فهرست مطالب

Hormozgan Medical Journal
Volume:18 Issue: 5, Dec-Jan 2014

  • تاریخ انتشار: 1393/10/18
  • تعداد عناوین: 10
|
  • بیتا نصرالهی*، محسن دهقانی، مسعود قاصدی، محمدعلی مظاهری صفحات 386-395
    مقدمه
    اختلال درد عبارت است از وجود دردی که مرکز توجه بالینی است و نشانه های آن همراه با ناراحتی های هیجانی و عملکردی است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش توجه انتخابی، گوش به زنگی و دوسوگرایی در ابراز هیجان در پیش بینی شدت درد بیماران مبتلا به درد مزمن عضلانی – اسکلتی است.
    روش کار
    180 بیمار مبتلا به درد مزمن عضلانی - اسکلتی به طور در دسترس از بیمارستانهای امام خمینی و آتیه شهر تهران نمونه گیری شدند. این بیماران آزمون توجه انتخابی، پرسش نامه گوش به زنگی و دوسوگرایی در ابراز هیجان و مقیاس شدت درد را تکمیل کردند.
    نتایج
    نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیری گام به گام نشان داد که از نظر آماری دوسوگرایی در ابراز هیجان می تواند پیش بینی کننده شدت درد این بیماران باشد. ولی توجه انتخابی و گوش به زنگی توان این پیش بینی را ندارد.
    نتیجه گیری
    دوسوگرایی در ابراز هیجان در بیماران مبتلا به دردهای مزمن عضلانی - اسکلتی می تواند به عنوان عامل هیجانی موثر در پیش بینی شدت درد در این اختلال مورد توجه قرار گیرد.
    کلیدواژگان: توجه، بیمار، درد مزمن
  • اعظم مشفق*، احمدرضا یاربی، اکرم تهرانی فرد، کتایون داستان صفحات 397-409
    مقدمه
    شباهت های زیادی بین نقص حافظه ایجاد شده در بیماران مبتلا به آلزایمر و حیوانات تیمار شده با کانابینوئیدها وجود دارد. آگونیست های گیرنده های کانابینوئیدی، انواع متنوع حافظه و یادگیری را تحت تاثیر قرار می دهند. مطالعه حاضر به منظور بررسی نقش گیرنده های آلفا-1- آدرنرژیک آمیگدال مرکزی در یادگیری وابسته به وضعیت القاء شده با WIN55،212-2 (آگونیست کانابینوئید) در موش های بزرگ آزمایشگاهی انجام گرفته است.
    روش کار
    کانول گذاری دو طرفه در ناحیه آمیگدال مرکزی رت های نر انجام شد. موش ها در دستگاه یادگیری اجتنابی مدل step-down آموزش دیدند. تست حافظه 24 ساعت بعد از آموزش به صورت اندازه گیری زمان تاخیر در پایین آمدن از سکو انجام شد.
    نتایج
    تزریق پس از آموزش (WIN55،212-2 (μg/rat 0/5، 0/25 به داخل آمیگدال مرکزی به صورت وابسته به دوز، زمان تاخیر در پایین آمدن از سکو را کاهش داد. فراموشی القاء شده با تزریق بعد از آموزش(WIN55،212-2 (μg/rat 0/5 با تزریق همان مقدار WIN55،212-2 قبل از آزمون اصلاح می گردد که به این حالت یادگیری وابسته به وضعیت گفته می شود. تزریق پیش از آزمون فنیل افرین (μg/rat 0/25، 0/5) به ناحیه آمیگدال مرکزی توانست حافظه تخریب شده با WIN55،212-2 (μg/rat 0/5) روز آموزش را اصلاح نماید، در صورتی که تزریق درون مغزی پرازوسین (μg/rat 0/5) دو دقیقه قبل از تزریق(WIN55،212-2 (μg/rat 0/5 در روز آزمون، یادگیری وابسته به وضعیت WIN55،212-2 را مهار می نماید.
    نتیجه گیری
    این نتایج پیشنهاد می نماید که احتمالا گیرنده های آلفا 1 آدرنرژیک آمیگدال مرکزی در یادگیری وابسته به وضعیت القا شده توسط WIN55،212-2 دخیل می باشد
    کلیدواژگان: کانابینوئیدها، آلفا، 1 آدرنرژیک، یادگیری
  • الهه اصلانی*، نوشین نقش، منیره رنجبر صفحات 411-419
    مقدمه
    لوسمی میلوئیدی مزمن (CML) یک اختلال کلونال بدخیم سلول های بنیادی خون ساز است که منجر به افزایش سلولهای میلوئید،سلولهای اریتروئیدی و پلاکت ها در خون محیطی و هیپرپلازی در مغز استخوان می شود. این تحقیق به منظور بررسی اثر ضد سرطانی عصاره هیدروالکلی اندام های هوایی گیاه شاهی در مرحله قبل و بعد از گل دهی بر روی لاین سلولی K562 به عنوان مدل لوسمی میلوئید مزمن صورت گرفته است.
    روش کار
    در این مطالعه تجربی آزمایشگاهی، اندام های هوایی (برگ و ساقه) شاهی قبل از گل دهی و (برگ و ساقه و گل) شاهی بعد از گل دهی از شهر افوس جمع آوری و با استفاده از روش خیساندن (50 درصد اتانول 96درصد: 50 درصد آب) عصاره گیری شد. سلول های K562 کشت داده شد و با غلظت های عصاره (12/5-100میکروگرم بر میلی لیتر) و در فاصله های زمانی مختلف (24، 48 و 72 ساعت) تحت درمان قرار گرفتند. سمیت سلولی عصاره شاهی قبل و بعد از گل دهی علیه سلول های K562 لوسمی با استفاده از روش MTT برآورد شد. جذب با استفاده از دستگاه الایزا در طول موج 540 نانومتر اندازه گیری شد. بررسی داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 15 و آنالیز یک طرفه ANOVA و آزمون توکی صورت گرفت و سطح معنی داری کمتر از 0/05 در نظر گرفته شد.
    نتایج
    عصاره هیدروالکلی گیاه شاهی هم در مرحله قبل از گ لدهی و هم بعد از گل دهی، بهترین اثر سمیت سلولی را در 25 =IC50 میکروگرم بر میلی لیتر و 72 ساعت پس از تیمار، از خود نشان داد. به عبارت دیگر، عصاره هیدروالکلی گیاه شاهی در مراحل مختلف رویشی اثر سمیت سلولی وابسته به دوز و زمان را بر رده سلولی K562 از خود بروز داده است.
    نتیجه گیری
    با توجه به اثر سمیت سلولی اندام های هوایی (برگ، ساقه و گل) گیاه شاهی در مراحل مختلف رویشی برلاین سلولی K562، گیاه می تواند به عنوان یک کاندید بالقوه برای مطالعات بیشتر در مورد درمان سرطان لوسمی میلوئیدی مزمن در نظر گرفته شود.
    کلیدواژگان: سمیت سلولی - لوسمی، شاهی
  • حسین خویینی پورفر، حسین اصفهانی، محمدکاظم سبزه ای، نرگس قلی زاده، حسن بزم آمون* صفحات 421-425
    مقدمه
    تومور ویلمز شایع ترین تومور کلیه در کودکان است. این تومور شش درصد تمام سرطان های کودکان را تشکیل داده و اگر زود درمان شود، دارای پیش آگهی خوبی است. مطالعه حاضر به منظور بررسی یافته های بالینی و پاتولوژیک بیماری و پاسخ درمانی آن در کودکان ایرانی مبتلا به تومور ویلمز که طی سالهای 1384 الی 1388 در بخش خون بیمارستان بعثت همدان تحت درمان قرار گرفته اند، انجام گرفت.
    روش کار
    در این مطالعه توصیفی مقطعی، تمام 24 کودک مبتلا به تومور ویلمز اثبات شده با بیوپسی که طی سالهای 1384 الی 1388 در بخش خون بیمارستان بعثت همدان تحت درمان قرار گرفته بودند، برای مدت دو سال و به فواصل هر ماه معاینه و هر سه ماه ارزیابی پاراکلینیکی، پس از قطع درمان پیگیری شدند.
    نتایج
    در هنگام تشخیص بیشتر بیماران، در مرحله 3 بیماری قرار داشتند. دو بیمار دارای هیستولوژی unfavorable بودند و شایع ترین یافته بالینی مشاهده شده، توده شکمی بود. میزان بقا دو ساله در بیماران با مرحله های 1 و 2 بیماری، 100 درصد و در بیماران با مرحله های 3 و 4، 83 درصد بود. چهار بیمار از مجموع بیماران فوق (16/7 درصد) با عود مراجعه داشتند، که دو موردشان (8/3 درصد) فوت شدند. موارد فوت هر دو در مراحل بالا اتفاق افتاده است.
    نتیجه گیری
    نتایج بدست آمده در مطالعه حاضر نشان داد که میزان بقاء مشاهده شده در این بررسی، بهتر از بسیاری از مطالعات انجام شده در این زمینه می باشد.
    کلیدواژگان: کودکان، تومور ویلمز، میزان بقا
  • زهره مظلوم، بهمن پناهنده*، محسن ثالثی، محمدحسن افتخاری صفحات 427-434
    مقدمه
    مطالعه حاضر با هدف بررسی اثرات مکمل یاری همزمان کراتین - کارنیتین بر استرس اکسیداتیو و التهاب در ورزشکاران انجام شد.
    روش کار
    در این کارآزمایی بالینی تصادفی شده یک سو کور، تعداد 45 ورزشکار مرد از مجموعه ورزشی ولایت شهر شیراز انتخاب شده و به طور تصادفی به چهار گروه دریافت کننده: الف) کراتین، ب) کارنیتین، ج) کراتین-کارنیتین و د) دارونما تقسیم شده و به مدت 28 روز مکمل یاری شدند. قبل از شروع مکمل یاری و بعد از اتمام دوره مداخله نمونه خون جهت اندازه گیری شاخص های استرس اکسیداتیو (مالون دی آلدهید و گلوتاتیون پراکسیداز) و التهاب (اینترلوکین 6) از ورزشکاران جمع آوری شد. داده ها با استفاده از نرم افزارآماری SPSS تحلیل شدند. برای مقایسه متغیرهای مورد مطالعه قبل و بعد از مداخله در هر گروه از آزمون زوجها و برای مقایسه میانگین متغیرها میان چند گروه از آنالیز واریانس استفاده شد.
    نتایج
    اینترلوکین 6 و مالون دی آلدهید پس از اتمام دوره در هیچ یک از گروه ها تغییر معنی داری نسبت به پیش از آن و نسبت به گروه دارونما نشان نداد، گلوتاتیون پراکسیداز همچنین پس از اتمام دوره در همه گروه ها نسبت به قبل و نسبت به گروه دارونما تغییر معنی داری را نشان نداد.
    نتیجه گیری
    بر اساس دوز مصرفی و مدت مکمل یاری در این مطالعه، اگرچه مکمل یاری کراتین و کارنیتین به صورت جداگانه و همزمان اثرات مثبتی بر استرس اکسیداتیو و التهاب نشان نداد، اما اثرات منفی و عوارض جانبی نیز مشاهده نشد.
    کلیدواژگان: کراتین - کارنیتین، استرس اکسیداتیو، التهاب
  • علی زکی یی*، جهانگیر کرمی، مصطفی علیخانی، سیدرامین قاسمی، نادر رجبی گیلان صفحات 435-446
    مقدمه
    با توجه به اهمیت و جایگاه دانشجویان در جامعه و سلامت آنان، این پژوهش با هدف تعیین رابطه، آلکسی تیمیا، باورهای غیرمنطقی و عواطف مثبت و منفی، با اختلال های روانی در دانشجویان انجام گرفت.
    روش کار
    برای انجام پژوهش، 400 نفر از دانشجویان رشته های مختلف دانشگاه رازی کرمانشاه به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. طرح پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود که برای گردآوری داده ها از پرسشنامه نشانگان اختلال های روانی (SCL_90)، پرسشنامه آلکسی تیمیا(FTAS-20)، باورهای غیرمنطقی جونز و مقیاس عاطفه مثبت و منفی (PANAS-X) استفاده شد. برای تحلیل داده ها از شاخص های آماری همبستگی و رگرسیون و همبستگی بنیادی استفاده شد.
    نتایج
    نتایج تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که بین آلکسی تیمیا، باورهای غیرمنطقی و عاطفه منفی با اختلال های روانی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد، و بین عاطفه مثبت و اختلال روانی رابطه منفی و معناداری مشاهده شد. نتایج پژوهش نشان داد که آلکسی تیمیا، باورهای غیرمنطقی و عاطفه منفی توان پیش بینی اختلال های روانی را دارند اما عاطفه مثبت توان پیش بینی اختلال های روانی را ندارد). نتایج نشان داد که در حدود 73 درصد از واریانس اختلال های روانی توسط باورهای غیرمنطقی، آلکسی تیمیا، عاطفه منفی و مثبت پیش بینی می شوند، اما سهم عاطفه منفی و آلکسی تیمیا بیشتر از سایر متغیرهاست.
    نتیجه گیری
    آلکسی تیمیا و باورهای غیرمنطقی در بروز اختلال های روانی مهم هستند و این متغیرها میزان بالایی از تغییرپذیری اختلال های روانی را تبیین می کنند. این متغیرها از عوامل مستعدکننده در اختلال های روانی بوده و نیازمند توجه بیشتری در پژوهش های بالینی هستند.
    کلیدواژگان: آلکسی تیمیا، عاطفه مثبت، سلامت روان
  • نادر کریمیان*، مهین عسکری، یوسف کریمی، اقبال زارعی صفحات 447-454
    مقدمه
    روایت درمانی رویکردی نسبتا نو در درمان مشکلات روانی و مبتنی بر رویکرد پست مدرن می باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی گروه درمانی به شیوه روایتی بر کاهش بحران هویت و بهبود سلامت روانی دانش آموزان پسر دبیرستان های شهرستان دیواندره انجام گرفت.
    روش کار
    این تحقیق یک مداخله بالینی از نوع مطالعات نیمه آزمایشی می باشد. جامعه پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دبیرستانی پسر شهرستان دیواندره که در سال 91-90 مشغول به تحصیل بوده اند، می باشد. جهت نمونه گیری از بین دبیرستان های پسرانه شهرستان دیواندره دو دبیرستان به صورت تصادفی انتخاب گردید و بعد از اجرای پرسشنامه های سبک های هویتی برزونسکی و سلامت روان (GHQ) و بررسی جواب ها 30 دانش آموز که نمره آنها در سلامت روان و بحران هویت، یک انحراف معیار پایین تر از میانگین بود، به صورت تصادف در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده گردید و داده ها در نرم افزار SPSS 19 تحلیل گردید.
    نتایج
    یافته ها نشان داد که روایت درمانی می تواند در کاهش بحران هویت دانش آموزان موثر باشد و باعث دست یابی به هویت بهنجار می گردد. همچنین روایت درمانی در بالا بردن سلامت روانی تاثیر دارد.
    نتیجه گیری
    با توجه به یافته های پژوهش و از آن جایی که بحران هویت و سلامت روانی پایین تاثیرات منفی در رشد شخصیت و شکوفایی استعدادهای فرد دارد، توصیه می شود از درمان روایتی در درمان چنین اختلالاتی بهره گرفته شود.
    کلیدواژگان: روایت درمانی، بحران هویت، سلامت روان
  • حانیه سادات سجادی، احمد براتی مارنانی، حشمت الله اسدی *، بهرام محقق صفحات 455-464
    مقدمه
    امروزه موفقیت مدیران در اداره امور بیمارستانها، نه تنها منوط به توجه آنها به محیط داخل بیمارستان، که مستلزم در نظر داشتن محیط بیرونی آن می باشد و این همان پذیرش مسئولیت پذیری اجتماعی بیمارستان است. به نظر می رسد یکی از عواملی که می تواند در میزان پذیرش مسئولیت پذیری اجتماعی بیمارستان نقش داشته باشد، سبک مدیریت است. این مطالعه به بررسی رابطه سبک مدیریت و میزان مسئولیت پذیری اجتماعی در بیمارستانهای شهر تهران پرداخته است.
    روش کار
    مطالعه توصیفی تحلیلی حاضر به صورت مقطعی در سال 1390 انجام گرفت. بیمارستانها و مراکز آموزشی درمانی تحت پوشش دانشگاه های علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی و بیمارستانهای خصوصی شهر تهران در مقطع پژوهش، جامعه آماری این بررسی را تشکیل دادند (94≈n) و نمونه گیری به روش سرشماری انجام شد. ابزار جمع آوری داده ها، شامل دو پرسشنامه مربوط به تعیین سبک مدیریت بیمارستان و سنجش میزان مسئولیت پذیری بیمارستان بود که با توجه به مرور متون علمی مربوط و نظر کارشناسی مجریان طرح تهیه و روایی محتوایی و پایایی آنها ارزیابی شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از بسته آماری SPSS 16 و با استفاده از پارامترهای توصیفی و آزمون های آماری t مستقل و کای اسکوئر تحلیل شد.
    نتایج
    میانگین امتیاز مسئولیت پذیری اجتماعی بیمارستانهای مورد مطالعه 3/46 بددست آمد. میانگین امتیاز بعد بازار 3/69، بعد رهبری و فرآیندهای درونی 3/64، بعد محیط زیست 3/40، بعد محیط کار3/38، جامعه و کشور 3/22 بود. بین میزان مسئولیت پذیری اجتماعی و نوع مالکیت و فعالیت بیمارستان رابطه معنی داری وجود نداشت. در مورد امتیاز سبک های 5 گانه مدیریت نیز امتیاز سبک مربیگری - حمایتی 34/38، سبک عدم مداخله 33/80، سبک استبدادی - مشارکتی 33/20، سبک دموکراتیک - مشارکتی 32/98 و سبک استبدادی - بوروکراتیک 30/28 بود. نتایج آزمون t مستقل هم نشان داد تفاوت معنی داری بین میانگین امتیاز سبک مدیریت در دو بخش دانشگاهی و خصوصی وجود نداشت. همچنین با توجه به نتایج آزمون کای دو شواهدی دال بر ارتباط بین سبک مدیریت و میزان مسئولیت پذیری اجتماعی بیمارستانها بددست نیامد.
    نتیجه گیری
    میزان مسئولیت پذیری اجتماعی بیمارستانهای مورد بررسی متوسط ارزیابی شد. توصیه می شود برای بهبود وضعیت میزان مسئولیت پذیری اجتماعی اقداماتی در رابطه با 5 بعد مسئولیت پذیری اجتماعی و خصوصا بعد محیط کار و جامعه و کشور صورت گیرد. همچنین انجام مطالعات مشابه با حجم نمونه بیشتر توصیه می گردد
    کلیدواژگان: مسئولیت پذیری اجتماعی، بیمارستان، مدیریت
  • مهران شاهی، عارفه شاهی، زهرا خادمی، علیرضا زمانی، احمدرضا نخعی، جواد رفیع نژاد* صفحات 465-471
    مقدمه
    لوکسوسلیسم (loxoscelism) مجموعه علائمی است که ممکن است در اثر گزش عنکبوت های گوشه گیر (گونه های جنس Loxosceles) ایجاد شود که در برخی موارد عامل ایجادکننده نکروز بافتی است. پراکندگی و گزش های ناشی از این عنکبوت ها از آمریکای شمالی و جنوبی، اروپا، آفریقا، استرالیا، خاورمیانه و بعضی کشورهای آسیایی گزارش شده است.
    معرفی بیمار: بیمار یک زن 46 ساله بوده که با علائم کلینیکی نکروز شدید در ناحیه پهلوی راست بدن به دلیل گزش عنکبوت به بخش عفونی بیمارستان شهید محمدی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان مراجعه نمود.
    نتیجه گیری
    به دلیل حضور عنکبوت گوشه گیر مدیترانه ای (L. rufescens) در شهر بندرعباس احتمال وجود موارد متعددی از لوکسوسلیسم دور از انتظار نمی باشد. در اغلب موارد به علت عدم رویت عنکبوت و نیز وجود مشابهت علائم بالینی این بیماری با بیماری های دیگر، تشخیص افتراقی و درمان اختصاصی بسیار دشوار می باشد که این موضوع باعث بروز خطا در تشخیص عامل بیماری و تاخیر در درمان آن می گردد
    کلیدواژگان: عنکبوت گزیدگی، عنکبوت گوشه گیر، بندرعباس، ایران
  • عبدالرضا صلاحی مقدم، علیرضا خوشدل، محمد براتی، محمد مهدی صداقت* صفحات 473-485
    مقدمه
    علی رغم ارتقاء سطح بهداشت عمومی در ایران، مالاریا هنوز مشکل بهداشتی مهم در جنوب شرق کشور محسوب می شود. برای اشراف بر حرکات بیماری های منتقله از بندپایان، خصوصا با تاکید بر اپیدمیولوژی مکان مرجع، نقشه سازی پراکندگی بیماری های آندمیک و ارتباطات اپیدمیولوژیک آن با متغیرهای جغرافیایی دارای اهمیت خاصی برای کارشناسان بهداشت کشور است. بر همین اساس، این مطالعه برای تهیه نقشه پاتولوژی جغرافیایی مالاریا با تاکید بر ناقلین بیماری صورت گرفت.
    روش کار
    ابتدا مطالعه ساختار یافته روی مقالات و مراجع معتبر صورت گرفت و داده ها همراه با متادیتا یا فراداده ها (Meta Data) برای ارزشیابی یافته ها مورد استفاده قرار گرفت. در این راستا همه مقالات و کتب در دسترس برای نقشه سازی ناقلین و انگل مورد مطالعه قرار گرفت. داده های موارد مالاریا از مرکز مبارزه با مالاریا وزارت بهداشت گرفته شد. بروز بیماری و نام ناقلین محلی در بانک داده های مکان مرجع سازماندهی شده و در نرم افزار ArcGIS مورد استفاده قرار گرفت و نقشه های مورد نیاز تولید شد.
    نتایج
    28 گونه آنوفل در ایران گزارش شده است. در این مطالعه هفت نقشه برای ناقلین اصلی مالاریا در ایران تولید که مربوط بودند به آنوفل کولیسیفاسیس، آنوفل فلوویاتلیس، آنوفل استفنسی، آنوفل دتالی، آنوفل ساکاروی، آنوفل ماکولیپنیس، آنوفل سوپرپیکتوس. نقشه پراکندگی برای پلاسمودیوم فالسیپاروم، پلاسمودیوم ویواکس و موارد میکس نیز تهیه و به جامعه علمی کشور ارائه شد. همچنین نقشه انتقال و مناطق آندمیک بیماری نیز تولید شده است. از 11668 مورد «انتقال» و «انتقال از وارده» مالاریا در سه سال مداوم، 9400 مورد آن در منطقه جنوب شرق، که در منطقه زوجغرافیایی شبه آفروترپیکال واقع است گزارش شده و 2200 نفر در منطقه زوجغرافیایی ایندومالایی گزارش شده است و تنها 25 مورد ان در منطقه تیپیک پاله آرکتیک دیده شده است. نقشه ها بیانگر انطباق بیماری مالاریا و ناقلین مشخص محلی بوده است. ارتباط مالاریا و بارندگی، ارتفاع، شدت سبزینگی نرمال شده یا(Normalized Difference Vegetation Index (NDVI مورد بحث قرار گرفت. ارتباط معنی داری بین ارتفاع و شیوع محلی لایه بندی شده مالاریا، دما و NDVI با انتقال مالاریا دیده شده است.
    نتیجه گیری
    اکثر موارد مالاریا در گوشه جنوب شرقی ایران، در استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و جنوب کرمان دیده شده است. شیوع موارد وارده مالاریا و موارد انتقال مالاریا می تواند بهداشت عمومی را تحت تاثیر قرار داده و مساعی صورت گرفته در دهه های گذشته برای کنترل و ریشه کنی مالاریا را خصوصا در جنوب شرق کشور بی تاثیر سازد. الگوی انتقال بیماری در ایران مشابهت هایی با سایر نقاط حاره و تحت حاره جهان دارد. اطلاعات حاصل از ناقلین و بروز عوامل و کلیه متغیرهای محیطی، می تواند در تولید سامانه پیش آگهی مالاریا محلی در ایران مورد استفاده قرار گیرد.
    کلیدواژگان: مالاریا - آنوفل، نقشه سازی، ایران
|
  • B. Nasrollahi*, M. Dehghani, M. Ghasedi, M.A. Mazaheri Pages 386-395
    Introduction
    When there is a pain requiring focused clinical attention and is associated with emotional and functional disorders, it is called pain disorder. The present study aims to study the role of selective attention, vigilance and ambivalence over emotional expressiveness for predicting pain severity in patients with chronic musculoskeletal pains.
    Methods
    The study population included 180 patients with chronic musculoskeletal entered the study by accessible method sampling from 2 hospitals in Tehran (Iran): Imam Khomeini and Atyeh. They completed Selective Attention Test, questionnaires for Vigilance and Ambivalence over emotional expressiveness and Pain severity Scale.
    Results
    Step-by-step multivariate regression analysis showed that ambivalence can significantly predict emotional expressiveness in patients with selective attention and vigilance were not significant.
    Conclusion
    In musculoskeletal chronic pain, ambivalence can be considered as an emotional determinant influencing pain severity.
    Keywords: Attention – Patient_Chronic Pain
  • A. Moshfegh *, A.R. Yarabi, A. Tehranifard, K. Dastan Pages 397-409
    Introduction
    There are many similarities between memory impairment in patients suffering from Alzheimer and animals treated by Cannabinoids. The agonists of Cannabinoid receptors affect on a variety of memories and leanings. The present study aims to investigate the role of α-1-adrenergic receptors in central region of amygdala in state-dependent learning induced by WIN55,212-2 (cannabinoid agonist) in rats.
    Methods
    Cannulae placement was performed bilaterally in the central amygdala region of male rats. The rats were trained in the avoidance learning apparatus (step-down model). 24 hours after training, the memory was tested by measuring the lag time for stepping down the platform.
    Results
    Injection of WIN55, 212-2 intra central amygdala (dose-dependent, 0.25, 0.5 µg/rat) post-training reduced lag time/latency for stepping down. Injection induced amnesia was reversed by pre-test administration of the same dose of WIN55, 212-2. It is called state-dependent learning. Pre-test intra-central injection of α-1-adrenoceptor agonist, Phenylephrine (0.5, 0.25 µg/rat) improved post-training WIN55, 212-2 (0.5 µg/rat) intra central injection induced retrieval impairment. But intra injection of Prazosin (0.5 µg/rat) 2 minutes before injection of WIN55, 212-2 (0.5 µg/rat) on the testing day inhibited WIN55, 212-2 state-dependent learning.
    Conclusion
    The results suggest that α-1-adrenergic receptors in central region of amygdala are involved in learning which dependent on the state induced by WIN55, 212-
    Keywords: Cannabinoids, ?1, Adrenergic, Learning
  • E. Aslani*, N. Naghsh, M. Ranjbar Pages 411-419
    Introduction
    Chronic myeloid leukemia (CML) is a malignant clonal disorder of hematopoietic stem cells resulting in the increase of myeloid cells, erythroid cells and platelets in the peripheral blood and hyperplasia in bone marrow. The research evaluated the cytotoxic effects of hydro-alcoholic extracts of Lepidium Sativum (Cress plant) shoots before and after flowering on K562 cell line as a model of CML.
    Methods
    In this laboratory experimental study, the Lepidium Sativum shoots including stems and leaves of the plant before flowering and its shoots after flowering including stems, leaves and flowers were collected from Afoos city (Iran). They were extracted using maceration (50% Ethanol 96% and 50% water) method. K562 cells were cultured. Then the cells were treated with different concentrations of the extract (12.5-100 μg/ml) at different time intervals (24, 48 and 72 hour). The Lepidium Sativum cytotoxicity was evaluated by the MTT test method before and after flowering against K562 leukemia cells. The absorption was measured using an ELISA plate reader at 540 nm wave length. Data were analyzed using SPSS15 software and one-way ANOVA test analysis as well as Tukey test; where P<0.05 was considered significant.
    Results
    Hydro-alcoholic extracts of Lepidium Sativum showed the most optimum cytotoxicity both before and after flowering with a dose of IC50=25 μg/ml and 72 hour after treatment on K562 cell line. In other words, hydro-alcoholic extracts of Lepidium Sativum prepared before and after flowering exhibited a dose and time dependent cytotoxic effect on K562 cell line.
    Conclusion
    Considering the cytotoxic effect of hydro-alcoholic extracts of Lepidium Sativum shoots before and after flowering on K562 cells, the plant can be considered as a potential candidate for further studies on CML treatment.
    Keywords: Cytotoxic, Leukemia, Lepidium Sativum
  • H. Khoeini Poorfar, H. Esfahani, M.K. Sabzehei, N. Gholizadeh, H. Bazmamoun* Pages 421-425
    Introduction
    Wilms tumor is one of the most common renal tumors in children. This type of tumor - accounting for 6 percent of tumors in children – shows a good prognosis if treated in time. This study is to investigate the clinical and pathologic findings as well as response to treatment in Iranian children with Wilms tumor treated at Besat hospital of Hamadan (2005-2009).
    Methods
    In this descriptive cross-sectional study all the 24 children – with confirmed diagnosis of Wilms tumor (by biopsy) treated at hematology ward (Hamadan Besat Hospital) from 2005 to 2009 – were followed up by monthly examination and 3-monthly Para-clinical evaluations after treatment.
    Results
    Patients were at 3 stages of the disease phase at the time of diagnosis. Two patients had unfavorable histology. The most common clinical finding was abdominal mass. 2-year survival of the patients in stages 1 and 2, and stages 3 and 4 was 100% and 83%, respectively. Out of the total number of the patients, 4 cases referred with the recurrence of the tumor (16.7%). Two of them were expired.
    Conclusion
    The findings of the present study showed that the survival rate observed in this study was better than other studies in this field.
    Keywords: Children, Wilms Tumor, Survival Rate
  • Z. Mazloom, B. Panahandeh*, M. Saleci, M.H. Eftekhari Pages 427-434
    Introduction
    The present study was carried out to evaluate the effects of creatine and carnitine supplementation on oxidative stress and inflammation in athletes.
    Methods
    In this single-blind randomized clinical trial 45 sportsmen were studied selected from Velayat Sports Complex (in Shiraz) in this single-blind randomized clinical trial. Then they were randomly divided into four groups supplemented with: a) Creatine, b) Carnitine, c) Creatine and Carnitine and d) placebo for 28 days. Before and after the intervention, blood samples were taken for measurement of oxidative stress (MDA and GSHPx) and inflammation markers. Data were analyzed using SPSS/PC statistical package (version 18). Paired t-test and ANOVA were used to compare mean values of each groups.
    Results
    No statistically significant difference were found between the IL-6 and MDA mean levels of the intervention groups and placebo group (P>0.05). Furthermore, no statistically significant difference was noted in GSHPx mean values before and after supplementation as well as in comparison to placebo group.
    Conclusion
    Based on the defined dose and duration of supplementation in the present study, creatine and carnitine supplementation showed no effects on oxidative stress and inflammation conditions either separately or simultaneously. Furthermore, no negative and side effects were observed.
    Keywords: Creatine – Carnitine_Oxidative Stress_Inflammation
  • A. Zakiei *, J. Karami, M. Alikhani, R. Ghasemi, N. Rajabi Gilan Pages 435-446
    Introduction
    University students, as the future manpower resources, are of high importance for communities. One of the aspects to focus on is their mental health. The present study was conducted to determine the relationship between alexithymia, irrational beliefs, positive and negative emotions with mental disorders in students.
    Methods
    There were 400 students, selected randomly through stratified sampling from different disciplines at Razi University (Kermanshah, Iran). The design of the study was descriptive-correlational. The questionnaires used for collecting data were: Mental Disorders Symptoms (SCL_90), Alexithymia (FTAS-20), Jones Irrational Beliefs tests, and Positive and Negative Syndrome Scale (PANAS-X). Collected data were analyzed using statistical indices including correlation, regression and fundamental correlation.
    Results
    Data analysis indicated that there was a significant relationship between alexithymia, irrational beliefs and negative emotions with mental disorders. There was a negative significant relationship between positive emotions and mental disorders. Alexithymia, irrational beliefs and negative emotions were capable of predicting mental disorders while positive emotions did not have this capacity. Although about 73% of mental disorders were predicted by irrational beliefs, alexithymia, negative and positive emotions, but negative emotions and alexithymia contributed more than other variables.
    Conclusion
    Alexithymia and irrational beliefs play major roles in mental disorders. These variables explain a high variability rate of mental disorders. They are the predisposing factors for mental disorders. They need more attention in clinical studies.
    Keywords: Alexithymia, Positive Affect, Mental Health
  • N. Karimian *, M. Askari, Y. Karimi, E. Zarei Pages 447-454
    Introduction
    Narrative therapy is a rather new approach based on the postmodern approach in treatment of mental disorders. This study aims to investigate the effectiveness of group therapy on reducing identity crisis and mental health improvement of boy students at Divandarreh high schools.
    Methods
    In a semi-experimental study targeting all boy students studying at Divandarreh high schools (2011-2012) where two high schools were randomly selected. GHQ and Berzonsky identity style questionnaires were distributed. Thirty students - whose scores for mental health and identity crisis were 1 standard deviation lower than the average – were randomly divided into trial and control groups. Multivariate covariance analysis was used for the analysis of the data in SPSS software Package (version 19).
    Results
    The findings showed that narrative therapy could be effective for both reducing identity crisis and achieving normal identity. Narrative therapy also effects on improving the mental health.
    Conclusion
    According to the findings of this study as well as the negative impacts of identity crisis on one hand and low mental health on personality development and talent flourish of the individual on the other hand, it is recommended to use narrative therapy for the treatment of such disorders.
    Keywords: Narrative Therapy – Identity Crisis_Mental Health
  • H. Sadat Sajadi, A. Barati Marnani, H. Asadi *, B. Mohaghegh Pages 455-464
    Introduction
    Nowadays, the success of a hospital administration is not only subject to taking care of hospital internal processes but also identifying the hospital concerns about external processes; that is, the social responsibility of hospitals. It seems one of the factors influencing the acceptance of social responsibility is the management style. This study is going to investigate the relationship between management style and social responsibility at Tehran hospitals.
    Methods
    This cross-sectional study was conducted in 2011. The study population included hospitals and academic medical centers affiliated to Tehran and Shahid Beheshti Universies of Medical Sciences; as well as private hospitals in Tehran (n=94). Census method was employed for collecting data. Tools for collecting data included two questionnaires related to determining the management style and assessing the social responsibility score of hospitals. The collected data were analyzed by descriptive parameters, independent t-test and Chi-square test using SPSS software version 16.
    Results
    The mean score of social responsibility in the studied hospitals was 3.46. The mean score for marketplace, leadership and internal processes, environmental, workplace, and community policies were 3.69, 3.64, 3.4, 3.38 and 3.22, respectively. There was no significant difference between social responsibility score and type of ownership (P>0.05). The mean scores of management styles were not significantly different between public and private hospitals (P>0.05).
    Conclusion
    Social accountability level of the studied hospitals was evaluated as average. To promote the social responsibility level, it is recommended appropriate measures to be taken for the policies of social responsibility, particularly in workplace and society and country policies
    Keywords: Social Responsibility – Hospital_Management
  • M. Shahi, A. Shahi, Z. Khademi, A.R. Zamani, A.R. Nakhaii, J. Rafinejad* Pages 465-471
    Introduction
    Loxoscelism is a medical condition resulting from the envenomation by recluse spiders (Loxoscelesspp.), which could lead to necrotic tissue symptoms. The only species of this genus recorded from Iran, Loxosceles rufescens, or the Mediterranean recluse spider, has a cosmopolitan distribution and have already been recorded from numerous parts of Iran, including Bandar Abbas. This study aims to report a case of loxoscelism in Bandar Abbas (southern Iran) for the first time. Patients: This report is related to a 46 year old female patient who referred to infectious ward ofShahid Mohammadi Hospital, with acute necrotic clinical symptom on right flank of her trunk due to the bite of a spider.
    Conclusion
    As Loxosceles rufescens have already been recorded from Hormozgan Province, cases of loxoscelism are likely in this region. Diagnosis and treatment of most of the cases is very difficult, because the spider may not be identified correctly and the clinical symptoms are similar to other diseases. This will result in false differential diagnosis of the disease and consequently, delay in appropriate treatment.
    Keywords: Spider Bite, Brown Recluse Spider, Bandar Abbas, Iran
  • A. Salahimoghadam, A.R. Khoshdel, M. Barati, M.M. Sedaghat* Pages 473-485
    Introduction
    In spite of public health level improvement in Iran, Malaria is still an important health problem in the southeast corner of the country. Mapping distribution of endemic diseases with their relations to geographical factors has become important for public health experts. This study was carried out to provide the distribution maps of the geographical pathology of Malaria in Iran with emphasis on its vectors.
    Methods
    A systematic literature review was performed and the data and/or metadata were used for evaluation of findings. All available articles and books were used for mapping vectors and parasites, data of Malaria cases were obtained from Iran Center for Diseases Control, Ministry of Health in 2010. Incidence or prevalence of the diseases and also scientific names of vectors with collection details were arranged and mapped as a shapefile in ArcGIS software.
    Results
    About 28 different Anopheles species are found in Iran. Seven maps provided for the main vectors in the country. Distribution maps generated for Plasmodium falciparum, P. vivax and co- infection cases. Distribution maps of transmission and endemic areas are provided. Out of 11668 indigenous and transmitted malaria from imported cases in three years leading to 2010, about 9400 cases occurred in south parts of the country where the weather is influenced by Afrotropical zoogeographic region, while 2200 cases occurred in the southeast corner of the country where the weather is influenced by Indo-malayan and only 25 cases were reported in the typical Palearctic area of Iran.
    Conclusion
    Most malaria cases occurred in the southeast corner in Sistan Baluchistan, Hormozgan and south parts of Kerman. There are similarities between malaria transmission conditions in Iran and many tropical and subtropical countries. Such information on vectors, incidence of all cases and environmental factors can be used to set a Malaria Early Warning System and help to prevent and control of malaria
    Keywords: Malaria – Anopheles – Mapping_Iran