فهرست مطالب

کتابداری و اطلاع رسانی - سال هفدهم شماره 1 (پیاپی 65، بهار 1393)

فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی
سال هفدهم شماره 1 (پیاپی 65، بهار 1393)

  • 220 صفحه، بهای روی جلد: 20,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1393/02/02
  • تعداد عناوین: 9
|
  • سید رضاقاسمی، مهدی کریمی* صفحه 5
    هدف
    شناسایی و اولویت بندی عوامل مهم موفقیت مدیریت دانش در سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، هدف این پژوهش است.
    روش
    پژوهش حاضر از نظر تقسیم بندی بر مبنای هدف از نوع کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها روش ترکیبی، پیمایشی و دلفی است. در روش دلفی، ازنظرهای 27 نفر خبرگان دانشگاهی و مدیران و کارشناسان ارشد سازمان استفاده شده است.
    پس از گردآوری داده ها، به منظور تجزیه و تحلیل آماری، از روش های آمار توصیفی و استنباطی مانند: جدول فراوانی، آزمون فریدمن با به کاربردن نرم افزار آماری SPSSبهره گرفته شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد عوامل مهم موفقیت مدیریت دانش در سازمان به ترتیب اولویت، عبارتند از: رهبری و حمایت مدیریت ارشد، فرهنگ سازمانی، آموزش و باز آموزی، مستندسازی، استراتژی مدیریت دانش، مخازن دانش، پاداش دهی و ایجاد انگیزه، مدیریت منابع انسانی، فناوری اطلاعات، مدیریت زیرساختهای سازمانی، فرایندها و فعالیتها، اندازه گیری عملکرد، رفع محدودیت منابع، الگوبرداری از بهترین ها.
    اصالت/ارزش: یافته های این پژوهش به مدیران سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در شناسایی عوامل مهم موفقیت به منظور پیاده سازی و به کارگیری بهینه مدیریت دانش در سازمان، کمک می کند.
    کلیدواژگان: مدیریت دانش، سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
  • اورانوس تاج الدینی*، فهیمه باب الحوائجی، علی سادات موسوی صفحه 23
    هدف
    ترجمان دانش به معنای کاربردی کردن آن چیزی است که می دانیم. به عبارت بهتر، فرایندی است که دانش را از شکل ذهنی آن به عرصه عمل منتقل می کند. تعاملات و گفتگو های مستمر بین گروه های خلق کننده دانش و کاربران در همه مراحل پژوهش، بخش مهمی از ترجمان دانش را شکل می دهد. این پژوهش با هدف بررسی نظرهای پژوهشگران شاخص علوم انسانی کشور در مورد ترجمان دانش در علوم انسانی ایران، به انجام رسیده است.
    روش شناسی: این پژوهش از نوع پژوهشهای کیفی نظریه زمینه ای[5] و ابزار مورد استفاده در آن مصاحبه ساختار یافته است. جامعه پژوهش را اعضای هیئت علمی گروه های علوم انسانی سراسر کشور تشکیل می دهند و مصاحبه شوندگان در آن، 19 نفر از صاحب نظران شاخص گروه های علوم انسانی دانشگاه های سراسر کشور از رشته های مختلف علوم انسانی می باشند که دارای بیشترین تعداد پژوهش در حیطه خود هستند. برای تامین روایی و پایایی این پژوهش، از روش ارزیابی لینکولن و گوبا[6]استفاده شد.
    اصالت: این پژوهش اولین تلاش صورت گرفته در مورد نگرش صاحب نظران علوم انسانی به ترجمان دانش است.
    یافته ها
    پس از کد بندی، طبقه بندی، تجزیه و تحلیل اطلاعات، یافته های این پژوهش نشان داد صاحب نظران علوم انسانی، ترجمان دانش در این علوم را در پنج حیطه قابل تبیین می دانند که عبارتند از: تولید دانش، انتقال دانش، اشتراک دانش، محیط پژوهش و کاربرد دانش.
    کلیدواژگان: ترجمان دانش، کاربرد دانش، نظریه زمینه ای، کاربرد پژوهش
  • مظفر چشمه سهرابی*، سمیه شمسی شاه ولد علیایی صفحه 45
    هدف
    هدف این پژوهش، ترسیم نقشه دانش کتابداران کتابخانه های دانشگاه اصفهان است.
    روش
    روش این پژوهش توصیفی است و جامعه آماری آن را 67 نفر از کتابداران شاغل در کتابخانه های دانشگاه اصفهان تشکیل می دهند. به دلیل کوچک بودن حجم جامعه، از روش سرشماری، برای گردآوری داده ها از پرسشنامه و چک لیست محقق ساخته و برای تجزیه و تحلیل داده ها از الگوهای رتبه های شغلی و ترسیم نقشه دانش، استفاده شد.
    یافته ها و
    نتایج
    میزان دانش کتابداران در زمینه های مجموعه سازی، فهرست نویسی و رده بندی، ثبت و آماده سازی منابع، امانت، مرجع، مهارت های ارتباطی، مدیریت، فناوری اطلاعات، ساختمان و تجهیزات کتابخانه، و اخلاق کتابداری در سطح مطلوبی قرار دارند. کتابداران در حوزه های مجموعه سازی، فهرست نویسی، ثبت و آماده سازی، امانت، مرجع، آموزش و اطلاع رسانی، مهارت های ارتباطی، فناوری اطلاعات، و اخلاق حرفه ای دارای تیم خبره هستند. نیاز های تخصصی کتابداران شامل فناوری اطلاعات، نمایه سازی، چکیده نویسی، علم سنجی، مباحث روز کتابداری، مدیریت، آموزش و اطلاع رسانی و ساختمان و تجهیزات است.
    کلیدواژگان: مدیریت دانش، نقشه دانش، ترسیم دانش، کتابداران، دانشگاه اصفهان
  • عارف ریاحی*، محمد امین قانعی راد، الهام احمدی صفحه 65
    هدف
    بررسی موانع همکاری های علمی بین المللی تالیف مدارک علمی مشترک از دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران.
    روش پژوهش: نوع پژوهش کاربردی و روش آن پیمایشی است. ابزار پژوهش، پرسشنامه ای محقق ساخته است. جامعه پژوهش 270 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران بوده است. پایایی پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای هر متغیر به طور جداگانه محاسبه گردیده است که نتایج از سطح بالای پایایی آن حکایت دارد.
    یافته ها
    نتایج نشان می دهد متغیر سیاسی با میانگین3/53، تاثیرگذارترین مانع همکاری های علمی بین المللی از دیدگاه جامعه پژوهش ذکر شده است. متغیر فرهنگی نیز در مقایسه با سایر عوامل، کمترین میزان میانگین (2/21) و اثرگذاری را داشته است. همچنین، یافته ها نشان داد همبستگی منفی و معناداری میان تولیدات علمی مشترک بین المللی افراد و 3 متغیر سیاسی، سازمانی و انگیزشی وجود داشته است؛ بدین معنا که هرچه میزان تولیدات علمی مشترک افراد کمتر باشد، میزان موانع و مشکلات پژوهشگران پاسخ دهنده به پرسشنامه در رابطه با این سه متغیر بیشتر بوده است و برعکس.
    کلیدواژگان: همکاریهای علمی بین المللی، تالیف مشترک، موانع همکاریهای علمی، دانشگاه تهران، پایگاه اطلاعاتی ISI
  • قاسم آزادی احمدآبادی*، نصرت ریاحی نیا صفحه 91
    هدف
    این پژوهش با انتخاب پایگاه مرجع متخصصان ایران به عنوان جامع ترین پایگاه در حوزه های تخصصی متنوع، بر آن است که جنبه های مختلف و نقشهایی را که به عنوان واسطه اطلاعاتی در بین مخاطبان و کاربران خود ایفا می کند، شناسایی نماید.
    روش
    این مطالعه از نوع توصیفی پیمایشی است. جامعه پژوهش را اعضای پایگاه مرجع متخصصین ایران که افزون بر 190 هزار نفر هستند، تشکیل می دهد. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 380 نفر به دست آمد. نحوه نمونه گیری به صورت تصادفی است و پرسشنامه به آدرس پست الکترونیک افراد ارسال شد. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه آنلاین محقق ساخته با 12 پرسش است که با ابزار گوگل داک طراحی شده است.
    یافته ها
    مراجعه اعضا به این پایگاه بیشتر به شکل روزانه اتفاق می افتد. کاربران و مخاطبان مهم ترین دلیل مراجعه خود به این پایگاه را به ترتیب دریافت اخبار تخصصی، اطلاع از آگهی های استخدام، طرح سوال، پاسخگویی به سوالها، اطلاع از فرصتهای تحصیلی مرتبط با رشته تخصصی، سایر موارد، آگاهی از کنفرانسهای ملی و بین المللی، دریافت یا اشتراک مقاله و استفاده از کتابهای موجود در کتابخانه دیجیتال عنوان کرده اند. کاربران میزان رضایت خود از حجم پاسخهای ارائه شده به سوالهایشان را در بخش تالارهای سوال و جواب این پایگاه، کیفیت پاسخها و سرعت پاسخگویی، متوسط به بالا و نقش این پایگاه در ایجاد ارتباطات کاری در حوزه تخصصی خود و برقراری ارتباط با سایر متخصصین را زیاد توصیف کرده اند.
    نتایج
    میزان استفاده علمی و پژوهشی از این پایگاه، پائین بوده و از آن بیشتر به عنوان ابزار اطلاع رسانی شغلی و تخصصی بهره گیری می شود. از میان قابلیتهای متعدد این پایگاه، بخش اخبار تخصصی بالاترین میزان استفاده را دارد. مراجعه به این پایگاه در مقایسه با جستجو در موتورهای کاوش، برای کاربران سودمندتر بوده است. با بهره گیری از این پایگاه ایجاد ارتباطات کاری در حوزه تخصصی کاربران و برقراری ارتباط آنان با سایر متخصصان، افزایش یافته است.
    کلیدواژگان: واسطه های اطلاعاتی، رفتار اطلاع یابی، آنلاین گفتگو، پایگاه مرجع متخصصان ایران
  • حسین آقاجانی، شیرین صباغی آبکوه* صفحه 115
    هدف
    بررسی ابعاد فضایی دسترسی به کتابخانه های عمومی در ارتباط با ویژگی های اجتماعی- اقتصادی شهروندان در سطح نواحی شهر مشهد.
    روش تحقیق، توصیفی- تحلیلی است. در راستای هدف پژوهش، دو روش سنجش دسترسی بر حسب استاندارد فاصله و درجه کشش کتابخانه های اقماری و منطقه ای، مورد استفاده قرار گرفته است.
    یافته ها
    در بین گروه های جمعیتی واقع در شعاع 1500 متری کتابخانه های اقماری، طبقات بالا، بسیار بالا و پایین بیشترین میزان دسترسی به کتابخانه را دارند و در بین گروه های جمعیتی واقع در شعاع 3000 متری کتابخانه های منطقه ای، بیشترین جمعیت متعلق به طبقات بسیار بالا و متوسط است. در رابطه با دسترسی به مجموع دو نوع کتابخانه ها بر اساس درجه کشش، 24 ناحیه از دسترسی متوسط به بالا برخوردارند و بیشتر بخشهایی از طبقه پایین و متوسط را زیر پوشش قرار می دهند. همچنین، 16 ناحیه در سطوح پایین تر از میانگین قرار دارند، که این امر حاکی از کمبود کتابخانه ها در این نواحی است. به طورکلی، توزیع کتابخانه ها در نواحی با وضعیت اجتماعی- اقتصادی بالا یا پایین رابطه ای ندارد و کاملا تصادفی و پراکنده ایجاد شده اند. محلات شهرک عسکریه، شیرین، کارخانه قند آبکوه در بدترین وضعیت دسترسی به کتابخانه ها قرار دارند. برای افزایش دسترسی عادلانه کتابخانه ها در سطح شهر مشهد، دایرکردن کتابخانه در این محلات باید در اولویت قرار گیرد.
    کلیدواژگان: کتابخانه های عمومی، توزیع جغرافیایی کتابخانه های عمومی مشهد، دسترسی طبقات اجتماعی اقتصادی به کتابخانه ها، کتابخانه های اقماری و منطقه ای
  • شعله ارسطوپور* صفحه 135
    هدف
    هدف پژوهش حاضر بررسی روش شناسانه مقالات پژوهشی منتشر شده در نشریات علم اطلاعات و دانش شناسی کشور طی سالهای 1380 تا 1390 است.
    روش
    به منظور دستیابی به این هدف، تمامی مقالات 10 نشریه منتخب حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی کشور (211 شماره و 2118 مقاله) با استفاده از روش تحلیل محتوا بررسی گردید. تعداد مقالات پژوهشی، پیروی مقالات پژوهشی از ساختار ایمراد (دارا بودن چهار بخش مقدمه، روش، نتایج و بحث)، روش های پژوهشی و آزمونهای آماری مورد استفاده، از جمله مقوله های مورد بررسی بوده اند.
    یافته ها
    نتایج این بررسی حاکی از آن است که از 2118 مقاله، بیش از 57% ماهیت پژوهشی داشته و در بازه زمانی مورد نظر، تعداد این مقالات همواره رشد داشته است. همچنین تعداد مقالاتی که به طور کلی از ساختار ایمراد پیروی نمی کنند، کمتر از 3% است. بیشترین روش پژوهشی مورد توجه، روش پیمایشی (فراوانی 662) با استفاده از پرسشنامه (فراوانی 597) است. همچنین آزمون های تی، مجذور کا و همبستگی پیرسون به ترتیب از کاربردترین آزمونهای آماری در مقالات منتشر شده می باشند.
    کلیدواژگان: نشریه های علم اطلاعات و دانش شناسی، شیوه های پژوهش در علم اطلاعات و دانش شناسی، نشریات علم اطلاعات و دانش شناسی، نشریات کتابداری و اطلاع رسانی
  • فرخنده موسوی زارع*، محمدحسین دیانی، اعظم صنعت جو صفحه 167
    هدف
    این پژوهش به منظور بررسی مراجعه پسندی کتابخانه ها در پی اجرای طرح «کتاب من» در کتابخانه های عمومی شهر مشهد انجام شده است.
    روش پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی است و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش تمامی کتابداران شاغل و استفاده کنندگان از طرح «کتاب من» در 8 کتابخانه منتخب بود که با روش نمونه گیری طبقه ای و بر مبنای جدول مورگان و کرجسی، تعداد 361 مراجعه کننده و 26 کتابدار، به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند.
    یافته های پژوهش:یافته های پژوهش نشان داد هم کتابداران و هم مراجعه کنندگان درباره مراجعه پسندتر شدن مجموعه، نظر مثبتی داشتند.
    نتیجه گیری
    از یافته های به دست آمده می توان نتیجه گرفت که اجرای طرح «کتاب من» در دراز مدت؛ در عین حال که موجب سازگاری بیشتر مجموعه با نیازهای کاربران خواهد بود، از لحاظ تناسب موضوعی مجموعه با سیاستهای کتابخانه های عمومی نیز سازگاری بیشتری به وجود خواهد آمد.
    کلیدواژگان: طرح کتاب من، مراجعه پسندی، کتابخانه های عمومی، نهاد کتابخانه های عمومی، مشهد
  • یعقوب نوروزی*، فرشته سوری صفحه 183
    هدف
    هدف پژوهش حاضر، شناسایی توانمندی ها و تفاوتهای موتورهای جستجوی مورد مطالعه در بازیابی تصاویر بر اساس نمایه سازی مبتنی بر متن و محتواست.
    روش
    پژوهش حاضر از نوع کاربردی است. روش مورد استفاده در این پژوهش از نوع تحقیقات ارزیابانه است. پنج موتور جستجو شامل گوگل، یاهو، پیک سرچ، لایکاس و اکسالید که قابل دسترس و سازگار با هدفهای پژوهش بودند، به عنوان جامعه پژوهش انتخاب شدند. جمع آوری اطلاعات به شیوه مشاهده و با استفاده از سیاهه محقق ساخته صورت گرفت. سیاهه مورد استفاده شامل40 مولفه بود که سه بخش اصلی (معیارهای ارزیابی موتورهای جستجوی تصاویر، بازیابی تصاویر بر اساس نمایه سازی مبتنی بر متن و محتوا) و یازده زیربخش را شامل می شود.
    یافته ها
    بر اساس نتایج حاصل، مشخص شد موتور جستجوی گوگل نسبت به دیگر موتورها وضعیت مطلوب تری را در بازیابی تصاویر دارد و به عنوان کارآمدترین موتور جستجو در بازیابی تصاویر در این پژوهش شناخته شد. در جایگاه های بعدی نیز به ترتیب یاهو، لایکاس، اکسالید و پیک سرچ بر اساس درصد فراوانی کسب شده در معیارهای این پژوهش، رتبه بندی شدند. همچنین، با توجه به آزمون فرضیه های پژوهش در بازیابی تصاویر بین موتورهای جستجوی مورد مطالعه بر اساس نمایه سازی مبتنی بر متن و محتوا، تفاوت معناداری وجود دارد.
    بحث و نتیجه گیری
    براساس نتایج پژوهش مشخص شد که موتورهای جستجوی عمومی نسبت به موتورهای جستجوی تخصصی، عملکرد بهتری در بازیابی تصاویر دارند. بنابراین، جستجوگران تصاویر در وب می توانند در انتخاب موتور جستجوی متناسب با نیاز خود بهتر تصمیم گیری کنند. همچنین، نتایج حاصل می تواند به متولیان موتورهای جستجوی مورد مطالعه و طراحان داخلی برای طراحی بهتر کمک کند. ضمن این که سیاهه تهیه شده در این پژوهش می تواند در حوزه های مشابه نیز مورد استفاده قرار گیرد.
    کلیدواژگان: تصویریابی الکترونیکی، موتورهای جستجوی عمومی، نمایه سازی تصاویر، نمایه سازی متنی، نمایه سازی محتوا
|
  • Reza Qassemi, Mahdi Karimi* Page 5
    Purpose
    The aim of this study was to ridentify and prioritize the important factors for successful knowledge management at the organization of Libraries, Museums and Document Center of Astan Quds Razavi.
    Methodology
    This study is an applied research using both survey and Delphi methods. The primary model of research was finalized by Delphi technique. To test the model, opinions of 27 university scholars and managers and senior experts in the organization were collected
    Findings
    findings revealed that the important factors for successful knowledge management at the organization by priority were: leadership and support from the top manager, organizational culture, education and retraining, documentation, the strategy for knowledge management, storage of knowledge, rewarding and motivating personnels, management of human resources, information technology, management of organizational infrastructures, processes and activities, measurement of performance, elimination of the limitation of resources, and modeling from the best samples.
    Keywords: knowledge management factors, Organization of libraries, Museums, Document, Center of Astan Quds Razavi
  • Dr. Oranous Tajedini*, Dr. F. Babolhavayeji, Ali Moosavi Page 23
    Purpose
    The process by which knowledge is translated from mind to practice is call knowledge translation. The continuous interaction and dialogue between knowledge creators and users at all reseach stages forms the important part of the knowledge translation. This research aims to investigate the views of top scholars in the field of humanities concerning the knowledge translation. Methodolog: All faculty members in humanities community groups across the country formed the research population. 19 experts from different disciplines participated in structured interview. Lincoln and Gvba evaluation method was used to evaluate the validity and reliability of the study.
    Findings
    Findings revealed that humanities experts identify five areas for knowledge translation: knowledge production, knowledge transfer, knowledge sharing, research environments and application of knowledge.
    Keywords: research results in use, knowledge translation, application of knowledge, Grounded theory
  • Dr. Mozaffar Cheshmeh Sohrabi*, Somayeh Shamsi Shahvalad Oliyaee Page 45
    Purpose
    This research aims to mapping the knowledge and skills of Librarians of the University of Isfahan.
    Methods
    The research method is descriptive survey study. In this study the society consists of 67 librarians in University of Isfahan, and the total number of society were studied. The data collection was based on questionnaire and check-list and analysis was performed using rank and job classification, and knowledge map.
    Findings
    The findings showed that Knowledge and skills of specialized librarians in the areas of collection development, cataloging and classification, recording and preparation of resources, circulation, reference, communication skills, management, information technology, planning library of buildings and equipment, and professional ethics desirable. University of Isfahan has expert team in the areas of collection development, cataloging, recording and preparation of resources, circulation, reference, education and research, communication skills, information technology, and professional ethics. Needs of librarians include information technology, indexing, abstracting, Scientometrics, management, education and research, and planning library of buildings and equipment
    Keywords: knowledge, knowledge management, mapping knowledge, Process Mapping, librarians, University of Isfahan
  • Aref Riahi *, Mohammad Amin Ghaneirad, Elham Ahmadi Page 65
    Purpose
    The aim of this study was to evaluate the inhibiting factors in International Scientific Collaboration based on Joint Authorship from the viewpoint of Tehran University faculty members.
    Methodology
    We used an applied research and survey method. Research population included 270 Tehran University faculty members who filled in a questionnaire.
    Findings
    The results showed that the political variable with (3.53) was the most effective barrier for scientific collaboration. The lowest variable with (2.21) was the cultural variable. Also, the results revealed that there was a significant and negative correlation between joint scientific output and other 3 variables (i.e., political, organizational and motivational.)
    Keywords: International Scientific Collaboration, Joint Authorship, Barriers of Scientific Collaboration, Tehran University, ISI database
  • Qhseme Azadi Ahmadabadi*, Nosrat Riahinia, Dr Page 91
    Purpose
    The aim of this research was to identify the roles and the different aspects of the Iranian Experts Website (IEW) as information intermediaries for their audiences and users.
    Methodology
    This study was a descriptive survey. Research population included 190,000 members of the IEW website. 360 units were selected through a random samplint technique. The data gathering was an electronic questionnaire designed by Google docs.
    Findings
    Visiting to this website was more daily. The audiences and users expressed the most important reasons and priorities for their visiting to this website: receiving specialized news,getting information about employment opportunities, asking questions, answering to questions, getting information about educational opportunities and national and international conferences, accessing documents and, subscribing and using the digital library. The users announced high level of their satisfaction about given volume, speediness and quality of responses provided at the question and answer section of this website. They also explained that this website had an important role in the development professional relations in their special fields, as well as in the establishment of professional relations with other experts. Findings also showed that the scientific and research usage of this website was low but it was more utilized as a tool for notification about vocational and professional opportunities. "Professional news" had the highest usage among the several capabilities in this website. Visiting this site is more beneficial for users than searching in search engines. Professional relations in special fields and the establishment of professional relations with another experts would increase by using this website.
    Keywords: Information intermediaries, Information seeking behavior, Online questioning, answering, Iranian Experts department website
  • Hosein Aqajani, Shirin Sabaghi Abkooh* Page 115
    Purpose
    The purpose of this paper was to investigate the spatial dimensions of access to public libraries in relation to socio-economic features of citizens in Mashhad.
    Methodology
    The research method is a descriptive- analytic study. Based on the purpose of the research, two methods were used, both measuring access in terms of actual distance standard and branch and regional librarie's gravity.
    Findings
    The result of access to branch and regional libraries in terms of distance standard indicated that, among population groups within the radius of 1500 meters to branch libraries, high, very high and low classes had the highest level of access. Also, among population groups within the radius of 3000 meters to regional libraries, most population belonged to very high and middle classes. Regarding access to branch and regional libraries in terms of target gravity, 24 areas had upper-middle levels of access and they mostly include portions of the middle and lower classes. The remaining 16 areas were located at levels below the average, which it suggests shortage of libraries in these areas. Generally, distribution of libraries was not associated with socio-economic status of high or low and was completely created randomly and scattered. Neighborhoods of Askariye town, Shirin and Abkooh Sugar Factory were in the worst status of access to libraries. Accordingly, it is recommended that, in order to achieve equitable access in the city of Mashhad, these neighborhoods should have the priority of establishment of new libraries.
    Keywords: Spatial access to public libraries, Socio, economic classes, Branch, regional libraries, Mashhad metropolitan, public libraries
  • Sholeh Arastoopoor Dr.* Page 135
    Purpose
    The constant evolution in publishing research journals and lack of an in-depth study during 2001 – 2011 is a viable reason for conducting one. Thus this study aims at performing an in-depth analysis of research papers in Iranian LIS journals from a methodological point of view.
    Methodology
    The content analysis method was used in order to gather inforamtion. 211 issues and 2118 papers in 10 LIS journals were selected and analyzed without any sampling.
    Findings
    The results show that from 2118 published papers, more than 57% were pure research papers. Their size has been grown over this 11 year period and most of them adhere to the IMRAD structure. Survey methods using a questionnaire are frequent among them and T-Test, Chi-Square and Pearson Correlation are among the most conducted statistical tests.
    Keywords: Researchology, Content Analysis, Statistical Tests, Library, Information Science Journals, Knowledge, Information Science Journals
  • Farkhondeh Moosavi Zare* Page 167
    Purpose
    this paper investigated the role of "My Book" project on library users’ satisfaction in Mashhad public libraries.
    Methodology
    We used an applicable gauging methodology for performing the analysis whose population were all the librarians and library users in 8 Mashhad public libraries. Subsequently, according to stratification sampling, and Morgan and Kerjesy chart, 361 and 21 library visitors and librarians were respectively considered as the samples of the survey.
    Findings
    as the survey’s results show, "My Book" project plays a positive role with regard to librarians and users.According to the obtained results, we can assume that, in long-term application, "My Book" project provides the essential materials for the users and coordinates librarie's strategies and matches the subject needs of library users.
    Keywords: My Book project, Collection development, Book selection, Public libraries, Mashhad
  • Yaghoub Norouzi*, Fereshteh Soori Page 183
    Purpose
    The main pupose of this study was to identify capabilities and differences among search engines in retrieving images from a text-based and content-based indexing approach.
    Methodology
    The present study was an applied research using an evaluative method.Five accessible search engines, e.g., Google, Yahoo, Picsearch, Lycos,and Exalead were selected as the research population. To gather the required information, observation and a checklist were developed based on three major components (criteria search engines for images, image retrieval based on content and context and content), with their eleven subparts.
    Findings
    Findings showed that "Google" had the most desirable condition in retrieving images in comparison with other search engines and it was identified as the most efficient search engine. In next positions, "Yahoo", "Lycos",: Exalead", "Picsearch" were respectively ranked based on frequency distribution. Also regarding the research hypothesis, findings showed that there was a significant difference among independent groups in terms of image retrieval. The results indicated that general search engines had good performance in comparison to specialized ones. So the users of images on the Web can select the appropriate search engine based on their needs.
    Keywords: Content Indexing, Image Indexing, Image Retrieval, Search engines