فهرست مطالب

فصلنامه طب مکمل
سال چهارم شماره 3 (پیاپی 12، پاییز 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/10/07
  • تعداد عناوین: 8
|
  • محمد نبیونی*، مهناز آذرنیا، سید رحمت الله موسوی، طیبه رمضانی صفحات 854-864
    مقدمه
    بهبود زخم، عبارت از ترمیم پوست بعد از جراحت است. مورد، گیاهی با خواص ضدباکتریایی و ضدالتهابی می باشد. در این مطالعه اثرات پماد عصاره متانولی برگ گیاه مورد در روند التیام زخم در رت های نژاد ویستار مورد بررسی قرار گرفت.
    مواد و روش ها
    جهت انجام پژهش تجربی حاضر پماد 10 درصد عصاره میرتوس کامونیس در روغن پارافین آماده گردید. زخم ها در ضخامت کامل پوست در منطقه پشتی رت های گروه های کنترل، شم و تجربی ایجاد گردیدند سپس زخم ها با پماد آماده شده برگ گیاه مورد، یک بار در روز تیمار شدند. در نهایت متوسط ​ ضخامت پوست، تعداد فولیکول مو، قطر کلاژن و تعداد رگ های خونی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج با استفاده از آزمون آنووای یک طرفه و با کمک نرم افزار SPSS نسخه 11 مورد تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج حاصله نشان داد که تیمار زخم با این پماد در گروه تجربی منجر به افزایش معنی داری در درصد بهبود زخم، افزایش تعداد فولیکول های مو و تعداد رگ های خونی گردید. همچنین در افزایش ضخامت پوست و قطر کلاژن رسوب گذاری شده نیز تفاوت معنی داری مشاهده شد. این نتایج دلیلی بر تسریع روند بهبود زخم در نمونه های تحت تیمار بود.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش، این پماد ممکن است در تسریع انتقال از مرحله التهابی به مرحله هیپرپلازی فیبروبلاست به دلیل افزایش سنتز کلاژن و عروق خونی در این مرحله موثر باشد.
    کلیدواژگان: ترمیم زخم، گیاه مورد، رت نژاد ویستار
  • فاطمه ریگی *، آرام فیضی، زینب امیریان، محسن ناصری، شهیاد صالحی صفحات 865-875
    هدف
    از مشکلات رایج بیماران تحت عمل جراحی بای پس عروق کرونر تغییرات شاخص های فیزیولوژیک به دنبال اضطراب و درد ناشی از جراحی است که پیامدهای نامطلوبی را به دنبال دارد. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر ماساژ بازتابی پا بر شاخص های فیزیولوژیک بیماران تحت عمل جراحی بای پس عروق کرونر انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه یک کارآزمایی بالینی تصادفی است که بر روی 52 بیمار تحت عمل جراحی بای پس عروق کرونر انجام شد. ابزار جمع آوری داده ها شامل پرسشنامه جمعیت شناسی و فرم ثبت شاخص های فیزیولوژیک بود. بیماران به صورت تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. در گروه مداخله، ماساژ یک بار به مدت 30 دقیقه انجام شد. شاخص های فیزیولویک بیماران به فاصله 30 دقیقه دو بار اندازه گیری شد. داده ها با استفاده از آزمون کای دو، تی زوجی و تی مستقل در نرم افزار SPSS نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    میانگین فشار خون سیستولیک در گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل کاهش یافته بود (04/0 >p). در گروه مداخله، کاهش میانگین فشار خون سیستولیک (001/0> p) و دیاستولیک (022/0= p) بعد از مداخله نسبت به قبل، تفاوت آماری معنی داری نشان داد. اما فشار خون دیاستولیک در مقایسه دو گروه بعد از مداخله تفاوت معنی داری نداشت. تعداد ضربان قلب و تنفس بین دو گروه بعد از مداخله تفاوت آماری معنی داری را نشان نداد.
    نتیجه گیری
    ماساژ بازتابی پا در کاهش فشار خون سیستولیک در بیماران تحت عمل جراحی بای پس عروق کرونر موثر است، اما روی سایر شاخص های فیزیولوژیک بیماران تاثیری ندارد. انجام پژوهش های وسیع تر در این زمینه پیشنهاد می شود.
    کلیدواژگان: جراحی بای پس عروق کرونر، ماساژ بازتابی پا، شاخص های فیزیولوژیک
  • مریم محسنی فرد، کورش رضایی*، علیرضا علی سعیدی، منصور قربانپور، اعظم مسلمی صفحات 876-890
    مقدمه
    سکته قلبی یکی از مهم ترین مشکلات بهداشتی در تمام دنیاست که ممکن است با اختلالات همودینامیک و بی نظمی های قلبی همراه باشد. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر رایحه نعناع بر علائم حیاتی و بی نظمی های قلبی در بیماران مبتلا به سکته قلبی حاد انجام گرفته است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه، یک کارآزمایی بالینی است که در آن 126 بیمار مبتلا به سکته قلبی حاد به روش نمونه گیری مبتنی بر هدف وارد مطالعه شدند و به صورت تصادفی ساده به دو گروه تقسیم شدند. برای گروه مداخله از پدهای آغشته به 2/0 میلی لیتر اسانس نعناع و برای بیماران گروه کنترل از پدهای نرمال سالین، که به قسمت قدامی سینه متصل می گردیدند، استفاده شد. برای جمع آوری اطلاعات از فرم اطلاعاتی و مقیاس دیداری تهوع استفاده گردید. اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 19 و آزمون های آماری مجذور کا، تی مستقل و معادلات برآوردی تعمیم یافته تجزیه و تحلیل گردید.
    یافته ها
    میانگین سنی بیماران 3/12 ± 1/62 بود. بیشتر افراد تحت مطالعه مذکر، غیرسیگاری، و فاقد سابقه بیماری مسافرت بودند. دو گروه از نظر ویژگی های دموگرافیک و عوامل خطر مشابه بودند. نتایج نشان داد هرچند بروز بی نظمی های قلبی در گروه مداخله کمتر از گروه کنترل بود اما اختلاف آنان معنادار نبود. همچنین اختلاف معناداری بین دو گروه از نظر علائم حیاتی مشاهده نگردید.
    نتیجه گیری
    رایحه درمانی با نعناع یک روش درمانی غیرتهاجمی، بی خطر، آسان و سریع می باشد که تقریبا فاقد عارضه جانبی است و به خوبی توسط بیماران پذیرفته و تحمل می شود. لازم است مطالعات بیشتری در خصوص تاثیر رایحه درمانی بر بی نظمی های قلبی و علائم حیاتی در بیماران مبتلا به سکته قلبی انجام گیرد.
    کلیدواژگان: سکته قلبی، بی نظمی قلبی، علائم حیاتی، رایحه نعناع
  • راضیه مقدم*، فاطمه رستم خانی، سیده سوسن رئوفی کلاچایه صفحات 891-903
    مقدمه
    میان سالی کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار می دهد. گرگرفتگی شکایت اصلی این دوره سنی می باشد. این حالت می تواند احساس خوب و سالم بودن را مختل نموده و بر کیفیت کلی زندگی تاثیر بگذارد. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر مکمل روغن ماهی بر کیفیت زندگی در زنان میان سال یائسه انجام شد.
    مواد و روش ها
    پژوهش حاضر یک کارآزمایی بالینی شاهددار تصادفی شده دو سو کور است و بر روی 68 زن میان سال یائسه 45 تا 60 ساله که به صورت تخصیص تصادفی در دو گروه روغن ماهی و دارونما قرار گرفتند، انجام شد. به دو گروه به مدت 8 هفته روزی یک عدد کپسول 1000 میلی گرمی روغن ماهی یا دارونما داده شد. جهت گرد آوری داده ها از پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه بسامد غذایی و پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی استفاده گردید. نتایج با آزمون های آماری تی، کای دو، من ویتنی و فریدمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    دو گروه از نظر مشخصات دموگرافیک، فرم غذایی و نمره کل کیفیت زندگی اختلاف معنی داری نداشتند. پس از 8 هفته مداخله، بین دو گروه از نظر نمره کل کیفیت زندگی اختلاف معنی دار ایجاد شد و کیفیت زندگی در گروه مصرف کننده روغن ماهی در مقایسه با گروه دارونما بهبود یافت (001/0 > p).
    نتیجه گیری
    درمان با مکمل روغن ماهی، قادر است کیفیت زندگی را در زنان میان سال یائسه بهبود بخشد.
    کلیدواژگان: روغن ماهی، کیفیت زندگی، زنان میان سال یائسه
  • سهیلا شمسی خانی، داوود حکمت پو، محبوبه سجادی هزاوه*، سیمین شمسی خانی، سمیه خراسانی، فاطمه بهزادی صفحات 904-912
    مقدمه
    اختلالات خواب در دانشجویان گروه پزشکی از شیوع بالایی برخوردار است. یکی از روش های بهبود کیفیت خواب، آروماتراپی با اسطوخودوس می باشد. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آروماتراپی اسطوخودوس بر کیفیت خواب دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اراک انجام شده است.
    مواد و روش ها
    مطالعه حاضر از نوع کارآزمایی بالینی تصادفی بود که در آن 66 نفر از دانشجویان پرستاری دختر دانشگاه علوم پزشکی اراک به روش مبتنی بر هدف انتخاب شده و سپس به صورت تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند (34 نفر گروه مداخله و 32 نفر گروه کنترل). کیفیت خواب هر دو گروه با پرسشنامه کیفیت خواب پیتزبرگ بررسی شد. سپس به گروه مداخله اسانس اسطوخودوس و گروه کنترل اسانس آب مقطر داده شد. پس از مداخله کیفیت خواب هر دو گروه با همان پرسشنامه بررسی شد. سپس داده ها از طریق SPSS با استفاده از آمار توصیفی وتحلیلی تجزیه وتحلیل شد.
    یافته ها
    در این مطالعه، 78 درصد از شرکت کنندگان از کیفیت خواب مطلوبی برخوردار نبودند. نتایج نشان داد که میانگین کلی کیفیت خواب قبل و بعد از مداخله در گروه آروماتراپی با اسطوخودوس به طور معنی داری متفاوت بود (05/0 >p). در حالی که در گروه کنترل این تفاوت معنی دار نبود. البته بین دوگروه اختلاف آماری معنی داری دیده نشد.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که آروماتراپی با اسطوخودوس اگرچه تاثیر مثبتی روی کیفیت خواب دانشجویان در گروه مداخله داشت اما بین دو گروه مداخله و کنترل اختلاف معنی داری دیده نشد. لذا انجام تحقیقات بیشتر در این خصوص پیشنهاد می شود.
    کلیدواژگان: کیفیت خواب، آروماتراپی، اسطوخودوس، دانشجو یان پرستاری
  • آزیتا فشارکی نیا، بیتا بیجاری*، عبدالعلی قربانی صفحات 913-922
    مقدمه
    علی رغم اینکه امروزه استفاده از طب مکمل در میان مردم عادی و بیماران افزایش یافته است ولی مطالعات کمی در مورد نگرش پزشکان در این زمینه وجود دارد. در این مطالعه بر آن شدیم که نگرش دانشجویان پزشکی را نسبت به انواع طب مکمل بررسی کنیم.
    مواد و روش ها
    این مطالعه مقطعی با استفاده از پرسشنامه ای محقق ساخته در مورد نگرش دانشجویان در خصوص انواع طب مکمل بر روی 110 نفر دانشجوی سال اول و آخر پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال 1391 انجام شد. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 16 و آزمون های آماری توصیفی، مجذور کای و آزمون تی مستقل در سطح معنی داری 05/0 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    3/57 درصد از دانشجویان سال اول بودند. در دانشجویان مورد مطالعه بیشترین نگرش مثبت (5/14 درصد) 16 مربوط به دعا درمانی، بیشترین نگرش متوسط (6/73 درصد) 81 در رابطه با گیاهان دارویی و بیشترین نگرش منفی (5/85 درصد) 94 مربوط به زالو درمانی بود. نگرش منفی در دانشجویان سال آخر در مقایسه با دانشجویان سال اول در مورد طب گیاهی (9/31 درصد در برابر 9/7 درصد)، زالودرمانی (6/93 درصد در برابر 4/79 درصد) و بادکش (2/87 درصد در برابر 3/68 درصد)، به طور معنی داری بیشتر بود.
    نتیجه گیری
    نتایج مطالعه نشان داد اکثریت دانشجویان نسبت به طب مکمل نگرش متوسط تا مثبتی داشتند ولی نگرش منفی در دانشجویان سال آخر به خصوص در مورد طب سنتی ایرانی بیشتر بود. شرکت دوره های آموزشی طب مکمل جهت آشنایی بیشتر با انواع طب مکمل می تواند مفید باشد.
    کلیدواژگان: طب مکمل، طب جایگزین، دانشجوی پزشکی، نگرش
  • کبری عباسی نیا *، زینب علیزاده، رویا غلامی، فاطمه آقاحسینی صفحات 923-933
    مقدمه
    سندرم پیش از قاعدگی مجموعه ای گسترده از علائم خلقی و جسمی است که به صورت دوره ای، قبل از قاعدگی رخ می دهد و بر فعالیت های روزانه و کیفیت زندگی زنان تاثیر منفی می گذارد. هدف از این مطالعه تاثیر امگا3 بر شدت علائم خلقی و جسمی سندرم پیش از قاعدگی است.
    مواد و روش ها
    این پژوهش یک کار آزمایی بالینی تصادفی دو سوکور است. نمونه ها شامل 100 دانشجوی دختر خوابگاه های دانشگاه اصفهان بودند که به صورت تصادفی به دو گروه امگا3 و دارونما تقسیم شدند. هر دانشجو کپسول حاوی امگا3 یا پلاسبو را برای مدت سه سیکل متوالی؛ طی تمام سیکل اول ماهیانه، و سیکل های دوم و سوم از 8 روز قبل تا 2 روز اول خونریزی قاعدگی بعدی دارو را مصرف و شدت علائم خود را در پرسشنامه ثبت می کرد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تی مستقل و با استفاده نرم افزار spss نسخه17 استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج نشان دادند که قبل از مداخله تفاوت معنا داری بین دو گروه نبود، اما 1، 2 و 3 ماه بعد از مصرف امگا3 شدت علائم جسمی و خلقی کاهش معناداری نسبت به گروه کنترل داشت (01/0 >p). مصرف کنندگان این مکمل دارویی هیچ گونه عارضه جانبی را گزارش نکردند.
    نتیجه گیری
    امگا3 به طور معناداری موجب کاهش شدت علائم خلقی و جسمی سندرم پیش از قاعدگی گردید.
    کلیدواژگان: سندرم پیش از قاعدگی، علائم خلقی، علائم جسمی، امگا3
  • معصومه خیرخواه، سمانه حمزی*، محسن واحدی، هما صادقی صفحات 935-943
    مقدمه
    «یائسگی» یک مرحله طبیعی از زندگی است؛ اگرچه زنان مشکلات عدیده ای از جمله اختلال خواب را در این دوران تجربه می کنند. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر کپسول خوراکی علف چای بر اختلال خواب زنان یائسه انجام شد. این کارآزمایی بالینی سه سو کور بر روی 82 زن یائسه با شکایت اختلال خواب مورد مطالعه قرار گرفت.
    مواد و روش ها
    نمونه گیری سال 1392در کلینیک یائسگی بیمارستان جامع زنان شهر تهران انجام شد.پس ازگرفتن رضایت نامه کتبی نمونه ها به صورت تصادفی به دو گروه 41نفره تقسیم شدند. گروه مداخله روزانه دو کپسول450 میلی گرمی حاوی عصاره علف چای را دو بار در روز و گروه کنترل روزانه دو کپسول نشاسته را به مدت 8 هفته دریافت کردند. قبل، چهار و هشت هفته پس از مداخله، میانگین نمره اختلال خواب نمونه ها با ابزار پیتز برگ تعیین شد. در هرگروه 4نفر از مطالعه خارج شدند و مطالعه بادوگروه 37نفری به پایان رسید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های تی، کای اسکوئر، ویلکاکسون و من ویتنی انجام شد.
    یافته ها
    مداخله با 37نفر در هر گروه تکمیل شد.یافته های به دست آمده از این پژوهش نشان داد که میانگین نمره اختلال خواب در گروه آزمون قبل، چهار و هشت هفته بعد از مداخله به ترتیب 97/1 ± 68/6، 36/1 ± 38/3، 94/. ± 94/. (دارای اختلاف معنادار 0001/0>p). و در گروه دارونما نیز به ترتیب 95/1 ± 95/6، 79/1 ± 7/6، 87/1 ± 37/3 (بدون اختلاف معنادار) بود. بهبود در وضعیت خواب به ترتیب با حداقل کاهش نمره اختلال خواب به میزان 3 و 6 نمره در گروه مداخله پس از چهار و هشت هفته مشاهده شد (0001/0 > P).
    کلیدواژگان: یائسگی، اختلال خواب، علف چای
|
  • Nabiuni Mohammad *, Mahnaz Azarnia, Seyed Rahmatollah Mousavi, Tayebe Ramezani Pages 854-864
    Introduction
    Wound healing is the process of skin repair after injury. Myrtus herb has antibacterial and anti-inflammatory effects. In this study، wound healing activity of methanol extract of Myrtus Communis leave extract cream in Wistar rats was investigated.
    Methods
    In this experimental study، 10% extract of Myrtus Communis was prepared in Paraffin oil. A full thickness wound in the dorsal area of rats was made. Wounds were treated with the prepared cream once a day. Histological analysis was performed on average of new skin thickness، hair follicle number، collagen fibers diameter، and blood vessel numbers. Results were analyzed by one way ANOVA through SPSS 11 software.
    Results
    Results revealed that in experimental group compared to control group، a significant increase was seen in wound closure، hair follicle numbers، and blood vessel numbers. Also increased skin thickness and diameter of collagen fibers was seen. These findings showed the acceleration of wound healing in the treated samples.
    Conclusion
    Effect of the cream on accelerating the transition from inflammatory to fibroblasts hyperplasia phase maybe due to an increase in synthesis of collagen and blood vessels which occurs in this stage.
    Keywords: Myrtus communism, Wistar Rats, Wound healing
  • Fatemeh Rigi *, Aram Feizi, Zainab Amirian, Mohsen Naseri, Shahyad Salehi Pages 865-875
    Introduction
    A common problem in patients undergoing coronary artery bypass surgery is changes in physiological indexes following anxiety and pain due to surgery، which have negative consequences. This study was conducted to investigate the effect of foot reflexology massage on physiological indexes of patients undergoing coronary artery bypass surgery.
    Methods
    This randomized clinical trial was conducted on 52 patients undergoing surgery. Data collection tool was a demographic questionnaire and physiological indexes checklist. Patients were randomly assigned into treatment and control groups. Patients in treatment group received massage once for 30 minutes. Patients` physiological indexes were measured twice with a 30-minute interval. Data was analyzed by Chi-square، and paired and independent t-tests in SPSS software version 16.
    Results
    The mean systolic blood pressure was significantly reduced in treatment compared to control group after intervention (p=0. 046). In treatment group the mean systolic and diastolic blood pressures showed significant differences before and after intervention (p<0. 001، p=0. 022 respectively). But the mean diastolic blood pressure had no significant difference between the two groups after the intervention. However، heart rate and respiration showed no significant difference between the two groups after intervention.
    Conclusion
    Foot reflexology was effective in reducing systolic blood pressure in patients undergoing coronary artery bypass surgery، but had no effect on other physiological parameters. More studies in this area are recommended.
    Keywords: coronary artery bypass graft, Reflexology, physiological parameters
  • Maryam Mohseni Fard, Korosh Rezaei *, Alireza Alisaeidy, Mansour Ghorbanpour, Azam Moslemi Pages 876-890
    Introduction
    Myocardial infarction is one of the major health problems worldwide that may be associated with hemodynamic instability and cardiac arrhythmias. The aim of this study was to investigate the effects of Peppermint aroma on vital signs and cardiac arrhythmias in patients with acute myocardial infarction (AMI).
    Methods
    This is a randomized clinical trial. 126 patients with AMI were enrolled in the study with purposive sampling and randomly divided into two groups. In intervention group، pads saturated with 0. 2 ml of peppermint oil and in control group pads with normal saline were attached to the patient''s clothes on front of chest. Data was collected using a demographic questionnaire and visual analog scale for nausea. Data was analyzed using SPSS version 19 by Chi-square، independent t-test، and Generalized Estimating Equations.
    Results
    In this study، the mean age of patients was 62/1±12/3. Most subjects were male، non-smokers، with no history of motion sickness. There was no significant difference between groups in terms of demographics and risk factors. Results showed، although the incidence of cardiac arrhythmias in intervention group was lower than control group but the difference was not significant. Also، there was no statistical difference between the two groups regarding vital signs.
    Conclusion
    Peppermint aromatherapy is noninvasive، safe، and convenient. It works rapidly and provokes nearly no side effect and is well accepted and tolerated by patients. However، further studies should be performed to investigate the possible effect of aromatherapy on arrhythmias and vital signs in patients with AMI.
    Keywords: Myocardial infarction, dysrhythmia, vital signs, Peppermint aroma
  • Razieh Moghadam *, Fatemeh Rostamkhani, Sosan Raufi Kolachaye Pages 891-903
    Introduction
    Middle age impacts quality of life (QOL) in women. The main symptom of this period is hot flashes. This can disrupt feeling good and healthy، and affect overall quality of life. This study was done to investigate the effect of fish oil supplement on quality of life in middle aged menopausal women.
    Methods
    This is a randomized، double blind، placebo controlled clinical trial performed on 68 middle aged menopausal women between 45-60 years old which were randomly assigned into intervention (fish oil) and control (placebo) groups. Fish oil capsules (1000 mg) or placebo was given to the participants for eight weeks on a daily basis. Data was collected by a demographic questionnaire، food frequency questionnaire (FFQ) and WHO-QOL questionnaire. Data was analyzed using t، Chi-square، Friedman and Mann-Whitney tests.
    Results
    The two groups had no significant difference in terms of demographic characteristics; food form and also QOL total score. Total QOL was significantly higher in intervention group after eight weeks of taking f ish oil capsules (p<0. 001).
    Conclusions
    Taking fish oil supplement can improve middle aged menopausal women`s quality of life.
    Keywords: Fish oil, quality of life, middle age menopausal women
  • Soheila Shamsikhani, Dr Davood Hekmat Pu, Dr Mahbobeh Sajadi Hezaveh *, Simin Shamsikhani, Somayeh Khorasani, Fatemeh Behzadi Pages 904-912
    Introduction
    Sleep problems are common in medical students. One of the methods to improve the quality of sleep is lavender aromatherapy. The aim of this study was to determine the effect of Lavender aromatherapy on sleep quality of nursing students in Arak University of Medical Sciences.
    Methods
    This is a clinical trial performed on 66 female nursing students selected through purposive sampling. Participants were randomly allocated into two groups (34 in intervention and 32 in control group). Sleep quality was assessed by Pittsburg Sleep Quality Scale. Intervention group used Lavender oil and control group used water. After intervention، sleep quality was assessed with the same questionnaire. Data was analyzed with SPSS using descriptive and inferential statistics.
    Results
    The study revealed that 78% of participants did not have a good sleep quality. Results showed that the mean score of sleep quality before and after aromatherapy with lavender was significantly different in intervention group (p<0. 05)، but in control group the difference was not significant. Also there was no significant difference between intervention and control groups after intervention.
    Conclusions
    Findings showed that despite positive effect of Lavender aromatherapy in intervention group، there was no significant difference between intervention and control groups after intervention. Further studies in this regard are recommended.
    Keywords: Quality of sleep, aromatherapy, Lavender, nursing students
  • Dr Azita Feshaakinia, Dr Bita Bijari *, Dr Abdolali Ghorbani Pages 913-922
    Introduction
    Despite recent increase in the use of complementary medicine among general population and patients، there are a few studies about physicians’ attitude in this area. This study was carried out to study medical students’ attitude toward complementary medicine.
    Methods
    This cross-sectional study was carried out using a researcher-made questionnaire regarding medical students` attitude about complementary medicine on 110 first and last year medical students of Birjand University of Medical Sciences in 2011. Data was analyzed by SPSS 16 using descriptive statistics، Chi-square، and independent t-test at significant level of 0. 05.
    Results
    63 (57. 3%) of students were in their first year of education. In the studied students، the most positive attitude was toward prayer therapy (14. 5%)، the most average attitude was about herbal medicine (73. 6%) and the weakest attitude was toward leech therapy (85. 5%). There was significantly higher week attitude in last year students comparing to first year students about herbal medicine (31. 9% versus 7. 9 %)، leech therapy (93. 6% versus 79. 4 %) and dry cupping (87. 2% versus 68. 3 %).
    Conclusion
    R esults showed that the majority of students had an average to positive attitude about complementary medicine، b ut negative attitude toward complementary medicine، especially Iranian traditional medicine، was higher in last year students. Some educational courses for being familiar with complementary medicine can be useful.
    Keywords: Complementary medicine, alternative medicine, medical student, attitude
  • Kobra Abbasinia *, Zeinab Alizadeh, Roya Golami, Fatemeh Agha Hosseini Pages 923-933
    Introduction
    Premenstrual syndrome (PMS) encompasses a wide variety of cyclic and recurrent physical and emotional symptoms that occur before menstruation and has negative impact on activities of daily living and quality of life. The aim of this study is to investigate the effect of Omega-3 on the severity of physical and mood symptoms in premenstrual syndrome.
    Methods
    This is a double-blind clinical trial. It is carried out on 100 female students which were randomly divided into two groups including omega-3 group and control (placebo) group. Every student took the drug during three subsequent menstural cycles. They took capsules daily in the first cycle for one month، and in the second and third cycles from eight days before menstruation to two days after that. They recorded the severity of their symptoms in a questionnaire. Data analyses was performed by SPSS version 17، using t-test.
    Results
    Data showed that there were no significant differences between the two groups before intervention but 1، 2 and 3 months after taking Omega-3 capsules، the severity of physical and mood symptoms was significantly lower than than control group (p<0. 001).
    Conclusion
    Omega-3 significantly reduced the severity of physical and mood symptoms in premenstrual syndrome.
    Keywords: Premenstrual syndrome, physical symptoms, mood symptoms, Omega3
  • Masoomeh Kheirkhah, Samaneh Hamzi *, Mohsen Vahedi, Homa Sadeghi Pages 935-943
    Introduction
    Menopause is a normal stage of life; however during this stage women experience many problems such as sleep problems. This study is performed to investigate the effect of Hypericum perforatum oral capsules on sleep problems during menopause.
    Methods
    This triple blind clinical trial was conducted on 82 postmenopausal women with complaints of sleep problems. Samples were randomly divided into two groups each including 37 participants. The intervention and control groups received two capsules containing 450 mg Hypericum perforatum and two starch capsules respectively، two times a day in 4 weeks. The mean sleep problems score was determined by Pittsburgh questionnaire. Data was analyzed using t، Chi-square، Wilcoxon and Mann-Whitney tests.
    Results
    Results showed that the mean score of sleep problems; before intervention، and 4 and 8 weeks after intervention was 6. 68 ± 1. 97، 3. 38 ± 1. 36، 0. 94 ± 0. 94 (significantly different p<0. 0001) in intervention group، and 6. 95 ± 1. 95، 6. 7 ± 1. 79، 3. 37 ± 1. 87 (with no significant difference) in control group، respectively. After 4 and 8 weeks، a sleep score improvement of 3 and 6 was seen in the intervention group.
    Conclusions
    Results showed the positive effect of Hypercum capsules after one month on sleep problems in postmenopausal women. Therefore، its use is recommended for menopausal women.
    Keywords: Menopause, sleep problems, Hypericum perforatum