فهرست مطالب

نقد و نظر - سال هجدهم شماره 3 (پیاپی 71، پاییز 1392)

فصلنامه نقد و نظر
سال هجدهم شماره 3 (پیاپی 71، پاییز 1392)

  • بهای روی جلد: 50,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1392/08/22
  • تعداد عناوین: 7
|
  • محمد سعیدی مهر*، داوود حسینی، نرگس کریمی واقف صفحه 2
    تعریف سنتی مفهوم معرفت عبارت است از «باور صادق موجه». مفهوم «تصدیق یقینی» که در عبارات ابن سینا معادل علم تصدیقی دانسته شده است، مولفه های تقریبا مشابهی با مفهوم معرفت گزاره ای دارد. از نظر ابن سینا تصدیق یقینی یا همان علم تصدیقی عبارت است از تصدیق یک قضیه به سبب علم به علت موجبه صدق آن قضیه. علت صدق قضایای یقینی بدیهی درون این قضایا، و علت صدق قضایای یقینی نظری بیرون از این قضایا است. همچنین در این تعریف ابن سینا تقریر ویژه ای از شرط توجیه دارد. توجیه در تحلیل او نوعی از خطاناپذیری است؛ به گونه ای که باورهای موجه کاذب امکان ورود به مصداق های علم تصدیقی را ندارند.
    کلیدواژگان: معرفت، علم، توجیه، تصدیق یقینی و ابن سینا
  • منصور نصیری* صفحه 22
    سادگی یکی از مهم ترین معیارهایی است که در فلسفه علم برای ارزیابی نظریه های علمی و ترجیح آنها بر یکدیگر به کار می رود. امروزه برخی از فیلسوفان دین، مانند سوئینبرن با سرخوردگی از استدلال های قیاسی و ترجیح استدلال های استقرایی برای تایید خداباوری، کوشیده اند معیارهای مطرح در ارزیابی نظریه های علمی، از جمله معیار سادگی را برای ارزیابی خداباوری در برابر نظریه های رقیبی همچون طبیعت گرایی یا انسان گرایی به کار گیرند. در این مقاله، این تلاش را تبیین و بررسی و نقد کرده ایم. اشکال های مطرح در این رویکرد را در سه دسته اصلی آورده ایم. بی گمان این گام در مراحل آغازین است و هرچند تلاش کسانی مانند سوئینبرن بی نقص نیست، می توان در مراحل بعدی این بحث را غنی تر کرد.
    کلیدواژگان: سادگی، اصل سادگی، اثبات خداباوری، عقلانیت خداباوری و سوئینبرن
  • محمد هانی جعفریان*، میر سعید موسوی کریمی صفحه 51
    این مقاله در نظر دارد با بررسی گستره شمول توانایی معرفتی شهود عقلی در رسائل مشرقی ابن سینا نشان دهد که چه دسته ای از افراد جزو واجدان توانایی معرفتی شهود عقلی هستند و (به قول ابن سینا در داستان رساله الطیر) در جرگه «برادران حقیقت» وارد می شوند و چه دسته ای از افراد فاقد این نوع توانایی معرفتی اند. بر این اساس، نخست می کوشیم در این رساله ها مخاطبان داستان های مشرقی را شناسایی کنیم و سپس با بررسی محدوده شمول شهود عقلی نشان دهیم که در رسائل مشرقی تنها عارفان به طور قطع جزو دارندگان این توانایی معرفتی قلمداد شده اند و حضور دیگران در جرگه برادران «حقیقت منتفی» است.
    کلیدواژگان: ابن سینا، رسائل مشرقی، اخلاق مشرقی، شهود عقلی وعرفان
  • سیاوش جمادی* صفحه 65
    زیر عنوان آثار هنری، آثاری آفریده شده و می شوند که نه شمارش پذیرند و نه عمر کسی کفاف می دهد تا همه را بخواند و ببیند و بشنود. فلسفه هنر و حسانیات، هنر و امر زیبا را به لحاظ ماهیت، خاستگاه، تاثیر، شرایط ذاتی و التزام به حقیقت موضوع بررسی قرار داده اند.
    در این مقاله، عمده ترین نظریه های فلسفی در باب هنر بهاجمال بررسی شده اند. تولستوی، کانت، هگل، هایدگر و آدرنو هر یک به هنر و امر زیبا نگرشی دارند. یکی هنر را خودآیین و دیگری آن را روح محسوس گشته می داند. هایدگر بر ظهور حقیقت در کار هنری تاکید دارد و تولستوی هنر را به رسالتی فرا می خواند. مرور مقایسه ای این نگرش ها، تمهیدی برای پاسخ به این پرسش است که آیا هنر فی نفسه حقیقت را در صورتی محسوس متعین می کند؟ آنچه از آن دفاع کرده ایم آن است که اگر فلسفه هنر اعتنایی نیز به آثار هنری و ملاک گرفتن آنها داشته باشد، پاسخ منفی است؛ در واقع، گوش هنرمندان چندان بدهکار نظریه پردازی های فلسفی و زیبایی شناختی نبوده است. آنان در خطاب به ادراک حسی یعنی طرز بیان هنر مشترک بوده اند، اما در مضمون یا درون مایه التزامی نداشته اند، مگر بنا به خواستی بیرونی (مثلا هنر سوسیالیستی). سرچشمه ابداع در هنر آزادی بوده است. سرانجام، این مسئله به خواننده واگذار می شود که آیا می توان بی توجه به آثاری که با عنوان هنر آفریده می شوند، درباره هنر نظریه پردازی کرد؟
    کلیدواژگان: استتیک (زیبایی شناسی یا حسانیات)، ادراک حسی، دیالکتیک هگلی و دیالکتیک منفی
  • حسن مهرنیا* صفحه 88
    یکی از مهم ترین مباحث مطرح در طول تاریخ تفکر بشری، مقوله دین و یکی از و تاثیرگذارترین فیلسوفان در تفکر غرب ایمانوئل کانت است. کانت در بسیاری از حوزه های دانش بشری، از جمله حوزه دین تاثیرگذار بوده است. پس از وی از آرای دینی ایشان تفسیرهای گوناگونی شده است که برخی از این برداشت ها با سوء فهم هایی نیز همراه بوده است. نویسنده در این مقاله با بررسی دقیق نظام فکری- فلسفی کانت بر آن است که تفکر دینی وی در مجموع دارای دو مرحله سلبی و ایجابی است. او در نقد اول و تمهیدات که دیدگاه معرفت شناسانه خود را ارائه می دهد و در پی محدود کردن عقل است تا به زعم خویش جایی برای دین باز کرده باشد، دیدگاه سلبی خود را عرضه کرده و مفاهیم اساسی خدا، نفس و اراده را در حوزه عقل نظری اثبات ناپذیر می داند، اما در نقد دوم با گرایش به سمت اخلاق و اولویت بخشی به آن، با ارائه دیدگاه ایجابی خود، دین را تابع اخلاق قرار می دهد؛ اندیشه ای که راه را به سمت سکولاریسم گشوده و تعطیلی عقل و خردورزی را در پی داشته است. از این رو، نویسنده کوشیده است ضمن نشان دادن مبانی نادرست فکری که ایشان را به نقد دین واداشته است، ضعف های نظریه دینی کانت را نیز بررسی کند.
    کلیدواژگان: دین، اخلاق، عقل نظری، عقل عملی، الهیات و خدا
  • منصور نصیری*، محدثه شریفیان صفحه 109
    با وجود آنکه آلبر کامو، انسان را تنها موجود با ارزش می داند، ولی افق دید و دایره معرفتی محدودی برای او تعریف می کند. از نگاه کامو عقل انسان قادر به ورود در برخی حیطه ها، به ویژه جهان ماورای طبیعت نیست. به باور او جهان گزافه است و زندگی انسان مدرن نیز فاقد ارزش و معناست. او با پیش فرض عدم وجود خدا، محدودیت عقل و پوچی زندگی به افق معرفتی ای می رسد که به گمان خودش بهترین راه حل برای معنادار کردن زندگی است. در این مقاله پس از بیان رویکردهای موجود درباره معنای زندگی، رویکرد آلبر کامو را در زیر چهار عنوان کلی بیان خواهیم کرد و سپس در بخش پایانی مقاله، به بررسی و نقد دیدگاه او خواهیم پرداخت. مهم ترین مبنای کامو، نگاه تجربه گرایانه و مادی انگارانه اوست که به محدودیت های وجودشناختی و معرفت شناختی اندیشه بشری انجامیده است. از همین رو، وی در بعد وجودشناختی، وجود جهان ماورای ماده و در بخش معرفت شناختی، وجود معرفت های غیرحسی را انکار کرده است. بر همین اساس، به طور عمده نقدهای وارد بر دیدگاه او معطوف به نقد این مبنای انحصارگرایانه اوست.
    کلیدواژگان: آلبر کامو، معنای زندگی، پوچی و گزاف بودن جهان
  • مهدیه سادات مستقیمی*، طاهره قره چایی صفحه 136
    نظریه امام خمینی (ره) درباره نحوه زنده انگاری موجودات ظرفیتی دارد که می تواند سریان حیات، ادراک، حرکت، اراده و نطق را در جمیع ذرات کائنات حتی جمادات به اثبات رساند. مبانی امام(ره) در حوزه زبان قرآن بسان قاعده وضع الفاظ برای روح معنا، زمینه ساز برداشت های تاویلی تفسیری ویژه ای در زمینه تثبیت حیات و نطق موجودات می شود که می تواند به مثابه ادله قرآنی برای نظریات ایشان محسوب گردد. از سوی دیگر، مبانی فلسفی عرفانی این حکیم عارف همچون عینیت حیات با علم و قدرت، حرکت جوهری، وجود منبسط و سریان عشق در ذرات کائنات... از زیر ساخت های فکری و ادله اثبات کننده سویه های این نظریه هستند.
    کلیدواژگان: امام خمینی(ره)، زبان قرآن، حیات، نطق، اراده، حرکت و جمادات
|
  • Mohammad Saeedimehr*, Davood Hoseini, Narges Karimi Page 2
    The traditional tripartite analysis of knowledge is “Justified True Belief”. On the other hand, the concept of “al-tasdiq al-yaqini” – i.e. propositional certainty- in Avicenna, known as “al-ilm al-yaqini” has components very similar to those of propositional knowledge in current epistemology. According to Avicenna, “al-tasdiq al-yaqini” is the confirmation of the truth of a given proposition in virtue of knowing the necessitating cause of that proposition. Therefore, the cause of the truth of a certain self-evident proposition is inside the proposition, and that of a certain theoretical proposition is something outer. Also in the case of “Tasdiq Al Yaqini”, he has his own explanation of the structure of justification- which is one of the three conditions of knowledge. Justification in Avicenna is an ilk of infallibilism in a way that justified false beliefs are not, in his view, instances of "al-ilm al-tasdiqi".
    Keywords: Knowledge, Justification, al, tasdiq al yaqini, Avicenna
  • Mansour Nasiri* Page 22
    Simplicity is one of the most important criteria for the evaluation of scientific theories in the philosophy of science. Today some philosophers of religion, such as Swinburne, have retreated from deductive arguments for God and sought to appeal to inductive arguments for theism. Thus they have employed the criterion of simplicity for the evaluation of theism in contrast with rival theories such as naturalism or humanism. In this paper, I criticize such attempts—I have categorized the objections into three groups. There is no doubt that such attempts are still in their beginnings and they might be improved in order to resist the objections.
    Keywords: Simplicity, The Principle of Simplicity, Argument for Theism, Rationality of Theism, Swinburne
  • Muhammad Hani Jafarian*, Mir Saeed Mousavi Karimi Page 51
    Considering the scope of the epistemic capacities of intellectual intuitions in Ibn Sina's Oriential Essays (Al-rasaʾil al-mashriqiyya), we seek to show why group of people possess the epistemic capacity of intellectual intuition (and to use Ibn Sina's own words in Risala al-tayr) count as "Brothers of the Truth", and what group of people lack such a capacity. We first seek to identify the addressees of the Oriental stories and then show that in Oriental essays, only the mysticists count as possessors of such an epistemic capacity and the rest of people are ruled out from the domain of the "Brothers of the Truth".
    Keywords: Ibn Sina, Oriental Essays, Oriental Ethics, Intellectual Intuition, Mysticism
  • Siavosh Jamadi* Page 65
    There are works created and being created as works of art that are neither numerable, nor anyone's life is long enough to read, see and listen to all of them. The philosophy of art and aesthetics studies the art and the beautiful with respect to their nature, origin, influences, essential conditions and commitment to the reality of the subject-matter.In this paper, I shall briefly consider philosophical theories concerning art. Tolstoy, Kant, Hegel, Heidegger, and Adorno have adopted various approaches to the art and the beautiful. Some of them take the art to be autonomous, and some take it to be a sensed spirit. Heidegger emphasizes on the appearance of reality in a work of art, and Tolstoy calls the art to a certain mission. A comparative review of these approaches paves the path for an answer to the question whether the art in itself determines the reality in a sensuous form? I defend the view that if the philosophy of art is concerned with works of art and takes them as its criterion, the answer shall be negative. In fact, artists do not listen much to philosophical and aesthetic theorizations. They share their ways of expressing the art, to wit, in addressing the perception, but they remain non-committal in the themes, except in virtue of an outer demand (such as Socialist art). Freedom is the origin of innovation in art. Finally it will remained to be judged by the readers whether we can theorize about the art without concerning ourselves with works of art themselves?
    Keywords: Aesthetics, Perception, Hegelian Dialectics, Negative Dialectics
  • Hassan Mehrnia* Page 88
    One of the most important issues throughout the history of human thought is religion, and one of the most influential philosophers in the Western tradition is Imanuel Kant. Kant has been influential in many fields, including religion. His religious views have been interpreted in ways that have sometimes been surrounded with misunderstandings. In this paper I will review Kant's philosophical system, showing that his religious thought has two stages: negative and positive. In the First Critique and Prolegomena, Kant presents his epistemological view and seeks to limit the scope of reason in order to find room for religion—this is the negative stage at which he takes the basic notions of God, soul and will to be unprovable by reason, but in the Second Critique, Kant concerns himself with morality—this is the second stage at which he subjects religion to morality. This approach, in my view, has led him to secularism and the suspension of reason in religious matters. Thus, I seek to undermine the principles on which he criticized religion.
    Keywords: Religion, Morality, Theoretical Reason, Practical Reason, Theology, God.
  • Mansour Nasiri*, Mohadetheh Sharifian Page 109
    While Albert Camus takes human beings to be the only valuable beings, he defines a limited viewpoint and a restricted epistemic scope for them. For Camus, the human reason cannot legitimately deal with some issues, especially the metaphysical world. In his view, the world is absurd and the life of modern humans is worthless and meaningless. With assuming the nonexistence of God, the limits of reason and the absurdity of life, Camus comes to an epistemic horizon that is, in his view, the best way to give meaning to life. In this paper, we review some approaches to the meaning of life, and then formulate Camu's view under 4 theses, and finally we shall criticize his view. The most important foundation of Camu's view is his empiricist, materialist point of view leading to ontological and epistemological limits in human thought. Thus, on the ontological side, Camus has denied the existence of a world beyond the material one, and on the epistemological side, he has denied non-sensuous knowledge. In criticizing his view, we will focus on such foundations.
    Keywords: Albert Camus, Meaning of Life, Absurdity, Arbitrariness of the World
  • Mahdiye Sadat Mostaqimi*, Tahereh Gharachaei Page 136
    Imam Khomeini's pan-animism can account for the flow of life, cognition, motion, volition and rationality in all entities in the world, even the solids. Imam's principles about the language of the Quran-according to which words are used for the spirits of meanings, can lead to certain exegetical interpretations establishing the entitie's lives and rationality-they might count as Quranic evidence for his pan-animism. On the other hand, Imam's philosophical and mystical principles, such as the identity of life with knowledge and power, substantial motion, expansive existence (al-wujud al-munbasit), and the flow of love throughout the world underlie his pan-animism.
    Keywords: Imam Khomeini, Language of the Quran, Life, Rationality, Volition, Motion, Solids