فهرست مطالب

مجله سلامت جامعه
سال هفتم شماره 1 (بهار 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/02/13
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مریم هادوی، زینب حسینخانی، زهرا ثقفی صفحات 1-8
    زمینه و هدف
    درد حاد پس از عمل یک واکنش فیزیولوژیک پیچیده نسبت به آسیب بافتی، اتساع احشاء یا بیماری است و به عنوان یکی از شایع ترین مشکلات دوره بعد از عمل می تواند موجب کاهش کیفیت اعمال جراحی و کاهش رضایتمندی بیماران از نتایج اعمال جراحی شود. مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان رضایت بیماران از تسکین درد بعد از عمل جراحی به عنوان شاخصی از چگونگی خدمات ارائه شده به بیماران طراحی گردید.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه توصیفی- مقطعی، 323 بیمار که طی 3 ماه برای انجام عمل جراحی تحت بیهوشی عمومی به بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) رفسنجان مراجعه نمودند، مورد بررسی قرار گرفتند. روش نمونه گیری سرشماری و ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه سه قسمتی (ویژگی های دموگرافیک، شدت درد بعد از عمل از نظر بیمار و میزان رضایت از تسکین درد بعد از عمل) بود. شدت درد، 24 ساعت پس از عمل، بر اساس درجه بندی توصیفی و میزان رضایت بیمار از تسکین درد بعد از عمل، با استفاده از درجه بندی عددی سنجیده شد. اطلاعات با استفاده از آزمون های توصیفی و تحلیلی تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    از مجموع بیماران مورد بررسی، 1/51درصد(165 نفر) را مردان و 9/49درصد (158 نفر) را زنان تشکیل دادند. بیماران در1/56درصد از موارد، از تسکین درد پس از عمل جراحی رضایت کامل داشتند. 2/40درصد از آنها، شدت درد پس از عمل را شدید، خیلی شدید و غیرقابل تحمل گزارش نمودند. ارتباط بین شدت درد با جنسیت (000/0= p)، نوع عمل جراحی (003/0= p) و دریافت مسکن (004/0= p) معنی دار بود.
    نتیجه گیری
    دقت و توجه بیشتر تیم مراقبت های پس از جراحی در مورد ارزیابی شدت درد بعد از عمل، به ویژه در مورد اعمال جراحی بزرگ و بیماران زن به منظور افزایش میزان رضایتمندی بیماران حائز اهمیت است.
    کلیدواژگان: رضایت بیمار، پس از عمل جراحی، تسکین درد
  • آرزو ایمانی، الهام ایمانی صفحات 9-17
    زمینه و هدف
    مصرف دخانیات از جمله عوامل خطر شناخته شده بیماری های قلبی عروقی است که با وجود تاکید بسیار زیادی که بر عوارض آن شده، هنوز هم مصرف آن در بسیاری از جوامع مشاهده می شود. هدف از این پژوهش تعیین الگوی مصرف دخانیات در بیماران قلبی بستری در بیمارستان شهید محمدی بندرعباس در سال 1390 می باشد.
    مواد و روش ها
    این پژوهش یک مطالعه توصیفی مقطعی است. نمونه گیری با روش سرشماری انجام شد و 200 نفر از بیماران قلبی بستری در 3 ماهه اول سال1390 با استفاده پرسشنامه محقق ساخته از نظر مصرف دخانیات مورد ارزیابی قرار گرفتند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS13 و آزمون های آماری کای دو و t استفاده شد.
    یافته ها
    تحلیل داده ها نشان داد که 54 درصد بیماران مذکر بوده و 32 درصد دخانیات مصرف می نمودند که از این تعداد 2/41 درصد سیگار، 9/52 درصد قلیان و 9/5 درصد هر دو مورد را مصرف می کردند. 1/57 درصد از افراد سیگاری بیشتر از یک بسته سیگار در روز مصرف می نمودند و 75 درصد از افراد قلیانی بیشتر از دو بار در روز قلیان می کشیدند. علت مصرف دخانیات در اکثر موارد (16%) جهت سرگرمی ذکر شده است.
    نتیجه گیری
    تعداد زیادی از بیماران قلبی از دخانیات استفاده می کنند که متاسفانه میزان مصرف اکثر آنها بسیار زیاد می باشد. این امر نشان می دهد که هنوز عوارض فراوان ناشی از مصرف دخانیات، کاملا شناسانده نشده و نیاز به آموزش های بیشتر و تلاش جهت تغییر فرهنگ استفاده از دخانیات در جامعه وجود دارد.
    کلیدواژگان: بندرعباس، بیماری قلبی، الگوی مصرف، عوامل خطر، مصرف دخانیات
  • مریم محسنی، مرضیه لری پور، نفیسه سادات نکویی صفحات 18-27
    زمینه و هدف
    فراهم کردن مراقبت های متناسب با باورهای بهداشتی و ارزش ها و اعتقادات فرهنگی یکی از اهداف مراقبت های دوران پس از زایمان است اما مدارک موجود نشان می دهد نیازهای زنان در این دوران توسط مراقبین به خوبی برآورده نمی شود با توجه به این که اولین و اساسی ترین گام در تدوین و اجرای برنامه آموزشی، اجرای صحیح و مبتنی بر واقعیت فرآیند نیاز سنجی است این پژوهش با هدف تعیین نیازهای آموزشی دوران پس از زایمان در زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر رفسنجان در سال 1387 انجام شد.
    مواد و روش ها
    این پژوهش یک مطالعه توصیفی مقطعی است. جمعیت مورد مطالعه را زنان زایمان کرده ای که دوران پس از زایمان را گذرانده اند و محیط پژوهش را مراکز بهداشتی درمانی سطح شهر رفسنجان تشکیل می دهد. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه پژوهشگر ساخته که اعتبار آن با روش اعتبار محتوی و پایایی آن از طریق آزمون مجدد به دست آمده استفاده شده است. روش نمونه گیری به صورت تصادفی سهمیه ای بوده و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون های آماری توصیفی و نرم افزار آماری SPSS استفاده شد.
    یافته ها
    بر اساس یافته های پژوهش از بین 9 حیطه مختلف، بیشترین نیاز آموزشی مادران به ترتیب مربوط به حیطه مسائل روانی، تنظیم خانواده، روابط جنسی، بهداشت باروری و مسائل شرعی بوده است. از نظر مادران بهترین زمان این آموزش ها دوران بارداری و بهترین روش آموزش به صورت چهره به چهره می باشد. بعلاوه منبع اطلاع رسانی اولیه و اصلی مادران کارکنان مراکز بهداشتی بودند.
    نتیجه گیری
    نتایج پژوهش نقص آموزش های موجود را در قالب نیاز های آموزشی نشان می دهد و بهترین زمان و روش آموزش را از نگاه مادران مشخص می کند که بایستی این نکات در برنامه ریزی های مسئولان امر مد نظر قرار گیرد. همچنین از آنجایی که از دید مادران آموزش های ارائه شده توسط کارکنان مراکز بهداشتی از اهمیت خاصی برخوردار است می توان از طریق انجام دوره های آموزشی مختلف و بازآموزی های مستمر در جهت ارتقاء معلومات کارکنان این مراکز کوشید تا با ارائه آموزش های به روز و علمی، به افزایش اطلاعات مادران و کاهش نگرانی های آنها در این دوران بحرانی کمک شود.
    کلیدواژگان: نیازهای آموزشی، مادران، دوران پس از زایمان
  • فریده شفیعی، محبوبه هلاکویی، فاطمه عبدلی، مصدقه شفیعی صفحات 28-34
    زمینه و هدف
    دانشجویان پرستاری در طول دوره تحصیل با تنش های زیادی مواجه می گردند که می تواند روی یادگیری و موفقیت بالینی آنان اثرات منفی داشته و سبب افت تحصیلی آنها گردد. می توان با آگاهی از منابع استرس زا، محدود نمودن آن و با بالا بردن سطح آگاهی علمی و حرفه ای دانشجویان، محیط مناسبی برای آموزش فراهم آورد. پژوهش اخیر با هدف تعیین عوامل استرس زا در آموزش بالینی دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی رفسنجان انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه توصیفی مقطعی، جامعه پژوهش کلیه دانشجویان پرستاری ترم چهارم و ششم الی هشتم دانشکده پرستاری بودند و از این جامعه، 86 نفر به روش سرشماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه و روش جمع آوری خود گزارش دهی بود. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و با استفاده از آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار) و تحلیلی (من ویتنی و کای دو و ضریب همبستگی) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    بر اساس یافته ها، به ترتیب، بوی نامطبوع در بخش، تذکر مربی درحضور پرسنل و پزشکان، درمان ناکافی و نیمه کاره از جانب پزشک، سرگردانی در محیط آموزشی و تمیز کردن بیمار بعد از دفع، از جمله مهم ترین عوامل استرس زا بودند. از نظر دانشجویان، انجام فن پرستاری سنداژ مثانه، استرس آورتر از سایر فنون بود.
    نتیجه گیری
    از آنجایی که عوامل استرس زا اهداف آموزش بالینی را تحت تاثیر قرار می دهد نیاز است زمینه های لازم جهت حذف یا کاهش این عوامل فراهم گردد.
    کلیدواژگان: استرس، دانشجویان پرستاری، آموزش بالینی
  • غلامرضا رفیعی، علی انصاری، حمید بخشی صفحات 35-41
    زمینه و هدف
    استاد مشاور که مسئولیت هدایت تحصیلی، راهنمائی و مشاوره دانشجویان را در زمینه مشکلات فردی، عاطفی، اجتماعی، خانوادگی و نیز مشکلات غیر مترقبه در حدود مقدورات را متقبل شده، باید بتواند در جهت ارتقاء تحصیلی، بهداشت روانی، جسمی، معنوی و اجتماعی دانشجویان با توجه به شرایط زمانی و مکانی، اقدام و عملکرد مناسب و موثر داشته باشد. این مطالعه با هدف بررسی عملکرد اساتید مشاور از دیدگاه دانشجویان دانشکده های پزشکی، پرستاری، مامائی و پیراپزشکی در پایان نیمسال اول 91-1390 انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    در این پژوهش توصیفی مقطعی، تعداد 276 دانشجودر رشته های پزشکی، پرستاری، اتاق عمل، مامائی، علوم آزمایشگاهی، رادیولوژی، هوشبری و فوریت های پزشکی به صورت تصادفی مبتنی بر هدف و با روش طبقه ای بر حسب رشته انتخاب و دیدگاه آنان نسبت به عملکرد استاد مشاور از طریق پرسشنامه پژوهشگر ساخته جمع آوری گردید. روایی ابزار با توجه به نظر صاحب نظران (روائی محتوی) و پایایی آن با بهره گیری از روش آزمون مجدد تایید گردید. داده ها به کمک نرم افزار SPSS و آزمون c 2 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    اکثر نمونه ها در سنین 20 یا 21 سالگی (2/48درصد)، 2/77درصد آنها مونث، 6/86درصد مجرد بودند معیارهای عملکردی که بیشترین مطلوبیت را در بین دانشجویان کسب کرده اند به ترتیب عبارتند از: «در دسترس بودن استاد مشاور در ساعات اعلام شده طبق برنامه»(1/47درصد خوب یا عالی)- آگاهی و شناخت استاد مشاور در زمینه رشته تحصیلی دانشجو (5/43درصد) - مناسب بودن زمان و مکان انجام مشاوره از سوی استاد مشاور(7/41درصد). اما معیارهای عملکردی که بیشترین نارضایتی و نامطلوب بودن را در بین دانشجویان به خود اختصاص داده اند به ترتیب عبارتند از: «تشویق دانشجویان با انجام فعالیت های فوق برنامه علمی فرهنگی در زمینه روش های صحیح مطالعه و برنامه ریزی»(5/43درصد نامطلوب یا کاملا نامطلوب) – «توانایی در انجام اقدامات مقتضی در مورد دانشجویان آسیب پذیر»(42درصد) – «تشکیل جلسات گروهی جهت توجیه دانشجویان با وظایف استاد مشاور، برنامه ریزی مربوط به امور آموزشی، دانشجویی»(7/41درصد).
    نتیجه گیری
    در این مطالعه، هرچند نظر بیش از یک سوم دانشجویان در کل نسبت به استاد مشاور خود جهت امور مشاوره و راهنمایی تحصیلی در حد خوب یا عالی بوده اما در زمینه ارائه طرح جهت پیشرفت آموزشی دانشجویان، همچنین مشکلات روانی، عاطفی و اجتماعی و نیز کشف و بررسی دانشجویان با افت تحصیلی تیاز به کوشش و تدوین راهکار موثر می باشد.
    کلیدواژگان: دانشجو، استاد مشاور، عملکرد، رفسنجان
  • محمد حیدری، پژمان حسنی، مینا شیروانی صفحات 42-49
    زمینه و هدف
    فشار های روانی مشاغل استرس زای پزشکی بر سلامت عمومی کارکنان درمانی تاثیر گذاشته و می تواند به کیفیت خدمات ارائه شده مددجویان آسیب وارد کند. لذا تحقیق حاضر با هدف تعیین میزان سلامت عمومی و عوامل مرتبط در کارکنان درمانی بیمارستان ولی عصر بروجن در سال 1391 انجام پذیرفت.
    مواد و روش ها
    این مطالعه از نوع توصیفی- همبستگی بوده که طی آن در سال 1391، 133 نفر ازکارکنان درمانی بیمارستان ولیعصر بروجن به روش سرشماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه 2 قسمتی شامل اطلاعات دموگرافیک و بررسی سلامت عمومی (GHQ) بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS نسخه 16 و آزمون های توصیفی و تحلیلی استفاده گردید.
    یافته ها
    میانگین نمره به دست آمده از پرسشنامه سلامت عمومی در بین نمونه ها 93/11±2/28 بوده است و در مجموع با استفاده از نقطه برش 23 آزمون، 8/59 درصد مشکوک به اختلالات سلامتی و 2/40 درصد بدون علامت بودند. همچنین بین وضعیت تاهل، سطح تحصیلات و جنسیت با سلامت عمومی تفاوت آماری معنی داری دیده شد.
    نتیجه گیری
    بنا بر یافته های این پژوهش، می توان نتیجه گرفت که رده های شغلی با توجه به ویژگی ها و شرایطی که دارد می تواند بر افزایش یا کاهش سلامت فرد شاغل موثر باشد. از این رو توصیه می شود که سیاست گذاران و برنامه ریزان بهداشت به عوامل شغلی و اجتماعی موثر بر سلامت مثل رده های شغلی توجه بیشتری نشان دهند.
    کلیدواژگان: سلامت عمومی، کارکنان درمانی، بیمارستان
  • محمد ناظر، رضا میرزایی راد، محمدرضا مختاری صفحات 50-57
    زمینه و هدف
    کودکان دچار اختلال بیش فعالی/کم توجهی، اولین قربانی غفلت عاطفی، رفتاری و آموزشی هستند. پس درمان این کودکان امری ضروری است. مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی ورزش درمانی بر میزان علائم اختلال بیش فعالی/کم-توجهی کودکان دوره ابتدایی انجام شد.
    مواد و روش ها
    بر اساس مقیاس conners و مصاحبه بالینی، 80 کودک دارای اختلال بیش فعالی/کم توجهی از مدارس شهر رفسنجان به روش تصادفی انتخاب و به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم گردیدند. گروه آزمایش تحت 10 جلسه ورزش درمانی به شیوه ی tatemi درمانی قرار گرفتند. پس آزمون و آزمون پیگیری از هر دو گروه انجام و در نهایت اطلاعات با استفاده از آزمون اندازه گیری مکرر، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    یافته های مطالعه حاکی از کاهش معنادار میزان بیش فعالی، تکانش گری و کم توجهی در گروه آزمایش می باشد. این تفاوت در زمان پیگیری نیز قابل توجه بود.
    نتیجه گیری
    در نهایت می توان چنین نتیجه گرفت که از ورزش درمانی یا بازی درمانی به عنوان نوعی درمان جایگزین یا مکمل برای کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی/کم توجهی می توان استفاده نمود.
    کلیدواژگان: اختلال بیش فعالی، کم توجهی، ورزش درمانی، دوره ابتدایی
  • راضیه استکی، غلامحسین محمودی راد صفحات 58-66
    زمینه و هدف
    پیش بینی می شود سندرم کرونری حاد تا سال2030 علت مرگ 4/23میلیون نفر در جهان باشد. تعدیل سبک زندگی به وسیله آموزش بهداشت در زمینه آگاهی از عوامل خطر و تغییر نگرش بیماران؛ عامل مهمی در بهبود پیش آگهی آن است. این مطالعه با هدف تعیین تغییرات آگاهی و نگرش بیماران مبتلا به اختلالات عروق کرونر نسبت به بیماری خود در مدت زمان بستری در بخش CCU، انجام شد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه توصیفی که در بخش CCU بیمارستان ولیعصر(عج) بیرجند انجام شد، بیماران به روش سرشماری مورد بررسی قرار گرفتند. آگاهی و نگرش بیمارانی که در فاصله زمانی 5/1 ماه در بخش CCU بستری می شدند و به شیوه معمول آموزش می دیدند، یک بار در روز اول بستری و یک بار هم در زمان ترخیص و همچنین کمیت آموزش به آنان در زمان ترخیص از بخش اندازه گیری شد. اطلاعات لازم با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته در خصوص آگاهی و نگرش و کمیت آموزش بیمار جمع آوری شد. روایی این پرسشنامه به روش اعتبار محتوی و نظر اساتید و پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ محاسبه گردید. برای تجزیه و تحلیل داده های کمی از آمار توصیفی و برای مقایسه میانگین های روز اول بستری و روز ترخیص از آزمون t استفاده شد.
    یافته ها
    یافته های به دست آمده حاکی از این است که آگاهی بیماران در روز آخر بستری در مقایسه با روز اول افزایش معنی دار نداشته است. نگرش بیماران در زمینه شدت درک شده فردی برای ابتلا مجدد، در سطح متوسط و بالا قرار داشت. میانگین زمان آموزش به بیمار از طرف پرستاران طی روزهای بستری 87/2 ± 83/3 دقیقه بود.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج به دست آمده در این مطالعه، برای ارتقاء و بهبود سطح دانش و نگرش بیماران، باید برنامه آموزش به بیمار گسترده تر شود. همچنین با توجه به این که 83/3دقیقه زمان بسیار کمی برای آموزش به بیمار در طی دوره بستری در CCU می باشد، پیشنهاد می گردد مدت زمان بیشتری به این امر اختصاص داده شود.
    کلیدواژگان: آگاهی، نگرش، سندرم کرونری حاد، بخش CCU
|
  • M. Hadavi, Z. Hosseinkhani, Z. Saghafi Pages 1-8
    Background And Objectives
    Acute postoperative pain is a complex physiological response to tissue injury، visceral distension or disease and as one of the most common problems in the postoperative period could reduce the quality of the surgery and patient satisfaction. The purpose of this study was to assess patients'' satisfaction of postoperative pain relief and as an indicator of quality of health systems services، will be effective in their evaluations and future plans.
    Materials And Methods
    In this descriptive-cross sectional study، 323 patients who referred to Ali-Ebne-Abitaleb hospital for surgery under general anesthesia were studied. The sampling method was carried out through census and the questionnaire consisted of three parts (demographic، patients'' ideas about their post-operative pain and satisfaction from soothing the pain). Patients were studied 24 hours after surgery through Ache Rating System (ARS) and Numerical Rating System (NRS). For data analysis، SPSS software and descriptive statistic tests were employed.
    Results
    The cases studied were 165 (51. 1%) males and 158 (49. 9%) females. According to the results، 56. 1% of patients were completely satisfied with their pain soothing after the surgery. Postoperative pain was severe، very severe and unbearable in 40. 2% of patients. Significant difference was found among the patients'' sex (p=0. 000)، type of surgery (p=0. 003)، administration of analgesic (p=0. 004) and pain intensity.
    Conclusion
    More precision and care teams should focus on evaluating the severity of postoperative pain، especially in patients who have had major surgery and women to enhance patient satisfaction.
    Keywords: Patient satisfaction, Postoperative, Pain soothing
  • A. Imani, E. Imani Pages 9-17
    Background And Objective
    Tobacco smoking is one of the risk factors for cardiovascular diseases، which has many complications، but despite the risk factors many people in the community use it. The purpose of this study was to determine the smoking patterns in cardiac patients in the Shahid Mohamadi hospital of Bandar Abbas in 2011.
    Material And Methods
    In this descriptive and cross-sectional study، 200 patients admitted to the hospital in the first 3 months of 2011 were studied. The data gathering tool was a questionnaire. Data were analyzed using software SPSS13 and statistical tests.
    Results
    The results showed that 54% of patients were male and 32% used tobacco; out of these 41. 2% were cigarette smokers. Fifty two point nine percent used hookah and 5. 9% used both hookah and cigarettes. Overall، 57. 1% of cigarette smokers used more than a pack of cigarettes in a day and 75% of people used hookah more than two times a day. Sixteen percent of the participants indicated using tobacco for fun.
    Conclusion
    Many cardiac patients use tobacco in the form of cigarette smoking and hookah. Although many complications of tobacco smoking is not yet determined، educational programs should be implemented in order to the culture and attitude about tobacco use in the community.
    Keywords: Bandar Abbas, Cardiac disease, Consumption, Risk factors, Tobacco use
  • M. Mohseni, M. Loripoor, N. Nekuei Pages 18-27
    Background And Objective
    A major goal of nursing practice in the postpartum period is to provide nursing care that is culture specific and fits the health beliefs and cultural values; but present evidences indicate many unmet needs in this period. Considering the importance of need assessment as the first and basic stage for programming education، this study was designed to assess postpartum mothers’ educational needs.
    Material And Methods
    This is a cross-sectional study. The subjects were selected by Quato sampling method among postpartum mothers who referred to Rafsanjan health centers. The related data were collected by researcher designed questionnaire and analyzed using SPSS software.
    Results
    According to findings، the most educational needs among the 9 domains were psychology، family planning and sexual activity، reproductive health and religious activities respectively. From our subjects’ view the best time for teaching is during the pregnancy. Also، from the mothers’ point of views the best method for teaching is face to face، and primary and the best and basic informing sources for them was health centers’ stuffs.
    Discussion
    This study shows the problems of the current educational programs and shows the learning needs according to mothers’ point of views. It also specifies the best tune and the best method of education from mothers'' news. Establishing retraining courses for stuffs to improve and update their information will ultimately help mothers and decrease their concerns in this critical period.
    Keywords: educational needs, mothers, postpartum period
  • F. Shafie, M. Holakouie, F. Abdoli, M. Shafie Pages 28-34
    Background And Objective
    Nursing students are faced with many stressors that can have negative effects not only on their success، but also learning and academic performance. Being aware of the sources of stressors and limiting them and raises the level of scientific and professional knowledge of students can provide a suitable environment. This study aimed to determine the stressful factors in clinical education from views nursing students of Rafsanjan University and midwifery school.
    Materials And Methods
    This is a descriptive cross- sectional study. The population of the study consisted of three to eight nursing students were selected through census sampling. Data were collected using questionnairs and self Reporsing. data were analyzed by spss software using descriptive and analytic test.
    Results
    According to the findings، notification instructor of personnel and physicians. Odors in part، incomplete and unfinished treatment from doctor، Wandering in the educational environment and cleaning patient after defecation. Were the major of stressors. bladder catheterization was stressful procedure align with other procedures.
    Conclusions
    Since stressors will affect objectives of clinical education، provided clinical education objectives fields for remove or reduce of these factors is necessary.
    Keywords: stress, nursing students, clinical education
  • Gh Rafiee, A. Ansari, H. Bakhshi Pages 35-41
    Background And Objectives
    The student advisors who accepted responsibility of consultation of students regarding individual، socioemotional، familial and also unexpected problems، should be able to appropriate and effective proceed to promot of their biopsychosocial health. This study aimed to evaluate opinions of students in Rafsanjan University of Medical Sciences about performance of student advisors.
    Material and Methods
    In this cross sectional study 276 of medicine، nursing، midwifery and paramedicine students in Rafsanjan University of Medical Sciences were selected by cluster random sampling. The students opinion about performance of student advisors was collected by questionnaire. The validity and reliability of the questionnarre were assessed by content validity and test–re- test methods، respectively. Data were analysed by SPSS software and the chi-square distribution.
    Results
    Of students، 48. 2% were between 20 to 21 years old، 86. 6% were single and 77. 2% female. The most favorable functional domains includes: availability according to schedule (47. 1%)، cognition and knowledge of student advisor from student field (43. 5%)، suiting time and site of consultation (41. 7%) but functional domains that obtained the most of dissatisfaction includes: encouragement of students to scientific and cultural extracurricular activities، performance to required proceedings to vulnerable students، formation of group meetings to orientation of students with student advisors duties، planning related to educational states of students.
    Conclusion
    According to these results، although more than one/third of cases had good or excellent viewpoint to practice of student advisors but it is necessary to set strategy formulation for educational progress and finding of biospychosocial problems of students also to assess and follow up of vulnerable students.
    Keywords: Student, advisor professor, Practice, Rafsanjan
  • M. Heidari, P. Hasani, M. Shirvani Pages 42-49
    Background And Objective
    Tension and Stress due to medicine-related jobs may have detrimental effects on medical staff and also on the quality of services provided by them. This study aimed to investigate the status of general health and its related factors in medical staff of Borujen Valyasr Hospital in 2012.
    Materials and Methods
    In this descriptive-correlational study، 133 of medical staff were included using census method. The data gathering tool was a two-part questionnaire composed of demographic data and general health questionnaire (GHQ). Data was analyzed by SPSS/16 and also by descriptive and analytical tests.
    Results
    The mean score of the GHQ was 28/2±11/93 and using a cutoff point of 23 tests، 59/8 % were suspicious to medical disorders and 40/2% were asymptomatic. There was a significant difference between marital status، education level، and gender with general health.
    Conclusion
    According to the findings of this study، it can be concluded that occupational rankings according to their characteristics can affect person''s health. It is therefore recommended that health policy makers and planners pay more attention to social and professional factors influencing public health.
    Keywords: General health, Medical staff, Hospital
  • M. Nazer, R. Mirzaei Rad, Mr Mokhtaree Pages 50-57
    Background And Objective
    Children with attention deficit /hyperactivity disorder (ADHD) are the first victims of emotional، behavioral and educational neglect. So it is necessary to treat these children. The purpose of this study was to investigate the effectiveness of exercise therapy on children of primary schools suffering from ADHD.
    Material And Methods
    Eighty children of primary schools in Rafsanjan city suffering from ADHD were included in this study. They were selected using Conner''s scale and clinical interview and divided randomly into two groups، experimental and control. The experimental group received 10 sessions of exercise therapy with Tatami therapy method. Post-test and follow-up tests were performed in both groups and the data was then analyzed by repeated measures.
    Results
    Findings indicated a significant reduction of hyperactivity، impulsivity and distraction in the experimental group (P<0. 05). This difference was also significant at follow-up.
    Conclusion
    Exercise therapy or play therapy can be used as an alternative or adjunctive treatment for children with ADHD.
    Keywords: Attention Deficit, Hyperactivity Disorder, Exercise therapy, Primary school
  • Pages 58-66
    Background And Objectives
    It is predicted that 23. 4 million people will be died of acute coronary syndrome up to 2030. Health education based on the awareness of risk factors of cardiovascular diseases and changing of patients'' attitude of patients are among important factors affecting the prognosis of these diseases. This study was conducted to determine the changes of awareness and attitudes of patients with acute coronary syndrome toward their disease during their hospitalization in CCU.
    Materials And Methods
    In this descriptive study، 60 patients admitted to the CCU of Vali-Asr Hospital of Birjand were included using census method. Patients'' awareness and attitude were measured at the times of admission and discharge using a researcher-made questionnaire. Validity and reliability of the questionnaire was assessed using content validity and Cronbach''s alpha test respectively. The quantitative data was analyzed using descriptive statistics and t test was used for comparison of the means of the dates of admission and discharge.
    Results
    The findings of this study indicated that the rate of patients'' awareness at the discharge time was not significantly increased compared to the corresponding value of the admission time. The patients'' attitude toward the intensity of the perceived risk for recurrent morbidity was equals to or greater than the intermediate level. The average time of patients'' education during their hospitalization by nurses was 3. 83 ± 2. 87 minutes.
    Conclusion
    According to the results of this study، more and extensive training courses for patients are warranted to improve the level of their awareness and attitude toward the disease of acute coronary syndrome.
    Keywords: knowledge, attitude, coronary artery disorders, CCU