فهرست مطالب

فناوری اطلاعات در طراحی مهندسی - سال هفتم شماره 1 (بهار و تابستان 1393)

مجله فناوری اطلاعات در طراحی مهندسی
سال هفتم شماره 1 (بهار و تابستان 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/06/14
  • تعداد عناوین: 6
|
  • عباسعلی رضایی*، محمدحسین یغمایی مقدم صفحه 1
    پیشرفت های اخیر در فناوری شبکه های حسگر بی سیم، توسعه سیستم های مراقبت پزشکی راه دور را ساده تر کرده و هزینه های مراقبت پزشکی از راه دور را برای بیماران و افراد مسن ارزانتر کرده است. یکی از چالش های اصلی در شبکه های حسگر بی سیم، وجود ازدحام در این شبکه هاست که باعث اتلاف انرژی در گره های حسگر با باتری محدود شده و نرخ گم شدن بسته ها را بالا می برد. این امر در کاربردهای مراقبت پزشکی مانند اورژانس دارویی یا اعلام علائم حیاتی بیماران از راه دور اهمیت و حساسیت بالایی دارد. در چنین شرایطی باید بتوان حتی الامکان از وقوع ازدحام جلوگیری کرد و در صورت افزایش ترافیک و وقوع ازدحام آن را کنترل کرد. در این مقاله یک قرارداد کنترل نرخ بهینه شده برای کاربردهای مراقبت پزشکی ارائه شده است که می تواند قابلیت اعتماد را بالا ببرد. در قرارداد پیشنهادی با روش چند مسیرگی و تغییر مسیر در شرایط مورد نیاز ابتدا سعی در جلوگیری از ازدحام دارد؛ اما در صورت ارسال همزمان چندین فرستنده و وقوع ازدحام با الگوریتم کنترل ازدحام بهینه شده، ازدحام را کاهش می دهد و با کاهش اتلاف بسته در شبکه قابلیت اعتماد را بالا می برد. ما کارایی روش پیشنهادی را با شبیه ساز OPNET بررسی کرده ایم. نتایج حاصل از شبیه سازی نشان می دهد که روش پیشنهادی به اهداف خود از قبیل کاهش مصرف انرژی، افزایش عدالت در مصرف انرژی و کاهش تاخیر برسد.
    کلیدواژگان: شبکه های حسگر بی سیم، کاربرد مراقبت پزشکی، کنترل ازدحام، قرارداد مسیریابی، بهینه سازی، قابلیت اعتماد
  • محمد جوادیان صراف*، محمد نیزار بن همیدون صفحه 21
    روش های اندازه گیری بی سیم با استفاده از سیستم هایی که نیاز به باتری نداشته باشند، در محیط های پر خطر دارای جذابیت بسیاری است. در این مقاله روش طراحی یک سیستم سنسوری با دو تشدیدگر موج سطحی در دمای بالا بررسی شده است. روش طراحی القاگر مارپیچی و خازن اینتردیجیت که در مدار تطبیق امپدانس این سیستم به کار می روند، برای کاربردهای دمای بالا معرفی شده است. نحوه اتصال این عناصر در سطح دوم با استفاده از موجبر هم صفحه مورد بررسی قرار گرفته است. پیاده سازی این سیستم با استفاده از روش فیلم ضخیم انجام شده و در نهایت نتایج اندازه گیری آن تا دمای 410C ارائه شده است.
    کلیدواژگان: دمای بالا، تشدیدگر موج سطحی، القاگر مارپیچی، خازن اینتردیجیت، موجبر هم صفحه
  • علی اکبر الله داغی*، مهرداد جلالی، سید جواد سید مهدوی چابک صفحه 35
    در عصر حاضر رشد اطلاعات در دنیای وب 2.0 به حدی بوده است که به علت حجم وسیع داده ها و اطلاعات و همچنین تغییر برخی مفاهیم در طی گذر زمان، اطلاعات غیرضروری و غیر مرتبط بسیاری با آنچه کاربران به دنبال آن هستند، به وجود آمده است.در این مقاله ما برای حل این مشکل، خوشه بندی زمانی برچسب ها در سیستم هایی که از برچسب به عنوان یک متاداده استفاده کردهو در طی زمان در حال تغییر می باشند را پیشنهاد می دهیم. این عمل از طریقپارتیشن بندی زمانی گراف برچسب هاست، به طوری که با تغییر دادن وزن های مشابهت برچسب ها در طی زمان، خوشه بندی ما هم دچار تغییر شده و خودش را با تغییرات وفق می دهد. برای نشان دادن کارایی این روش، ما آن را بر روی مجموعه داده سایت متافیلتر اجرا کرده و با روش های مشابه مقایسه کردیم. نتایج نشان دهنده این مطلب است که روش پیشنهادی ما،F-Measureمیانگین خوشه ها را 24% نسبت به بهترین روش مشابه در طول زمان، بهبود بخشیده است و ازنظر مفهومی، هم با مفاهیم گذشته وهم با مطالب روز در ارتباط است.
    کلیدواژگان: برچسب، خوشه بندی، Temporal، Graph Partitioning، Folksonomy
  • مریم یاسی*، محمدحسین معطر، مهدی یعقوبی صفحه 49
    هرگونه افزایش و تکثیر غیرطبیعی سلولی را تومور گویند. سرطان زمانی اتفاق می افتد که رشد کنترل نشده ای بر روی سلولهای غیرطبیعی در یکی از اعضای بدن به وجود آید. تومورها به دو دسته خوش خیم و بدخیم تقسیم می شوند. با توجه به رشد روزافزون داده های پیرامون بشر، به کارگیری ابزارهایی برای تحلیل این نوع داده ها و دست یابی به دانش نهفته آنها کاری الزامی است. به این دلیل که بشر دیدگاه ذاتی و بصری غیرقابل درکی درباره مسائل با ابعاد بالا و سایز بزرگ پایگاه داده ها دارد، از این رو استفاده از روش های هوشمندانه تاثیر به سزایی در شناخت و درک بهتر بر روی داده های با ابعاد بالا می گذارد. در این مقاله ابتدا با ادغام روش های رتبه بندی، زیرمجموعه ای از ویژگی های پایدار و متمایزکننده انتخاب می گردد و در گام بعدی به کمک یک سیستم فازی به شناسایی و دسته بندی داده های بیولوژیکی از لحاظ خوش خیم و بدخیم بودن آنها می پردازیم. سیستم فازی از نوع Takagi-sugeno-kang) TSK) است. برای دسته بندی نمونه ها از یک ساختار سلسله مراتبی مبتنی بر چندگونه سازی ذرات بر پایه الگوریتم ازدحام ذرات آشوبی برای بهینه سازی سیستم فازی استفاده می کنیم. نشان داده می شود که استفاده از نظریه آشوب در مسائل بهینه سازی با ایجاد تنوع در میان ذرات موجب افزایش صحت شناسایی و دسته بندی نمونه ها می گردد. میزان صحت شناسایی و دسته بندی از نظر بدخیم و خوش خیم بودن بر روی داده های بیولوژیکی بیش از 95 درصد بوده است. بررسی دقت روش پیشنهادی بر روی دو دادگان uci- breast cancer و microarray صورت گرفته است.
    کلیدواژگان: انتخاب ویژگی، الگوریتم بهینه سازی ازدحام ذرات، تومور، سرطان، سیستم فازی، نظریه آشوب
  • نگین میثاقیان*، سعید صنوبری، مهرداد جلالی صفحه 65
    اخیرا سیستم های برچسب زنی مردمی به صورت روزافزون در حال افزایش یافتن و متداول شدن می باشد. این سیستم ها به کاربران اجازه می دهند منابع مورد نیاز خود را به صورت آزادانه سازماندهی، مدیریت و جستجو نمایند. از چالش های این نوع سیستم ها می توان به حجم بالای داده، داده های ناسازگار، استفاده از الگوریتم های زمان بر یادگیری ماشین، زمان طولانی برای ارائه پیشنهاد به کاربر، صحت پایین در ارائه پیشنهادات و عدم قابلیت اجرا در دنیای واقعی اشاره نمود. این چالش ها سبب افزایش روزافزون تحقیقات در سالهای اخیر شده است. در این مقاله سیستم پیشنهاد دهنده ترکیبی منبعی معرفی نموده ایم که با به کارگیری اطلاعات مهم موجود در سیستم های برچسب زنی مانند زمان و همچنین آنتولوژی موجود، صحت نتایج پیشنهادی را بهبود داده است. ارزیابی سیستم پیشنهادی بر روی مجموعه داده استخراج شده از سایت movielens.org انجام شده است. نتایج به دست آمده از آزمایش ها، بهبود صحت پیشنهادات و کارایی این سیستم در مقابل سایر روش ها را نشان می دهد.
    کلیدواژگان: سیستم پیشنهاددهنده ترکیبی، تابع فراموشی، آنتولوژی، رابطه ی wu & palmer
  • محمد امین یونسی هروی*، مهدی آذرنوش صفحه 81
    در دروغ سنجی متداول، برای اندازه گیری تغییرات نسبی فشارخون از یک کاف استفاده می گردد. در این مطالعه هدف ارائه روشی برای حذف کاف است؛ به گونه ای که اطلاعات فشارخون سرخرگی به نحو مناسب دیگری به دست آید. برای این منظور بر اساس ارتباط حجم خون شریانی و فشار خون، مدلی برای تخمین سیگنال تغییرات فشار خون ارائه می شود. مدلسازی با یک شبکه عصبی پرسپترون چندلایه انجام شده است. خروجی مدل ارائه شده با سیگنال تغییرات فشارخون، در 3 سطح سیگنال، ویژگی و طبقه بندی بررسی شده و با ارائه معیارهای ارزیابی مناسب، اعتبار مدل مورد سنجش قرار گرفته است. نتایج ارزیابی مدل نشان داد که مدل ارائه شده با مقدار خطای نسبی %9/8 وتوان نسبی خطای %4/4 می تواند سیگنال تغییرات فشار خون را تخمین بزند. همچنین با به کارگیری سیگنال تخمینی تغییرات فشار خون،80% صحت تشخیص دروغ به دست آمد که برابر با نتایج حاصل از کاف است و قابل قیاس با کارهای مشابه می باشد. بنابراین مطالعه حاضر با تخمین تغییرات فشار خون بر اساس حجم خون شریانی به درصد صحت قابل مقایسه ای دست یافته است و می تواند بدون استفاده از کاف فشار خون به عنوان روش مناسبی برای سیستم های پلی گرافی دروغ سنجی پیشنهاد شود.
    کلیدواژگان: آزمون دروغ سنجی، دستگاه پلی گراف، شبکه عصبی پرسپترون چندلایه، فتوپلتیسموگراف
|
  • Mohammad Javadian Sarraf*, Moh. Nizar Hamidon Page 21
    The wireless measurement methods with batteryless systems are very attractive in harsh environments. In this paper the design method of a double surface acoustic sensor system at the high temperature is discussed. The design methods of meander inductor and interdigital capacitor, which are used in the matching circuit of the system, at the high temperature are introduced. The method of second level interconnection of these devices, using the coplanar waveguide is discussed. The implementation of this system by thick film method is mentioned and finally the measurement results of this system up to 410C are presented.
    Keywords: high temperature, Surface Acoustic Wave Resonator, Meander Inductor, Interdigital Capacitor, Coplanar WaveGuide
  • Ali Akbar Alah Daghi *, Mehdrad Jalali, Seyyed Javad Seyed Mahdavi Chabok Page 35
    Today, information growth in the world of Web 2.0, due to the vast amount of data and change of some concepts over time, there is a lot of unnecessary and irrelevant information to what users are looking for. In this paper, we for solve this problem, propose temporal clustering of tags for systems that use tags as a metadata and are changing over time. The way we use for clustering, is temporal graph partitioning tags by changing the tag similarity weights during the time, then clustering will change and adapt itself with the changes. To demonstrate the effectiveness of this approach, we implemented it on a data set of MetaFilter site and compared it with similar methods. The results show that our proposed methods improved F-Measure out 24% compared to best clusters in the same way, over time, has improved and its concept is associated both with the past concepts and the newsletter.
    Keywords: Tags, Clustering, Folksonomy, Graph Partitioning, Temporal
  • Maryam Yassi*, Mohammad Hossein Moattarb, Mehdi Yaghoobi Page 49
    Any abnormal reproduction of cells is a tumor. censer happens when there’s an unstrained growth of abnormal cells. Cancer and tumors are divided in to two types, malignant and benign. Given the growth in the environmental information, it’s essential to employ some tools to analyze this data and gain the knowledge embedded in it. Since large-scale problems and huge data bases are incomprehensible for the human, employing intelligent methods is effective in understanding large-scale data better. In this paper, the integration methods are a subset of rating measures each with a specific objective of sustainable features for superior selection of distinct features.The next step would discuss creating a fuzzy system (FS) to detect and classify between benign and malignant nature of biological data. Fuzzy system type is Takagi-Sugeno-Kang (TSK). To classify a hierarchical structure of multi-species particle swarm algorithm based on chaotic particle can be used to optimize the fuzzy system. In addition, using chaotic theory discerns the true diversity of the particles and increases the power to detect and classify the samples. Accurate identification and classification of malignant and benign biological nature of the data is more than 95%. This simulation is performed on UCI and Microarray data-base.
    Keywords: Fuzzy System, particle swarm optimization, chaotic theory, chaotic maps, Feature Selection