فهرست مطالب

تدبیر - پیاپی 268 (آذر 1393)

نشریه تدبیر
پیاپی 268 (آذر 1393)

  • 64 صفحه، بهای روی جلد: 60,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1393/11/01
  • تعداد عناوین: 15
|
  • سرمقاله
  • جایزه ملی مدیریت انرژی مشوق صنعت برای بهینه سازی مصرف
    صفحه 2

    انرژی یکی از مهمترین نهاده های تولید و از عوامل اصلی توسعه است. اگرچه تامین امنیت عرضه انرژی در دنیا از مسایل استراتژیک پیش روی تمامی دولتهاست، لیکن ضروری است اهمیت مدیریت تقاضای انرژی نیز همانند مدیریت عرضه انرژی مورد توجه قرار گیرد. در حالی که در کشورمان طی سنوات گذشته، توجه غالب در جهت مدیریت عرضه انرژی بوده و مدیریت تقاضای انرژی کمتر مورد توجه جدی قرار گرفته است. مدیریت تقاضای انرژی و تلاش در جهت استفاده بهینه از منابع انرژی در تمامی کشورهای پیشرفته دنیا از مه مترین عوامل پیشرفت پایدار صنعتی بوده است. در عین حال، رابطه تنگاتنگ انرژی و محیط زیست، توجه به مقوله بهینه سازی مصرف انرژی را عمق بیشتری بخشیده است. قیمت پایین حاملهای انرژی در داخل کشور، یارانه پرداختی دولت، محدودیت منابع فسیلی، رشد بالای مصرف سالانه انواع حاملهای انرژی در ایران، عدم کارایی فنی و اقتصادی مصرف انرژی، امکان صادرات فرآورده های نفتی و مشکلات مرتبط با محیط زیست ناشی از مصرف غیرمنطقی و ناکارای سوخت، بهینه سازی مصرف انرژی در کشور را به یک ضرورت تبدیل کرده است. برای بسیاری از کشورها دهه های 1970 و 1980 ، دوره عطفی برای اعمال مدیریت بهتر و برنامه ریزی کارآمدتر برای مصرف انرژی در توسعه اقتصادی و بخشهای صنعتی، حمل و نقل و ساختمان بوده است. علت این امر و توجه خاص به مسایل صرفه جویی انرژی، تدوین سیاست ها و به کارگیری مکانیزمهای لازم برای این منظور، عمدتا ناشی از شوک اول نفتی، ضرور تهای تامین امنیت انرژی، افزایش قیمت حاملهای انرژی در سطح جهانی و اثرات مخرب زیست محیطی به کارگیری انرژی های فسیلی بوده است. اجرای صحیح و اصولی برنامه های بهینه سازی مصرف حامل های انرژی که آثار آن در تمامی زیربخشهای اقتصاد ملی و بهبود محیط زیست ملموس است، در تامین سیاستهای راهبردی کشور در سطوح ملی و بین المللی از نقش تعیین کنند های برخوردار است. ضرورت و اهمیت انرژی در ساختار و ثبات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور از یکسو و آگاهی از این نکته که منابع انرژی فسیلی پایان پذیر است از سوی دیگر، در چند سال گذشته، مبنای توجهات عمده و خاص به بهینه سازی مصرف انرژی بوده است. سیاستگذاری انرژی یکی از مهمترین ابزارهای مدیریت مصرف انرژی است که عموما در سه حوزه سیاستهای تشویقی، سیاستهای تنبیهی و سیاستهای آموزش و آگاه سازی دسته بندی می شود. حمایتهای دولت در قالب طرح یارانه سود تسهیلات و کمک بلاعوض در راستای سیاستهای تشویقی، اجرای استانداردهای معیار مصرف انرژی در بخشهای صنعتی و جریمه های مربوط به افزایش بهای حاملهای انرژی مصرفی در راستای سیاستهای تنبیهی، اطلاع رسانی و آموزشهای عمومی در راستای سیاستهای آموزش و آگاه سازی بوده است. "جایزه ملی مدیریت انرژی" تلفیقی از سیاستهای تشویقی، آموزشی و آگاه سازی است که دریافت آن توسط مصرف کنندگان انرژی، بسیار افتخارآمیز محسوب میشود.

  • میزگرد
  • یارانه سود تسهیلات برای برندگان جایزه ملی مدیریت انرژی
    صفحه 3

    معمولا سرانه مصرف انرژی در جوامع پیشرفته و توسعهی‌افته، به دلیل درآمد سرانه بالا و برخورداری از دستگا ه ها و تجهیزات متنوع انرژی بر بیشتر است. در عین حال، در این کشورها افزایش بهره وری طی چند دهه اخیر منجر به تعدیل مصرف انرژی شده است. بر اساس آخرین اطلاعات ترازنامه انرژی منتشر شده در کشور)سال 1391 (، سرانه مصرف گاز طبیعی، نفت خام و فرآورده های نفتی ایران به ترتیب 6 و 1/6 برابر متوسط مصرف سرانه جهانی است. همچنین، سرانه مصرف نهایی انرژی ایران در بخشهای کشاورزی؛ خانگی، عمومی، تجاری؛ صنعت و حمل و نقل به ترتیب 3/ 3، 9/ 1، 5/ 1 و 5/ 1 برابر متوسط جهانی است و 5/ 1 برابر بودن شدت انرژی ایران نسبت به متوسط جهانی نیز حایز اهمیت است. این امر از بهره وری پا یین در بهره برداری، مصرف بالای انرژی و استفاده از کالاها و خدمات انرژی بر ناشی می شود. مصرف سرانه انرژی در کشورهایی نظیر ترکیه، هند، چین و هنگک نگ، پاکستان، آفریقا، ونزویلا، کشورهای آسیایی غیر OECD)بدون چین(و منطقه خاورمیانه از ایران پا یی نتر است. با ابلاغ "سیاستهای کلی اصلاح الگوی مصرف" و "سیاس سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی" از سوی مقام معظم رهبری و نیز با تصویب "قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی" در مجلس شورای اسلامی، زمینه برای برداشتن گامهای اساسی به منظور اصلاح روند مصرف انرژی کشور مساعد شده است. لذا میبایست در کنار سیاستهای تنبیهی از سیاستهای تشویقی، آموزش و آگاهسازی نیز بهره برد تا گامهای بزرگی به منظور فرهنگسازی و ایجاد انگیزه برای فعالیتهای بهینه سازی انرژی در کشور برداشته شود. سازمان مدیریت صنعتی با درک این ضرورتها، پس از مذاکره با "شرکت بهینه سازی مصرف سوخت"، "سازمان بهره وری انرژی ایران" و "ستاد بهینه سازی انرژی و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری" تفاهم نامه چهارجانبه "طراحی و اجرای نظام جایزه ملی مدیریت انرژی" را به امضا رساند و در شهریور ماه 1393 ، در همایش بین المللی انرژی، توسط وزیر نیرو از این طرح ملی رونمایی شد. تدبیر در میزگرد این ماه، با دعوت از نمایندگان سازمانهای مذکور، به بررسی اهمیت موضوع مدیریت انرژی و ابعاد مختلف محتوایی و اجرایی "جایزه ملی مدیریت انرژی" پرداخته است. امید شاکری: رییس پژوهش و فناوری شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و عضو کمیته راهبری و رییس کمیته علمی جایزه ملی مدیریت انرژی به نمایندگی از ستاد بهینه سازی انرژی و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حمیدرضا بابایی: عضو کمیته علمی و رییس گروه طراحی و توسعه جایزه ملی مدیریت انرژی به نمایندگی از سازمان مدیریت صنعتی محمدحسن زربخش: مدیر دفتر آموزش و اطلاع رسانی سابا و عضو کمیته راهبری جایزه ملی مدیریت انرژی به نمایندگی از سازمان بهره وری انرژی پریچهر قزلباش: مدیرکل نظارت بر اجرای استانداردهای معیار مصرف انرژی سازمان ملی استاندارد ایران و عضو کمیته علمی جایزه ملی مدیریت انرژی به نمایندگی از سازمان ملی استاندارد ایران مالک شریعتی نیاسر: دبیر اجرایی جایزه ملی مدیریت انرژی به نمایندگی از سازمان مدیریت صنعتی و دبیر میزگرد.

  • گفت و گو
  • واقعی شدن قیمت انرژی در بازار آزاد راهکار کاهش شدت انرژی در کشور
    صفحه 11

    تاسیس مراکز پژوهشی به عنوان حلقه رابط بین دانشگاه، صنعت و نهادهای تصمیم ساز، سابقه دیرپایی در جهان دارد. در حوزه انرژی، موسسات معتبری در جهان وجود دارند که بدنه دانشی لازم رابرای تصمیم گیری های کلان انرژی کشورهایشان فراهم می کنند. اگر مدیریت انرژی را به درختی تشبیه کنیم و باروری و سر زندگی این درخت را به معنای مدیریت بهینه انرژی اینگونه موسسات ریشه در خت انرژی هستند که هرچه قوی تر و گسترده تر باشند، درخت تناورتر و شاداب تر می شود. موسسه پژوهش در مدیریت و برنامه ریزی انرژی، با هدف کلی توسعه فعالیت های پژوهشی و آموزشی در زمینه های مختلف برنامه ریزی و مدیریت سیستم انرژی در سطح پیشرفته جهانی با بهره گیری از توانایی های پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران و امکانات وزارت نیرو به عنوان یک موسسه تحقیقاتی مستقل در جهت تامین نیازهای تحقیقاتی و مطالعاتی بخش انرژی کشور در سال 1382 بنا شده است...

  • مقاله
  • جایزه ملی مدیریت انرژی و فرایند اجرایی آن
    مالک شریعتی نیاسر صفحه 15

    بر اساس آخرین ترازنامه انرژی منتشر شده کشور و مبتنی بر آمارهای بین المللی، "مصرف سرانه انرژی" در جمهوری اسلامی ایران بیش از 5 برابر کشورهایی مانند هند، پاکستان و کمی کمتر از دو برابر چین است. همچنین، کشورهایی همچون کره و ژاپن که تولید ناخالص داخلی آنها چندین برابر ایران است، مصرف سرانه شان تنها بین 16 تا 26 درصد بیشتر از ایران است. به طور کلی، هر فرد ایرانی 68 درصد بیشتر از متوسط جهان انرژی مصرف میکند. همچنین، بر اساس منابع آماری داخلی، در سال 1389 ، با اجرای طرح هدفمندسازی یارانه ها و افزایش یکباره قیمت حاملهای انرژی، مصرف سرانه به مقدار جزیی کاهش یافته، اما در سال 1390 ، مجددا رو به افزایش گذاشته است. معنای دیگر این سخن آن است که اگر الگوی مصرف انرژی در کشور اصلاح نشود، اعمال سیاستهای قیمتی و جریمه ای کارایی بلندمدتی نخواهد داشت. با توجه به محدودیت جدی ذخایر نفتی کشور، خصوصا در مخازن مشترک و نیز میزان رشد مایو سکننده شدت انرژی 2، می توان پیشبینی کرد تا پایان افق چشم انداز 1404 ، آتشفشانی مهیب صنعت نفت ایران را با لایه ای ضخیم از خاکستر خواهد پوشاند: میزان صادرات خالص نفت خام ایران)با در نظر گرفتن سوآپ احتمالی(صفر و ایران واردکننده نفت خام خواهد شد. البته هرچه شدت انرژی را بیشتر کنترل کنیم و فناوری های انرژی کارآمدتری را به کار گیریم، این تهدید دیرتر عملی خواهد شد، اما به هرحال، این حادثه روی خواهد داد.

  • آینده نگری پروژه های نیروگاهی کشور برای مدیریت بهینه انرژی
    مجید عمیدپور، محمدصادق کچویی صفحه 20

    در این مقاله، با مطالعه وضعیت فعلی عرضه و تقاضای انرژی الکتریکی در ایران، روندهای محتمل برای آینده تولید برق در کشور بررسی و پاسخهای محتمل برای این پرسش واکاوی میگردد که “تقاضای آینده برق چه مقدار است و چه زمانی، چه نیروگاه هایی و با چه ظرفیتی باید ساخته شود تا بتوان تقاضای برق را به نحو مطلوب و با در نظر گرفتن تمام شرایط اقتصادی و زیست محیطی تامین کرد؟” در این راستا، به کمک روش های اقتصادسنجی، مدل تقاضای برق برآورد و در سه سناریو تا سال 1420 ، تقاضای برق تخمین زده میشود. همچنین، سمت عرضه به کمک نر مافزار LEAP برای 30 سال آینده شبیه سازی شده است و سناریوهای مختلفی برای قیمت سوخت نیروگاه ها، واردات و صادرات برق و توسعه انواع فناوریهای تولید انرژی طراحی میشود.

  • افسانه ها و واقعیت های فناوری های پاک
    ترجمه: علی فرقانی صفحه 24

    جهان در آستانه تحول در منابع انرژی قرار دارد. فناوری اطلاعات، نانوفناوری، علم مواد و زیست شناسی ب هطور بنیادین بازدهی منابع انرژی را افزایش خواهند داد. نتیجه این تغییر، یک انقلاب صنعتی جدید خواهد بود که می تواند رشد اقتصادی شدیدی را با هزینه های محیطی کمتر از گذشته به ارمغان آورد. این رشد به واسطه بهره گیری گسترده از فناوری های بهتر و پاک تر و استقرار مدل های مناسب تر کسب وکار میسر می شود. اما فناوری پاک اخیرا با چالش هایی مواجه شده است که این پیش بینی ها را غیرواقعی جلوه می دهند. در چند سال گذشته، شاخص سهام بسیاری از فناوری های پاک عملکرد ضعیفی داشته اند.

  • استراتژی به کجا می رود؟
    ترجمه: زهرا بدلی صفحه 27

    تاکید بر فرصتهایی برای نوآوری در جهان در حال تغییر، تبادل نظر شد. در طول 50 سال گذشته، تیوری و اجرای استراتژی کسب و کار در معرض انواع تغییرات بوده است. در دهه 1960 ، استراتژی تا حد زیادی همسان با برنامه ریزی شرکتها در نظر گرفته میشد. در دهه 1970 ، بر اهمیت تنوع و برنامه ریزی پرتفولیو تمرکز شد. در دهه 1980 ، تمرکز به اقتصاد جذابیت صنعت و زنجیره ارزش منتقل شد و در دهه 1990 ، توجه به شایستگیهای کلیدی اهمیتی یافت. اخیرا، شاغلان و دانشگاهیان به طور یکسان با تاثیر رشد سریع بازار و تغییرات تکنولوژیکی، رشد ریسک خارجی و ظهور داده های بزرگ بر استراتژی دست و پنجه نرم میکنند. بعد آن نوبت به چه چیزی است؟ چارچوب ها و ابزارهای موجود تا چه میزان برای نیازهای رهبرانی که به دنبال توسعه و پیاده سازی استراتژی های برنده هستند، مفیدند؟ سهم نسبی دانشگاهیان و شاغلان در کمک به این تکامل باید چقدر باشد؟ در ماه مارس 2014 ، فصلنامه مک کینزی با گروه منحصر به فردی از کارشناسان جلسه ای تشکیل داد و چشم انداز رقابتی و مکمل مرتبط با این مسایل را به بحث گذاشت. برآیند نظرات صاحب نظران این بود که استراتژی، یک حوزه پرنوسان است که فرصتهای بسیاری برای خلق بینش های نو درون آن وجود دارد. همچنین، در این حوزه همچنان یک کار ناتمام وجود دارد و آن، حصول اطمینان از این موضوع است که آیا جنبه های انسانی تصمیم گیری استراتژ یک به اندازه کافی مورد توجه قرار گرفته اند؟ در ادامه نکات برجست های از این بحث و گفت و گو با حضور پنج شاغل، پنج استاد از مدرسه کسب و کار و پنج تن از رهبران فعلی یا سابق م یک‌کنزی) McKinsey’s Strategy Practice (از جمله فرد گلاک، بنیانگذار آن، ارایه می شود.

  • اخلاق در حرفه حسابداری: چالش ها و راهکارها
    حسن همتی، محمد حیدری صفحه 33

    وقوع رسوایی های متعدد مالی در سالهای اخیر، به ویژه بعد از سال 2002 در کشورهای توسعه یافته، سبب شد تا تصویری که از حرفه حسابداری به عنوان یک سیستم اطلاعاتی، زبان تجارت و بیان کننده واقعیتهای اقتصادی در جوامع و اذهان عموم مردم شکل گرفته بود، مورد تردید قرار گیرد و به جای آن حسابداری به صورت یک جعبه جادویی، ابزاری برای توجیه و مخدوش نمودن واقعیت های اقتصادی به جامعه معرفی شود. اگرچه اعتبار حرفه حسابداری پس از وقوع رسوایی های مالی در میان مردم کاهش پیدا کرد، اما فرصتی را برای انجمنها و نهادهای حرف های حسابداری پدید آورد تا با بازنگری در اصول و قواعد فنی، آیین رفتار حرفه ای و چارچوب های اخلاقی، خلاهای قانونی و اخلاقی حرفه حسابداری را مورد بررسی قرار دهند و با تصویب قوانین جدید و به کارگیری شیوه های جدید در آموزش حسابداری، زمینه های شکل گیری رسوایی های مالی دیگر را از بین ببرند.

  • برنامه های توسعه رهبری کلاس جهانی
    محمد جواد ثابت صفحه 40

    ین مقاله به بررسی برنامه های توسعه رهبری در کلاس جهانی می پردازد و سه نیروی اصلی که باعث تحول در برنامه های توسعه رهبری شده را ردیابی میکند. سپس، نه اصل مشترک حاکم بر طراحی این برنامه ها شرح داده می شود و هفت عنصری که تمام برنامه های مورد مطالعه در آ نها با هم مشترک اند نیز برشمرده خواهد شد. همچنین، این مقاله برگرفته از مطالعه شرکت مشاوره مدیریت برتلسمن استی فتانگ بر روی برنامه ها و رویکردهای توسعه رهبری در ایالات متحده، آلمان و چند کشور منتخب اروپایی در سال 2010 است)این مطالعه با هدف هدایت برنامه های توسعه رهبری در کشور آلمان انجام شده است.

  • کسب و کار
  • استراتژی نمرده است
    علی نعمتی شهاب صفحه 45

    استراتژی، تفکر و روش رسیدن به اهداف بلندمدت است. استراتژی به ما می گوید که در پایان مسیر چه چیزی در انتظار ماست و اصلا مسیری که باید طی کنیم، کدام است؟ استراتژی شبیه یک قطبنماست. شاید هم شبیه یک منشور باشد؛ منشوری که نور نامشخص تابیده شده از دالان پیش روی زندگی و کسب و کار را به نورهای مریی میشکند. مدیران با کمک گرفتن از استراتژی میتوانند مسیر پیش روی خود و کسب وکارشان را مشخص کنند و سپس، در آن مسیر به سوی دستیابی به چش مانداز و اهداف سازمانیشان پیش بروند.

  • مسئولیت اجتماعی
  • مصرف پایدار، خدمات مشتریان و رسیدگی به شکایت
    مژده قنبری، نویدرضا قنات آبادی، هامون طهماسبی صفحه 47

    دامنه مسئولیت اجتماعی شرکتها هر روز گسترده تر میشود. بر اساس استاندارد بین المللی ایزو 26000 ، شرکتها موظف اند به مشتریان و مصرف کنندگان با هدف درک تاثیر انتخاب محصولات و خدمات بر رفاه خود و محیط زیست آموزش دهند. همچنین این استاندارد، موازینی را برای پاسخگویی به مشتریان، ضمانت محصولات و رسیدگی به شکایات مصرف کنندگان وضع کرده است. در این شماره، مسئولیت اجتماعی شرکت در سه حوزه مصرف پایدار، خدمات مشتریان و رسیدگی به شکایات آنان، و آموزش و آگاهی، بر اساس استاندارد مذکور، بررسی میشود.

  • گزارش
  • کلید معمای توسعه منابع انسانی در دست مدیران ارشد / گزارش دهمین کنفرانس توسعه منابع انسانی
    صفحه 49

    به موازات تغییر مزیت رقابتی سازمان از دارایی های ملموس به دانش و نوآوری، نقش واحدهای منابع انسانی از قالب سنتی مدیریت پرسنلی بیرون آمده و به شریک استراتژیک کسب وکار تغییر یافته است. امروزه، دغدغه بزرگ سازمان ها همراستا و هم افزا کردن استراتژیهای کسب وکار و منابع انسانی است تا منابع انسانی برای سازمان ارزش آفرین شوند. دهمین کنفرانس توسعه منابع انسانی، با شعار و محوریت "مدیریت منابع انسانی، مسئولیت مشترک همه مدیران"، در آبان ماه در حالی برگزار شد که به گفته فعالان حوزه منابع انسانی، دوره های پیشین آن نقش مهمی در معرفی مفاهیم نوین و نهادینه سازی فرهنگ نوین منابع انسانی در کشور داشته است. انتخاب این محور به آن سبب بود تا مدیران و متخصصان حوزه منابع انسانی و مدیران ارشد سازمان ها را از تحولی بزرگ در حوزه منابع انسانی آگاه سازد: حوزه منابع انسانی بند کارکردهای سنتی را در هم تنیده، از اتاق پشتی بیرون آمده و راه خود را به سمت اتاق مدیران ارشد باز کرده است. آنچه در پی می آید، خلاصه ای از سخنرانی ها و نشست های روز نخست این ک نفرانس است که با حضور بیش از 1200 نفر از مدیران ارشد، مدیران منابع انسانی و متخصصان این حوزه از سازمان ها و شرکت های دولتی و خصوصی در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد. سخنرانان این کنفرانس همگی بر این اصل تاکید کردند که وقت آن رسیده که سازمان ها و مدیران ارشد، حوزه منابع انسانی را با عینکی جدید ببینند و فراهم کردن این عینک، بر عهده مدیران منابع انسانی است.

  • فرصت های تامین مالی در بازار سرمایه کشور / گزارش: در خانه مدیران سازمان مدیریت صنعتی بررسی شد
    صفحه 58

    با توجه به این اصل که انتقال وجوه میان واحدهای اقتصادی، نقش اساسی در بخش مالی اقتصاد محسوب میشود و واحدهای اقتصادی متشکل از گروه های دارای پس انداز و واحدهای سرمایه گذاری هستند، م یتوان گفت که نقش بازارهای مالی، پیوند این دو گروه با یکدیگر و یافتن راهکارهایی است تا وجوه از واحدهای دارای مازاد پس انداز به واحدهای مواجه با کمبود منابع یا کسری پس انداز انتقال یابد. بدیهی است که تاثیر این نقل وانتقال وجوه، فراهم آوردن امکانات سرمایه گذاری مولد است. بنابراین، درصورت نبود یا وجود ضعف در بازارهای مالی امکان تحقق سرمایه گذاری های مولد در سطح وسیع اقتصادی فراهم نخواهد شد، زیرا معمولا امکان خرید و فروش سهام ، کالا یا هر محصول قابل تبادل برای مشارکت کنندگان با هزینه های پایین از طریق بازار های مالی فراهم می شود. از سوی دیگر، بازارهای مالی نیز علاوه بر تفکیک ریسک اشتغال و سرمایه گذاری، افراد را در ایجاد تنوع در سرمایه گذاری توانمند می کنند که ایجاد تنوع در سبد دارایی منجر به کاهش ریسک خواهد شد، زیرا کل ریسک به این علت کاهش می یابد که زیان در بعضی از سرمایه گذاری ها توسط منافع ناشی از سایر سرمایه گذاری ها جبران میشود. این بازارها همچنین ریسک عدم نقدشوندگی را کاهش م یدهند. به طور کلی، وظیفه بازارهای مالی، گردآوری خریداران و فروشندگان علاق همند به مشارکت در بازار است. در واقع، تمامی بازارهای مالی در پی گردآوری سرمایه و برقراری ارتباط میان جویندگان سرمایه یا قر ضگیرندگان و سرمای هداران یا قرض دهندگان هستند. در این میان، ابزا رهایی در بازا رهای سرمایه وجود دارد که با کاربر دهای گسترد های که دارند، امکان سرمای هگذار یهای مناسب را برای سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی جوامع فراهم میآورند که میتوان به یک نمونه آن یعنی بورس اوراق بهادار اشاره کرد که بازاری متشکل و رسمی در محیط سرمایه گذاری است. در این محیط، خرید و فروش سهام شرکتهای ااوراق قرضه دولتی یا موسسات معتبر خصوصی، تحت ضوابط و قوانین و مقررات خاصی انجام میشود. مشخصه مهم بورس اوراق بهادار، حمایت قانون از صاحبان پس اندازها و سرمایه های راکد و الزامات قانونی برای متقاضیان سرمایه است. با توجه به این موضوع و به منظور آشنایی با بازارهای مالی و روش های تامین مالی از طریق بازار سرمایه و نیز آشنایی با فرصت های سرمایه گذاری، خانه مدیران سازمان مدیریت صنعتی با برگزاری نشستی با سخنرانی دکتر علی سنگینیان، مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امین و با حضور مدیران اجرایی حوزه صنعت و اقتصاد، روندهای سرمایه گذاری در بخش تامین مالی در بازارهای ایران را مورد کنکاش قرار داد.

  • نگاهی دیگر
    صفحه 62
  • معرفی کتاب
    صفحه 63