فهرست مطالب

روش های تحلیلی و عددی مهندسی معدن - پیاپی 5 (بهار و تابستان 1392)

نشریه روش های تحلیلی و عددی مهندسی معدن
پیاپی 5 (بهار و تابستان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1393/05/15
  • تعداد عناوین: 10
|
  • پرویز معارف وند*، مسعود شمس الدین سعید صفحات 1-10
    از آن جا که طرح های مربوط به شبکه های آب و فاضلاب شهری از داخل شهر و بعضا از محل های پرتردد، تجاری و مسکونی می گذرد، برآورد نشست زمین و آگاهی از میزان بارهای وارده بر لوله، پس از اتمام این پروژه ها بسیار حائز اهمیت است. در این مقاله میزان نشست و تنش های القایی وارد بر لوله، ناشی از بارگذاری سطحی در روش های مختلف اجرا، سنتی(نقبی، ترانشه باز) و مکانیزه (میکروتونلینگ، لوله رانی) مورد بررسی قرار می گیرد. برای شبیه سازی روش های مذکور از نرم افزار عددی UDEC استفاده شده است. خاک مورد مطالعه کنگلومرای هزار دره تهران تیپ A است. نتایج شبیه سازی نشان می دهد که بیشترین نشست سطح زمین و مساحت زون پلاستیک تشکیل شده در اطراف لوله مربوط به روش ترانشه باز است که دلیل آن پر کردن ترانشه با خاک دستی و چسبندگی پایین خاک است. بیشترین تنش محوری وارد بر لوله در روش لوله رانی دیده می شود و دلیل آن تماس کامل لوله با محیط اطراف در حین رانش و اصطکاک مابین لوله-خاک است. همچنین تغییرات جابه جایی و تنش های وارد بر لوله در روش های میکروتونلینگ و حفر مقنی به دلیل داشتن شکل مقطع تقریبا مشابه این روش ها، هم خوانی خوبی با یکدیگر دارند.
    کلیدواژگان: شبیه سازی، UDEC، ترانشه باز، نقبی، میکروتونلینگ، لوله رانی
  • سعید مجدی فر*، غلامرضا کمالی صفحات 10-17
    تخمین عیار یکی از مراحل حیاتی در بررسی های فنی و اقتصادی معادن است. بنابراین یافتن روشی که بتواند این مقادیر را با دقت بالا تخمین بزند یک ضرورت به شمار می رود. در این مطالعه، یک الگوریتم فازی عصبی تطبیقی به منظور تخمین عیار آهن کانسار های اسکارنی به کار رفته است. این الگوریتم در حقیقت یک سیستم فازی می باشد که باید توابع عضویت آن توسط داده های آموزشی تنظیم گردد. قابل ذکر است که تعریف توابع عضویت اولیه در کیفیت نتایج خروجی این الگوریتم تاثیرگذار می باشد که بدین منظور سه الگوریتم تفکیک شبکه، خوشه بندی کاهشی و خوشه بندی فازی برای تنظیم این توابع مرسوم می باشد. در این مقاله سه سیستم فازی عصبی بر پایه ی الگوریتمهای مذکور برای تخمین عیار آهن به کار گرفته شد. نتایج حاصل از داده های تست، بیانگر توانایی قابل توجه سیستم فازی عصبی بر پایه خوشه بندی کاهشی در تخمین عیار آهن نسبت به دو الگوریتم دیگر می باشد.
    کلیدواژگان: تخمین عیار، کانسار آهن اسکارنی، الگوریتم فازی عصبی، الگوریتم های خوشه بندی
  • امین حسین مرشدی*، امیرحسین کوهساری صفحات 18-27
    مطالعه بر روی نهشته های رگه ای، به عنوان کوچک ترین اهداف اکتشافی، امری مشکل و با عدم قطعیت همراه است. در این پژوهش، با بررسی پارامترهای ضخامت رگه، فاصله از رگه و عیار کانسنگ مورد نظر، یک مدل سه بعدی ارائه شده است. به طور کلی، دو رویکرد مدل سازی سه بعدی برای نهشته های رگه ای متصور است؛ در حالت اول، سیال کانی ساز از رگه ها به سمت سنگ دیواره حرکت کرده که در این صورت هرچه رگه دارای ضخامت بیشتری باشد سنگ دیواره در برگیرنده رگه از نظر عیار فلز کانی ساز غنی تر است و دیدگاه دوم حالتی است که بر اساس حرکت سیال کانی ساز از سنگ دیواره به سمت رگه است که در این حالت هرچه رگه دارای ضخامت بیشتری باشد سنگ دیواره میزبان رگه از فلز کانی ساز تهی تر است.
    در کانسار رگه ای عمارت، با افزایش ضخامت رگه، سنگ میزبان از فلز کانی ساز تهی تر می شود. در این مطالعه، باتوجه به رابطه لگاریتمی بین عیار و فاصله از رگه، حداکثر شعاع تاثیر و پارامترهای بیضوی جستجوی ناهمسانگردی محاسبه شد. با استفاده از مدل سازی سه بعدی توزیع عیار، ضخامت رگه و فاصله از رگه برای کمر بالا و پایین رگه، عیار در هر موقعیت فضایی با توجه به فاصله داری و ضخامت رگه تخمین زده شده است.
    کلیدواژگان: مدل سازی سه بعدی، ضخامت - فاصله رگه، شعاع تاثیر، بیضوی جستجوی ناهمسانگردی، معدن عمارت، ایران
  • سیدسعید قنادپور*، احمدرضا مختاری، اردشیر هزارخانی، نادر فتحیان پور صفحات 28-37
    تاکنون روش های گوناگونی برای جداسازی جوامع مختلط مورد بررسی قرار گرفته اند؛ که یکی از مهم ترین و پرکاربردترین آن ها روش پیشنهادی سینکلر بر پایه یافتن نقطه عطف نمودار ترکیبی و جداسازی جوامع با استفاده از آن است. در تحقیق حاضر با استفاده از مفهوم توسعه یافته این روش، در ابتدا سعی شده است که به طراحی یک نرم افزار موثر و کاربردی پرداخته شود؛ که در آن با استفاده از نمودارهای احتمال به تحلیل و جداسازی جوامع پرداخته و سپس بررسی می شود که آیا می توان از مماس های رسم شده در اولین نقطه جدا شده به روش سینکلر، به عنوان یک روش جداسازی استفاده نمود یا خیر. از مزایای عمده این نرم افزار دقت و سرعت بالای انجام تحلیل ها روی نمونه های مورد بررسی است. در حالی که انجام این فرآیند به صورت دستی معمولا کاری زمان بر و کم دقت است. این نرم افزار دارای انعطاف پذیری بالایی در محاسبه خطای فرآیند بوده و می تواند با تحلیل سناریوهای متفاوت، به جداسازی جوامع آماری با کم ترین خطای محاسباتی اقدام نماید. در نهایت نیز به منظور آشنایی و بررسی عملکرد کار نرم افزار، عیار عنصر کروم جنوب رشته کوه ایران کوه به عنوان داده در اختیار نرم افزار قرار گرفته و مشاهده شده است که نرم افزار به خوبی توانسته جوامع را با دقت بالا و در زمان بسیار کوتاه جداسازی نماید. همچنین روش پیشنهادی جداسازی به کمک مماس ها، فرآیند جداسازی را نسبت به روش سینکلر با سرعت بیشتری به پایان می رساند.
    کلیدواژگان: جداسازی جوامع آماری، نمودار احتمال، روش سینکلر، مماس، نرم افزار جداسازی
  • هادی حائری*، کوروش شهریار، محمد فاتحی مرجی، پرویز معارف وند صفحات 38-49
    در طبیعت، مواد ترد سنگی ترک دار (ترک های از پیش موجود) معمولا تحت بارگذاری فشاری قرار می گیرند. مطالعه مکانیسم انتشار ترک ها در سنگ برای طراحی سازه های سنگی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این تحقیق، مکانیسم شروع، گسترش و بهم پیوستگی ترک های از پیش موجود در مدل های عددی و نمونه های شبه سنگی تحلیل شده است. همچنین، تاثیر زاویه ترک بر تنش شروع رشد ترک، تنش بهم پیوستگی و زاویه شروع رشد ترک مورد بحث قرار گرفته است. روش عددی بکارگرفته شده ناپیوستگی جابه جایی به همراه المان های مرتبه بالا (المان های کوادراتیک) است که یکی از زیر مجموعه های روش المان مرزی غیر مستقیم می باشد. نمونه های آزمایشگاهی از مواد شبه سنگی (ترکیبی از سیمان، ماسه و آب) تهیه شده اند و در آن ها ترک های از پیش موجود با زوایای مختلف و فاصله داری یکسان نسبت به همدیگر ایجاد شده است. با بارگذاری محوری این نمونه ها تنش شروع ترک، تنش شکست و مسیر انتشار و بهم پیوستگی ترک ها تعیین گردیده است.. اثر زاویه ترک های اولیه نسبت به همدیگر باعث تغییر مسیر بهم پیوستگی و مسیر نهایی شکست می گردد. بر اساس نتایج بدست آمده از آزمایشات و مدل سازی عددی، ترک های باله ای ابتدا شروع به انتشار می کنند و نقش اصلی را در شکست نهایی نمونه های شبه سنگی دارند، اما امکان تشکیل شدن ترک های ثانویه از نوک ترک های از پیش موجود وجود دارد. مقایسه نتایج عددی و آزمایشگاهی نشان می دهد که روند انتشار و بهم پیوستگی ترک ها از تطابق بسیار خوبی برخوردار هستند.
    کلیدواژگان: نمونه های شبه سنگی، مسیر بهم پیوستگی ترک ها، تحلیل های عددی و آزمایشگاهی
  • کمال علمدار، احمد معدنچی صفحات 50-58
    آنومالی های میدان پتانسیل حاصل از برداشت های مغناطیس سنجی و گرانی سنجی از آنومالی های ناحیه ای ناشی از ساختارهای بزرگ مقیاس و آنومالی های باقی مانده ناشی از ساختارهای محلی کوچک مقیاس تشکیل شده است. بسته به هدف و مقیاس برداشت های میدان پتانسیل از آنومالی های ناحیه ای و یا باقی مانده استفاده می شود. در نتیجه جدا کردن آنومالی های باقی مانده و ناحیه ای امری ضروری است. جداسازی آنومالی ها به دو شیوه ترسیمی و تحلیلی انجام می گیرد. در روش های ترسیمی گرچه ممکن است نتایج با واقعیت های زمین شناسی انطباق بیشتری داشته باشد ولی روش های تحلیلی در مواقعی که با مجموعه داده های بزرگ مقیاس مواجه هستیم ارجحیت دارند. روش های مختلفی برای جداسازی آنومالی به روش تحلیلی وجود دارند که مهم ترین آن ها عبارتند از روش آنالیز روند سطح، روش فیلتر کردن طول موجی، روش گسترش میدان و روش مشتق قائم که در این نوشته این روش ها بر روی داده های مغناطیس هوایی چهارگوش1:250000 آباده به کاربرده شده است. از روی نقشه آنومالی ناحیه ای به دست آمده از چهارگوش آباده گرانیت شیرکوه در شمال شرق، گسل دهشیر بافت با روند شمال غرب – جنوب شرق و کفه طاقستان در بخش های مرکزی مشخص شده است.
    کلیدواژگان: آنومالی های میدان پتانسیل، آنومالی باقی مانده، فیلتر کردن طول موجی، گسترش میدان، مشتق قائم
  • محمدرضا جاری، سیدیحیی روحانی، پرویز رفعتی صفحات 59-65
    یکی از عوامل مهم در حفاری تونل های مکانیزه انتخاب مسیر مناسب است. در این تحقیق به بررسی چگونگی انتخاب مسیر قطعه دوم تونل انتقال آب از سد امیرکبیر به تهران پرداخته شده است. با توجه به وجود گسل های متعدد در طول مسیر این تونل از جمله گسل فعال پورکان – وردیج و احتمال وقوع پدیده فشارندگی و تبعات ناشی از آن، پیش بینی احتمال وقوع این پدیده بر اساس روش های موجود شامل روش سینگ، جتوا، گوئل و هوک و مارینوس در مسیرهای پیشنهادی شامل مسیر مستقیم و مسیر قوسی(مسیر با طول بیشتر به منظور دور شدن از هسته مرکزی گسل) در دستور کار قرار گرفت و با تخصیص درصد ریسک احتمال وقوع پدیده فشارندگی بر اساس طبقه بندی های پیشنهادی توسط محققین فوق الذکر، محاسبه درصد ریسک میانگین وقوع پدیده فشارندگی در دو مسیر مستقیم و قوسی با استفاده از تحلیل های آماری انجام شد. نتایج گویای آن است که درصد ریسک میانگین احتمال وقوع پدیده مذکور در حین حفاری مسیر اجرا شده فعلی(مسیر قوسی) در قیاس با مسیر مستقیم در حدود 69/42% کمتر می باشد. همچنین با بررسی نقشه های زمین شناسی منطقه می توان دریافت که طول زون گسل پورکان وردیج در حین حفاری در مسیر مستقیم 125 متر است که تقریبا 2/5 برابر مسیر قوسی بوده است. بنابراین با توجه به افزایش احتمال وقوع پدیده فشارندگی در حین حفاری در مسیر مستقیم نسبت به مسیر قوسی و نیز با لحاظ طول محدوده گسله، محاسبه نسبت احتمال وقوع پدیده فشارندگی در حین حفاری مسیر مستقیم نسبت به مسیر قوسی انجام و مشخص گردید که نسبت مذکور 4/17 بوده که گویای میزان درصد ریسک بسیار بالا در حین حفاری مسیر مستقیم نسبت به مسیر قوسی است. بنابراین با در نظر گرفتن ریسک حفاری مسیر مستقیم و احتمال گیر کردن و یا مدفون شدن دستگاه حفاری TBM در حین حفاری مسیر مذکور، اجرای عملیات حفاری مسیر قوسی به منظور جلوگیری از بروز مخاطرات احتمالی در دستور کار قرار گرفت.
    کلیدواژگان: فشارندگی، درصد ریسک احتمال وقوع فشارندگی، نسبت احتمال وقوع پدیده فشارندگی، مسیر مستقیم، مسیر قوسی
  • مهسا خوشفرمان برجی، احمدرضا صیادی، محمدرضا خالصی صفحات 66-76
    عملیات خردایش از جمله کلیدی ترین مراحل فرایند فرآوری مواد معدنی محسوب شده و سنگ شکن های فکی یکی از پرکاربردترین تجهیزات اصلی در این بخش هستند. انتخاب این تجهیزات تابعی از متغیرهای متعددی به ویژه قیمت تمام شده عملیات سنگ شکنی است. در این تحقیق مدلی جدید جهت تخمین هزینه های سرمایه ای و عملیاتی سنگ شکن های فکی با بازوی مضاعف در قالب توابع رگرسیون تک متغیره و چند متغیره ارائه شده است. در تحلیل چند متغیره، به منظور افزایش دقت مدل، داده های جمع آوری شده مورد بررسی دقیق قرار گرفته و همبستگی بین آن ها با استفاده از روش آنالیز مولفه های اصلی بر طرف شده است. در تابع رگرسیون تک متغیره، سطح دهانه ورودی به عنوان متغیر مستقل در نظر گرفته شده است در حالیکه در تابع هزینه چند متغیره سطح دهانه ورودی به همراه توان سنگ شکن به عنوان متغیرهای مستقل جهت ساخت مدل تخمین هزینه مورد استفاده قرار گرفته اند. کارایی هر یک از توابع هزینه با استفاده از میانگین خطای مطلق و بررسی باقیمانده ها سنجیده شده است. به طور میانگین، میزان خطای 93/14 و 91/10 درصد به ترتیب برای رگرسیون تک و چند متغیره محاسبه شده که میزان قابل قبولی در مطالعات پیش امکان سنجی و امکان سنجی است. همچنین توزیع نرمال باقیمانده ها گواهی بر اعتبار مدل های ارائه شده است. به منظور نشان دادن چگونگی کارکرد مدل، هزینه های سرمایه ای و عملیاتی واحد سنگ شکنی اولیه یک معدنی فرضی طلا به کمک این مدل برآورده شده است.
    کلیدواژگان: تخمین هزینه، سنگ شکن فکی، رگرسیون، تحلیل مولفه های اصلی
  • فردیس نخعی، علی اکبر عبدالله زاده، مهدی ایران نژاد صفحات 77-88
    برای انجام محاسبات متالورژیکی، اقتصادی و کنترل روند عملکرد کارخانه، در اختیار داشتن اطلاعات کافی و صحیح از بخش های مختلف و به خصوص جریان های مواد ضروری است. معمولا به دلایل فنی یا اقتصادی امکان اندازه گیری یا نمونه برداری از تمام جریان های موجود در مدار وجود ندارد و از طرفی به علت طبیعت کار ابزار اندازه گیری در کارخانه و یا فرآیند های نمونه برداری و آنالیز، داده های جمع آوری شده با خود خطای غیر قابل اجتناب را به همراه دارد، لذا به کارگیری روش های مختلف تعدیل خطاها، تحت مدل های دقیق از جمله موازنه جرم و دست یابی به داده های صحیح الزامی است. در این مقاله با توجه به سیستم اندازه گیری یا نمونه برداری در مدار واحد فرآوری مورد مطالعه، ضمن معرفی روشی نوین برای انجام موازنه جرم مدار در حالت چند متغیره، نتایج به کارگیری روش ماتریس سیکل های پایه برای بررسی سیستم اندازه گیری مورد استفاده از نظر میزان دسترسی به اطلاعات مورد نیاز و تعیین بخش های قابل مشاهده و غیر قابل مشاهده مدار ارائه شده است. به منظور اعتبار سنجی روش پیشنهادی کاربرد آن در مدار سولفورزدایی از کنسانتره شرکت سنگ آهن گل گهر تشریح شده است. نتایج نشان می دهد که، به کارگیری این آزمون از توانایی بالایی در بررسی صحت و تعدیل داده های جمع آوری شده برخوردار است و به دلیل ساختار مناسب آن در نرم افزار متلب، امکان مطالعه مدارهای با حجم محاسبات زیاد نیز فراهم است.
    کلیدواژگان: موازنه جرم، ماتریس سیکل های پایه، اصلاح داده ها، قابل مشاهده، مدار سولفورزدایی گل گهر
  • سیف الدین موسی زاده، کامران گشتاسبی*، عبدالهادی قزوینیان صفحات 89-98

    هدف از این تحقیق کاربرد روش های عددی مختلف جهت بررسی رفتار مغار نیروگاه مسجد سلیمان است. برای نیل به این هدف از روش های عددی پیوسته مانند المان محدود(نرم افزار Phase2) و تفاضل محدود(نرمافزارFLAC) استفاده شد. همچنین از روش عددی المان مجزا(نرم افزار دو بعدی UDEC) جهت مدل سازی محیط به صورت ناپیوسته و مقایسه با دیگر روش ها استفاده شد. در این تحقیق مغارهای نیروگاه با اعمال یک سیستم نگهداری بهینه با استفاده از روش های مختلف عددی مدل سازی شدند. در نهایت نتایج حاصل از روش های مختلف با نتایج ابزار دقیق مقایسه شدند. نتایج بدست آمده نشان می دهد که مدل ساخته شده توسط نرم افزار UDECدر مقایسه با دو نرم افزار دیگر، به شرایط واقعی زمین نزدیک تر است. با توجه به نتایج بدست آمده از مقایسه مقدار جابجایی های رخ داده در اطراف فضای حفاری شده می توان گفت که این محیط دارای یک رفتار شبه پیوسته است. ولی وجود لایه های ضعیف (به خصوص لایه سیلتستون در سقف مغار اصلی) باعث به وجود آمدن درزه هایی با پارامترهای مقاومتی پایین شده است که این عامل باعث باز شدگی درزه ها و ناپایداری در این نواحی شده اند. مدل سازی با UDECاین موضوع را تایید می کند.

    کلیدواژگان: روش های عددی، المان محدود، تفاضل محدود، المان مجزا، تحلیل پایداری، مسجد سلیمان، Phase2، FLAC و UDEC
|
  • Parviz Moarefvand*, Masood Shamsadin Saeid Pages 1-10
    Because water and wastewater networks in urban areas passed in residential، commercial and densely populated places، estimation of the ground subsidence and knowledge of applied load on the pipeline are of prime importance. In this research، amount of the subsidence and the induced applied stresses on the pipelines due to surface loading in different methods- mechanized (pipejacking، Microtunnelling) and classical (Open Trench، Pitman) were investigated. UDEC software was used for the simulation of these methods. Type A of Tehran Conglomerate of HZARDARE was investigated. The results of the simulation show that the most subsidence and plastic area near the pipe is in open trench method. This is due to the infilling process of the trench with soil that has low cohesion. Maximum axial stress applied to the pipe is in pipejacking method and this is due to the complete contact of the pipe to the medium and the friction between pipe and soil. Besides that، applied displacement and stress variation on the pipe in microtunneling and pitman due to the similar geometry section in these two methods have good accommodation with each other.
    Keywords: simulation, UDEC, open trench, PIT MAN, Microtunneling, pipejacking
  • Saeid Majdifar*, Gholamreza Kamali Pages 10-17
    Grade estimation is one of the vital stages in economic and technical investigation of mines. Therefore، to find a method which could estimate these values accurately has been considered as a necessity. In this research، an adaptive neuro fuzzy algorithm was employed in order to estimate iron grade of Skarn ores. In fact، this algorithm is a fuzzy system in which membership functions should be adjusted by training data. It is worth mentioning that definition of initial membership functions is effect on quality of output results of this algorithm. For these reason، three algorithms of grid partitioning، subtractive clustering method and fuzzy c-means clustering have been conventional in order to adjust these functions. In this paper، three neuro fuzzy systems based on aforementioned algorithms were developed. The results of test data show that there is a significant ability in neuro fuzzy system based on subtractive clustering for estimation of iron grade in comparison of other algorithms.
    Keywords: Grade estimation, Skarn iron ore, Neuro fuzzy algorithm, Clustering algorithms
  • Amin Hossein Morshedy*, Amir Hossein Kohsary Pages 18-27
    Study of vein deposits، as the smallest exploration target is a challengeable affair involving uncertainty. In this research، a three-dimensional model is presented based on thickness، distance and grade parameters of the veins. In the vein-type deposit modeling، two approaches can generally be assumed: first، ore-forming fluid moves from vein to host rock; in this case، whatever the vein is thicker، the enriched host rock has more grades. In the second case، the ore-forming fluid moves from the host rock to vein that thicken veins are more depleted host rocks. In the Emarat vein-type deposit، the ore-forming metals depletion occurs in the host rocks with increasing the thickness of vain. In this study، the maximum range and parameters of the anisotropic search ellipsoid are calculated with respect to a logarithmic relation between grade and distance of the vein. The Zn grade of each spatial location is estimated into foot-wall and hanging-wall vein by three-dimensional modeling of grade distribution، thickness، and distance of the vein.
    Keywords: 3D modeling, distance, thickness of vein, anisotropic search ellipsoid, the Emarat mine, Iran
  • Seyyed Saeid Ghannadpour*, Ahmadreza Mokhtari, Ardeshir Hezarkhani, Nader Fathianpour Pages 28-37
    Different techniques have been considered to separate mixed populations so far and one of the most important of them is Sinclair’s suggested technique which is based on the finding conjunction point of combinational graph and then separating the populations. In this study، it has been tried to develop an algorithm to carry out the aforementioned technique in order to separate the populations. Based on the investigation، it is possible to apply tangents in the first separated point، which is obtained from the Sinclair’s method. The proposed algorithm is able to complete the separation of population with high speed and precision. In order to show the efficiency and applicability of the algorithm Cr concentration from an environmental study is used for separation of underlying populations. The results displayed that the populations were precisely separated.
    Keywords: Statistical Populations partitioning, probability graph, Sinclair, Tangent, separate software
  • Hadi Haeri*, Kuorosh Shahriar, Mohammad Fatehi Marji, Parviz Moarefvand Pages 38-49
    The rocks with pre-existing cracks are normally under compression. Study of the propagation mechanism of these pre-existing cracks is important in the design of rock structures. In the present paper، a coupled numerical-experimental analysis of crack propagation، cracks coalescence and breakage process of brittle solids such as rocks and rock-like specimens are studied. The pre-cracked cylindrical specimens of rock-like materials (using specially made rock-like specimens from Portland Pozzolana Cement (PPC)، fine sand and water) tested under compressive loading. Several tests accomplished on the rock-like specimens containing two cracks to evaluate the final breakage path in these samples. The effect of the orientations of these two cracks with a constant spacing on the crack propagation paths and cracks coalescence have been experimentally investigate. These results show that the changing in the orientation of the second crack affect the crack growth and coalescence paths. The same specimens simulated numerically by an indirect boundary element method known as displacement discontinuity method. The numerical and experimental results obtained from the tested specimens compared with each other and showing good agreements between the corresponding values. The accuracy، validity and effectiveness of these approaches are quite evident by comparing these experimental and numerical results.
    Keywords: rock, like specimens, cracks coalescence path, Numerical, experimental analyses
  • Kamal Alamdar, Ahmad Madanchi Pages 50-58
    Potential field anomalies consist of regional and residual anomalies، which are due to large scale and local structures، respectively. Based on intent and scale of potential field surveying the regional or residual anomalies are applied. Anomaly separation methods are divided into two methods as graphical and analytical methods. Although anomaly separation using graphical methods have more correlation with geological features، when encountering the large-scale datasets، the analytical methods produce results that are more acceptable. There are different analytical methods but most important methods are trend surface analysis، wavelength filtering، field continuation and vertical derivative، which in this paper these methods، are applied on aeromagnetic data from Abadeh quadrangle. From regional magnetic map of studied area، Shirkooh granite area in northeast، Dehshir– Baft fault with NW-SE trend and Taghestan plain are resolved.
    Keywords: Potential field anomalies, Wavelength filtering, Field continuation, regional residual seperation
  • Mohammad Reza Jari, Seyyed Yahya Rouhani, Parviz Rafati Pages 59-65
    One of the most important steps of tunnel mechanized excavation is the selection of tunnel path. In this study، the selecting reasons of Karaj–Tehran water conveyance tunnel path is investigated. In the first step، the geomechanical properties of two suggested paths including the direct and indirect paths are perused and the active faults in each path such as Pourkan - Verdij is recognized. In the second step، the probability of squeezing in mentioned paths is studied using of several methods such as Singh، Jetwa، Goel and Hoek and Marinous methods and at the end، the length of broken zone in each path is estimated. The result shows that the probability of squeezing and the length of broken zone in the indirect path are lower than the direct path (approximately 42. 69% and 100m) and finally the indirect path is selected as the optimized path to excavate of this tunnel.
    Keywords: squeezing, statistical analysis, direct path, indirect path
  • Mahsa Khoshfarman Borji, Ahmad Reza Sayyadi, Mohammad Reza Khalesi Pages 66-76
    The comminution is one of the most important activities in the mineral processing and the jaw crusher is the one of the most widely used equipments in this sector. In this research a new model for estimating capital and operating costs of double toggle jaw crushers is given as uni-variate and multivariate regression functions. In the multivariate regression، for increasing the precision، the collected data are inspected in detailed and correlation between them is omitted using principal component analysis method. In uni-variate cost function، the opening area of the crusher is considered as the independent variable، while in multi variate regression opening area and power are included. The performace of each cost function has been inspected with Mean Absolute Error Rate and residual analysis. The mean error rates are 10. 91 and 14. 93 percent for uni-variate and multivariate regression respectively، which are acceptable amounts in prefeasibility and feasibility studies. Also normality of residuals was investigated as evidence of models adequacy. Finally، the proposed model was applied for a hypothetic gold mine as a case study.
    Keywords: Cost estimation, jaw crusher, regression, Principal Component Analysis
  • Fardis Nakhaei, Ali Akbar Abdollahzade, Mehdi Irannejad Pages 77-88
    For metallurgical and economic computations and process performance control، it is essential to have enough and correct information from different sections، particularly material flow. Typically، owing to economic or technical reasons، it is not possible to measure or sample all existing currents. On the other hand، due to measuring device in plants and/or sampling procedures and analysis، collected data have inevitable errors with them؛ therefore، utilizing different methods of data reconciliation under the exact models، including mass balance، and accessing to the data is mandatory. In this paper، regarding the installed measurement system or sampling in the studied mineral processing circuit، results of using basic cycles matrix method for examining the employed measurement system were presented in terms of accessing to the required information and determining observable and unobservable sections of the circuit. Besides، a new method for conducting circuit mass balance in a multivariate state was provided. To validate the suggested method، its application in was discussed in Gole Gohar concentrate desulphurization circuit. Findings of the study revealed that using this test enjoys high capability in balancing the collected data and because of its appropriate construction in Matlab software، it is feasible to study very complicated circuits.
    Keywords: Mass Balance, Basic Cycles Matrix, Observable, Data Reconciliation, Gole Gohar
  • Seyfoddin Mousazadeh, Kamran Goshtasbi, Abdolhadi Ghzvinian Pages 89-98

    The aim of this research is the application of numerical methods in investigating the behavior of Msjed Soleyman hydroelectric cavern. With this regard continuum numerical methods such as finite element (Phase2 software) and finite difference (FLAC Software) methods were used. The discontinum distinct element method (UDEC code) was also utilized for comparison with the other two methods. The stability analysis was then carried out using UDEC software. In this study، Msjed Soleyman hydroelectric cavern were modeled by applying a support system. The results from different numerical methods were then compared with instrumentation readings. The results show that UDEC models in comparison with the other two methods is closer to real ground conditions. With respect to displacements gained around caverns، it can be said that the ground behaves as a pseudo continuum media. However the presence of weak siltstone (specially in the cavern’s roof) created joints with low strength، which causes local instabilities. The UDEC models confirm this finding.

    Keywords: Numerical methods, finite element, finite difference, distinct element, Cavern, Masjed Soleyman, UDEC, FLAC, Phase2