فهرست مطالب

مجله دانشکده پزشکی اصفهان
پیاپی 304 (هفته اول آذر 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/09/08
  • تعداد عناوین: 5
|
  • مقاله پژوهشی
  • منا گرجی، بتول هاشمی بنی، حمید بهرامیان، حسین صالحی، راضیه علی پور، مریم علی اکبری صفحه 1
    مقدمه
    به دلیل افزایش میزان سرطان در جوامع انسانی، دانشمندان روش های گوناگونی از قبیل شیمی درمانی و دارو درمانی را جهت مبارزه با سرطان به کار گرفته اند، اما این روش ها به دلیل عود مکرر و مقاومت دارویی به صورت کامل جوابگو نیست. به همین دلیل، در سال های اخیر علاوه بر روش های دیگر، سلول درمانی نیز در درمان سرطان مورد توجه قرار گرفته است. از آن جا که در بررسی تاثیر سلول های بنیادی بر سلول های توموری نتایج متناقضی به دست آمده است، این مطالعه با هدف بررسی میزان تکثیر و بقای رده ی سلولی سرطانی 562K در شرایط هم کشتی با سلول های بنیادی پالپ دندان شیری انجام شد.
    روش ها
    سلول های بنیادی حاصل از پالپ دندان های شیری افتاده، از دانشکده ی دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و سلول های 562K از انستیتو پاستور تهیه و کشت داده شد. هم کشتی مستقیم سلول های بنیادی با 562K در زمان های 48 و 96 ساعت با نسبت سلولی 1 به 10، 10 به 1 و 1 به 1 صورت پذیرفت. لازم به ذکر است تعداد سلول های توموری در تمام گروه های آزمایشی یکسان انتخاب گردید. بررسی میزان تکثیر و بقای سلول های توموری، با روش های رنگ آمیزی تریپان بلو و MTT (Microculture tetrazolium test) انجام گرفت.
    یافته ها
    مقایسه ی نتایج MTT در گروه های مختلف پس از 48 و 96 ساعت هم کشتی، نشان داد که با افزایش دانسیته ی سلول های بنیادی نسبت به توموری، میانگین تکثیر سلول های توموری کاهش یافت. در گروه اول که نسبت سلول های بنیادی مشتق از پالپ دندان 10 برابر سلول های 562K بود، میزان تکثیر سلول های سرطانی حداقل (6/0 = Optical density) و در گروه سوم که سلول های بنیادی مشتق از پالپ دندان با دانسیته ی 1/0 سلول های 562K کشت داده شد، حداکثر (6/1 = Optical density) تکثیر سلول های توموری به دست آمد (050/0 ≥ P). نتایج شمارش سلولی با رنگ آمیزی تریپان بلو، مطابق نتایج پیش گفته بود.
    نتیجه گیری
    در شرایط هم کشتی، افزایش نسبت سلول های بنیادی به سلول های سرطانی 562K بر روند تکثیر سلول های 562K تاثیر بازدارندگی دارد.
    کلیدواژگان: سلول بنیادی پالپ دندان، سلول های توموری 562K، هم کشتی
  • نوید امینیان، پروین دهقان، مصطفی چادگانی پور، ابراهیم سجادی، مریم یزدی صفحه 2
    مقدمه
    کاندیدا یکی از عوامل شایع عفونت های فرصت طلب انسانی است. با توجه به افزایش عفونت های فرصت طلب و مصرف بیش از حد داروها، مقاومت نسبی در گونه ها نسبت به داروهای ضد قارچی از جمله فلوکونازول ایجاد شده است. با نظر به این موضوع که گیاهان یک منبع الهام بخش برای ساخت داروها می باشند، بررسی گیاه خوشاریزه با توجه به بومی بودن در ایران، می تواند در شناخت مسیرهای جدید درمان عفونت های مقاوم به دارو کمک کننده باشد.
    روش ها
    ایزوله های قارچی جدا شده از افراد مبتلا به واژینیت کاندیدایی پس از تعیین هویت، به روش RapIDTM Yeast plus system، مورد استفاده قرار گرفتند. برای آزمون حساسیت دارویی گونه ها، از رقت های مختلف داروی فلوکونازول و اسانس گیاه خوشاریزه به روش انتشار در ژل استفاده شد و 50MIC (50Minimum inhibitory concentration)، 90MIC و MFC (Minimal fungicidal concentration) به روش میکرودایلوشن برای هر یک از گونه ها به صورت جداگانه ثبت و مقایسه گردید.
    یافته ها
    از تعداد 15 گونه ی کار شده، 66 درصد گونه ها نسبت به فلوکونازول حساس بودند و فقط دو گونه ی 53 (گلابراتا) و 29 (آلبیکنس) وابسته به دوز و سه گونه ی 60 (گلابراتا)، 68 (کروزه ای) و 149 (روگوزا) نسبت به فلوکونازول مقاوم بودند؛ در حالی که نسبت به اسانس خوشاریزه در محدوده ی وابسته به دوز قرار گرفتند. در بررسی اسانس خوشاریزه، 6 درصد گونه ها حساس، 48 درصد وابسته به دوز و 46 درصد مقاوم گزارش گردید. کمترین مقدار 50MIC، 90MIC و MFC فلوکونازول و اسانس خوشاریزه برای گونه ی 31 (آلبیکنس) و بیشترین آن ها برای گونه ی 68 (کروزه ای) ثبت گردید.
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد می توان در کنار مصرف فلوکونازول، از اسانس خوشاریزه به صورت خوراکی و یا تهیه ی لوسیون در درمان مکمل واژینیت کاندیدایی استفاده کرد.
    کلیدواژگان: واژینیت کاندیدایی، فلوکونازول، گیاه خوشاریزه، اسانس، میکرودایلوشن
  • محمدرضا مومن زاده، اردشیر طالبی، علیرضا مهری دهنوی، حسین ربانی صفحه 3
    مقدمه
    کاندیدیازیس واژینال، بیماری شایع زنان است که در اثر رشد غیر طبیعی کاندیدا در مخاط دستگاه تناسلی زنان ایجاد می شود. هدف از این مطالعه، تشخیص اتوماتیک کاندیدیازیس واژینال از طریق شناسایی و استخراج قارچ کاندیدا در تصاویر میکروسکوپی مربوط به نمونه های پاپ اسمیر با استفاده از تکنیک های پردازش تصویر بود.
    روش ها
    فضای نمونه شامل 200 تصویر دیجیتال میکروسکوپی بود. به منظور جمع آوری مجموعه ی تصاویر، از تعداد 49 نمونه ی پاپ اسمیر به وسیله ی دوربین عکس برداری دیجیتال 1Nikon1 V متصل به میکروسکوپ نوری i50 Nikon Eclipse تصویربرداری صورت گرفت. برای یکنواخت سازی تصویر، از فیلتر کلاهکی پیش زمینه و برای افزایش کنتراست، از ناهمبستگی رنگی به همراه کشش خطی کنتراست استفاده گردید. به منظور آستانه گذاری از روش آستانه گذاری اوتسو (Otsu) در باند سبز تصویر استفاده گردید. برای استخراج میسلیوم و کونیدیوم، از ویژگی های هندسی مانند مساحت، قطر بزرگ، قطر کوچک، گریز از مرکز، محیط و تراکم به وسیله ی دسته بندی درخت تصمیم استفاده گردید.
    یافته ها
    الگوریتم طراحی شده در تشخیص کونیدیوم قارچ کاندیدا، دارای ویژگی 54/91 درصد و حساسیت 32/92 درصد و در تشخیص میسلیوم قارچ کاندیدا دارای ویژگی 64/98 درصد و حساسیت 88/96 درصد بود.
    نتیجه گیری
    در صورتی که این نرم افزار به صورت موتورایز درآید، به جهت جلوگیری از خستگی چشم و افزایش دقت پاتالوژیست ها به عنوان همیار پزشک در تشخیص، قابل استفاده خواهد بود.
    کلیدواژگان: کاندیدیازیس، واژینال، کاندیدا، پاپ اسمیر، پردازش تصویر
  • مقاله مروری
  • امین توسلی، علیرضا حق پرست صفحه 4
    اینفلامازوم ها گیرنده های سیتوزولی هستند که توانایی شناسایی پاتوژن های میکروبی و سیگنال های خطرناک درون زاد حاصل از استرس یا آسیب سلولی را دارند. کمپلکس اینفلامازوم یا از اعضای خانواده ی پروتئینی NLR (Nod-like receptor) است و یا از 2AIM (2Absent in melanoma) که عضو خانواده ی پروتئینی PYHIN است، شکل می گیرد. فعال شدن اینفلامازوم سبب فعال شدن کاسپاز التهابی به نام کاسپاز1 می گردد که این به نوبه ی خود، باعث بلوغ سایتوکاین های التهاب زا می شود. در این مقاله، در ابتدا انواع اینفلامازوم های شناخته شده و ویژگی های ساختاری آن ها معرفی می شوند و سپس مکانیسم های مولکولی انواع اینفلامازوم در چندین بیماری مطرح می گردند. فهم این مکانیسم ها، علاوه بر فراهم آوردن اطلاعات ارزشمند در مورد چگونگی تکوین و گسترش این اختلالات، می تواند در دریافت راه های جدید درمانی نیز موثر باشد.
    کلیدواژگان: اینفلامازوم، 3NLRP، نقرص، آترواسکلروسیس
  • مقاله کوتاه
  • حمید رحیمی، مژگان لقمانی، پریسا شعاعی، رامین دیباج، بهروز عطایی، عباس داعی ناصر، حسن شجاعی صفحه 5
    مقدمه
    کلونیزاسیون استافیلوکوکوس اورئوس به عنوان یک عامل خطر مهم در انتقال و به دنبال آن ایجاد عفونت توسط این باکتری به شمار می رود. از سوی دیگر، بینی به عنوان مهم ترین جایگاه بدن از لحاظ کلونیزاسیون با این باکتری می باشد. میزان ناقلین بینی با استافیلوکوکوس اورئوس در مکان هایی که افراد در تماس نزدیک با هم قرار دارند مانند مهدهای کودک بیشتر است. در این مطالعه بر آن شدیم تا میزان کلونیزاسیون استافیلوکوکوس اورئوس در نمونه های سواب بینی گرفته شده از کودکان مهدهای کودک شهر اصفهان را تعیین نماییم.
    روش ها
    این مطالعه به صورت یک مطالعه ی مقطعی در سطح مهدهای کودک شهر اصفهان بین کودکان 6-2 ساله در سال1387 به انجام رسید. اطلاعات اجتماعی و دموگرافیک کودکان مورد مطالعه توسط پژوهشگر و از والدین کودکان جمع آوری شدند. از روش های استاندارد میکروبیولوژی نیز برای جداسازی استافیلوکوکوس اورئوس از سواب های بینی گرفته شده از کودکان مورد مطالعه مورد استفاده شد. در نهایت از آزمون 2χ برای تجزیه و تحلیل آماری داده ها استفاده شد.
    یافته ها
    از 323 نمونه سواب بینی جمع آوری شده از کودکان، 115 (6/35 درصد) نفر با استافیلوکوکوس اورئوس کلونیزه شده بودند. همچنین از لحاظ آماری میانگین سن کودکان استافیلوکوکوس اورئوس منفی بطور معنی داری بالاتر از کودکان استافیلوکوکوس اورئوس مثبت بود. (001/0P <).
    نتیجه گیری
    کلونیزاسیون بیش از یک سوم کودکان مورد مطالعه نشان دهنده ی آلودگی بالای کودکان ایرانی با استافیلوکوکوس اورئوس است که با دیگر مطالعات انجام گرفته در سایر کشورها قابل مقایسه می باشد. این شیوع بالا به عنوان یک هشدار، لزوم طراحی و انجام مطالعات دقیق تر در ارتباط با تعیین نوع و بررسی نحوه ی انتقال باکتری در بین کودکان را بیش از پیش آشکار می سازد.
    کلیدواژگان: استافیلوکوکوس اورئوس، ناقلین بینی، کودکان