فهرست مطالب

حدیث حوزه - پیاپی 4 (بهار و تابستان 1391)

نشریه حدیث حوزه
پیاپی 4 (بهار و تابستان 1391)

  • بهای روی جلد: 25,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1391/08/26
  • تعداد عناوین: 7
|
  • سید محمدکاظم طباطبایی صفحه 5
    حدیث خوانی یا مطالعات حدیثی از مهمترین ضرورت های یک کارشناس علوم اسلامی است که در گذشته های دور همواره در حوزه های علمیه به صورت رسمی وجود داشته است. اکنون این مطالعات، بیشتر به صورت فردی دنبال می شود. در این نوشتار پس از بیان شاخصه های چگونگی گزینش یک متن مناسب، طرحی کاربردی و روش مند برای مطالعه متون حدیثی ارائه شده است. این طرح در هفت بخش اصلی(هفت وادی) و چهل متن گزینش شده (چهل منزل) برای مطالعه در حدود هزار ساعت در نظر گرفته شده است. به عبارت دیگر برای مطالعه هر کتاب یا احادیث گزینش شده تنها بیست وپنج ساعت وقت لازم است. علاقه مندان به حدیث خوانی با یک برنامه-ریزی چهارساله می توانند با مطالعه این متون در شمار حدیث پژوهان قرار گیرند.
    کلیدواژگان: حدیث، حدیث خوانی، طرح مطالعات احادیث، شیوه قرائت و درک متون
  • علی راد صفحه 31
    از بررسی پژوهش های حدیثی خاورشناسان چنین برمی آید که مطالعات فقه الحدیثی پس از بررسی های تاریخی، دومین عرصه حضور جدی آنان در حدیث پژوهی به شمار می آید. البته مستشرقان به مباحث عام و نظری فقه الحدیث، همچون اصول و قواعد فهم حدیث، منبع شناسی فقه الحدیث و... چندان نپرداخته اند، لکن در فقه الحدیث موضوعی، شاهد تنوع و تکثر مقالات آنان در موضوعاتی چون: فقه و حقوق، قرآن پژوهی، احادیث تفسیری، سیره پژوهی و کلام و عقاید؛ احادیث اعتقادی، فرق و مذاهب، هستیم. این پژوهه به بررسی توصیفی گونه های مهم نگاشته های خاورشناسان در فقه الحدیث پرداخته شده است.
    کلیدواژگان: خاورشناسان، حدیث شیعه، فقه الحدیث، نقد حدیث
  • لیاقت تکیم ترجمه: مهدی عزتی آراسته صفحه 49
    در مقاله حاضر، به بررسی خاستگاه معاجم رجالی درباره اصحاب ائمه پرداخته و دلایل احتمالی تدوین این آثار را در قرن هشتم و نهم [میلادی] برشمردیم. سپس توثیقات کسانی که از ائمه روایاتی را گزارش کرده اند، بررسی کرده و به روش شناسی تطبیقی توثیق در آثار متقدم و متاخر پرداختیم. هم چنین دلایل احتمالی ظهور سبک های متاخرتر توثیق را واکاویده ایم.
    کلیدواژگان: رجال شیعه، روش شناسی توثیقات، توثیقات عام، توثیقات و تضعیفات متعارض
  • علیرضا زکی زاده رنانی صفحه 78
    بصائرالدرجات فی علوم آل محمد (ص) یکی از کتب کهن روایی مهم شیعی در قرن سوم است که در بردارنده احادیث فراوانی در باب فضایل، مناقب و علوم اهل بیت(ع) است. یکی از شاگردان صفار، «محمد بن حسن بن ولید»، معروف به ابن ولید اجازه نقل این کتاب را به شاگردان خود نمی داده و در اصطلاح این کتاب را، استثنا کرده است، این نکته که در رجال نجاشی آورده شده، سبب گردیده که برخی با استفاده از عبارت نجاشی؛ بر این کتاب خرده گرفته و علت آن را، غلو و زیاده گویی در شان اهل بیت(ع) بدانند.
    در این نوشتار، منشا اصلی این اشکال، مفهوم غلو از دیدگاه ابن ولید و هم چنین پاسخ برخی مقالات در این موضوع، نقد و ارزیابی گردیده است. نگارنده با اثبات مفهوم استثنا در نگاه ابن ولید، معنای واقعی آن را بیان کرده که در این میان، استثنا به معنای سلب کلی و حکم نمودن به نفی و نادرستی آن نیست؛ بلکه توقف و امری همراه با احتیاط است.
    کلیدواژگان: محمدبن حسن صفار، بصائرالدرجات، محمدبن حسن بن ولید، مستثنیات ابن ولید، غلو
  • امین حسین پوری صفحه 91
    نوشته پیش رو، گزارش گونه ای است از برخی منقولات کتاب المحیط فی الإمامه از بعضی منابع کهن امامی که در گذر زمان از دست رفته اند. نویسنده کتاب از زیدیان ایران در قرن پنجم بوده وکتاب خود را به هدف پاسخ به امامیه نگاشته است. از جمله منقولات وی حدیثی است از کتاب نوادر الحکمه محمد بن احمد بن یحیی اشعری که از قضا شیخ طوسی(ره) دقیقا همان مضمون را در عده الاصول از امام صادق روایت کرده است، ولی در قالب حدیثی به شکل مرسل و بدون سند و نیز بدون ذکر منبعی خاص، و درست به همین خاطر از آن روزگار تا کنون کتاب عده الاصول تنها منبع این روایت به شمار می آمده است. نویسنده زیدی یاد شده از برخی کتاب های دیگر امامی که آن ها نیز به دست ما نرسیده اند، مانند الآراء و الدیانات حسن بن موسی نوبختی و الإیضاح شیخ مفید(ره) نیز مطالبی نقل کرده است.
    کلیدواژگان: المحیط فی الإمامه، شیخ طوسی، نوادر الحکمه، الآراء و الدیانات، متقدمان امامیه، شیخ مفید، الإیضاح
  • محمد جواد حسنی صفحه 122
    اعتکاف، عبادتی پرفضیلتی است. که تعبد و اخلاص از ارکان اصلی آن، به شمار می آید. این نوشتار، فضیلت اعتکاف را از بررسی متون قرآنی، حدیثی و گزارش های تاریخی، پی می گیرد؛ همچنین در پی پاسخ به این پرسش است که: آیا هدف از تشریع این عبادت فقط کسب ثواب است یا فراتر از پاداش و ثواب اخروی مورد نظر است؟ متون دینی علاوه بر تبیین فضیلت اعتکاف، با روش های دیگر نیز اهمیت موضوع را نشان دادند. مقاله حاضر می خواهد، با ترکیب متونی که به طور مستقیم و غیرمستقیم به بیان دیدگاه دین درباره اعتکاف پرداخته اند، نگاهی نو به این موضوع را سامان دهد و آن را از عمل عبادی دارای ثواب اخروی خارج کرده و آثار معنوی آن را در زندگی معتکفان نشان دهد.
    کلیدواژگان: اعتکاف، رهبانیت، مسجد، سیره پیامبر، معارف قرآن و حدیث
  • امین کرباسی زاده صفحه 147
    پوشیده نیست که دین مبین اسلام به نیاز های جسمی انسان، بی اعتنا نبوده است. احادیث متعدد درباره آداب خوردن، آشامیدن، خوابیدن، خواص خوراکی ها و توصیه های بهداشتی، بر این مطلب دلالت دارند. مدتی است افراد و جریاناتی در تلاش برای ارائه طب اسلامی به عنوان جای گزین پزشکی جدید هستند. ایشان بر این باورند که دین، همه نیازهای بشری را آشکارا پاسخ داده و در نتیجه، از عرصه نظام پزشکی درمانی نیز غفلت نورزیده است. این گروه با این مفروضات در استنباط طب اسلامی از قرآن، روایات معصومان (ع)و کتب پزشکان مسلمان، روش های خاصی را به کار می گیرند. در این مقاله، صحت و سقم مفروضات، استنادها و روش های استنباط این جریانات مورد نقد و بررسی شده است. بدین ترتیب که ابتدا رویکردها و روش های ایشان در تفسیر قرآن نقد گردیده و سپس روش صحیح استفاده از قرآن در علوم پزشکی بیان شده است. آن گاه با گزارش نمونه هایی از سیره پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) در استفاده از طبیب به هنگام بیماری، پندار لزوم اخذ روش درمانی از اسلام نقادی شده است. در ادامه، با بررسی اجمالی اسناد و دلالت احادیث پزشکی، ضعف سندی و دلالت ظنی بخش قابل توجهی از این اخبار آشکار گردیده و سپس روش آزمایش و تجربه برای ارزیابی این احادیث پیشنهاد شده است. در پایان نیز به نقد استناد به تراث اطبای مسلمان در استنباط طب اسلامی پرداخته شده و لزوم دقت در تفکیک طب اسلامی از طب سنتی تذکر داده شده است.
    کلیدواژگان: طب اسلامی، تعامل اسلام و طب، سیره پزشکی معصومان (ع)، احادیث پزشکی، روایات طبی
|
  • Sayyed Mohammad Kazemtabatabai Page 5
    Assistant Professor in the Quran and Hadith University, Qom Lecturer in Specialized Center for Hadith Sciences Hadith khawni (reading hadith) is a major requirement of an expert of Islamic sciences which has always been practiced officially in the Islamic seminaries from way back. Nowadays this type of reading is done mostly by individuals. After mentioning the method of selecting an appropriate text, the author of the present paper presents a practical and methodical plan to study hadith literature. The plan has been outlined in seven main parts (seven wadies) and forty selected texts (forty manzils) for about a thousand hours of study. In other words, it will take only twenty five hours to read every book or selected hadiths. Those who are interested in reading hadith can read these texts within a four-year program and rank among the scholars of hadith.
    Keywords: Tradition, Reading Hadith, Project of Hadith Studies, Method of Reading, Understanding Texts
  • Ali Raad Page 31
    Assistant Professor of Tehran University (Qom Campus) Lecturer in Specialized Center for Hadith Sciences Survey of the orientalists’ hadith studies indicates that fiqh al-hadith (hadith scholarship) studies after historical studies are known as the second area of their presence in hadith studies. Notably orientalists have not paid much attention to general and theoretical issues of fiqh al-hadith (hadith scholarship), such as the principles of understanding hadith, fiqh al-hadith (hadith scholarship) Resource Studies and etc. On the other hand, in the field of topical fiqh al-hadith (hadith scholarship) we find in their papers a variety of issues such as jurisprudence and law, Quranic studies, exegetical hadiths, character studies, theology, faith traditions, Islamic sects and denominations. The present paper makes a descriptive analysis of the important researches conducted by Orientalists in the field of fiqh al-hadith (hadith scholarship).
    Keywords: Orientalists, the Shia Hadith, Hadith Scholarship, Hadith Criticism
  • Liyakattakim, Trans By: Mehdi Ezzati Arasteh Page 49
    Department of Religious Studies at the University of Denver, Colorado In this paper, the author examines the provenance of the Shi`i biographical lexica on the Imams’ disciples (the rijal) and propose possible reasons for the composition of these works in the eighth and ninth centuries. He then considers the authentications (tawthiqat) of those who report traditions from the Imams and compare and contrast the methods of authentication in both the early and later biographical works. He also suggests possible reasons for the development of subsequent modes of authentication.
    Keywords: Shii Biographical Literature, Methodology of Authentications, Generalized Authentications, Contradiction in the Authentications
  • Ali Reza Zakizadehranani Page 78
    Doctoral Student of Religions and Denominations University, Qom Lecturer in Specialized Center for Hadith Sciences Basair al-Darajat fi Ulum Ali Muhammad is an important hadith book of the old Shia hadith compilations in the third century. It contains many hadiths about the merits and the virtues of the Prophet’s household. One of the students of Saffar, "Mohammed bin Hassan bin Walid", also known as Ibn al-Walid allowed his disciples not to quote the book in the other words he has excluded it. It has been mentioned in the Rijal of Najashi, which has caused some disregard this book, due to its exaggeration and overstatements on the virtues of the Prophet’s household. The author of the present paper considers the Ibn al-Walid’s concept of exaggeration as the main source of this problem. He has also reviewed and evaluated the response of some articles in this regard. Proving the concept of exclusion in Ibn al-Walid’s view, he mentions the real meaning of exclusion saying, “It does not mean total refutation and conclusion of its wrongness, and conversely it is something of tawaquf along with caution.”
    Keywords: Muhammed bin Hassan Saffar, Basair al Darajat, Muhammad ibnHasanibnWalid, IbnWalid's Exclusions, Exaggeration
  • Amin Hosseinpoori Page 91
    M.A in Hadith Sciences and Student of Qom Seminary The present paper is a report of some quotations from Al-Muhit fi al-Imamah found in some Shia hadith sources that have been lost over time. The author of the book is an Iranian fifth-century Zaydi. He has written it in response to the Twelver Shia. Among his quotations, there is a hadith from Nawadir al- Hikmah written by Muhammad bin Ahmad bin YahyaAsh`ari Ironically, Sheikh Tusi has narrated from Imam Sadiq exactly the same content as in `Uddat ‘Usul. The hadith is mursal, without sanad (chain of authorities) and without a specific source, that is why, from that time until now Uddat ‘Usul is the only source of this hadith. The above mentioned Zaydi author has quoted several other Imami books that have not reached us, like al-Ara’ wa al-Diyanat written by Shaykh Hassan bin Musa Nobakhti and al-Izah by ShaykhMufid.
    Keywords: Al, Muhit fi al Imamah, ShaykhTusi, Nawadir al Hikmah, al, Ara wa al Diyanat, Earlier Shia, ShaykhMufid, al, Izah
  • Mohammad Javadhassani Page 122
    Student of Specialized Center for Hadith Sciences, Level 3 of Qom Seminary I`tikaaf is a worship filled with virtue. Servitude and devotion are considered as its main elements. The author of the present paper tries to verify the virtue of I`tikaaf through the Quranic proofs, hadith and historical reports. He also seeks to answer this question: What is the purpose of this worship is it only for reward one gets or it is something beyond the rewards in the world and the Hereafter? In addition to explaining the virtues of I`tikaaf religious texts have also shown the importance of the topic using other methods. Combining texts that directly and indirectly expressed religion views on I`tikaaf, the author of the present paper tries to have a new approach to this ritual act introducing I`tikaaf as a ritual that apart from its reward has spiritual impacts on the life of the Mutakif.
    Keywords: Secretions, Monastic, Mosque, Prophet's Conduct, Teachings of the Quran, Hadith
  • Amin Karbasizadeh Page 147
    Scholar of Qom Seminary It is clear that the religion of Islam does not ignore the physical needs of people. There are numerous hadiths about the etiquettes of eating, drinking, sleeping, food properties and health advice that prove this claim. People and some events are recently trying to replace Islamic medicine for modern medicine. They believe that religion will openly satisfy all human needs and, as a result, will not ignore the medical-treatment system. Given these assumptions in the Quran, hadith books of the Infallible Imams, and books of Muslim doctors, these groups apply special procedures. In this paper, the author tries to verify assumptions, references and their methods of analysis. He first has a critical view of their approaches and methods of interpretation of the Quran and then describes the correct way to use the Quran in the Medical Sciences. Reporting some examples of the life of the Prophet and his household, i.e. seeing a doctor when sick, he verifies Islamic approach to this issue.
    Keywords: Islamic Medicine, the Interaction between Islam, Medicine, the Medical Life of Infallible Imams, Medical Hadiths, Medical Narratives