فهرست مطالب

فصلنامه انتظام اجتماعی
سال ششم شماره 1 (بهار 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/03/17
  • تعداد عناوین: 7
|
  • محمد نایب پور*، یحیی الهی صفحات 7-22
    کلانتری ها در ناجا از جایگاه و اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و ماهیت آنها حضور ارباب رجوع و تعامل با شهروندان است. رفتار کارکنان کلانتری ها و میزان موثر بودن این ارتباطات از شاخص های مهم تعامل پلیس با مردم ارزیابی می شود. هدف اصلی تحقیق حاضر، شناسایی عوامل اجتماعی موثر بر ارتباط مراجعین و پلیس دوایر قضایی کلانتری های شهر کرمانشاه است. پژوهش حاضر از نظر هدف، از نوع کاربردی و روش آن به صورت توصیفی – پیمایشی است. در این تحقیق بخش اصلی داده ها از طریق پرسشنامه محقق ساخته گردآوری شده است. جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه افراد بالای 18 سال در شهر کرمانشاه که حداقل یک بار به کلانتری های سطح شهر کرمانشاه مراجعه کرده اند، می باشد که تعداد آنها 316800 نفر است. کارمندان دوایر قضایی به تعداد 190 نفر و کارشناسان (روسای کلانتری ها) به تعداد 15 نفر در سطح شهر کرمانشاه به مردم خدمات ارائه می کنند. در این پژوهش با استفاده از فرمول کوکران، حجم نمونه مورد نیاز با سطح اطمینان 95 درصد به تعداد386 نفر تعیین شد. نتایج تحقیق نشان داد که عوامل درون سازمانی از نظر مراجعین با 73/28 درصد و از نظر پلیس با 93/23 درصد، مهم ترین عامل موثر در ارتباط مراجعین و پلیس دوایر قضایی کلانتری های شهر کرمانشاه است و در جایگاه بعدی، پایگاه اجتماعی -اقتصادی از نظر مراجعین با 74/14 و از نظر پلیس با 54/12 درصد و بومی بودن و همزبانی از نظر مراجعین با 55/13 و از نظر پلیس با 89/11 درصد قرار دارند.
    کلیدواژگان: ارتباط، عوامل اجتماعی، مراجعین، پلیس دوایر قضایی، کرمانشاه
  • اکبر علیوردی نیا صفحه 27
    در سال های اخیر، میزان سرقت داخل خودرو در ایران روند صعودی داشته است. سرقت داخل خودرو به عنوان یک مساله اجتماعی دارای علل اجتماعی است که باید آن را شناخت و برای حذف زمینه های اجتماعی مساعد آن تلاش کرد. هدف اصلی این تحقیق، بررسی رابطه اعتیاد به مواد و سرقت داخل خودرو می باشد. روش تحقیق پژوهش حاضر، پیمایشی و از نوع مقطعی می باشد. جمع آوری اطلاعات از طریق ابزار پرسش نامه صورت گرفت. جامعه آماری پژوهش عبارت است از کلیه متهمینی که توسط آگاهی شهر تهران به جرم سرقت داخل خودرو در زمستان 1392دستگیر شده اند. با توجه به محدود بودن تعداد متهمین به سرقت داخل خودرو، از روش تمام شماری استفاده شد و تعداد 190 نفر از کلیه متهمینی که توسط آگاهی شهر تهران به جرم سرقت داخل خودرو دستگیر شده اند، مصاحبه شده و پرسشنامه ها تکمیل شدند. یافته های تحقیق نشان می دهد که اعتیاد به مواد مخدر با سرقت داخل خودرو رابطه مستقیم و معنادار دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیونی چندگانه نشان می دهد که قوی ترین پیش بینی کننده سرقت داخل خودرو، متغیرهای خودکنترلی (بتا=28/0-)، پیوستگی با خانواده (بتا=27/0-)، اعتیاد به مواد مخدر (بتا=23/0) و پیوند افتراقی(بتا=23/0) است.
    کلیدواژگان: سرقت داخل خودرو، اعتیاد به مواد مخدر، متهمین شهر تهران
  • عباس مسعودی، سیامک فتح الهی، محمد میرزایی * صفحه 57

    بدون شک افزایش جرایم و ناهنجاری ها یکی از نتایج رشد سریع شهرها است. مکان و زمان و انسان، سه عنصر اصلی در شکل گیری پدیده مجرمانه محسوب می شوند، بنابراین توزیع نابرابر انواع جرایم و بزهکاران، ناشی از تفاوت در ساختار مکانی، زمانی و رفتاری می باشد. نوشتار حاضر به بررسی تاثیر پدیده حاشیه نشینی بر وقوع جرایم نزاع و درگیری در شهر مقدس قم که دارای ویژگی های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و مذهبی خاصی می باشد، پرداخته است.پژوهش حاضر از نظر نوع و هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل چهل و پنج نفر از افسران شاغل در فرماندهی انتظامی شهرستان قم می باشد که حداقل مدت پنج سال سابقه کار در دوایر قضایی و پیشگیری کلانتری ها و پاسگاه ها را داشته اند. در راستای جمع آوری اطلاعات به منظور تدوین ادبیات تحقیق، از روش کتابخانه ای و فیش برداری استفاده شده است. در مرحله دوم با استفاده از پرسشنامه و بهره گیری از نرم افزار اس.پی.اس.اس به برررسی و نظرسنجی در مورد تاثیر حاشیه نشینی و عوامل موثر بر آن، بر میزان وقوع جرایم نزاع و درگیری پرداخته شده است. بر اساس نتایج تحقیق می توان بیان داشت که نزاع یک پدیده چند بعدی است که عوامل متعددی در شکل گیری آن تاثیر دارند، از جمله؛ مسائل و مشکلات فردی، روانی، عاطفی و مسائل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و جغرافیایی. تعیین این که کدام عامل تاثیرگذارتر است، موضوع پیچیده ای است که بسته به شرایط، متفاوت است. نتایج تحقیق بیانگر این است که تلفیقی از تمامی عوامل بررسی شده فوق در این امر دخیل هستند و برای کاهش و پیشگیری از نزاع باید در راستای کنترل و رفع این عوامل برنامه ریزی کرد.

    کلیدواژگان: بزهکاری، نزاع و درگیری، شهرستان قم، حاشیه نشینی
  • احمد سوری صفحه 87
    هدف از تحقیق حاضر، آگاهی از میزان اثربخشی تکنیک های انضباطی روسای کلانتری های شهر تهران در تغییر و اصلاح رفتار کارکنان بوده است. جامعه آماری این تحقیق شامل؛ کلیه کارکنان کلانتری های شهر تهران می باشد که نمونه ای با حجم 126 نفر به صورت تصادفی خوشه ایاز بین آنها انتخاب شد. ابزار جمع آوری اطلاعات در پژوهش حاضر شامل پرسشنامه محقق ساخته مشتمل بر 28 سوال و پایایی 97/0 بوده است. نتایج پژوهش نشان داد که؛ روسای کلانتری های شهر تهران به شرایط اثربخشی تکنیک های انضباطی (شامل هدفمندی، فوریت، تنوع و رعایت عدالت و اعمال تقویت های مثبت) توجه بیشتری دارند که در این میان بالاترین میانگین مربوط به شرط تنوع تقویتی مورد استفاده روسای کلانتری ها است که این موضوع نشان می دهد، آنان در تغییر و اصلاح رفتار کارکنان از تقویت کننده های مختلف بهره می برند. دوم اینکه، پنج فرضیه تحقیق مرتبط به شرایط کاربرد روش ها، با استفاده از آزمون تی، مورد تایید قرار گرفته اند. بنابراین می توان گفت، روسای کلانتری های شهر تهران در تغییر و اصلاح رفتار کارکنان خود هدفمند هستند، از تنوع تقویتی بهره گرفته و به فوریت آن توجه دارند و در این راستا ضمن بهره گیری از تقویت های مثبت در رفتار خود، عدالت را نیز رعایت می کنند که این موضوع می تواند ضمن افزایش بهره وری کارکنان، موجب انجام وظایف مطلوب آنان برای پیشگیری از جرایم در سطح جامعه شود.
    کلیدواژگان: تکنیک های انضباطی، کارکنان کلانتری ها، تشویق، تقویت کننده ها، تنبیه، شهر تهران، تغییر و اصلاح رفتار
  • محمد صادقی، حمید مستجابی سرهنگی صفحه 103
    قاچاق کالا شامل ورود یا خروج پنهانی و غیرقانونی کالا از مبادی رسمی و غیر رسمی بدون پرداخت عوارض و حقوق گمرکی است. شهرها و مناطق مرزی به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی، مهمترین مبادی ورود و خروج کالای قاچاق محسوب می شوند و قاچاق کالا پیامدهای مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی را برای مناطق مرزی به همراه دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی پیامدهای امنیتی این پدیده بر مناطق مرزهای دریایی استان هرمزگان صورت گرفته است. این تحقیق از نوع کاربردی و روش اجرای آن توصیفی – تحلیلی است. روش گردآوری اطلاعات به روش کتابخانه ای و پیمایشی انجام می شود. جامعه آماری این تحقیق شامل ساکنان مناطق مرزی استان هرمزگان، حجم نمونه 200 نفر و روش نمونه گیری تصادفی است. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات، کمی و کیفی است که در روش کمی، داده ها با استفاده از آزمون آماری کای اسکوار و تی تک نمونه ای در محیط نرم افزاری اس.پی.اس.اس تحلیل شدند. نتایج تحقیق بیانگر ارتباط معنادار قاچاق کالا و امنیت مرزها در استان هرمزگان است، یعنی قاچاق کالا موجب گسترش ناامنی در مناطق مرزی شده است. سنجش ارتباط بین امنیت و توسعه مناطق مرزی نیز بیانگر ارتباط معنادار آنها است. توسعه بدون امنیت امکان پذیر نیست، از طرفی توسعه نیافتگی خود یکی از عوامل ناامنی و قاچاق در این مناطق است. سنجش میزان رضایت مردم منطقه از عملکرد نیروی انتظامی در برخورد با قاچاق کالا و امنیت مرزها بیانگر رضایت نسبی مردم از عملکرد نیروی انتظامی بود. اما اعتقاد داشتند که پدیده قاچاق بسیار ریشه دارتر از آن است که بتوان با برخورد قهری و انتظامی آن را از بین برد و نیازمند اصلاحات ساختاری در کلان اقتصاد کشور است.
    کلیدواژگان: قاچاق کالا، مرز، دریا، امنیت، هرمزگان
  • غریب فاضل نیا، داوود سیفی قره یتاق، راحله پودینه پیر صفحه 125
    بررسی ها نشان می دهد که از گذشته های دور بسته به بافت اجتماعی جوامع، الگوها و روش های متفاوتی برای حل و فصل دعاوی بین مردم مرسوم بوده است. مثلا در جوامع اولیه که نظام قبیله ای حاکم بود، حل و فصل دعاوی و اختلافات توسط بزرگان و ریش سفیدان قبیله انجام می شد. در این شکل، عامه مردم با اعتماد و اطمینان در مقام صلح جویی و مسالمت، دعاوی خود را برای داوری نزد آنان می بردند که این رویه خود باعث انسجام و همبستگی جامعه می شد و جامعه را از دودستگی و تفرق حفظ می کرد. مقاله حاضر درصدد است با رویکرد تحلیل جغرافیایی، الگوها و روش های حل و فصل دعاوی در روستاهای منطقه سیستان را مورد مطالعه قرار دهد. روش تحقیق حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی است و در آن به منظور گردآوری اطلاعات ابتدا به روش کتابخانه ای، اسنادی و میدانی عمل شده و سپس تحلیل ها با استفاده از نرم افزار اس.پی.اس.اس و سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) انجام شد. با توجه به هدف تحقیق، ابتدا شاخص های وضعیت روش های حل و فصل دعاوی در قالب امتیازهای کمی تعیین شد و سپس به واسطه مقایسه این امتیازات به شناسایی مولفه های آسیب پذیر و نیازمند راهکار اقدام شد. عواملی که از مدل تحلیل عاملی پیشنهادی در این مقاله حاصل می شوند با اطمینان حدود 90 درصد، در تبیین پارامترهای وابسته معنادار بوده اند. در نهایت باید با یک طرح و برنامه ریزی به منظور اعتمادسازی، تمایل و گرایش بیشتر روستاییان به روش برون دادگاهی انجام شود.
    کلیدواژگان: تحلیل جغرافیایی، روش های حل و فصل دعاوی، روستاهای منطقه سیستان
|
  • Abbas Masoudi, Siamak Fathollahi, Mohammad Mirzaei Page 57

    Problem and

    Purpose

    No doubt the increase in crime and disorder is a result of the rapid growth of cities. Place, time and man is a criminal phenomenon in the formation of three main elements Therefore, the unequal distribution of crime and delinquency, caused by differences in the structure of space, time and behavior is. In fact, certain types of crime, such as the conflict in the beds of these structures are formed. This article examines the impact of suburbanization on crime phenomenon conflicts in one of the major metropolises in the holy city of Qom, which has the characteristics of social, economic, cultural and religious backgrounds are special deals.

    Method

    The type and purpose of the present study, the application and the nature and methods, descriptive. The study sample consisted of forty-five officers working in Qom city police commander that at least five year's work experience in judicial bodies and prevention of the police station had the In order to gather information, to develop literature, the method has been used in library and taking notes; So by reading scientific texts, articles, books and other resources in the relevant concepts and by careful examination of documents and records relating to the dispute in the police stations and police stations in Qom city in a period of five years (from 1383 to 1388) and registration procedures located, has benefited. Secondly, using questionnaires and using the software SPSS, and survey examines the impact of suburbanization and the factors affecting it, the crime rate has been conflicts Findings and

    Results

    Based on the results of the study concluded that the dispute is a multidimensional phenomenon that depends on multiple factors that affect the formation, including personal problems, psychological, emotional and social issues, economics, culture and geography. Influential factor in determining which is a complex issue that varies depending on the circumstances The results indicate that a combination of all the factors above are involved in this To reduce and prevent conflict must be programmed to control and eliminate these factors.

    Keywords: Delinquency, conflict, Qom City, Marginalization
  • Hamid Mostajabi, Mohammad Sadeghi Page 103
    Background
    smuggling and illegal covert entry or exit of goods from the ports without payment of customs duties is both formal and informal. Cities and border areas because of the special geographical position of the points of entry and exit are considered contraband. Consequences of smuggling various economic, social, political and security for the border areas as well. This study aimed to examine the security implications of this phenomenon have been done in the province.
    Methodology
    cross-sectional study design and methods of doing it. Data in the form of libraries and survey. The population of residents of the border areas of the province, the sample size is 200 and random sampling. Analysis of qualitative and quantitative information on the quantitative data were analyzed using chi square and one sample t test example. Results and
    Conclusions
    The results indicate a significant relationship between smuggling and border security in the province. The smuggling of goods across the border is the spread of insecurity. Assessment of the relationship between security and development also represents a significant border areas of their relationship. Development is not possible without security, on the other hand one of the causes of insecurity and underdevelopment trafficking in these areas. Measure people's satisfaction with the performance of the police in dealing with people smuggling and border security reflects relative satisfaction with the performance of the police.
    Keywords: Smuggling, border, Sea, Security, Hormozgan
  • Gharib Fazelnia, Davood Seifi, Raheleh Podineh Page 125
    Studies show the distant past to the social fabric of communities, models and ways of resolving disputes between individuals was used. For example, in primitive societies governing the tribal system, settlement of claims and disputes will be done by the elders and tribal leaders. In this form, public trust and confidence in the peaceful, peaceful place, his claims were judged by them and the trust, this procedure leads to community cohesion and solidarity is, and the community of split and segregation was maintained. Models and methods of geographical analysis dispute resolution is a new approach in this regard. This document is intended geographic analysis models and techniques resolving disputes in the villages of the region of Sistan approache will be studied. This research method is descriptive - analysis to gather information about the library, documentation and field methods The using of SPSS analysis and GIS was and the purpose of the research objective indicators of the status of claims settlement procedures in the form of a point indicator was then evaluated by comparing identification components concessions for vulnerable people and can be made in result need. Factors related model proposed in this paper analyzes are determined to ensure that 90 percent were significant in explaining the dependent parameters. Finally, planning a trust, the greater tendency of villagers to address the basic steps to be taken out of court.
    Keywords: Geographical Analysis, Conflict Resolution, Patterns, Methods, Rural areas, region of Sistan