فهرست مطالب

حسابرسان داخلی - سال یکم شماره 4 (1393)

نشریه حسابرسان داخلی
سال یکم شماره 4 (1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/08/26
  • تعداد عناوین: 11
|
  • سخن نخست: تشکل گرایی و حرفه ای گری
    علی رحمانی صفحه 4
    دومین کنگره ی سالانه ی حسابرسان داخلی با حضور و مشارکت گسترده ی اعضای انجمن در 28 مهرماه تشکیل شد. چنین پیداست که حرفه ی حسابرسی داخلی به سرعت وارد مرحله ی بلوغ شده و از همین رو فعالان این عرصه برای تشکل گرایی اهمیت شایسته ای قائل اند.
    کلیدواژگان: سخن نخست، تشکل گرایی و حرفه ای گری
  • تکتم صادقی*، پروانه مدیرکیا صفحات 23-28
    حسابرسی داخلی، حرفه ای در نظر گرفته می شود که با گذشت سال ها پدیدار شده و همواره به دنبال پاسخگویی به نیازهای در حال تغییر سازمان ها بوده است. در ابتدا، تمرکز حسابرسی داخلی بر روی مسایل حسابداری بوده ولی در حال حاضر، حسابرسی داخلی به یک ابزار قدرتمند برای شناسایی ریسک های اصلی سازمان ها بدل شده است. براساس نظر برخی نویسندگان در طی رکود اقتصادی 1929 در آمریکا، حسابرسی داخلی به عنوان یک حرفه ی نسبتا جدید و مشخص معرفی شده است.
    کلیدواژگان: روندهای حسابرسی داخلی، ویکتور مانتینی و دراگوس لارنتیو زاهاریا
  • غلامرضا سلیمانی امیری*، زهرا شمس صفحات 29-38
    این مقاله به دنبال تعریف و تشریح کنتر لهای داخلی و حسابرسی داخلی نیست، بلکه هدف آن تاکید دوباره بر اهمیت این عوامل برای همه ی واحدهای اقتصادی و نیز منافعی است که هر کدام می توانند به همراه داشته باشند. درعین حال، با بیان عناصر و نکات کنترل های داخلی و حسابرسی داخلی، سعی می شود با طرح موضوع بهبود رویه ها بر پویایی این دو و نیاز به گسترش و تغییر روزافزون آن ها اشاره شود. در واقع، فرض می شود که حسابرسی داخلی مترادف کنترل نیست و حسابرسان دشمنان و مخالفان واحد تجاری نیستند. بلکه ابزار نظارتی مدیریت هستند که به تصمیم گیران درون سازمانی امکان می دهند فعالیت ها را بهتر مدیریت کنند. درضمن، وجود یک سیستم کنترل داخلی موثر می تواند بسیاری از کارهای تکراری حسابرسان را کاهش دهد. نکته ی اصلی حائز اهمیت این است که هر دو این عوامل نیاز به بهبود و تغییرات دایمی دارند تا خود را با تحولات سازما نها همگام سازند.
    کلیدواژگان: بهبود رویه های حسابرسی داخلی، راهکار توسعه حرفه حسابرسی
  • زهره بیاتی صفحات 39-40
    براساس گزارش انجمن (IIA)حسابرسان داخلی خبره حسابرسان داخلی در بخش خدمات مالی وظیفه دارند پیش از وقوع رویدادهای استراتژیک مانند دوره ی معرفی محصول، سرمایه گذاری های عمده و ادغام و تملک، صحت ریسک محاسبه شده را ارزیابی کنند.
    کلیدواژگان: ادغام و تملک، مدیریت ریسک، نقش مهم تر حسابرسی داخلی
  • مهرداد معززی راد* صفحات 41-42
    ریچارد چمبرز، رییس و مدیر اجرایی انجمن حسابرسان داخلی است. این انجمن یک تشکل حرفه ای جهانی به منظور تدوین استانداردهای حسابرسی داخلی است و هم اکنون با بیش از 180 هزار عضو در 190 کشور جهان فعالیت می کند. این انجمن به نحو گسترده ای مورد پذیرش و حمایت فعالان حرفه ی حسابرسی داخلی است و ازجمله مراکز آموزشی و تدوین کننده ی استانداردها و رهنمودها و گواهینامه ها شناخته می شود.
    کلیدواژگان: آشنایی با بزرگان حرفه حسابرسی داخلی، ریچارد چمبرز
  • عظیم رهنورد واقف صفحات 43-70
    تقویت و گسترش فرایند پاسخ گویی و پاسخ دهی در سا لهای اخیر، ضرورت توجه به حرفه ی نوپای حسابرسی داخلی را افزایش داده است. بنابراین شناسایی عوامل مرتبط با ویژگی های حسابرسی داخلی و نحوه ی پیاده سازی مباحث مدیریت ریسک و حسابرسی داخلی به نوبه ی خود می تواند باعث گسترش استفاده از این حرفه شود. پژوهش حاضر نمونه کاوی پیاده سازی مدیریت ریسک به صورت عملی به روش(ERM) کوزو در یکی از شرکت های مادر و فعال در صنعت املاک و مستغلات است و کلیه ی تجارب در زمینه ی جلسات برگزارشده و نحوه ی بازخورد آن را تشریح می کند. علاوه بر آن، اشاراتی به مباحث آیین رفتار حرفه ای و مشکلات و محدودیت های پیاده سازی مدیریت ریسک نیز دارد.
    کلیدواژگان: نمونه پژوهشی، پیاده سازی مدیریت ریسک، کوزو، صنعت املاک و مستغلات
  • شرایط عضویت اعضای حقیقی، شرایط عضویت اعضای حقوقی صفحات 71-77
  • عناوین دوره های آموزشی انجمن حسابرسان داخلی ایران
    صفحات 83-85