مورد مشاهده شد که متاسفانه عامل استرس و فشار روانی رانندگانی که در وسیله نقلیه خود در حال حرکت از چهارراه هستند باعث می شود که بیشتر آن ها به عابران پیاده ای که هم زمان در حال گذر از عرض خیابان هستند اجازه حرکت نداده و نسبتبه ادامه حرکت در عبور از چهارراه اقدام کنند. در چنین حالتی عابر پیاده باید توقف کند تا وسیله نقلیه حرکت کند که این موضوع با رعایت حق تقدم برای عابرپیاده کاملا متفاوت است.
    کلیدواژگان: راننده، عابرپیاده، عبور، پرسشنامه
  • علیرضا درزی رامندی*، علیرضا معصومی، پدرام زند صفحه 9
    مسئله مکان یابی پایانه و سایر زیرساخت های حمل و نقل، از مسائل بسیار پیچیده است. گستره این مسائل در علوم برنامه ریزی ریاضی و مدیریت منابع نیز ادامه پیدا می کند. پارک سوار، ترکیبی از سیستم حمل و نقل انبوه بر و سواری شخصی را در اختیار کاربر قرار می دهد و هدف از احداث آن افزایش دسترسی افراد به ایستگاه های حمل و نقل همگانی و تشویق آن ها به استفاده از این سیستم ها در بخش عمده سفرشان است. هدف این پژوهش، ارائه روشی کاربردی بر اساس پایگاه داده جغرافیایی برای تعیین اولویت احداث پارک سوار در نزدیکی ایستگاه های متروی شهری است. تعیین محل احداث پارک سوار و اولویت بندی ترتیب آن بر اساس ترکیب وزنی سه معیار قیمت زمین، تقاضای مطلوب پارک سوار و پیشنهاد در اسناد فرادست صورت می گیرد. فاصله پارک سوار تا ایستگاه متروی مورد نظر برابر یا کمتر از فاصله مطلوب پیاده روی در نظر گرفته می شود تا دسترسی از پارک سوار به ایستگاه مترو به شکل پیاده جذاب باشد. در پایان بر اساس فاصله و موقعیت مکانی ایستگاه ها نسبت به یکدیگر، اصلاحاتی در اولویت احداث پارک سوار ها انجام می شود.
    کلیدواژگان: مکان یابی، پارک سوار، پایگاه داده جغرافیایی، تقاضای مطلوب، فاصله مطلوب پیاده روی
  • علی یزدی زاده*، نوید کلانتری، نوشین سعادت خواه صفحه 15
    آلودگی هوا امروزه به عنوان یکی از بزرگ ترین چالش های پیشروی کلان شهرها شناخته شده است. بخش عمده ای از آلودگی هوای شهرها ناشی از بخش حمل و نقل است. برخی از پروژه های حمل و نقلی مانند توسعه و ساخت بزرگراه ها یا تعریض معابر باعث تشویق شهروندان به استفاده از خودروهای شخصی و در نهایت سبب افزایش میزان انتشار آلاینده ها درکلان شهرهای امروزی می-گردد. تکیه بر روش های هزینه - فایده در ارزیابی پروژه های حمل و نقلی در بسیاری موارد منجر به دست کم گرفتن اثرات مخرب زیست محیطی این پروژه ها می شود. در این مطالعه ارزیابی پروژه های حمل و نقلی بر اساس معیارهای حمل و نقل پایدار در شهرها مد نظر قرار گرفته و همچنین سعی شده با استفاده از توابع دوز - واکنش اثرات زیست محیطی پروژه های حمل و نقلی ارزیابی گردد. این مطالعه نخستین مطالعه در کشور است که اثرات آلاینده های بخش حمل و نقل بر روی سلامتی انسان ها را با استفاده از توابع دوز - واکنش برآورد نموده است. برای انواع آلایندها ضرایبی آورده شده که با استفاده از آن ها می توان میزان افزایش مرگ و میر و بیماری های ناشی از آلودگی هوا را تخمین زد. همچنین، با استفاده از این ضرایب می توان اثرات آلاینده های هوا را با توجه به تاثیری که بر سلامتی انسان دارند دسته بندی نمود و بر اساس آن به رتبه بندی پروژه ها پرداخت. این روش به عنوان جایگزین پولی سازی جان و سلامت افراد در پروژه ها پیشنهاد می شود.
    کلیدواژگان: توابع دوز، واکنش، آلاینده های هوا، حمل ونقل پایدار، کاهش امید به زندگی
  • امید افصحی*، مریم عسگری پور صفحه 24
    با توجه به قیمت بالای مسکن و کمبود زمین در شهر تهران و مهاجرپذیر بودن آن در دهه های اخیر، شهرهای کوچکی در حوالی روستاهای قدیم مجاور تهران از طریق مهاجرت یا به شکل مدرن توسط دولت (مسکن مهر) شکل گرفته اند که تا حدود زیادی به شهر تهران وابسته بوده و عملا به صورت خوابگاه عمل می کنند. به دلیل فضای مدرن و قابل پذیرش شهرهای جدیدی نظیر پرند و پردیس در سال های اخیر، مهاجرت معکوس شهروندان تهران از داخل تهران به این نقاط انجام شده یا در حال انجام است. ساکنان این شهرها بر خلاف سایر مهاجران به لحاظ وضعیت شغلی و تحصیلی و همچنین رفتار حمل و نقلی مشابه شهروندان تهرانی عمل کرده و انتظار فراهم شدن خدماتی نظیر مترو و بزرگراه برای دسترسی به تهران را دارند که همین مطالبات برنامه ریزان شهری را بر آن داشته است که به گسترش خطوط مترو به شهرهای حومه ای بیاندیشند. بنابراین انتخاب یک شبکه ریلی مناسب برای اتصال این شهرها به هم و به شهر تهران، در آینده ای نزدیک ضروری است. در این مقاله سعی شده، با انتخاب معیارهایی و با استفاده از تحلیل های کمی اقتصادی و شاخص های کیفی دیگر ارزیابی شبکه ریلی از نظر پوشش دهی شهرهای حومه ای مورد ارزیابی قرار گرفته است. لازم به توضیح است، جهت تعریف و شبیه سازی سناریوها از نرم افزار کلان نگر شهر تهران (EMME/) استفاده شده است. در این مقاله با بررسی ابعاد مختلف اقتصادی، فرهنگی- اجتماعی و حمل و نقلی اتصال خطوط مترو به شهرهای حومه ای مشخص شد که اتصال شهرهای حومه ای به خطوط مترو دارای ارجحیت نسبی، در مقایسه با عدم اتصال آن می باشند.
    کلیدواژگان: حمل و نقل ریلی، شهرهای حومه ای، ارزیابی، نرم افزار، EMME
  • محمدرضا آشوری موثق*، علی نحوی، شهرام آزادی صفحه 30
    خواب آلودگی رانندگان یکی از علل مهم تصادفات شدید می باشد و بر اساس آمار، خواب آلودگی علت 37- 30 درصد سوانح جاده ای منجر به فوت در ایران است. در این مطالعه از اطلاعات خودرویی و جاده مبتنی بر فرمان و موقعیت عرضی خودرو جهت تشخیص خواب آلودگی راننده استفاده شده است. آزمایشات بر روی راننده های سواری در شبیه ساز رانندگی انجام شد. شرکت کنندگان از بین راننده های مرد 21 تا 28 ساله و دارای میزان تمایل به خواب بالا (10 ≤ شاخص خواب آلودگی اپ ورث) انتخاب شدند. سناریو شامل رانندگی بر روی جاده یکنواخت مجازی در دو حالت هوشیار و خواب آلوده بود. معیار صحه گذاری خواب آلودگی معیار خواب آلودگی کرولینسکا و ارزیابی ویدیویی تصاویر توسط ناظرین آزمایش بود. نتایج نشان داد که منحنی فاز غربیلک فرمان (شاخص بیضی)، انحراف معیار زاویه فرمان و انحراف معیار و موقعیت عرضی خودرو با خواب-آلودگی راننده ها رابطه مستقیم دارند. دقت تشخیص خواب آلودگی با رویکرد حداقل سازی خطاهای مثبت در تشخیص، برای شاخص بیضی 77%، انحراف معیار زاویه فرمان 76%، انحراف معیار موقعیت عرضی 67% و برای میانگین موقعیت عرضی 65% به دست آمد.
    کلیدواژگان: تشخیص خواب آلودگی، شبیه ساز رانندگی، فرمان، موقعیت عرضی
  • بهنام امینی*، حامد حبیبی صفحه 37
    کاهش طول سفرهای شهری از جمله اقدامات مدیریت تقاضاست که عمدتا از طریق اصلاح الگوی کاربری های زمین و نحوه دسترسی ها تحقق می یابد. با وجود این که تاثیر مثبت کاهش طول سفرها در وضعیت ترافیک شهرها به صورت کیفی پذیرفته است اما در مقدار و محدوده اثربخشی آن ابهام وجود دارد. هدف اصلی از این مقاله بررسی رابطه میان طول سفرهای شهری و وضعیت ترافیک معابر بوده است. در این راستا محدوده مطالعه شامل مناطق شهرداری تهران و بخشی از شبکه معابر در رده های آزادراهی و شریانی به همراه یک ماتریس مبدا- مقصد فرضی در نظر گرفته شد. سپس بارگذاری شبکه با استفاده از یک نرم افزار تخصیص در شرایط پایه صورت گرفت. در مرحله بعد از طریق اعمال تغییر در ماتریس مبدا- مقصد و کاهش میانگین طول سفرها مقدار تاثیر گذاری کاهش طول سفر بر پارامترهای ترافیک شامل میانگین حجم و زمان سفر معابر سنجیده شد. نتایج تحلیل حساسیت نشان می دهد که کاهش میانگین طول سفرهای شهری دریک بازه تاثیر کاهشی در حجم ترافیک و زمان سفر دارد و پس از عبور از یک نقطه مینیمم افزایشی می شود. با اطلاع از این روند تغییرات می توان سیاست های مدیریت تقاضا را به نحو موثرتری اعمال کرد.
    کلیدواژگان: مدیریت تقاضای سفر، طول سفرهای شهری، حجم ترافیک، زمان سفر
  • سید صابر ناصرعلوی، حامد نظری*، امیر ایزدی صفحه 42
    شاخص های ایمنی جایگزین به عنوان یکی از روش های تداخل ترافیک، با استفاده از داده های خط سیر خودروها و بدون نیاز به اطلاعات تصادفات به ارزیابی وضعیت ایمنی می پردازد. تعیین لحظه ی ناایمن در فرآیند تعقیب خودرو با استفاده از آستانه ی تعریف شده برای شاخص های ایمنی جایگزین صورت می گیرد. از این رو تعیین آستانه مناسب برای شاخص ها به منظور تشخیص صحیح لحظه های ناایمن از اهمیت بالایی برخوردار است. شاخص های سرفاصله زمانی (THDW) و زمان تا برخورد (TTC)، به عنوان دو شاخص پرکاربرد در ارزیابی ایمنی، تنها با استفاده از روابط دینامیکی و عموما براساس پارامترهایی نظیر سرعت، شتاب و فاصله بین دو خودرو به ارزیابی وضعیت ایمنی می پردازند؛ در صورتی که بسیاری از پارامترهای دیگر نظیر نوع خودرو می توانند در تعیین آستانه ایمنی و نحوه توزیع این شاخص ها تاثیرگذار باشند. تحقیق حاضر به منظور بررسی اثر نوع خودرو بر نحوه ی توزیع زمانی و آستانه ایمنی دو شاخص مذکور به تفکیک داده های تعقیبی پرداخته است. بدین منظور داده های تردد ثبت شده توسط شناساگرها در محور بزرگراهی اراک به سلفچگان به 4 دسته؛ سواری-سواری، سنگین - سواری، سواری- سنگین و سنگین - سنگین دسته بندی شده و مقادیر میانگین و 85 درصدی برای هر دسته از تعقیب ها محاسبه شده است. نتایج آزمون زوجی t با سطح معنی دار 0.05 نشان داد که میانگین شاخص ها در دسته های تعقیبی مختلف به صورت معنی داری با یکدیگر تفاوت دارند. همچنین تحلیل آماری و توزیع داده های تعقیبی محور موردنظر تاثیر نوع زوج خودروهای فرآیند تعقیب در نحوه ی توزیع و تعیین آستانه ایمنی شاخص ها را به خوبی نشان می دهد.
    کلیدواژگان: شاخص ایمنی جایگزین، سرفاصله زمانی، زمان تا برخورد، تعقیب خودرو
  • صفحه 50
  • صفحه 52
  • صفحه 54
|
  • Ali Mansour Khaki, Amir Esmael Forouhid*, Shahrzad Khosravi Page 5
    The main goal of this paper is evaluating driver behavior passing crosswalk coincident with pedestrians. Number of vehicles and pedestrians passing the crosswalk are counted manually and a questionnaire is filled by a sample of 127 walkers and 57 drivers which shows driver's manner while passing crosswalk in the meantime with pedestrians. The questionnaire tries to estimate which factors are effective on intersection drive-passing duration when a walker is observed by the driver. The results show that anxiety prevents drivers from stopping and letting pedestrians to pass. Therefore, walkers have to wait for the vehicles to pass.
    Keywords: Driver, Pedestrian, Crossing the Crosswalk, Questionnaire
  • Ali Darzi Ramandi*, Alireza Masoumi, Pedram Zand Page 9
    Facility Location is a complicated problem that is broadly mentioned in math programming and Management Science. Park-and-rides provide a combination of public transit and personal car modes. Aim of building a park-and-ride is to increase transit accessibility and acceptability as a major trip mode. The main goal of this paper is to establish a useful way of solving park-and ride facility location problem by ranking feasible points (Subway stations) based on Geographic Information Systems (GIS). This ranking process was done based on three different measures: desired demand, land cost, and master-plan suggestions. Distance between park-and-ride and subway station was assumed equal to or less than desired walking distance. At last, the results were adjusted based on subway stations’ location and relative distance between them.
    Keywords: Locating Park, Ride, Geographic Information System, Desired Demand, Desired Walking Distance
  • Ali Yazdizadeh*, Navid Kalantari, Nooshin Saadatkhah Page 15
    Air pollution is one of the most concerning challenges in metropolises. A significant part of this pollution is in regard to transportation. Some transportation projects, such as highway construction or street widening projects would encourage the citizens to use their private cars instead of public transportation which leads to more emission.. In most cases, transportation projects’ cost-benefit analysis underestimates destroying effects. In this study, the evaluation of transportation projects with respect to sustainable transportation criteria in urban areas was taken into account and also environmental effects of transportation projects were measured by dose-response functions. This study is the first which has considered effects of air contamination due to transportation by dose-response functions in Tehran city. Different coefficients were used in order to calculate death and disease increase owing to air pollution. Additionally, by using these coefficients, contaminants could be classified regarding their effects on human health. Moreover, by considering these classifications, transportation projects could be ranked. This method is suggested as a substitute of health and life monetization.
    Keywords: Dose, Response Function, Air Contamination, Sustainable Transportation, Reduction of Life Expectancy
  • Omid Afsahi*, Maryam Asgaripour Page 24
    Considering high life costs and lack of appropriate housings in Tehran in recent years, many sub-cities has been made around Tehran that is highly relative to it. Due to modern life pattern in these sub-cities, immigration from Tehran to them has become popular and, therefore, new transportation facilities are required there. Thus, extending Tehran subway network to these cities is considered as a policy in urban management system in order to connect cities to each-other and Tehran. In current study, existing rail network coverage was evaluated using some parameters and economic analysis. The scenarios were simulated by EMME/2 software. The results showed that connecting sub-cities to the rail network is prior.
    Keywords: Railway Transportation, Satellite Cities, Evaluation, EMME, Software
  • Mohammad Reza Ashouri*, Ali Nahvi, Shahram Azadi Page 30
    Drowsy driving is a main cause of severe accidents. Drowsiness is responsible for 30% to 37% of fatal road accidents in Iran. In this paper, driver drowsiness was detected based on features related to steering wheel angle and lateral position of the vehicle. Vehicle and the virtual road data were used to extract drowsiness features. Experimental results using a driving simulator were presented. Participants were 21 to 28 year-old males with a high tendency to sleep (Epworth Sleepiness Scale ≥ 10). The subjects had to drive a lane keeping scenario on a long and monotonous virtual road in both drowsy and alert states. The drowsiness criteria were validated using Karolinska Sleepiness Scale (KSS) and video rating based on KSS measurements. The results illustrated that steering wheel angle phase diagram (Ellipse criterion), standard deviation of steering wheel angle, and mean and standard deviation of lateral position of the vehicle are highly correlated with drowsiness. The accuracy of the diagnosis was 77% for Ellipse criterion, 76% for standard deviation of steering wheel angle, 67% for standard deviation of lateral position, and 65% for mean of the lateral position with few false positive alarms.
    Keywords: Driver Drowsiness Detection, Steering, Lateral Position, Lane Departure, Driving Simulator
  • Behnam Amini*, Hamed Habibi Page 37
    Urban trip length reduction is one of the transportation demand management methods, which is primarily achieved by land use and accessibility pattern modification. Although it's generally accepted that reducing trip length improves urban traffic conditions, its effectiveness is not totally clear. The main objective of this paper is to investigate the relationship between urban trip length and traffic parameters. To this end, a part of Tehran, its freeway and arterial network, and a hypothetical origin-destination matrix was considered as a case study. Next, the mentioned network and OD matrix's assignment was assumed as the base. The average trip length was decreased by changing the O-D matrix to see the effect of trip length reduction on traffic parameters such as network average volume and travel time. Sensitivity analysis showed that as trip length reduces, traffic volume and travel time decrease to reach a minimum point and, then, they increase. Given this trend, the demand management policies can be applied more effectively.
    Keywords: Transportation Demand Management, Urban Trip Length, Traffic Volume, Travel Time
  • Seyed Saber Naseralvi, Hamed Nazari*, Amir Izadi Page 42
    Surrogate safety indices, as one of the traffic conflict techniques methods, evaluates safety condition using vehicle trajectory data and without accident data. Determining unsafe moment in car-following process is done by defined threshold of surrogate safety index; hence, determination suitable threshold for spotting unsafe situation is in important. Headway (THDW) and time to collision (TTC) indices are useful for safety evaluation utilizing dynamic equations using space between two vehicles, speed, and acceleration; whereas many other parameters such as vehicles type could be useful to find out the suitable threshold and distribution of these indices. In this paper, separates following data in order to study type of car in distribution and limitation (threshold) of two pre-mentioned safety indices. Thus, traffic data recorded by traffic detector in Arak-Salafchegan highway was divided into 4 groups of car-car, truck-car, car-truck, and truck-truck and mean quality of 85 percent was figured out for every group. Paired t-test results indicated 0.05 significance level in different following groups which is almost high. As Also, statistics analysis and highway following data distribution well-showed effect of following car pair type on distribution form and safety threshold indices.
    Keywords: Surrogate Safety Index, Headway, Time to Collision, Car Following