فهرست مطالب

فصلنامه إضاءات نقدیه فی الادبین العربی و الفارسی
پیاپی 14 (صیف 2014)

  • تاریخ انتشار: 1393/05/14
  • تعداد عناوین: 7
|
  • حامد صدقی *، عبدالله حسینی، انصار سلیمی نژاد صفحات 9-31
    بررسی شهر به عنوان یک خوانش نقدی از پایان قرن نوزدهم تاکنون مورد توجه بسیاری بوده است و مشکل شهر، چه واقعی چه خیالی، همچون مدینه فاضله یا سرزمین آرزوها، یکی از مهم ترین ساختارها در بطن تکنیک های داستانی و روایی در رمان نویسی قرن بیستم به شمار می آید.
    این پژوهش در پی آن است تا ابتدا معیارها و اصول نظریه جورج ولز درباره مدینه فاضله را ارائه کرده، آنرا برای تحلیل و نقد رمانی از سهیل ادریس با عنوان «اصابعنا التی تحترق» (دستانمان که آتش می گیرد) به کار گیرد. در پایان این پژوهش به این نتیجه رسیدیم که نویسنده نامبرده در این رمان سعی می کند تا تصویر مدینه فاضله ای را مطابق دیدگاه بورژوازی و سوسیالیست خود ترسیم کند که شبیه معیارهای نظریه جورج ولز است. به همین دلیل معتقد است که عشق، امنیت، قانون، کاربرد صحیح ثروت، و احترام به زنان باید بر کشورهای عربی حاکم شود تا به شکل مدینه فاضله آرمانی نزدیک شوند.
    کلیدواژگان: شهر، اصابعنا التی تحترق، مدینه فاضله، جورج ولز
  • محمود طاووسی، خدیجه بهرامی رهنما* صفحات 33-50
    اسطوره ها، بیانگر لایه های ناخودآگاه جمعی بشر هستند که خود در بردارنده بسیاری از مفاهیم سمبلیک، نمادین و رازوارانه یک ملت است. بانوگشسب نامه، منظومه یی اساطیری است که در آن با کارکردهای اساطیری مختلف مواجه هستیم. در این منظومه با کهن الگوی زن قهرمان و پیکارگر مواجه هستیم که در بانوگشسب تبلور یافته است. خویش کاری های او، یادآور دوران پرشکوه زنان در عصر کشاورزی است؛ عصری که به نام دوران مادرشاهی شهرت یافته. او در سراسر منظومه می کوشد تا قدرت و ماهیت خویش را به تصویر کشد. این مقاله در ضمن آن که می کوشد، شخصیت بانوگشسب را در این منظومه بنمایاند، در صدد است تا به کارکردهایی اساطیری چون؛ پیکرگردانی که خود از مضامین عمده در اساطیر است و نیز، به نمادینگی آب بپردازد. این مقاله دارای چارچوب نظری است و با چارچوب ارا شده می توان به تبیین و تحلیل کارکردهای اسطوره یی منظومه بانوگشسب نامه پرداخت.
    کلیدواژگان: بانوگشسب نامه، اسطوره، نماد، زن پیکارگر، پیکرگردانی، آب
  • خلیل پروینی*، کبری روشنفکر، علیرضا کاهه صفحات 51-68
    پس از تحولاتی که مصر از نیمه قرن بیستم به بعد شاهد آن بود، داستان پردازان واقع گرا سعی نمودند در رمان های خود واقعیت های جدید موجود در جامعه را با دیدگاه های تازه تری نسبت به گذشته به تصویر بکشند، و نیز ساختار داستانی جدیدی در نگاشتن رمان های خود برگزیدند. در این میان عنصر شخصیت که در رمان های واقع گرا دارای نقشی برجسته بود در رمان های با رویکرد واقع گرایی نوین در چگونگی شخصیت پردازی و ترسیم صفات آن دچار تغییراتی شد. صنع الله ابراهیم از جمله بارزترین داستان پردازان در دهه شصت می باشد که رویکرد واقع گرایی نوین در آثارش مشهود است. رمان «ستاره آگوست» (1974م) نمونه ای از تلاش وی در فاصله گرفتن از شیوه شخصیت پردازی به سبک های رایج آن دوره می باشد. در این رمان دیگر اثری از شخصیت قهرمان بمعنای گذشته نیست و شخصیت اصلی رمان انسانی عادی است که نام و نشانی ندارد. شخصیت های فرعی داستان نیز به همین ترتیب تا پایان داستان ایستا هستند و فقط اسم و یا حرفه آنهاست که معرفشان می باشد.
    کلیدواژگان: ستاره آگوست، صنع الله ابراهیم، واقع گرایی نوین، ضد قهرمان، شخصیت های ایستا
  • شهریار همتی*، جهانگیر امیری، مهدی پورآذر صفحات 69-86
    آنچه که زبان ادبی را از دیگر زبان ها متمایز می سازد بر خورداری زبان ادبی از معانی ظریف و رمز آلود است که سطح آن را ارتقا بخشیده و ظرفیت الهام بخشی آن را افزایش می دهد تا آن جا که خواننده می تواند با مطالعه علائم و نشانه هایی که زبان ادبی را در بر گرفته و بدان غنایی خاص بخشیده، فهم و بینش تازه ای را از زبان ادبی حاصل نماید.
    آنچه که در فرآیند فهم و تفسیر زبان ادبی نقش بسزایی دارد رمز گشایی و پی بردن به جنبه های زیباشناختی آن است. بنابراین تحلیل نشانه شناسی مهم ترین ابزار برای نفوذ به لایه های درونی معنا و غور نمودن در اعماق مفاهیم آن است. بر همین اساس پژوهش حاضر با تکیه بر شیوه وصفی تحلیلی و با بهره برداری از دانش نشانه شناسی که از شاخه های زبان شناسی جدید است به تحلیل قصیده لامیه العرب شنفری پرداخته است. مهم ترین نتیجه این تحقیق این است که: در سایه روی کرد نشانه شناسی می توان به کشف زیبایی های پنهان و معانی رمزآلود قصیده مذکور دست یافت. ازجمله عناصر نشانه شناسی در قصیده لامیه العرب می توان از: قبیله، سفر، حیوانات وحشی، صحرا، گرگ، تحمل سختی ها، و ظلم ستیزی نام برد.
    کلیدواژگان: شنفری، لامیه العرب، نشانه شناسی، زندگی صعلوکی، زندگی قبیله ای
  • رودابه شاه حسینی* صفحات 87-113
    «غلام بازرگان»نام حکایتی است در باب دوم کتاب«مرزبان نامه». قهرمان حکایت، برده یی است که به دستور ارباب خود از راه دریا سفر تجارت در پیش می گیرد و در راه گرفتار حوادثی مرگبار می گردد که با زیرکی از آنها نجات می یابد و در نهایت به پادشاهی می رسد. غلام از یک زاویه، چهره یی افسانه یی است از اسطوره «آدونیس» و نماد خدای طبیعت است که در راه بندگانش می میرد و آنگاه تجدید حیات می یابد و از سویی دیگر قهرمان نظام اجتماعی برون قبیله یی است که از وطن خود دور شده، در سرزمینی بیگانه به شاهی می رسد.
    کلیدواژگان: غلام، شاه، آدونیس، روح نباتی، خدای غله، برون همسری
  • مهدی عابدی جزینی* صفحات 115-135
    قیاس ادبیات فارسی با ادبیات عربی، قیاس دو ادبیات مشابه و همانند یکدیگر است. با این تفاوت که تاثیر ادبیات فارسی در شعر عربی در مقایسه با تاثیر شعر عربی در شعر فارسی، اندک تر است. تاثیر پذیری شاعر مورد بررسی ما، حسین مجیب المصری از شعر پارسی در دو مظهر جلوه گر است: یکی نمادگرایی و دوم دنبال کردن مسیر شاعران فارسی در روش ادبی آنان.
    این مقاله برش کوتاهی از جریانات داد و ستد فرهنگی میان ادبیات عربی و فارسی در شعر مجیب المصری به عنوان ادیبی زبردست در عرصه ادبیات تطبیقی، با تکیه بر مساله تاثیر و تاثر در پرتو روابط فرهنگی است.
    در این مقاله برخی مظاهر تاثیر فرهنگ و ادبیات فارسی در شعر مجیب المصری نمایان گردید و روشن گردید که این تاثیر تا حدی پا را فراتر از قالب های شکلی می گذارد و باعث تغییر درون مایه اشعار او می شود. مصری روی کرد شاعران پارسی در شعر عرفانی نمادگرایانه را پی می گیرد، اما در صدد بیان خطورات ذهنی خویش است و از مظاهر تاثیرپذیری او توصیف زلف محبوب و تشبیه قد رعنای او به درخت سرو است. این شاعر در بسیاری موارد به اضطرار و نه از روی اختیار، درون مایه را از شعر فارسی وام ستانی می کند، بدون اینکه به عملکرد خود پی برده باشد.
    کلیدواژگان: شعر فارسی، حسین مجیب المصری، صوفیه، نمادگرایی
  • بیژن کرمی *، جلال مرامی، محسن خوش قامت صفحات 137-159
    واج عنوان کوچک ترین واحد صوتی، نقش متمایز ساختن کلمات از یکدیگر را به عهده دارد. موضوع ارتباط میان واج و معنا در چارچوب ارتباط میان دال و مدلول قرار می گیرد، و اختلاف میان زبان شناسان در مورد ماهیت این ارتباط از گذشته تا حال ادامه یافته است. برخی معتقدند که واج از طریق دلالات مخرج و صفاتش نقش معناسازی در اثر ادبی ایفا می کند. و برخی دیگر قائل به وجود ارتباط میان واج معنا نیستند.
    در این تحقیق ما ابتدا به شمارش واج ها در معلقه طرفه و بیان نسبت آشناییت زدایی حضوری و غیابی آن در مقطع وصف شتر می پردازیم و سپس تلاش می کنیم ارتباط آشناییت زدایی حضوری و غیابی واج ها با معنا در مقطع وصف شتر را تحلیل کنیم. در نهایت به این نتیجه رسیدیم که واج، نقشی معناساز در متن شعر ایفا می کند و در وصف شتر در معلقه طرفه واج هایی که دلالات صفات و مخارج آن ها با این مقطع متناسب و هماهنگ است حضوری چشم گیر در این بخش از معلقه دارند، در حالی که واج هایی که با این مقطع تناسب ندارند حضور اندکی دارند.
    کلیدواژگان: واج، آشناییت زدایی، طرفه، وصف شتر
|
  • Hamed Sedghi *, Abdollah Hosseini, Ansar Salimi Nejad Pages 9-31
    The analysis of city as an approach in reading has drawn a lot of attention from the end of nineteenth century till present time and the concept of city, real or imaginary, utopia or promise land has been one of the most significant frameworks for narrative techniques. The present research attempts to introduce George well's theories concerning Utopia, and apply them to analyze Suhayl Idris ' novel Our Hands That Flame. The conclusion achieved is that the author portrays a utopian society from his bourgeois perspective which is close to that of George Wells. Thus the author believes that love, security, law, proper use of wealth, and respect to women must be appreciated and practiced in Arab countries in order to get close to utopia.
    Keywords: city, utopia, George Wells
  • Mahmoud Tavousi, Khadije Bahrami Rahnama* Pages 33-50
    Myths show the layers of human being's collective unconsciousness and include a nation's symbolic and mysterious conceptions. BanugoshasbNameh is a mythic verse book including mythic functions. In BanugoshasbNameh, Banugoshasb is a warring and heroic archetype. Her functions remind the glory of women's role in agricultural era, the era which is famed for its matriarchy and in all the verses, it has been tried to show her power and nature. This article tries to show Banugoshasb's character and pays attention to mythic functions such as transformation, and water symbolism. The theoretical framework of this research is archetypal criticism which will be applied to Banugoshabnameh.
    Keywords: BanugoshasbNameh, myth, symbol, warrior woman, transformation, water
  • Khalil Parvini *, Kobra Roshanfekr, Alireza Kahe Pages 51-68
    After the movements that Egypt witnessed in the second half of twentieth century, realist novelists tried to depict the realities of the society with new perspectives and used a new structural pattern in their writings. With this regard the role of character which has a determining factor in realist novels went through changes concerning characterization and depicting their temperament in novels with the neorealist approach. Sonallah Ibrahim is one of the most prominent authors of the 60’s with neorealist approach evident in his works. The novel The Star of August (1974) is an example of his efforts to diverge from the common styles of characterization of that time. In this novel there is no trace of Hero in the traditional sense and style and the main character of the novel is an ordinary person who has no fame. The minor characters of the story also are all static till the end of the story and they are introduced only by name or job.
    Keywords: The Star of August, Sonallah Ibrahim, Neorealism, antihero, static characters
  • Shahryar Hemmati*, Jahangir Amiri, Mehdi Pour Azar Pages 69-86
    Unlike ordinary language, signs or elements of a literary language tend to develop a loose connection with their innate meanings and conceptions, and there appears to be no logical and natural tie between the words and their possible meanings. This fundamental gap or difference pushes a literary language further to be dynamic and brings along various vistas for reading. What is important in dealing with this language is studying its linguistic aspects closely and getting acquainted with aspects that create literature. Semiotics and its applications help remarkably to understand this specific language and hues of its underlying meanings deeply and more sensibly. The present study, aims to evaluate Shanfari’s Lamiyyatul Arab through a Semiotic-based scrutiny. The result is that studying a work of in the light of semiotics uncovers aesthetic and mysterious and symbolic implications such as tribe, journey, beast, desert, wolf, endurance, and cry against oppression in this ode.
    Keywords: Shanfari, Lamiyyatul Arab, Saaluki life, tribal life, Semiotics
  • Rudabeh Shahhosseini* Pages 87-113
    "The slave of merchant" is a tale in book two of Marzban Nameh. The protagonist of the tale is a slave who is commanded by his master to go on a business journey. During this journey he confronts many perilous events but each time he is saved because of his acumen power. From one side, the slave is the representation of a fabulous face of a myth, Adonis and is a symbol of the god of nature who dies and revives for the sake of his servants and the hero of an exogamy social system who has been far from his homeland and becomes the king of a foreign land on the other side.
    Keywords: Slave, king, Adonis, plant spirit, god of corn, victim, exogamy
  • Mehdi Abedi Jazini* Pages 115-135
    The comparison of Arabic literature and Persian literature is the comparison between two similar literatures though the impact of Persian literature on Arabic literature is more profound. Hossein Mojib Almesri, the poet under discussion in this paper has been influenced by Persian literature specifically in two areas: symbolism and poetic forms. This paper is an attempt to discuss cultural interaction between Arabic and Persian literature in the poetry of Hossein Mojib Almesri as a prominent contemporary literary man. The paper highlights the representation of this cultural give and take which results in change in poetic themes. Mesri follows Persian mystical symbolism while he tries to depict his own mental images, too by describing the beloved's long hair and tall, upright figure. The poet sometimes borrows Persian motifs and themes unconsciously, and unaware of its effect.
    Keywords: Persian literature, Hossein Mojib Almesri, mysticism, symbolism
  • Bijan Karami*, Jalal Marami, Mohsen Khosh Ghamat Pages 137-159
    The phoneme is considered as the smallest linguistic unit that is used to distinguish words from each other. Relation between phonology and semantics is placed in the context of relation between signifier and signified. And disagreement between linguists continue until now. Some of them believe that there are functional roles for phonemes in innovative text. Whereas others believe that there is no relationship between meaning and phoneme. In this article we count phonemes in Tarafeh's poem and we express presence and absence of defamiliarisation in camel description. The result is that phoneme plays a crucial role in poetic context. Phonemes that are relevant to meaning are abundant while irrelevant ones that have no connection to meaning are rare.
    Keywords: phoneme, defamiliarisation, camel description, Tarafah