فهرست مطالب

رهبری و مدیریت آموزشی - سال هشتم شماره 1 (بهار 1393)

فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی
سال هشتم شماره 1 (بهار 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/04/19
  • تعداد عناوین: 7
|
  • ناصر ناستی زایی، خدایار ابیلی، ابوالقاسم نادری، بدرالدین اورعی یزدانی صفحات 9-23
    مطالعه حاضر با هدف سنجش رابطه مدیریت مشارکتی با روحیه و عزت نفس کارکنان انجام گرفت. مطالعه حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر شیوه جمع آوری داده ها توصیفی ازنوع همبستگی بود. 548 مدیر و معلم مدارس شهر زاهدان در سال تحصیلی 93-92 به شیوه نمونه گیری تصادفی- طبقه ای انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه بود که دارای 3 بعد روحیه (محقق ساخته)، بعد عزت نفس سازمانی پیرس و دیگران (1989)و بعد مشارکت سازمانی (محقق ساخته) بوده است. برای تعیین روایی پرسشنامه از روش روایی ظاهر و روایی محتوا استفاده شد. برای تعیین پایایی از آزمون آلفا کرونباخ استفاده شد که برای روحیه (812/0)، عزت نفس سازمانی (754/0)، مشارکت سازمانی (834/0) محاسبه شد. برای تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با کمک نرم افزار spss17 استفاده شد. یافته ها نشان داد بین مشارکت سازمانی و روحیه کارکنان رابطه مثبت و معنی داری وجود داشت. همچنین بین مشارکت سازمانی و عزت نفس سازمانی کارکنان رابطه مثبت و معنی داری وجود داشت. با توجه به این یافته ها می توان نتیجه گیری کرد که سازمان ها با بکارگیری سبک مدیریت مشارکتی می توانند سطح روحیه و عزت نفس کارکنان خود را بهبود بخشند.
    کلیدواژگان: روحیه، عزت نفس سازمانی، مدیریت مشارکتی، مشارکت سازمانی
  • کمال باقری، علی بابایی، صدیقه زارعی صفحات 25-44
    هدف از تحقیق حاضر تبیین رابطه جوسازمانی با استرس شغلی و رضایت شغلی مدیران و کارکنان دانشگاه فرهنگیان شهرستان بهبهان می باشد. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری این پژوهش 160 نفر از مدیران، اساتید و کارکنان می باشد که براساس جدول کرجسی و مورگان 113 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری انتخاب شده اند. جهت جمع آوری داده ها از سه پرسشنامه جو سازمانی سوسمن ودیپ، استرس شغلی آلیوت و رضایت شغلی کندال و هالین استفاده گردید. در تجزیه و تحلیل داده ها از روش آماری ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه و تحلیل واریانس استفاده شده است. نتایج تحلیل آماری به دست آمده نشان داد که بین ابعاد جو سازمانی با استرس شغلی رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بین ابعاد جو سازمانی با رضایت شغلی رابطه معنی داری وجود دارد که از بین ابعاد جوسازمانی با استرس شغلی، بعد وضوح و توافق هدف و همچنین از بین ابعاد جوسازمانی با رضایت شغلی، بعد رضایت از رویه ها، قدرت پیش بینی قوی تری را نشان می دهند.
    کلیدواژگان: جوسازمانی، استرس شغلی، رضایت شغلی
  • عزت الله بالویی جامخانه، مسعود یعقوب پور، مهدی عزتی صفحات 45-58
    هدف تحقیق حاضر، بررسی ارتباط رهبری اثر بخش با تعالی سازمانی بانک ملی استان مازندران با استفاده از مدل EFQM است. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی محسوب می شود. جامعه آماری تحقیق مدیران، سرپرستان و کارشناسان ارشد بانک ملی استان مازندران تشکیل می دهند که بر اساس آخرین اطلاعات موجود برابر با 84 نفر می باشند. تعیین حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، 69 نفر می باشد. در این تحقیق از پرسشنامه استاندارد ارزیابی EFQM ارائه شده از سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داده است که کلیه ابعاد تعالی همبستگی نسبتا مناسبی با رهبری اثربخش دارند و همچنین در برخی از ابعاد به لحاظ دستیابی به تعالی، نقاط قوت و ضعفی وجود دارد. امتیاز محاسبه شده برای تعالی بانک ملی استان مازندران برابر 527 از 1000 می باشد که این سازمان را در سطح 3 تعالی جای می دهد و نمره ی تعالی متوسط تا خوبی را برای این بانک نشان می دهد.
    کلیدواژگان: رهبری اثربخش، تعالی سازمانی، مدل EFQM
  • زهرا برزگر، صادق ملکی آوارسین، پیمان یارمحمدزاده صفحات 59-82
    این تحقیق با عنوان مقایسه میزان کاربست مدیریت دانش و با هدف تعیین میزان کاربست مدیریت دانش در مدارس راهنمایی نواحی 1 و 4 آموزش و پرورش تبریز انجام شد. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- زمینه یابی است. جامعه آماری این پژوهش شامل 392 نفر می باشد. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران و روش نمونه گیری طبقه ای استفاده شد که نهایتا«86 مدیر و 258 معلم انتخاب گردید. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه مدیریت دانش بوکوویتز و ویلیامز می باشد. پایایی آن 89/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون t و فریدمن استفاده گردید و نتایج به دست آمده نشان داد که: بین مدارس راهنمایی نواحی 1 و 4 تبریز در میزان کاربست مدیریت دانش(به دست آوردن دانش، به کاربردن دانش، یادگیری از فرایند دانش، تسهیم و مبادله دانش، ارزیابی دانش، ایجاد و تثبیت دانش و استفاده بهینه از دانش) تفاوت معنی داری وجود ندارد. همچنین مولفه های استفاده بهینه از دانش، به کار بردن دانش، ارزیابی دانش، ایجاد و تثبیت دانش، تسهیم و مبادله دانش، به دست آوردن دانش و یادگیری از فرایند دانش به ترتیب بیشترین رتبه را در نواحی 1 و 4 داشتند.
    کلیدواژگان: مدیریت دانش، خلق دانش، یادگیری از دانش، تسهیم دانش، ارزیابی دانش، کاربرد دانش
  • حمید شفیع زاده، نادر سلیمانی، سمیه شوریابی صفحات 83-98
    تحقیق حاضر با هدف بررسی وضعیت موجود صلاحیت های حرفه ای معلمان دوره ابتدایی شهرستان گرمسار انجام گردید. تحقیق حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها، توصیفی از نوع پیمایشی می باشد. از جامعه آماری 271 نفری معلمان مقطع ابتدایی شهرستان گرمسار، براساس جدول مورگان، نمونه 160 نفر انتخاب شد. برای گردآوری داده ها در این پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته در ابعاد اخلاقی، شخصیتی- رفتاری، اجتماعی، علمی- آموزشی و مدیریتی استفاده شد. روایی پرسشنامه از نوع روایی محتوایی با استفاده از نظرات اساتید راهنما، مشاور مورد تایید قرار گرفت. ضریب پایایی پرسشنامه نیز از طریق آلفای کرونباخ 81/0 برآورد شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها آزمون های کلموگروف اسمیرنوف، t تک نمونه ای و آزمون فریدمن استفاده شد. نتایج نشان داد وضعیت موجود صلاحیت های حرفه ای معلمان دوره ابتدایی شهرستان گرمسار در سطح مطلوبی می باشد. پنج صلاحیت ها به ترتیب میزان مطلوبیت از نظر معلمان عبارتند از: صلاحیت های اخلاقی، صلاحیت های شخصیتی- رفتاری، صلاحیت های اجتماعی، صلاحیت های علمی- آموزشی و صلاحیت های مدیریتی.
    کلیدواژگان: صلاحیت های حرفه ای، صلاحیت اخلاقی، صلاحیت شخصیتی، رفتاری، صلاحیت اجتماعی، صلاحیت علمی، آموزشی و صلاحیت مدیریتی
  • شوبو عبدالملکی، فخرالسادات نصیری، مجید صادقی فر صفحات 99-114
    هدف این پژوهش مطالعه نقش میانجی خستگی هیجانی در تبیین ارتباط بین عدالت سازمانی و رفتار های شهروندی سازمانی کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان کردستان بود. جامعه آماری این پژوهش کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان کردستان بودندکه تعداد 160 نفراز آنان به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار های پژوهش شامل پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلچ (1981)، عدالت توزیعی و رویه ای کالکیت (2001)، پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی ساکف و همکاران (1990) بود. داده های حاصل از پرسشنامه های پژوهش با استفاده از مدل سازی معادله ساختاری (SEM) مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد در الگوی نهایی بازنگری شده پژوهش، در میان رابطه بین ابعاد عدالت (توزیعی و رویه ای) و ابعاد رفتار های شهروندی سازمانی، خستگی هیجانی تنها رابطه بین عدالت توزیعی و رفتار های شهروندی سازمانی را میانجی گری می کند.
    کلیدواژگان: خستگی هیجانی، عدالت توزیعی، عدالت رویه ای، رفتارهای شهروندی سازمانی
  • امیرحسین محمد داودی، مریم ولایی ملکی صفحات 115-142
    پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه ی رهبری اخلاقی و اعتماد سازمانی با توانمندسازی دبیران دبیرستانهای شهرستان ساوه انجام شده است.روش پژوهش از نظر نحوه اجرا توصیفی از نوع همبستگی و از نظر هدف کاربردی بوده است.جامعه آماری شامل کلیه ی دبیران (زن و مرد) دبیرستانهای شهرستان ساوه بوده که تعداد آنها در حدود260 نفر می باشد. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 155 نفر برآورد گردیده، برای انتخاب نمونه از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای – نسبی استفاده شده است. ابزار گرد آوری داده ها در این پژوهش پرسشنامه های محقق ساخته ی رهبری اخلاقی و توانمندسازی وپرسشنامه استاندارد اعتمادسازمانی(حسن زاده،1383) با طیف پنج درجه ای لیکرت بوده است. پایایی ابزار پس از اجرای مقدماتی درنمونه ای 30 نفری ارزیابی شد که ضریب آلفای کرونباخ هر یک از پرسشنامه های رهبری اخلاقی،توانمندسازی و اعتمادسازمانی به ترتیب 86/0، 88/0، 86/0 به دست آمده است.داده های گردآوری شده به کمک نرم افزار آماری SPSS در دو بخش آمار توصیفی شامل(میانگین،انحراف معیار، جداول، نمودارها) و آمار استنباطی شامل (ضریب همبستگی پیرسون،رگرسیون چندمتغیره(به روش گام به گام)، تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.با توجه به فرضیه ها و سوال های مطرح شده در پژوهش نتایج بدست آمده نشان داد که بین رهبری اخلاقی و اعتمادسازمانی با توانمندسازی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. درضمن از بین ابعاد رهبری اخلاقی، بعد «منافع مشترک» بالاترین سهم را در پیش بینی تغییرات اعتمادسازمانی و توانمندسازی دارد.
    کلیدواژگان: رهبری اخلاقی، اعتماد سازمانی، توانمندسازی، دبیران