فهرست مطالب

نشریه گلجام
پیاپی 24 (پاییز و زمستان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1393/10/15
  • تعداد عناوین: 6
|
  • لطف الله شکری صفحه 5
    فرش ایران از گذشته تا به امروز بر اساس نقشه ها و الگوهای مختلفی بافته شده است. بافت فرش هایی در ابعاد متناسب با تقسیم بندی اصولی در متن و نقوش، نشانه ای از حضور محاسباتی اصولی بوده است. خبرگان فرش نیز با کمک مبناها و واحدها یا مقیاس های زمان خود به محاسبه اندازه قالی، نقشه و جزئیات عوامل مربوط به آن از جمله اجرت استادکاران می پرداختند. با توجه به اینکه پژوهش و مطالعه ای در زمینه چگونگی اصول و مبنای محاسبات نقشه و ورق نقشه به شکلی جامع و روشمند صورت نگرفته است، در این پژوهش که به صورت کتابخانه ای و میدانی صورت گرفته با نگاهی از گذشته تا به حال و پس از بررسی سیر تحول نقشه فرش، به جایگاه واحدها و مبنا های اندازه گیری در محاسبات نقشه، ورق نقشه و اجرت دهی استادکار پرداخته شده است. در نتیجه این مطالعه و بررسی وجود نگاه ویژه و دقیقی به فرش و عوامل مربوط به آن آشکار می گردد و همچنین خرد، اندیشه و دانشی که در ورای این هنر کاربردی وجود داشته و دارد، پیش رو ما قرار می گیرد که احتمالا انتقال تجربه در این دانش ارزشمند می تواند جهت احیای این هنر موثر افتد.
    کلیدواژگان: نقشه قالی، ورق نقشه، محاسبه، اجرت، استادکار
  • علی اصغر شیرازی، حسام کشاورز، حبیب الله آیت اللهی صفحه 27
    ایل عرب فارس که زیر مجموعه اتحادیه خمسه به شمار می رود، سنت فرش بافی بسیار کهنی دارد. طایفه های بافنده این ایل که همگی در زیر مجموعه عرب های جباره قرار می گیرند، فرهنگ فرش بافی فارس باستان را در صدر اسلام فراگرفته و در طول سده ها به شیوه خویش در آن تحول و دگرگونی ایجاد کرده اند. به اقتضای معیشت شبانی و کوچ روی، بافت برخی دست بافت های محفظه ای نیز به سنت بافندگی این مردمان راه یافته است. قالی-خورجین رایج ترین و مهمترین بافته محفظه ای ایل عرب است. این گونه دست بافت ها پرز دار و گره بافته و از جنس قالی هستند و در دو لنگه یا تک لنگه و به صورت چهارگوش برای حمل بار بافته می شوند. هدف این مقاله مطالعه ویژگی های نقش پردازی، رنگ آمیزی و بافتار قالی-خورجین های ایل عرب فارس بوده است. روش تحقیق به شیوه توصیفی-تحلیلی بوده و گردآوری اطلاعات به صورت ترکیبی، کتابخانه ای و پژوهش میدانی به سرانجام رسیده است. نتایج این پژوهش آشکار ساخت که اسلوب بافت غالب این دست بافت ها گره متقارن شماره 3، پودهای دوگانه و شیرازه چند رنگ است. از طرفی شیوه رنگ آمیزی تیره اندر تیره که سنت ایل عرب به حساب می آید در قالی-خورجین ها نیز بیش و کم به کار رفته است. شیوه نقش پردازی این بافته ها در دو گروه جای می گیرد. گروه اول که در آنها اساس نقشه بر نقش مایه های ریز و درشتی استوار شده که به شیوه منظم (شبه منظم) یا نامنظم در کنار هم یک طرح را تشکیل داده و شامل دو نقش مرغ و درخت و تمام مرغی می شود. در مقابل، گروه دوم که در آنها یک نقش کلی و اغلب منتظم بر فضای طراحی حاکم بوده و نقش مایه ها بر اساس آن چیده می شود و پذیرای نقش های شهری بافت فارس و دیگر مناطق شده است. بافندگان عرب طرح هایی مانند چهار ماهی، گل سوری، بته ای، بازو بندی و محرمات را به شیوه خویش ایلیاتی کرده و در قالی-خورجین ها به کار بسته اند.
    کلیدواژگان: قالی، خورجین، عرب جباره، اتحادیه خمسه، فارس
  • غلامرضا طوسیان شاندیز، امیرحسین چیت سازیان، مهرنازآزادی، فتحعلی قشقایی فر صفحه 55
    قالی ایران از جمله گرانبهاترین و کاربردی ترین هنرهای بشری است که از دیرباز معرف فرهنگ و توانایی ایرانیان بوده است. این دستبافته فاخر طی اعصار در معرض آسیب ها و مخاطراتی قرار داشته که گاه منجر به نابودی نمونه هایی از آن شده است. در این مسیر، افرادی گاه برای امرار معاش و گاهی از سر هنردوستی دست به مرمت و بازسازی قالی های آسیب دیده زده اند. با این حال همیشه این مرمت ها صحیح و علمی نبوده و بعضا عدم شناخت صحیح آسیب، عوامل آسیب رسان و دلایل ایجاد آن، عدم مهارت لازم در مرمت قالی منجر به تسریع نابودی قالی گردیده است. در پژوهش توصیفی-تحلیلی حاضر که به دو روش میدانی و کتابخانه ای صورت گرفته است، آسیب ها، میزان آسیب دیدگی و سطح بندی آسیب ها در قالی ایران مورد مطالعه قرار گرفته است. به همین منظور، ابتدا عوامل آسیب رسان اصلی، انسانی- فیزیکی- جانوری (زیستی)- شیمیایی، بررسی شده و سپس به سطح بندی آسیب ها، شامل پرزی، گره ای، پودی وتاری پرداخته شده است. در ادامه گروه بندی آنها به دسته های درون ساختاری، برون ساختاری و جنبی انجام گرفته است که نسبت به پژوهش های پیشین جزئی نگرتر بوده و در عین حال شیوه ای نوین در تقسیم بندی آسیب ها است. در ادامه در بررسی های میدانی برخی آسیب ها در هر سه گروه درون ساختاری، برون ساختاری و جنبی به همراه ذکر دلایل ایجاد آن آسیب ارائه گردیده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که بسیاری از آسیب های درون ساختاری مربوط به مرحله پیش از بافت و حین بافت است و با درک صحیح از عامل آسیب رسان و همچنین نوع و سطح آسیب می توان راهکار مناسب مرمتی را بدون مخدوش کردن اصالت ها ارائه کرد.
    کلیدواژگان: قالی ایران، آسیب های قالی، آسیب شناسی، سطح بندی آسیب، مرمت فرش
  • سیدعلی مجابی، شادی زمانی صفحه 71
    یکی از مرسوم ترین شیوه های صادرات و انبار داری فرش دست باف نگهداری آنها به صورت تا خورده بر روی یکدیگر است. تاخوردگی فرش دست باف به آن جهت که فرش از حالت پایدار خود خارج می گردد با افزایش زمان نگهداری می تواند سبب ایجاد آسیب های جدی و بعضا جبران ناپذیری به فرش دست باف شود. در این تحقیق نمونه فرشی آزمایشی در حالت تاخورده تحت باری معادل با g/cm250 قرار گرفته و سپس بار اعمالی به صورت متوالی و یکنواخت به ترتیب تا 100، 200، 500، 1000 و g/cm21500 افزایش می یابد و در هر مرحله تصویر دیجیتالی ریخت تاخوردگی فرش به صورت متوالی ثبت می شود و سپس با حذف متوالی و یکنواخت بارها به ترتیب، مجددا تصویر دیجیتالی ریخت تاخوردگی فرش ثبت می گردد. تصویر به دست آمده با استفاده از نرم افزار های کامپیوتری مورد تحلیل قرار گرفته تا از این طریق بتوان نسبت به شناسایی و تعیین ریخت شناسی انحنای تاخوردگی فرش دست باف تحت فشار استاتیکی اقدام نمود. با ریخت شناسی انحنای تاخوردگی فرش دست باف در حین بارگذاری و باربرداری متوالی می توان پیش بینی های مناسبی را برای انبارداری و بسته بندی فرش ها ارائه نمود. بر اساس این تحقیق مشخص گردید که فضای خالی داخل انحنای تاخوردگی در هنگام بارگذاری هم زمان در ناحیه فوقانی انحنای تاخوردگی کاهش و در ناحیه تحتانی انحنای تاخوردگی افزایش می یابد. این تغییرات در هنگام بار برداری به صورت هم زمان و با شدت بسیار کمتر و به صورت عکس تکرار می گردد. بیشترین تغییرات در فضای داخلی انحنای تاخوردگی که مهمترین عامل در تعیین ریخت این انحنا است در g/cm2500 رخ می دهد که به نظر می رسد متناسب با مشخصات بافت هر فرش شامل رج شمار، جنس مواد اولیه، نوع گره و غیره متغیر باشد. فضای خالی داخل انحنای تاخوردگی فرش دست باف پس از حذف فشار ها و برگشت به حالت اولیه تقریبا 9 برابر کمتر از هنگامی است که فرش در ابتدا تا می خورد. این تحقیق همچنین نشان داد که فرش های انبار شده به صورت تاخورده در صورتی که ارتفاع چینش فرش ها بر روی یکدیگر تغییر نکند به مراتب کمتر از زمانی آسیب می بیند که ارتفاع فرش ها دائما کم شده و نیروی اعمالی به فرش ها تغییر می کند. ضمن آنکه احتمال ریزش فرش ها به دلیل ناپایداری طول انحنای تاخوردگی در هنگام بارگذاری به مراتب بیشتر از زمان باربرداری است. در این تحقیق همچنین ارتفاع انحنای تاخوردگی، طول انحنای تاخوردگی و فضای خالی داخل انحنای تاخوردگی بررسی و اندازه گیری شده است.
    کلیدواژگان: فرش دست باف، تا خوردگی، ریخت شناسی، فشار استاتیکی
  • سید محمد مهدی میرزاامینی، محمدرضا شاهپروری صفحه 97
    انسان از دیرباز به سبب افکار و عقاید جادویی و ابقای حیات با پدیده شکار آشنا بوده و این آشنایی در ادوار گوناگون به اشکال گوناگونی ادامه یافته است. از این رو بدیهی است مقوله شکار در هنرهای گوناگون به طرق متنوعی انعکاس یابد. فرش از جمله هنرهایی است که به استناد آثار باقی مانده موضوع شکار را پس از عصر صفوی در خود گنجانده است و در این عصر تا درجه رفیع هنری ارتقاء یافته و به کالایی تجملی و اشرافی بدیل گشته است. ماهیت وجود نقش شکار بر فرش در دوره صفویه می تواند به دو دلیل عمده و البته کاملا متفاوت باشد که یکی انعکاس تصویر بزم و جلال شاهانه در شکارگاه های درباری و قدرت نمایی شاهان بر روی فرش و دیگری بیان مفاهیم اساطیری و عرفانی صید و صیادی است که با تحقیقات انجام شده در فرش های صفویه، مفاهیم نمادین همواره بخشی از دلایل وجودی نقوش آن بوده است. از طرفی نقش فرش همواره تجلی ای از باغ و بهشت عدن برای ایرانیان بوده است. لذا وجود صحنه شکار در فرش که در نگاه نخست تصویری همراه با خشونت و خونریزی را تداعی می نماید چه دلیلی دارد؟ این مقاله با هدف کلی تحلیل این نقش در فرش و دستیابی به پاسخ این پرسش به سرانجام رسیده که نتایج نشان می دهد هرچند در برخی نمونه ها ارتباط معناداری بین قدرت نمایی شاهانه و طرح شکارگاه بر فرش وجود دارد، اما با توجه به تلاش هنرمند طراح در ارائه تصویری ورای تصویر معمولی و زمینی و تلفیق نقش شکار در فرش با عناصری همچون فرشتگان، سیمرغ، اژدها، شیرها و حیواناتی با بال های کوچک و تاکید بر نقش گرفت و گیر و شکار گاو توسط شیر مطمئنا دلیل وجودی این نقش چیزی جز تفریحی شاهانه است که البته هم پوشانی هایی هم با آن دارد. از موارد کاربرد این تحقیق توجه به نمادشناسی و رمزپردازی طراحی فرش با الهام از عناصر غیر تزئینی است که می تواند در زمینه مفهوم معنوی فرش نقش مهمی داشته باشد و با دقت در آن طراحی معاصر فرش نیز رنگ و بویی مفهومی تر می یابد. این مقاله به روش تحلیلی-توصیفی و با روش گردآوری اطلاعات کتابخانه ای و مشاهده هشت نمونه از فرش های مرتبط با مفهوم شکار متعلق به دوره صفویه انجام شده است.
    کلیدواژگان: فرش، شکارگاه، شکار، صفویه، عرفان
  • فاطمه نعلچی کاشی، محسن رسولیان، حسین بوجاری صفحه 125
    هدف از این تحقیق شناسایی عوامل توسعه بازار فرش دست باف ایران در بازارهای جهانی و رتبه بندی این عوامل است. کلا 120 نفر از خبرگان فرش و صادرکنندگان فرش در برآورد شرکت داشتند. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش علی از شاخه پیمایشی است که ابزار گرد آوری پرسش نامه و ملاک انتخاب جامعه آماری در دسترس بودن افراد و ویژگی های آنها بوده است. این تحقیق با استفاده از آمار توصیفی (جدول توزیع فراوانی، نمودار، شاخص های آماری) و آمار استنباطی (آزمون کولموگروف-اسمیرنف،1 آزمون T، آزمون فریدمن، آزمون کروسکال والیس، آنالیز فاکتور) به بررسی ارتباط میان متغیرها پرداخته و ضمنا برای تجزیه و تحلیل اطلاعات و انجام آزمون های فوق از نرم افزار SPSS استفاده شده است. نتایج نشان می دهد که شناسنامه دار کردن فرش دست باف سبب توسعه بازار فرش دست باف می گردد. افزایش تبلیغات رابطه مثبتی با توسعه بازار فرش دست باف دارد. شناسایی خواسته های مصرف کنندگان فرش دست باف سبب توسعه بازار فرش دست باف می گردد. آشنایی صادر کنندگان با تجارت الکترونیک رابطه معنی داری با توسعه بازار فرش دست باف دارد. وجود یک برند برای فرش دست باف سبب توسعه بازار فرش دست باف می گردد. همچنین مشخص شد که اهمیت متغیرهای پژوهش به ترتیب عبارتند از: تبلیغات، شناسایی خواسته های مصرف کنندگان، وجود یک برند، آشنایی صادرکنندگان با تجارت الکترونیک، شناسنامه دار کردن.
    کلیدواژگان: فرش دست بافت، بازار، توسعه بازار، توسعه، جایگاه محصول
|
  • Lotfollah Shokri Page 5
    Persian carpet has been woven on the basis of designs and patterns for a long time. The weaving of carpet according to dimensions proportionate to the established principles in terms of context and design indicates such computational principles. Carpet experts use basic units or time scales to calculate carpet’s drawing anddetailedfactorssuch asfees for the workmen. Unfortunately، no comprehensive and systematic research has been done on the principles and bases of computationsfor drawing sheets. This researchwas conductedusing desk study and field study methods، where evolution ofcarpetdrawings، measurementunits andbasesfor drawing mapcalculations،drawing sheetsand workmenpayment have been studied. As a result of this study a special and detailed look into the carpet and its associated elements become clear، and the reason، thought and knowledge behind this applied art is revealed. This valuable knowledge and experience can possibly be conveyedto contribute the revival of this art.
    Keywords: Carpet drawing, Drawingsheet, Calculation, Payment, Workman
  • Dr. Aliasghar Shirazi, Hossam Farmer, Dr. Habibollah Ayatollahi Page 27
    Arab tribe in Fars،which is a branch of Khamse union،enjoys ancient carpet-weaving tradition. All weavers of this tribe belong to Arab Jabbare union. It haslearnt Fars tradition of carpet-weaving sinceadoption of Islam by Iran and has transformed it accordingly. Because of the pastoral and nomadic life، some kinds of bag weavings have been woven by them. Carpetbag is the most important and current crafts of Arab tribe. This kind of weaving is the same as carpet and it is made in one or two leaves in square form for carrying loads. This paper tries to study the features of color، motifs and texture of carpetbags of Arab Jabbare in Fars. The research method is descriptive-analytical one and data collection is conducted in a combined way by desk study and fieldwork research. The findings show that weaving method consists of symmetrical knot number 3، twofold woof and colorful binding. Also dyeing method is “dark in the dark” which is the tradition of this Arab tribe and is used more or less in carpetbags. The motifsare divided into two groups: the first group which is based on small or large motifs organized to form a regular or irregular patternscontaining two birds، tree or all birds’ motifs. The second group contains a general pattern - often a regular one –where all other motifs are arranged in that framework and contains urban motifs of Fars and other regions. Arab weavers have also used patterns like Four-Fishes، Soori Flower، Bush، Bracelet pattern and Moharamat in their special tribal method for these carpetbags.
    Keywords: Carpetbag, Arab Jabbare, Khamse union, Fars
  • Gholamreza Tousian Shandiz, Dr. Amir Hossein Chitsazian, Dr. Mehrnaz Azadi, Fathali Ghashghaeefar Page 55
    Iranian carpet is a valuable and applied art treasure among the human arts that has been representative of Iranian culture and potentials since ancient times. Over the ages، this glorioushand-woven artwork has been subjected to damage and risks that sometimes have leads to destruction of some of its finest samples. Subsequently، some people have started repairingthe damaged carpetssometimes for earning their livelihood and some due to their passion for art. However، these repairs aren’t always correct and scientific، and lack of proper understanding of damage، damaging elements and lack of required skills in rug restoration have led to accelerated carpet destruction. In this research، damages، extent of damagesas well as scale of damagesare studied in Iranian carpet. So، at first major damaging factors، i. e. human، physical، biological and chemical factors have been studied and then the scale of damages including naps، knots، woofs، and cordshave been dealt with. Subsequently، they are groupedintoinner-structural،outer-structural and marginalgroups. Such classification is more detailed comparing former researches and also presents a new way to grouping the damages. In the field study section، some samples of these three groups along with the reasons for such damages are presented. Research findings show that many of inner-structural damages are related to the phase prior to weaving and during the weaving. Sound perception of the damagingelements and types and level of damage can be used for appropriate restoration without destroying the originality of the carpets.
    Keywords: Iranian carpet, Pathology, Level of damage, Damages
  • Dr. Seyed Ali Mojabi, Shadi Zamani Page 71
    One of the most common procedures for exporting and warehousing handmade carpets is keeping them folded over one another. Handmade carpets come out of their stable states by being folded،while increasing storage time can cause serious and sometimes irreversible changes to them. In this research، a pilot model carpet has kept folded under a load equal to 50 g/cm2 and then the applied load increased respectively to 100، 200، 500، 1000 g/cm2 continuously and uniformly، and at every stage the digital image of the form of folded carpet has been recorded. The received image was analyzed by software programs to identify and determine the morphology of folding curvature of handmade carpet under static pressure. It is possible to propose convenient predictions for storage and packing of carpets، considering the morphology of folding curvature of handmade carpet during successive loading and unloading phases. Accordingly،is this research it was determined that the empty space in folding curvature of handmade carpet after removing the pressure and returning to the first state isalmost 9 times less than the same for the first time the carpet was folded. This research also showed that if the setting height of stored carpets، which are folded over each other، does not change then the damage is much less comparing the time that carpets’ height decreases constantly and forcesapplied to carpets change. Moreover، possibility of carpets falling due to loss of instability of folding curvature length at loading time is much greater than during unloading time. Also in this research، folding curvature height، folding curvature length and empty space in folding curvature were studied and measured.
    Keywords: Handmade carpet, Folding, Morphology, Static pressure
  • Seyed Mohammad Mehdi Mirzaamini, Mohammad Reza Page 97
    Hunting is a familiar phenomenon for human being، and appearance of “Hunting Motif” on the carpets in Iran، according to the remaining documents، can be dated back to the Safavid era،i. e. the Golden Age of Iranian Carpet. In this period، carpet-weaving elevated to the degree of excellent royal art، and carpet became a luxury، decorative and even commercial commodity. The nature and origin of the “Hunting Motif” can be mainly attributed to two main، and of course different، facts: reflection of lyrical royal image within royal hunting grounds and saber-rattling of the kings on the carpet، and expression of mythical and mystic meaning of hunting. Moreover، according to this research، mystic and symbolic concepts can be considered as the main reason of appearance this motif in Safavid carpets. That is because motifs of carpet have always reflected the safe “Garden of Heaven” for Iranian People، thus how can one find a reason for presence of the hunting motif، which reminds the violence، on the carpets? This paper provides an analysis and proposes a solution. Findings show that although there is a meaningful connection between saber-rattling and hunting motif in carpets، however، regarding the intent of the designer for presenting an image beyond the ordinary and terrestrial image، and modulation of hunting motif with symbolic elements such as angles، Simurgh (phoenix)، lion and some animals with small wings and emphasis on the Gereft-o Gir motif and hunting of cow by lion، it can certainly be said that this motif speaks louder than a common royal entertainment، although with some exceptions. From a different perspective، this research can be regarded as a research of symbolism and semiotics of carpet design using non-decorative elements، which can play an important role for perception of the spiritual concept of carpet، and consequently، contemporary carpets will be understood as more spiritual works. This paper has analyzed eight samples of Safavid carpets (containing hunting motif) using analytical and descriptive method through desk study.
    Keywords: Carpet, Hunting ground, Hunting, Safavid dynasty, Mysticism
  • Fatemeh Naalchi Kashi, Dr. Mohsen Rasoulian, Hossein Boujari Page 125
    The purpose of this research is to identify market developing factors for Iranian handmade carpets in global markets and to rank these factors. As a whole، 120 experts in carpet industry and carpet exporters participated in this study. This research is applied in terms of objective and casual، under survey category، in terms of method. The tool for gathering information is a questionnaire. This research studies the relationship between variables by use of descriptive statistics (frequency distribution table، graphs، and statistical indexes) and inductive statistics (Kolmogrov-Smirnov test، T-test، Freedman test، Kroskal and Alice test and factor analysis). SPSS software is also used to analyze data and to perform aforesaid tests. The results show that: preparing ID cards for handmade carpets، identifying consumers’ demands and creating a brand for handmade carpetscan help the developmentof handmade carpet market. Increasednumber of advertisements has a positive correlation with its development. Exporters’ familiarity with electronic business has a significant relation with handmade carpet market development. Moreover، it became clear that the importance of variables of this research is as follows: advertisement، identifying consumers’ demands، existence of a brand، exporters’ familiarity with electronic business and preparing ID cards for carpets.
    Keywords: Handmade carpet, Market, Market development, Development