فهرست مطالب

Journal of Money & Economy
Volume:8 Issue: 3, Summer 2013

  • تاریخ انتشار: 1392/12/28
  • تعداد عناوین: 6
|
  • مهدی یزدانی، سید کمیل طیبی صفحات 1-20
    توقف های ناگهانی می توانند با برگشت های تند در جریان های سرمایه، کاهش های زیاد در تولید، و سقوط تند و شدید در قیمت های دارایی ها همراه باشند. همچنین در اکثر بحران های اخیر، برگشتی های حساب سرمایه منجر به کاهش بیش از 10 درصد تولید ناخالص داخلی در کشورهای مواجه با این پدیده شده است. به طور تخصصی تر، برگشتی های جریان های سرمایه در کشورهای نوظهور در دهه 1990 و اوایل دهه 2000، یک اثر قابل توجه بر اقتصادهای فوق الذکر داشته و حتی منجر به بحران های مالی در این کشورها شده است. این در حالی است که برگشت سرمایه های بین المللی در کشورهای توسعه یافته مطرح نبوده است. از دیگر ویژگی بحران های اخیر سرعت و سطح اهمیت این بحران ها است که قیمت دارایی ها و نرخ ارز را تحت تاثیر قرار می دهند.
    هدف این مقاله بررسی نقش توقف های ناگهانی جریان های سرمایه در ایجاد بحران های مالی در آسیا است. علاوه براین، رفتار رمه ای در سرمایه های بین المللی در کشورهای نوظهور آسیایی مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت. بنابراین، بعد از توقف ناگهانی در جریان های سرمایه به دلیل رفتارهای رمه ای، احتمال وقوع یک بحران پولی از طریق رگرسیون های لوجیت برای کشورهای آسیایی در سالهای 2011-1970برآورد گردیده است.
    به طور کلی نتایج برآوردی نشان می دهند، نوسان های جریان های بین المللی سرمایه که منجر به توقف های ناگهانی شده اند، تعیین کننده معناداری از بحران های پولی اخیر بوده اند.
    کلیدواژگان: توقف ناگهانی، برگشت سرمایه، بحران پولی، رفتار رمه ای، بازارهای نوظهور، آسیا
  • هستی ربیع همدانی، مهدی پدرام صفحات 21-61
    شوک قیمت نفت مهمترین عامل نوسانات اقتصادی در کشورهای صادرکننده نفت است. سیاست پولی مناسب یکی از ابزارهایی است که با استفاده از آن می توان نوسانات نامطلوب ناشی از شوک قیمت نفت را تثبیت کرد. به منظور شناسایی سیاست بهینه پولی در اقتصاد ایران، یک الگوی تعادل عمومی پویای تصادفی که در آن تاثیر قیمت نفت از کانال فشار هزینه و اثر ثروت به طور همزمان در نظر گرفته شده است طراحی گردیده است. در چارچوب این الگو امکان ارزیابی تاثیر سیاست های پولی متفاوت و مدیریت آثار سوء آنها وجود دارد. در این مقاله تلاش شده است تا الگوی تعادل عمومی پویای تصادفی اشاره شده که برای یک اقتصاد باز کوچک صادرکننده نفت طراحی شده است با توجه به پارامترهای ساختاری اقتصاد ایران کالیبره گردیده و سپس سیاست بهینه پولی اقتصاد ایران جهت تثبیت آثار شوک قیمت نفت خام مورد شناسایی قرار گیرد. تحلیل مقایسه ای برای ارزیابی سیاست های پولی متفاوت در چارچوب قاعده «رمزی» و قاعده ساده بهینه با استفاده از عملکرد هر سیاست پولی در کاهش مقدار واریانس متغیرهای حقیقی و اسمی کلیدی و همچنین تابع زیان مربعی صورت گرفته است. نتایج به دست آمده نشان می دهد که قاعده سیاست پولی مبتنی بر تورم هسته ای از نظر کاهش میزان واریانس متغیرهای کلیدی و کاهش هزینه های رفاه عملکرد بهتری را دارامی باشد. علاوه بر این، اضافه کردن نرخ ارز به قاعده پولی مبتنی بر تورم هسته ای یا همان سیاست هدف گذاری تورم هسته ای باعث بهبود عملکرد تثبیتی سیاست هدف گذاری تورم هسته ای (کانونی) نمی گردد.
    کلیدواژگان: الگوی تعادل عمومی پویای تصادفی، قاعده رمزی، سیاست هدف گذاری تورم هسته ای (کانونی)
  • مهشید شاهچرا، شیرین اربابیان، مهدیه شادرخ صفحات 63-87
    خطر اخلاقی در سیستم بانکی می تواند با توجه به مسایلی که آخرین حمایت کننده، یعنی بانک مرکزی از شبکه بانکی کشور می نماید نگرانی های صریح و روشنی را به همراه داشته باشد. خطر اخلاقی در نظام بانکی کشور در این مقاله با تاکید بر حمایت های بانک مرکزی از بانک ها مورد بررسی قرار گرفته شده است. در این مقاله خطر اخلاقی از دو دیدگاه اعتباردهندگان و اعتبارگیرندگان در دو معادله جداگانه بررسی شده است. خطر اخلاقی ایجادشده از طرف اعتبارگیرندگان از دیدگاه سپرده گذاران نسبت به بانکی که در آن سپرده گذاری می نمایند صورت می گیرد و در قسمت اعتبار دهندگان، اتخاذ تصمیمات مدیران بر اساس ریسک هایی است که مدیران پذیرا خواهند شد. مطابق با نتایج بدست آمده، خطر اخلاقی در بین مدیران بانکی بیشتر از اعتبار گیرندگان در نظام بانکی کشور ایران می باشد. خطر اخلاقی ایجاد شده توسط مدیران بانکی از طریق متغیر ریسک بانکی اندازه گیری شده است و مدیران بانک ها با کاهش وام دهی در شرایط ریسکی ضریب منفی و معنی دار وام به دارایی را در نظام بانکی کشور ایران نشان می دهند. ضریب منفی و معنی دار متغیر بدهی بانک ها به بانک مرکزی نیز بیانگر حمایت های بانک مرکزی از بانک ها و ایجاد مخاطره اخلاقی بیشتر و پذیرش ریسک کمتر بانک ها در بین مدیران بانکی است. متغیر ثبات بانکی نیز برای بررسی قوت و استحکام مدل به مدل به آن اضافه شده و نتایج مورد بررسی قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: مخاطره اخلاقی، مدیران بانک، اعتباردهندگان
  • کریم اسلاملوییان، حمیده یزدان پناه صفحات 89-115
    این مقاله با استفاده از یک الگوی فضا حالت به بررسی نقش عوامل بنیانی قابل مشاهده و غیرقابل مشاهده در تبیین حرکت نرخ ارز در ایران طی دوره زمانی (1370:1-1390:3) می پردازد. برای این منظور از یک الگوی ارزش فعلی نرخ ارز اسمی در چارچوب انتظارات عقلایی استفاده شده که از روش قیمت گذاری دارایی و الگوی پولی، استخراج گردیده است. برای بررسی نقش عوامل بنیانی، سهم واریانس هر یک از این عوامل در تجزیه واریانس انحراف نرخ ارز اسمی از تعادل بلند مدت آن برآورد شده است. جهت تجزیه واریانس از الگوی وضعیت فضا، الگوریتم متراپلیس هستینگز گام تصادفی، فیلتر کالمن و الگوریتم کارتر و کان استفاده شده است. نتایج تجزیه واریانس حاکی از آن است که هر کدام از عوامل بنیانی قابل مشاهده و غیر قابل مشاهده (شوک های تقاضای پول) به ترتیب 9.58و 7.38 درصد از نوسانات نرخ ارز اسمی در ایران را توضیح می دهند. بنابراین، بر خلاف مطالعات قبلی که عمدتا بر نقش عوامل بنیانی قابل مشاهده در تبیین رفتار نرخ ارز اسمی ایران تاکید نموده اند، نتایج این مطالعه نشان می دهد که علاوه بر آن ها، نقش عوامل بنیانی غیرقابل مشاهده، مانند شوک های تقاضای پول، نیز در تعیین حرکت نرخ اسمی ارز بسیار مهم می باشد. همچنین، بر اساس نتایج حاصل از برآورد پارامترهای الگوی وضعیت فضا، مشاهده می گردد که رفتار نرخ اسمی ارز نزدیک به گام تصادفی نبوده و در نتیجه کارآ بودن بازار ارز غیر رسمی برای ایران رد می گردد. نتایج این تحقیق می تواند کاربرد مهمی برای سیاستگذار پولی داشته باشد.
    کلیدواژگان: نرخ اسمی ارز، عوامل بنیانی قابل مشاهده، عوامل بنیانی غیرقابل مشاهده، الگوی وضعیت، فضا، روش بیزین
  • ایمان حقیقی، مرضیه بهالو هوره صفحات 117-150
    مطالعات متعددی در مورد پیامدهای تحریم اقتصادی بر کشورهای مختلف دنیا انجام شده است. در این مقاله آثار کلان وضع محدودیت بر صادرات نفت ایران به عنوان یک کشور صادرکننده نفت مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در این تحقیق یک الگوی تعادل عمومی محاسبه پذیر مالی واقعی پویا برای ایران مورد استفاده قرار گرفته است. الگوی مذکور بر اساس ماتریس حسابداری اجتماعی سال 1387 بانک مرکزی ایران کالیبره شده است. در این الگو 112 طبقه کالا و خدمات و 47 طبقه فعالیت وجود دارد. نتایج محاسبات حاکی از آن است که در اثر کاهش 50 درصدی در صادرات نفت خام و گاز طبیعی، تولید ناخالص داخلی کشور در تعادل بلندمدت حدود 6.4 درصد کاهش می یابد. همچنین کاهش در مصرف خانوارها حدود 8.6 درصد، کاهش در مخارج دولت 2.20درصد، کاهش در واردات 4.20 درصد وکاهش سرمایه گذاری 9.9 درصد محاسبه شده است. در مقابل، صادرات غیرنفتی حدود 2.29 درصد افزایش خواهد یافت. تحلیل حساسیت نتایج حاکی از اعتبار نتایج از یک سو و وجود یک تعارض بین منافع ملی و منافع دولت در مقابله با این شوک در سوی دیگر است.
    کلیدواژگان: محدودیت صادرات، مخارج دولت، سرمایه گذاری، تعادل عمومی محاسبه پذیر پویا، ماتریس حسابداری اجتماعی
  • نسرین امیدی، سید محمد فهیمی فرد صفحات 151-166
    مطالعات بسیاری توسعه مالی را به رشد اقتصادی ارتباط داده اند، لیکن هنوز کانال هایی که از طریق آن تورم و توسعه اقتصادی بر این ارتباط (مالی- رشد) اثر می گذارند، کمتر مورد بررسی قرار گرفته است. به منظور بررسی این کانال ها، تحقیق حاضر رهیافت های اقتصادسنجی و تحلیل نموداری سه بعدی را با استفاده از داده های مربوط به 99 کشور توسعه یافته و در حال توسعه در طول سال های 2009-1960بکار گرفت. یافته ها اثبات کرد که به ترتیب یک ارتباط مثبت، منفی و خنثی بین توسعه مالی و رشد اقتصادی در کشورهای با تورم پایین، بالا و بسیار بالا وجود دارد. همچنین اثر وضعیت توسعه یافتگی کشورها بر ارتباط مالی رشد اقتصادی نشان می دهد که در میان شاخص های توسعه مالی تنها اثر M3 در میان کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه متفاوت می باشد.
    کلیدواژگان: توسعه مالی، رشد اقتصادی، تورم، توسعه اقتصادی، تحلیل سه بعدی
|
  • Mehdi Yazdani, Seyed Komail Tayebi Pages 1-20
    Sudden stops can be characterized by sharp reversals in capital inflows، large declines in output، and steep collapses in real asset prices (Mendoza and Smith، 2009). In almost all recent crises، capital account reversals amounting to more than 10% of an afflicted country’s GDP have occurred (Calvo and Reinhart، 1999 and Nabli، 1999). More specifically، reversals in capital flows to emerging market countries in the 1990s and early 2000s exerted a substantial influence on the relevant economies affected even leading to financial crises، while، on the whole، international capital reversal has been absent in the case of advanced countries. Another characteristic of recent crises is the swiftness and the magnitude of the crises itself and its impact on asset prices and the exchange rate. The objective of this paper is to examine the role of sudden stops in causing a currency crisis in Asia. Moreover، the herding behaviors on capital flows will be analyzed in Asian emerging countries. So the probability of the occurring a currency crisis after sudden stop in capital inflows caused by herding behaviors will be estimated by a Logit regression for Asian countries during 1970-2011. In general، the econometric results have indicated that fluctuations in international capital flow، leading to sudden stops، have been significant determinants of currency risk during the recent currency crises.
    Keywords: Sudden stop, Capital reversal, Currency crisis, Herding behavior, Emerging markets, Asia
  • Hasti Rabee Hamedani, Mehdi Pedram Pages 21-61
    Oil price shocks are the main source of macroeconomic fluctuations in oil exporting countries. It is believed that appropriate monetary policy can help to stabilize these unwanted variations toward optimal allocations. A stochastic dynamic general equilibrium model featuring the properties of both cost push and wealth effect transmission channels is developed for the Iranian economy. In this context، it is possible to evaluate the role of monetary policy measures to accommodate supply side cost push effects and demand side wealth effect of oil price shock. This paper is intended to investigate the optimal monetary policy strategy for the economy of Iran and calibrated for its structural characteristics and patterns of external shocks. The comparative analysis of alternative monetary policies in terms of Ramsey، and optimal simple rules is performed based on key nominal and real variables variance reductions and the linear quadratic loss (LQ) function. Our findings show that domestic inflation targeting rule is the optimal monetary policy both in terms of stabilization performance and welfare costs. It must be mentioned that the addition of exchange rate to domestic inflation targeting rule has failed to improve the welfare measure and stabilization in comparison to domestic inflation targeting rule
    Keywords: DSGE, Wealth effect, Ramsey Rule, Domestic inflation targeting regime
  • Mahshid Shahchera, Shirin Arbabian, Mahdieh Shadrokh Pages 63-87
    The presence of moral hazard in the banking sector can have worrying results. This paper examines the role of government guarantees to banks in generating moral hazard in Iran. We test for moral hazard among bank creditors by determining whether protected banks received more funds from creditors than non-protected banks. Empirically، to determine the existence of moral hazard among bank managers، we examine whether managers of protected banks had more risk than their counterparts at non-protected banks. Using panel data، we find stronger evidence of moral hazard among bank managers than bank creditors. We test for moral hazard among bank managers by using the capital ratio as bank risk variable. The coefficient of the lag of capital ratio is significant. This is strong evidence for the existence of moral hazard among bank managers. The coefficient of loan asset ratio is negative and significant. Banks managers decrease bank lending in risky conditions. The coefficient of the Debt to Central Bank variable is significantly negative، suggesting that the Government protected banks face lower risks. This is strong evidence for the existence of moral hazard among bank managers. As a robustness check، we used the Z-score instead of capital ratio for survey of the effect of moral hazard on bank risks. We used the Z-score as an alternative to capital ratio. This results show that there is strong evidence for the existence of moral hazard among bank managers.
    Keywords: Moral hazard, Bank managers, Bank creditors
  • Karim Eslamloueyan, Hamideh Yazdanpanah Pages 89-115
    Using a State-space model، this paper investigates the contribution of both observed and unobserved fundamentals to nominal exchange rate movement in Iran for the period 1991:2-2011:4. To this end، we follow Engel and West (2005) and Balke et al. (2013) and use an asset-pricing approach to develop a rational expectations present value exchange rate model. In order to examine the role of fundamental factors in exchange rate determination، we estimate the variance contribution of each factor to variance decomposition of the deviation of exchange rate from its long run equilibrium. The random walk Metropolis-Hastings algorithm، Kalman filter and Carter and Kohn algorithm are used to decompose the variance contributions. The results show that the observable fundamentals and the unobserved monetary demand shocks explain about 58. 9 and 38. 7 percentages of exchange rate fluctuation، respectively. Hence، contrary to previous studies in Iran، which have focused mainly on observable fundamental factors، we find that the unobservable fundamentals also play key role in determining the exchange rate movement in this country. Moreover، we find that the nominal exchange rate does not follow a near random walk behavior. It implies that the foreign exchange rate market in Iran is not efficient. Our findings might have important policy implications for monetary authorities.
    Keywords: Nominal exchange rate, Observable fundamental factor, Unobservable fundamental factors, State, space model, Bayesian analysis
  • Iman Haqiqi, Marziyeh Bahalou Horeh Pages 117-150
    A large economic literature discusses the implications of export sanctions for a variety of states around the world. This paper investigates the macro-level consequences of imposing oil export barriers on an oil exporting country. We employ a large real financial computable general equilibrium for Iran. The model is calibrated based on 1999 Social Accounting Matrix for the economy of Iran including 112 commodities and 47 activities. We find that the impact of a 50% negative shock in oil export would amount to a 4. 6% reduction in GDP، a 6. 8% fall in private consumption، a 20. 2% cut in government spending، a 20. 4% decrease in import، a 9. 9% contraction in capital formation، and a +29. 2% increase in non-oil export. We also find that there is a conflict between government benefits and national benefit. Our sensitivity analysis proves the robustness of the results.
    Keywords: export barriers, government spending, capital formation, Computable General Equilibrium, Social Accounting Matrix
  • Nasrin Omidi, Seyed Mohammad Fahimifard Pages 151-166
    A large body of literatures links financial development to economic growth، yet the channels through which inflation and economic development affect this relationship have been less thoroughly explored. This research takes econometric and trilateral graphic approaches to examine these channels using 99 developing and developed countries during the years 1960-2009. Findings prove that respectively there is a positive، negative and neutral relationship between financial development and economic growth in low، high and very high level of inflation. The effect of countries development situation on finance-growth nexus shows that among the financial development indexes only the effect of M3 is different through developed and developing countries.
    Keywords: Financial development, Economic growth, Inflation, Economic development, Trilateral analysis