فهرست مطالب

چاپ و نشر - پیاپی 2 (بهار 1391)

نشریه چاپ و نشر
پیاپی 2 (بهار 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/03/29
  • تعداد عناوین: 7
|
  • الیاس افرا صفحه 9
    یکی از مولفه های مهم در دست یابی به یک کار چاپ مطلوب، سطوح چاپی می باشد. ملزومات عمومی سطوح چاپی شامل: ظاهر فیزیکی مناسب، انتقال مناسب در سیستم های چاپی، برهم کنش متعادل و متناسب با مرکب و در نهایت، کیفیت چاپ مطلوب می باشد.نظر به اینکه کاغذ، متداول ترین و عمومی ترین سطح چاپی قلمداد می گردد، شناخت آن در عملیات چاپ از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این راستا، ویژگی های کاغذهای چاپ را نیز می توان در سه دسته ی اصلی خواص مکانیکی، خواص نوری و خواص ممانعتی در ارتباط با هر یک از سیستم های متداول چاپ ارزیابی نمود. در نهایت، متناسب با هر نوع از عملیات چاپ و ملزومات کاغذ، آن سیستم چاپ می توان مناسب ترین کاغذ را در تولید یک چاپ موفق، سودآور و با کیفیت انتخاب نمود. در این مقاله، ملزومات اصلی کاغذهای متداول ترین شیوه های چاپ اعم از چاپ لترپرس، افست، روتوگراو، فلکسوگرافی و چاپ های دیجیتال آورده شده است. همچنین، انواع دسته جات کاغذهای چاپ و ویژگی های آنها نیز، طبقه بندی و برای استفاده ی کاربران تبیین گردیده است.
    کلیدواژگان: کاغذ، تکنیک چاپ، چاپ دیجیتال، افست
  • مریم خادمی، مریم حق شناس صفحه 19
    دسترسی به اطلاعات درحوزه های مختلف علمی، فرهنگی و اجتماعی، حق اولیه و اساسی عامه ی مردم است ولیکن، فراهم آوردن امکانات کافی و منابع انسانی، متخصص به همراه تجهیزات مناسب الکترنیکی در نقاط دوردست و محروم، کاری دشوار و پرهزینه است. با به کارگیری فن آوری مخابراتی و اطلاعاتی، افراد جامعه، قادر خواهند بود از دسترسی یکسان داده ها و اطلاعات بهره مند شوند و اعمال و کردارهای خود را به نحو مناسب تری سامان دهی و اداره کنند. بنابراین، برای اینکه دانش آموختگانی با کارایی لازم در جامعه ی اطلاعات- محور داشته باشیم، باید رویکردی جدید نسبت به آموزش و یادگیری ایجاد کرده و جهت پیاده سازی آن، نیاز به تکنولوژی اطلاعات و استفاده از ابزارهای اطلاعاتی موجود است. منظور از آموزش الکترونیکی، به طور کلی، بهره گیری از سیستم های الکترونیکی، مانند: رایانه، اینترنت، سیستم های چند رسانه ای با هدف صرفه جویی در وقت، هزینه و یادگیری بهتر و آسان تر است. در این مقاله، جهت بررسی نحوه ی عملکرد سامانه ی تولید محتوای الکترونیکی (ستما)، یک جامعه ی آماری از بین افرادی که با این سامانه آموزش دیده اند و به اینترنت دسترسی دارند، به طور تصادفی انتخاب شده اند. تحلیل داده ها، با استفاده از روش های آمار توصیفی و استنباطی و به کمک نرم افزار SPSS انجام شده است. نتایج، نشان داد که عوامل بسیاری در موفقیت نرم افزار تولید محتوای الکترونیکی موثرند و علی الخصوص، امکانات موجود در قسمت های مدیریت تولید محتوا و نمایش محتوای آموزشی در زمینه ی موفقیت عملکرد آن، نقش به سزایی دارند.
    کلیدواژگان: یادگیری الکترونیکی، محتوای الکترونیکی، ابزار تالیف، مدیریت محتوا
  • ایمان رئیسی، مجید فیضی راد صفحه 29
    هنر مشبک از جمله هنرها و تکنیک هایی است که در هنر و صنعت جلدسازی و صحافی سنتی ایرانی مورد توجه ویژه ای می باشد. این هنر و تکنیک در پاره ای از مواقع با هنرهای دیگر چون معرق و منبت اشتباه گرفته می شود، که می توان یکی از عوامل این امر را در نداشتن شناخت کافی و دقیق از این هنر دانست. مشبک کاری از جمله ی فن ها و تکنیک هایی است که در شاخه های مختلفی از هنر ایرانی به کار گرفته می شود. مشبک کاری در واقع عمل شبکه کردن چیزی است که در آن طرح از زمینه جدا می شود. این عمل با برش صورت می پذیرد.بازشناخت جلد مشبک از اهداف این مقاله در برابر دو جلد دیگر یعنی معرق و منبت خواهد بود. مقاله کوشش خواهد کرد با شناسایی و مطالعه اسناد و همچنین ساخت جلد از طریق کار و پروژه ی عملی به این اشتباهات و تناقضات پاسخ گوید.
    کلیدواژگان: جلدسازی، صحافی، مشبک، معرق، منبت
  • مستوره عزت زاده صفحه 45
    این پژوهش با عنوان «عوامل موثر به کارگیری نشر الکترونیکی» انجام شده است. هدف از انجام این پژوهش، شناسایی عوامل موثر به کارگیری نشر الکترونیکی است. فرضیات پژوهش عبارتند از:1.برداشت ذهنی کاربران از مفید بودن نشر الکترونیک، بر استفاده از آن موثر است.2. برداشت ذهنی کاربران از آسان بودن نشر الکترونیک، بر استفاده از آن موثر است. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل کلبه ی دانشجویان رشته ی روابط عمومی و ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی سال 90-91 می باشد که جمعا، 360 نفر می باشد که 127 نفر به عنوان نمونه ی آماری، با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. در این پژوهش، برای گردآوری داده ها از پرسشنامه ی محقق ساخته استفاده شد. نتایج پژوهش، بیانگر تایید فرضیات پژوهشی است.
    کلیدواژگان: نشر الکترونیکی، پذیرش نوآوری، برداشت ذهنی کاربران
  • نرجس عباداتی، مهدی ایران نژاد باریزی صفحه 53
    این پژوهش با عنوان «ارائه مدل مفهومی به منظور بررسی رابطه ویژگی های کارآفرینی مدیران با عملکرد فردی و سازمانی در صنعت چاپ و نشر کتاب در ایران» انجام شده است. هدف از انجام این پژوهش شناسایی رابطه ویژگی های کارآفرینی مدیران با عملکرد فردی و سازمانی در صنعت چاپ و نشر کتاب در ایران جهت به کارگیری در تغییر و تحول بنیادی در این صنعت می باشد. فرضیات پژوهش عبارتند از: بین ریسک پذیری مدیران چاپ و نشر با عملکرد فردی و سازمانی رابطه وجود دارد. بین استقلال طلبی مدیران چاپ و نشر با عملکرد فردی و سازمانی رابطه وجود دارد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشجویان رشته چاپ و نشر دانشگاه علمی- کاربردی در تهران که در سال 90-91 مشغول تحصیل می باشند، که 935 نفر هستند که 163 نفر به عنوان نمونه آماری با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. در این پژوهش برای گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. نتایج پژوهش بیانگر تایید فرضیات پژوهش است.
    کلیدواژگان: ویژگی های فردی کارآفرینی، مدیران، عملکرد فردی و سازمانی، چاپ و نشر
  • علی اکبر فرهنگی صفحه 67
    مقاله ی حاضر با موضوع سیاست گذاری و مدیریت اکولوژی نشر، در دنیای مدرن می باشد، که هدف از ارائه ی آن، شناخت موسسات انتشاراتی و محیط و اکولوژی نشر در دنیای اطلاعات می باشد که نقش اساسی، در ادامه ی حیات موسسه ی نشر و مدیریت بازار و رقابت دارد. روش پژوهش، کتابخانه ای و فرضیه ی پژوهش: شناخت اکولوژی نشر و مدیریت آن، ضامن ادامه ی حیات موسسات انتشاراتی و وسیله ی اداره ی بازار رقابت می باشد.
    نتایج پژوهش، حاکی از این است که سازمانها شروع به درک شیوه ی پویای کاری، در محیط تازه ی اطلاعات و افزایش قدرت انطباق با محیط را خواهند داشت و یادگیری پیدا خواهند کرد و به زودی متوجه می شوند که: تجارت، فقط به معنای اداره ی کالاها نیست، بلکه، به معنای مدیریت دارایی های دانش نیز می باشد. اطلاع رسانی، ارتباطات و الکترونیک، رابطه ی میان اطلاعات و نشر را، دستخوش دگرگونی کرده، نقش ناشر را تغییر داده و نکته ی حساس، همین تغییر نقش است و بحران، از همین تغییر نقش بر می خیزد.
    کلیدواژگان: اکولوژی نشر - سیاست گذاری انتشاراتی، مزیت رقابتی، خط مشی
  • مهریار گرجی بندپی*، کیوان انصاری، سیامک مرادیان صفحه 77
    هسته ی یک پروفایلICC مبتنی بر جدول، جدولی است که در آن یک شبکه ی منظم از رنگ های مستقل از دستگاه و ارتباط آنها با فضای رنگ وابسته به دستگاه چاپگر موجود می باشد. روش های مختلفی برای تخمین این روابط وجود دارد. در مقاله ی حاضر، یک شبکه ی عصبی و تئوری تجزیه ی طیفی ایجاد شده است. نتایج، نشان می دهد که ترکیب شبکه ی عصبی با روش های عادی ایجاد پروفایل های مبتنی بر جدول، می تواند باعث بهبود قدرت پیش گویی شود.
    کلیدواژگان: شبکه ی عصبی، تئوری تجزیه ی طیفی، مدیریت رنگ، محرک پایه ی رنگ، پروفایل، جدول فهرستی
|
  • Mahryar Gorjibandpey*, Keyvan Ansari, Siamak Moradian Page 77
    The core of ICC profile is a look up table (LUT) which maps a regular grid of device-independent colors and converts it into the color space of the printer. There are various methods to estimate such values. In the present investigation use is made of an artificial neural network by the aid of the fundamental color stimulus. The result shows that their combination of neural network with the usual methods of profile making enhances the prediction.
    Keywords: Neural Network, Spectral Theory, Color management, Fundamental Color Stimuli, Profile