فهرست مطالب

فصلنامه مدیریت نظامی
پیاپی 55 (پاییز 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/10/16
  • تعداد عناوین: 6
|
  • محمد مهدی*، محمد رسول حشمتی، اصغر کلهر، حسین بازیاری صفحات 1-20
    در محیط پر تلاطم اقتصادی همواره مدیران با شرایط نامطمئنی مواجه اند؛ مدیران به منظور بهره برداری از فرصت های سرمایه گذاری و کسب بازدهی مناسب باید اقدام به سرمایه گذاری در دارایی های دارای ریسک کنند. ولی معمولا در سازمان های دولتی به خاطر تضاد منافع مدیریتی و مالکیتی و وجود ریسک مدیریتی، بیشتر فرصت های سرمایه گذاری با فعالیت های محافظه کارانه مدیران از دست می-رود. در این میان گاهی فرصت های سرمایه گذاری در ارتش نیز به واسطه محافظه کاری مدیران از دست می رود. هدف پژوهش حاضر سنجش میزان ریسک پذیری مالی افسران دانشگاه افسری امام علی(ع) به عنوان یگانی منتخب در بین کارکنان ارتش است. نمونه آماری شامل افسران دانشگاه امام علی (ع) با جمعیت 70 نفر است که از این افراد به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شده بودند. پایایی پرسشنامه ها از طریق آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. داده های به دست آمده با استفاده از نرم افزار Spss مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که پژوهش از نظر روش تحقیق همبستگی بوده و 70 نفر از افسرانی که در سال 1390 مورد آزمون قرار گرفتند از لحاظ ریسک پذیری مالی متعادل می باشند؛ همچنین متغیر های میزان تحصیلات و سابقه خدمتی تاثیری در میزان ریسک پذیری مالی افسران دا-اف ندارد.
    کلیدواژگان: ریسک، بازده، سرمایه گذاری، ریسک پذیری، ریسک گریزی
  • مهدی کیخانی*، کاظم رنگزن، ایوب تقی زاده، هدایت دشت پا صفحات 21-46
    توجه به مکان گزینی در یگان های نظامی، از موضوع های اساسی طراحان نظامی به منظور کاهش تلفات انسانی و تسلیحاتی است. نقش پشتیبانی هوایی در صحنه نبرد انکارناپذیر و جایگاه واحدهای هوانیروز در این راستا، جایگاه ویژه ای است. با توجه به لزوم نزدیکی این واحدها به صحنه رزم، تعیین مکان های فرود و مسیرهای امن برای آن ها با استفاده از فناوری های به روز، هوشمند، کم هزینه، دقیق و سریع ضروری است. هدف از این پژوهش، شناسایی مناطق مناسب فرود بالگردها در منطقه نصرآباد اصفهان با استفاده از سامانهGIS قبل از حضور فیزیکی است. به این منظور، عواملی از قبیل: شیب، زهکشی، دید و اختفا، خاک، کاربری اراضی، خطوط انتقال نیرو، نزدیکی به یگان های مانوری، سازنده ها، مناطق حفاظت شده و فاصله از دشمن بررسی شد. پس از آماده سازی داده ها و وزن دهی به روش FuzzyAHP، عملیات همپوشانی فازی در محیطGIS انجام شد. با تولید پهنه ها، 8 گزینه به عنوان مناطق مستعد مشخص و با استفاده از روش تاپسیس فازی اولویت بندی گردیدند. گزینه های5، 6، 7، 4، 2 به ترتیب بهترین مکان ها بر اساس اولویت، پیشنهاد گردیده است. نتایج پژوهش با توجه به بازدیدهای میدانی انجام شده، نشان می دهد که محدوده های پای کوهی، دهلیزهای پوشیده از دید دشمن و مناطقی که از نظر ژئومورفولوژی نظامی حائز اهمیت است، به خوبی استخراج و نقش سامانه اطلاعات جغرافیایی و تلفیق آن با روش های تصمیم گیری چندمعیاره در انجام تحلیل های نظامی موثر واقع گردیده است.
    کلیدواژگان: سیستم اطلاعات جغرافیایی، مکان یابی، بالگرد، سلسله مراتبیفازی، تاپسیس فازی
  • فرناز برزین پور، پیمان اخوان، حمیدرضا قمی* صفحات 47-71
    ابزارهای مدیریت دانش، فنون و روش هایی برای عملیاتی کردن هر یک از فرآیندهای مدیریت دانش محسوب می شوند و لازم است با پژوهش های علمی، بسترها و ساز و کارهای مناسبی را برای بهره گیری از آن ها در فرآیندهای دانشی ایجاد کرد. هدف اصلی پژوهشگران، شناسایی و اولویت بندی ابزارهای مناسب مدیریت دانش، در فرآیندهای دانشی دانشگاه امام علی(ع) است. در این تحقیق، نخست با مطالعه ادبیات، ابزارهای اصلی مدیریت دانش، شناسایی و به صورت تکاملی توسط خبرگان تایید و پالایش شد و سپس ابزارها و فنون مدیریت دانش به دست آمده، با آزمون فریدمن مقایسه و اولویت بندی شد و سپس میزان استفاده از ابزارها در هر یک از فرآیندها، سنجیده شد؛ یافته های تحقیق حاکی از آن است که در فرآیند اکتساب دانش، ابزارهای مبتنی بر رویکردهای فردی؛ در فرآیند اشتراک دانش، ابزارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات و در فرآیند به کارگیری دانش، ابزارهایی که به نوعی بر کاربرد دانش تاکید دارند، در اولویت بالاتر قرار گرفته و «کار گروهی» به عنوان ابزار مدیریت دانش در هر فرآیند در رتبه نخست قرار گرفته است؛ همچنین میزان استفاده از ابزارها در هر یک از فرآیندها، پایین تر از حد متوسط ارزیابی گردید.
    کلیدواژگان: مدیریت دانش، ابزارهای مدیریت دانش، فرآیندهای مدیریت دانش
  • صابر عبدالملکی*، ناصر عباس زاده، سید حسین آتشی، عبدالحسین فرهودی مقدم صفحات 72-100
    تعیین نیاز های پژوهشی و اولویت بندی آن اولین گام در فرایند مدیریت و برنامه ریزی پژوهش در سازمان است. پژوهش حاضر با هدف نیازسنجی پژوهشی و اولویت بندی آن در دانشگاه افسری امام علی(ع) بود. روش پژوهش کمی– کیفی و از نظر هدف تحقیق کاربردی بود. جامعه آماری شامل فرماندهان، مدیران، روسای دوایر و مدیران گروه های آموزشی بود که با روش نمونه گیری هدفمند تعداد 54 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها، از دو پرسشنامه محقق ساخته نیازسنجی پژوهش حیطه آموزش و حیطه عقیدتی- سیاسی و دو پرسشنامه اولویت بندی پژوهش های حیطه آموزش و حیطه عقیدتی- سیاسی استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه ها توسط متخصصان بررسی و تایید شد و پایایی پرسشنامه های نیازسنجی پژوهش حیطه آموزش و حیطه عقیدتی- سیاسی به ترتیب با روش پایایی بین مصححان با ضریب توافق 68% و72% تایید شد. پایایی پرسشنامه های اولویت بندی پژوهش های حیطه آموزش و حیطه عقیدتی- سیاسی به ترتیب با روش پایایی درجه بندی گیلفورد با ضریب توافق 73% و76% تایید شد. یافته ها نشان داد در حیطه آموزش تعداد 131 موضوع شناسایی شد و اولویت ها پژوهش در این حیطه به ترتیب محورها عبارتند از: برنامه درسی، بهداشت روانی دانشجویان، مطالعات تطبیقی، انگیزه، روان شناسی یادگیری، استادان و فناوری آموزشی. در حیطه عقیدتی سیاسی تعداد 128 موضوع شناسایی شد و اولویت های پژوهش در این حیطه به ترتیب محورها عبارتند از: محور های تربیت و آموزش، فرهنگی – تبلیغاتی، سیاسی.
    کلیدواژگان: پژوهش، نیازسنجی پژوهش، اولویت بندی پژوهشی، آموزش، عقیدتی، سیاسی
  • سید حسین سجادیان*، فریدون عبدی، بتول رحمانی صفحات 101-131
    پژوهش مذکور که به منظور تحلیل پیوند، ضریب تاثیر و ارتقای رتبه وب گاه های نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته، از نظر هدف کاربردی و از نظر روش انجام تحقیق، پیمایشی توصیفی است. برای گرد آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات از «وب سنجی» استفاده شده است. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل اطلاعات نشان دهنده ابطه معناداری پیوندهای دریافتی با کل پیوندهای وب گاه است؛ نیز تعداد صفحه های نمایه شده وب گاه ها، رابطه معناداری با پیوندهای دریافتی آن ها دارد. یافته های پژوهش در پاسخ به سوالات نشان دهنده آن است که سازمان بسیج، وزارت دفاع و سپاه نیوز از بیشترین پیوند دریافتی برخوردارند و جزو وب گاه های هسته به شمار می-روند. ضمن اینکه پایگاه های وزارت دفاع، دانشگاه علوم پزشکی ارتش و پایگاه اطلاع رسانی نیروی انتظامی بیشترین خود پیوندی ها را داشته اند. رتبه بندی وب گاه های نیروهای مسلح از لحاظ عامل تاثیرگذار وب نشان می دهد که به ترتیب پایگاه اطلاع رسانی ارتش با ضریب تاثیر 41/ 28، معاونت تربیت و آموزش بسیجیان با ضریب تاثیر 78/ 3 و سازمان تحقیقات و مطالعات بسیج با ضریب 38/ 3 بیشترین ضریب تاثیر را داشته اند. همچنین صفحه های وب گاه دانشگاه علوم پزشکی ارتش، معاونت سیاسی عقیدتی- سیاسی وزارت دفاع و سازمان قضایی نیروهای مسلح از بیشترین میزان نمایه در موتورهای جستجو برخوردارند.
    کلیدواژگان: وب سنجی، تحلیل پیوند، رویت پذیری، ضریب تاثیرگذار، وب گاه نیروهای مسلح
  • ایوب امیری، روح الله فکوری*، سید جعفر حقیقت منش، علی اصغر محمدی فاتح، سید روح الله میر اکبری صفحات 132-154
    مطالعات جهانی در دو دهه گذشته، نقش حیاتی و راهبردی دانش در محیط کار آینده را به خوبی خاطر نشان کرده است. اما این مطالعات، عمدتا در سطوح انتزاعی و نظری صورت گرفته و در خصوص موضوع های راهبردی و دلالت های عملیاتی در خصوص چگونگی ساخت محیط کار دانشی آینده، بحث چندانی مطرح نشده و نیازمند واکاوی روندهای جدید می باشیم. بنابراین هدف این مطالعه، معرفی و اولویت بندی مولفه های محیط کاردانشی آینده است. به همین دلیل با بهره گیری از آخرین تحقیقات مربوط به سازمان های دانش محور، طیفی از ابعاد مختلف محیط کار در قالب الگویی مفهومی، معرفی شد. ابعاد الگو شامل مهارت های سازمانی، چالش های جذب استعداد، راهبرد های حفظ کارکنان، سرمایه گذاری در فناوری است که با 37 سوال اندازه گیری شدند. این تحقیق از نوع کاربردی و پیمایشی است. جامعه آماری، شامل کلیه استادان رشته مدیریت دانشگاه امام علی(ع) به تعداد 35 نفر است. یافته های تحقیق نشان می دهد که هم بر اساس آزمون تی تک نمونه ای و هم بر اساس آزمون دو جمله ای، 4 متغیر اصلی تحقیق در محیط کار آینده نقش مهمی خواهند داشت. بر اساس آزمون فریدمن، مهارت های سازمانی با اهمیت ترین متغیر، و سرمایه گذاری در فناوری کم اهمیت ترین متغیر شناخته شد. در پایان بر اساس نتایج آزمون های آماری، پیشنهادهای کاربردی ارائه شده است.
    کلیدواژگان: دانش، محیط کار آینده، کار دانشی، کارمند دانشی، سازمان
|
  • Mohammad Mahdi*, Mohammad, Rasoul Heshmati, Asghar Kalhori, Hossein Bazyari Pages 1-20
    In a chaotic economic atmosphere, managers are always encountered with uncertainties. To take the advantages of investment opportunities and obtain highest performance, they must make investments in risky finances. However, in state-run organizations, due to contradictions between management and property interests and management risk, major parts of the investment opportunities are lost following the conservative approaches taken by the managers. Military organizations are not exception to this rule. Conducted in a military setting, this study aimed to investigate financial risk-taking by the officers of Imam Ali Military University. For this purpose, 70 randomly-selected officers answered a reliable questionnaire. The findings revealed that the sample enjoys moderate level in terms of financial risk-taking. Meanwhile, it was not a function of educational degree and service background.
    Keywords: Risk, Performance, Investment, Risk, taking, Risk Avoidance
  • Mehdi Keykhaei *, Kazem Rangraz, Ayyoub Taghizadeh, Hedayat Dashtpa Pages 21-46
    As a damage and casualty-alleviating measure, military site selection is among the key issues for military men. Similarly, determining role of air support in the battlefield as well as that of the Iranian Army Aviation is of paramount importance. Given the proximity of aviation units to any battlefield, landing site selection and secure routes in light of smart, cheap and accurate and prompt technology is undeniable. To address such a concern, this study, utilizing GIS facilities, was designed to identify appropriate sites for helicopter landing prior to any physical intervention in Nasrabad region in Isfahan Province. To do so, the region was checked in terms of slope, drainage, observation, concealment, soil, land utilities, power transmission lines close to the maneuvering units, structure, protected areas and distance from the enemy. Having collected the data and merging them based on Fuzzy AHP, the overlapping Fuzzy operations were run in a GIS environment. Thereupon eight alternatives were identified as suitable sites, which were then prioritized as 5,6,7,4, and 2, respectively. The findings showed mountain feet areas, corridors hidden from the enemy observation and the militarily, geomorphologically significance regions are of great value, and they confirmed that role of GIS and its integration into multi-criteria decision-making procedures in running military analysis.
    Keywords: GIS, Site, selection, Helicopters, FAHP, FTOPSIS
  • Farnaz Barzinpour, Payman Akhavan, Hamid, Reza Ghomi* Pages 47-71
    Knowledge management (KM) mechanisms or tools are identified as techniques and methods for operationalization of KM processes in need of appropriate facilitative grounds. In order to identify and prioritize such mechanisms, main mechanisms were, first, identified and validated by the experts. They, then, were statistically rank ordered based on Friedman test. Their extent of use was also measured. The findings revealed following priority of use: Individual approaches in knowledge acquisition process; IT based ones in knowledge sharing processes; and Knowledge application in knowledge use processes. Group work stood at the top rank in each processes. In terms of the extent of use, all mechanisms proved less than moderate level.
    Keywords: Knowledge Management (KM), Mechanisms of KM, Processes of KM
  • Saber Abdulmaleki *, Naser Abbas Zadeh, Sayyed Hossein Ateshi, Abdolhossein Farhoudi Moghadam Pages 72-100
    Research needs analysis and priorities are taken as the first step in research management and planning. To do so, this mixed methods applied study was conducted through engaging randomly selected sample population of 54 commanders, managers and heads of education departments of Imam Ali Military University. Two researcher-made needs analysis questionnaires addressing both educational and idea-political areas and two others dealing with the research priorities were constructed and validated in terms of content and inter-rater reliability index (r= %68 and %72) for the formers and Gilford’s grading reliability index (r=%73 and %76) for the latter. Then, they were distributed among the sample. The results revealed 131 educational themes and the following research priorities, respectively: Curriculum Development, Mental health, Comparative study, Motivation, Educational psychology, Academicians, and Educational technology. Moreover, 128 idea-political themes along with three main research areas including education-training, culture of propaganda and political issues were identified.
    Keywords: Research, Research needs, Analysis, Research priorities, Education, Idea, political
  • Sayyed Hossein Sajadian*, Fereydoon Abdi, Batool Rahmani Pages 101-131
    As an applied and descriptive field study, this research aims at analyzing the connectivity, effectiveness and enhancement of the websites of the military forces of the Islamic Republic of Iran (IRI). The data analysis indicated that there is a significant relationship between the obtained and available connectivity extends on one hand, and between the indexed pages and the obtained connectivity level on the other. Accordingly, Baseej Organization, Ministry of Defense, and the Revolutionary Corp enjoy the highest connectivity quantitatively and in terms of nucleus types. Meanwhile, those of the Ministry of defense, Medical Science University and the Disciplinary Force possess the highest in number. In terms of ranks, the Army enjoys 28.41 rates of effectiveness putting it at the top rank followed by Education Deputy of Baseej (3.78) and Baseej Research Organization (3.38). Moreover, in terms of index, that of the Army Medical University stands at the top followed by those of the Ministry of Defense and Army Judicial Organization.
    Keywords: Web, Study, Web Connectivity Analysis, Visibility, Effectiveness, Websites of the Military Forces
  • Ayyob Amiri, Rohollah Fakori*, Sayyed Jafar Haghighatmanesh, Ali–Asghr Mohammadifateh, Sayyed Rohollah Mirakbari Pages 132-154
    Global research during the last two decades stresses on the crucial and strategic role of knowledge in the future working atmosphere. However, such studies are abstract and theoretical in nature such that strategic and operational considerations on the nature of the future knowledge-based working atmosphere have been left intact. To explore the reality of new processes, this study was designed specifically to identify and prioritize new parameters. For this purpose, a range of relevant dimensions was introduced in the form of a model concluding organizational skills, challenges a head of attracting elites, strategies of staff maintenance, and technological investment, as measured based on a 37-item test answered by a sample of 35 academicians in the field of management. This applied and field study, run statistically based on one- sample t–test and paired –samples t-test, revealed four variables to be highly effective in the future. According to the Friedman rank ordered test, the organization skills was identified as the topmost variable, while the technological investments as the least important one.
    Keywords: Knowledge, Future working atmosphere, Knowledge, based work, Knowledge, based staff, Organization