فهرست مطالب

مطالعات بین المللی پلیس - پیاپی 19 (پاییز 1393)

فصلنامه مطالعات بین المللی پلیس
پیاپی 19 (پاییز 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/11/12
  • تعداد عناوین: 7
|
  • جواد صالحی صفحات 9-28
    زمینه و هدف
    پولشویی یکی از مصادیق مجرمانه ی دارای وصف بین المللی است که تبعات بسیار خطرناکی برای امنیت جامعه بین المللی دربر دارد. پاسخ بین المللی به این پدیده و تدوین راه کارهای جهانی برای مقابله با آن به دهه های اخیر برمی گردد.
    روش تحقیق: این مقاله به روش توصیفی تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای انجام شده است.
    یافته ها
    منافع مادی ناشی از فعالیت های گروه های مجرمانه که موضوع پولشویی قرار می گیرد، آثار منفی بی شماری از خود برجای می گذارد که ابعاد سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جامعه ی بین الملل را دربرمی گیرد. برطرف کردن این آثار مستلزم پاسخ حقوق بین الملل است. در دهه های اخیر مساله تطهیر درآمدهای حاصل از قاچاق مواد مخدر و داروهای روان گردان مورد توجه جامعه ی بین الملل قرار گرفته است و عزم جهانی برای تدوین کنوانسیون های بین المللی در این زمینه ایجاد را کرده است.
    نتیجه گیری
    عزم جهانی با تدوین و عضویت در کنوانسیون های بین المللی وین، پالرمو، مریدا و... در زمینه ی مبارزه با پولشویی شکل گرفته است و زمینه های قانونی و بستر همکاری های بین المللی را فراهم کرده است.
    کلیدواژگان: پولشویی، حقوق بین الملل، کنوانسیون وین، کنوانسیون پالرمو، کنوانسیون مریدا
  • ایمان محترم، ابوالفتح خالقی صفحات 29-50
    زمینه و هدف
    پدیده غیرانسانی «ترور متخصصان دانش هسته ای» به اعمال مجرمانه ی سازمان دهی شده ی تروریستی اطلاق می گردد که سعی دارد با از بین بردن نخبگان و دانشمندان علوم هسته ای، پیشرفت و توسعه جوامع در این زمینه علمی را متوقف یا کند نماید.
    روش تحقیق: تحقیق حاضر به روش توصیفی تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای انجام شده است.
    یافته ها
    ماهیت این اقدامات به گونه ای است که از یک طرف عوامل و انگیزه های ارتکاب این جرائم با سایر اعمال مجرمانه به کلی متفاوت بوده و از طرف دیگر با برنامه ریزی های دقیق و پیچیده و استفاده از ابزارها و سلاح های پیشرفته ای صورت می پذیرد. ازاین رو پیشگیری از این جرائم نمی تواند تابع منطق و روش های عمومی اتخاذی در قبال سایر جرائم باشد و مقتضی اعمال راهکارهای پیشگیرانه افتراقی سازمان یافته و منظم باشد. با توجه به ماهیت خاص این جرائم موثرترین و بهترین روش مبارزه و پیشگیری از وقوع چنین جرائم تروریستی، استفاده از راهکارهای پیشگیری وضعی یا موقعیت مدار متناسب با ویژگی های این جرائم است. راهکارهای پیشگیری وضعی با توجه به تاثیراتی که در فرآیند پیشگیری از ارتکاب جرم دارند به پنج دسته ی راهکارهای مبتنی بر (1) افزایش هزینه، (2) افزایش خطر، (3) کاهش منافع، (4) کاهش محرک ها و (5) حذف توجیه کننده ها تقسیم می شوند که در این مقاله به راهکارهای مبتنی بر افزایش هزینه های ارتکاب ترور دانشمندان هسته ای پرداخته می شود.
    نتیجه گیری
    حفاظت از دانشمندان با طرح مسائل مربوط به شناخت موقعیت ها و وضعیت های خطرناک و کاربرد اقدامات و راهکارهای سخت کردن آماج جرم، کنترل دسترسی به آماج جرم و غربال خروجی ها با توجه به ویژگی های خاص هر موقعیت انجام می شود.
    کلیدواژگان: پیشگیری وضعی، راهکارهای مبتنی بر افزایش هزینه، تروریسم
  • صادق صفری، حسام قپانچی صفحات 51-76
    زمینه و هدف
    اصولا جوامع دارای هنجارها و ارزش هایی هستند که در قالب مجموعه ای به نام حقوق موضوعه گردآوری می شوند و طبعا نقض این ارزش ها در حقوق کیفری، جرم تلقی شده و مرتکب، مستحق تحمل ضمانت اجرای پیش بینی شده برای نقض آن عمل است. براساس یک تفکر و اندیشه ساده، هر عملی که این ارزش ها را نقض کند، تنها باید یک بار مجازات شود. این اندیشه در قالب قاعده منع محاکمه و مجازات مجدد بیان می شود. این قاعده به عنوان یکی از حقوق اساسی متهمان در پی آن است که هیچ کس برای ارتکاب جرم واحدی، دوبار محاکمه و مجازات نشود.
    روش تحقیق: پژوهش حاضر از منظر هدف، کاربردی می باشد. مطالب آن به روش کتابخانه ای با استفاده از منابع زبان اصلی (عربی)، کتاب ها و مقالات تالیفی و ترجمه ای، سایت های اینترنتی، قوانین مدون و کتب فقهی معتبر نگاشته شده است.
    یافته ها
    مرور قوانین کیفری ایران بیانگر آن است که قاعده ی منع مجازات مجدد (احتساب مجازات قبلی) در دوره های مختلف، همواره با فراز و نشیب هایی مواجه بوده است و رویکرد واحد و یکسانی، در قبل و بعد از انقلاب نسبت به این قاعده مشاهده نمی شود. به طوری که قانون گذار ایران در قبل از انقلاب، این قاعده را به صراحت پذیرفته بود. اما در قوانین بعد از انقلاب؛ شاهد آن هستیم که ابتدا این اصل بدیهی، از قوانین ایران در سال 1361 و1370 حذف شده و سپس در سال 1392 مجددا احیاء شده است.
    نتیجه گیری
    با توجه به سیر تحولات قوانین کیفری ایران در خصوص قاعده منع مجازات مجدد مشاهده می شود، پس از انقلاب این قاعده از مجموعه قوانین حذف شده و این شبهه را ایجاد کرد که اقدام مقنن در حذف این قاعده در راستای اسلامی شدن قوانین با فقه بوده است. اما قانون مجازات اسلامی 1392 با احیای مجدد این قاعده نشان داد که حذف این قاعده در قوانین گذشته ناشی از بی-توجهی مقنن به منابع معتبر فقهی بوده چرا که این قاعده به صراحت در برخی از منابع ذکر شده است.
    کلیدواژگان: اعتبار امر مختوم، منع مجازات مجدد، تعقیب مجدد، محاکمه مجدد، حقوق جزای بین الملل
  • سهراب اردلان، رضا محمدی ماوی *، مهدی میکائیلی صفحات 77-104

    قاچاق انسان بعد از قاچاق مواد مخدر و سلاح، رتبه سوم جرایم سازمان یافته در جهان را به خود اختصاص داده و سود میلیاردی در بر داشته است. این جرم در حالی صورت می گیرد که قربانیان آن شامل زنان، دختران، کودکان و... بوده و اغلب قربانیان از اینکه در دام قاچاق انسان افتاده اند نیز آگاهی ندارند. همچنین برخی از افسرانی که در پرونده های خود با این جرم مواجه می گردند آشنایی کافی را در شناسایی قربانیان نداشته و بعضا با آنان به عنوان مجرمین تردد غیر مجاز مرزی برخورد می کنند. هدف این مقاله شناخت گامهای متعارف برای شناسایی قربانیان قاچاق انسان و برقراری ارتباط با قربانیان، بررسی مشخصه های فیزیکی قربانیان، نحوه بررسی مکان جرم و راه های برقراری ارتباط با آنان می باشد. در این راستا از ویژگی های افسران رسیدگی کننده به این پرونده ها غافل نگردیده و ویژگی های آنان نیز مورد بررسی قرار گرفته است. این مقاله به روش کتابخانه ای و با روش اسنادی نگارش گردیده و آنچه که در این مقاله بر آن تاکید گردیده است بیان ویژگی های افسران تحقیق در خصوص برخورد با قربانیان قاچاق انسان و معرفی انواع قربانیان با ذکر مشخصه های ظاهری و معیشتی آنان می باشد. با بررسی های صورت گرفته شناسایی مجرمین و قربانیان قاچاق انسان امری تخصصی بوده و افسران تحقیق پرونده در بخش مبارزه با قاچاق انسان می بایست ویژگی های احصا شده در مقاله را دارا باشند. در این امر با توجه به اینکه در بخش بازگشت قربانیان به موطن خود، نیروی انتظامی به صورت مستقیم نقشی ندارد، لذا، سازمان های مردم نهاد (NGO) نیز می بایست در اصلاح قربانیان برای بازگشت به موطن خود همکاری نزدیک با پلیس داشته باشند.

    کلیدواژگان: قاچاق انسان، افسران تحقیق پرونده، ویژگی های افسران تحقیق، مشخصه های قربانیان قاچاق انسان
  • حامد صفایی آتشگاه، مهرداد سلامی صفحات 105-128
    زمینه و هدف
    تعریف جنایت تجاوز در اساسنامه دیوان کیفری بین المللی نقطه عطفی در ایجاد مسئولیت کیفری برای متجاوزان می باشد. به منظور اعمال صلاحیت دیوان نسبت به جنایت تجاوز، نخستین بار در بازنگری اساسنامه دیوان، بین عمل تجاوزکارانه و جنایت تجاوزکارانه تفکیک انجام شد. لذا تعقیب قانونی برای محاکمه رهبران سیاسی و نظامی یک دولت مسبوق به وقوع عمل تجاوزکارانه ناقض منشور یا به عبارت دیگر ناقض صلح بین المللی شد.
    روش تحقیق: پژوهش حاضر با استفاده از اسناد و منابع کتابخانه ای و با روش توصیفی-تحلیلی صورت پذیرفته است.
    یافته ها
    مطابق بند الف ماده 25 اساسنامه دیوان کیفری بین المللی، دیوان تنها نسبت به جرایم اشخاص حقیقی می تواند اعمال صلاحیت نماید. بدین سان مسئولیت کیفری عمل تجاوزکارانه که یک اقدام بین المللی توسط دولت است، برعهده سران سیاسی و نظامی حکومت (اشخاص حقیقی) قرار داده شد.
    نتیجه گیری
    افراد شرکت کننده در مدیریت یک جنگ تجاوزکارانه که در مدیریت سیاسی و نظامی کشور هم تاثیرگذار هستند برای جنایت تجاوز قابل تعقیب و محاکمه می باشند. مجازات اصلی در اساسنامه دیوان، مجازات حبس می باشد. اما جزای نقدی و ضبط اموال به عنوان مجازات تکمیلی علاوه بر حبس -اعم از دائم و موقت- نسبت به مرتکب تجاوز می تواند اعمال شود.
    کلیدواژگان: دیوان کیفری بین المللی، مسئولیت نظامیان، مسئولیت سران، تجاوز، عمل تجاوزکارانه، جنایت تجاوزکارانه
  • سیدمحمدمهدی ساداتی صفحات 129-151
    زمینه و هدف
    سیر نظام عدالت کیفری بین المللی به سوی ایجاد این انگاره است که قدرت باید با مسئولیت همراه باشد. با توجه به این فرآیند، کنفرانس بازنگری اساسنامه دیوان کیفری بین المللی به موجب ماده 121 اساسنامه و جدا از اجلاس سالیانه مجمع دولت های عضو با هدف توسعه قدرت حقوق بین الملل از طریق دادن اختیارات بیشتر به دیوان از 31 می تا 11 ژوئن 2010 در کامپالا پایتخت اوگاندا برگزار شد.
    روش تحقیق: روش این تحقیق تحلیلی- توصیفی بوده و با استفاده از منابع کتابخانه ای و اسناد بین المللی انجام شده است.
    یافته ها
    در این کنفرانس، دو دسته از موضوعات به بحث گذاشته شد. دسته اول، مسائل مرتبط با مفاد اساسنامه رم بودند که شامل اصلاح ماده 8 اساسنامه رم، امکان حذف ماده 124 اساسنامه و تعریف تجاوز و تعیین شروط اعمال صلاحیت دیوان در مورد آن جنایت هستند. دسته دوم تحت عنوان ارزیابی دستاوردهای دیوان کیفری بین المللی شامل مسائلی همچون اصل صلاحیت تکمیلی، تاثیر مستقیم اساسنامه رم بر قربانیان و جوامع آسیب دیده، صلح و عدالت و همکاری است.
    نتیجه گیری
    کنفرانس بازنگری اساسنامه دیوان در حالی با صدور 6 قطعنامه و 2 اعلامیه به کار خود پایان داد که با تعریف جنایت تجاوز و تعیین شرایط اعمال صلاحیت دیوان در مورد آن و تسری شمول قسمتی از ماده 8 اساسنامه دیوان به مخاصمات مسلحانه داخلی، قدرت بالقوه و بالفعل حقوق بین الملل را گسترش داده و در عین حال با ابقای ماده 126 اساسنامه، ترغیب کشورهای غیرعضو را برای پیوستن به اساسنامه و تحکیم آن را دنبال می کند.
    کلیدواژگان: دیوان کیفری بین المللی، اساسنامه دیوان کیفری بین المللی، کنفرانس بازنگری اساسنامه دیوان، تجاوز، صلاحیت دیوان کیفری بین المللی
  • ترجمه: آمنه رضازاده، حسن جوادی نیاکان صفحات 152-171
    کشورهای عضو اینترپل گزارش هایی دال بر فعالیت مجرمان در جرایم دارویی از طریق شبکه های رسمی، ارایه داده اند. با این وجود، گروه های سنتی سازمان یافته فعال در سرتاسر جهان همچنان در زنجیره عرضه حضور فعال دارند. • برخی از کشورهای عضو اعلام کرده اند طی 5 سال گذشته جرایم دارویی بویژه در منطقه امریکا جنوبی و مرکزی افزایش یافته است. • به نظر می رسد هم شبکه های غیررسمی و هم گروه های سازمان یافته انواعی مشابه از داروهای غیر مجاز را قاچاق می کنند: داروهای برطرف کننده مشکلات مربوط به نعوظ، داروهای لاغری وهمچنین مسکن ها و آرام بخش ها. • هدف اصلی بسیاری از کشورهای عضو پرداختن به موضوع مربوط به استفاده از داروخانه های غیر مجازو آن لاین است که هم توسط گروه های سنتی و هم توسط شبکه های سازمان یافته اداره می شود. • پول زیاد حاصل از این تشکیلات جنایی و فراملی: یک شبکه دارویی غیر قانونی و آن لاین، که توسط ماموران ایالات متحده در سال 2011 منهدم شده بود، طی دو سال فعالیت خود 55 میلیون دلار درآمد داشت. • دیگر جرایم- نظیر پول شویی، شبکه های فحشا و قاچاق اسلحه را می توان با مجرمان فعال در شبکه های دارویی مرتبط دانست. • علاوه براین، طی سال گذشته اینترپل گزارش های بسیاری درخصوص قاچاق غیر قانونی ترامادل دریافت کرده است. به نظر می رسد مبدا این محموله ها آسیا بوده و این داروها از طریق مسیرخاورمیانه به مقصد غرب افریقا قاچاق شده اند.
    کلیدواژگان: دارو، قاچاق
|
  • Javad Salehi, Mohammad, Ali Sanjari, Mohammad, Naser Soltaninezhad Pages 9-28
    Context and
    Objective
    Money laundry is one of international criminal cases which are very threatening to the security of international community. The international response to this phenomenon and the collection of global mechanisms to counter it, date back to last decades.
    Methodology
    the study has been conducted in descriptive – analytical and library method
    Findings
    Material sources of the activities of criminal groups which are the focal point of money laundry, leave innumerable negative effects which include political, social and economical of international community. Eliminating these effects require the response international law. In recent decades, laundering the incomes obtained by drug trafficking, psychoactive drugs have been taken into consideration of international community and global will to collect international conventions in this regard.
    Conclusion
    Global will has been formed by the collection of Wien, Palermo, Merida and... in the context of money laundry and have pave paved for international cooperation.
    Keywords: money laundry, international, international law, Wien convention, Palermo convention, Merida convention
  • Abolfath Khaleghi, Iman Mohtaram Pages 29-50
    Context and
    Objectives
    the non-humanistic phenomenon refers to “assassinating nuclear experts” as organized terrorist criminal actions which is aimed at killing nuclear intellectuals, scientists and stop and slow down the development and expansion.
    Methodology
    the study has been conducted in descriptive – analytical method using library sources.
    Findings
    the nature of these actions is such that on one hand the factors, motives of the commitment of other criminal actions are different and on the other hand are taken with complicated and minute plans using advanced tools and amours. Thus the prevention of these crimes cannot be subject to logics and adoptive general ways in return for crimes and organized and arranged in compatibility with preventive mechanisms. Considering the special nature of the most effective and best ways to counter and prevent such terrorist crimes, using preventive and position-based mechanisms. Considering the effects on the process of the prevention of crimes commitment preventive mechanisms are divided into 5 categories based on 1. Cost increase 2. Danger increase 3. The decrease of interests 4. The decrease of stimuli 5. The elimination of justifiers which deal with the mechanisms based on the increase of the cost of nuclear scientists
    Conclusion
    Considering the special features of every position, the prevention of scientist is performed by posing the matters related to the recognition of dangerous opportunities and situations and the use of the mechanisms to make difficult crime target, controlling the access to crime target and filtering the exits
    Keywords: Situational Prevention, The Mechnisms Based Cost Increase, Terrorism
  • Sadegh Safari, Hesam Ghapanchi Pages 51-76
    Context and
    Objective
    basically, societies have norms and values which are compiled in the form of a collection called “topical law” and naturally these values are known as crimes and the perpetrator of the crimes is punishable because if the breach of the act. Based on a simple reflection, each action violating these values should be punished only once. This reflection is explained in the form of banning trial and repeated punishment. This rule as a basic right of the accused seeks to prevent trial and punishment of someone for repeated commitment of a crime.
    Methodology
    the study has an applied objective. Its materials have been written in library method using target language (Arabic), compiled and translated books and article, internet sites, codified rules and jurisprudence books.
    Findings
    Criminal law review suggests that the rule banning repeated punishment (regarding previous punishments) has been full of ups and downs in different periods and one approach is not used for this rule. Iran’s legislator has not recognized this rule before revolution. But in afterrevolution law, we have seen that this evident principle has been omitted out of Iran’s law and has been revived in 1392.
    Conclusion
    as regards the revolution of Iran’s criminal codes covering the rule banning the repeated punishment, after the revolution of omitted rules, there came the dought that legislator’s action to omit this rule along the process of Islamicization of these rules is consistent with religious edicts. But concerning the revival of this rule criminal punishment rule 1392 showed that omitting this rule out of previous rules have resulted from indifference to religious valid sources as this rule has been explicitly mentioned in some of the sources.
    Keywords: the credit of a concluded affair_banning repeated punishment_repeated prosecution_repeated trial_international criminal law
  • Reza Mohammadi, Mavi, Sohrab Ardalan, Mehdi Mikaeili Pages 77-104

    Context and

    Objective

    Knowing common methods of identifying the victims of human trafficking and contacting them, investigating the physical features of victims, methods for investigating the crime scene, and the ways to contact the victims are issues that are under study in this article. In this respect, the characteristics of the officers dealing with these cases are also discussed.

    Methodology

    This research is document-based and library sources have been used.

    Findings

    What is emphasized and concluded at the end of this research is the characteristics of investigation officers with regard to dealing with the victims of human trafficking and introducing types of victims and their physical and living features. With the performed investigations, the identification of criminals and victims of human trafficking is a professional issue and investigation officers of cases in human trafficking must have the mentioned characteristics.

    Keywords: human trafficking, case investigation officers, features of human trafficking victims
  • Mehrdad Salami, Hamed Safaee, Atashgah Pages 105-128
    Context and
    Objective
    The definition of the crime of aggression in the Statute of the International Criminal Court is a milestone in establishing Criminal liability for the aggressors. The first time, to exercise jurisdiction over the crime aggression, in the revision of the Statute of the ICC, the act of aggression and crimes of aggression were separated. The prosecution for trial political and military leaders of a State, subject to the occurrence of the act was in violation of international peace.
    Methodology
    This study was performed through the use of documents and library resources and cross-sectional analysis.
    Findings
    In According to the paragraph A of Article 25 of the Statute of the International Criminal Court, the Court may exercise jurisdiction over the crimes of individuals. Therefore, Criminal liabilities of aggression were placed, on the military and political leaders (individuals).
    Conclusion
    Participants in the management of a aggression, which are effective in the management of the country›s political and military, are on trial and prosecutable for the crime of aggression. The main penalty which Predicted in statute of ICC, is imprisonment. However fines and confiscation of property can be applied as supplementary punishment in addition to imprisonment, to be offender of the aggression.
    Keywords: International Criminal Court, Military responsibility of, Responsibility of leaders, Aggression, Act of aggression, Crime of aggression
  • Seyed, Mohammad, Mehdi Sadati Pages 129-151
    Context and
    Objective
    The survey of international criminal justice system says that power must be accompanied by responsibility. Regarding this process, the conference for revision of international criminal court system was held according to article 121 and separate from the annual summit of the assembly of member nations with the aim to expand the power of international law through giving more authorities to the court from May 31 to June 11, 2010, in Kampala, Uganda.
    Methodology
    This research is descriptive-analytic and has used library sources and international documents.
    Findings
    In this conference, two groups of issues are dealt with. The first group includes the issues related to the contents of Rome constitution which includes correction of article 8 of Rome statute, possibility of deletion of article 124 of the constitution, and the definition of aggression and specifying the terms to exert authority of the court on that crime. The second group, i.e. the assessment of international criminal court achievements, includes issues such as complementary authority, the direct impact of Rome statute on victims and damaged societies, peace, justice, and cooperation.
    Conclusion
    The conference for revision of the court’s constitution finished its work by issuing 6 resolutions and 2 manifests, which through defining the crime of aggression, specifying the terms to exert authority of the court on it, and facilitating the inclusion of internal armed aggressions in article 8, has expanded the active and potential power of international law and, also, by restating article 126 of the constitution, attempts to encourage non-member nations to join the constitution and consolidate it.
    Keywords: international criminal court constitution, conference for revision, international criminal court authority
  • Trans. By: Hasan Javadi, Ameneh Rezazadeh Pages 152-171
    Pharmaceutical crime poses a grave danger to public health. Falsified medicines undermine people’s faith in the health care system, and threatening the lives of the most vulnerable members of society: sick and frail. Driven to gain major profits, criminals are usually required to poses a high degree of sophisticated and organization. However pharmaceutical crime is generally not understood to be as more established crime activities like drug trafficking and human smuggling. That’s why, Interpol’s Medical Product Counterfeiting and Pharmaceutical Crime (MPCPC) sub- directorate has undertaken this analysis so that, to determine the extent to which organized group are currently active in the realm of pharmaceutical crime.