فهرست مطالب

حدیث حوزه - پیاپی 3 (پاییز و زمستان 1390)

نشریه حدیث حوزه
پیاپی 3 (پاییز و زمستان 1390)

  • بهای روی جلد: 25,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1390/08/14
  • تعداد عناوین: 7
|
  • عبدالهادی مسعودی صفحه 17
    با نقد دو روش موجود در گفت وگوافکندن میان حدیث و دانش بشری، یعنی روش تالیفی و روش گزاره سازی متناظر، روش سومی را به نام «گفت وگوی گام به گام مشارکتی» تعریف، پیکربندی و پیشنهاد کرده ایم. مراحل اجرایی این روش عبارت اند از: امکان سنجی، هموارکردن مسیر گفت وگو، فرضیه سازی بر پایه داده های حدیث، صحت انتساب، ریزپردازی به جای نظریه پردازی و آزمون فرضیه که همه این ها در بخش نخست مقاله آمده است. در بخش دوم مقاله، به سه مانع موجود این شیوه اشاره و از تقدس متون دینی و مشکل نقد آن ها، ناآشنایی با شیوه دانش های نوین و راه های به بن بست رسیده، یاد و راه خروج نشان داده شده است. در برخی از بخش ها نمونه هایی برآمده از دل این شیوه که بیشتر از دو دانش روان شناسی و پزشکی برخاسته اند، ارائه شده است.
    کلیدواژگان: حدیث، دانش های بشری، روان شناسی، احادیث پزشکی، فرضیه سازی
  • سید علیرضا حسینی ترجمه: مهدی مرادی صفحه 35
    شناخت مذهب راویان و آگاهی از وثاقت آن ها، به دلیل تاثیرگذاری بر گونه رویارویی با روایات ایشان، از دیرباز مورد اهتمام رجال پژوهان شیعی بوده است. در ره گذر معرفی ویژگی راویان، گاه با گزارش هایی روبه رو هستیم که پذیرش آن ها دشوار می نماید. عامی شمردن غیاث بن کلوب از این دسته گزارش هاست. از دیگر سو کارکرد، گونه های مختلف اطلاعات کتاب هایی چون فهرست نجاشی و فهرست شیخ طوسی در معرفی راویان به فراموشی سپرده شده است. در این پژوهش بر آنیم تا بر عامی شمردن غیاث بن کلوب خط بطلان کشیده و شیعی بودن وی را اثبات کنیم؛ در این مسیر نگاهی نیز، به کتاب های رجالی عامه و رویکرد آنان به غیاث بن کلوب خواهیم داشت.
    کلیدواژگان: غیاث بن کلوب، شیخ طوسی، عده الاصول، طرق نجاشی
  • محمدرضا جدیدی نژاد صفحه 61
    تخریج حدیث دانشی مهم و رایج بین حدیث پژوهان است. بین محدثان شیعه و سنی تفاوت چندانی در اصول و قواعد این دانش وجود ندارد؛ اما متاسفانه برخی از معاصران به قواعد این دانش بی توجه بوده و به هنگام تحقیق کتاب های حدیثی، شیوه ای نادرست و غیرفنی را در مورد آن اعمال داشته اند.
    نوشتار حاضر سعی می کند با الگو قرار دادن شیوه شیخ حرعاملی در وسائل الشیعه و مقایسه آن با برخی از کارهای معاصران (مانند تحقیق اخیر الکافی)، اصول و قواعد صحیح این دانش را یادآور شود.
    کلیدواژگان: تخریج حدیث، شیخ حرعاملی، وسائل الشیعه، الکافی، بصائرالدرجات
  • حیدر مسجدی صفحه 73
    از آن جا که حدیث شریف در منظومه معارف اسلامی، از جایگاه والایی دارد، علوم و پژوهش های فراوانی درباره آن به وجود آمده است. برخی از این علوم، مسائل مربوط به ناحیه صدور حدیث را دربرمی گیرند، بعضی دیگر درباره مسائل مربوط به چگونگی فهم احادیث و عبارات به کاررفته در آن ها، بحث می کنند و قسم دیگر این علوم، مباحث مربوط به مرحله عمل به حدیث را مطرح می کنند. در این میان، قسم چهارمی نیز وجود دارد که مباحث آن بدون اختصاص به یک قسم خاص از اقسام گذشته، دربردارنده مسائل مختلفی است که با سه قسم مذکور ارتباط دارد.
    از این رو ضروری است که نوع انسجام و ارتباط این علوم با یک دیگر بیان شود، تا از سویی جایگاه هر یک از آن ها در منظومه علوم حدیث مشخص شده و از سوی دیگر اهمیتی که آن علم در این منظومه دارد، آشکار گردد. این همان چیزی است که از آن به «ساختار» یا «هندسه» علوم حدیث تعبیر می شود. در این حوزه، ساختارهای گوناگونی ارائه شده است که ما در این نوشتار تلاش کردیم برخی از این ساختارها را بررسی و سپس نکاتی را درباره هر یک از آن ها بیان کرده و در نهایت، ساختاری منسجم و هم آهنگ با مبانی محدثان جلیل القدر شیعه در حدیث، ارائه کنیم.
    کلیدواژگان: ساختار حدیث، ساختار، علوم حدیث، هندسه حدیث
  • محمد امین حسین پور صفحه 91
    نوشتار حاضر به گزارش شیوه تعامل سید علی بن طاووس از دانشوران نامدار شیعه با روایات مرتبط با شش حوزه دعا و مستحبات، تفسیر قرآن، مناقب اهل بیت علیهم السلام، تاریخ، فقه و احکام و کلام و عقاید می پردازد. در این سیاهه تلاش کرده ایم برخی امتیازات و فوائد علمی و همچنین پاره ای نکته هایی کلی را که از سبک برخورد سید با این روایات به دست می آید پیش دید نهیم. همچنین به فراخور بحث گهگاه به نقد و تحلیل برخی از دیدگاه های سید نیز پرداخته ایم. در یک نگاه فراگیر هرچند امروزه از سید چهره ای در محافل علمی متبادر است که صبغه نقل روایت و اعمال و آداب مستحبی و نه نقد و تحلیل آنچه روایت می شود بر آن غالب است ولی با بررسی روش تعامل سید با روایات حوزه های گوناگون روشن می شود که این تصوری نادرست است و سید در تعامل با روایات حوزه های گوناگون به تحلیل و احیانا نقد آنچه روایت می شود نیز توجه دارد. سید در لابلای همین توضیحات است که گاه پاره ای قواعد فقه الحدیثی را یادآور می شود یا مبنای خود را درباره برخی موضوعات روایی مانند انشاء دعا فرادید می نهد یا برای رفع ناسازگاری های احتمالی روایت با آموزه ای اسلامی تلاش می کند.
    کلیدواژگان: سید بن طاووس، روش حدیثی، دعا، تفسیر، تاریخ و مناقب
  • سیدعلی اصغر پیشکش (موسوی اطهر) صفحه 130
    یکی از زیربنایی ترین مباحث در اصول اعتقادات، مسئله حدوث و قدم است که همواره مورد توجه دانشمندان قرار گرفته و دیدگاه های متفاوت اندیشمندان را به خود اختصاص داده است. اهمیت این مسئله و تفاوت دیدگاه ها به همراه لحن تندی که نسبت به مخالف وجود دارد، نویسنده مقاله حاضر را واداشت تا با تفکر در سخنان سخنوران معصوم و کشف دیدگاهشان در این مسئله پرتنش، به جست وجوی اعتقاد درست باشد. به نظر می رسد که داوران معصوم، ماسوی را بی هیچ تبصره و استثنایی حادث می دانند؛ یعنی ماسوی ابتدا داشته و «نبوده» و «بود» شده است.
    کلیدواژگان: حدوث و قدم، ماسوی الله، ازلی، علت تامه، علم، اراده
  • محمدعلی ارجمند صفحه 169
    تمییز مشترکات و توحید مختلفات، از مباحث دامنه دار و کلیدی علم رجال است؛ تا آن جا که اگر گفته شود قوت علمی یک عالم رجالی، در عرصه تمییز مشترکات و توحید مختلفات شناخته می شود، سخن گزافی نخواهد بود.
    مراد از «مشترکات» در علم رجال همان «مشترک لفظی» در علم اصول فقه و مراد از «مختلفات» همان «ترادف» است؛ گاه افرادی که در خارج متعددند و به اصطلاح حقایق مختلفه اند، اسم مشترکی دارند؛ مانند «زید» که برای چند نفر متعدد وضع شده است. در علم اصول چنین موردی را «مشترک لفظی» می نامند. اگر چنین حالتی برای راویان احادیث پیش آید، رجالیان آن را «مشترکات» و بحث از تعیین راوی مورد نظر از میان آنان را «تمییز مشترکات» می خوانند. در مقابل، اگر یک حقیقت واحده در خارج، دارای چند نام موضوع له باشد، اصولیان آن را «ترادف» و رجالیان آن را «مختلفات» و بحث از تشخیص آن را «توحید مختلفات» می نامند.
    «اسحاق بن عمار» از راویانی است که نزاع های علمی فراوانی در مورد او صورت گرفته است. بسیاری معتقدند او در واقع، واحد است؛ در نتیجه، بحث درباره وی داخل در «توحید مختلفات» خواهد بود و برخی نیز این عنوان را در خارج، متعدد و مشترک بین امامی ثقه و فطحی ثقه می دانند، که در این صورت بحث «تمییز مشترکات» درباره او جاری خواهد بود.
    قائلین به وحدت وی نیز خود دو دسته اند: عده ای او را فطحی ثقهو عده دیگر امامی ثقه اش می خوانند.
    نظر به اهمیت موضوع و نتیجه کاربردی ای که در باب تعارض ادله دارد، مختصری از مباحث مطرح شده درباره وی در این مقاله منعکس و از آن جا که «وثاقت» وی طبق هر سه نظریه مورد توافق است، پس از بیان اقوال به بررسی دو محور «تعدد» و «مذهب» او پرداخته شده است.
    کلیدواژگان: تمییز مشترکات، توحید مختلفات، اسحاق بن عمار، فطحیه، روات امامی، خاندان های حدیثی شیعه
|
  • Abdolhadi Masudi Page 17
    The author of the present paper, first makes a critical analysis of two existing process in interaction between hadith and human sciences: compositive and symmetric statement-making. He then defines and categorizes and offers a third process named as contributive stepwise discourse. Modus operandi of this process are as follows: possibility, paving the way of discourse, hypothesis-making based on hadith data, validity of attribution, microprocessing instead of theorizing, and hypothesis-testing. He deals with them all in first part of this paper. In second part, he points to three obstacles to this process and talks about the sanctification of religious texts and problem of criticizing them, unfamiliarity with methods of modern sciences, and the way of exit. In some parts, he gives some examples of this process originating from psychology and physiology.
    Keywords: Hadith, Human Sciences, Psychology, Medical Traditions, Hypothesis, making
  • Seyyed Ali Reza Hosseini, Trans By: Mehdi Moradi Page 35
    Since early days of hadith scholarship,Shiite rijal scholars have made efforts to know the hadith reporters’ religion and their reliability due to the influence of their approach to hadith transmission. Sometimes, we met some hadith reports while describing the characteristics of hadith reporters which are difficult to understand. One of them is to consider Ghiyath bn Kallub al- Bajali as `ammi (Sunni). On the other hand different sorts of information from books such as Najashi’s fihrist, and Shaykh Tusi’s Fihrist in description of hadith reporters have been neglected. In this study, the auther tries to reject this claim that Ghiyath bn Kallub al-Bajali is an `ammi and prove that he is a Shia. To do so, he also takes a look at some rijal books of 2 the people of Sunnah and investigates their views about him.
    Keywords: Ghiyath bn Kallub al Bajali, Shaykh Tusi, Uddat al Usul, Najashi's Chain of Transmission
  • Mohammad Reza Jadidinezhad Page 61
    Takhrij is an important and widely-used knowledge among hadith scholars. There is not any significant difference between Shia and Sunni scholars regarding the principles and rules of this knowledge. Unfortunately some today's scholars have disregarded the rules of this knowledge and utilized an incorrect and non-technical method while studying hadith books. The author of this paper tries to present the method of Shaykh Hurr `Amili in Wasaail al-Shia as an example, make a comparison between it and some works of today's scholars (like al-Kafi which has been recently edited and published), and remind us of the correct rules and principles of this knowledge.
    Keywords: Finding the Source of a Hadith_Shaykh Hurr Amili_Wasaail al Shia_al_Kafi_Basair al Darajat
  • Haydar Masjidi Page 73
    Since hadith is of high status in the galaxy of Islamic doctrines, many research studies have been conducted on it and some sciences have been brought about thereby. Some of these sciences deal with the matters concerning the issuance of hadith, some with the matters concerning hadith scholarship, and some with the practical aspect of hadith. There is also a fourth group which deals with a variety of issues without being dedicated to any special discipline but in relation with three above-mentioned disciplines. Hence it is necessary to make a clarification of the coherence and relationship between these sciences in order to determine the status of each of them in the galaxy of hadith sciences on the one hand, and the importance of that science on the other hand. This is that which we call the structure or geometry of hadith sciences. A variety of structures has been presented in this field. The author of the present paper tries to make an analysis of these structures and finally present a coherent structure in harmony with the principles of prominent Shii hadith scholars in this regard.
    Keywords: Hadith Structure, Hadith Sciences, Structure, Geometry of Hadith
  • Mohammad Amin Hosseinpur Page 91
    The present paper is reporting the method of interaction of Sayyid ibn Tawus, a prominent Shii scholar, with traditions related to these six disciplines of hadith: supplications and recommended prayers; the exegesis of the Holy Quran; virtues of the Household of the Prophet, peace and blessings be upon him; history; Islamic jurisprudence and ordinances; and Islamic theology and beliefs. The author of the present paper tries to demonstrate some scientific benefits and advantages of Sayyid ibn Tawus's approach to these traditions in addition to some general issues regarding his approach. The author also makes an analysis of Ibn Tawus's views as the related discussion demands.
    Keywords: Sayyid ibn Tawus, Supplication, Prayer, History, Islamic Jurisprudence, Islamic Theology
  • Seyyed Ali Asghar Pishkesh (Mousawi Athar) Page 130
    The question of huduth (non-eternity) and qidam (eternity) is one of most fundamental discussions concerning the principles of beliefs which has been well thought-out by scholars and brought about different views and attitudes. The importance of this question and different attitudes toward it made the author to search for the right answer and discover the truth through the words of Infallible Imams, peace be upon them. It seems that the Infallible Judges hold that everything other than Allah is haadith, that is, it did not exist and was created.
    Keywords: Eternity, Non, Eternity (ex, nihilo), Everything Other Than Allah, Timelessness, Final Cause, Creato Ex Nihilo, Knowledge, Volition
  • Mohammad Ali Arjmand Page 169
    Differentiation of commonalities and union of differences are among the most important and extensive discussions of the knowledge of rijal. It is so important that scientific power of a rejali scholar is measured by his knowledge of differentiation of commonalities and union of differences. Mushtarakat or commonalities in the knowledge of rijal are the same as literal common words in the knowledge of principles of jurisprudence. Mukhtalafat or differences are the same as traduf (synonymity). Ishaq bn `Ammar is one of those hadith reporters who are the center of many scientific debates. Many believe that he is one in different names and places so they discuss about his identity within the union of differences and some believe that this name belong to many so they discuss about them within differentiation of commonalities. Due to the importance of this issue and its result which is used by the conflict of reasons, the author of this paper, gives an account of the raised discussions about him and views the existing opinions in this regard as well as their evidences. Since he is regarded as reliable by every three theories, the author views him from two perspectives: Numerousness and religion.
    Keywords: Differentiation of Commonalities, Union of Differences, Ishaq bn Ammar, Fatahiya, Imami Hadith Reporter, Shiite Hadith Families