فهرست مطالب

فرهنگ مشاوره و روان درمانی - پیاپی 16 (زمستان 1392)

فصلنامه فرهنگ مشاوره و روان درمانی
پیاپی 16 (زمستان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/12/25
  • تعداد عناوین: 7
|
  • فریده حسین ثابت، متین فائزی پور صفحات 1-14
    مقدمه
    ایدز یکی از بیماری های مزمن و ناتوان کننده عفونی می باشد. شناسایی ویژگی های شخصیتی و میزان امیدواری افراد مبتلا به این بیماری خدمات رسانی به آنان را بهبود می بخشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ی ویژگی های شخصیتی و امید به زندگی در افراد مبتلا به HIV می باشد.
    روش
    نمونه این تحقیق 42 نفر مبتلا به این بیماری هستند. که به روش نمومنه گیری در دسترس انتخاب شدند. پرسش نامه ی امیدواری اشنایدر و مقیاس پنج عاملی شخصیت (NEO-PI-R) کاستا و مک کری برای سنجش متغیر ها استفاده شدند و جهت تحلیل داده ها از روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده گردید.
    نتایج
    تحلیل داده ها نشان داد که بین روان رنجورخویی و امید به زندگی همبستگی منفی و معنادار وجود دارد، و فقط بر اساس همین بعد امید به زندگی به طور مستقل پیش بینی می شود. بین بعد برون گرایی و امید به زندگی همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد اما به طور مستقل نمی توانند میزان امید را پیش بینی نمایند.
    بحث و نتیجه گیری
    تنها بعد روان جور خویی به طور مستقل امید را در افراد مبتلا به HIV پیش بینی می کند. افراد روان رنجور، مضطرب، افسرده، تنیده و غیر منطقی هستند و مستعد احساس گناه می باشند. افراد مبتلا به HIVبا صفات روان رنجورخویی، امیدواری کمی در زندگی دارند، و نمرات بالا در این بعد کاهش امید به زندگی را تبیین می کند.
    کلیدواژگان: ویژگی های شخصیتی، امید، HIV
  • اسماعیل پاکروان، سید عباس حقایق، حمید طاهر نشاط دوست، حسین مولوی صفحات 15-32
    هدف از انجام این پژوهش بررسی اثر بخشی روش آموزش حل مسئله بررضایت زناشویی و نیمرخ روانشناختی زوجین شهرستان بروجن بود. بدین منظور 30 زوج از مراجعه کنندگان کلینیک روانشناختی اداره آموزش و پرورش شهرستان بروجین انتخاب شده و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش(15 زوج) و گروه کنترل (15 زوج) قرار گرفتند. مداخله درمانی طی 8 جلسه هفتگی براساس مدل درمانی هاوتون انجام شد و گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. پرسشنامه رضایت زناشوئی انریچ و چک لیست نشانه های مرضی (Scl-90-R) در مراحل پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری توسط زوجین تکمیل شد. نتایج تحلیل کواریانس چند متغیری نشان داد بین میانگین نمرات پس آزمون نمرات رضایت زناشویی بین دو گروه آزمایش و گواه تفاوت معناداری وجود دارد و این نتایج در مرحله پیگیری نیز مشاهده می شود.همچنین به استثنای نمرات وسواس فکری- عملی، اضطراب فوبی و روانپریشی بین میانگین نمرات پس آزمون سایر متغیرها بین دو گروه آزمایش و گواه تفاوت معنادار وجود دارد و این نتایج در مرحله پیگیری نیز مشاهده می شود. به طور کلی نتایج نشان می دهد که آموزش حل مساله راهبرد مناسبی در افزایش رضایت زناشویی و کاهش علائم روانشناختی زوجین می تواند باشد:با این حال این روش درمانی در درمان فوبیا،وسواس فکری-عملی و سایکوز کمتر مفید است،اما در مراحل بعدی درمان های مستقیم اختلالات یاد شده می توان از آن سود جست.
    کلیدواژگان: حل مسئله، رضایت زناشویی، نیمرخ روانی
  • یحیی میان بندی، محمد ارقبایی، مهدی فتحی، ابراهیم علیزاده موسوی صفحات 33-53
    هدف
    پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی هیپنوتراپی شناختی بر توکل به خدا و احساس آرامش سالمندان به انجام گرفته است.
    مواد و روش ها
    در این بررسی آزمایشی از میان مراکز روزانه توانبخشی سالمندان سطح مشهد 18 نفر به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه جای داده شدند و از تمامی اعضای گروه آزمایش و گواه در قبل و بعد از مداخلات خواسته شد تا به پرسشنامه مولفه های روانی مثبت (PPS)پاسخ دهند.در دوره مداخلات، گروه آزمایش به مدت6 جلسه تحت هیپنوتراپی شناختی قرار گرفتند و گروه گواه هم تحت هیچ گونه مداخله خاصی نبوده اند و در نهایت داده های بدست آمده به وسیله تحلیل کوواریانس توسط نرم افزار آماری SPSS مورد تحلیل آماری قرار گرفتند.
    یافته ها
    تحلیل های آماری بین هر دو گروه در مرحله پس آزمون از نظر متغیر های توکل به خدا و احساس آرامش در سطح P<0.05 تفاوت معناداری را نشان می دهد. به بیان دیگر، گرایش سالمندان به مولفه های توکل به خدا و احساس آرامش به طور معناداری پدید آمده است.
    نتیجه گیری
    هیپنوتراپی شناختی بر گرایش سالمندان به توکل بر خدا و احساس آرامش اثر بخش می باشد.
    کلیدواژگان: هیپنوتراپی شناختی، سالمندان، توکل بر خدا، احساس آرامش
  • یوسف اعظمی، فرامرز سهرابی، احمد برجعلی، حامد چوپان صفحات 53-69
    مقدمه
    سطح پایین تنظیم هیجانی که ناشی از ناتوانی در مقابله موثر با هیجان ها و مدیریت آن هاست، در شروع مصرف مواد نقش دارد. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر مدل گراس بر کاهش خشم در افراد وابسته به مواد مخدر انجام شد.
    روش
    پژوهش حاضر از نوع طرح های نیمه آزمایشی است که از طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل استفاده شده است. جامعه پژوهش حاضر را کلیه معتادانی که در سال 92-1391 به کلینیک های ترک اعتیاد شهرستان مریوان مراجعه کرده اند تشکیل می دهند. تعداد 30 نفر از افراد وابسته به مواد با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و با همین روش در گروه های آزمایش و کنترل جایگزین شدند. نتایج با استفاده از روش تحلیل کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    به طور کلی، نتایج نشان دادند که آموزش تنظیم هیجان براساس مدل گراس می تواند علائم خشم را در افراد وابسته به مواد کاهش دهد (0/001>P).
    نتیجه گیری
    دشواری در تنظیم هیجان ها یکی از مشکلات افراد سوء مصرف کننده مواد است و آموزش نحوه ابراز و مدیریت هیجانات به این افراد می تواند در کاهش مشکلات آنها موثر واقع گردد.
    کلیدواژگان: تنظیم هیجان، خشم، مواد مخدر
  • سونه قناعت باجگیرانی، بهرامعلی قنبری هاشم آبادی، فرزانه ظریف صفحات 69-84
    هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه ی میان تمایزیافتگی با سبک های عشق ورزی و همچنین مقایسه سبک های عشق ورزی و سطوح تمایزیافتگی زنان و مردان متاهل شهر مشهد بود. مشارکت کنندگان در پژوهش حاضر 120 نفر از افراد متاهل شهر مشهد که به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شده بودند مورد آزمون قرار گرفتند. برای سنجش تمایزیافتگی از پرسش نامه ی تمایزیافتگی(DSL) و برای سنجش سبک های عشق ورزی از مقیاس سه گانه اشترنبرگ استفاده شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار Spss و آزمون معناداری ضریب همبستگی پیرسون جهت بررسی رابطه خرده مقیاس های تمایزیافتگی با خرده مقیاس های آزمون اشترنبرگ و آزمون مقایسه ی دو میانگین مستقل به منظور مقایسه خرده مقیاس های تمایز یافتگی و خرده مقیاس های آزمون اشترنبرگ در آزمودنی های زن و مرد متاهل شهر مشهد مورد تحلیل قرار گرفت.پس از تجزیه و تحلیل داده ها نتایج نشان داد که میان خرده مقیاس های صمیمیت، هوس و تعهد اشترنبرگ با خرده مقیاس های واکنش هیجانی، جایگاه من، گسلش عاطفی و هم آمیختگی ارتباط معکوس معناداری دارد همچنین نتایج این آزمون نشان داد که بین میزان گسلش عاطفی مردان و زنان تفاوت معناداری وجود دارد، بدین صورت که آزمودنی های مرد میزان گسلش عاطفی بیشتری را گزارش نموده اند. در بقیه خرده مقیاسها بین دو جنس تفاوت معناداری شاهده نشد.
    کلیدواژگان: تمایزیافتگی خود و سبک های عشق ورزی
  • نادر کریمیان، سهیلا قیصری صفحات 85-106
    هدف
    این مطالعه با هدف تدوین یک مدل علی رضایت جنسی بر اساس متغیرهای رضایت از رابطه، کیفیت زناشویی، اضطراب ارتباط جنسی، احقاق جنسی و فراوانی آمیزش در میان دانشجویان زن متاهل انجام شد.
    روش
    جامعه ی آماری مورد مطالعه در این پژوهش کلیه ی دانشجویان زن متاهل دانشگاه های بندر عباس در سالتحصیلی 93-92 بودند. با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ایچند مرحله ای، تعداد 115 نفر انتخاب شدند و داده ها از طریق پرسشنامه های رضایت جنسی پینی، احقاق جنسی هالبرت، کیفیت زناشویی شه، اضطراب ارتباط جنسی دیویس و همکاران، رضایت از رابطه برنز و سایرس و مقیاس فراوانی رابطه جنسی جمع آوری شد. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل مسیر و ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید.
    یافته ها
    بر اساس نتایج بدست آمده مدل معنی داری به دست آمد و متغیرهای دفعات آمیزش جنسی و تعاملات جنسی و ابراز نیازها به عنوان متغیر های میانجی که قادر به پیش بینی رضایت جنسی می باشند عمل کردند. سایر متغیرها با وجود داشتن همبستگی با رضایت جنسی قادر به پیش بینی نبودند.
    نتیجه گیری
    همان طور که مطالعه حاضر نشان می دهد داشتن تعاملات کلامی جنسی و ابراز نیازها و خواسته ها از همسر، به طور مستقیم و غیرمستقیم رضایت جنسی را افزایش می دهد پس لازم است در این زمینه فرهنگ سازی لازم صورت گیرد.
    کلیدواژگان: رضایت جنسی، احقاق جنسی، کیفیت زناشویی، دفعات آمیزش، اضطراب ارتباط جنسی، رضایت از رابطه، تحلیل مسیر
  • آتوسا کلانتر هرمزی، فریبا سهیلی صفحات 107-130
    هدف پژوهش حاضر بررسی همبستگی میان رابطه ی پدر- فرزندی وکفایت اجتماعی در نوجوانان است. جامعه ی پژوهش دانش آموزان دختر و پسر دبیرستانهای شهرستان سنندج در سال تحصیلی 92-1391 بود که از این جامعه240 دانش آموز (120 دختر و120 پسر) به صورت تصادفی و با نمونه گیری خوشه ایچند مرحله ای انتخاب شدند. پژوهش حاضر از نوع توصیفی و با روش همبستگی است. ابزارهای اندازه گیری عبارت اند از: آزمون کفایت اجتماعی و مقیاس رابطه ی ولی- فرزندی (PCRS). برای تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج نشان داد که بین کفایت اجتماعی و رابطه با پدر ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد و تحلیل رگرسیون نشان داد که رابطه با پدر بیشترین تاثیر را بر مهارت های ارتباطی و کمترین تاثیر را بر آمایه های انگیزشی داشته است و شدت رابطه ی پدر- فرزندی و کفایت اجتماعی و ابعاد آن در گروه دختران بسیار بالاتر از همین رابطه در گروه پسران است. بنابراین رابطه ی پدر- فرزندی یکی از عوامل اثر گذار در افزایش کفایت اجتماعی در نوجوانان است.
    کلیدواژگان: ایت اجتماعی، رابطه ی پدر، فرزندی، نوجوان
|
  • F. Hosseinsabet*, M. Fayezipour Pages 1-14
    Objectives
    AIDS is a debilitating chronic infectious disease. Identification of personality characters and hope of HIV- positive patients impacts the improvement of health services. The aim of this research was to evaluate the correlation between the personality characters and hope in HIV- positive patients.
    Method
    Some 42 HIV-positive patients with available sampling method were selected. Hope questionnaire and NEO-PI-R scale were used for evaluation of personality characters and hope. Data analysis was done via Pearson and multivariate regression analysis.
    Results
    Data analysis showed independent negative correlation between neuroticism and hope and positive dependent correlation between extroversion and hope.
    Conclusion
    Only neuroticism can independently predict hope in HIV-positive patients. Neurotic persons are depressive, anxious, irrational, stressful, with guilt feeling. So HIV positive patients with high neuroticism score probably have low hope.
    Keywords: Personality characters, hope, HIV
  • E. Pakravan, H. Nshatdoust, S. Haghayegh, H. Molavi Pages 15-32
    solving method on the marital satisfaction and psychological profile of the couples of Brojen city. For this purpose, 30 couples that referred to psychological clinics of education center of Brojen city, were selected and randomly assigned to two groups, experimental groups (15 couples) and control groups(15 couples). The therapeutic intervention was conducted in 8 weekly sessions according to Howton therapeutic model and control group wasn’t received any intervention. The questionnaires of Enrich marital satisfaction and symptoms check list were completed in pretest, post-test and follow-up. The results of MANCOVA showed that except of OCD, phobia and psychoticism score, were significant difference between mean scores of other variable two groups.
    Keywords: Problem solving, Psychological profile, marital satisfaction
  • Y. Mianbandi*, M. Arghabaei, M. Fathi, E. Alizadeh Mosavi Pages 33-53
    Objectives
    The purpose of this study is examining the effectiveness of cognitive hypnotherapy on elderly trust to God and calmness feeling.
    Materials and Methods
    In a pilot study conducted in the Mashhad Elderly Day Rehabilitation Clinic some 18 patients were selected using purposive sampling and assigned into two groups as experimental and control groups. They were asked to answer P.P.S. questionnaire before and after the intervention. In the intervention period, the experimental group received cognitive hypnotherapy for 6 sessions with the control group having no special treatment. The data were obtained from covariance statistical test and were analyzed using SPSS 19 software.
    Results
    Statistical analysis of two groups at post-test, demonstrated significant differences in variables of trust to God and calmness feeling in two groups in level of (P <0.05). In other words, elderly tended to be significantly positive and thus the psychological component emerged.
    Conclusion
    The cognitive hypnotherapy is useful on elderly trust to God and calmness feeling.
    Keywords: Cognitive hypnotherapy, elder people, trust to God, calmness feeling
  • Y. Aazami*, F. Sohrabi, A. Borjali, H. Chopan Pages 53-69
    Introduction
    Low levels of emotional regulation, resulting from the inability to effectively cope with and manage their emotions, may play a role in the onset of drug use. Therefore, this study aimed to determine the effectiveness of teaching emotion regulation based on Gross model on reduction of anger among drug-dependent people.
    Method
    This research is part of a pilot pretest- posttest project carried out on a control group. All the addicts who referred to addiction clinics in the city of Marivan from 2012 to 2013 were examined. Among them, a total of 30 drug-dependent individuals were selected by simple random sampling with the same method which was used in the test and control groups. Results were analyzed using analysis of covariance.
    Results
    Overall, the results showed that education of emotion regulation based on Gross model can reduce the signs of anger in substance dependent individuals (p<0/001).
    Conclusion
    Problems concerning emotion regulation is one of the difficulties in front of drug-dependent people and learning how to express their emotions and manage individuals can be effective in reducing these problems.
    Keywords: Emotion regulation, anger, drugs
  • S. Ghanaat Bajgirani, A. Ghanbari Hashem Abadi, F. Zarif Pages 69-84
    This research intended to investigate the relationship between differentiation of self and styles of love and to compare styles of love and differentiation of self among married men and women in the city of Mashhad. Some 120 married persons who were selected as samples were tested. To compare differentiation of self: DSL Questionnaire was used and to compare styles of love, Stenberg’s triangular love scale was employed. Data were gathered through SPSS and meaningful test of correlation coefficient and were analyzed using comparison test of two independent average. Analysis of data showed that reverse significant correlation was found between sub-sales of passion, commitment and sub-sales of emotional reactivity, position, emotional cutoff and fusion with others were reported. In addition, the results revealed that there was a meaningful difference between reactive distancing of men and women including more reactive distancing among men. Analysis of data showed that there was not any significant difference among the rest of sub-scales.
    Keywords: Differentiation of self, styles of love
  • S. Gheisari, N. Karimian Pages 85-106
    Purpose
    The aim of this study was to develop a causal model based on relationship satisfaction, sexual satisfaction, marital quality, anxiety of sexual intercourse, sexual assertiveness, and the frequency of intercourse.
    Method
    The present study is a description of the coherence studies style.The population was the female married students of the Universities of Bandraabbas in academic year of 92-93. 115 people were selected via multi clustered method. The data was gathered through questionnaires of sexual satisfaction, Halbert sexual assertiveness, marital quality, anxiety of sexual relationship, Burns & Sayers relationship satisfaction and sex frequency scale. For data analysis, path analysis and Pearson's correlation coefficient was used.
    Results
    Based on the results was obtained a meaningful Model. Frequency of sexual intercourse, sexual interactions and expression of needs performed as mediators which were able to predict sexual satisfaction. Despite other variables had a relationship with sexual satisfaction but were unable to prediction.
    Conclusions
    Based on present study having the sexual verbal interactions and expression of sexual needs and desires to spouse, increase sexual satisfaction directly and indirectly. Then this subject’s shoud be counsidered in cultural programs.
    Keywords: sexual satisfaction, sexual assertiveness, marital quality, frequency of intercourse, anxiety of sexual relationship, relationship satisfaction, path analysis
  • F. Soheili, A. Kalantar Hormozi Pages 107-130
    is research was to investigate the correlation between father-child relationship and adolescent's social competence. The population consisted of high school female and male students of the Sanandaj city in the 2011-2012 academic year. Some 240 students (120 girls and 120 boys) from this population were selected randomly by multi-stage cluster sampling method. The study was descriptive and used correlational methods. The research instruments included: Social Competence questionnaire and Parent-Child Relationship Scale (PCRS). Data were analyzed by Pearson's correlation coefficient and regression analysis. The results showed that there was a significant relationship between father-child relationship and social competence. Regression analysis showed that relationship with father has the most effective results on communication skills and the least effect on motivation aspects. The range of father-child relationship and social competence and its aspects has much higher impact on girls group than the boys group. Thus father-child relationship is one of the most effective factors on increasing the social competence in adolescents.
    Keywords: social competence, father, child relationship, adolescent