فهرست مطالب

نشریه گلجام
پیاپی 23 (بهار و تابستان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1393/06/20
  • تعداد عناوین: 7
|
  • صفحه 5
  • حسین قربانی، خدیجه داعی زاده اردکانی، نازیلا دریایی صفحه 7
    نگرش های فرهنگی در طول اعصار متفاوت ارتباط مستقیمی با ایجاد باورهای اسطوره ای مردمان دارد، هرچند که به لحاظ تقسیم بندی فرهنگی، هر یک از دوره ها محتوای مفهومی خاصی را در بر می گیرد. نقوش دستبافته ها و اسطوره به تناسب طبقه بندی لحاظ شده برای طرح های فرش ایرانی آنگونه که از حیث به انواع مختلفی تقسیم می شوند، بیشترین شکل های اسطوره ای را در بین نقوش گیاهی و جانوری پدید آورده اند (دریایی، 1382، 83). نمی توان گفت که ترسیم این نقوش بر متن قالی دقیقا منطبق با تاویل مفاهیمی است که امروزه توسط بزرگترین اسطوره شناسان و جامعه شناسان و تاریخ دانان انجام می شود، دانست. پس این کلمات، زبان نوشتاری مردمانی هستند که قدرت انتقال چنین اندیشه هایی را در وادی نقش و رنگ و پشم تجربه نموده اند. یکی از مهم ترین عوامل ارزش های هنری فرش های ایرانی، نقوش به کار رفته در آن هاست، چگونه می توان ارزش های اسطوره ای این نقوش را شناسای کرد؟ از مناطق مهم قالیبافی ایران، روستای قلتوق در استان زنجان می باشد. هنر- صنعت قالیبافی مدتها در این منطقه رواج داشته و تا امروز ادامه یافته است به همین دلیل به خوبی می توان طرح ها و نقوشی را مشاهده کرد که ریشه در ادوار گذشته دارند. قالی روستای قلتوق به عنوان جلوه ای از فرهنگ و هنر غنی این مرز و بوم، سال هاست که مورد بی لطفی قرار گرفته و به دست فراموشی سپرده شده است، لذا به منظور احیاء و زندگی دوباره به این هنر، با نگاهی دقیق تر به عناصر موثر در شکل پذیری آن، نقشه های اصیل و خصوصیات اصلی نقوش شناسایی می گردند تا بتوان از این طریق، مفاهیم نمادین و اسطوره ای را باز شناخت و خیالات و عوالم رویاهای ناب یک بافنده را از نام و شرح آن فهمید. هدف و ضرورت: هدف شناسایی ارزش های اسطوره ای نقوش قالی قلتوق می باشد و بیشترین ضرورت بررسی حاضر، رفع نیازهای اطلاعاتی مبتنی بر علایق محقق است. نوع و روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع تاریخی و روش بررسی آن توصیفی و تحلیلی می باشد. بر اساس این روش، ابتدا تاریخچه مختصری از روستای قلتوق شرح داده شده و سپس در مدخل آن، ویژگی های فنی و ظاهری قالی این منطقه مورد بررسی قرار گرفته و در پایان عوامل زیبا شناسانه تشریح گردیده است که به نوعی پشتوانه فکری و فرهنگی نقوش اساطیری فرش بر ما آشکار می گردد. نمونه آماری: مجموعه نقوش قالی قلتوق که حجم آن 9 نمونه می باشد.
    کلیدواژگان: نقش، اسطوره، قالی، قلتوق
  • محمد جواد کارآمد صفحه 21
    میزان وضوح نقش فرش یکی از عوامل تاثیرگذار بر جلوه بصری فرش است که در این مقاله برای اندازه گیری آن مقدماتی فراهم آورده شده است. ابتدا عوامل مختلف موثر بر میزان وضوح نقش فرش تجزیه و تحلیل شده و به نحو مناسبی فرموله شده اند که از معادله حاصله می توان به عنوان مبنای نظری مناسبی برای اندازه گیری میزان وضوح نقش فرش استفاده کرد. سپس با شبیه سازی تشکیل نقش بر روی فرش، تاثیر مراحل مختلف تبدیل نقشه فرش به نقش فرش بر میزان وضوح این نقش بررسی شده است.
    کلیدواژگان: میزان وضوح نقش، شبیه سازی، فرموله کردن، فرش
  • مهدی کاتب صفحه 29
    نقش بنگاه های کوچک و متوسط SMEs در اقتصاد و بهره وری و اشتغال زایی کشورهای در حال توسعه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بدین لحاظ بررسی وضعیت و جایگاه و موقعیت تجاری و سودآوری آن به منظور بقاء و خلق ارزش برای مصرف کنندگان از دیگر نکات مهم است. صنعت فرش دست باف ایران با برند بین المللی و جایگاه ملی به عنوان تنها محصولی است که با توان نیروی انسانی ماهر و هنرمند ایرانی و با استفاده از منابع بومی ضمن پاسخگویی به تقاضای داخلی، جلب مشتریان بسیاری در جهان را موجب شده است و علی رغم این که سهم صادراتی آن نسبت به سایر کالاهای داخلی روند کاهشی دارد، ولی نخبگان و بعضی از فعالان این صنعت در چند سال گذشته همچنان گوی سبقت را نسبت به رقبای داخلی و خارجی ربوده اند و موفقیت های چشمگیری را در توسعه و رشد این محصول داشته اند. شناسایی و اولویت بندی عوامل تاثیرگذار بر رشد بنگاه های کوچک و متوسط صنعت فرش در تجارت بین المللی و میزان تاثیر هر یک از متغیرها می تواند برای سایر فعالان و ذی نفعان بخش خصوصی و تعاونی و برنامه ریزان و سیاست گذاران حوزه صنعت فرش موثر واقع شود. مطالعه حاضر پاسخ به این سوال است علی رغم روند کاهشی صادرات صنعت فرش، چه عواملی باعث رشد برخی از بنگاه های (SMEs) صادر کننده فرش شده است. محدوده جغرافیایی شامل صادرکنندگان فرش دست باف کل کشور در طی سال های 1380-1390 است. روش شناسی این پژوهش از نوع علی-ارتباطی است. ابزار تحقیق پرسش نامه است که به منظور بررسی روایی آن، در اختیار صاحب نظران و کارشناسان قرار گرفت و پایایی ابزار پژوهش نیز با انجام آزمون مقدماتی از طریق تکمیل 30 پرسش نامه تایید شد. ضرایب آلفای کرونباخ برای بخش های مختلف بین 75/0 تا 84/0 به دست آمد. جامعه آماری این تحقیق 124 نفر از صادرکنندگان فرش دست باف هستند که طی سال های 1380-1390 سالانه بیش از یک میلیون دلار صادرات فرش دست باف داشتند و به علت محدود بودن جامعه آماری (124=N) از روش سرشماری استفاده شد. نتایج تحقیق نشان دادند که میانگین میزان صادرات بنگاه های تولیدی و بازرگانی صادراتی فرش دست باف 5/4 میلیون دلار است. متغیر وابسته تحقیق رشد بنگاه های کوچک و متوسط صنعت فرش در تجارت بین المللی که بیان کننده میزان فروش، سود و صادرات کالا ست MacMillan & Day، 1987)) و متغیرهای مستقل شامل توانایی و ظرفیت ها، نیازها (انگیزه ها و محرک های رشد)، منابع و فرصت ها است (Davidson، 2006). نتایج همبستگی حاکی از آن است که بین متغیرهای نیازها و فرصت ها با رشد بنگاه های تولیدی و بازرگانی صادراتی فرش دست باف رابطه مثبت و معنی دار در سطح 99 درصد وجود دارد. بررسی ضریب همبستگی اسپیرمن تاثیر متغیرهای نیازها و فرصت های بنگاه های تولیدی و بازرگانی صادراتی فرش دست باف بر رشد را نشان می دهد. نتایج تحلیل رگرسیونی نیز نشان دادند که این دو متغیر (نیازها و فرصت های بنگاه های کوچک و متوسط صادراتی فرش در تجارت بین المللی) توانایی تبیین 4/38 درصد از تغییرات متغیر رشد این بنگاه ها را دارا هستند.
    کلیدواژگان: بنگاه های کوچک و متوسط (SMEs)، رشد بنگاه، صادرات فرش
  • سیدعلی مجابی، زهرا فنایی مربی، مریم فیض اللهی صفحه 45
    بررسی مشخصات طرح و نقش قالی ایران به ویژه در مناطقی از جغرافیای بافت آن که طرح به صورت ذهنی بافته می شود، یکی از مهمترین امور تحقیقاتی در حوزه فرش کشور است. با دسته بندی، بازسازی و تعیین نسبت های به کار رفته در این طرح های ذهنی که طی سالیان متمادی، نسل به نسل از مادر به فرزند منتقل شده است می توان به شناخت، حفظ و برنامه ریزی برای احیای این طرح های اصیل کمک شایانی نمود. یکی از این دسته فرش ها، قالی ذهنی بافت ویست است که در حوزه مرکزی اصفهان و جنوب غربی خوانسار توسط عشایر کوچ نشینی از همدان بافته می شود که 400 سال پیش از این در روستای ویست امروزی دست از کوچ نشینی برداشته و زندگی روستایی پیشه کرده اند. فرم و قالب طرح قالی ذهنی بافت ویست یکسان و مشخص بوده و سالیان سال است که از هر فرش به فرش دیگر با تغییراتی بسیار مختصر و با ترکیبی همسان بافته می شود. در این تحقیق 50 نمونه از قالی های با متراژ بیش از 6 متر مربع ویست که کلیه عناصر تشکیل دهنده طرح آن موجود بوده و قدمتی بیش از 100 سال داشت توسط کارشناسان محلی در روستای ویست و روستاهای اطراف آن انتخاب گردید و بزرگ ترین ابعاد طولی و عرضی هر یک از عناصر طرح آن اندازه گیری شد. سپس با استفاده از نرم افزار های عددی گمانه های مختلف بین نسبت های ابعادی به عنوان سامانه های طراحی در سامان بندی قالی ویست استخراج شد و مورد قضاوت قرار گرفت. بر این اساس مشخص شد که 16 سامانه تک بعدی است که به صورت ذهنی و کاملا دقیق در بافت قالی توسط بافنده بدون کمک هرگونه نقشه ای رعایت می شده است. همچنین بافنده ذهنی بافت قالی ویست در هنگام بافت و به صورت ذهنی برای 5 نسبت مشخص بین عناصر طرح ویست محدوده ای را متناسب با سایر اجزاء رعایت می کرده است. این بررسی ها نشان داد که 6 گمانه دیگر محققان در خصوص وجود نسبت و سامانه ای مشخص بین عناصر طرح قالی های ذهنی بافت ویست صحیح نیست. اگرچه این احتمال وجود دارد که با تعیین نسبت های دو بعدی بین عناصر طرح بتوان به آشکار شدن جایگاه این سامانه ها نیز کمک نمود. نسبت های به دست آمده برای سامان بندی قالی های ویست در این تحقیق به صورت دسته بندی شده و به تفکیک ارائه گردیده است.
    کلیدواژگان: قالی، ویست، ذهنی بافی، سامان بندی
  • سید محمد مهدی میرزاامینی، ناصر یزدانی، شهدخت رحیم پور، یاسر حنیفی، پرویز داودیان پور صفحه 69
    گسترش روزافزون تجارت الکترونیک در عرصه های جهانی کالاهای مختلف و متنوعی را شامل شده است. از جمله این کالاها فرش دست باف است که وب سایت های مختلفی در دنیا به تجارت بر خط آن اقدام می کنند. با این حال در ایران تجارت الکترونیک فرش دست باف به صورت جدی وجود ندارد. نتایج تحقیقات گذشته نشان می دهد که لزوم ورود به این عرصه کاملا موثر و مفید است ولی این امر بنا به دلایلی تا کنون ممکن نشده است.این تحقیق به روش توصیفی- پیمایشی –تحلیلی با ابزارهای مشاهده، توزیع پرسشنامه و مطالعه کتابخانه ای انجام شده است.با مشاهده و تحلیل نمونه وب سایت های موفق خارجی در عرصه تجارت الکترونیک فرش دست باف و همچنین مطالعه وب سایت های داخلی فعال و نظرسنجی از فروشندگان و صادرکنندگان فرش دست باف بازار تهران، مهمترین موانع و دلایل عدم ورود به این حوزه ارزیابی و معرفی می شود. نتایج نشان می دهد که به لحاظ فنی و اجرایی وب سایت های خارجی موفق امکانات و ابزارهای پیچیده ای که نیاز به سرمایه های کلان داشته باشند ندارند و در ایران طراحی و راه اندازی این مراکز فروشگاهی بر خط ممکن است. اما با توجه به عدم آموزش و اطلاعات لازم و روشن فروشندگان و صادرکنندگان از این حوزه و وجود محدودیت های ارتباطی ایران با برخی کشورها به دلیل تحریم ها و همچنین محدودیت ارتباط بانک های داخلی و خارجی کمتر میل و رغبت برای سرمایه گذاری و ورود به این بخش دارند.به نظر می رسد با ایجاد شرکای مالی در خارج از کشور و ورود دولت برای سرمایه گذاری در ایجاد وب سایت های فروشگاهی مجهز و همچنین انجام آموزش های لازم به تجار و تولیدکنندگان و تدوین قوانین مشخص و اجرایی کپی رایت در زمینه فرش دستباف زمینه های ورود به تجارت الکترونیک فرش دستباف در ایران را مهیا می سازد.
    کلیدواژگان: تجارت الکترونیک، فرش دستباف، وب سایت فرش، فروشگاه اینترنتی فرش
  • لیلا نفیسی نیا صفحه 91
    می توان گفت بخشی از هویت فرهنگی-هنری و حتی ملی ما با فرش عجین و مرتبط است. تاریخ فرش ایران، پر افتخار و درخشان بوده است، هنرمندان این رشته تنها با اتکای به گذشته غنی و پر بار این هنر و مسیری که تاکنون پیموده است و با دمیدن روح خلاقانه به آن می توانند آن را همچنان زنده نگهدارند. از این رو یکی از وظایف پژوهشگران و محققان این رشته معرفی گذشته غنی فرش ایران و هویت تاریخی آن است. در این مقاله تلاش شده است تا بر اساس یک مطالعه کتابخانه ای و میدانی ویژگی های تاریخی-هنری و نماد شناسی یکی از معروف ترین نقوش فرش ایران یعنی نقش هراتی در حوزه جغرافیای فرش ایران مورد بررسی قرار گیرد و ریشه های تاریخی این نقش معرفی شود و نهایتا به چند سوال زیر پاسخ داده شود. ساختار نقش هراتی چیست؟ منشا نقش هراتی چیست؟ انواع نقش هراتی کدام اند؟
    کلیدواژگان: فرش ایران، نقش هراتی، نقش ماهی درهم، سبک های بافت
|
  • Hossein Ghorbani, Khadijah Daiezadeh Ardakani, Dr. Nazila Page 7
    Culturalattitudesduringdifferentperiodsare associated withmythologicalbeliefs ofthe people، however،regarding culturaldivision، each period contain a particularconcept. Hand-woven motifsand mythsinproportion to the categoriesof motifs in Persiancarpet are dividedinto several types، mostimportantly mythicfigureas plant and animalmotifs (Daryaei، 2003، 83). It cannot be saidthat such motifs oncarpetsare exactly equal to the interpretation ofthe concepts thattoday''sgreatestmythologists،sociologistsand historianspropose. Behind these motifs، there lies a written language of people who have experienced the powerto transfersuchideasin therealmofcolor andwool. One of themost importantartisticvaluesin Persian rugsis their motifs، and howwe can identifythemythic valuesof such motifs? GholtoughVillageinZanjan Province is one of the importantcarpet-weaving areas in Iran. Carpetart-industryhas prevailedin the areafor a longtime andhas survived until today،soits designs and motifscanberooted in thepastperiods. Carpetsof Gholtoughvillageasa manifestation ofthe richart and cultureof this landhave beenabandoned for years. Thus، in order torevivethis art، a closer look atthefactorsaffectingitsplasticity، its originaldrawingsanddesigns and its maincharacteristicsis necessary، so that its symbolicandmythicalconceptscan be identified، and imagination and of puredreamsofits weavercan be describedand understood. The aimisto identify themythic valuesof motifs in Gholtoughcarpetand to find needed information. This studyis historical، descriptiveandanalyticalin terms of method. Accordingly، firsta brief historyof Gholtoughvillagewill be provided and technical characteristicsandappearance ofthe carpets in the areaare studied. Finally، aestheticfactorsare describedwhich are the cultural and intellectualgrounds for mythologicalmotifson the carpet. Sample size for motifs of Gholtoughcarpethas been 9samples.
    Keywords: Motif, Myth, Carpet, Gholtough
  • Mohammad Javad Karamad Page 21
    Sharpness of the carpet design is one of the parameters affecting the visual appearance of the carpets. In this paper، some preparatory steps have been taken for measuring the sharpness of the carpet design. First، the influencing parameters on the sharpness of the carpet design have been analyzed and formulated، thus this formula can be used as a theoretical base for measuring the sharpness of the carpet design. Then، by simulation of the carpet design formation، the effect of distinctive steps of carpet product on the sharpness of the carpet design has been studied.
    Keywords: ImageSharpness, Simulation, Formulation, Carpet
  • Maehdi Kateb Page 29
    The role of Small and Medium Enterprises (SMEs) in economy and in creating jobs in developing countries is an important parameter، and other important parameters in this field include investigating their economic situation and profitability in order for survival and creating value for customers. Whereas small and medium enterprises which work on sale of Iranian handmade carpets،as the exclusive product with international brand and national position،can benefit from handicraft expertsand human resources،and use domestic resources to answer domestic demand، as well as many customers around the world. Nevertheless،the export of this product has decreased comparing other domestic products، but still experts and active participants in this industry antedate from other domestic and foreign rivals and are successful in development and growth of this product. Identifying effective methods for growth of small and medium enterprises in carpet industry in international economyand the related indicators can be profitable for other active participants and stakeholders، whether in private and corporation sectorsor for planners and policy-makers in this section. This study seeks to answer the question thatwhat elements، despite decreasing exports of carpet، have caused the growth of small and medium Enterprises (SMEs) in carpet export sector. Identifying and prioritizing such parameters are the results of this case study. The geographic scope of this study is the exporters of handmade carpet and during 2013. The research methodology is descriptive-correlativeone and research population include all exporters of handmade carpet which earn over 1 million dollars annually. Data collection was conducted using a questionnaire that was prepared according to review of literature. Dependent variable in this research was growth of small and medium enterprises (SMEs) of carpet industry in international economy، which can illustrate the sales scale، increment and exporting the stuff (MacMillan and Day، 1987) and independent variables include ability and capacities، demands (causes and activators of growth)، resources، seasons and manager and service’s owner personal characteristics (Davidson، et al. 2006). Results illustrate that there is a positive correlation between variables of demands and seasons in range of 99 percent to growth of producing services and commercial services of export of handmade carpet. The aim of this research is studying effective factors on the growth of carpet export in Iranian small and medium enterprises (SMEs). The research design is based on correlation. Instrument validity was established by a panel of experts and its reliability was confirmed by filling out 30 questionnaires. Cronbach’s alpha coefficient was calculated for different parts between from 0. 75 to 0. 84. The statistical population was 124 carpet exporters that during ten past years (2001-2011) exported more than one million dollar. Due to their small numbers،census method was used for data collection. The descriptive results of the research indicated that the average amount of carpet export among Iranian SMEs was 4. 5 million dollars. Another result showed that there was positive correlation between demands and opportunities facing these SMEs with their growth. The results of the bivariate regression revealed that 38. 4% of variation of SMEs’ growth stemmed from these two factors (between demands and opportunities facing these SMEs).
    Keywords: Handmade carpet, International marketing, Commercial service, SME's growth
  • Dr. Seyed Ali Majabi, Zahra Fanaie, Maryam Feizollahi Page 45
    One of the most important fields of research in Iran is investigation of the characteristics of the Iranian carpet designs and motifs، especially in geographical areas in which the carpet patterns are woven imaginarily. Understanding، preserving and planning for revival of the original carpet patterns can be enhanced significantly through categorization، reformation and determination of the applied proportions in these mental patterns، which have been transferred from one generation to another through continuous years. One kind of such carpets is Vist’simaginarily-woven carpet which has been woven in the central areas of Isfahan، southwest of Khansar by nomads who came from Hamedan and left nomadic life 400 years ago and decided to reside in Vist village. Forms and patterns of the imaginarily-woven carpets of Vist have been uniform and distinct from one carpet to another with only minor change during these years. In this study، local experts selected 50 Vist carpets with more than six square meter size having all the features of Vist''s patterns. They were nearly 100 years old and could be found in Vist village and the neighboring villages. Then the largest vertical and horizontal dimensions of each feature of the pattern were measured. Afterwards، different hypotheses were proposed among dimensional proportions as designing structure in Vist carpet and were tested by use of a numerical software program. Based on these findings، it was found that 16 structures were one-dimensional and these were woven imaginarily and carefully without any kind of carpet designing. The weavers of Vist carpets observed 5 determined proportions among features of Vist imaginary patterns while weaving in harmony with other characteristics in specific parts of the carpet. This study shows that other six hypotheses of researchers about proportion and determined structures among elements of imaginarily-woven carpets of Vist were not true. It is also possible to help to clarify the position of thesestructures by determining two-dimensional proportions among elements of pattern. This research presents categorized and analyzed proportions which were found for arrangement of Vist carpets.
    Keywords: Carpet, Vist, Imaginary Weaving, normalization
  • Seyed Mohammad Mehdi Mirzaamini, Naser Yazdani, Shahdokht Rahimpour, Yaser Hanifi, Parviz Davoudianpour Page 69
    Increasing development of e-commerce in global extent encompass diverse and different products. The handmade carpet is one of such products traded by many websites around the worlds. However، in Iran e-commerce of handmade carpet has not been taken seriously. The results of previous studies have shown that the commencing such action is fully beneficial and useful. E-commerce، however، due to some reasons have not become possible until recently in Iran. This research is conducted using descriptive-surveying-analytical method using observational tools، and by distributing a questionnaire and desk study. Observation and analysis of foreign successful websites as well as study of active Iranian websites and interviewing with exporters of handmade carpet in Tehran revealed major causes and reasons of absence of Iran in this field. The results show that successful foreign websites technically and operationally have no complex tools and equipment which may need major investment. Thus، designing and launching similar website is also possible in Iran. However، regarding absence of training and necessary and required data among sellers and exporters and limited relationships with other countries and foreign banksdue to sanctions، they are not much willing to participate in this context. Its seems that by attracting foreign financial partners and financial support of the government in creation of equipped marketing websites، training of businessmen and producers، and legislation for copy right in the context of handmade carpet the grounds for introducing e-commerce of handmade carpet can be provided.
    Keywords: E, commerce, Handmade carpet, Carpet websites, Online carpetstore
  • Leila Nafisinia Page 91
    It can be said that a part of our cultural-artistic identity and even national identity is interwoven with carpet. Persian carpet history has been glorious and brilliant،and the artisans of the field، relying on rich and prolific past and the road which has been taken، can inspire innovation to keep it alive. Thus، one of the tasks of the researchers in this context is introducing the rich past of Persian carpet and its historical identity. This paper is based on desk and fieldstudyand aimed to study historical-artisticproperties and semiotics of one of the most famous motifs in carpets،i. e. Harati motif within the geography of Iranian carpets. The questions which are to be answered include: What is Harati motif? What is the origin that motif? And what are the types of Harati motif?
    Keywords: Persian carpet, Harati motif, Mixed fish motif, Weaving style.