فهرست مطالب

نشریه غرب شناسی بنیادی
سال پنجم شماره 1 (پیاپی 9، بهار و تابستان 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/06/08
  • تعداد عناوین: 6
|
  • خشایار برومند، سید حسن حسینی صفحات 1-22
    تکنولوژی و ماهیت آن، از کلیدی ترین موضوعات مورد توجه در اندیشه هایدگر است. هرچند رویکرد هایدگر با آن چه در فلسفه تکنولوژی متداول شاهد آن هستیم تفاوت چشم گیری دارد، رد پای بینش های موجود در تفکر هایدگر را می توان در فلسفه تکنولوژی معاصر، حتی در سنت فلسفه تحلیلی نیز به وضوح مشاهده کرد. در این مقاله، ابتدا کوشش می شود تا بر پایه اندیشه هایدگر، ماهیت تکنولوژی مدرن روشن شود. تحلیل هایدگر از تکنولوژی مدرن و ماهیت آن، مقدمه ای است برای فهم خطراتی که امروزه آدمی را تهدید می کند. پس از روشن شدن مفهوم گشتل به مثابه ماهیت تکنولوژی مدرن، و خطر حاکمیت آن بر جهانی که در آن زندگی می کنیم، نگرش هایدگر نسبت به رهایی از جهان بی معنای تکنولوژیک مطرح می شود. هایدگر نجات انسان معاصر را فقط با برپاشدن پارادایمی نو که در آن فهم جدیدی از موجودات، غالب شود ممکن می داند. وارستگی از اشیا در پیوند با تفکر معنوی، می تواند آمادگی انسان برای ظهور چنین پارادایمی را محقق سازد. در پایان، نقدهایی بر رویکرد هایدگر نسبت به تکنولوژی مدرن بیان خواهد شد.
    کلیدواژگان: هایدگر، تکنولوژی مدرن، گشتل، وارستگی از اشیا، تفکر معنوی، خطر، نجات
  • علی ربانی خوارسگانی، محمد میرزایی صفحات 23-46
    نظریه گفتمان تلخیص سایر رویکرد های تحلیل گفتمان و یکی از روش های کیفی در حوزه مباحث سیاسی و اجتماعی است. در قلب نظریه گفتمان لاکلاو و موفه این اصل محوری وجود دارد که یک امر اجتماعی یا یک هویت اجتماعی هیچ گاه پایان یافته و تمام شده نیست. لاکلاو و موفه بستر اندیشه ورزی خود را بر قلمروهای نظری گوناگون از سوسور تا دریدا، از آلتوسر و فوکو تا لکان قرار داده اند. در این راستا آن ها با تمرکز ویژه بر واسازی دریدا و نظریه لکانی سوژه فقدان، با مرکزیت بخشیدن در وقته «مفصل بندی سیاسی» به هژمونی، در توسعه نظریه نوگرامشی گفتمان، ترجیح امر سیاسی بر امر اجتماعی و بازگرداندن جامعه به وقته سیاسی تاسیس آن، سنت نظری نوینی را بر ویرانه های مارکسیسم کلاسیک استوار ساخته اند. این نوشتار مفروضات بنیادی نظریه گفتمان لاکلاو و موفه در مورد ایدئولوژی، سوژه، هژمونی، و امر سیاسی را تحلیل و تبیین می کند
    کلیدواژگان: ایدئولوژی، سوژه، هژمونی، امر سیاسی
  • فرشاد شریعت صفحات 47-60
    مقاله حاضر با تمرکز بر تمایز میان دو مسئله، یعنی سکولاریسم سیاسی و سکولاریسم اجتماعی، نشان می دهد که چرا و چگونه موضوع اصلی سکولاریسم غربی نه سکولاریسم سیاسی، بلکه سکولاریسم اجتماعی، مثلا سکولاریسم میان ملل، است. این مقاله با تمرکز بر آرای جان استوارت میل، ضمن مراجعه به مبادی معرفت شناختی و فلسفه سیاسی لاک، نشان می دهد که مبنای الگوی قرن بیستمی که تحت عنوان عصر سکولار بر مبنای نظریات تساهل و شیوه های جهان شمول در لیبرالیسم اولیه طرح شد، در واقع مبنای واحدی است که جان استوارت میل با کمک آن و تکمیل طرح خود، یعنی اصالت فایده، آن را از سطح سیاسی به سطح اجتماعی تعمیم داده است. به عبارت دیگر این مقاله با شکستن منطق باز سازی شده در فلسفه سیاسی و لیبرالی لاک و میل و توجه به منطق درونی آن، نشان می دهد که گرچه تمرکز اصلی لاک بر سکولاریسم سیاسی بود ولی مبادی معرفت شناختی در لایه های نظری وی، به روشنی ارتباط مبادی فکری وی را با سکولاریسم اجتماعی، آن چنان که در قرن نوزدهم در احیا گری های میل پدیدار شد، تایید می کند.
    کلیدواژگان: لیبرالیسم، سکولاریسم، اصالت فایده، لاک، میل
  • احمد کلاته ساداتی صفحات 61-79
    هدف این مقاله ارزیابی موضوع «غرب شناسی» با تاکید بر بسترهای فرهنگی و تاریخی در جوامع اسلامی است. یافته ها نشان می دهد که غرب شناسی برساختی گفتمانی و عموما انتقادی در مقابل «شرق شناسی» است. شکل انتقادی این گفتمان، خاص کشورهای مسلمان است که به منظور شناسایی و حفظ هویت خود، غیریت سازی می کنند. مهم ترین تمایز این گفتمان از شرق شناسی این است که غرب شناسی برساخته ای دفاعی است تا هژمونیک. غرب شناسی انتقادی در جهان اسلام، موضوعی فراتر از مباحثی چون هویت و دفاع ملی در مقابل امپریالیسم و استعمار است، و نوعی دفاع از بنیادهای ارزشی اسلام در مقابل غرب می باشد. با توجه به دائرمداری غرب در دانش و به طور خاص دانش شرق شناسی، سوال این است که آیا در درون بستر موجود، می توان شاهد ظهور گفتمانی متفاوت و متضاد بود؟ پاسخ منفی است. چراکه غرب شناسی در جهان اسلام، گفتمانی است بر مسیری صعب و دشوار که نیازمند توسعه راهبردهای نظری و معرفت شناختی درون زاست. این گفتمان که نتیجه شرایط تاریخی عصر حاضر و تحولات متعاقب آن در ناخودآگاه امت است، لازم است ضمن حفظ اخلاق مقاومت، از ابزارهای علمی مبتنی بر بستر، به منظور توسعه نظری بهره گیری نماید.
    کلیدواژگان: غرب شناسی، شرق شناسی، غیریت زایی، اسلام، غرب شناسی انتقادی
  • حسین کلباسی اشتری، محمدجلیل آل امین صفحات 81-102
    پرسشی که در این نوشتار به آن خواهیم پرداخت نسبت بین فلسفه حقوق کانت و تلقی او از انسان، به عنوان موجودی جهان وطن است. اگر کانت، حقوق خود را با التفات به انسان جهان وطن تقریر کرده باشد، می توان فهمی فرا اروپایی از فلسفه حقوق وی داشت و فلسفه حقوق کانت واجد انسجام و ظرفیت لازم برای استقرار مدنیت در زیست اجتماعی انسان ها بوده و این امر بنیانی برای طرح فلسفی صلح پایدار، در نظام فلسفی کانت خواهد بود.
    کانت در فلسفه حقوق، از حقوق خصوصی و حقوق عمومی به تفکیک سخن می گوید. حقوق خصوصی به مالکیت محدود می شود. انسان آزادی مالکیت دارد اما این آزادی در حقوق کانت مطلق نیست. حق عمومی در فلسفه کانت، به سه دسته حق حکومت، حق ملی و حق بین الملل تقسیم می شود. حق خصوصی بستر حق عمومی و در حق عمومی، حق حکومت، بستر حق ملی و حق ملی بستر حق بین المللی است. بنابراین برای توجیه حق بین المللی باید از حق خصوصی آغاز کرد. در نتیجه این مراحل است که می توان درک کرد کانت متاثر از هابز، ضرورت حکومت را در حفاظت از آزادی افراد می داند. پس آزادی فردی حقی طبیعی است که حق حکومت اجتماعی را طبیعی می سازد و بر این اساس، مدنیت در شان اجتماعی انسان ها، قابل تحقق خواهد بود.
    کلیدواژگان: کانت، فلسفه حقوق، جهان وطن، حقوق طبیعی
  • محمدحسین محمد علی خلج صفحات 103-128
    این مقاله برای ارائه روایتی تاریخی از تحولات هوش مصنوعی در قرن 20 و 21 از نظرگاهی فلسفی، سه دوره را از هم جدا کرده است: 1. تسلط پارادایم نمادی؛ 2. بازگشت به پیوندگرایی؛ 3. ظهور حیات مصنوعی. مدعای اصلی مقاله آن است که هم بازگشت به پیوندگرایی و هم ظهور حیات مصنوعی، نقدهای دریفوس بر رویکردهای پیشین در هوش مصنوعی را تایید می کند. به باور دریفوس یک نگرش اتمیستی فورمالیستی به ذهن، دانش، و هستی، پشتوانه اصلی پارادایم نمادی است. شکست هوش مصنوعی نمادی در صوری سازی فهم هرروزه و چرخش به سوی نگرشی کل گرایانه در پیوندگرایی موید نقدهای دریفوس است. همچنین حیات مصنوعی با بدن مندانه و موقعیت مند دانستن شناخت موضع وی را تایید می کند. با این وجود، حمایت واپسین دریفوس از هوش مصنوعی هیدگری و این ادعا که این جریان، هستی شناسی هیدگری را در آزمونی تجربی قرار می دهد قابل نقد است. همچنین همراه با ارزیابی نقد دریفوس نشان داده می شود که وی از نقد فلسفی هوش مصنوعی به نقد کل فرهنگ و اندیشه غربی پل می زند و نشان می دهد که برای اصالت دادن به فهم تئوریک و فراموشی جهان انسانی، خطر پیش روی این فرهنگ ظهور انسان هایی با فهم ماشینی و نه ماشین هایی با توانایی های ورای انسانی است
    کلیدواژگان: هوش مصنوعی، پارادایم نمادی، پیوندگرایی، حیات مصنوعی، هوش مصنوعی هیدگری
|
  • Khashayar Boroomand, Seyed Hassan Hosseini Pages 1-22
    Heidegger''s views on technology have had a great influence on contemporary philosophy of technology in both continental and analytic traditions. In this essay، the essence of modern technology and its relation to the history of Being، Ge-stell، and the danger of its domination، and Heidegger''s approach to escape from the current technological atmosphere، and finally some deficiencies of his approach to technology، will be discussed. Heidegger considers the duty of human beings in our current age as preparation of readiness for the advent of a saving God. Releasement toward things and meditative thinking prepare us for the emergence of a post-technological age.
  • Ali Rabani Kharsegani, Mohammad Mirzaee Pages 23-46
    Discourse theory is the summarization of other approaches into discourse quantitative methods in social and political issues. In the heart of Laclau and Mouffe''s theory of discourse is a central principle according to which a social issue or a social identity is never finished. Laclau and Mouffe placed their thought framework on various theoretical domains from Saussure to Derrida، and from Althusser and Foucault to Lacan. In this regard، through centralizing the moment of political articulation، in developing the neo-Gramscian theory of discourse، privileging the political to social by referring back to the political moment of its originary institution، they have built a new theoretical tradition on the ruins of classical Marxism. In this paper، we will analyze the theoretical approach of Laclau and Mouffe in respect of ideology، subject، hegemony، and political
    Keywords: Ideology, subject, hegemony, political
  • Farshad Shariat Pages 47-60
    This paper، focusing on the distinction between political secularism and social secularism، shows that why and how our subject matter in the study of Western secularism، is not political secularism، but social secularism. Secularism، is more generalized than what is usually represented، this generalized secularism، e. g. international secularism، called social secularism. Focusing on John Locke and John Stuart Mill’s philosophical and political issues، this article referring to Locke’s key epistemological and political investigations، demonstrates، firstly، the similarity between the ideas of two philosophers in classical liberalism; secondly، investigates that there is a considerable relation between political secularism، in Locke’s letters of tolerations and what is seen here as social secularism in Mill’s liberalism. In other words، this paper examining the idea، in a comparative method، reveals the logic of Locke’s epistemology and Mill’s social secularism; and shows that Locke’s political philosophy is reduced to political secularism and also explains the essential connection between Locke’s political secularism and Mill’s social secularism in 19th. century
    Keywords: liberalism, secularism, utilitarianism, Locke, Mill
  • Ahmad Kalateh Sadati Pages 61-79
    This paper emphasizing the cultural and historical contexts of Islamic societies، wants to evaluate the issue of Occidentalism. Findings show that Occidentalism is a discursive construction against Orientalism، which has two critical and noncritical forms. Critical Occidentalism is the discourse of some eastern societies، especially Muslim societies، through which they pursuit their identity by making ‘otherness’. So، critical Occidentalism is different from Orientalism and one of these important differences is that Occidentalism is a defensive construct not hegemonic. The subject of critical Occidentalism goes beyond the issues like identical and national defense against imperialism and colonialism، and is related to the axiological foundations of Islam against the west. Since west now is the director of the science and knowledge domain، the main question is that، in this situation، can a different and antithetical discourse be produced? The answer، is problematic and of course negative. Generally، Occidentalism in Islamic world، or critical and defensive Occidentalism، is on an unwieldy and difficult path، and should be developed based on its epistemological strategies. This approach which is the result of the birth of historical unconscious in Islamic world، should، preserving the ethics of resistance، uses the scientific instruments based its context to develop the Occidentalism
    Keywords: Occidentalism, Orientalism, others making, Islam, critical Occidentalism
  • Hossein Kalbasi Ashtari, Mohammad Jalil Ale Amin Pages 81-102
    The problem with which we will deal in this paper is to realize the relation and the connection between Kant’s philosophy of law، and his understanding of human being as a cosmopolitan being، or a citizen of the world on the one hand and moral will on the other hand. The philosophy of Kant has the enough capacity to be the philosophical foundation for sustainable peace plan. Kant''s philosophy distinguishes the private rights from public rights and discusses them separately. Private right is limited to property. Ownership is one of Human freedoms but not an absolute one in Kant''s philosophy of law. Ownership is usually belongs to the objects in social system، but people have also been the subject of ownership. Public right in Kant''s philosophical system is divided into three categories: government right، the national right، and the international rights. To justify the right of private international law، one should begin from private rights which in Kant''s critical philosophy are rooted in ethics. Individual freedom is a natural right by which the social state is made naturally، and accordingly the civilization appropriate to human beings، would be realizable
    Keywords: Philosophy of Rights, Kant Philosophy, Kant
  • Mohammad Hossein Mohammadali Khalaj Pages 103-128
    To shed some lights on the history of AI''s transitions from a philosophical perspective during the 20th and 21st centuries، this article differentiates among three separate periods: 1. the authority of symbolic paradigm; 2. turn to connectionism; 3. dawn of artificial life. The main argument of this paper is that returnning to connectionism and birth of artificial life confirm the Dreyfus critiques of earlier approaches in artificial intelligence. According to Dreyfus، an atomistic-formalistic attitude towards the brain، mind، knowledge، and Being advocates the symbolic paradigm. Symbolic AI''s failure to formalize everyday understanding and returning to holism in connectionism also corroborate the Dreyfus’s'' critiques. Also، artificial life، by accepting the embedded-embodiment knowledge، confirmed his position. However the Dreyfus support of Heideggerian AI isn’t acceptable. Moreover it isn’t true that this stream will put the Heideggerian ontology in an empirical evaluation. Furthermore، it is shown that Dreyfus spans over the philosophical critique of AI and the critique of the whole western thought and culture، and indicates that، to authenticate the theoretical understanding and forgetting of the human world، the risk before this culture is the emergence of mechanized humans and not machines possessed with powers beyond human capabilities
    Keywords: AI (Artificial Intelligence), Symbolic Paradigm, Connectionism, Artificial Life, Heideggerian AI