فهرست مطالب

مجله پژوهش های مدیریت عمومی
پیاپی 23 (بهار 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/03/03
  • تعداد عناوین: 7
|
  • محمدرضا مهرگان، آزاده دباغی صفحات 5-25
    مواجهه با مسائل پیچیده دنیای امروز که دربرگیرنده شاخص های متعدد کمی و کیفی با جنس های متفاوت است، مستلزم بکارگیری روش های جامعی است که حالات مختلف این گونه مسائل را دربرگیرند. «تصمیم گیری چندشاخصه» بیش از پنج دهه است که در فرآیند تصمیم سازی، مدیران را یاری نموده است و مطمئنا در دهه های آینده نیز با بهبودهایی که در آن متصور است در حوزه های مختلف عمومی و تخصصی مدیریت کاربرد خواهد داشت. روش های مختلفی برای ارزیابی و رتبه بندی گزینه ها و بهینه سازی تصمیم از منظر شاخص های چندگانه در ادبیات تئوری تصمیم گیری توسعه یافته است. بکارگیری روش های عدم قطعیت مانند تئوری فازی و تئوری سیستم های خاکستری، امکان درنظرگرفتن شاخص های کیفی یا غیرقطعی را در مسائل تصمیم گیری چندشاخصه فراهم ساخته است. روش های مختلف نرمال سازی ماتریس تصمیم نیز به منظور بی بعد سازی شاخص های مثبت(هرچه بیشتر بهتر) و منفی (هرچه کمتر بهتر) به کار گرفته شده اند. این پژوهش با استفاده از «تحلیل رابطه ای خاکستری» به عنوان یکی از تکنیک های تصمیم گیری چندشاخصه و از طریق بکارگیری اعداد خاکستری در کنار اعداد قطعی در ماتریس تصمیم گیری، امکان درنظرگرفتن هم زمان شاخص های کیفی و کمی را فراهم می سازد؛ و از سوی دیگر با ارائه بهبودهایی در روش های نرمال سازی موجود، بی بعدسازی شاخص های بهینه (دارای مقدار مطلوب از پیش تعیین شده) در کنار شاخص های مثبت و منفی را امکان پذیر می نماید. بنابراین در این پژوهش، روشی جامع برای تصمیم گیری چندشاخصه ارائه شده است که امکان در نظر گرفتن اولا شاخص های کمی و کیفی و ثانیا شاخص های بهینه، مثبت و منفی را به طور هم زمان داراست. در پایان به منظور تشریح روش ارائه شده، یک مثال کاربردی گام به گام پیاده سازی و نتایج آن ارائه شده است.
    کلیدواژگان: تصمیم گیری چندشاخصه، تحلیل رابطه ای خاکستری، شاخص بهینه، GRA
  • سیروس قنبری، محمدرضا اردلان، فخرالسادات نصیری ولیک بنی، رقیه بهشتی راد صفحات 27-52
    هدف پژوهش حاضر بررسی اثر فرایندی و زیر ساختی مدیریت دانش بر چابکی سازمانی است. روش تحقیق، توصیفی و طرح پژوهشی همبستگی از نوع مدل یابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری شامل کلیه ی اعضای هیات علمی دانشگاه ارومیه می باشد که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای 204 نفر به عنوان نمونه آماری جهت مطالعه انتخاب شدند. برای گردآوری داده های پژوهش از پرسشنامه استفاده شد. داده های تحقیق پس از جمع آوری با استفاده از نرم افزارهای آماری LISREL، SPSS تحلیل شدند. نتایج نشان داد که: اثر مستقیم بعد فرآیندی مدیریت دانش بر چابک سازی سازمانی (35/0) در سطح 01/0 مثبت و معنی دار است. اثر مستقیم بعد زیرساختی مدیریت دانش بر چابک سازی سازمانی نیز (29/0) در سطح 05/0 مثبت و معنی دار است. هم چنین نتایج نشان داد که بیشترین تاثیرپذیری اقدامات چابکی از عناصر زیر ساختی مدیریت دانش از بعد ماهیت سازمان(شایستگی، فرهنگ سازمانی، طبقه بندی وظایف) و از عناصر فرایندی مدیریت دانش از بعد انتقال و به کارگیری دانش می باشد.
    کلیدواژگان: چابکی سازمانی، مدیریت دانش، زیرساخت، فرایند، اعضای هیات علمی
  • فیروزه ستوده، سید رضا سید جوادین، منصور مومنی صفحات 53-67
    این پژوهش با هدف بررسی مراحل چهارگانه وفاداری مشتریان (وفاداری شناختی، عاطفی، کنشی و رفتاری) و شناسایی عوامل موثر بر آن انجام گرفته است. شناسایی این عوامل و نحوه اثرگذاری آنها به مدیران این امکان را می دهد تا استراتژی های مناسبی را جهت جذب و بر قراری روابط بلند مدت با مشتریان اتخاذ نمایند. نمونه های مورد بررسی از میان مشتریان بانک رفاه در شهر تهران انتخاب شده اند. داده های مورد نظر با استفاده از پرسشنامه گردآوری شده اند. پس از جمع آوری سوالات روایی و پایایی پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ اندازه گیری و مورد تائید قرار گرفت. همچنین در این تحقیق از مدل معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج آزمون های آماری در نرم افزار لیزرل حاکی از آنند که فرآیند شکل گیری وفاداری در مشتریان از الگوی چهار مرحله ای پیشنهادی پیروی می نماید. به علاوه فرضیات مبتنی بر وجود رابطه معنادار میان تصویر سازمانی و وفاداری و بین رضایت مشتریان و وفاداری مورد تائید قرار گرفت؛ در حالی که رابطه معناداری میان تصویر سازمانی و اعتماد و همچنین بین اعتماد و وفاداری شناختی مشاهده نشد. مدل چهار مرحله ای وفاداری نخستین بار است که در کشور مورد ارزیابی قرار می گیرد و در تحقیقات داخلی پیشین به فرایند شکل گیری وفاداری پرداخته نشده است.
    کلیدواژگان: وفاداری، مدیریت ارتباط با مشتری، رضایت، تصویر سازمانی
  • مصطفی جعفری، پیمان اخوان، عباس رفیعی صفحات 69-88
    هدف تحقیق شناسایی عوامل تکنولوژیک و دانشی موثر بر طراحی و جذب فناوری در مراکز دانش بنیان و صنایع تولیدی و بررسی تاثیر مدیریت دانش بر هر یک از این عوامل و انتقال موفق فناوری می باشد. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی از نوع همبستگی می باشد، همچنین از بعد روش گردآوری داده ها، از نوع تحقیق پیمایشی(میدانی)می باشد. در این تحقیق با استفاده از روش تصادفی ساده تعداد 151نفر از فعالان در عرصه انتقال فناوری به عنوان نمونه از بین 28گروه علمی وتحقیقی از 4دانشگاه و تعداد277 نفر نیز از بین 16 صنعت تولیدی بزرگ واقع در شهرک های صنعتی استان اصفهان انتخاب شدند.داده های تحقیق از طریق پرسشنامه گردآوری شد. برای روایی سنجی از روایی سازه و تحلیل عاملی تاییدی و برای پایایی سنجی از آلفای کرونباخ استفاده گردید. جهت بررسی روابط بین متغیرهای تحقیق و بررسی فرضیات از مدلسازی معادلات ساختاری باکمک نرم افزار spssوAmos استفاده شده است. در نتایج تحقیق مشخص گردید رابطه مثبت و معنی داری بین مدیریت دانش و انتقال موفق فناوری وجود دارد. مدیریت دانش تنها در مراکز دانش بنیان، اثر مستقیم بر انتقال موفق فناوری دارد. همچنین مدیریت دانش بواسطه متغیرهای میانجیگر، توانمندی دانشی و توانمندی تکنولوژیک، بیشترین تاثیر را بر جذب فناوری در صنایع تولیدی مورد مطالعه دارد درصورتی که در مراکز دانش بنیان تنها از طریق متغیر میانجیگر توانمندی دانشی بیشترین تاثیر را بر طراحی و انتقال موفق فناوری دارد.
    کلیدواژگان: مدیریت دانش، توانمندی تکنولوژیک، توانمندی دانشی، فناوری، انتقال فناوری
  • امین رضا کمالیان، فتانه بهاروند، نرگس زارع علمی، میلاد گوران صفحات 89-106
    هدف این پژوهش مطالعه رابطه میان هوش فرهنگی با گرایش کارآفرینانه کارکنان کارخانه یخچال سازی شهرستان خرم آباد در استان لرستان است. تحقیق از نظر هدف، کاربردی بوده و روش آن از نوع همبستگی است. داده های پژوهش با استفاده از توزیع دو پرسشنامه هوش فرهنگی و نیز گرایش کارآفرینانه در میان کارکنان کارخانه یخچال سازی شهرستان خرم آباد به عنوان جامعه آماری به تعداد 125 نفر گردآوری شده است. تعداد نمونه آماری با استفاده از جدول مورگان 98 نفر تعیین گردید. داده ها با بکارگیری روش مدل یابی معادلات ساختاری و نیز آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. مهمترین نتایج تحقیق را می توان به این شرح بیان نمود: بین هوش فرهنگی و گرایش کارآفرینانه رابطه وجود دارد؛ از بین چهار بعد هوش فرهنگی، دو بعد فراشناختی و رفتاری با گرایش کارآفرینانه رابطه مثبت و معنادار داشته و دو بعد انگیزشی و شناختی رابطه معناداری با گرایش کارآفرینانه ندارند. همچنین نتایج حاکی از رابطه علی بعد فراشناختی هوش فرهنگی با گرایش کارآفرینانه می باشد. لذا تقویت هوش فرهنگی فراشناختی می تواند به طور مستقیم بر افزایش گرایش کارآفرینانه افراد تاثیرگذار باشد.
    کلیدواژگان: هوش فرهنگی، گرایش کارآفرینانه، بعد فراشناختی، بعد رفتاری، بعد انگیزشی، بعد شناختی
  • مهدی کاظمی، طیبه وحیدی مطلق، سمانه وحیدی مطلق صفحات 107-128
    هدف تحقیق حاضر شناسایی ارتباط چند عامل بومی سازی شده با اشتراک دانش در جوامع مجازی است. مدل نظری تحقیق برگرفته از تلفیق مدل های پیشین است. در این تحقیق، متغیرهای تاثیرگذار بر اشتراک دانش در جوامع مجازی به دو گروه دسته بندی شده اند؛ گروه اول شامل فاکتورهای مفهومی است شامل: هنجارهای تبادل دانش، اعتماد بین فردی. گروه دوم به فاکتورهای فردی اختصاص یافته که عبارتند از: خودکار آمدی اشتراک دانش، مزیت مرتبط درک شده و سازگاری درک شده. ماهیت تحقیق توصیفی-همبستگی می باشد و به صورت پیمایشی انجام شده است. جامعه ی آماری این تحقیق شامل اعضای انجمن گفتگوی پی سی ورلد می باشند. از بین این اعضا400 نفر به صورت تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه 16 سوالی است و اعتبار آن با آلفای کرونباخ (84/0) سنجیده شده است. با استفاده از آزمون های آماری استاندارد و t-valueکه از نرم افزار لیزرل و Spss حاصل گردیده، نتایج حاکی از آن است که بین هنجارهای تبادل دانش و اشتراک دانش ضریب معناداری73/17و بین اعتماد بین فردی و اشتراک دانش ضریب معناداری 66/18 همچنین بین خودکارآمدی اشتراک دانش واشتراک دانش ضریب معناداری83/19 و بین مزیت مرتبط درک شده و اشتراک دانش 72/16ضریب معناداری و در نهایت بین سودمندی درک شده و اشتراک دانش ضریب معناداری51/13 محاسبه شده است. یافته های مزبور حاکی از آن است که بین متغیرهای بیان شده و اشتراک دانش در جوامع مجازی ارتباط مثبت و معنادار و همبستگی قوی وجود دارد.
    کلیدواژگان: اشتراک دانش، انجمن پی 30 ورلد، انجمن گفتگو، جوامع مجازی، مدیریت دانش
  • ابوالقاسم فرهنگ، عبدالوهاب پورقاز، سعید جمشیدزهی صفحات 129-144
    هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی چرخش شغلی و رابطه آن با عدالت سازمانی و اعتماد سازمانی در بین پرستاران بیمارستان تامین اجتماعی شهر زاهدان بوده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه پرستاران بیمارستان تامین اجتماعی شهر زاهدان بود که از چندین سال قبل نظام چرخش شغلی در مورد آنها اجرا می گردیده و تعداد آنان در سال1391 به 96 نفر می رسید. نمونه گیری با استفاده از روش سرشماری انجام شد بنابراین کلیه افراد جامعه آماری به عنوان نمونه انتخاب گردیدند. جهت جمع آوری داده ها از سه پرسشنامه اثربخشی چرخش شغلی، پرسشنامه عدالت سازمانی و پرسشنامه اعتماد سازمانی استفاده گردید. روایی محتوایی هرسه پرسشنامه توسط اساتید و متخصصین علوم تربیتی مورد تایید قرار گرفت و پایایی آنها با با روش ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه های اثربخشی چرخش شغلی، عدالت سازمانی و اعتماد سازمانی به ترتیب برابر با 90/.، 94/. و 96/. محاسبه گردید. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش های آماری t تک گروهی و ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان دادکه اثربخشی چرخش شغلی در بین پرستاران بیمارستان تامین اجتماعی زاهدان در حد نسبتا مطلوبی می باشد و عدالت و اعتماد سازمانی در حدی قابل قبول می باشند. بین متغیر اثربخشی چرخشی شغلی با عدالت سازمانی و ابعاد آن رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. بین اثربخشی چرخشی شغلی با اعتماد سازمانی و ابعاد اعتماد عمودی و اعتماد موسسه ای آن رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. ولی با بعد اعتماد افقی رابطه معناداری وجود ندارد. بین عدالت سازمانی با اعتماد سازمانی و ابعاد آنها رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. در ضمن چرخش شغلی به ترتیب4/7 و 2/8 درصد تغییرات عدالت و اعتماد سازمانی را پیش بینی می نماید.
    کلیدواژگان: اثربخشی چرخش شغلی، عدالت سازمانی، اعتماد سازمانی، پرستاران
|
  • Pages 5-25
    Grey relational analysis (GRA) method has been widely applied in solving multiple attribute decision making (MADM) problems. We extend the existing GRA literature by proposing a generalized methodology which provides normalization functions for the benefit، optimum and cost-type attributes and enables decision makers to consider both deterministic and non-deterministic attributes simultaneously. Also، a numerical example was solved in order to obtain illustrative results
    Keywords: grey systems theory, grey relational analysis, MADM, optimum, type criteria
  • Pages 27-52
    The purpose of this study is investigate the effect of knowledge management processes and infrastructure on organizational agility. The current research method regarding to the intrinsic، is descriptive and survey and Research projects used، was based on Structural equations model. The sample was 204 All faculty members which they selected by randomly according to faculty. Data were gathered through questionnaires، After gathering the research data، data were analyzed by SPSS and LISREL Soft wars. The attained results revealed that: The direct effect of processes knowledge management on organizational agility (0. 35) Level 0. 01 positive and significant. The direct effect of infrastructure knowledge management on organizational agility (0. 29) Level 0. 05 is positive and significant. Also، the results showed that the greatest influence Agility elements of knowledge management infrastructure elements (merit، organizational culture، Classification tasks) and of knowledge management processes elements the transfer and application of knowledge.
    Keywords: organizational agility, knowledge management, Infrastructure, Process, faculty
  • Pages 53-67
    The purpose of this paper is to examine the four stage loyalty model and investigate crucial factors that lead to customer loyalty in banking sector. The present study produced useful findings which can be utilized by Refah bank managers in their effort to develop and implement successful customer loyalty strategies. The questionnaire was formed by a synthesis of existing constructs in relevant literature. The research target sample consisted of Refah bank customers in Tehran. Reliability tests and statistical analyses were performed to confirm scale validity and reliability and to answer the research questions. Structural equation model was applied for this purpose. Statistical analyses revealed that، as Oliver (1997) believed، the hypothesized “cognitive-affective-conative-action loyalty sequence” is statistically significant. Also corporate image and customer satisfaction directly affected customer loyalty but no significant relationship between corporate image and trust and between trust and loyalty were observed. It is of great importance for managers to recognize the loyalty procedure and the factors affecting the way that loyalty is formed. This is the first time that loyalty stages are examined in Iran and previous studies have not considered loyalty as a process.
    Keywords: loyalty stages, trust, commitment, corporate image, satisfaction, Refah bank
  • Pages 69-88
    The aim of the research is to identify technological and knowledge factors effective in designing and absorbing technology in knowledge-based centers and so manufacturing industries، in addition to survey the effect of knowledge management on each factor، via successful technology transfer. The research method is descriptive of correlation type. In this research، using a simple stochastic method،151 active people in technology transfer were selected from among 28 scientific and research group from among 4 university and 277 were selected from among 16 large production industries in industrial towns in Isfahan Province. The data for the research were collected through questionnaires. Confirmed construct and factorial analysis were used to determine the validity، and for reliability، Chronbach alpha was employed. In order to study the relationship between research variables and to study hypotheses، the modeling of structural equations has been used with the help of SPSS and AMOS software. Findings indicate that there is a positive and significant relationship between knowledge management and successful technology transfer. However، knowledge management directly affects successful technology transfer only in knowledge-based centers. Likewise، Knowledge management has the most effect on successful absorbing and transfer of technology in manufacturing industries under study through mediating variable of knowledge capability (72%) and technological capability (42%)، respectively، but as a mediating variable، knowledge management has the highest impact on successful technology transfer in knowledge-based centers only through knowledge capability (31%).
    Keywords: knowledge management, organizational capability, technological capability, knowledge capability, technology transfer
  • Pages 89-106
    The purpose of this research is to study the relationship between cultural intelligence and entrepreneurial orientation among employees in refrigerator factory in Khorramabad، Lorestan. This is an applied research in term of purpose with correlation method. Research data were obtained by two questionnaires of culture intelligence and entrepreneurial orientation which were distributed among employees in refrigerator factory in Khorramabad. The main results can be stated as follows: There is a relationship between cultural intelligence and entrepreneurial orientation. Among four aspects of cultural intelligence، metacognitive and behavioral aspects have a significant positive relationship with entrepreneurial orientation; however، motivational and cognitive aspects do not have a significant relationship with entrepreneurial orientation. Also، there is a causal relationship between metacognitive aspect of cultural intelligence and entrepreneurial orientation. Thus، enhancing the metacognitive cultural intelligence can directly influence the increase in entrepreneurial orientation.
    Keywords: Cultural Intelligence, Entrepreneurial Orientation, Metacognitive Aspect, Behavioral Aspect, Motivational Aspect, Cognitive Aspect
  • Pages 107-128
    The aim of this article is evaluate the effective factors on knowledge sharing in virtual communities. The variables which affect on knowledge sharing in virtual communities include; norm of reciprocity، interpersonal trust، knowledge sharing self- efficacy، perceived relative advantage، perceived compatibillity. The data were collected from 400members of P30 world froum. Chronbach`s alpha is used to determine the reliability of scales. The findings show that there is a positive relationship between independent variables and dependent variable of this research.
    Keywords: knowledge management, knowledge sharing, P30 W0rld Communitie, Virtual Communities froum
  • Pages 129-144
    The purpose of this research is studying the Effectiveness of job rotation and it''s relationship with organizational justice and organizational trust among the nurses Of social security hospital of Zahedan. statistical society of this research includes all the nurses of social security hospital of Zahedan which job rotation system has been performed about them since several years age and there has been 96 nurses in 2012. Sampling was performed by use of head count، so all the people of statistical society have been chose as sample. In order to collect data form effectiveness of job rotation questionnaire which is made based on research literature، organizational justice questionnaire and organizational trust questionnaire. content validity of all the three questionnaire has been validated by masters and specialists of educational sciences and cronbach Alfa coefficient is calculated 0. 90،0. 94،0. 96 for job rotation effectiveness questionnaire، organizational justice questionnaire and organizational trust questionnaire respectively. In order to analyze the obtained information، one-group t statistical methods were used for study of variables status، pierson correlation coefficient was used for study of relationship between variables and their various dimensions. The results of research indicated that the average of effectiveness of job rotation is relatively optimum among the nurses of social security hospital of zahedan. The average of organizational justice and trust is average. There is a direct and meaningful relationship between job rotation effectiveness variable whit organizational justice and it''s dimensions (0. 292). There is a direct and meaningful relationship between job rotation effectiveness and organizational trust and it''s vertical trust and institutional trust dimensions (0. 305). But there is no meaningful relationship between job relation effectiveness and organizational trust and it is horizontal dimension (0. 05). There is a direct and meaningful relationship between organizational justice and organization confidence and their dimensions (0. 805).
    Keywords: Job rotation Effectiveness, Organizational Justice, Organizational Trust, nurs