فهرست مطالب

فصلنامه مطالعات مدیریت صنعتی
پیاپی 31 (زمستان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/11/24
  • تعداد عناوین: 7
|
  • سید حیدر میرفخرالدینی، سید علی محمد بنی فاطمه * صفحات 1-17

    صنایع کوچک و متوسط در بیشتر کشورها نقش عمده و اصلی را در اشتغال زایی و تولید ملی ایفا می کنند. با توجه به ماهیت متحول و تغییرات پرشتاب جهان کنونی، این گونه صنایع می کوشند تا برای انطباق و استفاده بهینه از چنین شرایطی، مناسب ترین برنامه های بهبود را انتخاب و اجرا کنند. از آنجا که برای اجرای چنین برنامه هایی، موانعی نیز وجود دارد، هدف از انجام این پژوهش، شناسایی و دسته بندی این موانع است تا بر اساس آن افراد و ارگان های مسئول بتوانند وظایف خود را در جهت رفع این موانع به خوبی بشناسند. بر همین اساس، ابتدا با مطالعه ادبیات موضوع، طیف گسترده ای از موانع مربوط به برنامه های بهبود و صنایع کوچک و متوسط شناسایی و سپس با کمک خبرگان غربال گری شدند. داده های جمع آوری شده با استفاده از تکنیک تحلیل عاملی تائیدی مرتبه دوم در قالب معادلات ساختاری و با رویکرد EFQM در محیط نرم افزار ایموس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. در نتیجه این کار مشخص شد که 5 عامل «استراتژی»، «کارکنان»، «رهبری»، «فرآیندها، محصولات و خدمات» و «مشارکت ها و منابع» به ترتیب بیشترین بار عاملی را با عامل مرتبه دوم «توانمندسازها» دارند. همچنین مهم ترین موانع بر اساس بار عاملی نسبت به هر بعد از ابعاد مدل EFQM شناسایی شدند. همچنین نتیجه این تحقیق نشان می دهد که مدل EFQM مدلی مناسب برای دسته بندی موانع پیاده سازی برنامه های بهبود در صنایع کوچک و متوسط است.

    کلیدواژگان: صنایع کوچک و متوسط (SMEs)، برنامه های بهبود، موانع پیاده سازی، مدل EFQM، معادلات ساختاری، استان یزد
  • فاطمه سلاطی، احمد ماکویی صفحات 19-33
    موضوع اولویت بندی پروژه های تحقیقاتی، به دلیل محدودیت منابع که مهمترین آن منابع مالی، نیروی انسانی و تجهیزات است، ضروری می باشد.به همین منظور دفتر آموزش، تحقیقات و فناوری شرکت منابع آب با انجام این طرح یک گام مهم در ساماندهی اجرای پروژه های تحقیقاتی در این سازمان برداشته است. در این مقاله سعی شده است شاخص های ارزیابی مناسب برای پروژه های تحقیقاتی این شرکت مشخص شود و در این بررسی 10 پروژه تحقیقاتی شرکت منابع آب که به دلیل محرمانه بودن و عدم مجوز این شرکت از بیان عناوین پروژه های تحقیقاتی خودداری شده است به عنوان نمونه انتخاب شده است بعد از تعیین شاخص های تصمیم گیری با روش دلخواه AHP گروهی این پروژه ها رتبه بندی شده اند این رتبه بندی یک مجموعه مرجع برای برآورد تابع مطلوبیت تصمیم گیری می باشد و بدست آوردن این مجموعه مرجع با هر روش تصمیم گیری دیگر امکان پذیر است سپس با استفاده از روشUTASTAR تابع ارزش کلی برای مسئله برآورد شده است. هدف نهایی این مقاله ارائه تابع ارزش اولویت بندی برای پروژه های تحقیقاتی در این شرکت می باشد تا با استفاده از این تابع ارزش به دست آمده دفتر آموزش، تحقیقات و فناوری شرکت منابع آب بتواند پروژه های تحقیقاتی بخش های دیگر شرکت منابع آب یا پروژه هایی که در آینده شرکت با آنها روبرو خواهد شد را ارزیابی و رتبه بندی نماید. بی شک در این نگرش و در چارچوب توجه به تابع ارزش کلی مسئله، فرصت های مناسب تری برای ارتقا سیاست گذاری در زمینه اعتبارات برای اولویت بندی پروژه های تحقیقاتی فراهم می شود.
    کلیدواژگان: ارزیابی و اولویت بندی پروژه های تحقیقاتی، تصمیم گیری چند معیاره، روش AHP گروهی، روش UTA
  • سید حسین رضوی حاجی آقا، هادی اکرمی، شیده سادات هاشمی صفحات 35-53
    برنامه اصلی تولید یک برنامه میان مدت در فرآیند برنامه ریزی تولید است که برنامه بلند مدت تولید ادغامی را به برنامه ای تبدیل می کند که میزان و زمان تولید محصولات مختلف را معین می سازد. تصمیم گیری در این خصوص به اطلاعات زیادی درباره پارامترهای مختلف از قبیل تقاضا، نیازمندی های منابع تولیدی و هزینه ها نیاز دارد. یکی از ویژگی های ذاتی این پارامترهای مختلف عدم قطعیت آنها است. در این مقاله، مدلی برای حل مساله برنامه ریزی اصلی تولید در شرایط عدم قطعیت پیشنهاد شده که در آن اطلاعات تحلیل گر درباره پارامترهای مسئله به صورت فازی مشخص می باشند. همچنین، یک رویکرد ترکیبی برای حل مدل توسعه یافته پیشنهاد شده است. کاربرد مدل پیشنهادی در دو مثال عددی مورد بررسی قرار گرفته است. بر اساس نتایج این مدل، مقادیر تولید محصولات در افق برنامه ریزی همراه با میزان منابع مورد نیاز برای تولید این محصولات مشخص می گردد. این نتایج از کاربردهای بالقوه زیادی در خصوص تصمیمات عملیاتی در حوزه برنامه ریزی تولید برخوردارند.
    کلیدواژگان: برنامه ریزی اصلی تولید، تقاضای فازی، نظریه مجموعه های فازی، رویکرد تعاملی
  • علی محتشمی، علی فلاحیان نجف آبادی صفحات 55-84
    دردنیای رقابتی امروز، سازمان ها با بهره گیری از علوم مدیریت، اقدام به ایجاد مزایای رقابتی می کنند. یکی از مهمترین علوم مدیریتی که در این زمینه مباحث بسیار سودمندی را مطرح کرده است، مدیریت زنجیره تامین می باشد. مدیریت زنجیره تامین نتیجه تکاملی مدیریت انبارداری است و به عنوان یکی از مبانی زیرساختی و مهم پیاده سازی کسب و کار است که در بسیاری از آنها تلاش اساسی برای کوتاه کردن زمان بین سفارش مشتری تا تحویل واقعی کالا می باشد. بارانداز تقاطعی[1] یکی از مهمترین گزینه ها برای کاهش زمان در زنجیره تامین می باشد. هدف اصلی در این مقاله تمرکز بر بهینه سازی برنامه ریزی کامیون های ورودی و خروجی با هدف به حداقل رساندن مدل تک هدفه زمان کل عملیات داخل زنجیره تامین می باشد. زمان بندی حمل و نقل در این مقاله، زمان بین مبداها و مقصدها، زمان تخلیه و بارگیری و جابجایی محصولات را کمینه سازی می نماید. از آن جا که این مدل مقاله از نوع صفر و یک بوده و متعلق به کلاس NP-hard است زمان حل آن ها با افزایش ابعاد مساله به شدت افزایش می یابد. بنابراین برای پیدا کردن جواب های نزدیک بهینه مساله از الگوریتم های ژنتیک [2] و بهینه سازی گروه ذرات[3] استفاده شده است. سپس این الگوریتم ها با معیارهایی همچون زمان اجرا و کیفیت جواب ها با یکدیگر مقایسه شده و الگوریتم برتر در هر معیار مشخص گردید.
    کلیدواژگان: مدیریت زنجیره تامین، بارانداز تقاطعی، الگوریتم ژنتیک، الگوریتم بهینه سازی گروه ذرات
  • علی ربانی، حبیب زارع، فروغ بهنیا صفحات 85-100
    تغییر نگرش مدیران و پرسنل از تفکر قدیمی «هر گاه خراب شد تعمیر می شود» به سمت جستجو برای انتخاب مناسب ترین برنامه نت، می تواند به سود دهی واحدهای اقتصادی منجر شود.
    پژوهش حاضر با تکیه بر برنامه ریزی آرمانی فازی در صدد انتخاب راهبرد بهینه نگهداری و تعمیرات تجهیزات کلیدی در صنایع کاغذ سازی می باشد. بر این اساس برای تعدادی از پمپ های آب، روغن و خمیر کاغذ در شرکت تولیدی کاغذ کسری به عنوان مجموعه ای از کلیدی ترین تجهیزات تولیدی شرکت، سیاست گذاری بهینه نت صورت گرفته است. برای هر حالتی از شکست پمپ ها با توجه به معیارهایی که از تکنیک تجزیه و تحلیل شکست و آثار آن (FMEA)که عبارتند از درجه وقوع، درجه شدت و درجه تشخیص در نظر گرفته می شود ساختار شبکه ای به کمک تکنیک فرایند تحلیل شبکه ای ترسیم و بعد از تعیین اوزان، از طریق حل مدل برنامه ریزی آرمانی استراتژی بهینه برای هر شکست تعیین می شود. نتایج حاکی از آن است که راهبرد نگهداری و تعمیرات پیشگویانه و پیشگیرانه نسبت به راهبرد اصلاحی در استفاده از منابع و کاهش شکست ها برتری دارند. لذا این راهبردها اطلاعات مفیدی در اختیار مدیران نگهداری قرار می دهد تا جنبه های منفی یک شکست محدود گردد.
    کلیدواژگان: راهبردهای نگهداری و تعمیرات، برنامه ریزی آرمانی، مدل های تصمیم گیری چند شاخصه، تجزیه و تحلیل شکست و آثار آن
  • محمد مهدی پرهیزکار، علی اکبر جوکار، ولی محمد درینی صفحات 101-125
    مطالعه حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر نوآوری سازمانی در صنعت نشر کشور انجام شد. در این بررسی تاکید اصلی بر رویکرد نوآوری باز بوده است. روش پژوهش آمیخته که جامعه آماری آن در بخش کیفی را متخصصین حوزه نشر و در بخش کمی اساتید دانشگاه های تهران تشکیل داده است. تعداد نمونه آماری در بخش کیفی 30 نفر و در بخش کمی تعداد 300 نفر می باشد. بر اساس مبانی نظری و پیشینه تجربی، عواملی شامل عوامل ساختاری، مادی، محیطی و فردی شناسایی و پرسشنامه ای محقق ساخته مشتمل بر 60 سوال تهیه و اعتبار صوری و محتوایی آن مورد تائید قرار گرفته شد. پایایی این ابزار با استفاده از روش آلفای کرونباخ 89/ 0 برآورد شد. جهت تجزیه وتحلیل داده ها از روش آماری تحلیل مسیر استفاده شد. یافته ها نشان داد که عوامل متعدد و مختلفی در ایجاد فضای نوآوری باز نقش دارند. که به ترتیب بیتشرین اثر و نقش مربوط به متغیر شایستگی های محوری منابع انسانی و کمترین اثر مربوط به متغیر دستیابی به بازارها می باشد.
    کلیدواژگان: نوآوری، نوآوری باز، صنعت نشر
  • بهروز رضایی منش، جعفر آهنگران صفحات 127-150
    علیرغم گسترش علاقه بین مدیران دولتی ایران برای استقرار نظام پیشنهادها در سازمان های تحت مدیریت و وجود الزامات قانونی برای چنین اقداماتی، دانش ما از عوامل کلیدی تاثیر گذار بر استقرار موفقیت آمیز نظام پیشنهادها در سازمان های دولتی محدود است. برای بسط دانش مرتبط با «عوامل کلیدی موفقیت نظام پیشنهادها»، جستار حاضر بر اساس یک پیمایش مقطعی و با نمونه ای آماری از کارکنان ادارات کل دولتی، عوامل موثر بر استقرار موفق نظام پیشنهادها در سازمان های دولتی تدوین شده است. با توجه به موفقیت نسبی نظام پیشنهادها در بخش صنعت، در این تحقیق، آثار ناشی از ماموریت سازمان هایصنعتی-غیرصنعتی نیز، مورد توجه بوده است.نتایج تحقیق نشان می دهد که نوع ماموریتسازمان (اقتصادی-صنعتی و سیاسی-غیرصنعتی)در نهایتاز طریق سازه های میانجی همچون سبک رهبری، جو سازمانی،فرآیندها و ساختار سازمانی بر استقرار موفق نظام پیشنهادها تاثیر معنی دار دارد.در پایاننوشتاربر اساس نتایج تحقیق، الگوی آمادگی سنجی استقرار نظام پیشنهادها ارایه و پیشنهادهایی برای مدیران و نیز،پژوهش های بعدی ارایه شده است.
    کلیدواژگان: عوامل موفقیت، نظامپیشنهادها، سبک رهبری، جو سازمانی، ساختار و فرآیندهای سازمانی، ماموریت سازمانی، ماموریت صنعتی
|
  • Seid Heydar Mirfakhraddini, Seid Ali Mohammad Banifateme Pages 1-17

    production in most countries. Based on uncertain changes in the world, such industries should choose the most appropriate improvement programs for confirmation with such conditions. Because there are a lot of barriers to implementation of these programs, the purpose of this research is identifying and classification of these barriers. Based on this, at the first a lot of barriers related to SMEs and improvement programs from literature were identified and then screened based on experts opinions. The data were analyzed by confirmatory factor analyze in structural equations by EFQM in Amos. The result of this research showed that strategy, personnel, leadership, process and resources are 5 factors that categorize barriers respectively based on factor load. The results showed that EFQM is a good framework for categorizing these barriers in SMEs.

    Keywords: small, medium sized enterprises (SMEs), improvement programs, implementation barriers, EFQM, structural equation, Yazd
  • Seyed Hossein Razavi Hajiagha, Hadi Akrami, Shide Sadat Hashemi Pages 35-53
    Master production scheduling is a midterm phase in planning which translates the long term aggregate production planning to a plan which determines the scheduling and magnitude of different products production. This problem requires investigating a wide range of parameters about demand, manufacturing resource usage and costs. Uncertainty is an intrinsic characteristic of these parameters. In this paper, a model is developed for master production scheduling under uncertainty where demands are considered as stochastic variables, while cost and utilization parameters are expressed as fuzzy numbers. A hybrid approach is also proposed to solve the extended model. The application of the proposed method is examined in a numerical example.
    Keywords: Master production scheduling, Fuzzy demand, Fuzzy set theory, Interactive approach
  • Ali Mohtashami, Ali Fallahian, Najafabadi Pages 55-84
    In today’s competitive world, the organizations decide to establish competitive benefits by making benefit from management sciences. One of the most important management sciences arisen lots of so useful matters is the supply chain. The supply chain management is the evolved result of warehousing management and is regarded as one of the infrastructure and important concepts for implementing the career so that in many of them it is essentially tried to shorten the time between the customer’s order and the real time of delivering the goods. Cross docking is one of the most important alternatives for lowering the time in supply chain. The central aim of this paper is to focus on optimizing the planning of the trucks input and output aiming to minimize total time of operation inside the supply chain in designed model. Timing the transportation in this paper makes the time between sources and destinations, time of unloading and transferring the products minimized. To find the optimum answers to the question, genetic algorithms and the particle swarm optimization have been used. Then, these algorithms have been compared with the standards such as the implementation time and quality of answers with each other and then better algorithms in each standard identified.
    Keywords: supply chain management, cross docking, genetic algorithm, particle swarm optimization algorithm
  • Ali Rabbani, Habib Zare, Foroogh Behnia Pages 85-100
    the requirements for maintenance management have change drastically from the old concept of ‘fix-it-when-broken’ to a more complex approach, which entails adopting a maintenance strategy for a more integrated approach and alignment. This paper presents a Goal Programming (GP) approach to define the best strategies for the maintenance of some criticalpumps in a paper industry. For each pump failure mode, the model allows to take into account the maintenance policy burden in terms of inspection or repair and in terms of the manpower involved, linking them to efficiency-risk aspects quantified as in FMEA methodology through the use of the classic parameters occurrence (O), severity (S) and detectability (D), evaluated through an adequate application of the Analytic network process. (ANP) technique. An extended presentation of the data and results of the case analysed is proposed in order to show the characteristics and performance of this approach. The result is in the situation studied predictive and preventive maintenance obtain the best compromise between resource usage and reduction of failure effects. This fact is non-surprising since these policy allows failure prediction, thus providing the maintenance manager with useful information to limit the negative failure aspects.
    Keywords: Maintenance Strategies, Goal Programming, MADM, FMEA
  • Mohammad Mehdi Parhizkar, Ali Akbar Jokar, Vali Mohammad Darini Pages 101-125
    Identification of factors influencing on organizational innovation based on open innovation paradigm in publication industry was the main purpose of this study and open innovation approach was the main focus of this study. Mix method of Research was run and statistical publication in qualitative section was publication sector experts and universities faculty members was selected in order to implement the quantitative section. Sample size was 30 experts in qualitative section and 300 subject selected for quantitative section. Based on theoretical and practical literature, main factors such as structural, financial, environmental, and individual was identified and researcher made questionnaire including 60 item was develop and it’s reliability (α=0.89) and validity was approved. Data was analyzed by path analysis. Results showed that vary factors has important role in creating of open innovation in which the core competencies of human resource is more related to open innovation and accessing to bazaars was less related to open innovation.
    Keywords: innovation, Open Innovation, publication industry
  • Behrooz Rezaei Manesh, Jafar Ahangaran Pages 127-150
    Iranian managers in public organizations are generally motivated to introduce suggestion schemes in their organizations, which is also supported by laws and regulations. However our knowledge of key success factors is limited in terms of quality and quantity of previous research efforts. To fill the gap, this study adopting a survey methodology with a random sample of employees in public offices and organizations of Iran, investigated factors with a potential affect on the successful introduction of suggestion systems in the organizations. We were especially interested to investigate the role of organization mission (industrial vs. non-industrial), as the adoption of suggestion systems has been relatively in industrial organizations. Research results show that organization mission through intermediating variables such as leadership style, organizational culture, organizational structure and processes have indeed statistically meaningful effect on the success of suggestion systems. Based on the results of the research, a readiness assessment model is proposed and recommendations are made for application and further research.
    Keywords: Key Success Factors, Suggestions System, Leadership style, Organizational culture, Organizational Structure, Processes, Organizational Mission, Industrial Mission