فهرست مطالب

بحوث فی اللغه العربیه - سال پنجم شماره 1 (پیاپی 10، بهار و تابستان 1393)

نشریه بحوث فی اللغه العربیه
سال پنجم شماره 1 (پیاپی 10، بهار و تابستان 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/05/31
  • تعداد عناوین: 6
|
  • سمیه حسنعلیان صفحات 3-18
    در توجه دانشمندان به قرآن کریم از همان زمان نزول آن بر پیامبر اکرم (ص) هیچ شکی نیست و از موضوعاتی که توجهی ویژه به آن داشته اند نظم قرآن و ارتباط آن با مسئله اعجاز است که این مهم نزد عبد القاهر جرجانی نضج یافت و به کمال رسید؛ چه وی با نظر و بذل توجه به منابع قبل از خود منادی نظریه نظم شده، فلسفه آن را با اسلوب منطقی و فکر آگاهانه خود بیان داشته است. از این رهگذر مقاله حاضر با روش توصیفی تحلیلی ضمن اشاره به تعریف نظم و آراء علماء درباره آن به بررسی نظم در سوره غافر با توجه به اجزای سه گانه آن یعنی واژه، ترکیب نحوی، و معنا پرداخته است. مهم ترین یافته های پژوهش بیانگر آن است که هماهنگی در سطوح مختلف سوره از واژگان و ترکیب ها تا معانی ودلالت ها واضح و روشن بوده و انسجام کاملی در به کارگیری اسلوب های مختلف وجود دارد علاه بر اینکه تصاویر هنری همراه با تعابیر دقیق به سوره ویژگی خاص اعجازی را بخشیده است.
    کلیدواژگان: قرآن کریم، نظم، سوره غافر، اعجاز، هماهنگی
  • الهام صالحی نجف آبادی، منصوره زرکوب صفحات 19-32
    طنز یکی از غنی ترین انواع ادبی در ادبیات از جمله در ادبیات عربی است. ازجمله متون طنزآمیز ماندگار،فن مقامات است که بدیع الزمان همدانی ازپیش آهنگان آن است. یکی از مهمترین انواع طنز در مقامات همدانی تهکم و انواع آن است که این مقاله به بررسی آن می پردازد و نشان می دهد همدانی به عنوان یک طنز نویس پر طرفدار چگونه و با استفاده از چه مهارتهایی در خنداندن و جذب خواننده موفق بوده است.نگاه تیزبین او در تشخیص امراض اخلاقی مردم زمانه خود و انتخاب ماهرانه و تجویز انواع طنز به فراخور حال اقشار جامعه عباسی، طبیبی حاذق را ماند، یا معلمی عالم را،که همگان را به تاثیر نصایح غیر مستقیم طنز آمیز در تعلیم و تربیت آگاه می سازد. در این پژوهش دریافتیم که چون هدف همدانی اصلاح اجتماعی است بنابراین ریشخند اخلاقی در مقامات او زیاد است اما از ریشخند فردی استفاده نکرده است. در نهایت نیز موفق شدیم تعریفی از ریشخند انتقادی (التهکم الفکاهی) ارائه دهیم.
    کلیدواژگان: مقامات همدانی، انواع طنز، ریشخند اجتماعی، اخلاقی، ریشخند انتقادی
  • انسیه طالبی *، عباس طالب زاده صفحات 33-48
    للون دور خاص فی حیاه الناس منذ قدیم الزمن حتی یومنا هذا، ویستخدم الیوم علماء علم النفس الالوان للبحث عن مواصفات الناس النفسیه ومعرفتها.وفی ذلک یعتبر اختبار لوشر من افضل اختبارات علم النفس. وفی عالم الادب یری الشاعر و الکاتب طریقه تفکیره باختیار مفردات خاصه. بناء ذلک یقوم هذا البحث بدراسه ماهیه اختبار لوشر فی دیوان سمیح القاسم باحتساب عدد مرات تکرار الالوان فیه.
    یختص الحد الاقصی لتکرار الالوان باللون الاحمر، وهذا یدل علی رغبه الشاعرفی زعامه شعبه والنشاطات الثوریه، واللون الاسود هو الاختیار الثانی لهذا الشاعر الثوری فی الدفاع عن مظلومیه الشعب الفلسطینی إزاء ظلمه الصهاینه و ظلمهم. واللون الاخضر هو الاختیار الثالث لسمیح القاسم، وفی نظره لوشر لیس لهذا اللون اهمیه إذا کان فی البیت الثالث بین الاختیارات. واللون البنی هو اللون الاخیر بین الالوان الثمانیه. ویذهب لوشر إلی ان الفرد إذا جعل هذا اللون فی البیت الاخیر فهو یبحث عن الاستقلال، ویترک الهدوء الجمسی للوصول إلی هدفه وهو الاستقلال. و هذه المیزه من اهم مواصفات سمیح القاسم فی حیاته.
    کلیدواژگان: سمیح القاسم، لوشر، اللون، رقم تکرار، الشخصیه
  • حمدامین دلدارغفور * صفحات 49-70
    تتناول هذه الدراسه المشکل الدلالی عند الجبی فی کتابه شرح غریب الفاظ المدونه فی مصطلحات المالکیه، وتکونت من مقدمه وتمهید وثلاثه مباحث وخاتمه، تناول التمهید بیان المشکل الدلالی فی اللغه والاصطلاح، مع التعریف بکتاب المدونه فی الفقه المالکی، ودرس المبحث الاول الجبی ومنهجه وشخصیته فی کتابه، فی حین بین المبحث الثانی الفکر الدلالی عند الجبی، وتناول المبحث الثالث المصطلح والدلاله عنده، والظواهر اللغویه الوارده فی کتابه، وانتهی البحث بخاتمه لخص فی ها اهم النتائج.
    حاولت الدراسه بیان العلاقه بین الدراسات اللغویه والفقهیه، مع بیان منهج الجبی فی البحث عن الغریب فی مدلوله المعجمی واصطلاحه الفقهی، وقد ضم الجبی کتابه ذخیره دلالیه لغویه ثره تدل علی فکر لغوی من خلال نقده اللغوی ومعرفته بالواقع اللغوی الذی عاصره تصویبا واداء، فضلا عن ان کتابه حوی ظواهر لغویه کثیره، کما ضم کتابه تراثا لغویا ینبیء عن وجود جذور للمعجم اللغوی التاریخی.
    کلیدواژگان: المشکل الدلالی، لغه الفقه، غریب المدونه، الجبی
  • صلاح الدین عبدی *، جواد محمدزاده صفحات 71-88
    یتجلی ادب الشعراء الثلاثه ای احمد شوقی ومحمد الهراوی المصریین والشاعر الإیرانی عباس یمینی شریف فی ادب الاطفال؛ وهذا الادب یهتم بشریحه معینه من المجتمع إذ یاتی هذا النوع باسلوب بسیط ومشوق ویکون قوامه الکلمه الجمیله وعماده الخیال وغرضه إمتاع المتلقی الصغیر وتعلیمه وتهذیبه.
    وقد اعتمدت الدراسه کل الاعتماد علی دراسه النصوص الشعریه لهولاء الشعراء الثلاثه وعلی طاقه اللغه الشعریه وإمکانیاتها الفنیه والجمالیه والإبداعیه بمنهجیه الاسلوبیه المقارنه التی تعتمد علی اللغه، وتنبثق من مقارنه الادبین فی لغتین مختلفتین شانها کشان الادب المقارن غیر ان ترکیزها علی اللغه والاسلوب. وتدور الاسلوبیه المقارنه بداخل النص والادب المقارن بخارج النص.
    إن هولاء الشعراء تشابهوا فی إنشاد موضوع واحد فی شعرهم للاطفال وهو قصیده "الکتاب". وهذا البحث یعتمد علی دراسه القصیده وفق الاسلوبیه بمستویاتها الاربعه؛ ای المستوی الصوتی (الموسیقی الداخلیه والخارجیه) والمستوی الدلالی (تعالج فیه الوظائف الجمالیه) والمستوی النحوی والمستوی الفکری.وتدل النتائج ان من میزاتهم الشعریه فی المستوی الصوتی، التنسیق والتناغم بین الموسیقی الداخلیه والخارجیه وللتکرار بانماطه المختلفه دور خاص فی تحقیق الإیقاع الصوتی وتبیان الشعور النفسی. وفی المستوی الفکری کان مضمون شعرهم تربیه الطفل وتعلیمه وعاطفتهم هی الفخر والحب بالعلم. وفی المستوی الدلالی یتبین لنا ان الخیال فی شعر یمینی کان من نوع الخیال التالیفی فی حین یکون خیال شوقی ابتکاری وخیال الهراوی بیانی، کما ان هولاء الشعراء استعانوا بالصور الفنیه منها التشبی هات والاستعارات البسیطه، وسیله للتعبیر عن مشاعرهم واحاسیسهم، کما ان وحده الموضوع هی تربیه الطفل وتعلیمه وتقویه روح التضامن.
    کلیدواژگان: الاسلوبیه المقارنه، شعر الاطفال، شوقی، الهراوی، یمینی شریف
  • حسین کیانی *، سمانه قلاوند صفحات 89-104
    الاسلوبیه هی منهج نقدی تتمحور حول معطیات علم اللغه العام والبلاغه، وهی تتبع للظواهر اللغویه فی النص وتفسیر للسمات الجمالیه فی العمل الادبی ویبتنی تحلیلها علی ثلاثه عناصر هی: النص، والمبدع، والمتلقی. تعد الاسلوبیه إحدی تیارات الدراسات الادبیه فی العصر الحدیث التی قد اهتمت فی دراستها بالنص الادبی بتناول قیم اللغه والبعد الدلالی لها، وقیم الترکیب والبعد التعبیری فی ها وتلمس القیم الجمالیه والبعد التاثیری لها.
    وقد اتخذت هذه المقاله منهج الاسلوبیه الوصفیه اساسا فی دراستها وتطرقت إلی دراسه الظواهر الاسلوبیه الهامه فی سوره الانعام التی تعد من السور الطوال التی تتحدث عن العقیده وتنشد بجمیع الفاظها وعباراتها وصورها نشیدا واحدا وهو وحدانیه الله $ وحقانیته،معتمده علی المستوی البلاغی وتناولت بعد تبیین الاسس النظریه للبحث، الظواهر الاسلوبیه من خلال اسلوبیه التکرار، واسلوبیه التقدیم والتاخیر، واسلوبیه الاستفهام، واسلوبیه الالتفات، واسلوبیه الحوار.
    وصلت المقاله اخیرا إلی ان تکرار الظواهر الاسلوبیه آیه من الآیات الباهره للوحده العضویه والموضوعیه فی السوره المدروسه وان التقدیم والتاخیر من الظواهر الاسلوبیه البارزه فی ها وان الحوار الاسلوبی یعطی السوره جمالیتها التصویریه واللغویه وهو اداه فنیه لإنشاء العلاقه بین آیات السوره. والحق ان هذه الظواهر تتجسد فی النقطه المرکزیه للسوره وهی الجدال بین الشرک والإیمان.
    کلیدواژگان: الظواهر الاسلوبیه، سوره الانعام، التکرار، التقدیم والتاخیر، الاستفهام، الالتفات، الحوار
|
  • Pages 3-18
    No doupt that the Scientists Paid attention to Holy Quran since coming off the Prophet (pbuh) and the topic that they placed great care is Quranic system and its relationship with miracle that peaked when Abd _ alghaher Al _ Jorjani whome drew from all springs which preceded and called for system idea and Philosophized it by his Logical approach and Conscious Thought. Therefore this research aims to study this theory in Ghafir Sura، using descriptive analytical approach، referring to the definition of the systems and the most important views of the scientists، meditating in the three parts of the systems، namely: the words، compositions، meaning. The results of the study revealed that compatibility is clear in Sura in its different levels such as Words، compositions، and meaning. And there is Complete Harmony in Using different Styles As Well As The presence of Eloquence imagery Combined with the exact Expressions
    Keywords: Quran, system, Ghafir, Miracle, compatibility
  • Elham Salehinajafabadi, Mansureh Zarkoob Pages 19-32
    Humour is one of the richest literal kinds in literature including Arabic literature. One of the remainded humorous texts in Hamedani’s Maghamat is redicule and its kinds regarded in this article for studying and shows that how and by using what skills Hamedani as a popular humourist has been successful in making laugh and attracting the readers. His intelligent and sharp look in identifying the ethical maladies of his time people، masterful selection and prescribing types of humour as suitable for the classes of Abbassi’s society imply a skillful physician or a scholar teacher who informs the public of the indirect humourous advices effect in instruction and training. In this survey، we found out that as the Hamedani’s aim is to modify the society، the ethical ridicule in his Maghamat is a lot but he hasn’t applied the personal redicule. Finally، we succeeded in giving a definition of critical redicule (altahkomo-al-fokahi).
    Keywords: Hamedani's Maghamat, types of humour, social, ethical redicule, critical redicule
  • Ensieh Talebi*, Abbas Talebzadeh Pages 33-48
    Color had a special role in the human life. Today psychologists use colors to do researches and recognition of people''s mental characteristics. Luscher''s color test is further one of many well known tests. In the literature world a poet shows his way of thinking by using some special words. This research uses the Luscher color test and measures the person''s psychophysical state based on Samih Al-Ghasem''s color preferences. The red color has the most frequency in Samih Al-Ghasem''s book. It shows his interest in leading his nation and revolutionary affairs. The black color is the second choice of Samih، and it shows his fighting for oppressed Palestinians in front of oppression of Zionists. The third choice is the green color. Luscher argues if this color places in the third row it won''t be important anymore. The brown color is the last color in the preference colors of Samih. Luscher believes whenever a person chooses the gray color in the last row he looks for freedom، and for his end he doesn''t care about physical calmness. It is the real characters of Samih Al-Ghasem''s personality.
    Keywords: Samih Al Ghasem, Luscher, color, frequency, personality
  • Hamadameen Deldar Ghafur Pages 49-70
    This study addressed the semantic vagueness in AlJubby''s book (Sharih Ghareeb Alfath Almudawana) in Almaliki terms. It consists of introduction، preface، three sections، and conclusion. The preface stated the semantic obscurity in language and terminology with the definition of the book (Almudawana) in Maliki Fiqh. The first section studied Aljubby''s method and character in his book. The second section showed semantic thought in Aljubby''s terms. The third section dealt with Semantic and linguistic phenomenon mentioned in his book. The research ended with conclusion summarizing the results. The research tried to state the relationship between linguistic studies and jurisprudence; it also showed Aljubby''s approach in (Alfath an Ghareeb) in its lexical significance and jurisprudential terms. Aljubby added the book to his linguistic and lexical repertoire showing linguistic thought through linguistic criticism and his knowledge of linguistic reality in terms of aim and performance. Furthermore، the book encompassed many linguistic phenomena and he also displayed semantic efforts; it included linguistic legacy signaling the roots of linguistic historical lexicon.
    Keywords: semantic vagueness, Jurisprudence, Ghareeb Almudawwana, AlJubby
  • Salah Addin Abdi, Javad Mohammadzade Pages 71-88
    Stylistic is disclosure laws creativity in literary discourse structure. And case under limitation in the idea of interdependence between the texts and to look at the texts in interdependence to only Angle comparison especially as were texts between different languages and what it was limited in literary texts turned out to be working round will be the technical side of any aesthetic. This literature poets any three Ahmed Shawki and Mohamed Hrawi Egyptians and Iranian poet Abbas yamini Sharif appear in children''s literature; be texture، beautiful word baptism imagination and purpose of the enjoyment of the small receiver and educated and refined. This literature poets look alike poets sing one topic in their hair for children is «Alktab» models of pedagogy in their poets be of standard noodles in a level voice، coordination and harmony between the internal and external music And role of repetition with different check rhythm music and show a sense of psychological and the emphasis on meaning. Be guaranteed their poets raising a child and learned، passion is pride and love of science and learning. The imagination in the poet be kind of yamini imagination Altaleva in while an innovative Shawki’s imagination and fantasy Hrawi graph. The study of each relying on poetic texts for all three of them and the energy of poetic language and its technical and creative aesthetic and stylistic comparison methodology which is lean on comparison mainly her and emerged from the comparison in two languages literary two would different Comparative Literature but of its focus on language and style.
    Keywords: stylistic comparison, poet of Alktab, Shawki, Hirawi, yamini Sharif
  • Hosein Kiani *, Samane Ghalavand Pages 89-104
    Stylistics is one of the branches of literary criticism benefiting from linguistics and rhetoric to analyze the text and emphasizes on three essential elements namely text، writer and addressee in literary and critical examination of the work. An’âm (The Cattles) Surah is a the long Surah of Koran indicating mainly three columns of Islamic ideology and all the vocabulary and artistic images is a song to announce the unity of Allah and his rightfulness. This article has selected the An’âm Surah to analyze stylistics in order to show the beauties of the knowledge، expressions and miraculous rhetoric in it to be a useful step for more researches in line with new literary critics. Having focused on descriptive – stylistics analysis method the study examines the theoretical fundamentals and stylistics appearances after a short introduction; then it is the comparative research chapter namely examination of the most important stylistics appearances in the Surah through five items: repetition، priority and posteriority، interrogation، goodwill and conversation. Of the most important stylistics appearances in the Surah is repetition of the words، phrases and sentences which is a technical device to express the and emphasize on Allah’s unity. Priority and posteriority are of prominent appearances of stylistics in the Surah which are often useful in allocations and invitation to unity and is a very artistic method to create attempts in the Surah and the addressee’s mind. The conversation in the Surah is a technical device to show Allah’s rightfulness and his prophet’s and sometimes mixed with real images to create an effective method for preaching Islam and its confirmation by the pagans. It is obvious that all stylistics appearances are more present when the conflict between faith and paganism is designed in the Surah.
    Keywords: Stylistics appearances, An'âm Surah, repetition, priority, posteriority, interrogation, goodwill, conversation